Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Exprezident Havel se zastal brněnských divadel. Podepsal petici

Plánované škrty v brněnské kultuře překročily hranice krajského města. Herci a muzikanti Janáčkovy opery chystají na středu demonstraci a mají podporu i světově uznávané zpěvačky Magdaleny Kožené. Petici Husy na provázku proti pětinovému snížení příspěvků teď podepsal i exprezident Václav Havel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Hříbek

Ach jo..

Opera v Brně přežila Rakousko-Uhersko, přežila Hitlera, komunisty, ale Onderku s Kalouskem asi nepřežije. To o lecčems svědčí.

0/0
17.10.2011 13:44

Nesmazatelny 2.0

Hmm

Copak Havel, ten je na všechno expert. Hlavně když to může jenom moudře z odstupem okomentovat a nemusí ve skutečnosti nic řešit. A jaká je to velká morální autorita. Když mu umřela manželka, tak vydržel truchlit skoro celý rok, než se znova oženil. A prezidentování se ujal taky jenom do prvních svobodných voleb - škoda že nastaly až v roce 2003.

+1/0
16.10.2011 10:52

Studio kamarád

Tesco

Hned by den vypadal líp kdyby nám paní za kasou zapěla árii z Aidy nebo z Rusalky :-)

0/0
15.10.2011 22:44

JareXxX

pana Havla si velice vážím

ale tohle mi přijde čistě populistické podepsat nějakou petici ...

0/0
15.10.2011 22:42

malej.draha

Re: pana Havla si velice vážím

8-o Cože? Myslíte si, že člověk jeho formátu (a hlavně člověk v tomto věku), má zapotřebí dělat populistická gesta? Jste hodně mimo.

0/0
15.10.2011 23:09

odvazna_hyena

Re: pana Havla si velice vážím

Pravda, člověk jeho formátu a především věku nedělá populistická gesta, ten už dělá jenom gesta.

0/0
16.10.2011 3:06

danny47

Re: pana Havla si velice vážím

R^ !!

0/0
16.10.2011 9:55

bezdůvodně_smazaný_posedmé.

Re: pana Havla si velice vážím

né, nic nepodepisovat, jenom spokojeně bečet a házet to u voleb. Naše modrá strana a vláda nám moudře vládne, a co vrchnost dělá, dobře dělá. A tyndlencty divadla a jiný novoty bych zrušil, jenom to motá lidem rozum. Tož tak. Ámen.

0/0
16.10.2011 5:43

akademik Richard

Re: pana Havla si velice vážím

V Brne vladne nejaka modra strana? Nebo vubec v CR? ;-D

0/0
17.10.2011 9:33

Quasi

no

no pokud nejaka instituce neni financne sobestacna, je asi neco spatne. Proc se v brnenskych divadlech nehraje to co lidi tahne? Pros se nejaky , zajiste velmi dobre placeny, manager nepostara o pronajem prostor v dobe kdy se nehraje? z jakeho duvodu maji herci prazdniny jako decka? Proc nejsou herci placeni od odehranych predstaveni a jsou placeni jako normalni clovek? Proc nejsou vstupne kapku nizsi, aby si je mohla dovolit i obyc rodina se dvema detma a nemuseli se trepat jestli sezenou listky na verejnou zkousku. NEjsem ten typ, ktery by mel hluboko do kapsy, kdysi jsem chodil docela casto, ale casy se meni.

0/0
15.10.2011 21:20

PIsa.lek

Re: no

> neni financne sobestacna, je asi neco spatne

Fajn - co tedy uděláme se školstvím, zdravotnictvím atd. atd.??

0/0
15.10.2011 21:25

martin119

Re: no

... nebo taková národní knihovna, technické muzeum ... zrušit. ?

0/0
15.10.2011 21:26

kremsa

Re: no

Tady jste vedle. Jsou instituce, které jsou pro fungování státu nezbytné a které stát platit musí - sem patří školství, zdravotnictví, státní správa, policie, armáda, hasiči atd. A pak jsou "koníčci" určitých skupin lidí, které nejsou pro fungování státu nezbytné, a u kterých lze diskutovat, zda a v jaké míře by je měl stát (resp. město) platit resp. dotovat - sem patří např. divadla, muzea, hrady a zámky, vrcholový sport včetně sportovní reprezentace, činnost církví a náboženských společností, činnost různých občanských sdružení (např. kluby důchodců) atd. Byl byl velice opatrný ve volání, že tyto koníčky by stát neměl dotovat a jejich uživatelé by si je měli platit kompletně sami z vlastní kapsy. Společnost je nesmírně složitý a citlivý organismus a necitlivé resp. nekvalifikované zásahy mohou způsobit velké a nenahraditelné škody.

