Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nádraží v Brně by se odsouvat nemělo, zní názor odborníků

Brněnský magistrát stále pálí otázka, co se zanedbaným hlavním nádražím. Česká komora architektů proto uspořádala ve středu první odbornou rozpravu ohledně budoucího osudu stavby. Čtyři desítky odborníků se nakonec shodly, že nejlepším řešením bude nechat nádraží na místě a rekonstruovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B93o33h29u39š 90H35a90v46e98l 7200942517738

Vždycky se najde "odborní".

Například na opravu starého, ten debil, co navrhl dlažbu (malé kostky), asi nejezdí s kufrem vlakem. To je userfriendly jak prase!

0/0
22.4.2015 11:30

E63d94u35a35r78d 88B32l94a47z77e42k 1293360485465

koukal jsem na nějaká 4k videa (na 4k monitoru) a nabídlo mi to videa z místa strojvedoucích japonských rychlovlaků a ve městech bylo každé 2.! v oblouku!!!!!!!!!!!!!!!:-P

 A nevadilo to:-), v době kamerových systémů a PC proč taky???8-o

 Nádraží v centru, natož starého města a s historickou hodnotou (jen natřít a uklidit!), je pecka, kdy toto dodatečně dokážete ve stávajícím městě leda jako metro - pod zemí..., nebo že by jste několik historických budov vykoupili a zbourali... ;-D

 Plánované nové (nový nerovná se lepší!...) daleko na jihu u Zvonařky by nebylo v centru ale již docela mimo a spíše blízko jen industriální části s podniky a sklady... Již daleko na pěškobusem do centra :-(

 A hlavně by za ty miliardy stát zase pomohl "potřebným" - značkovým prodejnám co by opět zabíraly 75% "nádraží" ;-€Tak to "dík" ;-O

  Navíc by šlo zase o hranatý ocelo-sklo-betonové krabice nejspíš...  A 10 let by se skákalo auty abusy po staveništi po celém jihu města...

+1/0
18.4.2015 18:10

R76o58m96a59n 14J43e96s40c35h38k89e 9888325447155

Architekti nejsou odborníci na dopravu. Alespoň Ti dnešní. Zeptejte se dispečerů, výpravčích, strojvůdců a průvodčích proč je kolejově nádraží v Brně špatné.

Tento problém se řeší od roku 1928 - byla soutěž a 14 projektů. Hodnotilo se 7 projektů, jeden dostal zvláštní cenu. Žádný nebyl dokonalý. Já nejsem ani pro nádraží v oblouku ani pro nádraží u Zvonařky.

Já jsem pro nádraží od 5. nástupiště k řece. Z jedné strany vede tramvaj a na druhé straně na ulici Uhelná je hodně místa na velké parkoviště.

+3/0
18.4.2015 6:25

P71a61v55e76l 33O10d41r59a44z59i88l 6654559557860

To je soukromý pozemek, pokud vím.

0/0
18.4.2015 20:27

R20o64m86a54n 68J50e22s45c46h39k66e 9638105967885

Na Uhelné jsou pozemky , které již dříve koupily ČSD a město Brno. I když dnes to může být jinak. V každém případě by na tom hodně lidí chtělo vydělat.   Spíše pozemky u Zvonařky patří podnikatelům z ODS a proto tlačí výstavbu právě tam aktivní Kotzian. Aby vydělali.

+2/0
18.4.2015 21:01

T98o98m59a41s 15C79e73n59e25k 6457454980623

Náhodou, nádraží u řeky má tu výhodu, že jednou za 100 let je z toho přístav.

+1/−1
17.4.2015 14:08

J98a24r77o50m84í48r 28P34e12t77l74a64c59h 2264182465663

Já bych opravil to 180 let staré nádraží, ale pro jistotu bych tam kromě aut, zakázal i vlaky ;-D

0/0
17.4.2015 11:41
Foto

H46a40n61a 55A60n89t15o23n49o16v45á 6157719184334

A mně by se nejvíc líbilo kdyby se z Maloměřic udělalo hlavní nádraží (teď je tam seřaďovací). Měla bych to nejblíž.

