Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Polohu hlavního nádraží v Brně smí určit referendum, rozhodl soud

Brňané mohou rozhodnout o poloze hlavního nádraží v referendu. Konstatoval to minulý pátek krajský soud, který tak dal za pravdu Občanské alianci Referendum 2014, která sesbírala v létě jednadvacet tisíc podpisů pod petici za vyhlášení plebiscitu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M79a41r79e17k 73F61l91e87k35a42č 1647772900921

Neodsunoval bych to a volném místě bych postavil nějaký pěkný hypermakret, hobbymarket a něco s nábytkem, to Brno potřebuje jako sůl!

0/0
22.10.2014 13:15

M82i24r33o59s24l82a56v 12V41y78k84o94u66p64i34l 3300856543575

Osobně si myslím, že referendum na takové odborné téma je hloupost. Toto musí rozhodnout technici dotčených oborů.Tisíce lidí, kteří vůbec nemají ponětí co to obnáší budu promítat do hlasování své laické a naivní představy. Někteří zase v nostalgii budou chtít zachovat něco, co je opravdu neperspektivní, viz velice dobrá argumentace níž od Pavla Koláčka. Rozkopáním současného by se město ocitlo v naprosto šíleném stavu a náklady by dle mého soudu byly vyšší než přesun se všemi výhodami to projektovat podle posledních moderních poznatků a trendů. Vlakem nejezdím, ale odsunutí + vytvoření nového uzlu se mi zdá naprosto logické. Zachování v současné poloze považuji za šílenost, na které se jenom blázni a populisté snaží zalíbit některé skupině voličů. A je mi jedno, kdo vlastní pozemky, takhle se o tom nemůže uvažovat, byť by je vlastnili bývalí potentáti z MMB a jejich fan klub  pijaviček napojených na finanční vemeno magistrátu.

+5/−2
21.10.2014 14:29

R54o52m79a85n 71L39i32p65s63k80ý 2189853949

Odborníci se již vyjádřili - obě varianty jsou dobré, každá má své výhody i zápory. Nyní je na obyvatelích Brna (a měli by mít možnost hlasovat i přespolní, kteří nádraží využívají víc, než místní), aby vyjádřili svůj názor a tento by měl být respektován. Nic, co se tvoří pro lidi (od potravin přes elektroniku až po stavby) se neobejde bez jejich účasti. Rozdíl je v tom, že špatné potraviny nebo ošklivý a nevýkonný počítač si prostě nekoupí a to je taky referendum, které by však v tomto případě bylo poněkud opožděné.

+1/0
21.10.2014 17:46

P58a89v92e82l 32H21o21u86s91k48a 3611945220168

Dobré a možné jsou trochu odlišné věci...

0/0
21.10.2014 22:26

M95a67r66t48i87n 16K32r47č23i95l 6510938368579

Betonová lobby se ozvala.....?

0/−2
21.10.2014 18:23

T29o74m93á54š 83V36e14s72e81l12ý 2198736667659

Můžete mi prosím rozepsat důvody proč neodsunovat nebo odsunout? Současnou situaci je třeba řešit, ale osobně nevím jak a v případě referenda nevím, kterou variantu podpořit.

+1/0
21.10.2014 13:08

P16a89v83e73l 64B42o64u98c24n91í11k 4622571443935

Toto je ta zásadní věc - je třeba jasně říci, co je za problém u současného stavu a co musí splňovat Nové nádraží (must/nice to have) Z předložené studie vyplývá: 1)Úzké hrdlo na sever do Židenic v podobě 2 kolejí pro dva směry (Blansko-Č.Třebová a Tišnov-Ždár n.S 2) Malý počet nástupišť - podle studie je třeba min. 12 nástupištních hran na průjezdních kolejích 3) Délka nástupišť pro (mezinárodní) rychíky - alespoň u části nástupišť 600 metrů 4) Komplikovaný jednokolejný průjezd na Vyškov - Ostrava a zaústění do současného nádraží 5) vyřešit budoucí napojení VRT železnice (3 směry: Wien, Ostrava, Praha), nebo aleapoń rezervovat místo 6) Kolize - křížení s nákladním železničním průtahem 7) při zachování tratě v současné stopě výměna všech mostů od Židenic po Heršpice a zvýšení jejich nivelity (výšky nad silnicemi). Další body jako je zázemí pro cestující, nádraží v  oblouku, již není tak kritický.

