Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Polohu hlavního nádraží v Brně smí určit referendum, rozhodl soud

Brňané mohou rozhodnout o poloze hlavního nádraží v referendu. Konstatoval to minulý pátek krajský soud, který tak dal za pravdu Občanské alianci Referendum 2014, která sesbírala v létě jednadvacet tisíc podpisů pod petici za vyhlášení plebiscitu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M93a61r88e47k 69F38l23e79k78a13č 1357312840841

Neodsunoval bych to a volném místě bych postavil nějaký pěkný hypermakret, hobbymarket a něco s nábytkem, to Brno potřebuje jako sůl!

0/0
22.10.2014 13:15

M87i34r98o71s57l72a14v 39V14y13k64o89u12p44i29l 3590626933345

Osobně si myslím, že referendum na takové odborné téma je hloupost. Toto musí rozhodnout technici dotčených oborů.Tisíce lidí, kteří vůbec nemají ponětí co to obnáší budu promítat do hlasování své laické a naivní představy. Někteří zase v nostalgii budou chtít zachovat něco, co je opravdu neperspektivní, viz velice dobrá argumentace níž od Pavla Koláčka. Rozkopáním současného by se město ocitlo v naprosto šíleném stavu a náklady by dle mého soudu byly vyšší než přesun se všemi výhodami to projektovat podle posledních moderních poznatků a trendů. Vlakem nejezdím, ale odsunutí + vytvoření nového uzlu se mi zdá naprosto logické. Zachování v současné poloze považuji za šílenost, na které se jenom blázni a populisté snaží zalíbit některé skupině voličů. A je mi jedno, kdo vlastní pozemky, takhle se o tom nemůže uvažovat, byť by je vlastnili bývalí potentáti z MMB a jejich fan klub  pijaviček napojených na finanční vemeno magistrátu.

+5/−2
21.10.2014 14:29

R82o94m44a27n 63L61i81p89s47k28ý 2879453529

Odborníci se již vyjádřili - obě varianty jsou dobré, každá má své výhody i zápory. Nyní je na obyvatelích Brna (a měli by mít možnost hlasovat i přespolní, kteří nádraží využívají víc, než místní), aby vyjádřili svůj názor a tento by měl být respektován. Nic, co se tvoří pro lidi (od potravin přes elektroniku až po stavby) se neobejde bez jejich účasti. Rozdíl je v tom, že špatné potraviny nebo ošklivý a nevýkonný počítač si prostě nekoupí a to je taky referendum, které by však v tomto případě bylo poněkud opožděné.

+1/0
21.10.2014 17:46

P44a35v94e76l 51H56o76u56s84k14a 3591545270208

Dobré a možné jsou trochu odlišné věci...

0/0
21.10.2014 22:26

M74a29r54t95i18n 89K13r31č33i15l 6430608538699

Betonová lobby se ozvala.....?

0/−2
21.10.2014 18:23

T37o61m93á78š 18V86e47s55e66l72ý 2748576447799

Můžete mi prosím rozepsat důvody proč neodsunovat nebo odsunout? Současnou situaci je třeba řešit, ale osobně nevím jak a v případě referenda nevím, kterou variantu podpořit.

+1/0
21.10.2014 13:08

P65a84v68e96l 18B65o73u10c44n96í64k 4402181833805

Toto je ta zásadní věc - je třeba jasně říci, co je za problém u současného stavu a co musí splňovat Nové nádraží (must/nice to have) Z předložené studie vyplývá: 1)Úzké hrdlo na sever do Židenic v podobě 2 kolejí pro dva směry (Blansko-Č.Třebová a Tišnov-Ždár n.S 2) Malý počet nástupišť - podle studie je třeba min. 12 nástupištních hran na průjezdních kolejích 3) Délka nástupišť pro (mezinárodní) rychíky - alespoň u části nástupišť 600 metrů 4) Komplikovaný jednokolejný průjezd na Vyškov - Ostrava a zaústění do současného nádraží 5) vyřešit budoucí napojení VRT železnice (3 směry: Wien, Ostrava, Praha), nebo aleapoń rezervovat místo 6) Kolize - křížení s nákladním železničním průtahem 7) při zachování tratě v současné stopě výměna všech mostů od Židenic po Heršpice a zvýšení jejich nivelity (výšky nad silnicemi). Další body jako je zázemí pro cestující, nádraží v  oblouku, již není tak kritický.