0/0
17.4.2015 8:55

P51a58v45e32l 61M26o78r60a78v63e95c 3302849762558

Já jsem zase pro VRT s tunelem přes Kohoutovice a podzemním nádraží tamtéž. Protože bydlím v Kohoutkách:-P

0/0
17.4.2015 11:43

P63a64v22e57l 98O14d46r17a48z34i72l 6364449427810

Já pořád nerozumím tomu, proč nádraží pod Petrovem potřebuje pro VRT tunel pod Kohoutovicemi a nádraží o kousek vedle už ne.

0/0
17.4.2015 15:48

L29u40k69á50š 23B10a80z85a84l50a 9679798822

No tak nádraží bych přesunul do míst dnešního dolního nádraží (což je pokud se nepletu ona varianta u řeky) zároveň s tím by bylo vhodné rekonstruovat zvonařku čímž by při troše dobré vůle bylo možné vybudovat na části současného autobusového nádraží přestup na mhd (pravda bylo by to od vlaku dál než v současné době, ale při dobře udělaném projektu by to zas takový problém být nemusel). Vznikla by tak velmi dobrá varianta pro přestup z vlaku na bus nebo mhd a spokojení by byly všichni

+3/−4
17.4.2015 8:35

P90a64v68e30l 46O93d52r80a91z23i19l 6294149517960

Problém je v tom, že MHD je plánována mizerně, nebo nijak. Že jakýmkoliv přesunem uzlu MHD utrpí centrum je jasné, ale asi nepodstatné.

+1/−1
17.4.2015 10:37

T96o87m88á43š 28J96o43h64á60n43e62k 6548814782373

Já jsem tedy jednoznačně pro zachování nádraží v současné poloze, protože které město se může pochlubit hlavním vlakovým nádražím prakticky přímo v centru. Nicméně rád bych polemizoval s jedním názorem v textu a sice, že po případném přesunu nádraží výrazně ubude lidí, kteří budou využívat vlaky. A na to pan Pavlíček přišel jak, respektive to si opravdu myslí, že všichni začnou jezdit autem? A kde budou parkovat? Drtivá většina těch, co nyní jezdí do Brna vlakem, by jezdila vlakem dále, protože čas, který by ušetřila za jízdu autem, ztratí hledáním parkovacího města v auty přeplněném městě.

+3/−1
17.4.2015 8:33

P17a41v33e62l 25M82o65r52a88v50e89c 3112379272598

Současná poloha není vhodná z několika hledisek (z hlavy si nepamatuju). I skoro všichni odpůrci odsunu ke Zvonařce s tímto souhlasí.

Na nádraží v odsunu by jezdilo pořád dost lidí, ale část už ne - právě proto že by cesta trvala déle, jednak sama o sobě a druhak protože přetížené linky od nového nádraží resp. kolony na křižovatce Nové Sady.

+1/−1
17.4.2015 11:45

T31o19m58á82š 87T95a60t33í61č85e57k 5980172860838

Ale ano, zhoršení veřejné dopravy má za následek vyšší počet osobníchh automobilů.

Bydlel jsem v Líšni, nastupoval jsem na bus na Klicperové. Ten mně dovezl za 12 - 15 minut na Čáru, no neber to. Potom ti yntelygendi na radnici (se souhlasem zelenáčů v čele se sluníčkem Vlašínem) rozhodli, že aby se šetřilo životní prostředí, nebudou do města zajíždět autobusy. Kromě toho se snížil počet busových linek, takže třeba ta, kterou jsem kdysi jezdil, dnes jezdí za bývalý dvě. Ve finále teda člověk není za čtvrt hodiny ani na Staré osadě, aby šťastně přestoupil na šalinu do štatlu. - No řekni mně, kdo ze staré Líšně bude ještě jezdit hromadnou dopravou? Třičtvrtě hodiny sem, třičtvtě hodiny zpátky? Už jenom důchodce nebo nezletilec.

