Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nádraží v Brně by se odsouvat nemělo, zní názor odborníků

Brněnský magistrát stále pálí otázka, co se zanedbaným hlavním nádražím. Česká komora architektů proto uspořádala ve středu první odbornou rozpravu ohledně budoucího osudu stavby. Čtyři desítky odborníků se nakonec shodly, že nejlepším řešením bude nechat nádraží na místě a rekonstruovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B66o63h39u73š 80H47a91v22e38l 7460262427588

Vždycky se najde "odborní".

Například na opravu starého, ten debil, co navrhl dlažbu (malé kostky), asi nejezdí s kufrem vlakem. To je userfriendly jak prase!

0/0
22.4.2015 11:30

E82d14u58a71r54d 94B77l44a19z94e21k 1733830625405

koukal jsem na nějaká 4k videa (na 4k monitoru) a nabídlo mi to videa z místa strojvedoucích japonských rychlovlaků a ve městech bylo každé 2.! v oblouku!!!!!!!!!!!!!!!:-P

 A nevadilo to:-), v době kamerových systémů a PC proč taky???8-o

 Nádraží v centru, natož starého města a s historickou hodnotou (jen natřít a uklidit!), je pecka, kdy toto dodatečně dokážete ve stávajícím městě leda jako metro - pod zemí..., nebo že by jste několik historických budov vykoupili a zbourali... ;-D

 Plánované nové (nový nerovná se lepší!...) daleko na jihu u Zvonařky by nebylo v centru ale již docela mimo a spíše blízko jen industriální části s podniky a sklady... Již daleko na pěškobusem do centra :-(

 A hlavně by za ty miliardy stát zase pomohl "potřebným" - značkovým prodejnám co by opět zabíraly 75% "nádraží" ;-€Tak to "dík" ;-O

  Navíc by šlo zase o hranatý ocelo-sklo-betonové krabice nejspíš...  A 10 let by se skákalo auty abusy po staveništi po celém jihu města...

+1/0
18.4.2015 18:10

R70o91m57a37n 43J70e28s32c27h32k49e 9308105687345

Architekti nejsou odborníci na dopravu. Alespoň Ti dnešní. Zeptejte se dispečerů, výpravčích, strojvůdců a průvodčích proč je kolejově nádraží v Brně špatné.

Tento problém se řeší od roku 1928 - byla soutěž a 14 projektů. Hodnotilo se 7 projektů, jeden dostal zvláštní cenu. Žádný nebyl dokonalý. Já nejsem ani pro nádraží v oblouku ani pro nádraží u Zvonařky.

Já jsem pro nádraží od 5. nástupiště k řece. Z jedné strany vede tramvaj a na druhé straně na ulici Uhelná je hodně místa na velké parkoviště.

+3/0
18.4.2015 6:25

P54a55v21e67l 85O14d47r94a48z33i59l 6384579687280

To je soukromý pozemek, pokud vím.

0/0
18.4.2015 20:27

R98o96m84a60n 51J46e87s87c97h87k63e 9808405497145

Na Uhelné jsou pozemky , které již dříve koupily ČSD a město Brno. I když dnes to může být jinak. V každém případě by na tom hodně lidí chtělo vydělat.   Spíše pozemky u Zvonařky patří podnikatelům z ODS a proto tlačí výstavbu právě tam aktivní Kotzian. Aby vydělali.

+2/0
18.4.2015 21:01

T74o76m75a84s 50C65e62n25e75k 6357324950193

Náhodou, nádraží u řeky má tu výhodu, že jednou za 100 let je z toho přístav.

+1/−1
17.4.2015 14:08

J14a82r41o70m62í98r 32P52e45t48l27a87c65h 2664222795323

Já bych opravil to 180 let staré nádraží, ale pro jistotu bych tam kromě aut, zakázal i vlaky ;-D

0/0
17.4.2015 11:41
Foto

H32a16n54a 43A57n81t62o72n27o62v46á 6807189344284

A mně by se nejvíc líbilo kdyby se z Maloměřic udělalo hlavní nádraží (teď je tam seřaďovací). Měla bych to nejblíž.

