Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Ovzduší v Brně je horší než v Miláně, zjistil měřením dánský odborník

Dánský odborník na životní prostředí Kaare Press-Kristensen zkoumal vzduch v Brně. A výsledek zaskočil i jeho. V žádném jiném evropském městě nenaměřil tak vysoké hodnoty polétavého prachu jako na brněnském Úvoze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O53n31d47ř40e52j 75Š16r46u66b26a92ř 1215581725116

Ziji v brne, autem se snazim nejezdit, ale je to tezky, kdyz autem jsem v praci za 10 minut a MHD za 40.

Takze kdyz specham, tak musim autem

+1/0
24.2.2014 16:03

P56a44v61e54l 46O67d59r93a25z96i28l 6844169537670

Tak to já spěchám každý ráno, přece jen půlhodina spánku navíc je k nezaplacení;-)

0/0
25.2.2014 8:54

J47a52n71a 15L90a88n30g64o57v26á 2695556690663

Jsem patriot, ale kdykoliv přiletím do ČR, vzduch tam prostě páchne. Okamžitě mám ucpaný nos a několik dní trvá, než se to "usadí". Když jsme ještě trvale žili v ČR, děti byly často nemocné. Co jsme pryč, jsou zdravé jako řípy (klep,klep). Vidím to i na dětech známých a příbuzných v ČR - věčné rýmy a chřipky... Zodpovědní činitelé by před tím rozhodně neměli zavírat oči!

+1/0
23.2.2014 16:05

P15a32v25e36l 74O31d27r33a17z75i60l 6844719527240

Ono je to jinak, vzduch je špatný ve městech, na venkově je vzduch vynikající.

0/0
23.2.2014 18:42

M55a56r30t40i23n 57K54r67č85i67l 6190668238969

Kdyby Onderka nezdražoval šalinu a trajf,tolik lidi by autama nejezdilo...

+3/0
23.2.2014 13:43

T95o29m97a13s 34N57o90v95o69t78n77y 3461296288649

No, ono je to hlavně o rychlosti a pohodlí. Pokud vysloveně autem nejedu do samotného centra nebo ve špičce, tak MHD nemá časově šanci.

0/0
25.2.2014 1:53
Foto

A38d39a 14P57e22t43r70o22v35á 1383522570769

"Množství prachových částic i jeho zaskočilo." Bože, co je to za češtinu?

0/0
23.2.2014 13:38

M56a49r17t21i60n 20K20r79č40i86l 6680288668639

Neberte Slovo Boží nadarmo Petrová a neslovíčkařte.Děkuji.

+1/0
23.2.2014 13:44

J59a59n60a 45L21a35n48g31o38v79á 2625646840623

Novinář by měl mistrně ovládat jazyk, v němž píše, nemyslíte? Co třeba takový Čapek... To je čeština!

+2/0
23.2.2014 16:06

M58i84r77o94s15l43a29v 23U39r69b34a67n 1186537581979

No co s tim udelaji. Omezi linky MHD, zdrazi jizdne a na silnice nacpou nejake dalsi retardacni prvky, aby byla auta nucena casteji brzdit a rozjizdet se :) a u Scaly postavi predrazeneho Josta na zirafe.

+4/0
23.2.2014 8:29

L26u88d92ě75k 17M61u74s76e17l45í50k 6173279772418

Jo naša radnica to je něco.Jak je něco zadarmo tak to ne,jak z toho něco kápne nadom tak to prosadí natošup.A ty autobusy na plyn-ty už tady byly ,zrušili je po revoluci,i tlaková plnička ve Slatině byla.Jo je to bordel

+2/−1
22.2.2014 19:48

A97n54n35a 26Č81e11r90m33á61k30o40v46á 1315745866664

do Ostravy vůbec nejel, aby se neudusil;-D

+1/0
22.2.2014 18:25

M40i77l79u80š45e 74R90a85a51b33o12v27á 1965962772157

A proč něměřil, když tam nic nejelo? Nebo když jelo nové auto s minimální emisí? Pak to měl zrpůměrovat a něco by to mohlo vypovídat.

+1/−2
22.2.2014 18:06

T22o90m91a68s 63N28o41v25o24t97n69y 3241856308379

No jo, Vy na to jdete logicky hlavou. To ale aktivisti nepotřebují, oni potřebují aby to vyšlo "špatně" a pak budou řvát jak je to všechno špatné a že je potřeba omezovat většinu. Protože kdyby se to udělalo pořádně, tak se samozřejmě taková senzace že nejhorší ovzduší je před školkou, nekoná ;-)

0/−1
25.2.2014 1:55

P55ř41e58m83e76k 49O97s59t62á78r43e39k 1402773878158

Na filtry do autobusu nejsou penize, ale na Onderkuv falus za nekolik milionu ano?

