Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nádraží v Brně není tak důležité, jak si politici myslí, naznačila EU

Politici protestují proti tomu, že se Brno neobjevilo v plánech Evropské unie na takzvanou prioritní dopravní síť. Myslí si, že to může zásadně zpomalit dopravní rozvoj jižní Moravy a ohrozit i modernizaci brněnského nádraží v jakékoli podobě. Přitom Praha a Ostrava na zmíněné mapě figurují.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pyca

ale no tak

Cožpak se domníváte, že v r. 2030, neřkuli 2050 tu ještě bude Evropská unie? EU Rv

0/0
8.3.2012 22:29

jirspi

Když Velký Jedinečný Neomylný Brusel něco rozhodne

tak o tom nediskutujte ... raději ...

0/0
16.2.2012 22:12

Skeptik Pavel

Re: Když Velký Jedinečný Neomylný Brusel něco rozhodne

Rozdíl mezi Brnem a Ostravou je především v tom, že geograficky dnes Ostrava těží z Katowické aglomerace. Brno tvoř kompaktní urbanistický celek o cca 500 tis. obyvatelích, vazba na Vídeň, Bratislavu. Rozdíl je mtedy pouze v tom, že  ani Brno, ani Bratislava  a nkonec ani ta Vídeň nevytvářejí konurbace jako je tomu na Ostravsku a Katowicku.  Vemu-li v potaz,  že je strukturálně Brno na tom nesrovnatelně lépe než Ostrava a to po stránce komplexnosti nabídky služeb, kapitálu, vzdělanosti), na rozdíl od Ostravy Brno roste, nevidím tedy žádný racionální důvod, proč tam nebylo zařazeno také. On nakonec rozhodne vývoj. Pokud se Brnu podaří etablovat se mezi evropsky významná univerzitní, vědecká  a inovativní centra (jakože se mu to daří), tak je otázkou času, kdy to pánové v Bruselu přehodnotí.

0/0
17.2.2012 11:09

Skeptik Pavel

Re: Když Velký Jedinečný Neomylný Brusel něco rozhodne

Navíc si myslím, že česká vláda se moc nesnaží, nemá vlastně ani zájem moc Brno posilovat. Rozděl a panuj je jaksi normou chování české politiky. Brno ale nemá jinou možnost než dosáhnout na evropský level. Je vedle Prahy skutečně jediným městem u nás s tímnto potenciálem. A logicky je to asi  předmětem odporu. Nedivil bych se tedy, že je v Brně tolik nevládek. I osoba pana Firabse je  v tomto ohledu značně podezřelá. Pak bych se v této souvislosti navíc ani nedivil i možné realitě, že se Praha chová pokrytecky, jako že sorry ale my se snažili, ve skutečnosti se však záměrně chová pasivně a jde proti zájmům Brna. Pak nevidím moc konstruktivních možností jak se Brno bude chtít z toho vymotat. Leda přesvědčit lidi na Moravě  a říci natvrdo sorry ale pod kuratelou Prahy nikdy moravský region fungovat nebude. Máme vazbu na Podunají,  a  to je naše jediná šance, geograficky, politicky, historicky, dopravně.

0/0
17.2.2012 11:28

QDE

Je to vůbec EU spíše diktátor

Zajímavé hlavně, že na evropských železničních mapách je Brno důležité. Warszawa, Berlin -> Brno - Wien - Budapest - Beograd - Bucureşti... !!!!(EU;-O)!!!!

0/0
15.2.2012 13:47

jural

Re: Je to vůbec EU spíše diktátor

Jako zastavka, ne jako uzel.

0/0
16.2.2012 18:44

iMuf

Re: Je to vůbec EU spíše diktátor

Jako uzel.

http://ec.europa.eu/transport/infrastructure/revision-t_en.htm

0/0
16.2.2012 21:11

Rosomak

Brněnské nádraží je pouze zastávka na koridoru

a ukončení několika regionálních tratí.

