Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ovzduší v Brně je horší než v Miláně, zjistil měřením dánský odborník

Dánský odborník na životní prostředí Kaare Press-Kristensen zkoumal vzduch v Brně. A výsledek zaskočil i jeho. V žádném jiném evropském městě nenaměřil tak vysoké hodnoty polétavého prachu jako na brněnském Úvoze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O62n90d86ř86e53j 11Š41r20u33b44a74ř 1905691745916

Ziji v brne, autem se snazim nejezdit, ale je to tezky, kdyz autem jsem v praci za 10 minut a MHD za 40.

Takze kdyz specham, tak musim autem

+1/0
24.2.2014 16:03

P20a70v16e24l 30O61d33r53a94z47i68l 6204969167730

Tak to já spěchám každý ráno, přece jen půlhodina spánku navíc je k nezaplacení;-)

0/0
25.2.2014 8:54

J98a42n87a 53L38a60n96g66o43v41á 2215246150983

Jsem patriot, ale kdykoliv přiletím do ČR, vzduch tam prostě páchne. Okamžitě mám ucpaný nos a několik dní trvá, než se to "usadí". Když jsme ještě trvale žili v ČR, děti byly často nemocné. Co jsme pryč, jsou zdravé jako řípy (klep,klep). Vidím to i na dětech známých a příbuzných v ČR - věčné rýmy a chřipky... Zodpovědní činitelé by před tím rozhodně neměli zavírat oči!

+1/0
23.2.2014 16:05

P19a91v68e44l 41O30d18r59a35z41i22l 6384479917480

Ono je to jinak, vzduch je špatný ve městech, na venkově je vzduch vynikající.

0/0
23.2.2014 18:42

M84a90r44t14i58n 44K41r12č26i45l 6400228138719

Kdyby Onderka nezdražoval šalinu a trajf,tolik lidi by autama nejezdilo...

+3/0
23.2.2014 13:43

T82o18m47a28s 53N84o54v98o75t64n84y 3651496168569

No, ono je to hlavně o rychlosti a pohodlí. Pokud vysloveně autem nejedu do samotného centra nebo ve špičce, tak MHD nemá časově šanci.

0/0
25.2.2014 1:53
Foto

A40d98a 22P15e27t58r50o76v19á 1563642760899

"Množství prachových částic i jeho zaskočilo." Bože, co je to za češtinu?

0/0
23.2.2014 13:38

M51a97r11t17i14n 86K52r32č73i20l 6930168938849

Neberte Slovo Boží nadarmo Petrová a neslovíčkařte.Děkuji.

+1/0
23.2.2014 13:44

J24a78n28a 92L94a35n55g85o45v28á 2165856230413

Novinář by měl mistrně ovládat jazyk, v němž píše, nemyslíte? Co třeba takový Čapek... To je čeština!

+2/0
23.2.2014 16:06

M41i37r70o88s17l64a56v 76U63r76b60a62n 1626337651889

No co s tim udelaji. Omezi linky MHD, zdrazi jizdne a na silnice nacpou nejake dalsi retardacni prvky, aby byla auta nucena casteji brzdit a rozjizdet se :) a u Scaly postavi predrazeneho Josta na zirafe.

+4/0
23.2.2014 8:29

L28u97d33ě73k 35M96u90s62e68l51í43k 3656619

Jo naša radnica to je něco.Jak je něco zadarmo tak to ne,jak z toho něco kápne nadom tak to prosadí natošup.A ty autobusy na plyn-ty už tady byly ,zrušili je po revoluci,i tlaková plnička ve Slatině byla.Jo je to bordel

+2/−1
22.2.2014 19:48

A81n10n28a 72Č20e89r46m49á14k97o38v37á 1475255506414

do Ostravy vůbec nejel, aby se neudusil;-D

+1/0
22.2.2014 18:25

M42i71l31u29š56e 98R18a61a49b16o44v46á 1185292652317

A proč něměřil, když tam nic nejelo? Nebo když jelo nové auto s minimální emisí? Pak to měl zrpůměrovat a něco by to mohlo vypovídat.

+1/−2
22.2.2014 18:06

T90o25m80a75s 42N88o51v42o29t49n23y 3981946458869

No jo, Vy na to jdete logicky hlavou. To ale aktivisti nepotřebují, oni potřebují aby to vyšlo "špatně" a pak budou řvát jak je to všechno špatné a že je potřeba omezovat většinu. Protože kdyby se to udělalo pořádně, tak se samozřejmě taková senzace že nejhorší ovzduší je před školkou, nekoná ;-)

0/−1
25.2.2014 1:55

P80ř49e30m36e78k 21O46s15t82á91r65e33k 1142553108418

Na filtry do autobusu nejsou penize, ale na Onderkuv falus za nekolik milionu ano?