0/0
17.4.2015 8:55

P49a78v83e24l 56M91o27r41a26v60e39c 3382579952848

Já jsem zase pro VRT s tunelem přes Kohoutovice a podzemním nádraží tamtéž. Protože bydlím v Kohoutkách:-P

0/0
17.4.2015 11:43

P97a50v45e52l 13O25d50r74a55z11i77l 6974459467850

Já pořád nerozumím tomu, proč nádraží pod Petrovem potřebuje pro VRT tunel pod Kohoutovicemi a nádraží o kousek vedle už ne.

0/0
17.4.2015 15:48

L71u36k23á97š 47B85a82z96a32l39a 9149748382

No tak nádraží bych přesunul do míst dnešního dolního nádraží (což je pokud se nepletu ona varianta u řeky) zároveň s tím by bylo vhodné rekonstruovat zvonařku čímž by při troše dobré vůle bylo možné vybudovat na části současného autobusového nádraží přestup na mhd (pravda bylo by to od vlaku dál než v současné době, ale při dobře udělaném projektu by to zas takový problém být nemusel). Vznikla by tak velmi dobrá varianta pro přestup z vlaku na bus nebo mhd a spokojení by byly všichni

+3/−4
17.4.2015 8:35

P82a28v53e14l 75O42d63r95a44z65i31l 6134979137370

Problém je v tom, že MHD je plánována mizerně, nebo nijak. Že jakýmkoliv přesunem uzlu MHD utrpí centrum je jasné, ale asi nepodstatné.

+1/−1
17.4.2015 10:37

T23o77m93á81š 94J40o88h13á24n59e58k 6978254522223

Já jsem tedy jednoznačně pro zachování nádraží v současné poloze, protože které město se může pochlubit hlavním vlakovým nádražím prakticky přímo v centru. Nicméně rád bych polemizoval s jedním názorem v textu a sice, že po případném přesunu nádraží výrazně ubude lidí, kteří budou využívat vlaky. A na to pan Pavlíček přišel jak, respektive to si opravdu myslí, že všichni začnou jezdit autem? A kde budou parkovat? Drtivá většina těch, co nyní jezdí do Brna vlakem, by jezdila vlakem dále, protože čas, který by ušetřila za jízdu autem, ztratí hledáním parkovacího města v auty přeplněném městě.

+3/−1
17.4.2015 8:33

P22a97v49e22l 90M37o57r72a31v12e81c 3882369702908

Současná poloha není vhodná z několika hledisek (z hlavy si nepamatuju). I skoro všichni odpůrci odsunu ke Zvonařce s tímto souhlasí.

Na nádraží v odsunu by jezdilo pořád dost lidí, ale část už ne - právě proto že by cesta trvala déle, jednak sama o sobě a druhak protože přetížené linky od nového nádraží resp. kolony na křižovatce Nové Sady.

+1/−1
17.4.2015 11:45

T94o49m82á54š 83T53a45t32í79č97e93k 5250382540278

Ale ano, zhoršení veřejné dopravy má za následek vyšší počet osobníchh automobilů.

Bydlel jsem v Líšni, nastupoval jsem na bus na Klicperové. Ten mně dovezl za 12 - 15 minut na Čáru, no neber to. Potom ti yntelygendi na radnici (se souhlasem zelenáčů v čele se sluníčkem Vlašínem) rozhodli, že aby se šetřilo životní prostředí, nebudou do města zajíždět autobusy. Kromě toho se snížil počet busových linek, takže třeba ta, kterou jsem kdysi jezdil, dnes jezdí za bývalý dvě. Ve finále teda člověk není za čtvrt hodiny ani na Staré osadě, aby šťastně přestoupil na šalinu do štatlu. - No řekni mně, kdo ze staré Líšně bude ještě jezdit hromadnou dopravou? Třičtvrtě hodiny sem, třičtvtě hodiny zpátky? Už jenom důchodce nebo nezletilec.

