Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nádraží v Brně by se odsouvat nemělo, zní názor odborníků

Brněnský magistrát stále pálí otázka, co se zanedbaným hlavním nádražím. Česká komora architektů proto uspořádala ve středu první odbornou rozpravu ohledně budoucího osudu stavby. Čtyři desítky odborníků se nakonec shodly, že nejlepším řešením bude nechat nádraží na místě a rekonstruovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B71o13h32u68š 53H86a77v28e65l 7310522597628

Vždycky se najde "odborní".

Například na opravu starého, ten debil, co navrhl dlažbu (malé kostky), asi nejezdí s kufrem vlakem. To je userfriendly jak prase!

0/0
22.4.2015 11:30

E14d42u90a92r86d 90B53l76a69z41e39k 1193710415345

koukal jsem na nějaká 4k videa (na 4k monitoru) a nabídlo mi to videa z místa strojvedoucích japonských rychlovlaků a ve městech bylo každé 2.! v oblouku!!!!!!!!!!!!!!!:-P

 A nevadilo to:-), v době kamerových systémů a PC proč taky???8-o

 Nádraží v centru, natož starého města a s historickou hodnotou (jen natřít a uklidit!), je pecka, kdy toto dodatečně dokážete ve stávajícím městě leda jako metro - pod zemí..., nebo že by jste několik historických budov vykoupili a zbourali... ;-D

 Plánované nové (nový nerovná se lepší!...) daleko na jihu u Zvonařky by nebylo v centru ale již docela mimo a spíše blízko jen industriální části s podniky a sklady... Již daleko na pěškobusem do centra :-(

 A hlavně by za ty miliardy stát zase pomohl "potřebným" - značkovým prodejnám co by opět zabíraly 75% "nádraží" ;-€Tak to "dík" ;-O

  Navíc by šlo zase o hranatý ocelo-sklo-betonové krabice nejspíš...  A 10 let by se skákalo auty abusy po staveništi po celém jihu města...

+1/0
18.4.2015 18:10

R48o73m60a32n 18J53e53s87c17h13k20e 9648315747475

Architekti nejsou odborníci na dopravu. Alespoň Ti dnešní. Zeptejte se dispečerů, výpravčích, strojvůdců a průvodčích proč je kolejově nádraží v Brně špatné.

Tento problém se řeší od roku 1928 - byla soutěž a 14 projektů. Hodnotilo se 7 projektů, jeden dostal zvláštní cenu. Žádný nebyl dokonalý. Já nejsem ani pro nádraží v oblouku ani pro nádraží u Zvonařky.

Já jsem pro nádraží od 5. nástupiště k řece. Z jedné strany vede tramvaj a na druhé straně na ulici Uhelná je hodně místa na velké parkoviště.

+3/0
18.4.2015 6:25

P95a88v58e56l 52O68d41r60a21z85i74l 6274119707920

To je soukromý pozemek, pokud vím.

0/0
18.4.2015 20:27

R59o80m54a52n 79J90e70s29c51h19k59e 9548825897765

Na Uhelné jsou pozemky , které již dříve koupily ČSD a město Brno. I když dnes to může být jinak. V každém případě by na tom hodně lidí chtělo vydělat.   Spíše pozemky u Zvonařky patří podnikatelům z ODS a proto tlačí výstavbu právě tam aktivní Kotzian. Aby vydělali.

+2/0
18.4.2015 21:01

T35o32m12a32s 44C49e59n25e88k 6657164230483

Náhodou, nádraží u řeky má tu výhodu, že jednou za 100 let je z toho přístav.

+1/−1
17.4.2015 14:08

J46a42r35o52m26í24r 52P38e19t78l94a56c34h 2684172465913

Já bych opravil to 180 let staré nádraží, ale pro jistotu bych tam kromě aut, zakázal i vlaky ;-D

0/0
17.4.2015 11:41
Foto

H24a58n69a 44A59n52t25o78n36o52v98á 6657649854724

A mně by se nejvíc líbilo kdyby se z Maloměřic udělalo hlavní nádraží (teď je tam seřaďovací). Měla bych to nejblíž.

