- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Tento článek je příkladem toho, jak lze tendenčně pojmout vlakové neštěstí, které se přihodilo před šedesáti lety. Není pravda, že se o neštěstí nesmělo psát. Psalo se o něm ale v rubrice "černá kronika" a ne na prvních stranách tehdejších novin. Tehdy ještě u nás neexistovala pokleslá novinařina, hladová po krvi a lidském neštěstí. No a co se týká olkoholu, neštěstí se stalo v době, kdy se ještě alkohol při řízení dopravních prostředků klasifikoval jako polehčující okolnost. Takže kdy se oni železničáři napili, jestli před jízdou nebo po neštěstí, asi nikdo nezdokladoval. A konečně, histrik by se měl věnovat historickým faktům a ne pomluvám na úrovni pavlačových klepů.
> kdy se ještě alkohol při řízení dopravních prostředků klasifikoval jako polehčující okolnost.
Ano? A můžete to doložit citací příslušného paragrafu platného trestního zákona a judikatury? To možná platilo max. v případě, kdy někdo v opilosti sjel ze silnice a rozbil sousedovi plot, ale určitě ne u takto závažného neštěstí.
> Takže kdy se oni železničáři napili, jestli před jízdou nebo po neštěstí, asi nikdo nezdokladoval
Nesmysl, to samozřejmě jednoznačně prokázalo vyšetřování, dokonce i viníci se nakonec sami přiznali. Takže historik se historických faktů drží a pomluvy na úrovni pavlačových klepů tady šíří někdo úplně jiný.
Tema článku zajimavé, jenom skoda,ze je to takova patlanina pate přes deváté....
Ožralství je polehčující okolnost
Je to takova nedbalost. Nalejt a vlézt na mašinu.
Hrozné neštěstí o kterém se v době vzniku nesmělo psát. Tak to bývalo. A nyní taková otázka: k čemu takováto zpráva zavánějící senzací může být dobrá a to i v dnešní době. Jde především o to přilákat pozornost a při té příležitosti přliložit další informace, kterým se člověkm obyčejně vyhýbá. To jsou reklamy.
Neštěstí jistě hrozné, ale autor reportáže by neměl plácat nesmysly. Chtěl byc vidět lokomotivu o váze 176 tun jak autor píše. Jena z nejtěžších lokomotiv parní éry byla řada 498 a ta měla o více jak 100tun méně.
Hezký den, dovolím si trochu oponovat, jestli je táhla řada 556, tak ta měla 176 tun, ona řada 498 měla základní hmotnost 74 tun, ale plná byla 113, řada 477 měla 101/129
Super článek před vánoci. Jestli vám to stojí za to ...
Citace: "V roce 1953, tedy v dobětvrdého komunistického režimu, se o tak strašné nehodě vůbec nesmělo psát, neexistují patrně žádné fotografie ani film avyšetřovací spisy o celé záležitosti byly všechny v režimu tajné."
Zajímalo by mě, jak přišla autorka na to, že z nehody neexistujínapříklad fotografie. Stačí se podívat na příslušný díl seriálu Osudovéokamžiky a hned uvidíte, kolik jich bylo (a předpokládám, že je) k dispozici.
Psát se o tom nesmělo, stejně jako se téměř nic nenapsalo o největším železničním neštěstí v historii Československa, které se odehrálo o sedm let později ve Stéblové u Pardubic.
Mezi Podivínem, Zaječím a Šakvicemi, kde se v letech 1929 až 1953 udály tyto tři vlakové nehody, leží ještě obec Rakvice, která byla taktéž těžce postižena neštěstím, v tomto případě nikoli vlakovým. Někdy v roce 1936 tuším se na školním výletě pod dětmi z této obce rozpadl prám přívozu uprostřed řeky Dyje a kolem dvou desítek se jich utopilo.
Tak tak, na přívozu se tenkrát splašily koně a pramice šla pod vodu. Dalo by se říci, že šlo o takový český Bermudský trojúhelník.
Jesteze se pan historik nejmenuje Václav Kulihrach :-)