+1/0
18.4.2015 16:52

P44a48v53e31l 52O33d62r84a21z10i65l 6154719797220

Klicperova -> náměstí Karla IV. -> Mifkova, tram. -> hlnádr

Není to 15 a už vůbec ne 12 minut, ale ne 45;-)

0/0
18.4.2015 20:41

L50u61d42ě33k 63M18u25s69e68l68í76k 3756699

Páni politici by se měli chytit za nos-proč nejde starý nádraží opravit?

Protože je celý pronajaté-kuk a je to venku.

Takže hledejte cestu ven;-D

+1/−1
16.4.2015 19:47

M24a96r22t28i27n 14V66e42r45n14e27r 3676429631700

Ale prosím. Klidně ho odsuňte; kdysi mi to sice strašně vadilo, ale když slyším tu spoustu argumentů, jak to je jediná rozumná možnost...

Jenom s jednou podmínkou - přinejmenším zachovejte současnou návaznost na MHD. Tedy stav, kdy a) jsou od nádraží bez přestupu dosažitelné až na jednu všechny konečné tramvají (klidně to zlepšete na úplně všechny, budete frajeři), a b) na každou zastávku MHD lze od nádraží dojet s nejvýše jedním přestupem. Abychom si rozuměli, "od nádraží" neznamená "z místa půl kilometru vzdáleného".

Půjde to? Fajn, račte odsunovat.

+3/−1
16.4.2015 17:39

L54i27b48o72r 51S66e56v41e82r15a 2892186292775

Nadpis o odbornících považuji za neseriózní. K problému by se měli vyjádřit hlavně odborníci železniční dopravy. V tom je přece jádro pudla. Námitky, že budou mít potíže mimobrněnští s dopravou  na pracoviště se mně zdají malicherné, protože jsem měl před léty možnost celý projekt prostudovat a i tento problém byl v návrhu řešen. Stejně podpásové vidím poukazování na to, kdo se na pozemcích napakuje, protože tím jen apeluje na lidskou závist. Buď chceme Brno zmodernizovat nebo budeme zapšknutě oprašovat vše staré a dívat se jak Praha  buduje, někdy málem něco jako Hladovou zeď. Záhadou je mně i poukazování na referendum k přesunu nádraží, tedy na něco co neplatí. Zastánci přesunu udělali tehdy hloupost, že naváděli příznivce aby nehlasovali, protože při malé účasti nebude referendum platné. Proto jsem se s celou rodinou hlasování nezúčastnil, netuše, že bude v budoucnu někdo mávat něčím co neplatí.

+9/−5
16.4.2015 13:30

T83o62m74á57š 91T70a24t86í46č86e67k 5220792140568

Jo, před letys studoval projekt. To byl asi ještě ten původní, komunistický, kdy se mělo budovat Jižní centrum a zdvojnásobit tak střed města. Ale to už má s realitou společnýho asi tolik jako prvomájový průvody.

+4/−4
16.4.2015 14:00

R24o64m31a53n 54J24e50s29c14h33k12e 9668655397235

V roce 1928 byla soutěž a 14 projektů. 7 se hodnotilo a jeden dostal zvláštní cenu. Žádný nebyl dokonalý.

V článku jsou odborníci architekti. Problém je provozní řešení kolejiště, Tam

jsou nedostatky a těm bohužel nerozumí. Zeptejte se výpravčích, průvodčích a strojvůdců proč je nádraží Brno hlavní špatné. Budova se může ponechat, tu nikdo nebourá. Je však nutný posun. Nikoliv v oblouku ale od 5.nástupiště k řece. Vede tam tramavaj a na druhé straně je velké místo na prakoviště.

0/0
18.4.2015 6:17

P37a94v47e63l 61O51d52r20a49z92i55l 6664809607140

Ale ovšem, dejme slovo odborníkům. Proč by do toho měli kafrat cestující !!

