Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Houkání vlaku ji děsí i 60 let od nehody. Na Štědrý den zemřelo 106 lidí

Štědrý den 1953 poznamenal osudy mnoha rodin zpod Pálavy. Místo oslavy Vánoc přišly o své blízké při jednom z největších vlakových neštěstí v Evropě. Léta se o něm nesmělo mluvit. Do srdce se mi dodnes zařízne, když houká vlak, přiznává i po šedesáti letech Ludmila Bízová Šebestová ze Staroviček.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z24l84a83t54a65n 15H44o19r30a63c73e89k 5935234346561

Tento článek je příkladem toho, jak lze tendenčně pojmout vlakové neštěstí, které se přihodilo před šedesáti lety. Není pravda, že se o neštěstí nesmělo psát. Psalo se o něm ale v rubrice "černá kronika" a ne na prvních stranách tehdejších novin. Tehdy ještě u nás neexistovala pokleslá novinařina, hladová po krvi a lidském neštěstí. No a co se týká olkoholu, neštěstí se stalo v době, kdy se ještě alkohol při řízení dopravních prostředků klasifikoval jako polehčující okolnost. Takže kdy se oni železničáři napili, jestli před jízdou nebo po neštěstí, asi nikdo nezdokladoval. A konečně, histrik by se měl věnovat historickým faktům a ne pomluvám na úrovni pavlačových klepů.

+3/−3
26.12.2013 11:41

I27v10a61n 30H13o51l60a47s 5507457128477

> kdy se ještě alkohol při řízení dopravních prostředků klasifikoval jako polehčující okolnost.

Ano? A můžete to doložit citací příslušného paragrafu platného trestního zákona a judikatury? To možná platilo max. v případě, kdy někdo v opilosti sjel ze silnice a rozbil sousedovi plot, ale určitě ne u takto závažného neštěstí.

> Takže kdy se oni železničáři napili, jestli před jízdou nebo po neštěstí, asi nikdo nezdokladoval

Nesmysl, to samozřejmě jednoznačně prokázalo vyšetřování, dokonce i viníci se nakonec sami přiznali. Takže historik se historických faktů drží a pomluvy na úrovni pavlačových klepů tady šíří někdo úplně jiný.

0/0
30.12.2013 9:35

A77n63e36t83a 25M52a69l25á 6721300235

Tema článku zajimavé, jenom skoda,ze je to takova patlanina pate přes deváté....

+1/0
25.12.2013 9:15

M92a42r18t82i54n 42K57r76č64i60l 6430798718339

Za to Vy jste asi královna krásy

0/−2
25.12.2013 13:26

M46i14c29h13a95l 82M19u46l75l22e40r 1860492417

Jo zlatí komunisti Rv

0/−2
24.12.2013 12:26
Foto

M38i67c15h41a61e56l 14K77o42t61s46c43h 6827637609784

Ožralství je polehčující okolnost:-)

0/−2
23.12.2013 20:02

P48e50t21r 75N47o13v56o66t95n52y 3679922269132

Je to takova nedbalost. Nalejt a vlézt na mašinu.

+1/0
23.12.2013 20:15

J34a24r85o96s43l65a40v 71Č66á56p 4903156760832

Údajně slavili narození potomka.

0/0
23.12.2013 23:07

P38e78t57r 32N87o61v35o88t34n80y 3449342209472

Tak to oslavili pěkně.

0/0
24.12.2013 0:32

P45e19t87r 21N61o39v37o31t57n84y 3309942479762

apropo, ještě ten potomek žije?

0/0
24.12.2013 0:54

P71e37t26r 94K45a14l63v76o45d89a 9145617189544

Hrozné neštěstí o kterém se v době vzniku nesmělo psát. Tak to bývalo. A nyní taková otázka: k čemu takováto zpráva zavánějící senzací může být dobrá a to i v dnešní době. Jde především o to přilákat pozornost a při té příležitosti přliložit další informace, kterým se člověkm obyčejně vyhýbá. To jsou reklamy.