Více zde, včetně popisu obou varinat - U řeky / Pod Petrovem: http://www.europoint.brno.cz/europoint/zub2014.zip

+2/0
21.10.2014 14:54

P35a49v89e61l 97M47o97r66a14v87e53c 3442279842748

Drobný detail: europoint jsou stránky odsunovačů. Tamní argumenty jsou jednostranné.

0/0
21.10.2014 18:24

P40a32v30e16l 22H66o40u43s26k56a 3151955520208

Není to spíš tak, že europoint jsou stránky odborníků? :-P

0/0
21.10.2014 22:32

P97a82v46e57l 92M67o34r76a90v40e91c 3212499512228

Není.:-P Odborník by regulérně zmíil i druhou variantu.

Zvlášť když dle odborné studie vyšly obě varianty stejně dobře.

0/0
21.10.2014 22:33

P43a35v51e78l 37H83o96u10s73k66a 3331295530468

10 km podbagrování města je "dobře"? 8-o

0/0
22.10.2014 10:07

P51a10v64e61l 19M20o29r28a67v35e54c 3812289812778

Dle odborníků ano. Btw. takový tunel není zas tak velký problém, podívejte se do Švýcarska nebo pod lamanšský průliv :).

(jinak tento tunel má být pro VRT pro variantu pod Petrovem. VRT pro odsunuté nádraží předpokládá úvraťovité vedení linek PRG-BRQ-WIE, což dosti omezuje použité vlakové soupravy)

0/0
22.10.2014 10:22

P92a77v41e88l 64H87o72u17s95k77a 3531735620918

Takže v geologicky nestabilním Brně metro být nemůže, ale rychlovlak svištící si to 10 km tunely a na povrchu hustou zástavbou ano, to opravdu dává smysl. :-P

0/0
22.10.2014 12:15

P20a51v67e68l 25H81o29u72s91k81a 3261675600168

...svištící si to 300 km rychlostí...

0/0
22.10.2014 12:16

P68a10v44e16l 65O20d19r77a60z21i57l 6674979357120

On jako nebude v Brně stavět? Nebo kde jste vzal tu blbost o 300 km/h v Brně?

0/0
22.10.2014 14:25

T68o97m68a60s 58N52o53v34o19t35n10y 3611356268349

Za to vaše zcela vyvážené ;-D

0/0
22.10.2014 0:00

P29a63v53e65l 51M84o68r75a23v50e44c 3512539422668

Já nejsem odborník :-P.

Ale fajn, ať jsem fér tak odsunuté nádraží má výhodu v menších výlukách během stavby a dřívější realizaci. Oboje je ale nepodstatné vůči nevýhodám. Když na nádr čekáme X desítek let, pár let navíc nás už nezabije. A radši trochu větší nepohodlí teď a pak mít super nádraží než naopak.

0/0
22.10.2014 7:40

P55a83v60e21l 43B38o72u42c51n80í67k 4482191883415

Důvody ne/přesunu cituji ze srovnávací studie, která je umístěna na www.europointbrno.cz. Pokud by tato studie byla na stránkách "centristů", nebo jinde, uvedu odkaz odtam. Bohužel stránky www.nadrazivcentru.cz jsou již 2 roky neaktualizované.

0/0
22.10.2014 8:32

T89o54m33a93s 69C71e98n32e21k 6617344550253

Výborně! Pojďme už konečně hlasovat. Já jsem pro přesun.

+7/−5
21.10.2014 8:49

K28a91r95e68l 73F96a91j70t 5888912731533

Bohužel aktivisti budou dělat vše pro zachování a s tím co je na radnici se obávám, že i z veřejných peněz. Kdokoli se nějakou akcí postaví za odsun, bude napadán, že je placen z peněz těch co na tom vydělají ... jak kdyby to v případě opravy bylo jinak :-/

+4/−2
21.10.2014 9:21

M60a25r44t75i19n 93N23o51v28o79t72n52ý 3316306151314

Zajímavé, naprosto přesně jste popsal chování radnice v minulých letech.

+1/0
21.10.2014 10:18

P37a44v92e51l 41O13d68r53a87z96i58l 6274249877380

;-DR^

0/−4
21.10.2014 10:48

J39a88r27o59s76l84a79v 91J80a61n12e93c96e85k 4746417381143

Jsem také pro presun. Doufam, ze az aktivisti dostanou referendem na frak, tak uz potom dají pokoj.

