Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Houkání vlaku ji děsí i 60 let od nehody. Na Štědrý den zemřelo 106 lidí

Štědrý den 1953 poznamenal osudy mnoha rodin zpod Pálavy. Místo oslavy Vánoc přišly o své blízké při jednom z největších vlakových neštěstí v Evropě. Léta se o něm nesmělo mluvit. Do srdce se mi dodnes zařízne, když houká vlak, přiznává i po šedesáti letech Ludmila Bízová Šebestová ze Staroviček.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z12l49a52t73a69n 17H29o87r60a57c55e28k 5765294566611

Tento článek je příkladem toho, jak lze tendenčně pojmout vlakové neštěstí, které se přihodilo před šedesáti lety. Není pravda, že se o neštěstí nesmělo psát. Psalo se o něm ale v rubrice "černá kronika" a ne na prvních stranách tehdejších novin. Tehdy ještě u nás neexistovala pokleslá novinařina, hladová po krvi a lidském neštěstí. No a co se týká olkoholu, neštěstí se stalo v době, kdy se ještě alkohol při řízení dopravních prostředků klasifikoval jako polehčující okolnost. Takže kdy se oni železničáři napili, jestli před jízdou nebo po neštěstí, asi nikdo nezdokladoval. A konečně, histrik by se měl věnovat historickým faktům a ne pomluvám na úrovni pavlačových klepů.

+3/−3
26.12.2013 11:41

I60v67a57n 70H15o83l29a57s 5977707848187

> kdy se ještě alkohol při řízení dopravních prostředků klasifikoval jako polehčující okolnost.

Ano? A můžete to doložit citací příslušného paragrafu platného trestního zákona a judikatury? To možná platilo max. v případě, kdy někdo v opilosti sjel ze silnice a rozbil sousedovi plot, ale určitě ne u takto závažného neštěstí.

> Takže kdy se oni železničáři napili, jestli před jízdou nebo po neštěstí, asi nikdo nezdokladoval

Nesmysl, to samozřejmě jednoznačně prokázalo vyšetřování, dokonce i viníci se nakonec sami přiznali. Takže historik se historických faktů drží a pomluvy na úrovni pavlačových klepů tady šíří někdo úplně jiný.

0/0
30.12.2013 9:35

A26n22e28t90a 30M71a58l48á 6271530495

Tema článku zajimavé, jenom skoda,ze je to takova patlanina pate přes deváté....

+1/0
25.12.2013 9:15

M62a91r79t12i67n 71K97r49č90i57l 6630488888809

Za to Vy jste asi královna krásy

0/−2
25.12.2013 13:26

M18i78c82h90a54l 12M84u98l12l74e42r 1660342557

Jo zlatí komunisti Rv

0/−2
24.12.2013 12:26
Foto

M27i80c38h17a20e15l 64K90o12t25s56c58h 6587787369534

Ožralství je polehčující okolnost:-)

0/−2
23.12.2013 20:02

P77e33t47r 81N51o88v67o92t24n68y 3509592269472

Je to takova nedbalost. Nalejt a vlézt na mašinu.

+1/0
23.12.2013 20:15

J45a43r25o80s67l61a50v 52Č43á34p 4893166620352

Údajně slavili narození potomka.

0/0
23.12.2013 23:07

P42e95t33r 57N54o34v51o93t83n81y 3669582869242

Tak to oslavili pěkně.

0/0
24.12.2013 0:32

P47e69t54r 47N52o65v80o41t77n89y 3269852119442

apropo, ještě ten potomek žije?

0/0
24.12.2013 0:54

P97e57t75r 87K62a34l95v89o20d94a 9355747529614

Hrozné neštěstí o kterém se v době vzniku nesmělo psát. Tak to bývalo. A nyní taková otázka: k čemu takováto zpráva zavánějící senzací může být dobrá a to i v dnešní době. Jde především o to přilákat pozornost a při té příležitosti přliložit další informace, kterým se člověkm obyčejně vyhýbá. To jsou reklamy.

