Diskuze

Houkání vlaku ji děsí i 60 let od nehody. Na Štědrý den zemřelo 106 lidí

Štědrý den 1953 poznamenal osudy mnoha rodin zpod Pálavy. Místo oslavy Vánoc přišly o své blízké při jednom z největších vlakových neštěstí v Evropě. Léta se o něm nesmělo mluvit. Do srdce se mi dodnes zařízne, když houká vlak, přiznává i po šedesáti letech Ludmila Bízová Šebestová ze Staroviček.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Tento článek je příkladem toho, jak lze tendenčně pojmout vlakové neštěstí, které se přihodilo před šedesáti lety. Není pravda, že se o neštěstí nesmělo psát. Psalo se o něm ale v rubrice "černá kronika" a ne na prvních stranách tehdejších novin. Tehdy ještě u nás neexistovala pokleslá novinařina, hladová po krvi a lidském neštěstí. No a co se týká olkoholu, neštěstí se stalo v době, kdy se ještě alkohol při řízení dopravních prostředků klasifikoval jako polehčující okolnost. Takže kdy se oni železničáři napili, jestli před jízdou nebo po neštěstí, asi nikdo nezdokladoval. A konečně, histrik by se měl věnovat historickým faktům a ne pomluvám na úrovni pavlačových klepů.

3 3
možnosti

I80v96a33n 34H44o37l56a74s

30. 12. 2013 9:35

> kdy se ještě alkohol při řízení dopravních prostředků klasifikoval jako polehčující okolnost.

Ano? A můžete to doložit citací příslušného paragrafu platného trestního zákona a judikatury? To možná platilo max. v případě, kdy někdo v opilosti sjel ze silnice a rozbil sousedovi plot, ale určitě ne u takto závažného neštěstí.

> Takže kdy se oni železničáři napili, jestli před jízdou nebo po neštěstí, asi nikdo nezdokladoval

Nesmysl, to samozřejmě jednoznačně prokázalo vyšetřování, dokonce i viníci se nakonec sami přiznali. Takže historik se historických faktů drží a pomluvy na úrovni pavlačových klepů tady šíří někdo úplně jiný.

0 0
možnosti

A44n64e18t43a 47M22a11l33á

25. 12. 2013 9:15

Tema článku zajimavé, jenom skoda,ze je to takova patlanina pate přes deváté....

1 0
možnosti

Za to Vy jste asi královna krásy

0 2
možnosti

Jo zlatí komunisti Rv

0 2
možnosti
Foto

Ožralství je polehčující okolnost:-)

0 2
možnosti

Je to takova nedbalost. Nalejt a vlézt na mašinu.

1 0
možnosti

Hrozné neštěstí o kterém se v době vzniku nesmělo psát. Tak to bývalo. A nyní taková otázka: k čemu takováto zpráva zavánějící senzací může být dobrá a to i v dnešní době. Jde především o to přilákat pozornost a při té příležitosti přliložit další informace, kterým se člověkm obyčejně vyhýbá. To jsou reklamy.

1 13
možnosti

Neštěstí jistě hrozné, ale autor reportáže by neměl plácat nesmysly. Chtěl byc vidět lokomotivu o váze 176 tun jak autor píše. Jena z nejtěžších lokomotiv parní éry byla řada 498 a ta měla o více jak 100tun méně.

5 8
možnosti

Hezký den, dovolím si trochu oponovat, jestli je táhla řada 556, tak ta měla 176 tun, ona řada 498 měla základní hmotnost 74 tun, ale plná byla 113, řada 477 měla 101/129

4 0
možnosti

Super článek před vánoci. Jestli vám to stojí za to ... Rv

5 24
možnosti

Citace: "V roce 1953, tedy v dobětvrdého komunistického režimu, se o tak strašné nehodě vůbec nesmělo psát, neexistují patrně žádné fotografie ani film avyšetřovací spisy o celé záležitosti byly všechny v režimu tajné."

Zajímalo by mě, jak přišla autorka na to, že z nehody neexistujínapříklad fotografie. Stačí se podívat na příslušný díl seriálu Osudovéokamžiky a hned uvidíte, kolik jich bylo (a předpokládám, že je) k dispozici.

9 1
možnosti

Psát se o tom nesmělo, stejně jako se téměř nic nenapsalo o největším železničním neštěstí v historii Československa, které se odehrálo o sedm let později ve Stéblové u Pardubic.

6 1
možnosti

Mezi Podivínem, Zaječím a Šakvicemi, kde se v letech 1929 až 1953 udály tyto tři vlakové nehody, leží ještě obec Rakvice, která byla taktéž těžce postižena neštěstím, v tomto případě nikoli vlakovým. Někdy v roce 1936 tuším se na školním výletě pod dětmi z této obce rozpadl prám přívozu uprostřed řeky Dyje a kolem dvou desítek se jich utopilo.

6 0
možnosti

Tak tak, na přívozu se tenkrát splašily koně a pramice šla pod vodu. Dalo by se říci, že šlo o takový český Bermudský trojúhelník.

4 0
možnosti

Jesteze se pan historik nejmenuje Václav Kulihrach :-)

4 0
možnosti

P79a15v17e66l 33P57á58p46e14š

23. 12. 2013 16:44

Také jsem si vzpomněl na Cimrmana :)

1 0
možnosti