Více zde, včetně popisu obou varinat - U řeky / Pod Petrovem: http://www.europoint.brno.cz/europoint/zub2014.zip

+2/0
21.10.2014 14:54

P50a88v94e62l 91M21o97r92a77v68e17c 3422249642578

Drobný detail: europoint jsou stránky odsunovačů. Tamní argumenty jsou jednostranné.

0/0
21.10.2014 18:24

P73a30v50e26l 56H38o31u85s60k70a 3581145810918

Není to spíš tak, že europoint jsou stránky odborníků? :-P

0/0
21.10.2014 22:32

P90a35v90e20l 32M91o16r55a81v55e66c 3222229252658

Není.:-P Odborník by regulérně zmíil i druhou variantu.

Zvlášť když dle odborné studie vyšly obě varianty stejně dobře.

0/0
21.10.2014 22:33

P32a27v10e50l 50H71o60u46s10k16a 3711645370348

10 km podbagrování města je "dobře"? 8-o

0/0
22.10.2014 10:07

P13a87v38e15l 11M52o76r96a20v31e58c 3122919742828

Dle odborníků ano. Btw. takový tunel není zas tak velký problém, podívejte se do Švýcarska nebo pod lamanšský průliv :).

(jinak tento tunel má být pro VRT pro variantu pod Petrovem. VRT pro odsunuté nádraží předpokládá úvraťovité vedení linek PRG-BRQ-WIE, což dosti omezuje použité vlakové soupravy)

0/0
22.10.2014 10:22

P13a44v22e65l 63H42o70u18s63k20a 3401545350848

Takže v geologicky nestabilním Brně metro být nemůže, ale rychlovlak svištící si to 10 km tunely a na povrchu hustou zástavbou ano, to opravdu dává smysl. :-P

0/0
22.10.2014 12:15

P47a66v64e81l 51H92o26u61s20k68a 3471685210958

...svištící si to 300 km rychlostí...

0/0
22.10.2014 12:16

P51a48v57e95l 77O42d65r92a16z10i94l 6624949337270

On jako nebude v Brně stavět? Nebo kde jste vzal tu blbost o 300 km/h v Brně?

0/0
22.10.2014 14:25

T74o56m27a91s 58N52o66v75o59t97n57y 3311926748739

Za to vaše zcela vyvážené ;-D

0/0
22.10.2014 0:00

P95a51v46e29l 69M15o23r62a22v68e90c 3412669692288

Já nejsem odborník :-P.

Ale fajn, ať jsem fér tak odsunuté nádraží má výhodu v menších výlukách během stavby a dřívější realizaci. Oboje je ale nepodstatné vůči nevýhodám. Když na nádr čekáme X desítek let, pár let navíc nás už nezabije. A radši trochu větší nepohodlí teď a pak mít super nádraží než naopak.

0/0
22.10.2014 7:40

P55a69v97e85l 63B51o55u19c67n38í74k 4872581473565

Důvody ne/přesunu cituji ze srovnávací studie, která je umístěna na www.europointbrno.cz. Pokud by tato studie byla na stránkách "centristů", nebo jinde, uvedu odkaz odtam. Bohužel stránky www.nadrazivcentru.cz jsou již 2 roky neaktualizované.

0/0
22.10.2014 8:32

T49o90m28a19s 57C57e43n35e27k 6137214440573

Výborně! Pojďme už konečně hlasovat. Já jsem pro přesun.

+7/−5
21.10.2014 8:49

K11a27r85e96l 57F13a38j59t 5448382321283

Bohužel aktivisti budou dělat vše pro zachování a s tím co je na radnici se obávám, že i z veřejných peněz. Kdokoli se nějakou akcí postaví za odsun, bude napadán, že je placen z peněz těch co na tom vydělají ... jak kdyby to v případě opravy bylo jinak :-/

+4/−2
21.10.2014 9:21

M85a83r18t54i80n 56N75o16v71o77t71n31ý 3186216841304

Zajímavé, naprosto přesně jste popsal chování radnice v minulých letech.

+1/0
21.10.2014 10:18

P51a93v74e29l 93O54d91r81a40z27i83l 6304879217200

;-DR^

0/−4
21.10.2014 10:48

J67a10r32o73s49l88a53v 70J37a15n71e79c38e94k

Uživatel požádal o vymazání
+2/−2
21.10.2014 11:39

M76a85r71t82i85n 64N69o19v37o73t93n11ý 3766366961354

Vzhledem k tomu, že v tom prvním referendu hlasovalo pro nádraží v centru 86% hlasujících, tak si moc fandíte.