Do takové zastávky kde bude zároveň vedena tranzitní nákladní doprava cpát 20 miliard nikdo nebude, zvláště když pozemky kolem plánovaného nádraží byly vevedeny z vlastnictví města politickým spekulantům na odsunu nádraží závislých.

Dopravní uzel je současné hlavní nádraží, které slouží převážně pro příměstskou dopravu a svým umístěním je nenahraditelné.

Kromě toho klesá počet vlaků oproti minulosti, takže není nutné jej ani rozšiřovat.

Kolejiště a zabezpečovací zařízení v nádraží je už v tak dezolátním stavu, že musí být být opraveno. A to bude stát cca dvě miliardy...

0/0
15.2.2012 11:11

Kamil25

Ostuda a důsledek koncepční likvidace Moravy

Kdyby bylo Brno hlavním městem Moravy, tak jak bylo po staletí až do roku 1948, tak by se to stát nemohlo. Morava nebude v prioritní železniční síti. Čechy a spíše slezská Ostrava ano. Už je na čase do Bruselu vzkázat, že tu je Morava - jako významná evropská země a že nejsme žádná druhořadá periferie !!

+3/0
14.2.2012 21:17

TommyCZ

Re: Ostuda a důsledek koncepční likvidace Moravy

Když už se tu chceš ohánět historií, vzpomeň si, kde bylo moravské hlavní město před třicetiletou válkou a odvezením zemských desek do Brna. ;-D

0/0
15.2.2012 23:55

iMuf

Re: Ostuda a důsledek koncepční likvidace Moravy

Kupodivu opět v Brně, střídavě s Olomoucí. Zemské desky, soud i sněm se od 12. stol. stěhovaly mezi oběma městy. Už od 14. stol. ovšem bylo významnější Brno, Jošt byl dokonce krátce jedním z římských králů. Definitivně to rozhodla třicetiletá válka, tedy už od roku 1642 je jediným hlavním městem Brno.

0/0
16.2.2012 10:08

jural

Re: Ostuda a důsledek koncepční likvidace Moravy

Ale ze brnenske nadrazi nema nadnarodni vyznam, za to Prazaci opravdu nemohou. Zeleznicni sit se tu stavela za vlady Videnaku. Brno je jen zastavka mezinarodnich rychliku. V zadnem pripade ne krizovatka. Temi jsou Praha, Breclav a Ostrava. Tak to proste je.

Se zemskym zrizenim toto nema nic spolecneho. Spise z geografii a z prirozenou potrebou dalkove zeleznice jit v krajine cestou nejmensiho odporu.  A na to se nejlepe hodi krajina podel reky. Cili logicky trate kolem Labe, Odry a Moravy se staveli a pouzivali a pouzivaji jako nejdulezitejsi. Brnem zadna poradna reka netece.

0/0
16.2.2012 18:44

iMuf

Re: Ostuda a důsledek koncepční likvidace Moravy

Do budoucna v každém případě ano křižovatka.

http://ec.europa.eu/transport/infrastructure/revision-t_en.htm

0/0
16.2.2012 21:12

trasprd

Jen si ty vlaky vozte do Ostravy,

mně Brno vyhovuje takové, jaké je. Pouze s tím nádražím by mohli něco udělat - vypucovat, nové lavičky, stromy, vyhnat zevlouny atd.

0/0
14.2.2012 14:20

cosik

Nesmyslný článek...

článek motá páté přes deváté. Dle map na webu DG Move je jak Brno - Přerov, tak Brno - Břeclav v core network a to jak pro osobní, tak pro nákladní železniční dopravu. Dokonce jsou obě trati součástí tzv. Baltic - Adriatic Corridoru, čili zejména přeshraniční úseky a multimodální platformy na této trati jsou mezi prioritními projekty EK. Brno - Břeclav - Bratislav je součástí také prioritního koridoru Hamburg - Praha - Brno - Budapest- .... s prioritou opět na přeshraniční úseky. to, že není Brno hlavním uzlem fakticky nevadí, je na spojnici jiných uzlů - např. Praha / Ostrava - Bratislava.

