Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Klid na náměstí je vykoupen odchodem zákazníků, naříkají podnikatelé v Brně

Na opravená prostranství v centru jihomoravské metropole si lidé zvykli různě. Třeba obchodníkům nová podoba Moravského náměstí vadí. Podle nich z něj sice zmizely nevzhledné řady aut, jenže spolu s nimi odešli i zákazníci. Problém je, že vedení Brna nedokázalo zrušená parkovací místa nahradit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kostej_

v parkovacím domě na Kounicově

parkuje jen sebevrah...

0/0
19.4.2011 15:37

aft

las vegas

tak nějak vypadá centrum Brna; ale podívejme se na přístup města trošičku z povzdálí - stavba podzemního domu u Janáčkova divadla a přímé návaznosti rekonstrukce Moravského náměstí se zrušením parkoviště u Tomáška celkem logický plán, ale realizace nám nějak zaskřípala; mno pojďme dál - vyhlášení pěší zony Běhounská - sice tudy moc lidí nechodí (vyjma pátečních a sobotních nocí), proč ne jenom mi nejde dohlavy proč část ulice je vyhražené parkoviště a na zbytku se nesmí stát (tedy pokud nemáte dost pěněz na zaplacení místa městu); a poslední podivností je způsob pokutování - logické by bylo prvně postihovat vjezd do pěší zony bez řádneho povolení a teprve poté řešit stání mimo parkoviště, realita je taková že pokuty většinou obdrží rezidenti a to většinou ve večerních hodinách; jinak již tu bylo k vidění maserati či dodávka firmy vyměňující okna obojí s označením vozíčkáře

0/0
13.4.2011 23:51

campnou

Re: las vegas

Fakt? Tak to jste asi nikdy nebyl v Las Vegas.

0/0
14.4.2011 20:38

Sapavlisna

Jediny s cim souhlasim,

A ty seš debil ne? (neni to nadavka, jen pokracuju v osloveni) Pokud tu mluvis o ceste, kdy MHD jezdi pres centrum a ty potrebujes projet okrajem mesta, pak to plne chapu a taky se nejedna o parkovani v centru (ktery se tu resi). Ja to mam do skole jako mimobrnenskej hodinu a 10 minut, kdyz to jede vsechno v pohode, kdyz ne, tak i hodinu a pul a je to jen kvuli spouste aut v centru, pres ktery musim jezdit. A na urad? To porad nechapu, pokud zastavis nekde u grandu a des na urad napr. na Klusackove (pekne blbej napad co?), tak verim, ze salinou to zvladas z hlavasu salinou za 15-20 minut. Proste me vadi to, ze je kazdej linej jet 3 zastavky MHD nebo dokonce jit pesky, to uz je skoro sprosty slovo.

0/0
13.4.2011 18:18

holes4

Re: Jediny s cim souhlasim,

on ale třeba někdo nemá čas chodit pěšky nebo strávit hodinu 10 v autobuse. a 3 zastávky mhd za 14(nebo kolik to stojí) a nechat si šlapat po nohách? :-P

0/0
13.4.2011 20:49

campnou

Re: Jediny s cim souhlasim,

Třeba to bude tím, že každej nechodí do školy a nemá čas, nervy a peníze na to, aby mohl živit MHD a prohlížet si krásy Brna v zaprděné šalině. Holt někdo musí taky dělat, aby vám pak mohli z daní těchto pracujích přispívat dotacemi na předraženou hromadnou dopravu. 

0/0
14.4.2011 20:35

Sapavlisna

Re: Jediny s cim souhlasim,

Tak pres prazdniny sem chodil delat, ted mam ve skole vic volnyho casu, takze sem si nasel praci na pul uvazku a pomalu se taky ucim pracovat atd. Souhlasim, ze MHD je predrazeny a nechapu, jak je mozny, ze se jednomu cloveku vyplati jezdit autem, misto jizdy MHD (cenove, ne casove). Navic i ten cas v aute v centru je fakt mazecovej, kdyz clovek parkuje a tim MHD to obcas bejva o dost rychlejsi. A zajimalo by me, komu fakt uskodi 20 minut na vic za den.

