Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Houkání vlaku ji děsí i 60 let od nehody. Na Štědrý den zemřelo 106 lidí

Štědrý den 1953 poznamenal osudy mnoha rodin zpod Pálavy. Místo oslavy Vánoc přišly o své blízké při jednom z největších vlakových neštěstí v Evropě. Léta se o něm nesmělo mluvit. Do srdce se mi dodnes zařízne, když houká vlak, přiznává i po šedesáti letech Ludmila Bízová Šebestová ze Staroviček.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z65l19a36t76a70n 87H63o41r40a66c35e41k 5625104526151

Tento článek je příkladem toho, jak lze tendenčně pojmout vlakové neštěstí, které se přihodilo před šedesáti lety. Není pravda, že se o neštěstí nesmělo psát. Psalo se o něm ale v rubrice "černá kronika" a ne na prvních stranách tehdejších novin. Tehdy ještě u nás neexistovala pokleslá novinařina, hladová po krvi a lidském neštěstí. No a co se týká olkoholu, neštěstí se stalo v době, kdy se ještě alkohol při řízení dopravních prostředků klasifikoval jako polehčující okolnost. Takže kdy se oni železničáři napili, jestli před jízdou nebo po neštěstí, asi nikdo nezdokladoval. A konečně, histrik by se měl věnovat historickým faktům a ne pomluvám na úrovni pavlačových klepů.

+3/−3
26.12.2013 11:41

I74v37a33n 32H40o36l53a37s 5497927138367

> kdy se ještě alkohol při řízení dopravních prostředků klasifikoval jako polehčující okolnost.

Ano? A můžete to doložit citací příslušného paragrafu platného trestního zákona a judikatury? To možná platilo max. v případě, kdy někdo v opilosti sjel ze silnice a rozbil sousedovi plot, ale určitě ne u takto závažného neštěstí.

> Takže kdy se oni železničáři napili, jestli před jízdou nebo po neštěstí, asi nikdo nezdokladoval

Nesmysl, to samozřejmě jednoznačně prokázalo vyšetřování, dokonce i viníci se nakonec sami přiznali. Takže historik se historických faktů drží a pomluvy na úrovni pavlačových klepů tady šíří někdo úplně jiný.

0/0
30.12.2013 9:35

A45n93e16t41a 56M83a61l30á 6641810765

Tema článku zajimavé, jenom skoda,ze je to takova patlanina pate přes deváté....

+1/0
25.12.2013 9:15

M74a96r87t53i69n 73K17r44č80i17l 6520798618769

Za to Vy jste asi královna krásy

0/−2
25.12.2013 13:26

M50i89c43h78a98l 33M42u48l69l38e13r 1310412347

Jo zlatí komunisti Rv

0/−2
24.12.2013 12:26
Foto

M31i53c68h53a54e71l 50K54o64t39s64c82h 6787287949914

Ožralství je polehčující okolnost:-)

0/−2
23.12.2013 20:02

P63e86t63r 60N93o16v20o39t31n13y 3779502639492

Je to takova nedbalost. Nalejt a vlézt na mašinu.

+1/0
23.12.2013 20:15

J82a41r70o85s12l56a84v 98Č21á18p 4323786490872

Údajně slavili narození potomka.

0/0
23.12.2013 23:07

P23e69t68r 58N68o50v42o21t66n54y 3699692599612

Tak to oslavili pěkně.

0/0
24.12.2013 0:32

P43e24t50r 46N76o24v74o24t10n47y 3579192889162

apropo, ještě ten potomek žije?

0/0
24.12.2013 0:54

P11e64t49r 84K83a40l89v42o89d17a 9815157809424

Hrozné neštěstí o kterém se v době vzniku nesmělo psát. Tak to bývalo. A nyní taková otázka: k čemu takováto zpráva zavánějící senzací může být dobrá a to i v dnešní době. Jde především o to přilákat pozornost a při té příležitosti přliložit další informace, kterým se člověkm obyčejně vyhýbá. To jsou reklamy.

