Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Polohu hlavního nádraží v Brně smí určit referendum, rozhodl soud

Brňané mohou rozhodnout o poloze hlavního nádraží v referendu. Konstatoval to minulý pátek krajský soud, který tak dal za pravdu Občanské alianci Referendum 2014, která sesbírala v létě jednadvacet tisíc podpisů pod petici za vyhlášení plebiscitu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M65a76r30e55k 13F47l68e62k26a36č 1267672150281

Neodsunoval bych to a volném místě bych postavil nějaký pěkný hypermakret, hobbymarket a něco s nábytkem, to Brno potřebuje jako sůl!

0/0
22.10.2014 13:15

M36i76r61o87s30l61a93v 10V93y53k54o82u73p62i37l 3360636943465

Osobně si myslím, že referendum na takové odborné téma je hloupost. Toto musí rozhodnout technici dotčených oborů.Tisíce lidí, kteří vůbec nemají ponětí co to obnáší budu promítat do hlasování své laické a naivní představy. Někteří zase v nostalgii budou chtít zachovat něco, co je opravdu neperspektivní, viz velice dobrá argumentace níž od Pavla Koláčka. Rozkopáním současného by se město ocitlo v naprosto šíleném stavu a náklady by dle mého soudu byly vyšší než přesun se všemi výhodami to projektovat podle posledních moderních poznatků a trendů. Vlakem nejezdím, ale odsunutí + vytvoření nového uzlu se mi zdá naprosto logické. Zachování v současné poloze považuji za šílenost, na které se jenom blázni a populisté snaží zalíbit některé skupině voličů. A je mi jedno, kdo vlastní pozemky, takhle se o tom nemůže uvažovat, byť by je vlastnili bývalí potentáti z MMB a jejich fan klub  pijaviček napojených na finanční vemeno magistrátu.

+5/−2
21.10.2014 14:29

R37o78m39a35n 24L32i66p17s59k60ý 2949433539

Odborníci se již vyjádřili - obě varianty jsou dobré, každá má své výhody i zápory. Nyní je na obyvatelích Brna (a měli by mít možnost hlasovat i přespolní, kteří nádraží využívají víc, než místní), aby vyjádřili svůj názor a tento by měl být respektován. Nic, co se tvoří pro lidi (od potravin přes elektroniku až po stavby) se neobejde bez jejich účasti. Rozdíl je v tom, že špatné potraviny nebo ošklivý a nevýkonný počítač si prostě nekoupí a to je taky referendum, které by však v tomto případě bylo poněkud opožděné.

+1/0
21.10.2014 17:46

P38a77v85e36l 68H83o21u21s34k71a 3321745720398

Dobré a možné jsou trochu odlišné věci...

0/0
21.10.2014 22:26

M84a41r35t61i40n 78K40r36č88i11l 6610398308229

Betonová lobby se ozvala.....?

0/−2
21.10.2014 18:23

T12o43m14á59š 10V26e15s86e35l67ý 2528526837229

Můžete mi prosím rozepsat důvody proč neodsunovat nebo odsunout? Současnou situaci je třeba řešit, ale osobně nevím jak a v případě referenda nevím, kterou variantu podpořit.

+1/0
21.10.2014 13:08

P64a55v63e61l 83B47o35u81c96n29í25k 4132271483755

Toto je ta zásadní věc - je třeba jasně říci, co je za problém u současného stavu a co musí splňovat Nové nádraží (must/nice to have) Z předložené studie vyplývá: 1)Úzké hrdlo na sever do Židenic v podobě 2 kolejí pro dva směry (Blansko-Č.Třebová a Tišnov-Ždár n.S 2) Malý počet nástupišť - podle studie je třeba min. 12 nástupištních hran na průjezdních kolejích 3) Délka nástupišť pro (mezinárodní) rychíky - alespoň u části nástupišť 600 metrů 4) Komplikovaný jednokolejný průjezd na Vyškov - Ostrava a zaústění do současného nádraží 5) vyřešit budoucí napojení VRT železnice (3 směry: Wien, Ostrava, Praha), nebo aleapoń rezervovat místo 6) Kolize - křížení s nákladním železničním průtahem 7) při zachování tratě v současné stopě výměna všech mostů od Židenic po Heršpice a zvýšení jejich nivelity (výšky nad silnicemi). Další body jako je zázemí pro cestující, nádraží v  oblouku, již není tak kritický.