+1/0
14.2.2012 13:51

Lord Helma

Re: Nesmyslný článek...

Je tam jako comprehensive - dalo by se přeložit jako základní, obslužný.

0/0
14.2.2012 15:27

iMuf

Re: Nesmyslný článek...

prdlajs, comperhensive network se v unijní hantýrce překládá jako globální síť, základní je core

0/0
15.2.2012 10:50

jural

Re: Nesmyslný článek...

Hm, dobre, ale aby bylo Brno uzlem, je nutne postavit VRT Praha-Brno-Ostrava a Brno-Breclav-Viden/Bratislava.

Brno-Ostrava snad ma nadeji na realizaci, zbytek tezko. Zvlaste bez spojeni na Prahu to porad neni uzel mezinarodnich koridoru. Z Vidne do Ostravy to je lepsi pres Breclav, Hodonin a Prerov

0/0
16.2.2012 18:48

iMuf

Re: Nesmyslný článek...

Ne, pro začátek stačí zdvojkolejnění a rekonstrukce úseku Brno - Přerov na 200 km/h (v přípravě, součást core sítě). Pak se z Vídně do Polska bude jezdit přes Brno.

0/0
16.2.2012 21:18

Lord Helma

Koridory

Z hlediska železniční dopravy je Brno pouhá zastávka na I. koridoru:

http://www.k-report.net/koridory/images/mapaCR.gif

Nic jiného EU taky ani nekonstatovala, Praha je jasná a Ostrava je branou do Polska a Slovenska, i když pomineme průmyslový potenciál Slezska (a to není jen Ostravsko, ale taky Polsko). To i takový Přerov je důležitější z hlediska železnice.

Kdyby si všichni ti, co tady ječí, uvědomili, že se tu jedná o železniční koridory a uzlové stanice, tak by snad přestali s tím nadáváním. No a nejlepší je ten, co tu s vážnou tváří tvrdil, že z Prahy se člověk dostane do Ostravy přes Brno. Jo, po dálnici možná, ale tohle je článek o železnici. Ale to byla jen taková odbočka o tom, kdo tu taky diskutuje.

0/0
14.2.2012 13:34

p_n_3

Re: Koridory

A kdo do toho Polska bude jezdit, Přerováci? ;-D

0/0
14.2.2012 13:37

Lord Helma

Re: Koridory

Myslíš, že si ftipny. Víš, čím se poláci liší od většiny čechů? Nadavají jak špačci a přitom makaji jak barevni. A aby se potom nedivil, až se budeš učit po polsky albo po našimu. A bude to furt lepší než po "pyccku" nedejbože koránsky či kitajski.

0/0
14.2.2012 13:44

p_n_3

Re: Koridory

Poláci jsou docela fajn akorát by teda mohli makat třeba pomaleji, ale radši trochu kvalitněji. Tož tak.

0/0
14.2.2012 13:48

Lord Helma

Re: Koridory

Jojo, u nich platí dvakrát řež a jednou měř, pokud ten metr najdeš. A jejich zakázky mě živí.

0/0
14.2.2012 14:28

turista-

Re: Koridory

Z hlediska klasických tranzitních koridorů ano.

Ale VRT jsou uvažované zhruba v trasách Praha-Brno, Brno-Ostrava a Brno-někam na jih/jihovýchod. Jo pak by Brno bylo uzlem důležitějším. A to je právě ten problém - EU vidí, že náš stát na stavbu VRT kašle (i Turecko už je v tomto dále než my).  Ani úseky klasických tratí, které měly být již stavebně připravené na budoucí VRT (Brno-Vyškov, Praha-Beroun, Rokycany-Plzeň) se moc nehýbou.

