Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Polohu hlavního nádraží v Brně smí určit referendum, rozhodl soud

Brňané mohou rozhodnout o poloze hlavního nádraží v referendu. Konstatoval to minulý pátek krajský soud, který tak dal za pravdu Občanské alianci Referendum 2014, která sesbírala v létě jednadvacet tisíc podpisů pod petici za vyhlášení plebiscitu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M32a37r26e84k 87F54l58e69k83a72č 1967942150671

Neodsunoval bych to a volném místě bych postavil nějaký pěkný hypermakret, hobbymarket a něco s nábytkem, to Brno potřebuje jako sůl!

0/0
22.10.2014 13:15

M94i52r71o34s95l83a30v 17V66y55k89o63u48p66i21l 3740456143785

Osobně si myslím, že referendum na takové odborné téma je hloupost. Toto musí rozhodnout technici dotčených oborů.Tisíce lidí, kteří vůbec nemají ponětí co to obnáší budu promítat do hlasování své laické a naivní představy. Někteří zase v nostalgii budou chtít zachovat něco, co je opravdu neperspektivní, viz velice dobrá argumentace níž od Pavla Koláčka. Rozkopáním současného by se město ocitlo v naprosto šíleném stavu a náklady by dle mého soudu byly vyšší než přesun se všemi výhodami to projektovat podle posledních moderních poznatků a trendů. Vlakem nejezdím, ale odsunutí + vytvoření nového uzlu se mi zdá naprosto logické. Zachování v současné poloze považuji za šílenost, na které se jenom blázni a populisté snaží zalíbit některé skupině voličů. A je mi jedno, kdo vlastní pozemky, takhle se o tom nemůže uvažovat, byť by je vlastnili bývalí potentáti z MMB a jejich fan klub  pijaviček napojených na finanční vemeno magistrátu.

+5/−2
21.10.2014 14:29

R88o41m52a28n 59L20i71p39s89k72ý 2179883149

Odborníci se již vyjádřili - obě varianty jsou dobré, každá má své výhody i zápory. Nyní je na obyvatelích Brna (a měli by mít možnost hlasovat i přespolní, kteří nádraží využívají víc, než místní), aby vyjádřili svůj názor a tento by měl být respektován. Nic, co se tvoří pro lidi (od potravin přes elektroniku až po stavby) se neobejde bez jejich účasti. Rozdíl je v tom, že špatné potraviny nebo ošklivý a nevýkonný počítač si prostě nekoupí a to je taky referendum, které by však v tomto případě bylo poněkud opožděné.

+1/0
21.10.2014 17:46

P11a64v88e76l 60H40o50u66s46k76a 3471615460308

Dobré a možné jsou trochu odlišné věci...

0/0
21.10.2014 22:26

M43a82r34t78i93n 17K63r61č49i44l 6410108948159

Betonová lobby se ozvala.....?

0/−2
21.10.2014 18:23

T20o22m28á62š 53V35e74s70e15l79ý 2338786677129

Můžete mi prosím rozepsat důvody proč neodsunovat nebo odsunout? Současnou situaci je třeba řešit, ale osobně nevím jak a v případě referenda nevím, kterou variantu podpořit.

+1/0
21.10.2014 13:08

P51a78v16e97l 26B36o47u60c95n65í53k 4372631653325

Toto je ta zásadní věc - je třeba jasně říci, co je za problém u současného stavu a co musí splňovat Nové nádraží (must/nice to have) Z předložené studie vyplývá: 1)Úzké hrdlo na sever do Židenic v podobě 2 kolejí pro dva směry (Blansko-Č.Třebová a Tišnov-Ždár n.S 2) Malý počet nástupišť - podle studie je třeba min. 12 nástupištních hran na průjezdních kolejích 3) Délka nástupišť pro (mezinárodní) rychíky - alespoň u části nástupišť 600 metrů 4) Komplikovaný jednokolejný průjezd na Vyškov - Ostrava a zaústění do současného nádraží 5) vyřešit budoucí napojení VRT železnice (3 směry: Wien, Ostrava, Praha), nebo aleapoń rezervovat místo 6) Kolize - křížení s nákladním železničním průtahem 7) při zachování tratě v současné stopě výměna všech mostů od Židenic po Heršpice a zvýšení jejich nivelity (výšky nad silnicemi). Další body jako je zázemí pro cestující, nádraží v  oblouku, již není tak kritický.