+1/−13
23.12.2013 19:47

V98á58c28l57a85v 24V49a58c74h17o37v12e21c 8980944531589

Neštěstí jistě hrozné, ale autor reportáže by neměl plácat nesmysly. Chtěl byc vidět lokomotivu o váze 176 tun jak autor píše. Jena z nejtěžších lokomotiv parní éry byla řada 498 a ta měla o více jak 100tun méně.

+5/−8
23.12.2013 18:23

M31a92r33t32i59n 52P15o29h73o76ř12e34l18ý 2569693423697

Hezký den, dovolím si trochu oponovat, jestli je táhla řada 556, tak ta měla 176 tun, ona řada 498 měla základní hmotnost 74 tun, ale plná byla 113, řada 477 měla 101/129

+4/0
23.12.2013 18:37
Foto

P43e67t48r 98P89r41o30c85h25á89z20k75a 3132866302894

Táhl ji Albatros řady 498.033 s tendrem 935,0.Hmotnost jak uvádím níže sedí.

+1/0
23.12.2013 18:41

I21v37a55n 59H48o74l36a67s 5147797948747

Řada 556.0 s konstrukční rychlostí 80km/hod., by asi těžko tahala rychlík (leda v případě mimořádnosti). 556 byla určena pro těžké náklady.

+1/0
23.12.2013 22:18

M81a71r82t29i55n 51K65y35p19r 2902815924424

Máte pravdu, ale svým způsobem má pravdu i autor. Když uvažujete lokomotivu i s plným tendrem, tak se u řady 498.0 s tendrem 935.0 na těch cca 175 tun dostanete.

+3/0
23.12.2013 18:40

J90a39n 66Z89e38l62e11n98k46a 2876656578145

935.0. To znamená max. obsah tendru 9 kubíků uhlí a 35 kubíků vody. Jeden metr krychlový vody váží přibližně 1 tunu - to je při plné kapacitě jenom hmotnost vody 35 tun. Ve skutečnosti jí tam tolik nebylo, protože něco již spotřebovali cestou. Ale stejně je to váha.

0/0
24.12.2013 10:39
Foto

P83e28t72r 71P31r36o49c90h49á18z48k91a 3832416782344

Tak docela pravdu nemáte.V konkrétním případě se jednalo o lokomotivu Albatros řady 498.033 s tendrem 935.0.Tato souprava má celkovou pracovní hmotnost 176,3t.Lokomotiva 106,1t,tendr 70,2t.Tak že autor který bere lokomotivu s tendrem jako celek má pravdu.Konkrétní lokomotiva po nehodě a opravě dál jezdila a následně fungovala jako stacionární kotel k vytápění depa a v roce 1970 byla sešrotována.

+9/0
23.12.2013 18:40

P85a27v63e76l 55K42r45e38j47č89í65ř 2222791723456

Díky, už jsem se bál, že to budu muset hledat ;-)

0/0
23.12.2013 19:59

P41e88t93r 61K21o35v72a19ř31í20k 1631883749507

Super článek před vánoci. Jestli vám to stojí za to ... Rv

+5/−24
23.12.2013 17:25

P29e24t18r 24N15o18v41o70t85n58y 3179712399362

Osvěta ...

+1/−1
23.12.2013 17:35

J92i87ř59í 34K36o38n74r56á52d 6514844712738

Jestli jste si nevšiml, to neštěstí se stalo na Vánoce...

+22/−1
23.12.2013 17:51

J91a90n 66Z33e31l80e48n71k49a 2456976718575

Nejspíš je to tím, že od této víceméně zamlčované nehody uplynulo letos 60 let.

+14/−1
23.12.2013 17:53

R40i32c57h32a74r62d 27K10r78á93l 4268747390493

Nemyslím si, že by to bylo až tak extra zamlčované - navíc si porovnejte Stéblovou, ta byla daleko horší a mluvilo se o ní "stejně".

+3/−4
23.12.2013 18:03

M23a90r48t61i71n 62K33y68p96r 2932665504484

Stéblová daleko horší nebyla. 103 nebo 125 mrtvých už takový rozdíl není.