+1/0
18.4.2015 16:52

P48a69v11e63l 15O76d94r50a35z23i41l 6454109917380

Klicperova -> náměstí Karla IV. -> Mifkova, tram. -> hlnádr

Není to 15 a už vůbec ne 12 minut, ale ne 45;-)

0/0
18.4.2015 20:41

L94u15d47ě10k 21M53u95s98e89l41í56k 6173719762678

Páni politici by se měli chytit za nos-proč nejde starý nádraží opravit?

Protože je celý pronajaté-kuk a je to venku.

Takže hledejte cestu ven;-D

+1/−1
16.4.2015 19:47

M83a57r64t15i12n 29V98e73r21n82e36r 3676329691560

Ale prosím. Klidně ho odsuňte; kdysi mi to sice strašně vadilo, ale když slyším tu spoustu argumentů, jak to je jediná rozumná možnost...

Jenom s jednou podmínkou - přinejmenším zachovejte současnou návaznost na MHD. Tedy stav, kdy a) jsou od nádraží bez přestupu dosažitelné až na jednu všechny konečné tramvají (klidně to zlepšete na úplně všechny, budete frajeři), a b) na každou zastávku MHD lze od nádraží dojet s nejvýše jedním přestupem. Abychom si rozuměli, "od nádraží" neznamená "z místa půl kilometru vzdáleného".

Půjde to? Fajn, račte odsunovat.

+3/−1
16.4.2015 17:39

L60i60b41o33r 89S52e61v16e74r40a 2522706202325

Nadpis o odbornících považuji za neseriózní. K problému by se měli vyjádřit hlavně odborníci železniční dopravy. V tom je přece jádro pudla. Námitky, že budou mít potíže mimobrněnští s dopravou  na pracoviště se mně zdají malicherné, protože jsem měl před léty možnost celý projekt prostudovat a i tento problém byl v návrhu řešen. Stejně podpásové vidím poukazování na to, kdo se na pozemcích napakuje, protože tím jen apeluje na lidskou závist. Buď chceme Brno zmodernizovat nebo budeme zapšknutě oprašovat vše staré a dívat se jak Praha  buduje, někdy málem něco jako Hladovou zeď. Záhadou je mně i poukazování na referendum k přesunu nádraží, tedy na něco co neplatí. Zastánci přesunu udělali tehdy hloupost, že naváděli příznivce aby nehlasovali, protože při malé účasti nebude referendum platné. Proto jsem se s celou rodinou hlasování nezúčastnil, netuše, že bude v budoucnu někdo mávat něčím co neplatí.

+9/−5
16.4.2015 13:30

T58o69m33á73š 67T39a82t79í94č89e18k 5950412350278

Jo, před letys studoval projekt. To byl asi ještě ten původní, komunistický, kdy se mělo budovat Jižní centrum a zdvojnásobit tak střed města. Ale to už má s realitou společnýho asi tolik jako prvomájový průvody.

+4/−4
16.4.2015 14:00

R84o84m72a39n 43J80e94s75c48h86k24e 9328505897735

V roce 1928 byla soutěž a 14 projektů. 7 se hodnotilo a jeden dostal zvláštní cenu. Žádný nebyl dokonalý.

V článku jsou odborníci architekti. Problém je provozní řešení kolejiště, Tam

jsou nedostatky a těm bohužel nerozumí. Zeptejte se výpravčích, průvodčích a strojvůdců proč je nádraží Brno hlavní špatné. Budova se může ponechat, tu nikdo nebourá. Je však nutný posun. Nikoliv v oblouku ale od 5.nástupiště k řece. Vede tam tramavaj a na druhé straně je velké místo na prakoviště.

0/0
18.4.2015 6:17

P58a58v87e51l 62O22d12r93a64z40i72l 6794659507240

Ale ovšem, dejme slovo odborníkům. Proč by do toho měli kafrat cestující !!