+3/−2
22.2.2014 17:42

M63i32l62u41š18e 82R93a96a75b58o47v64á 1305762302717

Praha má taky finanční problémy a 60 milionů na olympijskou šaškárnu našla hravě.

+3/0
22.2.2014 18:07

J64a12n73a 70L65a48n93g38o71v92á 2415166830833

Ba právě, Praha... Pro tu se vždycky najde.

+1/0
23.2.2014 16:09

M12a84r45t19i63n 60N63e67r95m46u57t 9637857108909

Toto je přesně odstrašující příklad, jak by se neměla dělat vědecká práce. Dr. Goebels by se nemusel stydět.  Samozřejmě, že na úvoze je hnusný vzduch, o tom žádná. Je to totiž ulice velice frekventovaná a především s výrazným stoupáním, sevřená mezi svahy a domy, po stranách jsou střídavě parky (tj. navíc prach z hlíny a zimního posypu, není průvan, motory vytůrované do otáček). O 100m vedle se můžete procházet pěkným lesoparkem a o ničem nevíte.

+4/−1
22.2.2014 14:45

M59i94c41h12a23e67l 75M75e24n44s97i82k 8681126460892

Na Úvoze před mateřskou školou je nějaké výrazné stoupání?8-o A kdy ho tam udělali?;-DR^

Naopak - hlavně pro mimobrněnské účastníky diskuse - je tam absolutní rovina, na které se štosují auta před křižovatkou. To bude asi ten problém...

+3/−1
22.2.2014 22:28

M61a90r91t73i45n 79N84e66r66m20u10t 9447767338179

Úvoz ale tento problém má, ať si aktivista měří kde chce. A že na rovince před mateřskou školou potkal nejsmradlavější auto ve střední evropě - kdyby ho potkal v Miláně u autobusové zastávky, mohl být titulek "Brno má ovzduší lepší než v Miláně". Dobré je taky měřit množství prachu stanicí na zahrádce VUT (na té křižovatce končí klesání/stoupání tramvaje, což s sebou nese množství písku, které po dobrždění zůstává rozsypáno právě před touto stanicí a dále je drcen a rozfoukáván provozem)

+4/0
22.2.2014 23:04

M83a17r37t80i42n 46K74r81č70i44l 6190698948299

Proto si sem ještě dovedeme Amazon,aby nám tady smradili další tisíce kamionů....

+4/−1
22.2.2014 14:37

J62o80z97e92f 10D67u11h94a18c26e24k 7241550443550

a este ten smrad a vydychany vzduch z ukrajincov a slovakov ;-D

0/0
22.3.2014 14:51

J56o74z41e46f 20D89u97h60a73c64e57k 7251250193130

(...co tam budu robit)

0/0
22.3.2014 14:52

M10a70r25t70i47n 57H29o45u83b32a 6493811229298

citace: "Nejprve projelo auto, o kterém jsme od pohledu vytušili, že na tom bude mizerně. Pak jsme ucítili smrad a za okamžik ukázal přístroj extrémně vysokou hodnotu,"

Rozkaz znel jasne - zjistit kriticky spatne hodnoty. Jeste lepsi hodnoty by nameril kdyby odsaal primo z koncovky vyfuku.

Cele toto lze nazvat pouze parodii na mereni. Co jsou vlastne ty vysledne hodnoty? Maximalni, prumerne,  okamzite v nejeky konkretni cas...? Co maji prezentovat?

+5/−2
22.2.2014 14:29

M64i27c31h28a47e24l 87M43e37n58s18i71k 8811466280452

Asi by Vám pomohlo, kdybyste si o jeho práci, metodice měření a pozadí něco přečetl.

 

Aha, ono je to jen v angličtině. A jak koukám, Vy máte problémy s pochopením i českého textu :-/

+3/−2
22.2.2014 22:32

M20a85r78t97i23n 23H53o40u72b18a 6973551959628

Vam by zase pomohlo precteni clanku, ke kteremu je diskuse. Ta totiz neni o metodice p.Kristensena, ale o tom, co provadl v Brne:

"Nejprve projelo auto, o kterém jsme od pohledu vytušili, že na tom bude mizerně. Pak jsme ucítili smrad a za okamžik ukázal přístroj extrémně vysokou hodnotu," popisuje Miroslav Šuta z Centra zdraví a životního prostředí, jak vypadalo měření Kaare Press-Kristensena. ..."

Venujte predevsim pozornost tvrzeni .... popisuje, jak vypadalo mereni .... A verte tomu, ze na zaklade takto provedeneho mereni nelze udelat zadna kvalifikovane zavery. To by neproslo ani jako seminarni prace na VS. Dobre je to tak pouze pro novinarskou, popularni bublinu.