0/0
14.4.2011 20:42

Viktor N.

Re: Jediny s cim souhlasim,

No, evidentně to škodí Onderkovi, radním a zastupitelům a zaměstnancům magistrátu, protože ti zásadně jezdí do práce luxusními auty a mají vyhrazená parkoviště jen pro sebe přímo u nosánku svého pracoviště v centru Brna…

0/0
15.4.2011 9:39

Sapavlisna

Jediny s cim souhlasim,

je drahy MHD. Ale jinak fakt nechapu, proc by mely auta parkovat v centru, proc by lidi nemeli pouzivat MHD. Kdyby ubylo aut s jednim ridicem, byly by volny cesty a mohlo jezdit vic MHD. A rozhodne radsi pudu do kavarny, odkud je vyhled na neco slusnejsiho nez hromada aut. Fascinoujou me lidi, co si celej den vozi zadek v aute a pak si zaplati hodinu fitka (treba tri ulice od prace, ale stejnak tam jedou autem). Lenost je desna

0/0
13.4.2011 17:31

Nesmazatelny 2.0

Re: Jediny s cim souhlasim,

Ty seš blbej nebo navedenej? Tady de o to, že když někdo jede odpoledne z práce autem a potřebuje něco vyřídit v centru, tak nemá šanci slušně zaparkovat a na ten úřad, jehož funkci cvaká z daní, se musí ploužit někde od Hlavního nádraží nebo od Grandu, najít jinde místo v pracovní den je skoro zázrak. Já taky používám MHD, ale jen proto, že mám cestu 20 minut, to se ještě dá. Když někdo bydlí v Krpoli a dělá na Černovické terase, tak se ti na skoro hodinový výlet MHD vykašle, když je tam autem za polovic.

0/0
13.4.2011 18:07

rorýsek

Autem do kanceláře? Co důležitýho tam veze?

....Po rekonstrukci tu zbylo jedenáct parkovacích míst. To zdaleka nestačí ani pro lidi, co tu mají kanceláře....                                                                                                                                            .

To by mě zajímalo, proč lidi musí do kanceláře  v centru města jezdit autem (zvlášť když ví, že se tam nedá zaparkovat)? Obzvlášť na Mor. náměstí, kde je to k nejbližší zastávce tak 50 metrů!

0/0
13.4.2011 16:46

Petr PATRYK

Re: Autem do kanceláře? Co důležitýho tam veze?

o to se nestarejte, je vam do toho neco???

0/0
13.4.2011 17:58

rorýsek

Re: Autem do kanceláře? Co důležitýho tam veze?

Ááá, jedna potrefená husa se ozvala. Tak ty se zas nestarej o parkovací místa.

0/0
13.4.2011 19:01

holes4

Re: Autem do kanceláře? Co důležitýho tam veze?

třeba někdo nemá žaludek na to, mačkat se v šalině se smradlavýma a chrchlajícíma lidma

0/0
13.4.2011 20:44

pavel-m

Re: Autem do kanceláře? Co důležitýho tam veze?

Tak holt musí mít žaludek zaparkovat svého plechového miláčka pár set metrů od práce a dojít to pěšky, no. Snad ještě nejsou lidi tak líní aby museli dojet všude až před dům autem.

0/0
14.4.2011 8:51

Viktor N.

Re: Autem do kanceláře? Co důležitýho tam veze?

Fajn, tak proč Onderka, ostatní radní a úředníci magistrátu VÝHRADNĚ jezdí do „práce“ auty, která mají zaparkovaná ZADARMO na vyhrazených parkovištích?

 

Pokud místní obyvatelé jsou školeni MP a odtahovkou, že do centra se autem přece nejezdí, tak mi laskavě argumenty vysvětlete, proč tihle papaláši mají navíc (když už mají svá papalášská parkoviště) ještě za oknem auta kartičky s absolutní výjimkou (parkování i vjezd do zákazu a pod.)?!

0/0
15.4.2011 9:37

pavel-m

Re: Autem do kanceláře? Co důležitýho tam veze?

Proč se Onderka a jiní radní chovají papalášsky? Protože to jsou buranští ignoranti a papaláši? Co jiného byste od nich také čekal?