+3/−2
22.2.2014 17:42

M84i42l16u46š32e 43R73a98a52b30o88v98á 1175852182667

Praha má taky finanční problémy a 60 milionů na olympijskou šaškárnu našla hravě.

+3/0
22.2.2014 18:07

J13a29n62a 96L86a91n85g19o53v19á 2975836750643

Ba právě, Praha... Pro tu se vždycky najde.

+1/0
23.2.2014 16:09

M47a86r29t18i37n 66N87e98r64m47u74t 9317827588329

Toto je přesně odstrašující příklad, jak by se neměla dělat vědecká práce. Dr. Goebels by se nemusel stydět.  Samozřejmě, že na úvoze je hnusný vzduch, o tom žádná. Je to totiž ulice velice frekventovaná a především s výrazným stoupáním, sevřená mezi svahy a domy, po stranách jsou střídavě parky (tj. navíc prach z hlíny a zimního posypu, není průvan, motory vytůrované do otáček). O 100m vedle se můžete procházet pěkným lesoparkem a o ničem nevíte.

+4/−1
22.2.2014 14:45

M46i96c95h83a98e30l 83M91e12n53s91i56k 8961916220452

Na Úvoze před mateřskou školou je nějaké výrazné stoupání?8-o A kdy ho tam udělali?;-DR^

Naopak - hlavně pro mimobrněnské účastníky diskuse - je tam absolutní rovina, na které se štosují auta před křižovatkou. To bude asi ten problém...

+3/−1
22.2.2014 22:28

M89a32r87t81i11n 79N98e57r50m78u14t 9637257318649

Úvoz ale tento problém má, ať si aktivista měří kde chce. A že na rovince před mateřskou školou potkal nejsmradlavější auto ve střední evropě - kdyby ho potkal v Miláně u autobusové zastávky, mohl být titulek "Brno má ovzduší lepší než v Miláně". Dobré je taky měřit množství prachu stanicí na zahrádce VUT (na té křižovatce končí klesání/stoupání tramvaje, což s sebou nese množství písku, které po dobrždění zůstává rozsypáno právě před touto stanicí a dále je drcen a rozfoukáván provozem)

+4/0
22.2.2014 23:04

M19a36r86t16i21n 11K98r76č44i62l 6940268638459

Proto si sem ještě dovedeme Amazon,aby nám tady smradili další tisíce kamionů....

+4/−1
22.2.2014 14:37

J20o90z17e52f 11D83u97h94a76c30e66k 7971480423290

a este ten smrad a vydychany vzduch z ukrajincov a slovakov ;-D

0/0
22.3.2014 14:51

J30o75z80e87f 82D29u19h84a10c44e90k 7551520283160

(...co tam budu robit)

0/0
22.3.2014 14:52

M63a44r21t40i87n 96H21o24u46b66a 6233591659498

citace: "Nejprve projelo auto, o kterém jsme od pohledu vytušili, že na tom bude mizerně. Pak jsme ucítili smrad a za okamžik ukázal přístroj extrémně vysokou hodnotu,"

Rozkaz znel jasne - zjistit kriticky spatne hodnoty. Jeste lepsi hodnoty by nameril kdyby odsaal primo z koncovky vyfuku.

Cele toto lze nazvat pouze parodii na mereni. Co jsou vlastne ty vysledne hodnoty? Maximalni, prumerne,  okamzite v nejeky konkretni cas...? Co maji prezentovat?

+5/−2
22.2.2014 14:29

M23i61c65h56a28e42l 28M45e74n62s89i80k 8311516660922

Asi by Vám pomohlo, kdybyste si o jeho práci, metodice měření a pozadí něco přečetl.

 

Aha, ono je to jen v angličtině. A jak koukám, Vy máte problémy s pochopením i českého textu :-/

+3/−2
22.2.2014 22:32

M52a52r57t24i13n 62H36o12u41b29a 6193611439318

Vam by zase pomohlo precteni clanku, ke kteremu je diskuse. Ta totiz neni o metodice p.Kristensena, ale o tom, co provadl v Brne:

"Nejprve projelo auto, o kterém jsme od pohledu vytušili, že na tom bude mizerně. Pak jsme ucítili smrad a za okamžik ukázal přístroj extrémně vysokou hodnotu," popisuje Miroslav Šuta z Centra zdraví a životního prostředí, jak vypadalo měření Kaare Press-Kristensena. ..."

Venujte predevsim pozornost tvrzeni .... popisuje, jak vypadalo mereni .... A verte tomu, ze na zaklade takto provedeneho mereni nelze udelat zadna kvalifikovane zavery. To by neproslo ani jako seminarni prace na VS. Dobre je to tak pouze pro novinarskou, popularni bublinu.

