Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ovzduší v Brně je horší než v Miláně, zjistil měřením dánský odborník

Dánský odborník na životní prostředí Kaare Press-Kristensen zkoumal vzduch v Brně. A výsledek zaskočil i jeho. V žádném jiném evropském městě nenaměřil tak vysoké hodnoty polétavého prachu jako na brněnském Úvoze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O88n58d44ř35e32j 87Š60r78u81b71a61ř 1925641205566

Ziji v brne, autem se snazim nejezdit, ale je to tezky, kdyz autem jsem v praci za 10 minut a MHD za 40.

Takze kdyz specham, tak musim autem

+1/0
24.2.2014 16:03

P59a81v25e80l 83O93d56r31a59z82i55l 6294719877110

Tak to já spěchám každý ráno, přece jen půlhodina spánku navíc je k nezaplacení;-)

0/0
25.2.2014 8:54

J47a26n41a 16L33a25n39g88o83v55á 2485756410883

Jsem patriot, ale kdykoliv přiletím do ČR, vzduch tam prostě páchne. Okamžitě mám ucpaný nos a několik dní trvá, než se to "usadí". Když jsme ještě trvale žili v ČR, děti byly často nemocné. Co jsme pryč, jsou zdravé jako řípy (klep,klep). Vidím to i na dětech známých a příbuzných v ČR - věčné rýmy a chřipky... Zodpovědní činitelé by před tím rozhodně neměli zavírat oči!

+1/0
23.2.2014 16:05

P47a49v58e34l 68O43d18r45a41z13i39l 6764299547470

Ono je to jinak, vzduch je špatný ve městech, na venkově je vzduch vynikající.

0/0
23.2.2014 18:42

M93a13r57t31i88n 15K72r91č32i54l 6210648828749

Kdyby Onderka nezdražoval šalinu a trajf,tolik lidi by autama nejezdilo...

+3/0
23.2.2014 13:43

T60o77m26a41s 75N36o17v53o40t97n59y 3101756818819

No, ono je to hlavně o rychlosti a pohodlí. Pokud vysloveně autem nejedu do samotného centra nebo ve špičce, tak MHD nemá časově šanci.

0/0
25.2.2014 1:53
Foto

A63d80a 31P53e51t52r18o98v21á 1443142520469

"Množství prachových částic i jeho zaskočilo." Bože, co je to za češtinu?

0/0
23.2.2014 13:38

M11a12r79t38i44n 52K19r57č28i21l 6460788858269

Neberte Slovo Boží nadarmo Petrová a neslovíčkařte.Děkuji.

+1/0
23.2.2014 13:44

J85a25n55a 61L97a29n61g33o94v20á 2885106920963

Novinář by měl mistrně ovládat jazyk, v němž píše, nemyslíte? Co třeba takový Čapek... To je čeština!

+2/0
23.2.2014 16:06

M95i94r87o33s83l97a54v 29U63r54b56a38n 1806787821529

No co s tim udelaji. Omezi linky MHD, zdrazi jizdne a na silnice nacpou nejake dalsi retardacni prvky, aby byla auta nucena casteji brzdit a rozjizdet se :) a u Scaly postavi predrazeneho Josta na zirafe.

+4/0
23.2.2014 8:29

L85u10d42ě93k 89M86u73s64e28l36í59k 3856569

Jo naša radnica to je něco.Jak je něco zadarmo tak to ne,jak z toho něco kápne nadom tak to prosadí natošup.A ty autobusy na plyn-ty už tady byly ,zrušili je po revoluci,i tlaková plnička ve Slatině byla.Jo je to bordel

+2/−1
22.2.2014 19:48

A28n40n25a 90Č84e62r17m31á45k85o87v29á 1905365316764

do Ostravy vůbec nejel, aby se neudusil;-D

+1/0
22.2.2014 18:25

M98i74l41u69š49e 62R59a29a23b24o52v18á 1875902882177

A proč něměřil, když tam nic nejelo? Nebo když jelo nové auto s minimální emisí? Pak to měl zrpůměrovat a něco by to mohlo vypovídat.

+1/−2
22.2.2014 18:06

T66o54m97a36s 29N77o93v32o63t22n70y 3181576418819

No jo, Vy na to jdete logicky hlavou. To ale aktivisti nepotřebují, oni potřebují aby to vyšlo "špatně" a pak budou řvát jak je to všechno špatné a že je potřeba omezovat většinu. Protože kdyby se to udělalo pořádně, tak se samozřejmě taková senzace že nejhorší ovzduší je před školkou, nekoná ;-)

0/−1
25.2.2014 1:55

P65ř37e78m39e16k 68O58s35t50á40r49e59k 1242223538718

Na filtry do autobusu nejsou penize, ale na Onderkuv falus za nekolik milionu ano?

