Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Přesun brněnského nádraží má dalšího odpůrce - ministerstvo kultury

Ministerstvu kultury se nelíbí přesun brněnského vlakového nádraží mimo historické jádro města. Vzkázalo to brněnským politikům, když připomínkovalo koncept nového územního plánu. Zastupitelé se nyní snaží přesvědčit ministerstvo, aby názor změnilo. Jinak riskují, že územní plán v budoucnu zruší soud.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Skeptik Pavel

Hlavně

by si měli fanatičtí odpůrci přesunu uvědomit "drobný detail", že jedním z důvodů pro přesun nádraží byla i výrazná redukce stávajících kolejišť v jižním perimetru města, které území doslova špikují, což pochopitelně znemožnˇuje ucelený rozvoj území. Ty náspy tam fungují jako výrazné bariery.  Navíc už jízda přerovskou tratí je taková vyhlídková objízdná trasa. No  a tom, že valná část náspů je skoro 150 let stará nemluvě. Z urbanistického hlediska také znemožnila výstavba současného nádraží uzavření okružní třídy na přelomu 19. a 20. století. Po té co se koncem 80. let postavil v bezprostřední blízkosti OD PRIOR (dnešní TESCO),tak se prakticky zabral jediný možný prostor pro rozšížení nádraží.  Osobně si opravdumyslím, že jde o kampaň proti odsunu s cílem přesměrovat peníze jinam, hlavně do Prahy. A pár brněnských vlezdoprdelků a jiných užitečných idiotů tomu ještě pomáhá.

+1/0
26.10.2011 11:54

Gróf

Každému, kdo prosazuje nádraží v odsunuté poloze,..

... bych doporučil, ať se jede podívat do Košic na východě Slovenska. Přes kopírák to kdosi vzal, a navrhl v Brně. Je to odporný hnus, bez nápadu. Pár nástupišť s podchodem, vedle výšková budova. U nádraží přestup na regionální autobusy. Do centra města dvě zastávky tramvají nebo pěšky, tam přestup na další městskou dopravu. Přesně takhle to bude v Brně. Problém je v tom, že v tu chvíli přestane nádraží býti k užitku dojíždějícícm za prací a do škol, a individuální doprava ve městě se silně zvýší a zkolabuje. Rv

0/0
25.10.2011 22:58

iMuf

Re: Každému, kdo prosazuje nádraží v odsunuté poloze,..

Máte mylný názor. Jednak ten rakouský projekt s "levitující lávkou" a otevřenými nástupišti už dávno není aktuální. Nástupiště mají být plně zastřešena nástupištní halou s komerčními objekty. Projektování této haly byl mj. důvod, proč se - bohužel - nezačalo stavět okamžitě s vydáním prvního UR. Rozjetou stavbu - jak se ukazuje - by už nikdo ani v "krizi" nezastavil. Jasně - je šlendrián s původní veřejnou arch. souteží a s projektováním haly bez soutěže, ale nádraží prostě nemá vypadat, jak si ho představujete. Dále by nikdo nikoho nenutil přestupovat "v centru města", vznikla by spousta dalších přestupních bodů. A v celku asi nemáte představu o tom, kdo dnešní dráhy využívá. Vyjma jakž takž reprezentativních EC vskutku odpornými lokálkami a "obyč. "rychlíky jezdí z 90% už od pohledu jen ti, kteří na provoz auta nemají. Zpět do vlaků lidi přiláká kvalita vozidel, infrastruktury a doplňkových služeb (parkování..), ne případná jedna ušetřená zastávka tramvají...

0/0
26.10.2011 0:46

iMuf

Re: Každému, kdo prosazuje nádraží v odsunuté poloze,..

...Hlavní problém spočívá v tom, že zatímco "přisunutá" varianta je jen vybájený projekt (navíc s vylhanými náklady - viz např. nutný tunel pro VRT) party amatérů bez reálné možnosti realizace, detailně vyprojektovaný "odsun" mohl lidem tuto kvalitu v relativně krátké době přinést...

