Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Osmnáct metrů a patery dveře. Do Brna dorazil nový kloubový trolejbus

Pět dveří, přes osmnáct metrů na délku a osmačtyřicet sedadel. Od května bude brněnskými ulicemi jezdit nový kloubový trolejbus značky Škoda 31Tr SOR. V pátek ho přivezli z Plzně. Následovat bude dalších devětadvacet vozů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S12t28a21n87i63s55l77a89v 75Č63e10š27k36a 8827906105149

"""Dopravní podnik města Brna (DPMB) nakoupí celkem třicet nových kloubových trolejbusů. Stejný počet starých vyřadí.

...

„Nasadíme je na linky 25 a 26, kde jsou potřeba vozy s větší kapacitou. Prozatím na těchto linkách jezdí v době dopravní špičky kloubové autobusy,“ podotkla mluvčí.""""

----

Je vidět, že paní nebo slečna redaktorka MHD opravdu rozumí, protože mluvčí DPMB určitě tak mimo není.

DPMB může stěží vyřadit třicet starých kloubových trolejbusů, protože jich má pouze 24, z čehož je pouze 8 opravdu starých (byť stále dobrých) vozů 15Tr. Moc bych se divil, kdyby se vyřazovaly nízkopodlažní trolejbusy 22Tr a 25Tr, kterých je také po osmi. Navíc by po jejich vyřazení bylo kloubových trolejbusů v Brně zase zoufale málo.

A na linkách 25 a 26 ve špičkách kloubové autobusy jezdí jen výjimečně, místo kloubových trolejbusů zde jezdí totiž ty krátké dvanáctimetrové (občas pěkně nacpané). Kloubové autobusy jezdí pouze na lince 26 v sedle (nikoliv ve špičce!), protože v té době pokračují do Lesné.

A pokud jde o tu níže diskutovanou hnanou pouze zadní nápravu, je to bohužel pravda. Svého času stály skoro všechny 25Tr díky tomu, že byla v háji.

Ony jsou totiž vozy 22Tr, tedy poslední skutečné trolejbusy ze Škody Ostrov (a ne "autobusy s fajama", jak trochu pohrdlivě říkají řidiči) vtipně řešené tak, že zadní polovina je mírně zvyšená, do zadních dveří je pak malý schůdek, což nevadí. A díky tomu nezaclání vzadu obrovská bedna s motorem ani naležato jako v 25Tr, ani nastojato jako v Solarisech a tuším SOR, navíc je tak jednoduše vyřešen pohon prostřední nápravy podobně jako ve starých vozech 15Tr. A je tak mimochodem, neslyšel jsem brněnského řidiče, který by dával přednost novým trolejbusům řadou 25Tr počínaje.

0/0
23.4.2015 16:04

J44i92ř96í 63P24e85š 7776240353561

Ale je že pěkné, ten šalinbus ?;-D

0/0
23.4.2015 13:47

M89i68r85o94s87l62a22v 56V23y57k18o80u48p43i18l 3880906563155

Níže mně zaujala odborná reakce pana Kuřítka. Jako laik v dopravě hlavně vnímám podle mne dost špatný trend nákupu takovýchto velkých "oblud" (jedno jestli trolejáků, autobusů, nebo šalin), které dle mého do malého a členitého Brna s uzkými silnicemi nepatří. To je tak do Moskvy a do obrovských měst, kde jsou dlouhé rovné úseky a je tam pro to vhodná síť komunikací. Tak mi tedy připadá, že tady ty "obludy" (co do rozměru = ne, že by byly škaredé) pořizuje někdo s  velikášskými představami o "GIGA" flotile DPmB. Je to obdoba "úletu" se stavbou mrakodrapu AZ-Tower, ke kterému vede jakási silnička formátu areálové komunikace třeba v areálu Zetoru.

Tady také někdo s velkým egem prosadil něco za každou cenu bez ohledu na stav okolí. Výásledek je ten, že tady každou chvíli stojíme před křižovatkou u M paláce, a zuříme, že nemůžeme vyjet na Heršpickou, která je imr vére ucpaná kolizemi na D1 okolo Brna. Včera tam zrovna najel dlouhý autobus, který znemožnil i při zelené v  našem směru průjezd křižovatkou. Takže mi ti "experti" na dopravu a výstavbu už pěkně lezou krkem, protože nikdo už nepoužívá zdravý selský rozum.