+1/−1
23.12.2013 18:17

V18l54a54d26a 20M88u38s66i26l 9250306938613

...abyste se nemýlil U  Stéblové  bylo na místě  mrtvých 112  občanů Kolik jich zemřelo potzom nevím

0/0
23.12.2013 18:37

M96a20r73t89i86n 38K14y16p19r 2322355534584

Tak jsem se koukl do pramenů (M.Jelínek, Tragédie u Stéblové, vydáno roku 1996) a kompletní seznam obětí obsahuje 118 jmen.

0/0
23.12.2013 18:45

I19v85a76n 97H87o34l79a94s 5767617708497

O Stéblové se mluvilo mnohem víc, dokonce byla  v rámci ČSD dávána jako negativní příklad formou Poučného listu. Naopak po Šakvicích byli i pozůstalí varováni, aby o nehodě nikde nemluvili (potvrzují očití svědci).

+3/0
23.12.2013 22:20

R71i58c28h60a84r34d 31K45r51á67l 4718717850303

Citace: "V roce 1953, tedy v dobětvrdého komunistického režimu, se o tak strašné nehodě vůbec nesmělo psát, neexistují patrně žádné fotografie ani film avyšetřovací spisy o celé záležitosti byly všechny v režimu tajné."

Zajímalo by mě, jak přišla autorka na to, že z nehody neexistujínapříklad fotografie. Stačí se podívat na příslušný díl seriálu Osudovéokamžiky a hned uvidíte, kolik jich bylo (a předpokládám, že je) k dispozici.

+9/−1
23.12.2013 17:00

J75a62r19o13s48l44a92v 83J44o78n56á40š 4488314162365

Psát se o tom nesmělo, stejně jako se téměř nic nenapsalo o největším železničním neštěstí v historii Československa, které se odehrálo o sedm let později ve Stéblové u Pardubic.

+6/−1
23.12.2013 17:48
Foto

P26e25t95r 38P25r88o42c56h89á70z50k29a 3362726432184

Psát se o tom psalo.Leč ne na první stránce jak by se stalo dnes.V dané době byly železniční nehody poměrně běžné i když ne s tak velkým počtem mrtvých.Informace byla zkrácená i s důvodu Vánoc.

+3/−2
23.12.2013 18:46

J36a25n 48Z59e28l24e52n67k11a 2376646448255

Vyšetřovací spis i s fotkami samozřejmě existuje. Ovšem byl dlouhá léta veřejnosti utajen.

+6/0
23.12.2013 17:52

P15a76v90e96l 29Z61a44t55l70o34u47k46a29l 7691909542317

Mezi Podivínem, Zaječím a Šakvicemi, kde se v letech 1929 až 1953 udály tyto tři vlakové nehody, leží ještě obec Rakvice, která byla taktéž těžce postižena neštěstím, v tomto případě nikoli vlakovým. Někdy v roce 1936 tuším se na školním výletě pod dětmi z této obce rozpadl prám přívozu uprostřed řeky Dyje a kolem dvou desítek se jich utopilo.

+6/0
23.12.2013 16:41

R42i25c51h82a95r39d 94K90r87á66l 4958807840573

Tak tak, na přívozu se tenkrát splašily koně a pramice šla pod vodu. Dalo by se říci, že šlo o takový český Bermudský trojúhelník.

+4/0
23.12.2013 16:55

J87a15n 90D55r55á45b51e45k 6758247568910

nebo moravský?

0/0
23.12.2013 20:09

P69a77v35e80l 77Z32a96t19l82o42u11k10a63l 7931949662337

český moravský trojúhelník?  ;)

0/0
23.12.2013 23:13

P70e55t87r 73N52o61v88o41t64n10y 3979752969722

Jesteze se pan historik nejmenuje Václav Kulihrach :-)

+4/0
23.12.2013 16:40
Foto

P16a17v80e82l 13P30á20p41e25š 7135620594776

Také jsem si vzpomněl na Cimrmana :)

+1/0
23.12.2013 16:44

P32e57t53r 54N81o57v49o18t89n85y 3459802139812

Cimrmana? :-)