+2/−2
21.10.2014 11:39

M50a38r85t32i29n 64N63o65v27o61t31n65ý 3836626111294

Vzhledem k tomu, že v tom prvním referendu hlasovalo pro nádraží v centru 86% hlasujících, tak si moc fandíte.

0/0
21.10.2014 16:47

T94o66m50a37s 33N69o34v50o94t64n66y 3701406498479

;-D;-D;-D

+1/0
21.10.2014 17:20

P67a72v93e93l 32H74o72u70s65k38a 3211115270908

Asi jste nepochopil, že kdo chtěl hlasovat "ne", jednoduše k referendu nešel. :-P

0/0
22.10.2014 10:09

P60a65v44e52l 69M61o14r16a87v18e85c 3712249912798

Já proti.

0/0
21.10.2014 12:40

T27o95m92á32š 66K97u89č20e90r44a 6909837654328

Jezdim na hlavas kazde den a je to neco otresnyho. Je tam proste na takovy uzel malo mista. V referendu by mozna mela hlasovat cela Jizni Morava, Brnaci jej tak často nepouzivaji. Nicméně at uz se neco deje, soucasny stav je katastrofa. Sem pro presunuti, protoze to je jen o par metru a rekonstrukci a rozsirenim stavajiciho vznikne hrozny paskvil uz ted je to roztahane na nove sady a stejne to nestaci....

+5/−2
21.10.2014 7:29

P45a72v14e88l 96O35d12r62a64z51i41l 6614959587110

Takže vám nebude vadit čekat i desítky minut u nového nádraží, až se vejdete do nějaké šaliny směr civilizace?

+2/−2
21.10.2014 10:49

J24a15k77u79b 47V98a39l30e89n36t55a 1685812784302

Proč by to měl dělat, když se posune celý dopravní uzel?

+2/−2
21.10.2014 11:12

P33a88v10e26l 89M81o82r19a58v49e47c 3652989432318

A kdo ten přesun zaplatí? A jak vyřešíte nedostatečnou kapacityu křižovatky pod Petrovem (ani šaliny tam nebudou stíhat projíždět ze všech směrů)?

+1/0
21.10.2014 12:41

J51a92k22u40b 52V45a61l62e74n95t88a 1135312204762

Nejsem dopravní expert na řešení průjezdnosti křižovatek, od toho jsou jiní, pro které toto vymyslet v rámci modernizace centra Brna jistě nebude problém. No a zaplatí to ti stejní lidé a instituce jako variantu pod Petrovem (která si mimochodem žádá zbudování podzemní stanice, ražbu tunelů, což není zrovna beznákladová záležitost). To znamená v různých poměrech JMK, Brno, stát a EU, tak jako jiné projekty v ČR a ve světě.

+1/0
21.10.2014 14:01

J11a22k61u48b 61V58a77l86e10n61t76a 1495782454262

Mimochodem ta křižovatka by se měla vyřešit ať už s přesunem nebo bez.

0/0
21.10.2014 14:08

P56a45v18e59l 82M20o17r28a14v33e43c 3852779162238

1) Právěže dopr.experti přišli na to, že při odsunuté variantě a nutnosti tram.trasy Nové Sady - nové nádraží nebude stíhat křižovatka u N.Sadů.

2) JMK, stát a EU přispějí na nádraží a koleje, na změny v MHD nikoliv (a pokud ano o dost míň).

3) Cena odsunutého i "neodsunutého" nádraží je stejná. Včetně tunelů pod Petrovem. Bez navazujících změn v MHD.

0/−1
21.10.2014 14:46

P80e69t56r20a 87N87o86v22á43k68o74v52á 7438936354878

No Brňáci ho využívají jako mhd uzel. A ten je v tuto chvíli šílený. Ve špičce je div, že ještě nikdo nespadl pod šalinu. Smrdí to tam, je to hnus. Lépe jen projíždět.

+1/0
21.10.2014 11:22

P25a54v24e22l 78B95u13r15i52a67n 8362826412

Nejlepší řešení by bylo, přemístit nádraží na novou pozici a na starém místě vybudovat park či jinou zeleň, která tam chybí. Developer by šel k šípku.

+4/−3
21.10.2014 6:45

T48o77m17a39s 88N72o87v61o65t12n56y 3811926748659

Kupte si ty pozemky a zbudujte park. Tam či někde vedle. Něco vám v tom brání?