0/0
17.4.2015 8:55

P77a32v82e18l 83M17o37r67a46v48e25c 3532169752198

Já jsem zase pro VRT s tunelem přes Kohoutovice a podzemním nádraží tamtéž. Protože bydlím v Kohoutkách:-P

0/0
17.4.2015 11:43

P80a52v77e96l 51O57d52r13a85z89i20l 6724889717530

Já pořád nerozumím tomu, proč nádraží pod Petrovem potřebuje pro VRT tunel pod Kohoutovicemi a nádraží o kousek vedle už ne.

0/0
17.4.2015 15:48

L72u53k91á31š 78B12a85z97a62l83a 9859908332

No tak nádraží bych přesunul do míst dnešního dolního nádraží (což je pokud se nepletu ona varianta u řeky) zároveň s tím by bylo vhodné rekonstruovat zvonařku čímž by při troše dobré vůle bylo možné vybudovat na části současného autobusového nádraží přestup na mhd (pravda bylo by to od vlaku dál než v současné době, ale při dobře udělaném projektu by to zas takový problém být nemusel). Vznikla by tak velmi dobrá varianta pro přestup z vlaku na bus nebo mhd a spokojení by byly všichni

+3/−4
17.4.2015 8:35

P95a43v98e18l 13O27d71r56a86z67i44l 6254349287960

Problém je v tom, že MHD je plánována mizerně, nebo nijak. Že jakýmkoliv přesunem uzlu MHD utrpí centrum je jasné, ale asi nepodstatné.

+1/−1
17.4.2015 10:37

T28o73m44á48š 95J91o74h71á60n84e95k 6178934532243

Já jsem tedy jednoznačně pro zachování nádraží v současné poloze, protože které město se může pochlubit hlavním vlakovým nádražím prakticky přímo v centru. Nicméně rád bych polemizoval s jedním názorem v textu a sice, že po případném přesunu nádraží výrazně ubude lidí, kteří budou využívat vlaky. A na to pan Pavlíček přišel jak, respektive to si opravdu myslí, že všichni začnou jezdit autem? A kde budou parkovat? Drtivá většina těch, co nyní jezdí do Brna vlakem, by jezdila vlakem dále, protože čas, který by ušetřila za jízdu autem, ztratí hledáním parkovacího města v auty přeplněném městě.

+3/−1
17.4.2015 8:33

P23a64v66e28l 17M51o90r11a69v71e98c 3952849852568

Současná poloha není vhodná z několika hledisek (z hlavy si nepamatuju). I skoro všichni odpůrci odsunu ke Zvonařce s tímto souhlasí.

Na nádraží v odsunu by jezdilo pořád dost lidí, ale část už ne - právě proto že by cesta trvala déle, jednak sama o sobě a druhak protože přetížené linky od nového nádraží resp. kolony na křižovatce Nové Sady.

+1/−1
17.4.2015 11:45

T16o53m82á87š 79T88a49t47í93č41e30k 5710472330168

Ale ano, zhoršení veřejné dopravy má za následek vyšší počet osobníchh automobilů.

Bydlel jsem v Líšni, nastupoval jsem na bus na Klicperové. Ten mně dovezl za 12 - 15 minut na Čáru, no neber to. Potom ti yntelygendi na radnici (se souhlasem zelenáčů v čele se sluníčkem Vlašínem) rozhodli, že aby se šetřilo životní prostředí, nebudou do města zajíždět autobusy. Kromě toho se snížil počet busových linek, takže třeba ta, kterou jsem kdysi jezdil, dnes jezdí za bývalý dvě. Ve finále teda člověk není za čtvrt hodiny ani na Staré osadě, aby šťastně přestoupil na šalinu do štatlu. - No řekni mně, kdo ze staré Líšně bude ještě jezdit hromadnou dopravou? Třičtvrtě hodiny sem, třičtvtě hodiny zpátky? Už jenom důchodce nebo nezletilec.