0/0
26.10.2011 0:52

Kamil25

furt dokola

Tak o trendu strkat nádraží do centra bych nemluvil. Pánové z Min. kultury by se na tu kulturu v okolí brněnského nádraží měli přijet podívat - pochcané zdi a podchod plné čínského kýče. K tomu krásně kontrastuje například bývalé nádraží Orsay v Paříži, které nyní slouží jako světoznámá galerie a vlaky tam nikomu nechybí (stejně tak by se v Brně mohlo do budovy nádraží přesunout technické muzeum a stát se atrakcí města). Za příklad evropského trendu bych vyzdvihl výstavbu nových nádraží v Berlíně nebo Vídní. Navíc ti co brzdí už desítky let přesun by si měli uvědomit, že aktivity s ním spojené dají práci na několik let zhruba 30 000 lidí za evropské peníze, což by se zvlášť v dnešní době celému regionu hodilo, ale díky zabedněncům tuhle příležitost Brno propáslo. Hlavně, že si pánové Anderové a spol přišli na dobrá koryta. Přesto miluju Brno a věřím, že zde zdravý rozum jednou zvítězí.

0/0
25.10.2011 19:09

Gróf

Re: furt dokola

Na Vašem místě bych brzdil. To, že si město neumí poradit s bezdomovci v okolí nádraží, je smutné, a svědčí to o nikoliv o nádraží, ale o neschopech na magistrátu. Rv

0/0
25.10.2011 22:52

iMuf

Ta absurdita spojená s rekonstrukcí uzlu je asi nekonečná

a nejspíš bohužel opravdu nezbývá, než to všechno jen s odstupem "pobaveně" pozorovat. Mně by vůbec nevadilo, kdyby se vedla seriózní diskuse, ale tohle je její parodie. Od počátku. Už jen ta nesmyslnost, že se k infrastruktuře města vyjadřuje MK. Ať chrání historickou budovu nádraží nebo (od výstavby přemístitelnou) Fuchsovu poštu, ale mluvit do toho, kam povedou koleje? Dále ty neustále se opakující nesmyslné příklady odjinud. Jako zde v článku - předhazují se nesrovnatelné vesnice typu Poděbrad nebo naopak megapole typu Berlína. Navíc současnou brněnskou polohu ve vztahu k centru reprezentuje max. tak ten Kolín, naopak právě třeba Berlín s novostavbou ve zcela nové čtvrti v rozšířeném centru je obdobou "přesunu". Dále ten neustále předhazovaný Šlegr z občanského sdružení o třech členech vydávaný za odborníka...

+1/0
25.10.2011 15:16

iMuf

Re: Ta absurdita spojená s rekonstrukcí uzlu je asi nekonečná

... Prostě celé mi to od počátku přijde tak nesmyslné a kampaňovité, že se nemohu zbavit dojmu, že jde o cílenou kampaň jistých skupin se snahou přesměrovat velké peníze určené na rekonstrukci ŽUB na jimi kontrolované "akce"...

+1/0
25.10.2011 15:17

fantomas2000

800 m

to je teda fakt dálka. Někdo tady psal ze po rovné ulici ujde 500m za 5 min. Tak co proboha řešíte? Kdyby chteli to posunout do Tuřan nedo Modřic tak chápu ale 800 m? Výměnou za parkování před budovou, nové ulice v místech kde dneska kdysy hrajou fotbal, za solidní dostupnost a ne skákání pod kola tramvajím a autův u úžasném uzlu hlavní nádraží, vstupní hala bez bezdomovců a vietnamců. Já teda nevím ale to jsou dle mého silnější argumenty. Jinak je mě to celkem jedno vlakem z HN jsem nejel minimálně 10 let. Ale okolí kde chodím den co den to je hnus velebnosti.