+3/−2
22.2.2014 17:42

M26i72l72u76š81e 48R40a87a91b18o85v70á 1225422802347

Praha má taky finanční problémy a 60 milionů na olympijskou šaškárnu našla hravě.

+3/0
22.2.2014 18:07

J90a59n40a 46L79a42n57g35o10v26á 2295966220193

Ba právě, Praha... Pro tu se vždycky najde.

+1/0
23.2.2014 16:09

M45a95r22t80i31n 58N42e28r37m93u21t 9157657398869

Toto je přesně odstrašující příklad, jak by se neměla dělat vědecká práce. Dr. Goebels by se nemusel stydět.  Samozřejmě, že na úvoze je hnusný vzduch, o tom žádná. Je to totiž ulice velice frekventovaná a především s výrazným stoupáním, sevřená mezi svahy a domy, po stranách jsou střídavě parky (tj. navíc prach z hlíny a zimního posypu, není průvan, motory vytůrované do otáček). O 100m vedle se můžete procházet pěkným lesoparkem a o ničem nevíte.

+4/−1
22.2.2014 14:45

M20i94c62h48a41e72l 52M10e20n89s90i81k 8231456440682

Na Úvoze před mateřskou školou je nějaké výrazné stoupání?8-o A kdy ho tam udělali?;-DR^

Naopak - hlavně pro mimobrněnské účastníky diskuse - je tam absolutní rovina, na které se štosují auta před křižovatkou. To bude asi ten problém...

+3/−1
22.2.2014 22:28

M96a40r65t17i68n 51N25e30r71m88u93t 9477587258319

Úvoz ale tento problém má, ať si aktivista měří kde chce. A že na rovince před mateřskou školou potkal nejsmradlavější auto ve střední evropě - kdyby ho potkal v Miláně u autobusové zastávky, mohl být titulek "Brno má ovzduší lepší než v Miláně". Dobré je taky měřit množství prachu stanicí na zahrádce VUT (na té křižovatce končí klesání/stoupání tramvaje, což s sebou nese množství písku, které po dobrždění zůstává rozsypáno právě před touto stanicí a dále je drcen a rozfoukáván provozem)

+4/0
22.2.2014 23:04

M10a38r96t16i15n 23K40r82č31i35l 6110598428889

Proto si sem ještě dovedeme Amazon,aby nám tady smradili další tisíce kamionů....

+4/−1
22.2.2014 14:37

J84o88z28e26f 13D29u33h52a92c51e51k 7961320813330

a este ten smrad a vydychany vzduch z ukrajincov a slovakov ;-D

0/0
22.3.2014 14:51

J13o11z83e89f 27D12u87h74a85c29e46k 7951110683100

(...co tam budu robit)

0/0
22.3.2014 14:52

M63a37r83t46i49n 63H91o86u26b35a 6453211199798

citace: "Nejprve projelo auto, o kterém jsme od pohledu vytušili, že na tom bude mizerně. Pak jsme ucítili smrad a za okamžik ukázal přístroj extrémně vysokou hodnotu,"

Rozkaz znel jasne - zjistit kriticky spatne hodnoty. Jeste lepsi hodnoty by nameril kdyby odsaal primo z koncovky vyfuku.

Cele toto lze nazvat pouze parodii na mereni. Co jsou vlastne ty vysledne hodnoty? Maximalni, prumerne,  okamzite v nejeky konkretni cas...? Co maji prezentovat?

+5/−2
22.2.2014 14:29

M13i84c89h87a88e79l 82M14e37n59s65i81k 8871436350842

Asi by Vám pomohlo, kdybyste si o jeho práci, metodice měření a pozadí něco přečetl.

 

Aha, ono je to jen v angličtině. A jak koukám, Vy máte problémy s pochopením i českého textu :-/

+3/−2
22.2.2014 22:32

M27a45r76t17i31n 14H11o30u22b33a 6483721109528

Vam by zase pomohlo precteni clanku, ke kteremu je diskuse. Ta totiz neni o metodice p.Kristensena, ale o tom, co provadl v Brne:

"Nejprve projelo auto, o kterém jsme od pohledu vytušili, že na tom bude mizerně. Pak jsme ucítili smrad a za okamžik ukázal přístroj extrémně vysokou hodnotu," popisuje Miroslav Šuta z Centra zdraví a životního prostředí, jak vypadalo měření Kaare Press-Kristensena. ..."

Venujte predevsim pozornost tvrzeni .... popisuje, jak vypadalo mereni .... A verte tomu, ze na zaklade takto provedeneho mereni nelze udelat zadna kvalifikovane zavery. To by neproslo ani jako seminarni prace na VS. Dobre je to tak pouze pro novinarskou, popularni bublinu.