+1/0
18.4.2015 16:52

P19a76v13e71l 53O79d58r15a20z55i37l 6714749757950

Klicperova -> náměstí Karla IV. -> Mifkova, tram. -> hlnádr

Není to 15 a už vůbec ne 12 minut, ale ne 45;-)

0/0
18.4.2015 20:41

L94u89d84ě14k 78M52u33s16e72l35í73k 3276719

Páni politici by se měli chytit za nos-proč nejde starý nádraží opravit?

Protože je celý pronajaté-kuk a je to venku.

Takže hledejte cestu ven;-D

+1/−1
16.4.2015 19:47

M86a86r78t52i76n 62V61e32r92n22e41r 3766569481710

Ale prosím. Klidně ho odsuňte; kdysi mi to sice strašně vadilo, ale když slyším tu spoustu argumentů, jak to je jediná rozumná možnost...

Jenom s jednou podmínkou - přinejmenším zachovejte současnou návaznost na MHD. Tedy stav, kdy a) jsou od nádraží bez přestupu dosažitelné až na jednu všechny konečné tramvají (klidně to zlepšete na úplně všechny, budete frajeři), a b) na každou zastávku MHD lze od nádraží dojet s nejvýše jedním přestupem. Abychom si rozuměli, "od nádraží" neznamená "z místa půl kilometru vzdáleného".

Půjde to? Fajn, račte odsunovat.

+3/−1
16.4.2015 17:39

L52i26b74o70r 97S45e39v86e42r54a 2632856702395

Nadpis o odbornících považuji za neseriózní. K problému by se měli vyjádřit hlavně odborníci železniční dopravy. V tom je přece jádro pudla. Námitky, že budou mít potíže mimobrněnští s dopravou  na pracoviště se mně zdají malicherné, protože jsem měl před léty možnost celý projekt prostudovat a i tento problém byl v návrhu řešen. Stejně podpásové vidím poukazování na to, kdo se na pozemcích napakuje, protože tím jen apeluje na lidskou závist. Buď chceme Brno zmodernizovat nebo budeme zapšknutě oprašovat vše staré a dívat se jak Praha  buduje, někdy málem něco jako Hladovou zeď. Záhadou je mně i poukazování na referendum k přesunu nádraží, tedy na něco co neplatí. Zastánci přesunu udělali tehdy hloupost, že naváděli příznivce aby nehlasovali, protože při malé účasti nebude referendum platné. Proto jsem se s celou rodinou hlasování nezúčastnil, netuše, že bude v budoucnu někdo mávat něčím co neplatí.

+9/−5
16.4.2015 13:30

T46o79m61á86š 27T32a76t83í94č21e23k 5730122760528

Jo, před letys studoval projekt. To byl asi ještě ten původní, komunistický, kdy se mělo budovat Jižní centrum a zdvojnásobit tak střed města. Ale to už má s realitou společnýho asi tolik jako prvomájový průvody.

+4/−4
16.4.2015 14:00

R37o31m14a60n 72J29e18s97c55h72k51e 9578905197315

V roce 1928 byla soutěž a 14 projektů. 7 se hodnotilo a jeden dostal zvláštní cenu. Žádný nebyl dokonalý.

V článku jsou odborníci architekti. Problém je provozní řešení kolejiště, Tam

jsou nedostatky a těm bohužel nerozumí. Zeptejte se výpravčích, průvodčích a strojvůdců proč je nádraží Brno hlavní špatné. Budova se může ponechat, tu nikdo nebourá. Je však nutný posun. Nikoliv v oblouku ale od 5.nástupiště k řece. Vede tam tramavaj a na druhé straně je velké místo na prakoviště.

0/0
18.4.2015 6:17

P98a75v60e62l 75O61d24r69a30z49i65l 6684319627570

Ale ovšem, dejme slovo odborníkům. Proč by do toho měli kafrat cestující !!