0/0
25.10.2011 15:00

good_luck!

ministerstvo kultury

ano, souhlasím, nechat nádraaží na původním místě a zbourat půl památkové zóny, abychom narovnali koleje, protože nádraží do 2 oblouků + ostrý oblouk před vjezdem nevyhovují současným vlakům (takže dobržďují na potahovou rychlost kdesi km před skutečným nádražím....

+1/0
25.10.2011 14:08

Floyd

Oni už na to prodrbali miliardu?

To by mě zajímalo kdo ji má na účtu?

:-(

0/0
25.10.2011 13:50

koudý

Přesouvat rolu je blbost..

..ve velkých městech je nádr v centru brán jako výhoda, tady zas aby mohli "ti u vesla" vyhazovat prachy a "dávat velkou domů", tak jdou jen a jen za svým bez ohledu na cokoliv a kohokoliv..

0/0
25.10.2011 12:04

Frankii

hm, ta paměť...

pokud si pamatuju, tak bylo referendum o odsunu nádraží a dopadlo úplně jasně - žádný odsun !!!!! jenže tehdejší klika ods si našla argument, že bylo málo lidí, čili referendum není průkazné... jak prosté, milý watsone... tehdejší oranžová squdra řvala, že ods si chce namazat jenom kapsy, atd., atd. ..... no, změnila se rovnováha sil, oranžovci se dostali k lizu a najednou je všechno jinak... podle všech jiných ukazatelů. které vypovídají o úrovni korupce a míře "hmotné zainteresovanosti" těch, kteří takovou věc dozorují a hlídají a přidělují zakázky firmám, se není čemu divit... dovedu si představit to lákadlo "hlídat" investici za cca 20 miliard.... jak říkal už jejich polozapomenutý guru - vše je tak křišťálově čisté, že to víc křišťálově čistší být nemůže... že áno, shelrocku???? je zajímavé, že ti absolventi drážních škol si myslí, že ten národ je úplně tupej.... ;-D

0/0
25.10.2011 12:02

Anubis1913

Re: hm, ta paměť...

Já se třeba referenda tenkrát nezúčastnil. A nebyl jsem sám. Ona i neúčast je volba!

+3/0
25.10.2011 12:40

King_Feanor

Re: hm, ta paměť...

hlavně hlasovali jen brnáci, kteříá tím nádražím každý den nejezdí, že... kdyby hlasoval logicky okres Brno venkov, tak by byl výsledek ještě jasnější...

0/0
25.10.2011 14:44

Skeptik Pavel

Re: hm, ta paměť...

Míte pocit, že 25% těch, kteří se  z možného množství lidí referenda zúčastnili rozhodují o tom, že se nádraží neodsune? Navíc jich ze zúčastněných nelasovalo 100% pro odssun  ale cca 80%. A to už jsme ještě na nižší procentické hodnotě. Tudíž bylo referendum oprávněně neplatné. Ano i neúčast je projevem postoje, že nejsme tak zainteresováni proti odsunu.

0/0
26.10.2011 12:02

Premiant

strasne tezke...

proc se do toho pletou lidi z druheho konce republiky,rozhodnout by meli otom pouze obyvatele brna,je to jejich mesto,jejich nadrazi,z tech obyvatelu by to meli hlavne rozhodnout lidi kteri to nadrazi pouzivaji,ti co napr. z Kralovo Pole najedou na okruh,pak na D1 a svisti do prahy a na nadrazi nikdy neplachnout se vyjadrovat vubec nemusi,a 800 m,to je fakt dálka a jeste k tomu kdyz tam bude jezdit MHD,ja 4 roky chodil 2 km na nadrazi a dodnes ziju a 3 km na autobusove nadrazi,a abych nemusel hodinu cekat na spoj,tak sem sel na dalsi zastavku,ktera byla daleko 8 Km.800 m je o 2 minuty dele salinou a o 6 minut dele pesky,a pokud to tu turista nezna,tak se ztrati v podchodu pod nadrazim,takze to casove vyjde nastejno