Samozřejmě že jejich chování mi vadí, další důvod proč ty současné "politiky" na magistrát znovu nevolit. Kážou vodu koupou se ve whisky. Nicméně těch pár parkovacích míst co oni používají už trn z paty parkujícím řidičům nevytrhne..

0/0
15.4.2011 9:42

Viktor N.

Re: Autem do kanceláře? Co důležitýho tam veze?

No, ono to právě že není jen pár parkovacích míst, ale dobrá stovka. Což v okamžiku, kdy záměrně likvidují parkovací možnosti místním úpravami komunikací a přidáváním zákazů stání a voláním odtahovky na ty, co přece jen zastaví… — v tomto kontrastu kázání vody a chlemtání vína zastupiteli a koupání se ve whisky působí skutečně drsně…

Jasně, chápu že na Svoboďáku nelze parkovat, stejně jako na Jánské, Orlí a pod. Ale proč zamezili parkování na Pekařské, Kopečné a proč v tom pokračují dál (a sami si udělují výjimky)?

No jasně, jako všude jinde: kšefty s městskou policií (PČR pokutu nedá  a hlavně ta by nezůstala v městském rozpočtu) a kšefty s odtahovkami. No a samozřejmě — parkovací domy jsou další rýžoviště peněz za předražené parkování! No a dokud bude možné zaparkovat na ulici, tak do parkovacího domu za ty prachy nikdo nepojede…

Je zapotřebí papaláše nevolit. No a zrušit MP.

0/0
15.4.2011 11:17

karelman

Brno funguje na pricipu socialistického sociálního

inženýrství: Moudří mágové na magistrátu sami rozhodnou, co je pro lidi nejlepší, a pak lidi prostřednictvím městské policie donut,. aby se jim to líbilo.

0/0
13.4.2011 16:33

Viktor N.

Re: Brno funguje na pricipu socialistického sociálního

R^

0/0
15.4.2011 11:18

hugous

Důležité je, že mají kde parkovat úředníci z magistrátu

na lidi oni kašlou.

0/0
13.4.2011 16:26

holes4

klid

tak ať Hamža navrhne a prosadí totální zákaz vstupu do centra. tím zcela jistě zajistí v Brně absolutní klid:-/

0/0
13.4.2011 15:53

rorýsek

Re: klid

A proč by proboha nemohli pěší chodit na pěší zónu? Aby mohli ty líný prasata co by nejradši nevylezli z auta, jezdit až na Svoboďák?

0/0
13.4.2011 16:24

Tkyn

A co vozíčkáři?

Těžko se zavděčit všem...pravdou je, že se parkovací místa jen ruší a o nových se jen píše. Pro nikoho není pohodlné nemít kde zaparkovat, jak to však mají řešit vozíčkáři? Tento problém řešíme s manželem již přes 10 let...MHD má pořád málo nízkopodlažních vozidel a spoje na sebe nenavazují, parkovací místa ve středu města jsou asi 4 a ty ještě využívají zdraví lidé na "babiččinu" kartu pro postižené, policie nic neřeší. Pouze v případě, že ve stavu nouze parkujeme špatně my...Někdy si prostě dojít nemůžeme. Např. pokud jdeme do Janáčkova divadla...proč se zrušilo parkování před divadlem? Myslím, že se to zas bude řešit před volbami v ulicích, ale jako vždy ústně...

0/0
13.4.2011 12:45

rorýsek

Re: A co vozíčkáři?

To s tím parkováním před divadlem myslíte vážně? Tam snad bylo nějaký parkoviště? Pokud vím, tak u všech vjezdů do toho sice zdevastovanýho, ale parčíku, byl značky zákaz vjezdu. A za ním cca 80 až 100 zaparkovaných aut. A před ním producírující se strážníci MP, kteří kontrolovali na Roosveltce zda mají všichni parkovací lístky.

0/0
13.4.2011 16:30

STAVA79

a co turisti ?