0/−3
16.4.2015 14:19

J34a42r61o44s15l33a59v 35D96i19t37t80r15i23c75h 2746845735723

Většina cestujících do toho v referendu kafrat ani nebude to máte naprostou pravdu. Dojíždějící hlasovat nebudou...

+1/0
16.4.2015 15:07

P22a46v22e48l 11O90d22r61a82z21i17l 6604869457960

Což je chyba.

+2/−1
16.4.2015 16:49

R48o18m94a56n 13J97e48s50c63h53k47e 9798185557545

Architekti nejsou odborníci na dopravu. Zeptejte se průvodčích, výpravčích, strojvůdců a dispečerů proč je kolejově nádraží v Brně špatné. Tento problém se řeší od roku 1928 - soutěž a 14 projektů. Žádný nebyl dokonalý.

0/0
18.4.2015 6:20

M73i79r93o57s50l20a21v 93V60y53k92o70u75p23i89l 3580496453175

Obávám se, že pokud bude vybraná varianta opravy stávajícího, tak se to zpomalí s ohledem na archeologický průzkum, historické fresky na zdech a neuvěřitelně prodraží, jako vždy, když se opravuje něco staršího, kdy se objevuje co všechno se ještě musí mimo plán udělat a co v projektu nebylo a s čím se nepočítalo...atd.

Bude to masakr neuvěřitelných rozměrů, který nakonec nevyřeší hlavní problémy nádraží jako je dopravní obslužnost a podobně, ale po dobu rekonstrukce bude 1/2 Brna ochrnuta stavební činností. S tím také příjde to, že se 10 let bude jezdit stejně z jiného nádraží a dojíždět do centra vloženými spoji = hromada přesedání.

Pozemky, které vlastní splekulanti, stejně dobře prodají spekulanti na něco jiného (a spíše ještě lépe než státu), protože  se tam bude  stavět tak jako tak. Takže jestli si něko myslí, že je tímto potrestá tak je to holý nesmysl.

A argument o vzdálenosti odsunuté polohy je opravdu úsměvný. Navíc stejně většina lidí z nádraží pokračuje dále, takže tento argument by mohl pocházet nejspíše od bezdomovců, kteří tam mají skutečně již roky svá stanoviště.

Nicméně díky tempu a nekonečným debatám a konferencím odborníků se Brno stejejně nedočká v dohledné době ničeho, protože všechny peníze spolkne Praha a její tunel Blanka, který má prý být již v roce 2023 finálně otevřen.

+7/−4
16.4.2015 13:11

P74a66v79e38l 69O74d72r95a58z94i62l 6204139167380

No, myslíte, že v odsunuté poloze by arch. průzkum neproběhl? Ale to víte, že proběhl. Jaké historické fresky máte na mysli? Mají se stavět nové budovy. A ano, vzdálenost odsunuté polohy, když díky tomu musíte přidat jeden přestup a čekat, než se i několik vlaků narve do jedné dvou linek, ano, to je pro denně dojíždějící důležité.

+1/−4
16.4.2015 16:51

M47i37c66h39a93l 86K36v24á43č 3123202366726

Strašně mě fascinuje to datum 2030, 2050 !!

0/0
16.4.2015 13:02

J36a73r94o96s43l11a79v 87D92i51t33t82r77i24c62h 2976965425893

2030 je reálný datum pouze s variantou u řeky, kde je hotový projekt, další varianty jsou utopie. To je jako když Vokřál řekne, že chce příští rok budovat šalinu na Kamechy, stejná utopie.

+1/−1
16.4.2015 15:09
Foto

B64r47o75n62i90s20l50a30v 47Š51i45m35o59n47í10k 5682845102647

Mimochodem ta strašná vzdálenost je zhruba stejná jako z nádraží na Českou

+4/−8
16.4.2015 12:11

P76a12v35e50l 53M85o42r55a26v71e72c 3252459692298

Prosím, přijeďte někdy vlakem s kufrem a trmácejte se až na Českou na nejbližší dopravní uzel MHD, ano?