0/0
25.10.2011 9:29

ondra.holub

Docházková vzdálenost

Často se argumentuje docházkovou vzdáleností např. na Náměstí Svobody. Ale nikde jsem už v těchto úvahách nezaznamenal, že by se řešilo, za jak dlouho se vůbec někomu podaří dostat z nádraží ven. Pokud totiž budou špatně navržené podchody (nebo nadchody), tak to může být klidně i rozdíl 5 minut. Což je doba, za kterou v pohodě volnou ulicí ujdu 500m.

Např. současné nádraží: přijedu vlakem na 2. (případně 3., 4.) nástupiště. Podle toho, kde vlak zastaví, jsem buď hned u podchodu nebo na úplně opačném konci nástupiště (podchody jsou sice dva, ale oba na jedné straně nástupiště). Do úzkého podchodu se nacpe spousta lidí (ráno obvykle přijede více vlaků ve stejnou dobu) a pomalu se posunujeme ven. Pokud mířím na MHD do ulice Úzké, musím se nejprve maximálně vzdálit až pod nádražní budovu a pak se druhým podchodem vracet, přestože oba nádražní podchody končí cca 2m od volného prostoru u Tesca. Tato hloupá nekoncepčnost udělá několik minut (a změna by přitom nestála skoro nic).

0/0
25.10.2011 9:10

ondra.holub

Re: Docházková vzdálenost

Podobně přestupní uzel před nádražím. Někdo vyzdvihuje, jak je úžasný. Já si to nemyslím. Přestože z tramvaje vysednu kousek od nádražní budovy, musím buď zalézt do přecpaného podchodu (naplněného úžasnými obchody s hadrami) nebo oklikou obcházet nástupiště nebo to vzít zleva přes koleje mezi auty. Tady chápu, že by změna už stála docela dost peněz, ale to nic nemění na tom, že tento uzel není dobře vyřešený. Některé tramvaje jedou jenom trošku kolem, takže zastavují lehce mimo (kdo to nezná, zmateně to musí hledat), autobusy jezdí úplně odjinud (Úzkou považuji za součást nádražního uzlu).

Správné nové nádraží by mělo vypadat tak, že v jednom patře jsou vlaková nástupiště, v jiném nástupiště pro MHD a mezi nimi je průchozí patro (ideálně ve výši okolního terénu) s pokladnami, čekárnami a nějakým občerstvením. Pak je možné odkudkoliv kamkoliv přestoupit a je to pořád blízko. Něco takového jsem ovšem neviděl v žádném návrhu v jakékoliv poloze, o kterém se vážněji uvažovalo.

0/0
25.10.2011 9:20

Anubis1913

Chjo

Co to je zase za kecy. Nádraží se má odsunout o 800m. A tímto směrem se má i postupně rozrůstat centrum Brna. Navíc kdo jezdí denně okolo stávajícího nádraží tak každý den vidí že kapacitně naprosto nestačí. kolikrát má vlak spoždění jen proto že nemá volnou kolej. Dostat se z nástupiště na nástupiště jiné je pro lidi na vozíčku úkon na "půl dne". Zaparkovat se nedá. A tak by se dalo pokračovat dál a dál. Ano nejlepší by byla varianta "hlavní nádraží v odsunuté poloze" a stávající využít pro regionální dopravu. Jenže tato varianta by byla zdaleka nejdražší. Ale násraží v odsunuté poloze je pořád lepší řešení než nechat vše při starém..