Pak taky v EU vidí soufalou snahu brněnských zastupitelů si nakrást ať to stojí co to stojí. A když si to dají dohromady, tak prostě naše kecy o Brně jako uzlu už neberou vážně.

+2/0
14.2.2012 13:44

iMuf

Re: Koridory

Po zdvoukolejnění a rekonstrukci tratě Brno - Přerov na rychlost 200 km/h (v přípravě) budou přes Brno jezdit i současné spoje z Polska na jih.

0/0
14.2.2012 13:55

Lord Helma

Re: Koridory

To máte na mysli tu jednokolejku, kterou stavěli za císaře Fratiška Josefa? Tak tu minimálně zdvojkolejňují někdy od padesátých let. Co vím, tak jedině se tam podařilo natáhnout dráty někdy v polovině 90-tých let. Jen aby to nedopadlo jako se zdvojkolejněním tramvajové tratě Ostrava-Karviná, ta už je 45 let zrušená :-P

0/0
14.2.2012 15:30

iMuf

Re: Koridory

http://www.szdc.cz/modernizace-drahy/prehled-staveb/program-ten-t/blazovice-nezamyslice.html

První část je hotová. Snad bude stavba pokračovat.

0/0
14.2.2012 15:54

Lord Helma

Re: Koridory

co je hotové? - do listopadu 2011 se jen plkalo, je to projekt.

A dovolil bych si citovat pana ředitele SŽDC Habarta: "Co se týká tratě Brno - Přerov a 200 kilometrů za hodinu. S tím se počítá v Operačním programu doprava pro roky 2014 až 2020. Nejdříve ale musíme vědět, jak bude vyřešen průjezd uzlem Brno, pak lze začít pracovat na tomto projektu"

zdroj: http://zpravy.idnes.cz/reditel-spravy-zeleznicni-dopravni-cesty-pavel-habarta-pjb-/odpovedi.asp?t=HABARTA

0/0
14.2.2012 16:23

iMuf

Re: Koridory

A ono se dá stavět bez projektu? Dosud byl stav takový, že i když byly volné prostředky, stavět se nedalo. Nyní je připravenost taková, že se v příštím plánovacím období může okamžitě začít stavět (pokud budou prachy v SFDI). Z vyjádření pana Habarta je snad o to jasnější, jak je důležité, aby Brno dosáhlo na řešení rekonstrukce uzlu co nejdříve. Neboli aby byla rekonstrukce prioritní i pro Unii.

0/0
14.2.2012 16:44

Lord Helma

Re: Koridory

Spíš jde o to, v jakém stavu je ten projekt. Jinak se dělá projekt do šuplíku a jinak na již schválenou a zajištěnou penězi věc. A toho se bojím, jestli ten projekt je na stejné úrovni, jak ty mapy z toho programu, no potěš koště.

0/0
14.2.2012 17:56

iMuf

Re: Koridory

Vůbec nevíš, o čem mluvíš. TEN-T zahrnuje všechny druhy dopravy. Silniční, železniční, vodní i leteckou.

http://ec.europa.eu/transport/infrastructure/revision-t_en.htm

http://ec.europa.eu/transport/infrastructure/doc/com(2011)_650_final_2_annex_i_part15.pdf

http://ec.europa.eu/transport/infrastructure/doc/com(2011)_650_final_2_annex_i_part14.pdf

0/0
14.2.2012 13:50

Lord Helma

Re: Koridory

A proto budou v Brně všici přesedat z letadel na ponorky na železničním nádraží. Máš naprostou pravdu.

0/0
14.2.2012 14:23

iMuf

Re: Koridory

ještě... už asi vím, o co v tvém případě jde. Z celého článku sis přečetl jen nadpis.

0/0
14.2.2012 15:11

Lord Helma

Re: Koridory

To sou ty veliká, jak se tomu říká, písmenka? Tak to se setsakramentsky pleteš. Já totiž neumím číst.