Více zde, včetně popisu obou varinat - U řeky / Pod Petrovem: http://www.europoint.brno.cz/europoint/zub2014.zip

+2/0
21.10.2014 14:54

P87a81v55e30l 37M47o83r32a22v85e74c 3242629582558

Drobný detail: europoint jsou stránky odsunovačů. Tamní argumenty jsou jednostranné.

0/0
21.10.2014 18:24

P21a90v64e83l 55H51o28u15s62k44a 3191545680908

Není to spíš tak, že europoint jsou stránky odborníků? :-P

0/0
21.10.2014 22:32

P97a87v12e86l 88M59o59r95a40v82e79c 3392919402828

Není.:-P Odborník by regulérně zmíil i druhou variantu.

Zvlášť když dle odborné studie vyšly obě varianty stejně dobře.

0/0
21.10.2014 22:33

P63a76v91e48l 14H10o68u80s22k47a 3271355470458

10 km podbagrování města je "dobře"? 8-o

0/0
22.10.2014 10:07

P74a67v56e84l 44M19o98r85a63v12e62c 3242379212358

Dle odborníků ano. Btw. takový tunel není zas tak velký problém, podívejte se do Švýcarska nebo pod lamanšský průliv :).

(jinak tento tunel má být pro VRT pro variantu pod Petrovem. VRT pro odsunuté nádraží předpokládá úvraťovité vedení linek PRG-BRQ-WIE, což dosti omezuje použité vlakové soupravy)

0/0
22.10.2014 10:22

P90a24v67e64l 37H70o94u14s53k98a 3191855490838

Takže v geologicky nestabilním Brně metro být nemůže, ale rychlovlak svištící si to 10 km tunely a na povrchu hustou zástavbou ano, to opravdu dává smysl. :-P

0/0
22.10.2014 12:15

P60a50v23e83l 37H82o96u44s29k92a 3531285600248

...svištící si to 300 km rychlostí...

0/0
22.10.2014 12:16

P76a21v91e73l 76O66d53r82a89z64i51l 6414319677470

On jako nebude v Brně stavět? Nebo kde jste vzal tu blbost o 300 km/h v Brně?

0/0
22.10.2014 14:25

T98o93m35a47s 44N50o27v34o40t39n75y 3151976708499

Za to vaše zcela vyvážené ;-D

0/0
22.10.2014 0:00

P13a22v92e83l 22M78o32r52a42v66e93c 3952989812628

Já nejsem odborník :-P.

Ale fajn, ať jsem fér tak odsunuté nádraží má výhodu v menších výlukách během stavby a dřívější realizaci. Oboje je ale nepodstatné vůči nevýhodám. Když na nádr čekáme X desítek let, pár let navíc nás už nezabije. A radši trochu větší nepohodlí teď a pak mít super nádraží než naopak.

0/0
22.10.2014 7:40

P68a45v97e50l 93B54o18u77c42n88í45k 4802251683785

Důvody ne/přesunu cituji ze srovnávací studie, která je umístěna na www.europointbrno.cz. Pokud by tato studie byla na stránkách "centristů", nebo jinde, uvedu odkaz odtam. Bohužel stránky www.nadrazivcentru.cz jsou již 2 roky neaktualizované.

0/0
22.10.2014 8:32

T94o13m78a76s 70C67e29n51e45k 6947654360403

Výborně! Pojďme už konečně hlasovat. Já jsem pro přesun.

+7/−5
21.10.2014 8:49

K51a45r67e64l 65F94a40j35t 5218522611703

Bohužel aktivisti budou dělat vše pro zachování a s tím co je na radnici se obávám, že i z veřejných peněz. Kdokoli se nějakou akcí postaví za odsun, bude napadán, že je placen z peněz těch co na tom vydělají ... jak kdyby to v případě opravy bylo jinak :-/

+4/−2
21.10.2014 9:21

M69a33r57t12i95n 20N52o56v38o87t27n34ý 3406626211334

Zajímavé, naprosto přesně jste popsal chování radnice v minulých letech.

+1/0
21.10.2014 10:18

P50a42v24e63l 13O72d19r77a33z49i49l 6894569357430

;-DR^

0/−4
21.10.2014 10:48

J41a18r52o23s64l32a40v 91J47a36n48e23c26e15k 4156527421543

Jsem také pro presun. Doufam, ze az aktivisti dostanou referendem na frak, tak uz potom dají pokoj.