0/−3
16.4.2015 14:19

J39a86r51o83s67l49a68v 64D74i63t42t42r70i33c89h 2146585575323

Většina cestujících do toho v referendu kafrat ani nebude to máte naprostou pravdu. Dojíždějící hlasovat nebudou...

+1/0
16.4.2015 15:07

P59a71v73e25l 52O15d70r53a81z60i97l 6564699687980

Což je chyba.

+2/−1
16.4.2015 16:49

R92o25m24a80n 70J73e68s40c72h10k28e 9188805857595

Architekti nejsou odborníci na dopravu. Zeptejte se průvodčích, výpravčích, strojvůdců a dispečerů proč je kolejově nádraží v Brně špatné. Tento problém se řeší od roku 1928 - soutěž a 14 projektů. Žádný nebyl dokonalý.

0/0
18.4.2015 6:20

M88i96r19o57s11l42a64v 70V98y78k96o94u85p13i75l 3160726733705

Obávám se, že pokud bude vybraná varianta opravy stávajícího, tak se to zpomalí s ohledem na archeologický průzkum, historické fresky na zdech a neuvěřitelně prodraží, jako vždy, když se opravuje něco staršího, kdy se objevuje co všechno se ještě musí mimo plán udělat a co v projektu nebylo a s čím se nepočítalo...atd.

Bude to masakr neuvěřitelných rozměrů, který nakonec nevyřeší hlavní problémy nádraží jako je dopravní obslužnost a podobně, ale po dobu rekonstrukce bude 1/2 Brna ochrnuta stavební činností. S tím také příjde to, že se 10 let bude jezdit stejně z jiného nádraží a dojíždět do centra vloženými spoji = hromada přesedání.

Pozemky, které vlastní splekulanti, stejně dobře prodají spekulanti na něco jiného (a spíše ještě lépe než státu), protože  se tam bude  stavět tak jako tak. Takže jestli si něko myslí, že je tímto potrestá tak je to holý nesmysl.

A argument o vzdálenosti odsunuté polohy je opravdu úsměvný. Navíc stejně většina lidí z nádraží pokračuje dále, takže tento argument by mohl pocházet nejspíše od bezdomovců, kteří tam mají skutečně již roky svá stanoviště.

Nicméně díky tempu a nekonečným debatám a konferencím odborníků se Brno stejejně nedočká v dohledné době ničeho, protože všechny peníze spolkne Praha a její tunel Blanka, který má prý být již v roce 2023 finálně otevřen.

+7/−4
16.4.2015 13:11

P39a73v88e76l 86O58d90r41a11z25i34l 6964889677320

No, myslíte, že v odsunuté poloze by arch. průzkum neproběhl? Ale to víte, že proběhl. Jaké historické fresky máte na mysli? Mají se stavět nové budovy. A ano, vzdálenost odsunuté polohy, když díky tomu musíte přidat jeden přestup a čekat, než se i několik vlaků narve do jedné dvou linek, ano, to je pro denně dojíždějící důležité.

+1/−4
16.4.2015 16:51

M71i10c47h21a66l 66K38v53á25č 3123732776816

Strašně mě fascinuje to datum 2030, 2050 !!

0/0
16.4.2015 13:02

J36a95r93o54s44l19a55v 84D98i29t32t97r19i10c63h 2556735805173

2030 je reálný datum pouze s variantou u řeky, kde je hotový projekt, další varianty jsou utopie. To je jako když Vokřál řekne, že chce příští rok budovat šalinu na Kamechy, stejná utopie.

+1/−1
16.4.2015 15:09

B37r63o41n74i67s60l16a14v 11Š29i73m74o22n80í18k 5142145302787

Mimochodem ta strašná vzdálenost je zhruba stejná jako z nádraží na Českou

+4/−8
16.4.2015 12:11

P62a79v21e46l 71M79o25r22a56v65e73c 3972509302668

Prosím, přijeďte někdy vlakem s kufrem a trmácejte se až na Českou na nejbližší dopravní uzel MHD, ano?