+1/−13
23.12.2013 19:47

V61á58c31l80a47v 12V82a87c85h46o49v81e93c 8630164161709

Neštěstí jistě hrozné, ale autor reportáže by neměl plácat nesmysly. Chtěl byc vidět lokomotivu o váze 176 tun jak autor píše. Jena z nejtěžších lokomotiv parní éry byla řada 498 a ta měla o více jak 100tun méně.

+5/−8
23.12.2013 18:23

M53a89r53t46i17n 92P13o33h89o33ř37e73l29ý 2729983133297

Hezký den, dovolím si trochu oponovat, jestli je táhla řada 556, tak ta měla 176 tun, ona řada 498 měla základní hmotnost 74 tun, ale plná byla 113, řada 477 měla 101/129

+4/0
23.12.2013 18:37
Foto

P81e55t19r 78P83r27o55c22h20á35z16k68a 3702896832494

Táhl ji Albatros řady 498.033 s tendrem 935,0.Hmotnost jak uvádím níže sedí.

+1/0
23.12.2013 18:41

I51v44a31n 16H53o67l55a96s 5897237748197

Řada 556.0 s konstrukční rychlostí 80km/hod., by asi těžko tahala rychlík (leda v případě mimořádnosti). 556 byla určena pro těžké náklady.

+1/0
23.12.2013 22:18

M68a23r47t46i61n 21K17y96p36r 2862355444414

Máte pravdu, ale svým způsobem má pravdu i autor. Když uvažujete lokomotivu i s plným tendrem, tak se u řady 498.0 s tendrem 935.0 na těch cca 175 tun dostanete.

+3/0
23.12.2013 18:40

J36a81n 86Z43e62l10e49n86k31a 2836516918585

935.0. To znamená max. obsah tendru 9 kubíků uhlí a 35 kubíků vody. Jeden metr krychlový vody váží přibližně 1 tunu - to je při plné kapacitě jenom hmotnost vody 35 tun. Ve skutečnosti jí tam tolik nebylo, protože něco již spotřebovali cestou. Ale stejně je to váha.

0/0
24.12.2013 10:39
Foto

P61e36t58r 28P65r19o18c85h97á72z88k53a 3562626922564

Tak docela pravdu nemáte.V konkrétním případě se jednalo o lokomotivu Albatros řady 498.033 s tendrem 935.0.Tato souprava má celkovou pracovní hmotnost 176,3t.Lokomotiva 106,1t,tendr 70,2t.Tak že autor který bere lokomotivu s tendrem jako celek má pravdu.Konkrétní lokomotiva po nehodě a opravě dál jezdila a následně fungovala jako stacionární kotel k vytápění depa a v roce 1970 byla sešrotována.

+9/0
23.12.2013 18:40

P61a26v10e89l 79K71r79e21j43č88í72ř 2862861843706

Díky, už jsem se bál, že to budu muset hledat ;-)

0/0
23.12.2013 19:59

P54e86t10r 84K58o77v70a77ř27í58k 1421633919427

Super článek před vánoci. Jestli vám to stojí za to ... Rv

+5/−24
23.12.2013 17:25

P86e10t17r 91N35o15v82o61t22n86y 3809252249392

Osvěta ...

+1/−1
23.12.2013 17:35

J91i31ř30í 10K37o27n12r53á71d 6134244852838

Jestli jste si nevšiml, to neštěstí se stalo na Vánoce...

+22/−1
23.12.2013 17:51

J97a51n 56Z26e79l47e33n43k81a 2806616818115

Nejspíš je to tím, že od této víceméně zamlčované nehody uplynulo letos 60 let.

+14/−1
23.12.2013 17:53

R19i41c10h28a69r44d 48K77r55á95l 4578147450893

Nemyslím si, že by to bylo až tak extra zamlčované - navíc si porovnejte Stéblovou, ta byla daleko horší a mluvilo se o ní "stejně".

+3/−4
23.12.2013 18:03

M88a25r96t91i15n 50K16y41p14r 2952165434904

Stéblová daleko horší nebyla. 103 nebo 125 mrtvých už takový rozdíl není.