0/0
15.10.2011 22:01

akademik Richard

Re: no

porovnavat divadlo s operacnim salem, to je trochu mimo ne? Ve svem svatem zapalu za zachranu divadel pisete hrozne kraviny a tim celou svou cinnost potapite

0/0
17.10.2011 9:35

Quasi

Re: no

skolstvi a zdravotnictvi si platime z dani. Proc mam davat na danich vic, protoze si divadlo nevydela?

0/0
15.10.2011 21:48

kremsa

Re: no

Možná proto, že kdyby divadla zanikla, způsobilo by to určité ochuzení celé společnosti, které by se mohlo projevit kdovíkde a kdovíjak. Já sám do divadel naprosto nikdy nechodím, ale přesto bych se bál volat, že by se měly zrušit všechny státní resp. městské dotace na divadla a že by si divadla měla na svůj provoz kompletně vydělat sama. Bál bych se, že takovýto zásah do zavedeného života společnosti by mohl mít následky, které sice nedokážu dohlédnout, ale které bych si nepřál. Totéž ohledně sportovní reprezentace, muzeí, církví, klubů důchodů a mnoha dalších lidských "koníčků". Na druhou stranu však není třeba strkat divadelníkům tolik peněz, o kolik si řeknou. Budou-li brát půl roku podporu v nezaměstnanosti, tak je to nezabije. Mnozí lidé jsou na tom hůř a nepíší petice.

0/0
15.10.2011 22:09

DahliaPinata

Re: no

Ve většině bodů máte pravdu, ale není možné rozpustit kvalitní soubor a poslat zpěváky a hudebníky na pracák. Ti nejlepší si totiž práci najdou a dobrý soubor už nikdo dlouho nedá dohromady.

0/0
15.10.2011 23:26

JanzRokycan

Re: no

Finančně soběstačné operní domy se stálým souborem na světě skutečně nejsou. Nejen v Brně, ale i jinde táhne lidi máloco, na tolik, aby byly sály neustále plné, což je dáno finanční krizí. Ale dle mého soudu máte svým způsobem pravdu, dramaturgie by měla reagovat pružněji a dát přednost "profláklým" titulům, spíše než objevovat zapomenuté kusy(pro příklad Pericola či loňská Nížina). Kultura, stejně jako třeba alkohol a cigarety je věc zbytná, takže v době úspor si ji lidé odpustí a do divadel, kin či na koncerty nechodí. Je to snazší než nekouřit či nepít, nebo to je návykové. V době kdy se nehraje jsou divadla pronajímány ke komerčním účelům - koncerty populární hudby, festival Moravský podzim, v létě Mahenovo divadlo například k natáčení Talentu. V létě divadla na svých domovských scénách nehrají proto, že ve městě nejsou diváci, kteří by do divadla chodili, proto se hraje na festivalech openair nebo se jezdí po zahraničních turné.

0/0
16.10.2011 0:28

JanzRokycan

Re: no

Ceny vstupného jsou cca 2* vyšší než do kina, kde platíte mimo autorského honoráře jen uvaděčku, prodavače lístků a promítače ;)

0/0
16.10.2011 0:28

stepan.f

Re: no

S tou dramaturgií je to trochu složitější - podívejte se na Státní Operu, jejíž repertoár byl poslední roky směřován právě komerčnějším směrem (italské opery), měli stále plno a stejně jim to nepomohlo...Brněnská opera je vysoko hodnocena mimojiné právě proto, že jsou zde uváděna díla, která jinak jen těžko někde jinde uslyšíte (ale přitom se tradiční repertoárové kousky jako Nabucco , Aida, Prodaná nevěsta atd.  hrají stále). Je to totiž o funkci těchto institucí - mají představovat kvalitní díla, jak ta "provařená", tak ta o jejichž existenci mají lidé jen mlhavé tušení a přesto jsou objektivně vynikající (např. Vámi zmíněná Nížina, nebo Jullietta Bohuslava Martinů).  Přirovnal bych to k tomu, když půjdete do ZOO a strašně chcete vidět tygra a opice, prohlédnete si je a budete spokjený, ale vedle uvidíte dejme tomu ptakopyska, kterého jste nikdy předtím neviděl a řeknete si - to je ale zajímavé a pěkné zvíře, načež při příští návštěvě už ho budete chtít vidět taky...

0/0
16.10.2011 3:42

JanzRokycan

Re: no

Mimochodem, ze zpráv, které jsem četl, nejde jen o divadla a kulturu, kterým má být snížena dotace města o 20%, ale také například domovy důchodců. Jak byste poradil tam, jak ušetřit? Třeba že by spali 2 důchodci n ajené posteli nebo jídelnu by pronajímali k marketingovým akcím prodavačů kdečeho?