0/0
23.2.2014 17:24

P76e48t94e86r 69S93c11h84u90s88t96e77r 5476943572699

Přesné, věnuji se měření a dávat mediím  maximální naměřené hodnoty je to, co média potřebují - katastrofické scénáře.

0/0
23.2.2014 8:53
Foto

Z79d87e59n65k69a 62J33a75v53ů27r67k54o20v81á 6570787125169

jojo,polétavý prach je hnus,u nás na Berounsku k tomu ještě přispívá zimní posyp struskou ze železáren kvůli CHKO

+1/0
22.2.2014 12:58

J46i42n42d24ř42i81c17h 78Š49k88o46p37e12k 4255381330355

tak zrovna letos se moc nesypalo

0/0
22.2.2014 14:11
Foto

B70r35o14n94i17s67l17a37v 13G33a47b61r25y44š 2792209921

Rozhovor s ním jsem četl včera v Lidových novinách. Jeho nápady mi přišly zajímavé až na to, že lidi v Brně prostě na kole jezdit nebudou. Jednak má Brno moc kopcovitý terén a jednak chci vidět dělníka, který po 8,5 hodinách práce jede 30 na kole do fabriky a 30 minut zase zpátky. Ať se pojede podívat do Pardubic. Ty jsou placaté a i kdyby bylo -20 °C a tři metry sněhu, uvidí cyklistů víc než na vltavské magistrále v Praze.

Dále by se měla omezovat zbytná doprava a doprava v centrech a podporovat MHD. Bohužel dopravní podnik za nic nemůže, dopravu ve městě objednává magistrát a ten rozhoduje o kvalitě MHD ve městě.

+8/−1
22.2.2014 11:58

J83a75n 21F11r84o53l29í37k 6306180425704

Nesmysl. Především je třeba vytěsnit smradlavé naftové autobusy MHD a třeba po vzoru zaostalé Indie je nahradit pohonem na zemní plyn. Pak zarazit prodej obecních zelených ploch a následnou bytovou výstavbu. Ovšem nový územní plán umožní opak.

+1/−1
22.2.2014 12:10
Foto

B19r88o14n31i44s30l75a86v 77G22a16b71r87y37š 2862109201

To sice ano, ale v tom případě je také potřeba zatočit s auty a jejich majiteli, kteří každé čtyři roky podplácejí STK, aby ta jejich rachotina ještě nějakou chvíli vydržela.

+2/−1
22.2.2014 12:14

J42a61n 43F13r63o62l22í88k 6556590425294

Na každé STK je kamera, která eviduje průběh kontroly, technik musí pořídit i dokumentační foto. Podplácení nepadá v úvahu. Jinou věcí je, že žádná kontrola nezjistí absenci prachového filtru u naftových aut, jejichž provoz je největším svinstvem v dopravě.

0/0
22.2.2014 12:42
Foto

B28r95o66n31i82s83l95a27v 52G81a72b69r31y87š 2622419891

Divil byste se, kolik STK pustí aut nezpůsobilých k provozu.

+2/−1
22.2.2014 13:24

M96a74r16e30k 57H30r14u83b19y 6777702681118

Kamera muze zachytit jenom to, co 1-je videt, 2- na STK vubec prijede ;-)

0/0
22.2.2014 13:53

J26i22n34d64ř33i59c21h 55Š18k67o13p52e20k 4775581160455

nevím, zda jsou kamery povinné na všech STK, ale co vím určitě, tak já žádné fotky při STK nezažil. Jen se hlídají, aby prohlídka trvala 30min kvůli systému

Jo, a není to prachový filtr, ten je v klimě. Tohle bude filtr pevných částic

+3/0
22.2.2014 16:17

J19i40n25d84ř38i53c66h 86Š15k42o33p18e77k 4755691320775

na STK se chodí po 2 letech. První, čtyřleté období je jen u nového vozu

0/0
22.2.2014 14:12
Foto

B88r60o52n27i93s39l72a22v 72G20a81b69r45y73š 2952259151

Omlouvám se, máte pravdu.

0/0
22.2.2014 15:48

P35e59t89r51a 19N75o24v34á17k73o82v11á 7508806964208

V Indii maj tu výhodu, že jim ty busy nezamrzávají. Stačilo, jak teď testovala Praha.

+3/0
22.2.2014 16:01

K86a69r80e40l 75H85r61u36b34ý 2855368727574

Hlavně že Úvoz osvícené vedení města ještě víc ucpalo trvalým vyhrazením jednoho pruhu pro pár trolejbusů R^

+3/−6
22.2.2014 11:44
Foto

B41r30o60n96i94s15l33a58v 80G73a55b27r66y13š 2872639451

To je v pořádku, trolejbusy tam ve špičkách nabíraly několikaminutová zpoždění. A není to pár trolejbusů. V jednom směru jede během 7. hodiny ráno 32 spojů, v odpolední špičce projede mezi 14. a 18. hodinou 74 spojů. Vynásobte si to počtem cestujících. I když obsaditelnost různých provedení trolejbusů kolísá, můžeme se shodnout na čísle 100 v jednom vozidle, což je 7400 cestujících za 4 hodiny v jednom směru. Pochybuju, že takovou masu zvládnou automobily. Nezvládnou, protože když budete chvíli stát na křižovatce, uvidíte jednoho, maximálně dva lidi v jednom autě.