+2/−2
21.10.2014 11:39

M97a21r57t49i88n 61N90o10v17o62t15n62ý 3276226951784

Vzhledem k tomu, že v tom prvním referendu hlasovalo pro nádraží v centru 86% hlasujících, tak si moc fandíte.

0/0
21.10.2014 16:47

T73o21m74a39s 79N40o12v15o75t49n85y 3661136348909

;-D;-D;-D

+1/0
21.10.2014 17:20

P94a50v78e98l 85H54o79u27s52k16a 3111275770748

Asi jste nepochopil, že kdo chtěl hlasovat "ne", jednoduše k referendu nešel. :-P

0/0
22.10.2014 10:09

P34a40v68e49l 15M39o75r72a11v51e91c 3452179622318

Já proti.

0/0
21.10.2014 12:40

T58o66m19á21š 21K36u63č40e67r26a 6619307154728

Jezdim na hlavas kazde den a je to neco otresnyho. Je tam proste na takovy uzel malo mista. V referendu by mozna mela hlasovat cela Jizni Morava, Brnaci jej tak často nepouzivaji. Nicméně at uz se neco deje, soucasny stav je katastrofa. Sem pro presunuti, protoze to je jen o par metru a rekonstrukci a rozsirenim stavajiciho vznikne hrozny paskvil uz ted je to roztahane na nove sady a stejne to nestaci....

+5/−2
21.10.2014 7:29

P21a12v64e76l 74O16d98r79a36z37i61l 6884529577420

Takže vám nebude vadit čekat i desítky minut u nového nádraží, až se vejdete do nějaké šaliny směr civilizace?

+2/−2
21.10.2014 10:49

J90a32k32u31b 60V43a93l89e89n23t43a 1665232174282

Proč by to měl dělat, když se posune celý dopravní uzel?

+2/−2
21.10.2014 11:12

P10a65v63e70l 46M74o27r38a17v82e93c 3302149302688

A kdo ten přesun zaplatí? A jak vyřešíte nedostatečnou kapacityu křižovatky pod Petrovem (ani šaliny tam nebudou stíhat projíždět ze všech směrů)?

+1/0
21.10.2014 12:41

J63a92k71u18b 45V93a11l86e20n82t31a 1875302204602

Nejsem dopravní expert na řešení průjezdnosti křižovatek, od toho jsou jiní, pro které toto vymyslet v rámci modernizace centra Brna jistě nebude problém. No a zaplatí to ti stejní lidé a instituce jako variantu pod Petrovem (která si mimochodem žádá zbudování podzemní stanice, ražbu tunelů, což není zrovna beznákladová záležitost). To znamená v různých poměrech JMK, Brno, stát a EU, tak jako jiné projekty v ČR a ve světě.

+1/0
21.10.2014 14:01

J98a80k79u70b 72V89a51l77e40n14t82a 1495372104552

Mimochodem ta křižovatka by se měla vyřešit ať už s přesunem nebo bez.

0/0
21.10.2014 14:08

P22a35v35e96l 51M35o30r28a16v40e88c 3822429812258

1) Právěže dopr.experti přišli na to, že při odsunuté variantě a nutnosti tram.trasy Nové Sady - nové nádraží nebude stíhat křižovatka u N.Sadů.

2) JMK, stát a EU přispějí na nádraží a koleje, na změny v MHD nikoliv (a pokud ano o dost míň).

3) Cena odsunutého i "neodsunutého" nádraží je stejná. Včetně tunelů pod Petrovem. Bez navazujících změn v MHD.

0/−1
21.10.2014 14:46

P64e65t39r36a 13N33o57v24á77k89o32v88á 7878686174938

No Brňáci ho využívají jako mhd uzel. A ten je v tuto chvíli šílený. Ve špičce je div, že ještě nikdo nespadl pod šalinu. Smrdí to tam, je to hnus. Lépe jen projíždět.

+1/0
21.10.2014 11:22

P55a74v84e56l 33B46u93r88i41a92n 8492896862

Nejlepší řešení by bylo, přemístit nádraží na novou pozici a na starém místě vybudovat park či jinou zeleň, která tam chybí. Developer by šel k šípku.

+4/−3
21.10.2014 6:45

T40o17m35a22s 73N73o56v45o13t52n41y 3441446138189

Kupte si ty pozemky a zbudujte park. Tam či někde vedle. Něco vám v tom brání?