0/0
23.2.2014 17:24

P68e68t52e45r 86S81c34h97u33s85t86e28r 5696583492169

Přesné, věnuji se měření a dávat mediím  maximální naměřené hodnoty je to, co média potřebují - katastrofické scénáře.

0/0
23.2.2014 8:53
Foto

Z74d68e56n53k24a 70J11a50v46ů59r35k63o24v98á 6330667115539

jojo,polétavý prach je hnus,u nás na Berounsku k tomu ještě přispívá zimní posyp struskou ze železáren kvůli CHKO

+1/0
22.2.2014 12:58

J92i31n37d85ř64i84c67h 53Š28k71o37p84e92k 4765611350535

tak zrovna letos se moc nesypalo

0/0
22.2.2014 14:11
Foto

B49r14o89n17i97s66l12a97v 37G56a70b82r34y62š 2292269261

Rozhovor s ním jsem četl včera v Lidových novinách. Jeho nápady mi přišly zajímavé až na to, že lidi v Brně prostě na kole jezdit nebudou. Jednak má Brno moc kopcovitý terén a jednak chci vidět dělníka, který po 8,5 hodinách práce jede 30 na kole do fabriky a 30 minut zase zpátky. Ať se pojede podívat do Pardubic. Ty jsou placaté a i kdyby bylo -20 °C a tři metry sněhu, uvidí cyklistů víc než na vltavské magistrále v Praze.

Dále by se měla omezovat zbytná doprava a doprava v centrech a podporovat MHD. Bohužel dopravní podnik za nic nemůže, dopravu ve městě objednává magistrát a ten rozhoduje o kvalitě MHD ve městě.

+8/−1
22.2.2014 11:58

J65a28n 77F88r14o71l84í69k 6526390235614

Nesmysl. Především je třeba vytěsnit smradlavé naftové autobusy MHD a třeba po vzoru zaostalé Indie je nahradit pohonem na zemní plyn. Pak zarazit prodej obecních zelených ploch a následnou bytovou výstavbu. Ovšem nový územní plán umožní opak.

+1/−1
22.2.2014 12:10
Foto

B65r57o11n88i55s82l62a21v 45G93a63b35r86y36š 2382959701

To sice ano, ale v tom případě je také potřeba zatočit s auty a jejich majiteli, kteří každé čtyři roky podplácejí STK, aby ta jejich rachotina ještě nějakou chvíli vydržela.

+2/−1
22.2.2014 12:14

J92a18n 17F67r76o21l43í56k 6636440415144

Na každé STK je kamera, která eviduje průběh kontroly, technik musí pořídit i dokumentační foto. Podplácení nepadá v úvahu. Jinou věcí je, že žádná kontrola nezjistí absenci prachového filtru u naftových aut, jejichž provoz je největším svinstvem v dopravě.

0/0
22.2.2014 12:42
Foto

B47r55o37n87i46s70l97a69v 93G77a78b66r15y79š 2702639521

Divil byste se, kolik STK pustí aut nezpůsobilých k provozu.

+2/−1
22.2.2014 13:24

M11a76r43e87k 98H58r30u15b93y 6887452671418

Kamera muze zachytit jenom to, co 1-je videt, 2- na STK vubec prijede ;-)

0/0
22.2.2014 13:53

J90i48n30d16ř97i48c36h 47Š50k65o39p36e75k 4255391500615

nevím, zda jsou kamery povinné na všech STK, ale co vím určitě, tak já žádné fotky při STK nezažil. Jen se hlídají, aby prohlídka trvala 30min kvůli systému

Jo, a není to prachový filtr, ten je v klimě. Tohle bude filtr pevných částic

+3/0
22.2.2014 16:17

J95i49n78d14ř61i66c97h 26Š48k95o16p81e51k 4815611110615

na STK se chodí po 2 letech. První, čtyřleté období je jen u nového vozu

0/0
22.2.2014 14:12
Foto

B86r40o45n98i80s32l37a15v 60G21a14b60r32y43š 2902649411

Omlouvám se, máte pravdu.

0/0
22.2.2014 15:48

P91e95t88r37a 38N80o32v89á59k52o29v64á 7978826764348

V Indii maj tu výhodu, že jim ty busy nezamrzávají. Stačilo, jak teď testovala Praha.

+3/0
22.2.2014 16:01

K24a37r97e14l 62H24r27u50b97ý 2115548937644

Hlavně že Úvoz osvícené vedení města ještě víc ucpalo trvalým vyhrazením jednoho pruhu pro pár trolejbusů R^

+3/−6
22.2.2014 11:44
Foto

B25r62o25n27i20s88l65a22v 33G57a59b23r18y31š 2792179501

To je v pořádku, trolejbusy tam ve špičkách nabíraly několikaminutová zpoždění. A není to pár trolejbusů. V jednom směru jede během 7. hodiny ráno 32 spojů, v odpolední špičce projede mezi 14. a 18. hodinou 74 spojů. Vynásobte si to počtem cestujících. I když obsaditelnost různých provedení trolejbusů kolísá, můžeme se shodnout na čísle 100 v jednom vozidle, což je 7400 cestujících za 4 hodiny v jednom směru. Pochybuju, že takovou masu zvládnou automobily. Nezvládnou, protože když budete chvíli stát na křižovatce, uvidíte jednoho, maximálně dva lidi v jednom autě.