Více zde, včetně popisu obou varinat - U řeky / Pod Petrovem: http://www.europoint.brno.cz/europoint/zub2014.zip

+2/0
21.10.2014 14:54

P33a96v48e70l 19M76o29r21a32v58e67c 3512589722828

Drobný detail: europoint jsou stránky odsunovačů. Tamní argumenty jsou jednostranné.

0/0
21.10.2014 18:24

P19a56v66e74l 80H34o49u77s90k93a 3401155230878

Není to spíš tak, že europoint jsou stránky odborníků? :-P

0/0
21.10.2014 22:32

P56a81v76e39l 63M37o29r80a42v16e91c 3532339142938

Není.:-P Odborník by regulérně zmíil i druhou variantu.

Zvlášť když dle odborné studie vyšly obě varianty stejně dobře.

0/0
21.10.2014 22:33

P42a87v61e97l 86H72o57u37s46k23a 3351555150538

10 km podbagrování města je "dobře"? 8-o

0/0
22.10.2014 10:07

P40a14v62e40l 63M49o81r37a87v30e53c 3112769492748

Dle odborníků ano. Btw. takový tunel není zas tak velký problém, podívejte se do Švýcarska nebo pod lamanšský průliv :).

(jinak tento tunel má být pro VRT pro variantu pod Petrovem. VRT pro odsunuté nádraží předpokládá úvraťovité vedení linek PRG-BRQ-WIE, což dosti omezuje použité vlakové soupravy)

0/0
22.10.2014 10:22

P31a56v30e54l 45H13o42u41s27k50a 3391295450628

Takže v geologicky nestabilním Brně metro být nemůže, ale rychlovlak svištící si to 10 km tunely a na povrchu hustou zástavbou ano, to opravdu dává smysl. :-P

0/0
22.10.2014 12:15

P13a18v32e75l 50H38o53u60s88k82a 3321655530668

...svištící si to 300 km rychlostí...

0/0
22.10.2014 12:16

P18a95v19e33l 82O16d88r92a79z20i12l 6214979857220

On jako nebude v Brně stavět? Nebo kde jste vzal tu blbost o 300 km/h v Brně?

0/0
22.10.2014 14:25

T11o44m13a28s 34N79o97v76o60t48n94y 3231426738969

Za to vaše zcela vyvážené ;-D

0/0
22.10.2014 0:00

P87a90v45e33l 45M17o27r56a23v56e68c 3322969302648

Já nejsem odborník :-P.

Ale fajn, ať jsem fér tak odsunuté nádraží má výhodu v menších výlukách během stavby a dřívější realizaci. Oboje je ale nepodstatné vůči nevýhodám. Když na nádr čekáme X desítek let, pár let navíc nás už nezabije. A radši trochu větší nepohodlí teď a pak mít super nádraží než naopak.

0/0
22.10.2014 7:40

P52a51v41e59l 54B78o13u41c73n68í41k 4452701373685

Důvody ne/přesunu cituji ze srovnávací studie, která je umístěna na www.europointbrno.cz. Pokud by tato studie byla na stránkách "centristů", nebo jinde, uvedu odkaz odtam. Bohužel stránky www.nadrazivcentru.cz jsou již 2 roky neaktualizované.

0/0
22.10.2014 8:32

T73o24m95a91s 28C65e87n61e77k 6947534310563

Výborně! Pojďme už konečně hlasovat. Já jsem pro přesun.

+7/−5
21.10.2014 8:49

K58a11r81e77l 22F18a95j63t 5638862931923

Bohužel aktivisti budou dělat vše pro zachování a s tím co je na radnici se obávám, že i z veřejných peněz. Kdokoli se nějakou akcí postaví za odsun, bude napadán, že je placen z peněz těch co na tom vydělají ... jak kdyby to v případě opravy bylo jinak :-/

+4/−2
21.10.2014 9:21

M55a26r76t90i98n 46N88o86v49o41t72n40ý 3776636761894

Zajímavé, naprosto přesně jste popsal chování radnice v minulých letech.

+1/0
21.10.2014 10:18

P72a45v15e33l 32O54d40r91a90z28i37l 6734729157850

;-DR^

0/−4
21.10.2014 10:48

J30a12r45o12s88l95a62v 41J15a66n80e24c85e70k 4136237451273

Jsem také pro presun. Doufam, ze az aktivisti dostanou referendem na frak, tak uz potom dají pokoj.