Jsem docela překvapen, že se toto nemedializuje a řeč je jen o diavdlech a kultuře.

0/0
16.10.2011 0:40

Quasi

Re: no

Ja se nevyjadroval k domovum duchodcu, tak mi je nepodsouvejte.

0/0
16.10.2011 8:21

JanzRokycan

Re: no

"no pokud nejaka instituce neni financne sobestacna, je asi neco spatne" Nepodsouvám, cituji. Domov důchodců je instituce a není soběstačna. A v tomto případě chce magistrát snížit dotace i tam.

0/0
16.10.2011 22:51

DahliaPinata

Re: no

To by tam museli hrát fotbal...;-). Ne, vážně. Žádný operní dům není finančně soběstačný, všude je sponzoruje jednak město, jednak firmy. V Brně máme velmi kvalitní soubor, bylo by škoda jej zrušit. Jeho obnovení by mohlo trvat léta, pokud by se vůbec podařilo. Nejde o jednotlivé umělce, o práci může člověk přijít nezávisle na tom, jestli stojí u pásu, za pokladnou, sedí v účtárně nebo za katedrou nebo třeba hraje v orchestru. Problém je v tom, že špičkoví hudebníci a zpěváci odejdou jinam, kde je třeba i lépa zaplatí; z těch průměrných, kteří skončí na pracáku nebo za pokladnou špičkový soubor už nikdy neuděláme. A přilákat nové špičkové umělce bude těžké, zvláště když viděli, jak město se svými nejlepšími umělci zachází.

0/0
16.10.2011 12:03

ibaba

Přece máme v Brně zástupce kultury

v nadživotní velikosti na Svoboďáku na jeho údržbu dává město 750000.,Kč  a pořizovaCÍ CENA OUHÝCH 12 MIL.Na co ještě potřebujeme ooperu ?Rv;-O;-O

+1/0
15.10.2011 19:29

macimour

Vítr vane z Čech

Cajzlovi Dvořákovi je Brno naprosto ukradené. A orloj podporuje jen Kometu.Rv

+1/0
15.10.2011 18:55

Stone_Pilot

jako vždy

se ozvali umělci přisátí na státtní či veřejnoprávní penězovody (čest vyjímkám jako je Kožená). To, co město musí a nemusí dotovat, bych s dovolením neponechával na p.Hutkovi,, ale na voličích a daň. poplatnících. Opravdu jako investcici do budoucnsoti nevidím v tom,. že si důchodci můžou chodit za 80Kč do divadla. Město má v první řadě zajstit služby, školství a infrastrukturu a pokud ještě  zbyde na zábavu, jedině dobře. Ale dotace ne fotbal či na  operu by opravdu neměly být priorita rozpočtu. P.S. sio po 4 zákazu by výše uvedené umělce a pana exprezidenta mohl upozornit, že když nejsou z Brna, nemají do toho co kecat.

+2/0
15.10.2011 18:05

košťálka

Re: jako vždy

A že důchodci chodí za 80 Kč jste zjistil jako kde? Děláte si srandu? A do divadla snad chodí jen důchodci? U Onderky mě to nepřekvapuje - je to nekulturní primitiv, hlavně, že Kometu, to jo, to jo!! a že ukazují výsledky, co?

+2/0
15.10.2011 19:12

Stone_Pilot

Re: jako vždy

Důchodci, nedůchodci, to je jedno. Lístky za dotovanou cenu prostě jsou, to nemůžete popřít. A já se ptám, proč má město z našich daní někomu dotovat jeho zábavu? Samozřejmě to platí i pro Kometu atd.

0/0
15.10.2011 21:15

PIsa.lek

Re: jako vždy

Proč má město z mých daní platit kvanta parkovacích míst a neustále (byť pomalé) rozšiřování silniční sítě, když odhadem 50% řidičů osobních aut jezdí "jen pro zábavu" a klidně by mohli jeet MHD?

0/0
15.10.2011 21:27

Stone_Pilot

Re: jako vždy

Jak to myslíte s tím ježděním pro zábavu? Jako že má někdo jako koníček popojíždět po Kolišti? S MHD je to na delší debatu. Ale třeba byste se divil - já bych klidně v zóně 1 dotoval MHD 100%, ať se lidi motivují jezdit do města šalinou. Jen pak by na kulturu si nezbylo vůbec nic a zase byste byl nespokojenej.