+3/−2
16.4.2015 12:23

P49a28v94e30l 35S93t37a15v53j65a35n54í19k 6278115957591

Zajímavá myšlenka. Teď jdete taky na Čáru, nebo využijete toho co staví před nádražím?

Mně se líbilo, jak s tím zatočili soudruzi, když dělali novej autobusák. Jedna smyčka šaliny a opičí dráha jako bonus.

Před nádražím, místo aby šalinu hodili pod zem, tak vytvořili další opičí dráhu s uzlem, který se téměř nedá rozetnout.

Na toto navazovat, to chce fakt odborníky a ne politiky, natož veřejnost.

+3/0
16.4.2015 12:32

P34a94v28e37l 26K26o68l93á52č47e58k 9484374312321

Myslím, že cílíte na podstatu problému a tím je to, že zkrátka jen ten dopravní uzel před nádražím, je dnes již málo.

+2/−1
16.4.2015 12:36

T54o55m40á89š 18T82a94t84í34č73e66k 5800462350168

Ááno, ááno, jak račte pane: tak přesuneme nejen rolu do polí, ale ještě taky do těch polí přesuneme všecky šaliny a busy. Jó, na drajfy abych nezapomněl. :-/

+3/0
16.4.2015 13:56

R94o55b68e24r72t 55M11o39t33k11a 4356367829555

Do polí ne, ale za Zvonařku. Kdyby se přesunulo i MHD nemuseli by lidi z autobusu šlapat pěšky na nádraží.

+1/−2
16.4.2015 14:21

P78a65v26e43l 13O10d62r86a20z86i75l 6394199937620

Jenže MHD se přesouvat nemá, víme?

+1/−3
16.4.2015 14:22

P58a45v32e68l 45S52t12a78v22j58a75n52í26k 6168885827561

Jistě, bude tam parkoviště taxíků…

+1/−1
16.4.2015 15:59

P21a38v55e17l 49O46d42r35a53z18i45l 6814489427450

A to kdoví jestli.

0/−2
16.4.2015 16:53

L17i75b74o64r 12Z66a46v13ř75e86l 8149836361562

Když o tom nic nevíš,tak se neztrapňuj, Mhd bude zajištěno jak kolejovou tak busovou dopravou

+1/0
17.4.2015 17:08

P45a79v31e14l 29O28d80r47a54z18i97l 6894429917430

Super, dejte mi link na propozice.

0/0
17.4.2015 22:53

R66o96m73a26n 39J45e49s41c33h79k88e 9748345797305

Proč se postavila Zvonařka. Aby ubylo autobusů. Teď jezdí plno žlutých autobusů před Grand. To je ten paradox. Vyhnat na Zvonařku.

0/0
18.4.2015 7:33

P45a61v15e77l 17M37o24r76a28v24e64c 3682319652668

Ne, dnes jedu šalinou z hlaváku, z největšího uzlu MHD. U odsunutého nádraží budou stavět dvě linky (tedy pokud bude Brno mít peníze na infrastrukturu). A neřeším delší dojezdovou vzdálenost.

Ad soudruzi s autobus.nádražím: jo, pohnojili to. Zvonařka je bída. A ODS chce totéž udělat s vlakem. Děkuji nechci.

Ano, chce to odborníky na rozhodnutí. Hlavně ne politiky (ať už z ODS nebo SZ).

Btw. jak jsem psal, většina odborníků je proti odsunu na Zvonařku.:-P

+3/−1
16.4.2015 12:43

P22a34v54e68l 19S88t40a67v96j21a94n47í96k 6338395527561

Architekt nerovná se odborník, jasný?

+2/−1
16.4.2015 12:45

P67a33v72e45l 83M64o83r16a51v29e54c 3122749752288

Nepíšu jen na základě tohoto článku, jasný?

A jinak, architekt JE relevantní odborník na část této problematiky.