+1/−1
23.12.2013 18:17

V80l56a20d69a 48M97u27s84i12l 9340126688753

...abyste se nemýlil U  Stéblové  bylo na místě  mrtvých 112  občanů Kolik jich zemřelo potzom nevím

0/0
23.12.2013 18:37

M18a37r11t92i51n 79K89y57p18r 2452895744204

Tak jsem se koukl do pramenů (M.Jelínek, Tragédie u Stéblové, vydáno roku 1996) a kompletní seznam obětí obsahuje 118 jmen.

0/0
23.12.2013 18:45

I74v69a14n 45H92o84l77a62s 5917667858577

O Stéblové se mluvilo mnohem víc, dokonce byla  v rámci ČSD dávána jako negativní příklad formou Poučného listu. Naopak po Šakvicích byli i pozůstalí varováni, aby o nehodě nikde nemluvili (potvrzují očití svědci).

+3/0
23.12.2013 22:20

R58i86c59h86a63r22d 37K25r96á23l 4158477610253

Citace: "V roce 1953, tedy v dobětvrdého komunistického režimu, se o tak strašné nehodě vůbec nesmělo psát, neexistují patrně žádné fotografie ani film avyšetřovací spisy o celé záležitosti byly všechny v režimu tajné."

Zajímalo by mě, jak přišla autorka na to, že z nehody neexistujínapříklad fotografie. Stačí se podívat na příslušný díl seriálu Osudovéokamžiky a hned uvidíte, kolik jich bylo (a předpokládám, že je) k dispozici.

+9/−1
23.12.2013 17:00

J26a84r81o44s65l45a59v 72J38o23n49á19š 4498334152835

Psát se o tom nesmělo, stejně jako se téměř nic nenapsalo o největším železničním neštěstí v historii Československa, které se odehrálo o sedm let později ve Stéblové u Pardubic.

+6/−1
23.12.2013 17:48
Foto

P50e51t52r 43P64r30o12c93h94á17z73k77a 3962686312524

Psát se o tom psalo.Leč ne na první stránce jak by se stalo dnes.V dané době byly železniční nehody poměrně běžné i když ne s tak velkým počtem mrtvých.Informace byla zkrácená i s důvodu Vánoc.

+3/−2
23.12.2013 18:46

J29a75n 98Z94e27l35e31n35k83a 2306726208775

Vyšetřovací spis i s fotkami samozřejmě existuje. Ovšem byl dlouhá léta veřejnosti utajen.

+6/0
23.12.2013 17:52

P23a88v31e41l 56Z70a61t14l95o94u23k89a86l 7361919662617

Mezi Podivínem, Zaječím a Šakvicemi, kde se v letech 1929 až 1953 udály tyto tři vlakové nehody, leží ještě obec Rakvice, která byla taktéž těžce postižena neštěstím, v tomto případě nikoli vlakovým. Někdy v roce 1936 tuším se na školním výletě pod dětmi z této obce rozpadl prám přívozu uprostřed řeky Dyje a kolem dvou desítek se jich utopilo.

+6/0
23.12.2013 16:41

R14i16c69h29a42r49d 38K87r58á28l 4258687220903

Tak tak, na přívozu se tenkrát splašily koně a pramice šla pod vodu. Dalo by se říci, že šlo o takový český Bermudský trojúhelník.

+4/0
23.12.2013 16:55

J20a34n 80D16r84á41b31e36k 6178277558340

nebo moravský?

0/0
23.12.2013 20:09

P62a18v18e89l 42Z63a73t79l24o13u89k45a72l 7591439822377

český moravský trojúhelník?  ;)

0/0
23.12.2013 23:13

P54e92t90r 14N84o88v19o79t50n59y 3459352959882

Jesteze se pan historik nejmenuje Václav Kulihrach :-)

+4/0
23.12.2013 16:40
Foto

P24a93v79e41l 30P96á25p64e51š 7875970874296

Také jsem si vzpomněl na Cimrmana :)

+1/0
23.12.2013 16:44

P87e17t55r 51N58o92v80o23t36n50y 3499722989372

Cimrmana? :-)