+3/0
24.10.2011 23:15

thomas0000

Re: Chjo

Absolutně sdílím Váš názor. R^

0/0
25.10.2011 0:36

p_n_2

Re: Chjo

Přesně tak. Četl jsem teď krásný článek o novém nádraží ve Vídni. Zatímco u nás se všichni jen hádají, blokují si jednotlivé varianty už skoro 15 let, tak ve Vídni začali tuším s projektem v roce 2006 a budují jako o život. Tady se ještě nebude závazně za dalších 15 let ani vědět, jeslti přesunem, opravíme nebo co. A ve Vídni budou mít už roky v provozu super moderní nádraží a obrovskou novou čtvrť kolem....

Brno - ostuda politiků a všelijaké pseudoekologické havěti...:-P

0/0
25.10.2011 1:26

PIsa.lek

Re: Chjo

> kolikrát má vlak spoždění jen proto že nemá volnou kolej. Dostat se z nástupiště na nástupiště jiné je pro lidi na vozíčku úkon na "půl dne

To vše lze ovšem vyřešit i u současného nádraží. Jeho problém není, že je v místě, kde se nemůže modernizovat, ale ten, že se na něj už téměř sto let vlastně pořádně nesáhlo kvůli tomu, že pořád má někdo problém jej odsunovat.

0/0
25.10.2011 7:10

Anubis1913

Re: Chjo

Nevím kolikrát ale stalo se mi to docela často. Zhruba tak polovina spojů co sem jel. A to byly mezinárodní vlaky.. To co píšete vyřešit sice jde ale za daleko větší cenu než odsun. Víte proč? Viděl jsem ten nápad vlašínovců. Nádraží na dvě patra pod zem a posunuté na úroveň Nových sadů.. Problém že by se narušila statika Petrovské skály nebrali v potaz. A cena? Přes dvacet miliard zhruba před deseti roky. Navíc nevyřeší celkovou propustnost kolejí před nádražím..

0/0
25.10.2011 12:37

karelman

Já bych chtěl,

aby místo nového nádraží byl přístav[>-]

0/0
24.10.2011 21:57

BaronOfHell

Tak jestli toto čtou pánové z magistrátu:

0/0
24.10.2011 21:45

BaronOfHell

Re: Tak jestli toto čtou pánové z magistrátu:

Pardon, pokračování zde:

Byl jsem volič ČSSD, jsem občan Brno a NESOUHLASÍM s odsunem nádraží doprčic. Když jsem vás volil neznamená, že jsem vás volil kvůli tomuto kroku, ba naopak. Tato záležitost se mě značně dotýká a pokud opravdu přesunete nádraží, věřím, že vám to dáme ve volbách jasně najevo.

0/0
24.10.2011 21:48

karelman

Re: Tak jestli toto čtou pánové z magistrátu:

Připomínám, že proti přesunu jsou jen zelení a komunisti

0/0
24.10.2011 21:58

J.Bill

Re: Tak jestli toto čtou pánové z magistrátu:

Ostatně proti odsunu byl i pan Onderka, ovšem jen co ho zvolili ( a hlavně, jen co čichnul k penězum), tak změnil názor :)

+1/0
24.10.2011 22:01

VaclavBau

Nádraží v centru

...a argument, že např. v Horní Dolní mají nádraží v centru je opravdu těžká váha k případnému soudu. Jo, znám města , kde je nádraží ne-úplně-v-centru to jako teď budou památkáři napravovat?

0/0
24.10.2011 19:08

karelman

Re: Nádraží v centru

Nejvíc mimo centrum je nádraží Zaječí:-(

0/0
24.10.2011 21:52

bludickan

Re: Nádraží v centru

Poděbrady znám, je to lázeňské město jehož dominantou je zámek a most přes Labe. Funkcionalistické nádraží je na opačném konci kolonády než tyto dvě stavby. O nádraží v centru bych tedy polemizovala. Zato mají hned vedle vlakového nádraží i nádraží autobusové. Z toho bychom si zde v Brně vzít příklad měli.

