Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Čeští vědci vyvinuli vakcínu proti borelióze, pomůže zvířatům i lidem

Čeští vědci vyvinuli vakcínu proti borelióze. Účinná ochrana před touto chorobou přenášenou klíšťaty dosud chyběla. Nová vakcína už dokázala vytvořit protilátky u myší a psů. Pro lidi by mohla být dostupná asi za šest let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

O12l39d70ř34i16c97h 87V16y65k18y24d35a57l 1649131179554

Sakryš....že by vědci byli chytřejší než borélie?

0/0
18.6.2014 13:38

J18i80ř12í 27U67r33b56a78n 5907547270523

Respekt!

+1/0
18.6.2014 8:12

L94á82ď74a 42N90o15v56á15č68e39k 5461147292273

Tak holky jsou to pěkný. Teď ještě, aby to dopadlo do zdarného konce s tou vakcínou pro lidi. Tradičně jsem skeptik. Náš kocour je sběratelem klíšťat a dodnes to přežil bez vakcíny...

0/0
18.6.2014 7:29
Foto

A80l41e61š 39P16r49e52s72l56e59r 5454864451232

Když mně vyhřezla plotýnka a já se sotva pohyboval, padlo podezření i na boreliózu, dokonce na to ukazoval rozbor krve. Jenže to skutečně byla plotýnka a stopy boreliozy v mé krvi se vysvětlily tím, že jsem během svého života zlikvidoval desetitisíce klíšťat, které jsem odstraňoval ze zvířat svých i cizích, potažmo i z lidí, holými prsty. Dodnes to takto dělám, nepoužívám ani pinzetu, klíště nepokapu olejem ani žádnou jinou látkou, je to něco mezi trhnutím a vykroucením. Naučil mě to více než před 40 lety jeden zkušený chovatel zvířat. Tím chci říct, že se mi tělo vytvořilo imunitu samo a bez jakéhokoli očkování (něco jako u včelařů, kteří snesou daleko víc bodnutí než ostatní populace). Takže usuzuju, že z mé krve by se dala vyzkoumat očkovací látka mnohem rychleji a hlavně laciněji. Howgh!

0/0
18.6.2014 0:06

M89o59n31i34k31a 14R27o16l34l54o19v38á 5293102266635

No a nebo jste měl kliku na neinfikovaná klíšťata................

0/0
18.6.2014 8:05

V55i21k94t33o74r 79W31o25l64f 8262478423826

Většina nákaz probíhá asymptomaticky, takže jste ji nejspíš prodělal bez příznaků. I tak ale tělo začalo tvořit protilátky a právě podle těch a jejich třídy se při vyšetření krve diagnostikuje infekce a to, jeslti je akutní nebo již dřívě prodělaná.

Vsadím se, že Vám testy prokázaly v krvi protilátky třídy IgG, což ukazuje právě na dříve prodělanou infekci.

A to, že máte v krvi protilátky, ještě neznamená, že jste immuní. Ty se v krvi vytvoří každému, kdo byl borelií infikován.

+1/0
18.6.2014 9:12

V75i88k71t56o38r 44W38o93l89f 8622838593756

Hopla. *imunní.

0/0
18.6.2014 9:13

R16a43d57o37s90l79a39v 66C56h52a39d58r76a50b72a 6494374143367

Sympatický šikulky R^

0/0
17.6.2014 18:55

J84o52s12e35f 57T27o93m33a67š21t77í13k 1516317699

R^

0/0
17.6.2014 19:05

L42u79d37m67i59l35a 27Š64i55n49d73e79l75á18ř43o31v25á 7982756502181

Tak snad to nebude za chvilku povinné!!

+1/−2
17.6.2014 17:56

L11á17ď71a 84V88r53a80n49ý 7618298708477

Na co je vakcína u pů a koček. Já až do teď myslel, že jsou prakticky imuní a jen starý nebo nemocný jedinec může podlehnout (a ještě ani to není dokázané).

To zase vypadá na pěkný tahák z kapes milovníků zvířat.

+4/−3
17.6.2014 17:45

M98o46n31i28k66a 70R55o56l84l51o98v40á 5623482826925

Viděla jsem dost psů,kteří měli po klíštěti paralýzu a zachránili je jen tak tak.Takže asi to bude tahat prachy z kapsy,ale rozhodně bych se očkování nebránila.