0/−3
16.4.2015 14:19

J93a20r35o88s89l54a79v 40D76i51t62t92r83i86c52h 2166425895303

Většina cestujících do toho v referendu kafrat ani nebude to máte naprostou pravdu. Dojíždějící hlasovat nebudou...

+1/0
16.4.2015 15:07

P40a58v17e89l 72O14d81r90a17z98i69l 6104399347330

Což je chyba.

+2/−1
16.4.2015 16:49

R92o14m95a61n 98J29e78s27c21h98k98e 9298285167215

Architekti nejsou odborníci na dopravu. Zeptejte se průvodčích, výpravčích, strojvůdců a dispečerů proč je kolejově nádraží v Brně špatné. Tento problém se řeší od roku 1928 - soutěž a 14 projektů. Žádný nebyl dokonalý.

0/0
18.4.2015 6:20

M33i40r89o44s20l65a85v 30V62y83k17o62u71p41i16l 3500336673605

Obávám se, že pokud bude vybraná varianta opravy stávajícího, tak se to zpomalí s ohledem na archeologický průzkum, historické fresky na zdech a neuvěřitelně prodraží, jako vždy, když se opravuje něco staršího, kdy se objevuje co všechno se ještě musí mimo plán udělat a co v projektu nebylo a s čím se nepočítalo...atd.

Bude to masakr neuvěřitelných rozměrů, který nakonec nevyřeší hlavní problémy nádraží jako je dopravní obslužnost a podobně, ale po dobu rekonstrukce bude 1/2 Brna ochrnuta stavební činností. S tím také příjde to, že se 10 let bude jezdit stejně z jiného nádraží a dojíždět do centra vloženými spoji = hromada přesedání.

Pozemky, které vlastní splekulanti, stejně dobře prodají spekulanti na něco jiného (a spíše ještě lépe než státu), protože  se tam bude  stavět tak jako tak. Takže jestli si něko myslí, že je tímto potrestá tak je to holý nesmysl.

A argument o vzdálenosti odsunuté polohy je opravdu úsměvný. Navíc stejně většina lidí z nádraží pokračuje dále, takže tento argument by mohl pocházet nejspíše od bezdomovců, kteří tam mají skutečně již roky svá stanoviště.

Nicméně díky tempu a nekonečným debatám a konferencím odborníků se Brno stejejně nedočká v dohledné době ničeho, protože všechny peníze spolkne Praha a její tunel Blanka, který má prý být již v roce 2023 finálně otevřen.

+7/−4
16.4.2015 13:11

P93a48v20e80l 89O10d61r40a95z89i72l 6844639847950

No, myslíte, že v odsunuté poloze by arch. průzkum neproběhl? Ale to víte, že proběhl. Jaké historické fresky máte na mysli? Mají se stavět nové budovy. A ano, vzdálenost odsunuté polohy, když díky tomu musíte přidat jeden přestup a čekat, než se i několik vlaků narve do jedné dvou linek, ano, to je pro denně dojíždějící důležité.

+1/−4
16.4.2015 16:51

M74i39c20h93a24l 66K16v82á43č 3763902666176

Strašně mě fascinuje to datum 2030, 2050 !!

0/0
16.4.2015 13:02

J84a14r58o75s60l66a22v 72D23i59t98t43r57i34c89h 2406885975533

2030 je reálný datum pouze s variantou u řeky, kde je hotový projekt, další varianty jsou utopie. To je jako když Vokřál řekne, že chce příští rok budovat šalinu na Kamechy, stejná utopie.

+1/−1
16.4.2015 15:09
Foto

B77r74o66n76i40s38l53a92v 86Š65i76m13o97n43í53k 5542905412967

Mimochodem ta strašná vzdálenost je zhruba stejná jako z nádraží na Českou

+4/−8
16.4.2015 12:11

P34a96v71e33l 61M79o21r60a65v41e25c 3512539772478

Prosím, přijeďte někdy vlakem s kufrem a trmácejte se až na Českou na nejbližší dopravní uzel MHD, ano?