0/0
23.2.2014 17:24

P86e50t25e48r 54S10c39h92u95s71t87e22r 5366863222389

Přesné, věnuji se měření a dávat mediím  maximální naměřené hodnoty je to, co média potřebují - katastrofické scénáře.

0/0
23.2.2014 8:53
Foto

Z85d46e97n64k86a 39J94a43v30ů51r14k77o87v73á 6160887865419

jojo,polétavý prach je hnus,u nás na Berounsku k tomu ještě přispívá zimní posyp struskou ze železáren kvůli CHKO

+1/0
22.2.2014 12:58

J95i30n30d65ř97i73c44h 79Š92k81o36p35e10k 4265521600785

tak zrovna letos se moc nesypalo

0/0
22.2.2014 14:11

B21r18o96n96i98s21l29a14v 33G58a35b24r18y96š 6805334480

Rozhovor s ním jsem četl včera v Lidových novinách. Jeho nápady mi přišly zajímavé až na to, že lidi v Brně prostě na kole jezdit nebudou. Jednak má Brno moc kopcovitý terén a jednak chci vidět dělníka, který po 8,5 hodinách práce jede 30 na kole do fabriky a 30 minut zase zpátky. Ať se pojede podívat do Pardubic. Ty jsou placaté a i kdyby bylo -20 °C a tři metry sněhu, uvidí cyklistů víc než na vltavské magistrále v Praze.

Dále by se měla omezovat zbytná doprava a doprava v centrech a podporovat MHD. Bohužel dopravní podnik za nic nemůže, dopravu ve městě objednává magistrát a ten rozhoduje o kvalitě MHD ve městě.

+8/−1
22.2.2014 11:58

J55a26n 18F64r80o98l89í51k 6586120605934

Nesmysl. Především je třeba vytěsnit smradlavé naftové autobusy MHD a třeba po vzoru zaostalé Indie je nahradit pohonem na zemní plyn. Pak zarazit prodej obecních zelených ploch a následnou bytovou výstavbu. Ovšem nový územní plán umožní opak.

+1/−1
22.2.2014 12:10

B25r13o60n44i23s36l76a78v 43G97a30b19r46y92š 6505854540

To sice ano, ale v tom případě je také potřeba zatočit s auty a jejich majiteli, kteří každé čtyři roky podplácejí STK, aby ta jejich rachotina ještě nějakou chvíli vydržela.

+2/−1
22.2.2014 12:14

J78a72n 38F53r76o76l95í44k 6706560375964

Na každé STK je kamera, která eviduje průběh kontroly, technik musí pořídit i dokumentační foto. Podplácení nepadá v úvahu. Jinou věcí je, že žádná kontrola nezjistí absenci prachového filtru u naftových aut, jejichž provoz je největším svinstvem v dopravě.

0/0
22.2.2014 12:42

B17r56o61n27i53s39l42a31v 62G73a83b53r55y69š 6225274860

Divil byste se, kolik STK pustí aut nezpůsobilých k provozu.

+2/−1
22.2.2014 13:24

M54a44r15e49k 65H13r32u86b64y 6717362821478

Kamera muze zachytit jenom to, co 1-je videt, 2- na STK vubec prijede ;-)

0/0
22.2.2014 13:53

J78i65n30d51ř45i90c72h 56Š28k49o21p53e32k 4255981540105

nevím, zda jsou kamery povinné na všech STK, ale co vím určitě, tak já žádné fotky při STK nezažil. Jen se hlídají, aby prohlídka trvala 30min kvůli systému

Jo, a není to prachový filtr, ten je v klimě. Tohle bude filtr pevných částic

+3/0
22.2.2014 16:17

J30i17n83d26ř82i11c92h 90Š66k90o58p93e65k 4735701940795

na STK se chodí po 2 letech. První, čtyřleté období je jen u nového vozu

0/0
22.2.2014 14:12

B35r15o87n35i28s75l36a23v 97G25a65b37r21y79š 6175874200

Omlouvám se, máte pravdu.

0/0
22.2.2014 15:48

P62e61t81r28a 57N54o33v80á97k33o83v46á 7818376454728

V Indii maj tu výhodu, že jim ty busy nezamrzávají. Stačilo, jak teď testovala Praha.

+3/0
22.2.2014 16:01

K48a22r94e88l 18H88r68u13b76ý 2355398797774

Hlavně že Úvoz osvícené vedení města ještě víc ucpalo trvalým vyhrazením jednoho pruhu pro pár trolejbusů R^

+3/−6
22.2.2014 11:44

B86r77o63n98i89s13l72a52v 15G16a69b31r13y41š 6985914800

To je v pořádku, trolejbusy tam ve špičkách nabíraly několikaminutová zpoždění. A není to pár trolejbusů. V jednom směru jede během 7. hodiny ráno 32 spojů, v odpolední špičce projede mezi 14. a 18. hodinou 74 spojů. Vynásobte si to počtem cestujících. I když obsaditelnost různých provedení trolejbusů kolísá, můžeme se shodnout na čísle 100 v jednom vozidle, což je 7400 cestujících za 4 hodiny v jednom směru. Pochybuju, že takovou masu zvládnou automobily. Nezvládnou, protože když budete chvíli stát na křižovatce, uvidíte jednoho, maximálně dva lidi v jednom autě.