0/0
15.10.2011 21:39

kremsa

Re: jako vždy

To je dost zásadní otázka, zda a nakolik má stát resp. město platit z peněz daňových poplatníků koníčky, které nejsou nezbytné a které provozuje jen část lidí. Sem patří vrcholový a reprezentační sport, divadla, muzea, církve a náboženství (zde ovšem je třeba vzít v úvahu i majetek zabavený církvím komunisty) včetně návštěvy papeže a mnoho dalšího. Měl bych velkou obavu volat, že všechny tyto státní resp. městské dotace by měly být zrušeny a lidé by si měli platit své koníčky zásadně sami. Výsledkem by bylo, že by většina těchto činností prostě bez náhrady zanikla - veškerá sportovní reprezentace státu by se zrušila, divadla a muzea by se zavřela, církve by se zredukovaly na malé kroužky skalních fanatiků atd. Obávám se, že život celé společnosti by se tím stal plytším a prázdnějším. Ale ještě horší by bylo požadovat, že stát by měl dotovat pouze ty koníčky, které mě zajímají (třeba fotbalovou reprezentaci) a neměl by dotovat ty koníčky, které mě nezajímají (třeba divadla a církve).

+1/0
15.10.2011 21:51

Huffnagellův duch

Tak pan Havel by měl napřed říct,

kde na to všechno brát....

0/0
15.10.2011 17:24

JanzRokycan

Re: Tak pan Havel by měl napřed říct,

Kdyby byl kažý jako on - nejde o povolání, ale charakter, pak by byla korupce na 0 a nebylo by třeba podobných otázek neb by bylo peněz dosti.

+1/0
15.10.2011 18:05

Stone_Pilot

Re: Tak pan Havel by měl napřed říct,

Tak to se mýlíte. Tedy teď nemyslím s  Havlem, ale s tím dostatkem peněz. Nikdo není spokojený se svým platem a každá instituce bude požadovat vždy více.  Takže absolutně může být peněz více, ale relativně se vždy někdo bude cítit nespokojen.

0/0
15.10.2011 18:12

JanzRokycan

Re: Tak pan Havel by měl napřed říct,

Jak už bylo psáno v jiné diskusi, kdyby město nestavělo toalety za cenu rodinného domu, nebyl by problém najít peníze na věci jako je divadlo.

+2/0
15.10.2011 18:14

Stone_Pilot

Re: Tak pan Havel by měl napřed říct,

Já tady neobhajuju šlendrián ani tunelování. Jenže i pokud by se nekradlo -  někdo jiný by raději ty uštřené peníze dal třeba na silnice nebo na podporu let. linky do Amsterodamu (či Frankfurtu) nebo do dotací do školy pro děti expatů - aby sem šel byznys a všichni Brňáci se měli lépe. Ne jen fandové divdel s dotovaným vstupným. Opera a jeden autobus Vídeňáků nás fakt nespasí.   A někdo jinej by mohl mít úplně jnej nápad, jak s penězi naložit.  Prostě říkat, že když se nebude krást, bude dost peněz na všechno a pro všechny, je demagogie nebo naprostá naivita.

0/0
15.10.2011 18:27

JanzRokycan

Re: Tak pan Havel by měl napřed říct,

Nejsem ani demagog ani najiva, ale píšu o současném stavu věcí. Magistrát mám málo peněz, proto chce snížit dotace neziskovkám. Kdyby měl dostatek, nesnižoval by je.

+1/0
15.10.2011 18:36

Stone_Pilot

Re: Tak pan Havel by měl napřed říct,

Takhle tady můžeme točit to samé furt dokola. Já říkám, že se prostě rozdělují prachy z nějaké hromady, která je menší nebo větší. A že když bude větší, neznamená to automaticky, že se víc nasype (nebo by se měo, mohlo) do opery či jiné zábavy. Ale spíš nás čeká ještě opak.  Magistrát možná bude mít o miliardu míň kvůli jinému přerozdělení daní mezi obcemi (čili v Brně nikdo nic neukrad, prostě se jen alokuje na Brno méně daní) - tak co, nebudeme raději opravovat chodníky, ale necháme se štědře dotovanou kulturu?

0/0
15.10.2011 21:20

PIsa.lek

Re: Tak pan Havel by měl napřed říct,

ONa ta kultura je ovšem potřeba stejně jako ty chodníky, tedy alespoň pro skutečně vzdělané lidi. Protože krácení se nedotkne pouze NDB, ale třeba i Muzea města Brna a vlastně všech brněnských příspěvkových organizací. Ony se stejně neopraví všechny chodníky, i kdyby se na kulturu nedala ani koruna.

0/0
15.10.2011 21:29

Stone_Pilot

Re: Tak pan Havel by měl napřed říct,

Chodník je potřeba, aby město fungovalo. Využívají ho vzdělanci i hlupáci. Navíc si těžko můžete zaplatit kus svého chodníku. Zaplatit si lístek na kulturu problém není. Pokud má ten vzdělaný člověk zájem a skutečně to potřebuje, jistě si nějakou tu tisícovku našetří a nebude chtít od nevzdělané lúzy, aby mu to dotovala.

0/0
15.10.2011 21:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.