+2/−2
21.10.2014 11:39

M33a27r57t63i70n 48N25o34v85o72t71n71ý 3266806631214

Vzhledem k tomu, že v tom prvním referendu hlasovalo pro nádraží v centru 86% hlasujících, tak si moc fandíte.

0/0
21.10.2014 16:47

T69o94m75a74s 79N37o40v40o47t51n18y 3681696888769

;-D;-D;-D

+1/0
21.10.2014 17:20

P82a19v50e54l 56H31o58u63s29k77a 3121335890698

Asi jste nepochopil, že kdo chtěl hlasovat "ne", jednoduše k referendu nešel. :-P

0/0
22.10.2014 10:09

P88a84v27e13l 25M74o36r48a64v89e91c 3862199222628

Já proti.

0/0
21.10.2014 12:40

T79o55m44á18š 88K62u31č70e33r42a 6619167744978

Jezdim na hlavas kazde den a je to neco otresnyho. Je tam proste na takovy uzel malo mista. V referendu by mozna mela hlasovat cela Jizni Morava, Brnaci jej tak často nepouzivaji. Nicméně at uz se neco deje, soucasny stav je katastrofa. Sem pro presunuti, protoze to je jen o par metru a rekonstrukci a rozsirenim stavajiciho vznikne hrozny paskvil uz ted je to roztahane na nove sady a stejne to nestaci....

+5/−2
21.10.2014 7:29

P71a56v47e70l 51O62d33r15a52z93i61l 6384289287570

Takže vám nebude vadit čekat i desítky minut u nového nádraží, až se vejdete do nějaké šaliny směr civilizace?

+2/−2
21.10.2014 10:49

J67a47k18u95b 83V73a42l93e43n36t47a 1275612844502

Proč by to měl dělat, když se posune celý dopravní uzel?

+2/−2
21.10.2014 11:12

P19a10v38e75l 17M52o30r44a56v87e57c 3362609812798

A kdo ten přesun zaplatí? A jak vyřešíte nedostatečnou kapacityu křižovatky pod Petrovem (ani šaliny tam nebudou stíhat projíždět ze všech směrů)?

+1/0
21.10.2014 12:41

J70a44k72u13b 85V33a65l31e11n64t77a 1235202324342

Nejsem dopravní expert na řešení průjezdnosti křižovatek, od toho jsou jiní, pro které toto vymyslet v rámci modernizace centra Brna jistě nebude problém. No a zaplatí to ti stejní lidé a instituce jako variantu pod Petrovem (která si mimochodem žádá zbudování podzemní stanice, ražbu tunelů, což není zrovna beznákladová záležitost). To znamená v různých poměrech JMK, Brno, stát a EU, tak jako jiné projekty v ČR a ve světě.

+1/0
21.10.2014 14:01

J10a48k63u43b 93V33a61l20e75n36t32a 1895292474572

Mimochodem ta křižovatka by se měla vyřešit ať už s přesunem nebo bez.

0/0
21.10.2014 14:08

P22a59v23e72l 91M74o23r74a60v84e86c 3972729962938

1) Právěže dopr.experti přišli na to, že při odsunuté variantě a nutnosti tram.trasy Nové Sady - nové nádraží nebude stíhat křižovatka u N.Sadů.

2) JMK, stát a EU přispějí na nádraží a koleje, na změny v MHD nikoliv (a pokud ano o dost míň).

3) Cena odsunutého i "neodsunutého" nádraží je stejná. Včetně tunelů pod Petrovem. Bez navazujících změn v MHD.

0/−1
21.10.2014 14:46

P41e97t20r55a 49N93o91v66á58k27o59v68á 7458796954138

No Brňáci ho využívají jako mhd uzel. A ten je v tuto chvíli šílený. Ve špičce je div, že ještě nikdo nespadl pod šalinu. Smrdí to tam, je to hnus. Lépe jen projíždět.

+1/0
21.10.2014 11:22

P27a73v88e15l 64B50u28r57i20a35n 8862786562

Nejlepší řešení by bylo, přemístit nádraží na novou pozici a na starém místě vybudovat park či jinou zeleň, která tam chybí. Developer by šel k šípku.

+4/−3
21.10.2014 6:45

T94o60m63a26s 43N38o21v43o78t53n64y 3541116948229

Kupte si ty pozemky a zbudujte park. Tam či někde vedle. Něco vám v tom brání?