+1/−13
23.12.2013 19:47

V92á35c57l67a79v 52V46a56c16h30o71v12e92c 8230584161689

Neštěstí jistě hrozné, ale autor reportáže by neměl plácat nesmysly. Chtěl byc vidět lokomotivu o váze 176 tun jak autor píše. Jena z nejtěžších lokomotiv parní éry byla řada 498 a ta měla o více jak 100tun méně.

+5/−8
23.12.2013 18:23

M96a13r97t48i20n 29P23o52h16o96ř61e90l41ý 2529333213507

Hezký den, dovolím si trochu oponovat, jestli je táhla řada 556, tak ta měla 176 tun, ona řada 498 měla základní hmotnost 74 tun, ale plná byla 113, řada 477 měla 101/129

+4/0
23.12.2013 18:37
Foto

P54e50t34r 96P14r88o88c24h31á94z33k42a 3212506282384

Táhl ji Albatros řady 498.033 s tendrem 935,0.Hmotnost jak uvádím níže sedí.

+1/0
23.12.2013 18:41

I30v17a58n 20H15o81l16a43s 5247737558837

Řada 556.0 s konstrukční rychlostí 80km/hod., by asi těžko tahala rychlík (leda v případě mimořádnosti). 556 byla určena pro těžké náklady.

+1/0
23.12.2013 22:18

M64a74r77t48i89n 51K68y17p81r 2712925234184

Máte pravdu, ale svým způsobem má pravdu i autor. Když uvažujete lokomotivu i s plným tendrem, tak se u řady 498.0 s tendrem 935.0 na těch cca 175 tun dostanete.

+3/0
23.12.2013 18:40

J33a88n 33Z89e19l94e56n43k62a 2206456738115

935.0. To znamená max. obsah tendru 9 kubíků uhlí a 35 kubíků vody. Jeden metr krychlový vody váží přibližně 1 tunu - to je při plné kapacitě jenom hmotnost vody 35 tun. Ve skutečnosti jí tam tolik nebylo, protože něco již spotřebovali cestou. Ale stejně je to váha.

0/0
24.12.2013 10:39
Foto

P44e71t44r 89P81r40o42c14h59á55z27k83a 3522686802204

Tak docela pravdu nemáte.V konkrétním případě se jednalo o lokomotivu Albatros řady 498.033 s tendrem 935.0.Tato souprava má celkovou pracovní hmotnost 176,3t.Lokomotiva 106,1t,tendr 70,2t.Tak že autor který bere lokomotivu s tendrem jako celek má pravdu.Konkrétní lokomotiva po nehodě a opravě dál jezdila a následně fungovala jako stacionární kotel k vytápění depa a v roce 1970 byla sešrotována.

+9/0
23.12.2013 18:40

P56a58v24e44l 11K81r92e81j53č15í77ř 2982501123636

Díky, už jsem se bál, že to budu muset hledat ;-)

0/0
23.12.2013 19:59

P41e73t87r 17K95o72v90a89ř62í80k 1141733429157

Super článek před vánoci. Jestli vám to stojí za to ... Rv

+5/−24
23.12.2013 17:25

P16e66t35r 74N33o15v61o31t38n98y 3629772619462

Osvěta ...

+1/−1
23.12.2013 17:35

J75i61ř43í 63K56o91n84r19á63d 6614844472648

Jestli jste si nevšiml, to neštěstí se stalo na Vánoce...

+22/−1
23.12.2013 17:51

J67a61n 63Z96e17l60e76n47k47a 2526336268955

Nejspíš je to tím, že od této víceméně zamlčované nehody uplynulo letos 60 let.

+14/−1
23.12.2013 17:53

R12i20c44h88a53r27d 20K54r23á10l 4468497260493

Nemyslím si, že by to bylo až tak extra zamlčované - navíc si porovnejte Stéblovou, ta byla daleko horší a mluvilo se o ní "stejně".

+3/−4
23.12.2013 18:03

M29a95r12t72i88n 85K50y92p68r 2742125544274

Stéblová daleko horší nebyla. 103 nebo 125 mrtvých už takový rozdíl není.