+3/−2
16.4.2015 12:23

P87a41v28e36l 27S47t17a72v35j16a45n55í10k 6108135797981

Zajímavá myšlenka. Teď jdete taky na Čáru, nebo využijete toho co staví před nádražím?

Mně se líbilo, jak s tím zatočili soudruzi, když dělali novej autobusák. Jedna smyčka šaliny a opičí dráha jako bonus.

Před nádražím, místo aby šalinu hodili pod zem, tak vytvořili další opičí dráhu s uzlem, který se téměř nedá rozetnout.

Na toto navazovat, to chce fakt odborníky a ne politiky, natož veřejnost.

+3/0
16.4.2015 12:32

P98a90v73e56l 16K51o14l96á29č76e86k 9614704232321

Myslím, že cílíte na podstatu problému a tím je to, že zkrátka jen ten dopravní uzel před nádražím, je dnes již málo.

+2/−1
16.4.2015 12:36

T34o60m54á22š 35T63a23t59í26č33e46k 5260252330208

Ááno, ááno, jak račte pane: tak přesuneme nejen rolu do polí, ale ještě taky do těch polí přesuneme všecky šaliny a busy. Jó, na drajfy abych nezapomněl. :-/

+3/0
16.4.2015 13:56

R60o62b61e26r52t 61M13o90t81k88a 4246397979695

Do polí ne, ale za Zvonařku. Kdyby se přesunulo i MHD nemuseli by lidi z autobusu šlapat pěšky na nádraží.

+1/−2
16.4.2015 14:21

P30a21v63e92l 23O30d48r54a90z53i44l 6854419577320

Jenže MHD se přesouvat nemá, víme?

+1/−3
16.4.2015 14:22

P68a35v87e73l 18S26t34a98v53j70a69n30í69k 6728325217341

Jistě, bude tam parkoviště taxíků…

+1/−1
16.4.2015 15:59

P24a89v95e22l 81O32d12r12a71z16i70l 6184819657300

A to kdoví jestli.

0/−2
16.4.2015 16:53

L55i67b22o63r 36Z65a89v52ř95e21l 8199326521102

Když o tom nic nevíš,tak se neztrapňuj, Mhd bude zajištěno jak kolejovou tak busovou dopravou

+1/0
17.4.2015 17:08

P78a80v67e42l 20O71d50r60a19z86i12l 6854709467200

Super, dejte mi link na propozice.

0/0
17.4.2015 22:53

R62o90m71a14n 49J74e11s59c68h83k67e 9348475107105

Proč se postavila Zvonařka. Aby ubylo autobusů. Teď jezdí plno žlutých autobusů před Grand. To je ten paradox. Vyhnat na Zvonařku.

0/0
18.4.2015 7:33

P72a10v58e12l 91M34o12r74a71v93e78c 3932579352608

Ne, dnes jedu šalinou z hlaváku, z největšího uzlu MHD. U odsunutého nádraží budou stavět dvě linky (tedy pokud bude Brno mít peníze na infrastrukturu). A neřeším delší dojezdovou vzdálenost.

Ad soudruzi s autobus.nádražím: jo, pohnojili to. Zvonařka je bída. A ODS chce totéž udělat s vlakem. Děkuji nechci.

Ano, chce to odborníky na rozhodnutí. Hlavně ne politiky (ať už z ODS nebo SZ).

Btw. jak jsem psal, většina odborníků je proti odsunu na Zvonařku.:-P

+3/−1
16.4.2015 12:43

P49a93v53e41l 42S30t46a27v13j35a76n31í98k 6578515467131

Architekt nerovná se odborník, jasný?

+2/−1
16.4.2015 12:45

P60a19v23e11l 37M68o53r85a59v25e10c 3202699792538

Nepíšu jen na základě tohoto článku, jasný?

A jinak, architekt JE relevantní odborník na část této problematiky.