0/0
21.10.2014 16:47

T86o93m60a19s 71N97o44v71o95t76n79y 3651686568249

;-D;-D;-D

+1/0
21.10.2014 17:20

P25a95v14e54l 54H11o43u33s51k11a 3391355380728

Asi jste nepochopil, že kdo chtěl hlasovat "ne", jednoduše k referendu nešel. :-P

0/0
22.10.2014 10:09

P71a61v55e45l 50M21o20r69a65v96e42c 3232759162168

Já proti.

0/0
21.10.2014 12:40

T97o10m61á23š 57K96u95č32e81r95a 6909637514588

Jezdim na hlavas kazde den a je to neco otresnyho. Je tam proste na takovy uzel malo mista. V referendu by mozna mela hlasovat cela Jizni Morava, Brnaci jej tak často nepouzivaji. Nicméně at uz se neco deje, soucasny stav je katastrofa. Sem pro presunuti, protoze to je jen o par metru a rekonstrukci a rozsirenim stavajiciho vznikne hrozny paskvil uz ted je to roztahane na nove sady a stejne to nestaci....

+5/−2
21.10.2014 7:29

P78a46v68e71l 98O44d30r44a25z57i46l 6534599987710

Takže vám nebude vadit čekat i desítky minut u nového nádraží, až se vejdete do nějaké šaliny směr civilizace?

+2/−2
21.10.2014 10:49

J40a78k94u37b 34V50a49l26e76n40t75a 1485782594532

Proč by to měl dělat, když se posune celý dopravní uzel?

+2/−2
21.10.2014 11:12

P86a68v60e89l 28M37o70r23a41v84e70c 3822529252688

A kdo ten přesun zaplatí? A jak vyřešíte nedostatečnou kapacityu křižovatky pod Petrovem (ani šaliny tam nebudou stíhat projíždět ze všech směrů)?

+1/0
21.10.2014 12:41

J97a97k34u91b 13V11a63l38e11n19t62a 1685372944592

Nejsem dopravní expert na řešení průjezdnosti křižovatek, od toho jsou jiní, pro které toto vymyslet v rámci modernizace centra Brna jistě nebude problém. No a zaplatí to ti stejní lidé a instituce jako variantu pod Petrovem (která si mimochodem žádá zbudování podzemní stanice, ražbu tunelů, což není zrovna beznákladová záležitost). To znamená v různých poměrech JMK, Brno, stát a EU, tak jako jiné projekty v ČR a ve světě.

+1/0
21.10.2014 14:01

J64a69k90u37b 87V84a63l40e70n10t26a 1465192654512

Mimochodem ta křižovatka by se měla vyřešit ať už s přesunem nebo bez.

0/0
21.10.2014 14:08

P96a34v56e78l 42M51o56r75a58v89e58c 3672519362588

1) Právěže dopr.experti přišli na to, že při odsunuté variantě a nutnosti tram.trasy Nové Sady - nové nádraží nebude stíhat křižovatka u N.Sadů.

2) JMK, stát a EU přispějí na nádraží a koleje, na změny v MHD nikoliv (a pokud ano o dost míň).

3) Cena odsunutého i "neodsunutého" nádraží je stejná. Včetně tunelů pod Petrovem. Bez navazujících změn v MHD.

0/−1
21.10.2014 14:46

P98e75t63r76a 24N79o54v64á39k15o66v36á 7338746654918

No Brňáci ho využívají jako mhd uzel. A ten je v tuto chvíli šílený. Ve špičce je div, že ještě nikdo nespadl pod šalinu. Smrdí to tam, je to hnus. Lépe jen projíždět.

+1/0
21.10.2014 11:22

P96a86v13e83l 16B89u94r53i12a87n 8212116782

Nejlepší řešení by bylo, přemístit nádraží na novou pozici a na starém místě vybudovat park či jinou zeleň, která tam chybí. Developer by šel k šípku.

+4/−3
21.10.2014 6:45

T30o42m36a80s 71N34o62v69o93t85n95y 3421936518219

Kupte si ty pozemky a zbudujte park. Tam či někde vedle. Něco vám v tom brání?