0/0
14.2.2012 15:44

iMuf

Re: Koridory

"že se tu jedná o železniční koridory a uzlové stanice"... ano, zjevně tedy neumíš

0/0
14.2.2012 16:03

Lord Helma

Re: Koridory

CORE NODE a COMPREHENSIVE NODE - zkus si to přeložit.

0/0
14.2.2012 16:44

iMuf

Re: Koridory

Bože, jde o dopravní uzly jako takové, ne jen o železniční.

0/0
14.2.2012 17:38

Lord Helma

Re: Koridory

Jo a jsou dvě úrovně a Brno je ta nižší, nic víc. Tak o co vlastně jde? Že někdo v Bruselu má rád Ostravu? Blbost, kdo by se tam o Jugoslávii zajímal, prostě vzali mapu a bylo to.

0/0
14.2.2012 17:58

iMuf

Re: Koridory

Právě o to jde, aby se rozhodovalo podle aktuálních a reálných potřeb a ne podle mapy. Rozdíl mezi zařazením v core a comprehensive network/node může představovat dvacet let i víc. Z fondu soudržnosti sice bude možné financovat i comprehensive, ale dá se předpokládat, že se stát bude pod tlakem Unie soustředit na core. A minimálně přestavba ŽUBu hoří, kromě provozního hlediska jsou na ní závislé další investice.

0/0
14.2.2012 18:48

Lord Helma

Re: Koridory

No řekl bych, že i ten Ostravský uzel potřebuje obnovu jako prase drbání. Tohle bylo o štestí a hlavně o schopnostech našich politiků. Čímž jsme totálně v pérdeli.

0/0
15.2.2012 7:31

iMuf

Re: Koridory

Není to o žádném štěstí. Ostravská aglomerace má prostě podle jedné z definic 1,1 mil. obyvatel, kdežto brněnská "jen" 800 000. A Unie tupě byrokraticky rozhodla, že za uzly na základní síti lze označit jen hlavní města a aglomerace nad 1 milion obyvatel. V případě ČR je toto určení zvlášť do budoucna nesmyslné a o tom je tu celou dobu řeč.

+1/0
15.2.2012 10:37

Lord Helma

Re: Koridory

Na druhou stranu na ploše Brna je tu 5 měst dohromady s 600 tisíci obyvateli. Na druhou stranu těch 1.1 miliónu je skoro celý MS kraj :-) bez težební velmoci Bruntálu a jeho okresu.

0/0
15.2.2012 13:28

Lord Helma

Re: Koridory

Klídek. Prostě brno je předměstí Vídně, stejně jako Blava, Ostrava je předměstí Katowic. Za tohle můžou naši politikové a my s tím nic neuděláme. Tak si dej frťana a kálej na to. Jsou lepší věci, než si krátit život rozčilováním na bezvyznamností Brna.

0/0
14.2.2012 14:27

iMuf

Re: Koridory

Člověče vzpamatuj se, tady se nikdo nerozčiluje, probíhá zde debata. Komu má vadit, že jsou města předměstími a jakou souvislost to má s tématem?  Pokud chceš do debaty přispět relevantním příspěvkem, prostuduj si alespoň ty mapy.

0/0
14.2.2012 14:42

Lord Helma

Re: Koridory

Na rozdíl od tebe jsem si je prostudoval (doufám, že jsem neurazil, ale chováš se jak...). A zhlediska železničních koridorů je to typický EU blábol. Kromě toho furt nechápu o co brňákům jde - Brno je vedeno jako komplexní obslužný uzel, není sice základní (core) ale i tak je důležité. Prostě EU ňouma to tak zakreslil do mapy a nikdo v Česku se neobtěžoval, aby to zkorigoval.

Na tak malou zemičku jsou dva základní uzly ažaž.