0/0
22.10.2014 0:02

P57a31v90e72l 88K20o64l88á74č10e69k 9224434722771

Je smutné, že málokomu dochází, že nejde jen o polohu nádraží ale o celkovou modernizaci železničního uzlu v Brně. A tam jde již také o urbanistické souvislosti. Současný stav kolejišť je jednak špatný a kapacitně nevyhovující ale také směrově nevhodný, viz. Přerovka. Zamyslel se někdo třeba nad tím, že by modernizace železničního uzlu zohlednila třeba vznik více železničních zastávek pro regionální dopravu v rámci nichž by vznikly návazné uzlové body propojující železniční a městskou dopravu v městě samotném? Že možná to správné řešené je takové, které dále umožní vznik i nějaké formy odlehčeného metra v severojižním směru s provázaností na regionální dopravu od Tišnova (pravda tzv. severojižní kolejový diametr už se léta propírá), na jihu až směrem na Pohořelice a ve východo-západním směru od Vyškova k průmyslové zóně na Černovických terasách a dál na západ až po Žebětín. Další věc je, že přestavba hlavního nádraží ve stávající poloze neumožňuje v jednom místě skloubit dopravu regionální a dálkové vysokorychlostní vlaky. Takže pokud budeme brát jako variantu ve stávající poloze tu tzv. Pod Petrovem, tak zde studie počítá s realizací samostatného nádraží pro vysokorychlostní vlaky v podzemí, někde v prostoru Malé Ameriky a Nových Sadů. Kvůli geologii to ovšem znamená zakopat jej cca 25 metrů pod zem, přeložit Svratecký náhon,a trať směrem na Vídeň vést tunelem pod Svratkou a směrem na Prahu pak tunelem pod historickým jádrem, Jiráskovou čtvrtí, Kohoutovicemi a za Žebětínem pod Lipovým vrchem a na Ostravu tunelem u Černovické terasy. Jistě je to realizovatelné ale technicky nesmírně náročné. To neberu v potaz, že pokud by se toto řešilo na etapy, tedy nejdříve přestavba vlastního dnešního hlavního nádraží a poté stavba podzemního VRT nádraží, tak to znamená mít na dlouhé desítky let rozkopané město. O náročnosti přestavovat nádraží za provozu nemluvě. Nebo bude zhlaví v Židenicích a druhé v D. Heršpicích? Takže je to závažné rozhodnutí určit polohu nádraží.

+15/0
21.10.2014 2:25

P49a20v79e81l 53O95d85r89a76z90i77l 6164329797580

Nechápu tyhle názory, že pro ukojení ziskuchtivých mafianů, napojených na brněnskou politiku, je potřeba překopat dopravu v celém Brně.

A už vůbec nechápu žvásty o "dlouhých desítkách let rozkopaném Brně" - to nemůže nikdo myslet vážně, že by se regionální nádraží v 21. století stavělo desítky let.

0/−2
21.10.2014 10:54

P64e56t15r39a 25N42o12v47á18k41o77v64á 7738666214338

Ne. Jenom o stavbě nového se mluví skoro 200 let. Ale stavět se "desítky let" nemůže. Jistě.

+1/0
21.10.2014 11:24

T77o81m82a57s 60N94o12v96o73t78n25y 3671926408559

Už je po volbách a Matěj to jistě pohlídá, ne?

0/0
21.10.2014 17:23

P18a83v45e83l 37K20o94l64á46č70e54k 9164254422711

Pane Odrazile, naučte se prosím věcně argumentovat, děkuji. Na ten problém se dívám z perspektivy města jako celku a nějaké ziskuchtivé partičky šíbrů  ostatně vždy existovaly a bohužel existovat budou. Ony existovaly již v gründerském období budování železnic v 19. století, nedělejte si iluze.  V české realitě je však bohužel smutnou tradicí, že se věci u nás nedomýšlí a dělají se chaoticky či účelově a nedotáhnou se do konce. Proto představa o desítky let rozkopaném středu Brna není mimo realitu, bohužel, zvláště když si vezmu že jsme ČR, stát s tradicí pragocentrismu, kde Morava od nástupu komunismu hrála roli otloukánka, ke škodě jejích obyvatel. A po roce 1989 se to tedy zásadně nezměnilo. Proto si moc nedovedu představit, že by se takový soubor staveb čítající úhrnně cca 10 km tunelů v Brně, s řešením složité geologie, kdy vůbec realizoval. Vždyť často slýchávám ten notoricky známý "argument", že nejsme Praha. Tak čemu se divíte.