0/0
22.10.2014 0:02

P62a66v23e34l 59K65o14l35á18č45e30k 9744334462851

Je smutné, že málokomu dochází, že nejde jen o polohu nádraží ale o celkovou modernizaci železničního uzlu v Brně. A tam jde již také o urbanistické souvislosti. Současný stav kolejišť je jednak špatný a kapacitně nevyhovující ale také směrově nevhodný, viz. Přerovka. Zamyslel se někdo třeba nad tím, že by modernizace železničního uzlu zohlednila třeba vznik více železničních zastávek pro regionální dopravu v rámci nichž by vznikly návazné uzlové body propojující železniční a městskou dopravu v městě samotném? Že možná to správné řešené je takové, které dále umožní vznik i nějaké formy odlehčeného metra v severojižním směru s provázaností na regionální dopravu od Tišnova (pravda tzv. severojižní kolejový diametr už se léta propírá), na jihu až směrem na Pohořelice a ve východo-západním směru od Vyškova k průmyslové zóně na Černovických terasách a dál na západ až po Žebětín. Další věc je, že přestavba hlavního nádraží ve stávající poloze neumožňuje v jednom místě skloubit dopravu regionální a dálkové vysokorychlostní vlaky. Takže pokud budeme brát jako variantu ve stávající poloze tu tzv. Pod Petrovem, tak zde studie počítá s realizací samostatného nádraží pro vysokorychlostní vlaky v podzemí, někde v prostoru Malé Ameriky a Nových Sadů. Kvůli geologii to ovšem znamená zakopat jej cca 25 metrů pod zem, přeložit Svratecký náhon,a trať směrem na Vídeň vést tunelem pod Svratkou a směrem na Prahu pak tunelem pod historickým jádrem, Jiráskovou čtvrtí, Kohoutovicemi a za Žebětínem pod Lipovým vrchem a na Ostravu tunelem u Černovické terasy. Jistě je to realizovatelné ale technicky nesmírně náročné. To neberu v potaz, že pokud by se toto řešilo na etapy, tedy nejdříve přestavba vlastního dnešního hlavního nádraží a poté stavba podzemního VRT nádraží, tak to znamená mít na dlouhé desítky let rozkopané město. O náročnosti přestavovat nádraží za provozu nemluvě. Nebo bude zhlaví v Židenicích a druhé v D. Heršpicích? Takže je to závažné rozhodnutí určit polohu nádraží.

+15/0
21.10.2014 2:25

P22a45v27e16l 51O77d57r24a41z32i13l 6514249397500

Nechápu tyhle názory, že pro ukojení ziskuchtivých mafianů, napojených na brněnskou politiku, je potřeba překopat dopravu v celém Brně.

A už vůbec nechápu žvásty o "dlouhých desítkách let rozkopaném Brně" - to nemůže nikdo myslet vážně, že by se regionální nádraží v 21. století stavělo desítky let.

0/−2
21.10.2014 10:54

P53e25t82r37a 75N17o42v83á85k61o31v71á 7148476504368

Ne. Jenom o stavbě nového se mluví skoro 200 let. Ale stavět se "desítky let" nemůže. Jistě.

+1/0
21.10.2014 11:24

T69o32m67a34s 35N91o66v54o92t31n43y 3191816458359

Už je po volbách a Matěj to jistě pohlídá, ne?

0/0
21.10.2014 17:23

P62a81v92e61l 92K98o26l14á12č36e83k 9954434472391

Pane Odrazile, naučte se prosím věcně argumentovat, děkuji. Na ten problém se dívám z perspektivy města jako celku a nějaké ziskuchtivé partičky šíbrů  ostatně vždy existovaly a bohužel existovat budou. Ony existovaly již v gründerském období budování železnic v 19. století, nedělejte si iluze.  V české realitě je však bohužel smutnou tradicí, že se věci u nás nedomýšlí a dělají se chaoticky či účelově a nedotáhnou se do konce. Proto představa o desítky let rozkopaném středu Brna není mimo realitu, bohužel, zvláště když si vezmu že jsme ČR, stát s tradicí pragocentrismu, kde Morava od nástupu komunismu hrála roli otloukánka, ke škodě jejích obyvatel. A po roce 1989 se to tedy zásadně nezměnilo. Proto si moc nedovedu představit, že by se takový soubor staveb čítající úhrnně cca 10 km tunelů v Brně, s řešením složité geologie, kdy vůbec realizoval. Vždyť často slýchávám ten notoricky známý "argument", že nejsme Praha. Tak čemu se divíte.