Jak to vypadá v Horní Dolní netuším, ale mám pocit že ani tam MHD nepojede až k nádraží, stejně jak je to plánováno v Brně, protože již teď je jasné, že peníze na přesun tramvaje ke stávajícímu autobusovému ani k plánovanému železničnímu nádraží nejsou a nebudou. Za co tedy chtějí budovat nové nádraží?

0/0
24.10.2011 22:03

VaclavBau

Ministerští úředníci???

A to jako úředníci z ministerstva z Prahy jako znovu otevřou kauzu, kterou Brno za miliony vyřešilo před X-lety? Kdo tohle znovuotevírání problému zaplatí? Kdyby se náklady spojené s těmahle obstrukcema vyúčtovaly odpovědným úředníkům, tak by bylo myslím dávno po problému.

+1/0
24.10.2011 19:02

PIsa.lek

Re: Ministerští úředníci???

> kterou Brno za miliony vyřešilo před X-lety?

Ano, vyřešilo - ve studii, ve které byly upřednostěny urbanistické a ekonomické důvody proti dopravním, což je u takové dopravní stavby, jako jedno z největších osobních nádraží v republice docela "zvláštní", že?? A studie z roku 2007 jasně prokázala, že nádraží v centru je ve všech ohledech lepší a jediným důvodem, proč nadále pokračovat ve variantě odsunu, je to, že projekt nádraží v centru by se nestačil zprcovat do doby, kdy by končila možnost črpání pěnze z EU. Peníze z EU v tomto rozpočtovém období už stejně nebudou, a navíc, kdyby ČR požádala o tyto peníze, tak by s největší pravděpodobností stejně dostala leda velké kulové, protože by nemohla prokázat, že je to skutečně jediné možné řešení (právě proto, že projekt nádraží v centru nebyl nikdy záměrně rozpracován natolik,aby mohl být skutečně objektivně porovnání s tím prosazovaným).

0/0
25.10.2011 7:15

P.J.

...

Kristova noho, na špatnou polohu nádraží se poukazovalo už koncem 19. století a teď se někdo začne ohánět z kontextu vytrženými frázemi, že západní země preferují svá nádraží v centru.

+3/0
24.10.2011 17:54

PIsa.lek

Re: ...

Ano, pokukazovalo, ovšem ve zcela jiných souvislostech a navíc v době, kdy lidé v podstatě jinou možnost než vlak neměli, takže nejaké zhoršení docházkové vzdálenost nebylo tak problematické. A taky se nám právě podle té polohy naádraží za těch 1770 let nějak vyvinulo okolní město, především MHD.

0/0
25.10.2011 7:07

realista1234567

Jděte všechny

mainstreamovky už konečně do háje. Dokážete zviditelnit jen a pouze ty negouše. Souvislosti s odsunem nádraží vás potom ani nezajímají. To je klasická rekce veškerého mainstreamu. Dát zviditelnit pouze a jen negoušům. IDnes toho příkladem [>-][>-][>-][>-]

0/0
24.10.2011 17:51

realista1234567

Re: Jděte všechny

Četl jsem snad v IDnes názor pro odsun? Nikoli. Ale i těchto hlasů je hodně [>-]EU[>-]

0/0
24.10.2011 18:35

vojta 360

nazdar

jsem pro odsun nadrazi R^

+3/0
24.10.2011 17:21

King_Feanor

Re: nazdar

já zase asi spíše proti. Ale přece s ekvůli tomu nebudeme hádat, ne? Stejně to postaví až vnuci našich vnuků...:-P

+1/0
24.10.2011 21:37

karelman

Vidíte,

volili jste strany, které mají přesun ve svém programu, volové.

0/0
24.10.2011 17:15

PIsa.lek

Re: Vidíte,

Opravdu měla ČSSD v roce 2006 odsun ve svém programu?? Nebylo to náhodou tak, že tehdy zvítězila PRÁVĚ kvůli kritice nekritického prosazování odsunu za každou cenu ze strany ODS???

+1/0
25.10.2011 7:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.