Když tu pominete vy zastánci betonového placu a namítnutí, at lidi jezdí MHD. Řekněte mi kde má zaparkovat turista, který by rád viděl to málo z turistických atrakci Brna ? Špilberg parkování nemožné, Petrof = parkování nemožné. Brněnské podzemí = parkování nemožné. Měnínská brána = parkování nemožné. Takže mě řekněte jak tu chcete turisty udržet? pošleme je do jediného parkovacího domu v Brně kde nejenom není volno a když je tak se tam nedá ani pořádně  najet bez poškození vozu.

0/0
13.4.2011 12:19

Sapavlisna

Re: a co turisti ?

A nechces udelat treba parkoviste po jedne strane Karlova mostu, nebo udelat silnic az na vrsek rozhledny na Petrine? Turista neni slozenina a zkomolenina slov turek (sedet na turka) a tam, aby si sedel na zadku a ukazoval kam chce odvest. Je to prehnana reakce, ale nesnasim lidi, co nedokazou prejit centrum v Brne pesky, radsi by cekaly hodinu na zastavce nez to presli za 10minut sviznou chuzi, 20 vychazkovou.

0/0
13.4.2011 17:22

pavel-m

Re: a co turisti ?

Kolik turistů jezdí do cílové destinace autem a mezi jednotlivými památkami přejíždí jen s použitím svého plechového miláčka? A když si chcete něco koupit ve večerce přes ulici, taky hned startujete auto?

0/0
14.4.2011 8:54

STAVA79

Re: a co turisti ?

nepsal jsem nic o tom že mají turisti přejíždět mezi památkami, ale když dojedou napíklad z Prahy do Brna tak mají zaparkovat kde?????, když na všech zmiňovaných turistických místech není žádné parkoviště včetně celého centra Brna.

Milý turisto zaparkuj si auto ve Vaňkovce projdi se podchodem plným bezdomovců pod hrůzosmradlavým domema budeš kousek od měnínské Brány. Pakse vydej do pridkého kopce a vylez na špilberg po cestě je Petrof atd.

0/0
14.4.2011 11:13

ibaba

Myslím si

že obchodníky a jiní podnikatele vytlačili z centra  mega nákupní střediska a vůbec se mi nelíbí Masarykova kde jsou  tzv,obchody vše za třicet a pod.To je katastrofa a šalina by taky nemusela po Masarykoví jezdit proč?Všude je blízko a ty babky na Zelňák dojdou ze Šilingráku a taky by tochtělo víc zeleně .

0/0
13.4.2011 11:01

PIsa.lek

Re: Myslím si

Tramvaje běžně jezdí po pěších zónách řady evropských měst, v tom opravdu problém úpadku Masarykstrasse nehledej.

0/0
13.4.2011 11:15

tokumara

Re: Myslím si

Tak, tak.

Nicméně (ač autem do města nejezdím) mohli ta zaniklá parkovací místa nějak nahradit.

0/0
13.4.2011 12:08

akademik Richard

Re: Myslím si

vzhledem k tomu, ze neni kde zaparkovat, ubyli zakaznici. Obchody mely malo penez, sly jinam, misto nich je vse za 30. Fetaci, ozralci a cigani. Kdo by do takoveho centra jeste sel?

0/0
13.4.2011 12:29

good_luck!

Re: Myslím si

to je blbost. Obchod ve středu města nepotřebuje mít před sebou ohromné parkoviště - pokud tam je, zákazník stejně nezaparkuje, ale většinou parkuje majitel, popř. šéf kvelbu. Odlivu zákazníků spíše nahrává slabá úrověň služeb těchto obchodů - jak jsem psal - i pokud je parkovací místo před obchodem, jako zákazník nezaparkuji a poté nenaložím. Klidně si v takovémto obchodě něco koupím, ovšem ať mají sklad někde mimo, kde zaparkuji (jako např. Ikea, nebo zajišťují rozvážku z takovéhoto skladu (jako např. internetové obchody)..... a zákazníci zůstanou. Bohužel toto jsou služby, které zákazníky odvádějí mimo tyto obchody - nulový výběr, obsluha jak v hypersuper a servis nulový.