0/0
22.10.2014 0:02

P15a27v81e20l 66K91o70l63á66č30e68k 9144314602871

Je smutné, že málokomu dochází, že nejde jen o polohu nádraží ale o celkovou modernizaci železničního uzlu v Brně. A tam jde již také o urbanistické souvislosti. Současný stav kolejišť je jednak špatný a kapacitně nevyhovující ale také směrově nevhodný, viz. Přerovka. Zamyslel se někdo třeba nad tím, že by modernizace železničního uzlu zohlednila třeba vznik více železničních zastávek pro regionální dopravu v rámci nichž by vznikly návazné uzlové body propojující železniční a městskou dopravu v městě samotném? Že možná to správné řešené je takové, které dále umožní vznik i nějaké formy odlehčeného metra v severojižním směru s provázaností na regionální dopravu od Tišnova (pravda tzv. severojižní kolejový diametr už se léta propírá), na jihu až směrem na Pohořelice a ve východo-západním směru od Vyškova k průmyslové zóně na Černovických terasách a dál na západ až po Žebětín. Další věc je, že přestavba hlavního nádraží ve stávající poloze neumožňuje v jednom místě skloubit dopravu regionální a dálkové vysokorychlostní vlaky. Takže pokud budeme brát jako variantu ve stávající poloze tu tzv. Pod Petrovem, tak zde studie počítá s realizací samostatného nádraží pro vysokorychlostní vlaky v podzemí, někde v prostoru Malé Ameriky a Nových Sadů. Kvůli geologii to ovšem znamená zakopat jej cca 25 metrů pod zem, přeložit Svratecký náhon,a trať směrem na Vídeň vést tunelem pod Svratkou a směrem na Prahu pak tunelem pod historickým jádrem, Jiráskovou čtvrtí, Kohoutovicemi a za Žebětínem pod Lipovým vrchem a na Ostravu tunelem u Černovické terasy. Jistě je to realizovatelné ale technicky nesmírně náročné. To neberu v potaz, že pokud by se toto řešilo na etapy, tedy nejdříve přestavba vlastního dnešního hlavního nádraží a poté stavba podzemního VRT nádraží, tak to znamená mít na dlouhé desítky let rozkopané město. O náročnosti přestavovat nádraží za provozu nemluvě. Nebo bude zhlaví v Židenicích a druhé v D. Heršpicích? Takže je to závažné rozhodnutí určit polohu nádraží.

+15/0
21.10.2014 2:25

P13a78v75e44l 95O77d84r64a97z22i94l 6964209897700

Nechápu tyhle názory, že pro ukojení ziskuchtivých mafianů, napojených na brněnskou politiku, je potřeba překopat dopravu v celém Brně.

A už vůbec nechápu žvásty o "dlouhých desítkách let rozkopaném Brně" - to nemůže nikdo myslet vážně, že by se regionální nádraží v 21. století stavělo desítky let.

0/−2
21.10.2014 10:54

P88e63t78r88a 35N30o77v54á18k17o65v75á 7158226664128

Ne. Jenom o stavbě nového se mluví skoro 200 let. Ale stavět se "desítky let" nemůže. Jistě.

+1/0
21.10.2014 11:24

T12o81m90a17s 29N97o97v72o35t50n29y 3691246688809

Už je po volbách a Matěj to jistě pohlídá, ne?

0/0
21.10.2014 17:23

P88a24v95e39l 20K57o69l68á77č30e72k 9724964942191

Pane Odrazile, naučte se prosím věcně argumentovat, děkuji. Na ten problém se dívám z perspektivy města jako celku a nějaké ziskuchtivé partičky šíbrů  ostatně vždy existovaly a bohužel existovat budou. Ony existovaly již v gründerském období budování železnic v 19. století, nedělejte si iluze.  V české realitě je však bohužel smutnou tradicí, že se věci u nás nedomýšlí a dělají se chaoticky či účelově a nedotáhnou se do konce. Proto představa o desítky let rozkopaném středu Brna není mimo realitu, bohužel, zvláště když si vezmu že jsme ČR, stát s tradicí pragocentrismu, kde Morava od nástupu komunismu hrála roli otloukánka, ke škodě jejích obyvatel. A po roce 1989 se to tedy zásadně nezměnilo. Proto si moc nedovedu představit, že by se takový soubor staveb čítající úhrnně cca 10 km tunelů v Brně, s řešením složité geologie, kdy vůbec realizoval. Vždyť často slýchávám ten notoricky známý "argument", že nejsme Praha. Tak čemu se divíte.