+14/0
22.2.2014 12:05

K90a38r52e70l 24H70r58u19b86ý 2545718227254

Podle http://www.jdvm.cz/cz/s525/Rozcestnik/c7341-Tematicka-mapa-intenzit-provozu Úvozem projede za 24 hodin 30-50 tisíc vozidel. Neumím z toho vytáhnout, kolik z toho padá do špiček, ale nepochybně to bude významná většina. Takže odhaduji, že to bude MHD co do počtu projíždějících osob zdatně konkurovat.

Netvrdím, že to je správně, ale prostě to tak je.

+1/−1
22.2.2014 14:24

B80r28o93n11i30s45l16a82v 82G46a41b10r94y17š 6885294860

Tady nejde jen o počet cestujících, ale o prostor, který zaujímá vozidlo MHD a automobil. Dal byste přednost 100 lidem v několika autech nebo 100 lidem v jednom voze MHD?

+3/0
22.2.2014 15:51

K85a37r14e84l 53H47r50u34b25ý 2625918497794

Už jsem psal, že nekopu za to, že dnešní situace je správná, ale prostě to tak je, tak se s tím musíme nějak vypořádat a stlačení do jednoho pruhu bylo podle mne z pohledu emisí (a že se o problémech Úvozu ví dlouhodobě) kontraproduktivní.

Proč slepě tlačit MHD a cyklisty a nerespektovat také 'vox populi', realitu (v tomto případě individuální automobilovou dopravu). Proč nehledat pro všechny přijatelný kompromis? Když může Vídeň po malém okruhu (Ring) kroužit jenom jedním směrem, proč to třeba nezkusit v Brně? Určitě je spousta dalších komplexních řešení, nejsem expert, tohle mne napadlo jen tak na první pokus.

+1/−2
22.2.2014 16:39

B26r28o80n91i89s87l12a18v 39G77a55b74r18y55š 6155394230

Ale jo, proč ne. Ty prvotní myšlenky bývají nejlepší. Taky jsem pro, aby se při takovém kvantu dopravy zavedly jednosměrné úseky. Jako třeba ve Vídni.

0/0
22.2.2014 19:33

T75o51m30a66s 66N84o84v21o95t73n55y 3601956308529

Takže kvůli pár minutám zrychlení trolejáku tam necháme smrdět schválně násobně více aut? Tady nejde o to, kdo kolik převeze lidí ale o ty splodiny. Prostě je to průtah městem a měl by být co nejvíce propustný ne tam cpát zbytečný pruh, který měl být stejně jen dočasný.

+2/−3
22.2.2014 18:47

B89r42o66n25i81s24l24a97v 40G84a77b96r35y39š 6785394930

Když už, tak "zplodiny", ano? Splodit se dá akorát dítě.

Ano, jde taky o to, kolik MHD převeze lidí. Oslovil mě ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové, že si cestující stěžují na pomalou MHD. Jedním z druhů preferencí jsou právě vyhrazené pruhy, které se v HK chystá s mojí pomocí zavést. A stejně tak by to prospělo na některých místech i Brnu. Proč myslíte, že tramvaje jezdí na segregovaných tratích? Jednak se odstraní kolize s ostatní dopravou a jednak se zvýší cestovní rychlost. V Praze se zaváděním vyhrazených pruhů neotálejí.

+1/0
22.2.2014 19:38

T28o85m49a26s 97N59o58v60o94t16n78y 3911376618789

No však to pak podle toho vypadá, ty pruhy mají být tam kde mají smysl a ne protože je to cool eko moderní.

0/−1
25.2.2014 1:58

L81u34d31ě27k 22M48u24s40e60l36í31k 6363819172878

Jo kdyby jenom trolejbusy,ten pruh je i pro cyklisty,ale jen nahoru.

0/−1
22.2.2014 19:51

T84o66m93á26š 65J76i44r13o72u44š16e65k 6315299185281

Panebože! Jo je to hnus! Byl ten odborník někdy v Ostravě, Bohumíně, Třinci? Dále co je to za jednotky? V čem to měří? Proč to nepíšete v mikrogramech na metr krychlový? A metodika měření? Co by mu to naměřilo, kdyby ten přístroj strčil přímo k výfuku? Je to extrém, ale tohle jeho měření  nevypovídá nic o komplexním stavu ovzduší města.

+4/−3
22.2.2014 11:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.