0/0
23.12.2013 16:51

P49a81v28e47l 82Z34a87t95l65o41u39k46a66l 7721129152917

Na drezíně, na drezíně... :)

+3/0
23.12.2013 17:42
Foto

J25i64r10i 12J34a98l11u51v54k81a 3628729544167

Komunistická debilita je nekonečná.. :-/

+23/−9
23.12.2013 16:40

R41i91c57h42a45r14d 14K73r10á33l 4328757250143

V tomhle případě možná dostali dotyční díky rudé knížce směšný trest, nakonec můžeme si připomenout i další případy třeba po sametové revoluci (Spálov) a tam už o Vámi zmíněnou debilitu nešlo?

A co případ rabujících občanů ve Stéblové, taky máte přesné informace o tom, že to byli všichni jenom komunisti? Zbavte se konečně břemene kolektivní viny.

+7/−6
23.12.2013 16:54

P90e30t77r 18N43o34v83o72t95n12y 3499802759922

Jo kdyby nebyl ten Růžička z prominentní komousske rodiny, tak by si na něm prokurátor a soudce smlsli.

+6/−1
23.12.2013 16:59

R10i71c25h50a59r98d 47K88r34á36l 4978107280253

Aneb - historie je skutečně ve spirále. Podívejme se na současné causy.

+12/−1
23.12.2013 17:00

J41a77n 36Z18e94l19e30n75k73a 2286476698435

Směšný trest to nebyl, tehdy to byla maximální hranice, kterou bylo možno za takové provinění uložit. Nejvyšší sazba pro to, co dnes nazýváme nedbalostním obecným ohrožením, byla právě těch 5 let. Horní hranice 10 let byla zavedena až s novým trestním zákoníkem, tuším v roce 1961.

+14/0
23.12.2013 17:57

J44i88ř17í 61S69o21u13č12e83k 5816727759779

Přesně tak. Tahat do toho rudou knížku je bezpředmětné, za nehodu ve Stéblové, kde bylo mrtvých u zraněných ještě víc, dostal strojvedoucí 4,5 roku, z čehož si odseděl 3 roky. Podobný trest padl i za zmíněnou nehodu v Podivíně. Kdyby to ale bylo ve článku zmíněno, nemělo by to strašení komunistama ty správný grády ;-)

+12/0
23.12.2013 18:08

P24e66t93r 79N17o25v19o51t93n69y 3939532709542

A strojvedoucí ze Stéblove byl taky nalitej hako mužik?

0/0
23.12.2013 20:11

J27i36ř52í 76S80o25u63č57e80k 5716667869969

Pokud pracovník dostal trest blížící se horní hranici sazby, tak už samotný detail, jestli ve službě chlastal, š...., nebo luštil křížovky, nemůže fungovat jako přitěžující okolnost, protože už dotyčnému přitížit nemůže. Ve všech třech případech dělal dotyčný něco jiného, než měl. Jinak pochybuju, že mohl být po jedné lahvi vína "nalitej hako mužik", ve článku se sice uvádí, že mělo jít o těžké víno, ale Schiller je cuvée z modrých a bílých hroznů, které rozhodně není těžké.

+1/−1
23.12.2013 23:59

P25e40t59r 14N59o40v79o52t36n94y 3659122389272

To není detail ale fatální chyba, navíc to opravdu hraničí s úmyslem. Nepřehlédli omylem jednu návěst(což se může stát), ale projeli dvě stanice, takže 6 návěstí, to nedovede ani nalitej mužik.

+2/0
24.12.2013 1:21

J48i74ř94í 62S90o24u92č75e58k 5176107569219

Díky za mínus, každopádně nic z toho, co uvádíte, nevyvrací, co jsem napsal. Za obecné ohrožení dostali všichni maximální nebo téměř maximální možný trest, protože nedělali, co měli. Podnapilost nebo míra podnapilosti nemohla trest zvýšit, protože už byl nastaven na přípustné maximum. Čemu z toho nerozumíte?

+1/0
24.12.2013 11:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.