+2/−2
16.4.2015 13:24

P75a66v66e64l 29S64t70a41v14j93a18n65í22k 6888265527871

Nicméně potřebuje spoustu vstupů a neumím si nijak uvědomit, kdo z brněnských architektů projektoval nějakou stanici. Projektoval jsem kde co, ale nejšílenější je, když se člověk něco učí za pochodu…

+1/0
16.4.2015 16:40

R70o17m10a96n 91J30e38s68c69h62k66e 9688845657315

Proč se někdo nezeptá výpravčích, průvodčí, dispečerů a strojvůdců, kteří několikrát týdně jezdí na Brno hlavní. Architekti nejsou odborníci na provoz. Viděl jsem studii - namalované domečky u nádraží. Před lety jsem byl na diskusi o přestavbě nádraží. Byli tam projektanti z VUT a na můj dotaz, kolik namalovali reálných nádraží z nich vylezlo, že ani jedno. Stačí se podívat na nepovedená  nádraží v Adamově, Blansku a Rájci -Jestřebí z roku 1996. OPRAVDU ODBORNÍCI.

0/0
18.4.2015 21:12

P45a75v71e39l 66M74o33r90a96v91e67c 3512749972718

Píšu snad někde, že jen architekti jsou ti jediní kdo o tom má rozhodovat? Nepíšu..

Btw. když odkazujete na nádraží v Adamově, Blansku a Rájci: kdo je tam tedy projektoval? A co je na nich nepovedené (např. an poloze)? Nic o tom nevím, rád se poučím.

0/0
18.4.2015 21:26

R26o35m76a65n 40J67e75s30c83h46k38e 9948595127145

Například nádraží v Rájci-Jestřebí jsou uzounké nízké peróny šířky 140 cm. Přitom bezpečnostní vzdálenost  od hrany je 80 cm. Spočítejte 2 krát 80 cm a šířku člověka. Alespoň by měla být šíře 250 - 300 cm. Dneska tam jezdí vlaky rychlostí 140 km. Chybí tam podchod čí lávka. Od přestavby v roce 1996 tam přejeli 18 lidí.

Když stavěli novou staniční budovu, tak zapomněli na čekárnu pro cestující. Tu pak dodatečně přilepili vedle budovy.

V Blansku je jeden vysoký perón a dva nízké. Zeptejte se maminek, jak se jim nastupuje s kočárkem. K vysokému perónu se nedostanete bezbariéově. Pouze, když požádáte výpravčího.

0/0
18.4.2015 21:50

P71a29v37e85l 30M45o27r85a85v23e46c 3252129152338

OK, já sice obě nádraží znám a žádného takového problému si nevšiml (až na podchod v Rájci, ale ten by byl problematický, cenově i tím že by lidi chodili stejně vrchem). Ale argumenty beru.

A teď: to jestli je peron tak nebo onak široký je naprosto jiný problém než kde má nádraží stát, nemyslíte?

0/0
18.4.2015 22:09

R77o62m70a97n 45J40e91s29c34h63k68e 9558875927375

V Blansku na městě je malý podchod a lidé jím rádí chodí, já také.

V Brně na hlavním je hlavní problém právě na nástupištích, které jsou v esíčku. Je tam špatně vidět - zde je problém pro průvodčí a strojvedoucí. Právě ta varianta u pošty počítá kolejové řešení v oblouku a to je to špatné. Velice špatně se kontroluje nazastávkách v oblouku například v Bílovicích a Babicích. Jednou se nám stalo v Bílovicích, že průvodčí nestačil vlézt do vlaku a ten mu ujel.

Další problém Brna hlavní je nedostatečný počet kolejí. Také výjezd přes most Koliště je problém, tam se musí zvětšit poloměr oblouku.

Není jednoduché řešení. Dále by to chtělo v podchodech udělat

nakloněný svah aby tam mohli jezdit invalidé a kočárky jako třeba Praha Holešovice.

Když by se přidala železniční zastávka u Hornbachu, tak by ubylo pár cestujících v MHD.

0/0
19.4.2015 7:41







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.