+2/0
21.10.2014 18:43

T23o16m13a70s 72N90o90v53o48t16n60y 3621856368369

Pan Odrazil věcně argumentovat neumí a absolutně nepřipouští, že má pravdu někdo s odlišným názorem, Takže vysvětlováním jen ztrácíte čas. On mele pořád dokola své dva "argumenty" že to bude daleko a že napojení MHD bude nedostatečné a proto je každý kdo se opováží vyjádřit jiný názor automaticky mafián napojený na ODS a kšeftař s pozemky.

0/0
22.10.2014 0:04

P72a97v48e33l 52O16d71r71a43z46i60l 6294769107620

Běžte si trollovat mezi smutné mafiany z ODS.

0/0
22.10.2014 14:28

P52a33v59e11l 62O77d19r29a85z74i45l 6744889777560

A že byste nějaké věcné argumenty předložil vy? Zatím se vám povedlo pouze tvrdit, že přestavba nádraží "k řece" včetně kompletního překopání MHD v Brně bude snažší, než pouhá, přestože rozsáhlá rekonstrukce stávající stanice.

0/0
22.10.2014 14:28

J70a43n41a 15N32o33v49á54k88o46v51á 7717650199528

Nó, to jsme rádi, sice pět minut po dvanácté, ale přece, že, ehm.....:-/RvRvRv

0/0
21.10.2014 1:38
Foto

P24a90v89e94l 82P11o61d33e57š26v52a 5229737869

Pokud bude rozumné a rychlé spojení ze stávajícího nádraží na nové, tak jsem pro přesunutí. Rozšíření stávajícího si neumím dost dobře představit i když je mezi nádražím a OD Tesco mezera, kterou by šlo asi zastavět. 

Čachry s pozemky, kde má nádraží vyrůst je věc druhá.

+4/0
20.10.2014 23:38

M76i26c93h24a71l 13B28r24ň53á76k 6234974447228

Já si hlavně nedokážu představit, jak by vypadala doprava v okolí stávajícího nádraží, kdyby tam probíhalo nějaké rozšíření. To je stavba na léta. Už teď je tam ta doprava během špiček otřesná. Pokud se to bude stavět za Zvonařkou v místě, kde v současnosti nic není, tak to vidím jako veliké plus, že se to prakticky nedotkne dopravy na Úzké, Kolišti atd. A hysterické argumenty o pár stech metrech navíc bych pochopil někde na vesnici o dvou ulicích a deseti domech, ale ne v případě města velikosti Brna. Jinak pozemky... každý pozemek někdo vlastní. Tady zase vznikla šílená hysterie, kdo všechno na tom nevydělá, přitom jde jasně čitelně vyčíst, kdo většinu těch pozemků vlastní. Dráhy, ČSAD a podobně... Ano, pár soukromníků samozřejmě taky.

+7/0
20.10.2014 23:46

P58a89v21e10l 75O70d83r54a79z16i76l 6934479847250

Nedotkne? NEDOTKNE? Prosímvás, a kudy podle vás budou jezdit nákladní vlaky, které přes dolní nádraží jezdí nyní, co? ;-D Kudy budou jezdit náklaďáky z té stavby? No přece těmi stejnými trasami, jako při stavbě v centru.

Ani s těmi pozemky nemáte pravdu, zkuste si o tom něco nastudovat, než o tom začnete psát.

0/−2
21.10.2014 10:56

P61a20v58e61l 76B71o52u36c10n62í89k 4382691233765

Bohužel nedávná studie porovnávající obě varianty Nádraží zůstala před veřejnosti spíše skryta. Proto si stále mnoho lidí myslí, že Nádraží v centru je současné nádraží, což je omyl. Nádraží v centru je výstavba nového nádraží v místě dnešní Malé Ameriky, spolu výstavbou druhé podzemní stanici. Proto to označení pod Petrovem. Pak je tu ještě třetí varianta, tedy nedělat nic. Plné znění studie porovnávací obě možné varianty nádraží (U řeky / Pod Petrovem) najdete zde http://www.nadraziureky.cz/aktuality/23/

(ZIP ke stažení má cca 600 MB a hlavní dokument je hned ten první s celkem dobrým popisem obou variant). 

A stálo by za úvahu, dodávám, už začít uvažovat, jak vyřešit přestupní uzel šalin před Hlavním nádražím: rozšíření stávajícího nebo přesun celého uzlu na místo dnešního nádraží?

+3/0
20.10.2014 23:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.