+3/−2
16.4.2015 12:23

P71a34v60e21l 13S85t91a79v42j45a57n25í72k 6448775547771

Zajímavá myšlenka. Teď jdete taky na Čáru, nebo využijete toho co staví před nádražím?

Mně se líbilo, jak s tím zatočili soudruzi, když dělali novej autobusák. Jedna smyčka šaliny a opičí dráha jako bonus.

Před nádražím, místo aby šalinu hodili pod zem, tak vytvořili další opičí dráhu s uzlem, který se téměř nedá rozetnout.

Na toto navazovat, to chce fakt odborníky a ne politiky, natož veřejnost.

+3/0
16.4.2015 12:32

P97a42v65e87l 39K96o32l76á58č64e34k 9584744352981

Myslím, že cílíte na podstatu problému a tím je to, že zkrátka jen ten dopravní uzel před nádražím, je dnes již málo.

+2/−1
16.4.2015 12:36

T65o40m75á74š 18T73a95t77í83č31e92k 5140942690688

Ááno, ááno, jak račte pane: tak přesuneme nejen rolu do polí, ale ještě taky do těch polí přesuneme všecky šaliny a busy. Jó, na drajfy abych nezapomněl. :-/

+3/0
16.4.2015 13:56

R20o48b26e94r27t 13M14o41t41k37a 4376447549315

Do polí ne, ale za Zvonařku. Kdyby se přesunulo i MHD nemuseli by lidi z autobusu šlapat pěšky na nádraží.

+1/−2
16.4.2015 14:21

P67a31v66e20l 57O59d42r68a13z46i14l 6114639807650

Jenže MHD se přesouvat nemá, víme?

+1/−3
16.4.2015 14:22

P46a91v36e16l 88S53t85a41v78j18a95n60í98k 6438465797391

Jistě, bude tam parkoviště taxíků…

+1/−1
16.4.2015 15:59

P51a55v26e10l 35O93d46r20a36z51i44l 6794899257480

A to kdoví jestli.

0/−2
16.4.2015 16:53

L32i74b94o45r 10Z37a64v77ř80e88l 8869116611972

Když o tom nic nevíš,tak se neztrapňuj, Mhd bude zajištěno jak kolejovou tak busovou dopravou

+1/0
17.4.2015 17:08

P43a35v66e66l 74O58d17r63a64z20i97l 6884949627110

Super, dejte mi link na propozice.

0/0
17.4.2015 22:53

R50o61m88a91n 56J37e33s47c10h78k11e 9868765457205

Proč se postavila Zvonařka. Aby ubylo autobusů. Teď jezdí plno žlutých autobusů před Grand. To je ten paradox. Vyhnat na Zvonařku.

0/0
18.4.2015 7:33

P47a91v84e22l 91M25o77r22a25v65e40c 3682199832468

Ne, dnes jedu šalinou z hlaváku, z největšího uzlu MHD. U odsunutého nádraží budou stavět dvě linky (tedy pokud bude Brno mít peníze na infrastrukturu). A neřeším delší dojezdovou vzdálenost.

Ad soudruzi s autobus.nádražím: jo, pohnojili to. Zvonařka je bída. A ODS chce totéž udělat s vlakem. Děkuji nechci.

Ano, chce to odborníky na rozhodnutí. Hlavně ne politiky (ať už z ODS nebo SZ).

Btw. jak jsem psal, většina odborníků je proti odsunu na Zvonařku.:-P

+3/−1
16.4.2015 12:43

P20a42v12e76l 39S37t97a18v14j69a19n87í65k 6868725717401

Architekt nerovná se odborník, jasný?

+2/−1
16.4.2015 12:45

P28a54v72e16l 14M82o69r85a71v48e72c 3362259682238

Nepíšu jen na základě tohoto článku, jasný?

A jinak, architekt JE relevantní odborník na část této problematiky.