A mezi náma, ty kresbičky od ruky na oficiálních dokumentech jsou taky profesionální. A že EU koridor je mimo stávající koridor, který byl naplánován ve spolupráci s EU mě už vůbec nepřekvapuje

Tož tak.

0/0
14.2.2012 15:26

iMuf

Re: Koridory

Huh, pokud já se chovám jako tři tečky, ty se chováš jako co? Toto je tvůj první příspěvek alespoň trochu k věci. Železniční koridory jsou zcela logické, pokud se vezmou do úvahy nově plánované VRT trasy a Přerovka. Prostě se vyplatí je vést přes půlmilionovou logisticky skvěle umístěnou metropoli s rostoucím potenciálem, i když se to zjevně vymyká tvému chápání. Koridory opravdu neslouží k tomu, aby spojily deset nevýznamnějších měst a přístavů a mezi nimi jen plašily krtky na poli. Jde i o návaznost na plánované dálnice, na region Centrope...

A co že jde? Že by třeba o priority ve financování infrastruktury?

0/0
14.2.2012 15:48

Lord Helma

Re: Koridory

Tak ještě jednou. Co je nepochopitelné na tom že CORE NODE je Ostrava a Praha, a to je pro železnici, silnici i vzduch. Tečka, EU tak rozhodla.

K čemu slouží teda koridory, když ne k propojení vyznamných míst? Výše jsem citoval p. Habarta - s VRT se počítá někdy 2014-2020 - to je jako by řekl nikdy, to znám, dálnice se do ostravy taky stavěla více jak 30 let.

Nevím, co je logisticky skvělé na Brnu - nekvalitní železniční spojení (zoufalý stav tratí, jednokolejnost), dálnice - budiž, ale bohužel jste jen tranzit do Bratislavy, ani do té Vidně ne, letiště, škoda slov, jste na tom aspoň líp jak Mošnov.. Vodní cesty žádné. A hlavně Bratislava a Videň nadohled. V podstatě mi furt vychází maximálné průjezdný bod. Ale to bychom se mohli dohadovat donekonečna. Momentálně je stav více než tristní a rozhodně se v nejbližší době nezlepší.

region Centrope je jen další nesmyslná trafika na generování a odklánění peněz. Poslední aktualita je rok stará, foto z recepce. Ale to jen tak na okraj

0/0
14.2.2012 16:44

iMuf

Re: Koridory

Nepochopitelná je na tom ta Ostrava, resp. rozhodování se jen podle současné velikosti aglomerace (viz níže). Boha, pochopitelně že koridory slouží k propojení významných míst, ovšem ne jen těch nejvýznamnějších. To by se mohl postavit jeden trojúhelníkovitý koridor mezi Berlínem, Londýnem a Paříží, pochopitelně přímý bez sjezdů/zastávek po trase. Brno jakožto půlmilionová tradiční metropole historického regionu s vysoce rozvinutým školstvím, ekonomikou a potenciálem růstu je evropsky významné místo. K logistickému Brnu třeba toto - http://www.stavebni-forum.cz/cs/article/19366/jizni-morava-zeme-zaslibena-logistickeho-developmentu/ , případně historicky jantarová stezka - Brno bylo obchodní křižovatkou odjakživa, než to bolševik zpřetrhal. Právě ta blízkost Vídně, Blavy, Prahy i Pešti je ternem, pokud jsi to nepochopil. Právě o to zlepšení infrastruktury snad jde.

0/0
14.2.2012 17:25

iMuf

Re: Koridory

V téhle republice prostě není jen Praha. Jen hlupák by bránil rozvoji perspektivního regionu, který má na to generovat pracovní místa s vysokou přidanopu hodnotou a vysoký HDP. Poslední aktualita ze stránek Centrope je bulletin na první čtvrtletí 2012, předtím info ze summitu z prosince 2011. Ale to jen tak na okraj.

0/0
14.2.2012 17:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.