0/0
18.6.2014 8:06

L40e11o93š 17K98r54k43o13š85k59a 8576286544780

Očkování proti borelioze je byznys. Vzniklé protilátky neznamenají, že je jedinec chráněn proti případné infekci. Kdyby to fungovalo, tak u lidí by se to už dávno vyrábělo. A objevitel by byl bohatší jak Bill Gates. Navíc pes je vůči borelii velmi rezistentní, to znamená , že nemůže onemocnět. To se pak ani nepozná, že současná vakcína vůbec nefunguje.

+2/−4
17.6.2014 17:39
Foto

Š65t95ě92p40á23n 88B71i82c25e61r54a 6329502408606

Mého psa očkovali proti bore už před 2 lety

0/0
17.6.2014 17:30

M24i10r46e53k 50T85u23r45e77č17e96k 4513232280222

Jak pomůže zvířatům ? Muj pes je ockovany proti borelioze jiz paty rok.

0/0
17.6.2014 17:29

M18a27r67t40i78n 29K51u52ř53í10t52k93a 6757276198405

Ano, vakcína proti borelióze existuje už asi 20 let, ale používá se pouze u zvířat. Nyní pravděpodobně došlo k nějaké významé inovaci (lepší imunogenita, méně vedlejších účinků).

0/0
17.6.2014 18:00

K14a37t13e17ř53i74n52a 72S65l13a40v58í77k17o20v46á 6773125820553

no akorát se ptám, zda má zrovna tahle vakcína smysl. očkování proti klíštové encefalitidě určitě, nakažené klíště předává vir encefalitidy ihned po přisátí, pokud je nakažené, boreliozu předává člověku klíště až po přisátí, které trvá déle než 24 h, takže u mě platí, že proočkování proti ence. ano, proti borelioze se stačí po návratu z lesa prohlédnout a zavčasu a také dobře vyndat klíště. takže zas další zbytečnost

0/−1
17.6.2014 17:18

J92o16s26e76f 22P54o13r62t44i57k 8557859614

A co se prohlížat každych 6 hodin. Klistata nejsou jen v lese. Prinest Vam ho domu muze mys, pes kocka aniz by jste to pozoroval. Takze jestli je neco zbytecne. Tak Vase vyplody v prispevku

+3/−1
17.6.2014 18:13

T50o20m71á27š 59T80a24t60í85č14e76k 5780862490698

To sice není úplně špatný, ale řekněme, že klíště může přenášet boreliózu už ve svém 1. nymfálním stádiu, kdy je fakt snadný ho přehlídnout, když je pod 1 mm. Takovýho prcka člověk objeví spíš až druhé den ráno, když se to pěkně napapkalo. Ale i potom má samozřejmě odstranění ještě preventivní smysl.

Nechcu malovat čerta na zeď, pravděpodobnost, že je klíště nositelem boreliózy, stoupá s jeho věkem, nevylíhne se s tím. Ale přece.

Kdybych makal v lese, tak mě vakcína asi potěší...

+2/0
18.6.2014 1:50

M93a26r67t17i71n 62F11r54a56n23t47i57š75e60k 7205980773235

bohužel se pletete. a) infikované klíště může borelii přenést prakticky ihned i když je pravděpodobnost nižší a prudce stoupá až po šesti hodinách. b) borelii pravděpodobně může přenášet i bodavy hmyz. který je prisaty par vteřin...

0/0
18.6.2014 9:27

J33a49n 97L32u46k60á76š 7697333703222

V USA maji jen jeden kmen boreliozy, v Evrope tri, v USA byl Lymerix (vakcina od GlaxoSmithKline) stazen z trhu uprostred zalob, ze u urciteho procenta lidi vyvolal podobne autoimunitni onemocneni, jako umi vyvolat borelioza. Dalsi firma vyvijejici vakcinu ji radsi ani neuvedla na trh.

Takze doufejme, ze toto je neco lepsiho. Pokud ano, ma firma otevreny trh nejen v Evrope.

+2/0
17.6.2014 17:04

P89a97v30e74l 55S32o97b54o17t78k35a 5870684

Každý lék, každá vakcína má nežádoucí účinky. Naštěstí tu máme medicínu založenou na důkazech (tj. na zhodnocení zda více škodí nemoc nebo vakcinace, jaké jsou přínosy a jaká rizika a nežádocí účinky).

Bohužel někdy vítězí medicína založená na zkušenostech (a následné demonstrace atd - kdy několik medializovaných nežádoucích účinků přebije přínosy).

Tím se nechci zastávat Lymerixu, jen jeho úplné stažení z trhu možná některé ohrožené skupiny lidí poškodilo víc než kdyby měli možnost se nechat očkovat.