0/0
22.10.2014 0:02

P33a38v42e77l 56K66o22l19á67č42e52k 9234494102301

Je smutné, že málokomu dochází, že nejde jen o polohu nádraží ale o celkovou modernizaci železničního uzlu v Brně. A tam jde již také o urbanistické souvislosti. Současný stav kolejišť je jednak špatný a kapacitně nevyhovující ale také směrově nevhodný, viz. Přerovka. Zamyslel se někdo třeba nad tím, že by modernizace železničního uzlu zohlednila třeba vznik více železničních zastávek pro regionální dopravu v rámci nichž by vznikly návazné uzlové body propojující železniční a městskou dopravu v městě samotném? Že možná to správné řešené je takové, které dále umožní vznik i nějaké formy odlehčeného metra v severojižním směru s provázaností na regionální dopravu od Tišnova (pravda tzv. severojižní kolejový diametr už se léta propírá), na jihu až směrem na Pohořelice a ve východo-západním směru od Vyškova k průmyslové zóně na Černovických terasách a dál na západ až po Žebětín. Další věc je, že přestavba hlavního nádraží ve stávající poloze neumožňuje v jednom místě skloubit dopravu regionální a dálkové vysokorychlostní vlaky. Takže pokud budeme brát jako variantu ve stávající poloze tu tzv. Pod Petrovem, tak zde studie počítá s realizací samostatného nádraží pro vysokorychlostní vlaky v podzemí, někde v prostoru Malé Ameriky a Nových Sadů. Kvůli geologii to ovšem znamená zakopat jej cca 25 metrů pod zem, přeložit Svratecký náhon,a trať směrem na Vídeň vést tunelem pod Svratkou a směrem na Prahu pak tunelem pod historickým jádrem, Jiráskovou čtvrtí, Kohoutovicemi a za Žebětínem pod Lipovým vrchem a na Ostravu tunelem u Černovické terasy. Jistě je to realizovatelné ale technicky nesmírně náročné. To neberu v potaz, že pokud by se toto řešilo na etapy, tedy nejdříve přestavba vlastního dnešního hlavního nádraží a poté stavba podzemního VRT nádraží, tak to znamená mít na dlouhé desítky let rozkopané město. O náročnosti přestavovat nádraží za provozu nemluvě. Nebo bude zhlaví v Židenicích a druhé v D. Heršpicích? Takže je to závažné rozhodnutí určit polohu nádraží.

+15/0
21.10.2014 2:25

P62a24v45e70l 96O63d43r34a16z68i62l 6344729197430

Nechápu tyhle názory, že pro ukojení ziskuchtivých mafianů, napojených na brněnskou politiku, je potřeba překopat dopravu v celém Brně.

A už vůbec nechápu žvásty o "dlouhých desítkách let rozkopaném Brně" - to nemůže nikdo myslet vážně, že by se regionální nádraží v 21. století stavělo desítky let.

0/−2
21.10.2014 10:54

P13e68t38r94a 28N76o56v39á21k43o85v92á 7308726294888

Ne. Jenom o stavbě nového se mluví skoro 200 let. Ale stavět se "desítky let" nemůže. Jistě.

+1/0
21.10.2014 11:24

T21o23m26a38s 28N83o14v41o77t97n31y 3731256328929

Už je po volbách a Matěj to jistě pohlídá, ne?

0/0
21.10.2014 17:23

P13a74v63e73l 24K28o31l33á72č32e13k 9124844142421

Pane Odrazile, naučte se prosím věcně argumentovat, děkuji. Na ten problém se dívám z perspektivy města jako celku a nějaké ziskuchtivé partičky šíbrů  ostatně vždy existovaly a bohužel existovat budou. Ony existovaly již v gründerském období budování železnic v 19. století, nedělejte si iluze.  V české realitě je však bohužel smutnou tradicí, že se věci u nás nedomýšlí a dělají se chaoticky či účelově a nedotáhnou se do konce. Proto představa o desítky let rozkopaném středu Brna není mimo realitu, bohužel, zvláště když si vezmu že jsme ČR, stát s tradicí pragocentrismu, kde Morava od nástupu komunismu hrála roli otloukánka, ke škodě jejích obyvatel. A po roce 1989 se to tedy zásadně nezměnilo. Proto si moc nedovedu představit, že by se takový soubor staveb čítající úhrnně cca 10 km tunelů v Brně, s řešením složité geologie, kdy vůbec realizoval. Vždyť často slýchávám ten notoricky známý "argument", že nejsme Praha. Tak čemu se divíte.