+2/0
21.10.2014 18:43

T18o18m92a43s 26N20o30v81o84t84n40y 3471456848859

Pan Odrazil věcně argumentovat neumí a absolutně nepřipouští, že má pravdu někdo s odlišným názorem, Takže vysvětlováním jen ztrácíte čas. On mele pořád dokola své dva "argumenty" že to bude daleko a že napojení MHD bude nedostatečné a proto je každý kdo se opováží vyjádřit jiný názor automaticky mafián napojený na ODS a kšeftař s pozemky.

0/0
22.10.2014 0:04

P93a63v72e56l 50O54d77r11a74z62i32l 6744679257880

Běžte si trollovat mezi smutné mafiany z ODS.

0/0
22.10.2014 14:28

P85a92v14e39l 61O15d46r21a54z69i76l 6464989977500

A že byste nějaké věcné argumenty předložil vy? Zatím se vám povedlo pouze tvrdit, že přestavba nádraží "k řece" včetně kompletního překopání MHD v Brně bude snažší, než pouhá, přestože rozsáhlá rekonstrukce stávající stanice.

0/0
22.10.2014 14:28

J25a41n91a 88N29o10v38á24k67o19v85á 7427350289378

Nó, to jsme rádi, sice pět minut po dvanácté, ale přece, že, ehm.....:-/RvRvRv

0/0
21.10.2014 1:38
Foto

P33a36v77e54l 32P35o10d34e40š26v26a 5269737589

Pokud bude rozumné a rychlé spojení ze stávajícího nádraží na nové, tak jsem pro přesunutí. Rozšíření stávajícího si neumím dost dobře představit i když je mezi nádražím a OD Tesco mezera, kterou by šlo asi zastavět. 

Čachry s pozemky, kde má nádraží vyrůst je věc druhá.

+4/0
20.10.2014 23:38

M10i38c45h19a85l 42B31r46ň53á56k 6784104597778

Já si hlavně nedokážu představit, jak by vypadala doprava v okolí stávajícího nádraží, kdyby tam probíhalo nějaké rozšíření. To je stavba na léta. Už teď je tam ta doprava během špiček otřesná. Pokud se to bude stavět za Zvonařkou v místě, kde v současnosti nic není, tak to vidím jako veliké plus, že se to prakticky nedotkne dopravy na Úzké, Kolišti atd. A hysterické argumenty o pár stech metrech navíc bych pochopil někde na vesnici o dvou ulicích a deseti domech, ale ne v případě města velikosti Brna. Jinak pozemky... každý pozemek někdo vlastní. Tady zase vznikla šílená hysterie, kdo všechno na tom nevydělá, přitom jde jasně čitelně vyčíst, kdo většinu těch pozemků vlastní. Dráhy, ČSAD a podobně... Ano, pár soukromníků samozřejmě taky.

+7/0
20.10.2014 23:46

P21a34v80e19l 42O98d46r51a45z73i67l 6344989247270

Nedotkne? NEDOTKNE? Prosímvás, a kudy podle vás budou jezdit nákladní vlaky, které přes dolní nádraží jezdí nyní, co? ;-D Kudy budou jezdit náklaďáky z té stavby? No přece těmi stejnými trasami, jako při stavbě v centru.

Ani s těmi pozemky nemáte pravdu, zkuste si o tom něco nastudovat, než o tom začnete psát.

0/−2
21.10.2014 10:56

P39a29v71e91l 14B81o76u63c95n81í70k 4582331763985

Bohužel nedávná studie porovnávající obě varianty Nádraží zůstala před veřejnosti spíše skryta. Proto si stále mnoho lidí myslí, že Nádraží v centru je současné nádraží, což je omyl. Nádraží v centru je výstavba nového nádraží v místě dnešní Malé Ameriky, spolu výstavbou druhé podzemní stanici. Proto to označení pod Petrovem. Pak je tu ještě třetí varianta, tedy nedělat nic. Plné znění studie porovnávací obě možné varianty nádraží (U řeky / Pod Petrovem) najdete zde http://www.nadraziureky.cz/aktuality/23/

(ZIP ke stažení má cca 600 MB a hlavní dokument je hned ten první s celkem dobrým popisem obou variant). 

A stálo by za úvahu, dodávám, už začít uvažovat, jak vyřešit přestupní uzel šalin před Hlavním nádražím: rozšíření stávajícího nebo přesun celého uzlu na místo dnešního nádraží?

+3/0
20.10.2014 23:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.