Hezky to bylo rozebráno Pod Lampou:

http://video.tyzden.sk/redakcia/2014/01/24/pod-lampou2-je-ockovanie-nebezpecne/

0/0
17.6.2014 17:55

J97a78n 88L71u11k70á38š 7677723723152

V principu mate pravdu, ale striktni aplikovani na dukazech zalozene mediciny je naprosto nezadouci.

Problem je, ze postupy, zhodnoceni, vysledky testu jsou site na prumerneho pacienta. Takovyto pacient ovsem neexistuje. U nekoho ten dany lek nezabira, u jineho zabira vyjimecne, existuji i vylozene odchylky, znal jsem napr. osobu s prirozenou telesnou teplotou 39 stupnu. V okamziku, kdy doktori prestanou premyslet a naslouchat pacientum a dle na dukazech zalozene mediciny otazku leceni/neleceni postavi ma jednom testu, je to pro urcite male procento cesta do pekel. Bohuzel se tomu dost casto deje.

0/0
17.6.2014 20:23

J22a32n 95L97u72k64á79š 7647523413772

Nejen testu, taky na predpokladu, ze urcity lek 100% funguje.

0/0
17.6.2014 20:25

P77a95v86e59l 83S32o69b97o49t43k14a 5780794

Nemáte pravdu. Vezměme konkrétní příklad - rozdíl mezi medicínou založenou na důkazech a na zkušenosti: lékař začne očkovat proti černým neštovicím, a u desátého pacienta se mu projeví vážná reakce na vakcínu. Lékař si tedy řekne, že toto očkování je špatné (má tu zkušenost), a dále v něm nebude pokračovat.

Evidence based medicine znamená, že daný lékař komplikaci nahlásí, stejně jako všichni ostatní, a podle výsledku pak zváží další postup (například stažení vakcíny a nahrazení jinou nebo ukončení veškerého očkování proti dané nemoci - viz např. TBC).

Samozřejmě v jednotlivém případě jde vždy o posouzení konkrétního pacienta - jestli je pro něj očkování vhodné vzhledem k jeho zdravotnímu stavu atd., ale opět ne pouze podle osobní zkušenosti lékaře, ale podle sesbíraných zkušeností ostatních (protože sám lékař nemá šanci nasbírat dostatečně velký vzorek zkušeností).

0/0
18.6.2014 17:32

E61l50i49š29k73a 37K56u80č70e85r80o51v64á 1126468797169

a teď ještě, jak ty důkazy sesbírat. kdo bude pokusný králík a kolik jich bude v první fázi. a až se to schválí a dostanou to tisíce lidí, tak kdo a jak pečlivě bude hlásit nežádoucí účinky, protože to dneska docela kulhá, přestože lékaři ze zákona tu povinnost mají.

0/0
17.6.2014 20:36

M33a19r35t80i73n 44H89o23d85í59k 2865765608647

Každá medicína je "založená na důkazech" a každý pacient je "pokusný králík", protože neexistují dva identičtí jedinci s totožnou reakcí na cokoliv, jen podobnou. Termín "medicína založená na důkazech" je specifický terminus technicus, který vyjadřuje, že lékař postupuje na základě důkazů=zkušeností mnohých lékařů sesbíraných ideálně od mnoha pacientů (a které takto získal z literatury), nejen na zkušenostech z omezeného souboru jednoho lékaře (sebe) - což se pak nazývá empírií, nebo dokonce jen na podkladě předpokládaného patofyziologického mechanismu, jak tomu bylo dříve. Pokaždé tedy pokud vás lékař léčí, jste jeho další zkušeností s daným postupem, který si sám pro sebe ověřuje a následně koriguje.

0/0
17.6.2014 22:05

M96a35t86o15u14š 63L13á68z40ň78o23v46s87k55ý83, 40T66e98c73h48n15e30t37.49c27z

Pokud se nepletu, Lymerix byl z už dávno trhu stažen samotným výrobcem. Celá historie např. tady: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2870557/

Tohle by mohl být zajímavější přípravek. Uvidíme.

0/0
17.6.2014 16:44

M30a98t95o50u89š 38L78á52z59ň13o54v57s61k32ý65, 46T14e31c27h69n75e59t43.72c22z

Jak diskusní systém nachytal i redaktora. :-(

Pardon, patřilo jinam.

+1/0
17.6.2014 16:45

L97u30d76ě33k 25V97e61r47b98í83ř 2351636503197

Tleskám. Tyhle pozitivní zprávy miluji. Vždy si říkám, že nejsme jen pánové Havel, Jágr či Nedvěd. Nebo z opačného konce soudruzi Zaorálek, Zeman a "filantrop" Babiš.