+2/0
21.10.2014 18:43

T70o14m27a56s 49N17o44v89o59t98n37y 3591956958129

Pan Odrazil věcně argumentovat neumí a absolutně nepřipouští, že má pravdu někdo s odlišným názorem, Takže vysvětlováním jen ztrácíte čas. On mele pořád dokola své dva "argumenty" že to bude daleko a že napojení MHD bude nedostatečné a proto je každý kdo se opováží vyjádřit jiný názor automaticky mafián napojený na ODS a kšeftař s pozemky.

0/0
22.10.2014 0:04

P41a16v28e39l 20O38d56r57a11z67i87l 6494929357260

Běžte si trollovat mezi smutné mafiany z ODS.

0/0
22.10.2014 14:28

P97a10v98e17l 92O14d27r75a25z58i23l 6254649467630

A že byste nějaké věcné argumenty předložil vy? Zatím se vám povedlo pouze tvrdit, že přestavba nádraží "k řece" včetně kompletního překopání MHD v Brně bude snažší, než pouhá, přestože rozsáhlá rekonstrukce stávající stanice.

0/0
22.10.2014 14:28

J31a34n30a 41N26o84v71á73k74o84v22á 7137590689988

Nó, to jsme rádi, sice pět minut po dvanácté, ale přece, že, ehm.....:-/RvRvRv

0/0
21.10.2014 1:38
Foto

P23a18v72e60l 97P37o52d12e91š84v64a 5899687269

Pokud bude rozumné a rychlé spojení ze stávajícího nádraží na nové, tak jsem pro přesunutí. Rozšíření stávajícího si neumím dost dobře představit i když je mezi nádražím a OD Tesco mezera, kterou by šlo asi zastavět. 

Čachry s pozemky, kde má nádraží vyrůst je věc druhá.

+4/0
20.10.2014 23:38

M94i72c20h93a79l 42B66r18ň76á50k 6544344347238

Já si hlavně nedokážu představit, jak by vypadala doprava v okolí stávajícího nádraží, kdyby tam probíhalo nějaké rozšíření. To je stavba na léta. Už teď je tam ta doprava během špiček otřesná. Pokud se to bude stavět za Zvonařkou v místě, kde v současnosti nic není, tak to vidím jako veliké plus, že se to prakticky nedotkne dopravy na Úzké, Kolišti atd. A hysterické argumenty o pár stech metrech navíc bych pochopil někde na vesnici o dvou ulicích a deseti domech, ale ne v případě města velikosti Brna. Jinak pozemky... každý pozemek někdo vlastní. Tady zase vznikla šílená hysterie, kdo všechno na tom nevydělá, přitom jde jasně čitelně vyčíst, kdo většinu těch pozemků vlastní. Dráhy, ČSAD a podobně... Ano, pár soukromníků samozřejmě taky.

+7/0
20.10.2014 23:46

P93a89v53e57l 76O12d50r49a63z65i18l 6214289417450

Nedotkne? NEDOTKNE? Prosímvás, a kudy podle vás budou jezdit nákladní vlaky, které přes dolní nádraží jezdí nyní, co? ;-D Kudy budou jezdit náklaďáky z té stavby? No přece těmi stejnými trasami, jako při stavbě v centru.

Ani s těmi pozemky nemáte pravdu, zkuste si o tom něco nastudovat, než o tom začnete psát.

0/−2
21.10.2014 10:56

P75a35v25e54l 78B11o73u28c32n26í12k 4892461663285

Bohužel nedávná studie porovnávající obě varianty Nádraží zůstala před veřejnosti spíše skryta. Proto si stále mnoho lidí myslí, že Nádraží v centru je současné nádraží, což je omyl. Nádraží v centru je výstavba nového nádraží v místě dnešní Malé Ameriky, spolu výstavbou druhé podzemní stanici. Proto to označení pod Petrovem. Pak je tu ještě třetí varianta, tedy nedělat nic. Plné znění studie porovnávací obě možné varianty nádraží (U řeky / Pod Petrovem) najdete zde http://www.nadraziureky.cz/aktuality/23/

(ZIP ke stažení má cca 600 MB a hlavní dokument je hned ten první s celkem dobrým popisem obou variant). 

A stálo by za úvahu, dodávám, už začít uvažovat, jak vyřešit přestupní uzel šalin před Hlavním nádražím: rozšíření stávajícího nebo přesun celého uzlu na místo dnešního nádraží?

+3/0
20.10.2014 23:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.