Na druhou stranu, samozřejmě uvítám větší počet parkovacích míst, ovšem mně stačí parkovací domy po obvodu vnitřního okruhu. Opravdu se mi rekonstrukce náměstí líbí víc, než ten rozmlácený asfalt a plno aut s motajícíma se soc.slabýma pomáhajícíma nalézt parkování.....

0/0
13.4.2011 15:54

Levicový populista XX.

Cele Brno se da pesky prejit v podstate

za par minut, ale bezohledny egoisti by si chteli vozit zadele tak, aby nemuseli udelat par kroku. Pochopitelne v jednom aute jeden egoista a lide by se v centru dle nich meli plazit kanalama...

0/0
13.4.2011 10:51

Petr PATRYK

Re: Cele Brno se da pesky prejit v podstate

Ridic je taky clovek. Dokonce clovek, ktery vetsinou plati ostatnim jejich zivotni naklady (napr. polovina nakladu na hromadnou dopravu)... Nuti Vas oni, abyste jezdil autem, kdyz nechcete?

0/0
13.4.2011 12:31

rorýsek

Re: Cele Brno se da pesky prejit v podstate

Mě třeba nutí při chůzi po chodníku protahovat se mezi fasádama domů a předkem idiotsky zaparkovanejch aut, který tam zaparkovali idiotští řidiči bez ohledu na značky.  Viz Smetanova, Botanická, Lužánecká, Jaroška a další a další. Každej by asi našel dost příkladů ve svým okolí.

0/0
13.4.2011 16:40

Petr PATRYK

Re: Cele Brno se da pesky prejit v podstate

Jasne, takze nekdo blbe parkuje, tak auta zakazeme vsem, protoze jsou lini.

0/0
13.4.2011 18:00

rorýsek

Re: Cele Brno se da pesky prejit v podstate

Jenže ono je to spíš tak, že blbě parkujou skoro všichni. Bohužel. Klidně ti pošlu fotky takových hňupů, resp, jejich aut. A zítra jich po projití pár ulic nasekám další stovky. I se značkama zákazu parkování.

0/0
13.4.2011 19:03

politicky nekorektni

Re: Cele Brno se da pesky prejit v podstate

Hele ty chytráku, mohl bys nám všem vysvětlit, kde se má teda parkovat? Bydlím na Botanické a kvůli tomu, že město je neschopný řešit parkování, mám parkovat někde v Řečkovicích? Ono totiž nejsou místa v centru, tak lidi co tam pracují, pak parkujou v širším okolí centra, pak zase nejsou místa pro rezidenty a je to začarovaný kruh.

Chápu, že existuje určitá skupina studentíků a vyznavačů "zdravého a jediného správného" životního stylu, kteří budou pořád rejpat do aut a řidičů místo do těch, kteří tuto situaci zavinili (magistrátní úředníci). Až budeš mít rodinu nebo zaměstnání, kam ti ta slavná MHD jede 3x déle než auto, pak to možná pochopíš.

0/0
13.4.2011 23:46

rorýsek

Re: Cele Brno se da pesky prejit v podstate

Takže popořádku: 1.)  Po Botanické chodím takřka denně, a občas se i kouknu - na rozdíl většiny, ne většiny, VŠECH tam parkujících řidičů - na dopravní značky. Všiml sis té značky jak se má parkovat po pravé straně Botanické při vjezdu z Kotlářské? Zjevně nevšiml, a nejen ty, všechny ty hovada co tam parkují. A nesouvisí to vůbec s tím, že tím vznikne víc parkovacích míst. Jedinej výsledek tohoto prasáckýho parkování je to, že na chodníku zůstane tak 40 cm místa pro chodce. Takže jestli máš rodinu, jak se na ni dojemně odvoláváš, tak se tam zkus projít s kočárkem. Třeba máš i dvojčata v kočárku, to bude teprv labůžo průchod. 

2.) Nechápu, proč lidi pracující v centru města tam musí dojíždět autem (snad kromě řemeslníků, kteří si vozí matroš a vercajk, a mimobrněnských dojížděčů). 

3.) Prima, že chápeš že existuje určitá skupina, ale můžu tě ujistit, že já do ani jedné vyjmenované rozhodně nepatřím. Mezi studentíky svým věkem - už velmi dlouho ne, a mezi ty druhé svým životním stylem.