+2/−2
16.4.2015 13:24

P62a63v68e68l 84S10t15a81v48j82a79n51í81k 6378225357511

Nicméně potřebuje spoustu vstupů a neumím si nijak uvědomit, kdo z brněnských architektů projektoval nějakou stanici. Projektoval jsem kde co, ale nejšílenější je, když se člověk něco učí za pochodu…

+1/0
16.4.2015 16:40

R93o10m49a64n 21J40e16s58c41h89k67e 9888355817885

Proč se někdo nezeptá výpravčích, průvodčí, dispečerů a strojvůdců, kteří několikrát týdně jezdí na Brno hlavní. Architekti nejsou odborníci na provoz. Viděl jsem studii - namalované domečky u nádraží. Před lety jsem byl na diskusi o přestavbě nádraží. Byli tam projektanti z VUT a na můj dotaz, kolik namalovali reálných nádraží z nich vylezlo, že ani jedno. Stačí se podívat na nepovedená  nádraží v Adamově, Blansku a Rájci -Jestřebí z roku 1996. OPRAVDU ODBORNÍCI.

0/0
18.4.2015 21:12

P10a94v34e12l 28M14o86r39a23v71e33c 3332339402868

Píšu snad někde, že jen architekti jsou ti jediní kdo o tom má rozhodovat? Nepíšu..

Btw. když odkazujete na nádraží v Adamově, Blansku a Rájci: kdo je tam tedy projektoval? A co je na nich nepovedené (např. an poloze)? Nic o tom nevím, rád se poučím.

0/0
18.4.2015 21:26

R58o59m22a31n 42J24e29s58c51h32k61e 9198525207475

Například nádraží v Rájci-Jestřebí jsou uzounké nízké peróny šířky 140 cm. Přitom bezpečnostní vzdálenost  od hrany je 80 cm. Spočítejte 2 krát 80 cm a šířku člověka. Alespoň by měla být šíře 250 - 300 cm. Dneska tam jezdí vlaky rychlostí 140 km. Chybí tam podchod čí lávka. Od přestavby v roce 1996 tam přejeli 18 lidí.

Když stavěli novou staniční budovu, tak zapomněli na čekárnu pro cestující. Tu pak dodatečně přilepili vedle budovy.

V Blansku je jeden vysoký perón a dva nízké. Zeptejte se maminek, jak se jim nastupuje s kočárkem. K vysokému perónu se nedostanete bezbariéově. Pouze, když požádáte výpravčího.

0/0
18.4.2015 21:50

P92a23v10e90l 51M86o12r20a17v46e16c 3702359922868

OK, já sice obě nádraží znám a žádného takového problému si nevšiml (až na podchod v Rájci, ale ten by byl problematický, cenově i tím že by lidi chodili stejně vrchem). Ale argumenty beru.

A teď: to jestli je peron tak nebo onak široký je naprosto jiný problém než kde má nádraží stát, nemyslíte?

0/0
18.4.2015 22:09

R17o81m28a53n 41J17e76s14c49h73k80e 9468815787655

V Blansku na městě je malý podchod a lidé jím rádí chodí, já také.

V Brně na hlavním je hlavní problém právě na nástupištích, které jsou v esíčku. Je tam špatně vidět - zde je problém pro průvodčí a strojvedoucí. Právě ta varianta u pošty počítá kolejové řešení v oblouku a to je to špatné. Velice špatně se kontroluje nazastávkách v oblouku například v Bílovicích a Babicích. Jednou se nám stalo v Bílovicích, že průvodčí nestačil vlézt do vlaku a ten mu ujel.

Další problém Brna hlavní je nedostatečný počet kolejí. Také výjezd přes most Koliště je problém, tam se musí zvětšit poloměr oblouku.

Není jednoduché řešení. Dále by to chtělo v podchodech udělat

nakloněný svah aby tam mohli jezdit invalidé a kočárky jako třeba Praha Holešovice.

Když by se přidala železniční zastávka u Hornbachu, tak by ubylo pár cestujících v MHD.

0/0
19.4.2015 7:41







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.