0/0
23.12.2013 16:51

P28a87v90e41l 19Z83a66t13l36o56u86k23a83l 7291499452567

Na drezíně, na drezíně... :)

+3/0
23.12.2013 17:42
Foto

J57i48r98i 38J62a42l51u54v30k25a 3258659974897

Komunistická debilita je nekonečná.. :-/

+23/−9
23.12.2013 16:40

R96i67c49h16a58r96d 24K70r27á68l 4478907490283

V tomhle případě možná dostali dotyční díky rudé knížce směšný trest, nakonec můžeme si připomenout i další případy třeba po sametové revoluci (Spálov) a tam už o Vámi zmíněnou debilitu nešlo?

A co případ rabujících občanů ve Stéblové, taky máte přesné informace o tom, že to byli všichni jenom komunisti? Zbavte se konečně břemene kolektivní viny.

+7/−6
23.12.2013 16:54

P34e70t35r 34N69o46v10o33t55n42y 3289582379982

Jo kdyby nebyl ten Růžička z prominentní komousske rodiny, tak by si na něm prokurátor a soudce smlsli.

+6/−1
23.12.2013 16:59

R67i39c45h87a21r89d 87K32r86á61l 4988387970603

Aneb - historie je skutečně ve spirále. Podívejme se na současné causy.

+12/−1
23.12.2013 17:00

J33a37n 21Z93e93l59e14n12k90a 2546406738305

Směšný trest to nebyl, tehdy to byla maximální hranice, kterou bylo možno za takové provinění uložit. Nejvyšší sazba pro to, co dnes nazýváme nedbalostním obecným ohrožením, byla právě těch 5 let. Horní hranice 10 let byla zavedena až s novým trestním zákoníkem, tuším v roce 1961.

+14/0
23.12.2013 17:57

J60i66ř26í 60S25o77u65č42e28k 5116187559619

Přesně tak. Tahat do toho rudou knížku je bezpředmětné, za nehodu ve Stéblové, kde bylo mrtvých u zraněných ještě víc, dostal strojvedoucí 4,5 roku, z čehož si odseděl 3 roky. Podobný trest padl i za zmíněnou nehodu v Podivíně. Kdyby to ale bylo ve článku zmíněno, nemělo by to strašení komunistama ty správný grády ;-)

+12/0
23.12.2013 18:08

P17e43t81r 12N47o18v46o71t35n94y 3189892479432

A strojvedoucí ze Stéblove byl taky nalitej hako mužik?

0/0
23.12.2013 20:11

J14i17ř35í 42S96o65u59č24e12k 5356947829779

Pokud pracovník dostal trest blížící se horní hranici sazby, tak už samotný detail, jestli ve službě chlastal, š...., nebo luštil křížovky, nemůže fungovat jako přitěžující okolnost, protože už dotyčnému přitížit nemůže. Ve všech třech případech dělal dotyčný něco jiného, než měl. Jinak pochybuju, že mohl být po jedné lahvi vína "nalitej hako mužik", ve článku se sice uvádí, že mělo jít o těžké víno, ale Schiller je cuvée z modrých a bílých hroznů, které rozhodně není těžké.

+1/−1
23.12.2013 23:59

P81e81t67r 94N92o92v85o13t51n94y 3569712379362

To není detail ale fatální chyba, navíc to opravdu hraničí s úmyslem. Nepřehlédli omylem jednu návěst(což se může stát), ale projeli dvě stanice, takže 6 návěstí, to nedovede ani nalitej mužik.

+2/0
24.12.2013 1:21

J22i23ř94í 90S64o16u86č27e98k 5236927829239

Díky za mínus, každopádně nic z toho, co uvádíte, nevyvrací, co jsem napsal. Za obecné ohrožení dostali všichni maximální nebo téměř maximální možný trest, protože nedělali, co měli. Podnapilost nebo míra podnapilosti nemohla trest zvýšit, protože už byl nastaven na přípustné maximum. Čemu z toho nerozumíte?

+1/0
24.12.2013 11:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.