0/0
14.4.2011 15:11

Viktor N.

Re: Cele Brno se da pesky prejit v podstate

ad „Nechápu, proč lidi pracující v centru města tam musí dojíždět autem“

Fajn, tak se zeptejte Onderky, zastupitelů a radních a všech magistrátních úředníků, co mají v centru Brna vyhrazená parkování…

0/0
16.4.2011 0:05

akademik Richard

Re: Cele Brno se da pesky prejit v podstate

pro tebe je kazdy, kdo jede autem, bezohledny egoista, ktery nuti lidi plazit se kanalama?

0/0
13.4.2011 12:42

uzivatel2009

Bydlení v centru

není nic k závidění.Z hlediska parkování se jedná o katastrofu,protože v podstatě nejsou volná místa a ta,která by byla obsadí návštěvníci divadel atd..Být architektem podepsaným pod rekonstrukcí nám.Svobody nebo oblasti před Tomáškem,tak se raději k ničemu nevyjadřuji.

0/0
13.4.2011 10:46

Al Coholic

centrum

rekonstruujeme centrum pro auta nebo pro lidi? rezidenty v centru snad nic nedrží, za cenu jejich bytu seženou v pohodě stejně kvalitní někde na Lesné a zaparkují.. k nářkům obchodníků a podnikatelů - nikdy nebudou spokojeni s počtem klientů a výdělky, to je prostě princip podnikání

0/0
13.4.2011 10:14

Deratizátor vulgo Krysařík

Nevím co si vlastně stěžují.

Ale vím o jednom řešení, který tento problém zaručeně vyřeší. Zbourat všechny domy v širokém okolí Moravského náměstí a zbudovat místo nich nějaké megaparkoviště.:-/

0/0
13.4.2011 10:13

karelman

Re: Nevím co si vlastně stěžují.

Nepochopil jste; nejde o to něco zbourat, ale o to, a by se furt nevymýšlely nějaký p-č---ny.

0/0
13.4.2011 10:23

Nesmazatelny 2.0

Hmm

Brno si to centrum samo dobrovolně umrtvuje. Nejsme proboha New York nebo Londýn, kde je to v centru samý mrakodrap a kde vám jezdí 20 linek metra co 5 minut do všech stran. V centru se buduje jeden dlážděný buzerplac za druhým, kde nic není, jenom zabírá místo a přidává lavičky pro bezdomovce. Když se rekonstruuje nějaká ulice, tak se zásadně zůží a odeberou se parkovací místa a MHD se zdražuje ostošest. A to nepočítám věčně přes léto rozkopaný centrum, to se turisti a zákazníci do kaváren a obchodů jen pohrnou.

0/0
13.4.2011 9:52

jacobsen

autem nebo pěšky

Romantické představy architektů se občas neshodují s praktickým životem. Pěší zóny jsou sice krásné, ale obchodníci chtějí prodávat a pěšky chodí jenom středoškoláci. A tak se život přemísťuje na periferie do obchodních center a z městských center především středně velkých měst se stávají mrtvé zóny. Tato města nemají dostatek movitých klientů, kteří by uživili luxusní obchody, které najdete třeba na Václaváku. A tak zbude pár obchodníků s kebabem a levný textil z východu. Náměstí je hezké a kdyby pod ím byly dvě patra parkovacích ploch, nezmizelo by z jeho okolí podnikání.

0/0
13.4.2011 9:46

Skeptik Pavel

Ze zaharniční

vím, že tam se opravdu snaží z center velkých měst automobilovou dopravu vytlačit. Nevím Moravské náměstí se mi líbí a celá ta oblast kolem joštovy konečně dostává ten správný šmrnc. Ale v brně se nikdo nikomu nezavděčí. Společnost je konglomerát protichůdných zájmů, tužeb a představ. Holt nežijeme již v éře kaváren, kdy se korzovalo po ulicích a nikam nespěchalo. Osobně si myslím, že centru Brna by tenhle poklidnější rozměr slušel. Jen dořešit to parkování v blízkosti centra, v tom je ten hlavní problém.

0/0
13.4.2011 9:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.