0/0
17.6.2014 16:41

R79a26d94i97m 27H14e87n16e94k 6289897529961

A cena bude 1580 korun a pojištovna zaplatí 5 korun, samozřejmě ta celá sranda bude na recept.

0/0
17.6.2014 16:35

L71u12d23ě98k 80V35e74r40b94í15ř 2391616823777

Klidně a rád to zaplatím. Moje dcera ji měla a hrabala se z toho dva roky....

+3/0
17.6.2014 16:42

J34a46n 34L13u98k14á46š 7907163353492

Za klistovou encefalitidu jsem taky zaplatil peknych par stovek a po zkusenostech s rozsirenou infekci boreliozy klidne zaplatim litr a pul.

Vzhledem k tomu, jak zle mi bylo, by to byl dobrej kseft, nehlede na ztratu z prijmu v radech desitek tisic kvuli dlouhodobe pracovni neschopnosti.

+1/0
17.6.2014 16:59

P63a56v27e10l 13S71o45b19o12t43k57a 5560854

V USA se proti borelióze očkuje už dávno (vakcína Lymerix), na evropské kmeny je ale neúčinná.

Vakcína pro psy je v Evropě dostupná už několik roků (RETARDPEN), očkovat kočky nemá smysl.

0/0
17.6.2014 16:29

S63v60a37t20o97p89l30u66k 31S98i57l53n22ý 4492656159728

Kočky jsou proti Borelióze imunní.

0/0
17.6.2014 16:36

M13a18t61o88u29š 49L90á40z58ň22o61v78s15k87ý36, 31T68e50c56h60n37e54t96.39c65z

Pokud se nepletu, Lymerix byl z už dávno trhu stažen samotným výrobcem. Celá historie např. tady: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2870557/

A jednu z těch dnes dostupných zvířecích vakcín vyrábí i firma, která se projektu účastnila. Kdyby to neměl být v nějaké směru pokrok, proč by si potápěli vlastní výrobek, že? Takže tohle by mohl být zajímavější přípravek. Uvidíme.

0/0
17.6.2014 16:46

P65a96v42e80l 72S86o64b89o92t91k50a 5230944

Vida, to jsem přehlédl. Škoda, že demonstrace fungují pouze proti vakcínám a nemoce jsou na ně imunní :-)

0/0
17.6.2014 17:46

Š57t28ě57p18á70n 79R75y90b50á45ř 9915425442768

Sláva a velké díky! Teď už nezbývá než se jen těšit na co nejdřívější testy a zavedení na trh.

0/0
17.6.2014 16:23
Foto

R78o51b98e62r60t 11K61o74k51a61v74e91c 6244288973428

Hurá..... jen si prosím opravte popisek u obrázku... nedá se to ani přečíst.. jsem si málem zlomil jazyk... :-P

"... Nyní šeětí vědci"...

0/0
17.6.2014 16:19

F10i70l40i74p 57K15r46o42l95u77p80p57e94r 7266664894328

Woow. Gratulace :-)

+11/0
17.6.2014 16:05

A51l72e57x58a25n71d71r 94C94h67y56t56i94l 2384242255571

Nas kocour ma teda fakt stesti. Tyden co tyden mu vyndavam kolem 10-15 klistat. Kdyz to nejak odhadnu, tak jsem mu jich kolem tech 200 vyndal. Zatim je zdravy a kocky si evidentne nestezuji;-D

+1/0
17.6.2014 16:05

P30a72v43e12l 75V17e20t33e14š55n63í28k 7775738795277

U našeho totéž.

Nejsem si jistý, že to napadá i kočky.

0/0
17.6.2014 16:32

J96a97n 61K18a20ň58k97a 2817263422430

Bohužel napadá, steně jako psy. Nejčastěji klouby.

+1/−1
17.6.2014 16:35

S74v46a11t20o33p11l98u87k 52S73i73l30n98ý 4242566489648

Někde jsem četl, že proti borelióze jsou kočky imunní. Tak nevím...

0/0
17.6.2014 16:37

L60á71ď89a 22V92r37a27n64ý 7438978598327

Kde je popsaný případ u koček? Maximálně tak vám to doporučí "hodný" veterinář.

0/0
17.6.2014 17:48

M21o35n90i27k18a 38R16o71l21l87o80v75á 5623552266975

No,když přijdete o kočku,jdete s tělíčkem na pitvu?Ano,i psi a kočky můžou mít problém po kousnutí klíštěte a pokud má někdo zvíře,které chodí ven,tak není od věci ho nechat očkovat.

0/0
18.6.2014 8:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.