+1/−1
23.12.2013 18:17

V56l90a20d56a 51M45u78s43i40l 9550196508693

...abyste se nemýlil U  Stéblové  bylo na místě  mrtvých 112  občanů Kolik jich zemřelo potzom nevím

0/0
23.12.2013 18:37

M33a88r84t90i54n 17K11y44p39r 2542615744574

Tak jsem se koukl do pramenů (M.Jelínek, Tragédie u Stéblové, vydáno roku 1996) a kompletní seznam obětí obsahuje 118 jmen.

0/0
23.12.2013 18:45

I13v91a59n 19H51o50l28a25s 5917567318237

O Stéblové se mluvilo mnohem víc, dokonce byla  v rámci ČSD dávána jako negativní příklad formou Poučného listu. Naopak po Šakvicích byli i pozůstalí varováni, aby o nehodě nikde nemluvili (potvrzují očití svědci).

+3/0
23.12.2013 22:20

R71i23c32h19a55r26d 66K24r67á95l 4708627530213

Citace: "V roce 1953, tedy v dobětvrdého komunistického režimu, se o tak strašné nehodě vůbec nesmělo psát, neexistují patrně žádné fotografie ani film avyšetřovací spisy o celé záležitosti byly všechny v režimu tajné."

Zajímalo by mě, jak přišla autorka na to, že z nehody neexistujínapříklad fotografie. Stačí se podívat na příslušný díl seriálu Osudovéokamžiky a hned uvidíte, kolik jich bylo (a předpokládám, že je) k dispozici.

+9/−1
23.12.2013 17:00

J56a71r67o62s71l10a93v 42J11o15n48á54š 4938874502575

Psát se o tom nesmělo, stejně jako se téměř nic nenapsalo o největším železničním neštěstí v historii Československa, které se odehrálo o sedm let později ve Stéblové u Pardubic.

+6/−1
23.12.2013 17:48
Foto

P33e59t23r 41P53r11o74c81h34á79z25k37a 3132266572584

Psát se o tom psalo.Leč ne na první stránce jak by se stalo dnes.V dané době byly železniční nehody poměrně běžné i když ne s tak velkým počtem mrtvých.Informace byla zkrácená i s důvodu Vánoc.

+3/−2
23.12.2013 18:46

J86a49n 87Z16e34l84e49n72k73a 2436786188635

Vyšetřovací spis i s fotkami samozřejmě existuje. Ovšem byl dlouhá léta veřejnosti utajen.

+6/0
23.12.2013 17:52

P84a54v55e29l 27Z33a48t50l11o68u82k59a45l 7481309352357

Mezi Podivínem, Zaječím a Šakvicemi, kde se v letech 1929 až 1953 udály tyto tři vlakové nehody, leží ještě obec Rakvice, která byla taktéž těžce postižena neštěstím, v tomto případě nikoli vlakovým. Někdy v roce 1936 tuším se na školním výletě pod dětmi z této obce rozpadl prám přívozu uprostřed řeky Dyje a kolem dvou desítek se jich utopilo.

+6/0
23.12.2013 16:41

R84i49c63h40a59r31d 25K92r42á50l 4798867470263

Tak tak, na přívozu se tenkrát splašily koně a pramice šla pod vodu. Dalo by se říci, že šlo o takový český Bermudský trojúhelník.

+4/0
23.12.2013 16:55

J66a66n 31D51r79á62b39e61k 6138187778530

nebo moravský?

0/0
23.12.2013 20:09

P84a61v88e40l 65Z89a37t94l70o33u39k44a75l 7681529322467

český moravský trojúhelník?  ;)

0/0
23.12.2013 23:13

P76e19t44r 41N97o44v86o61t27n77y 3369392649542

Jesteze se pan historik nejmenuje Václav Kulihrach :-)

+4/0
23.12.2013 16:40

P69a18v57e40l 44P64á70p27e17š 7585480594586

Také jsem si vzpomněl na Cimrmana :)

+1/0
23.12.2013 16:44

P23e22t91r 94N43o33v84o93t96n86y 3799312859472

Cimrmana? :-)