+2/0
21.10.2014 18:43

T17o87m70a98s 45N26o87v47o83t97n32y 3611936668349

Pan Odrazil věcně argumentovat neumí a absolutně nepřipouští, že má pravdu někdo s odlišným názorem, Takže vysvětlováním jen ztrácíte čas. On mele pořád dokola své dva "argumenty" že to bude daleko a že napojení MHD bude nedostatečné a proto je každý kdo se opováží vyjádřit jiný názor automaticky mafián napojený na ODS a kšeftař s pozemky.

0/0
22.10.2014 0:04

P95a57v32e79l 37O19d21r47a33z32i67l 6944829387900

Běžte si trollovat mezi smutné mafiany z ODS.

0/0
22.10.2014 14:28

P54a36v46e14l 60O44d72r65a56z87i77l 6824709107970

A že byste nějaké věcné argumenty předložil vy? Zatím se vám povedlo pouze tvrdit, že přestavba nádraží "k řece" včetně kompletního překopání MHD v Brně bude snažší, než pouhá, přestože rozsáhlá rekonstrukce stávající stanice.

0/0
22.10.2014 14:28

J42a90n18a 53N14o14v67á33k35o91v82á 7657120139618

Nó, to jsme rádi, sice pět minut po dvanácté, ale přece, že, ehm.....:-/RvRvRv

0/0
21.10.2014 1:38
Foto

P86a96v92e57l 60P27o11d58e92š68v48a 5699537969

Pokud bude rozumné a rychlé spojení ze stávajícího nádraží na nové, tak jsem pro přesunutí. Rozšíření stávajícího si neumím dost dobře představit i když je mezi nádražím a OD Tesco mezera, kterou by šlo asi zastavět. 

Čachry s pozemky, kde má nádraží vyrůst je věc druhá.

+4/0
20.10.2014 23:38

M65i19c22h14a42l 23B24r90ň78á70k 6664284437638

Já si hlavně nedokážu představit, jak by vypadala doprava v okolí stávajícího nádraží, kdyby tam probíhalo nějaké rozšíření. To je stavba na léta. Už teď je tam ta doprava během špiček otřesná. Pokud se to bude stavět za Zvonařkou v místě, kde v současnosti nic není, tak to vidím jako veliké plus, že se to prakticky nedotkne dopravy na Úzké, Kolišti atd. A hysterické argumenty o pár stech metrech navíc bych pochopil někde na vesnici o dvou ulicích a deseti domech, ale ne v případě města velikosti Brna. Jinak pozemky... každý pozemek někdo vlastní. Tady zase vznikla šílená hysterie, kdo všechno na tom nevydělá, přitom jde jasně čitelně vyčíst, kdo většinu těch pozemků vlastní. Dráhy, ČSAD a podobně... Ano, pár soukromníků samozřejmě taky.

+7/0
20.10.2014 23:46

P48a57v40e20l 77O59d93r30a31z53i97l 6494499327680

Nedotkne? NEDOTKNE? Prosímvás, a kudy podle vás budou jezdit nákladní vlaky, které přes dolní nádraží jezdí nyní, co? ;-D Kudy budou jezdit náklaďáky z té stavby? No přece těmi stejnými trasami, jako při stavbě v centru.

Ani s těmi pozemky nemáte pravdu, zkuste si o tom něco nastudovat, než o tom začnete psát.

0/−2
21.10.2014 10:56

P82a59v16e11l 24B22o86u50c51n87í21k 4822261393735

Bohužel nedávná studie porovnávající obě varianty Nádraží zůstala před veřejnosti spíše skryta. Proto si stále mnoho lidí myslí, že Nádraží v centru je současné nádraží, což je omyl. Nádraží v centru je výstavba nového nádraží v místě dnešní Malé Ameriky, spolu výstavbou druhé podzemní stanici. Proto to označení pod Petrovem. Pak je tu ještě třetí varianta, tedy nedělat nic. Plné znění studie porovnávací obě možné varianty nádraží (U řeky / Pod Petrovem) najdete zde http://www.nadraziureky.cz/aktuality/23/

(ZIP ke stažení má cca 600 MB a hlavní dokument je hned ten první s celkem dobrým popisem obou variant). 

A stálo by za úvahu, dodávám, už začít uvažovat, jak vyřešit přestupní uzel šalin před Hlavním nádražím: rozšíření stávajícího nebo přesun celého uzlu na místo dnešního nádraží?

+3/0
20.10.2014 23:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.