+14/0
22.2.2014 12:05

K61a38r36e35l 17H15r91u59b77ý 2775788477384

Podle http://www.jdvm.cz/cz/s525/Rozcestnik/c7341-Tematicka-mapa-intenzit-provozu Úvozem projede za 24 hodin 30-50 tisíc vozidel. Neumím z toho vytáhnout, kolik z toho padá do špiček, ale nepochybně to bude významná většina. Takže odhaduji, že to bude MHD co do počtu projíždějících osob zdatně konkurovat.

Netvrdím, že to je správně, ale prostě to tak je.

+1/−1
22.2.2014 14:24
Foto

B36r35o38n34i43s88l14a46v 86G93a21b21r89y78š 2482909541

Tady nejde jen o počet cestujících, ale o prostor, který zaujímá vozidlo MHD a automobil. Dal byste přednost 100 lidem v několika autech nebo 100 lidem v jednom voze MHD?

+3/0
22.2.2014 15:51

K92a47r42e57l 49H26r66u38b18ý 2565328677424

Už jsem psal, že nekopu za to, že dnešní situace je správná, ale prostě to tak je, tak se s tím musíme nějak vypořádat a stlačení do jednoho pruhu bylo podle mne z pohledu emisí (a že se o problémech Úvozu ví dlouhodobě) kontraproduktivní.

Proč slepě tlačit MHD a cyklisty a nerespektovat také 'vox populi', realitu (v tomto případě individuální automobilovou dopravu). Proč nehledat pro všechny přijatelný kompromis? Když může Vídeň po malém okruhu (Ring) kroužit jenom jedním směrem, proč to třeba nezkusit v Brně? Určitě je spousta dalších komplexních řešení, nejsem expert, tohle mne napadlo jen tak na první pokus.

+1/−2
22.2.2014 16:39
Foto

B21r85o74n93i30s33l84a82v 86G89a13b13r73y43š 2252239261

Ale jo, proč ne. Ty prvotní myšlenky bývají nejlepší. Taky jsem pro, aby se při takovém kvantu dopravy zavedly jednosměrné úseky. Jako třeba ve Vídni.

0/0
22.2.2014 19:33

T35o52m67a33s 83N41o14v80o86t18n70y 3951356428809

Takže kvůli pár minutám zrychlení trolejáku tam necháme smrdět schválně násobně více aut? Tady nejde o to, kdo kolik převeze lidí ale o ty splodiny. Prostě je to průtah městem a měl by být co nejvíce propustný ne tam cpát zbytečný pruh, který měl být stejně jen dočasný.

+2/−3
22.2.2014 18:47
Foto

B77r54o82n34i46s95l57a25v 16G70a15b56r39y53š 2742829511

Když už, tak "zplodiny", ano? Splodit se dá akorát dítě.

Ano, jde taky o to, kolik MHD převeze lidí. Oslovil mě ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové, že si cestující stěžují na pomalou MHD. Jedním z druhů preferencí jsou právě vyhrazené pruhy, které se v HK chystá s mojí pomocí zavést. A stejně tak by to prospělo na některých místech i Brnu. Proč myslíte, že tramvaje jezdí na segregovaných tratích? Jednak se odstraní kolize s ostatní dopravou a jednak se zvýší cestovní rychlost. V Praze se zaváděním vyhrazených pruhů neotálejí.

+1/0
22.2.2014 19:38

T24o90m30a79s 10N19o36v54o70t23n43y 3241236868619

No však to pak podle toho vypadá, ty pruhy mají být tam kde mají smysl a ne protože je to cool eko moderní.

0/−1
25.2.2014 1:58

L56u31d35ě29k 60M89u76s30e76l37í60k 3616789

Jo kdyby jenom trolejbusy,ten pruh je i pro cyklisty,ale jen nahoru.

0/−1
22.2.2014 19:51

T54o31m60á46š 70J53i52r48o57u57š70e95k 6865309885931

Panebože! Jo je to hnus! Byl ten odborník někdy v Ostravě, Bohumíně, Třinci? Dále co je to za jednotky? V čem to měří? Proč to nepíšete v mikrogramech na metr krychlový? A metodika měření? Co by mu to naměřilo, kdyby ten přístroj strčil přímo k výfuku? Je to extrém, ale tohle jeho měření  nevypovídá nic o komplexním stavu ovzduší města.

+4/−3
22.2.2014 11:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.