+14/0
22.2.2014 12:05

K58a84r74e94l 62H72r54u44b17ý 2245728307694

Podle http://www.jdvm.cz/cz/s525/Rozcestnik/c7341-Tematicka-mapa-intenzit-provozu Úvozem projede za 24 hodin 30-50 tisíc vozidel. Neumím z toho vytáhnout, kolik z toho padá do špiček, ale nepochybně to bude významná většina. Takže odhaduji, že to bude MHD co do počtu projíždějících osob zdatně konkurovat.

Netvrdím, že to je správně, ale prostě to tak je.

+1/−1
22.2.2014 14:24
Foto

B77r98o37n71i80s49l95a74v 77G33a65b89r35y71š 2852359521

Tady nejde jen o počet cestujících, ale o prostor, který zaujímá vozidlo MHD a automobil. Dal byste přednost 100 lidem v několika autech nebo 100 lidem v jednom voze MHD?

+3/0
22.2.2014 15:51

K37a80r61e77l 68H68r68u68b77ý 2835128217294

Už jsem psal, že nekopu za to, že dnešní situace je správná, ale prostě to tak je, tak se s tím musíme nějak vypořádat a stlačení do jednoho pruhu bylo podle mne z pohledu emisí (a že se o problémech Úvozu ví dlouhodobě) kontraproduktivní.

Proč slepě tlačit MHD a cyklisty a nerespektovat také 'vox populi', realitu (v tomto případě individuální automobilovou dopravu). Proč nehledat pro všechny přijatelný kompromis? Když může Vídeň po malém okruhu (Ring) kroužit jenom jedním směrem, proč to třeba nezkusit v Brně? Určitě je spousta dalších komplexních řešení, nejsem expert, tohle mne napadlo jen tak na první pokus.

+1/−2
22.2.2014 16:39
Foto

B19r69o85n35i39s47l12a93v 82G27a84b46r30y23š 2922559661

Ale jo, proč ne. Ty prvotní myšlenky bývají nejlepší. Taky jsem pro, aby se při takovém kvantu dopravy zavedly jednosměrné úseky. Jako třeba ve Vídni.

0/0
22.2.2014 19:33

T96o76m21a51s 34N46o57v82o52t56n10y 3891286708379

Takže kvůli pár minutám zrychlení trolejáku tam necháme smrdět schválně násobně více aut? Tady nejde o to, kdo kolik převeze lidí ale o ty splodiny. Prostě je to průtah městem a měl by být co nejvíce propustný ne tam cpát zbytečný pruh, který měl být stejně jen dočasný.

+2/−3
22.2.2014 18:47
Foto

B15r19o63n86i15s33l59a66v 26G82a51b54r32y40š 2652749851

Když už, tak "zplodiny", ano? Splodit se dá akorát dítě.

Ano, jde taky o to, kolik MHD převeze lidí. Oslovil mě ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové, že si cestující stěžují na pomalou MHD. Jedním z druhů preferencí jsou právě vyhrazené pruhy, které se v HK chystá s mojí pomocí zavést. A stejně tak by to prospělo na některých místech i Brnu. Proč myslíte, že tramvaje jezdí na segregovaných tratích? Jednak se odstraní kolize s ostatní dopravou a jednak se zvýší cestovní rychlost. V Praze se zaváděním vyhrazených pruhů neotálejí.

+1/0
22.2.2014 19:38

T51o92m47a81s 97N35o63v13o87t58n28y 3951766568349

No však to pak podle toho vypadá, ty pruhy mají být tam kde mají smysl a ne protože je to cool eko moderní.

0/−1
25.2.2014 1:58

L43u42d89ě29k 32M74u83s38e90l67í56k 3646289

Jo kdyby jenom trolejbusy,ten pruh je i pro cyklisty,ale jen nahoru.

0/−1
22.2.2014 19:51

T23o96m26á35š 72J58i45r95o40u71š40e32k 6215939675501

Panebože! Jo je to hnus! Byl ten odborník někdy v Ostravě, Bohumíně, Třinci? Dále co je to za jednotky? V čem to měří? Proč to nepíšete v mikrogramech na metr krychlový? A metodika měření? Co by mu to naměřilo, kdyby ten přístroj strčil přímo k výfuku? Je to extrém, ale tohle jeho měření  nevypovídá nic o komplexním stavu ovzduší města.

+4/−3
22.2.2014 11:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.