+2/−2
16.4.2015 13:24

P33a17v43e73l 79S15t66a79v35j82a54n76í25k 6128135277291

Nicméně potřebuje spoustu vstupů a neumím si nijak uvědomit, kdo z brněnských architektů projektoval nějakou stanici. Projektoval jsem kde co, ale nejšílenější je, když se člověk něco učí za pochodu…

+1/0
16.4.2015 16:40

R56o74m42a48n 22J58e22s35c98h54k82e 9148465177435

Proč se někdo nezeptá výpravčích, průvodčí, dispečerů a strojvůdců, kteří několikrát týdně jezdí na Brno hlavní. Architekti nejsou odborníci na provoz. Viděl jsem studii - namalované domečky u nádraží. Před lety jsem byl na diskusi o přestavbě nádraží. Byli tam projektanti z VUT a na můj dotaz, kolik namalovali reálných nádraží z nich vylezlo, že ani jedno. Stačí se podívat na nepovedená  nádraží v Adamově, Blansku a Rájci -Jestřebí z roku 1996. OPRAVDU ODBORNÍCI.

0/0
18.4.2015 21:12

P54a33v97e90l 23M77o66r96a93v38e86c 3282819912378

Píšu snad někde, že jen architekti jsou ti jediní kdo o tom má rozhodovat? Nepíšu..

Btw. když odkazujete na nádraží v Adamově, Blansku a Rájci: kdo je tam tedy projektoval? A co je na nich nepovedené (např. an poloze)? Nic o tom nevím, rád se poučím.

0/0
18.4.2015 21:26

R82o56m97a79n 62J93e46s14c21h57k31e 9478805597835

Například nádraží v Rájci-Jestřebí jsou uzounké nízké peróny šířky 140 cm. Přitom bezpečnostní vzdálenost  od hrany je 80 cm. Spočítejte 2 krát 80 cm a šířku člověka. Alespoň by měla být šíře 250 - 300 cm. Dneska tam jezdí vlaky rychlostí 140 km. Chybí tam podchod čí lávka. Od přestavby v roce 1996 tam přejeli 18 lidí.

Když stavěli novou staniční budovu, tak zapomněli na čekárnu pro cestující. Tu pak dodatečně přilepili vedle budovy.

V Blansku je jeden vysoký perón a dva nízké. Zeptejte se maminek, jak se jim nastupuje s kočárkem. K vysokému perónu se nedostanete bezbariéově. Pouze, když požádáte výpravčího.

0/0
18.4.2015 21:50

P74a88v75e21l 31M91o14r22a13v51e89c 3762489192348

OK, já sice obě nádraží znám a žádného takového problému si nevšiml (až na podchod v Rájci, ale ten by byl problematický, cenově i tím že by lidi chodili stejně vrchem). Ale argumenty beru.

A teď: to jestli je peron tak nebo onak široký je naprosto jiný problém než kde má nádraží stát, nemyslíte?

0/0
18.4.2015 22:09

R40o40m43a70n 70J36e16s65c53h48k17e 9288855427915

V Blansku na městě je malý podchod a lidé jím rádí chodí, já také.

V Brně na hlavním je hlavní problém právě na nástupištích, které jsou v esíčku. Je tam špatně vidět - zde je problém pro průvodčí a strojvedoucí. Právě ta varianta u pošty počítá kolejové řešení v oblouku a to je to špatné. Velice špatně se kontroluje nazastávkách v oblouku například v Bílovicích a Babicích. Jednou se nám stalo v Bílovicích, že průvodčí nestačil vlézt do vlaku a ten mu ujel.

Další problém Brna hlavní je nedostatečný počet kolejí. Také výjezd přes most Koliště je problém, tam se musí zvětšit poloměr oblouku.

Není jednoduché řešení. Dále by to chtělo v podchodech udělat

nakloněný svah aby tam mohli jezdit invalidé a kočárky jako třeba Praha Holešovice.

Když by se přidala železniční zastávka u Hornbachu, tak by ubylo pár cestujících v MHD.

0/0
19.4.2015 7:41





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.