0/0
23.12.2013 16:51

P44a17v88e48l 30Z78a69t90l54o36u59k60a48l 7451709572717

Na drezíně, na drezíně... :)

+3/0
23.12.2013 17:42
Foto

J81i54r21i 33J86a69l38u96v44k68a 3398139354587

Komunistická debilita je nekonečná.. :-/

+23/−9
23.12.2013 16:40

R56i60c48h42a24r57d 31K29r59á22l 4818547820413

V tomhle případě možná dostali dotyční díky rudé knížce směšný trest, nakonec můžeme si připomenout i další případy třeba po sametové revoluci (Spálov) a tam už o Vámi zmíněnou debilitu nešlo?

A co případ rabujících občanů ve Stéblové, taky máte přesné informace o tom, že to byli všichni jenom komunisti? Zbavte se konečně břemene kolektivní viny.

+7/−6
23.12.2013 16:54

P37e63t58r 80N56o76v10o63t45n12y 3569462599502

Jo kdyby nebyl ten Růžička z prominentní komousske rodiny, tak by si na něm prokurátor a soudce smlsli.

+6/−1
23.12.2013 16:59

R85i20c39h87a28r76d 13K10r98á12l 4568987490623

Aneb - historie je skutečně ve spirále. Podívejme se na současné causy.

+12/−1
23.12.2013 17:00

J94a97n 50Z41e85l95e69n79k20a 2576556588585

Směšný trest to nebyl, tehdy to byla maximální hranice, kterou bylo možno za takové provinění uložit. Nejvyšší sazba pro to, co dnes nazýváme nedbalostním obecným ohrožením, byla právě těch 5 let. Horní hranice 10 let byla zavedena až s novým trestním zákoníkem, tuším v roce 1961.

+14/0
23.12.2013 17:57

J92i25ř45í 84S76o96u80č43e48k 5826927369169

Přesně tak. Tahat do toho rudou knížku je bezpředmětné, za nehodu ve Stéblové, kde bylo mrtvých u zraněných ještě víc, dostal strojvedoucí 4,5 roku, z čehož si odseděl 3 roky. Podobný trest padl i za zmíněnou nehodu v Podivíně. Kdyby to ale bylo ve článku zmíněno, nemělo by to strašení komunistama ty správný grády ;-)

+12/0
23.12.2013 18:08

P38e36t63r 55N34o56v36o47t67n46y 3619252599632

A strojvedoucí ze Stéblove byl taky nalitej hako mužik?

0/0
23.12.2013 20:11

J79i15ř98í 80S41o68u27č20e83k 5636277789129

Pokud pracovník dostal trest blížící se horní hranici sazby, tak už samotný detail, jestli ve službě chlastal, š...., nebo luštil křížovky, nemůže fungovat jako přitěžující okolnost, protože už dotyčnému přitížit nemůže. Ve všech třech případech dělal dotyčný něco jiného, než měl. Jinak pochybuju, že mohl být po jedné lahvi vína "nalitej hako mužik", ve článku se sice uvádí, že mělo jít o těžké víno, ale Schiller je cuvée z modrých a bílých hroznů, které rozhodně není těžké.

+1/−1
23.12.2013 23:59

P55e25t56r 14N79o67v43o25t63n33y 3989312219342

To není detail ale fatální chyba, navíc to opravdu hraničí s úmyslem. Nepřehlédli omylem jednu návěst(což se může stát), ale projeli dvě stanice, takže 6 návěstí, to nedovede ani nalitej mužik.

+2/0
24.12.2013 1:21

J77i83ř69í 26S43o10u37č49e11k 5616667889279

Díky za mínus, každopádně nic z toho, co uvádíte, nevyvrací, co jsem napsal. Za obecné ohrožení dostali všichni maximální nebo téměř maximální možný trest, protože nedělali, co měli. Podnapilost nebo míra podnapilosti nemohla trest zvýšit, protože už byl nastaven na přípustné maximum. Čemu z toho nerozumíte?

+1/0
24.12.2013 11:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.