0/0
22.4.2015 13:18

B94r36o69n46i12s88l85a37v 48G86a41b43r73y38š 6975864310

Jakto "velkých oblud"? Jestliže jsou dnešní kloubové trolejbusy nacpané, tak byste je chtěl nahradit dvanáctimetry? Linka 33 by si to někdy zasloužila taky. Na některých trolejbusových linkách jsem viděl vypomáhat kloubové autobusy, protože je to tam prostě potřeba. V Rusku sice nejsme, ale i přesto je mobilita v Brně celkem vysoká.

0/0
23.4.2015 14:33

P88a67v21e63l 24M35a76r51e95š 2623548621541

Naopak do Brna by se kloubů hodilo mnohem více.Oni na některých linkach suplují léta slibované tramvajové trati a jsou ve špičkách narvané k prasknutí.

Kromě smyčky na České a provizoria v Líšni jezdí brněnské trolejbusy poměrně širokými ulicemi sídlišť a kraje centra,s motaním se úzkými historickými uličkami fakt problém nemají.

Heršpická je z hlediska dopravy průšvih, ovšem svůj podíl na něm mají odmítači odsunu nádraží a nového Jižního centra.Kolem AZ Toweru měla vést nová tramvajová trať na odsunuté nádraží.

0/0
23.4.2015 16:47

M35a94r30t18i40n 29K30u31ř83í15t12k35a 6727686808245

Trolejbusy jsou pěkné, ale čekám, že to bude pr.ů.ser jak Brno. Koncepce jejich pojezdu, tj. hnaná pouze zadní náprava (byť se silnějším motorem) vůbec není do Brna vhodná. V placatém Hradci Králové či Českých Budějovicích zatím není problém, ale v Brně kde jsou páteřní trolejbusové linky vedeny z kopce v Pisárkách, do kopce v Kohoutovicích, už problém je.

Problém se vyskytuje trolejbusů Škoda 25Tr, které jsou úplně stejné, akorát v karoserii jiného výrobce. Mají také úplně stejnou hnací nápravu od výrobce ZF. 

Výsledek: 2-3 z devíti brněnských trolejbusů stojí kvůli nápravě, která mnohdy vydrží s bídou 50.000 km. Zato staré nízkopodlažní kloubáky 22Tr, které mají hnané 2 nápravy, mají nalítánobez problémů už přes půl milionu km.

Problém není v nápravě samotné, ale v tom, že je to náprava konstruovaná pro autobus se spalovacím motorem. Elektromotor má mnohem vyšší dynamické účinky a nápravu výrazně přetěžuje a ničí.

Aneb takhle to dopadá, když o všem rozhodují politici, kterým chybí patřičné znalosti a zkušenosti a je jim pod úroveň vzít v potas připomínky chlapů z vozoven, kteří tyto problémy denodenně řeší. Místo toho se řídí pouze cenou, protože jeden motor a jedna hnací náprava jsou levnější než dvě nápravy a dva motory. Bohužel i ta karoserie je postavená tak, že doplnění druhé hnací nápravy v budoucnu je vyloučeno.

Takže až bude 10 z 30 trolejbusů Škoda 31Tr Sor odstavených kvůli nápravě a začne se o to zajímat EU kvůli dotacím, tak si paní/slečno redaktorko vzpomeňte na tento příspěvek a patřičně to rozmázněte.

A stejně tak si na tento příspěvek vzpomeňte v zimě, až tyto trolejbusy uvíznou v kopci, protože jim na náledí ustřelí nehnaná prostřední náprava do boku.

+4/0
18.4.2015 8:35

T44o52m49á56š 86T98a32t44í50č79e11k 5910942150368

Ježišmarja, nemaluj čerta na zeď. :-( Ne že bych ti nevěřil, ale kurňa ředitele DPMB znám, a nechcu si představit, že by podepsal takové úlet... 8-o

0/0
18.4.2015 14:05

P41a74v93e61l 46M22a64r97e77š 2663108141611

On je jaksi problém v tom, že jiné trolejbusy dnes neseženete. 22Tr je ještě výrobek Škody Ostrov, která si trolejbusy i sama vyvíjela.

Moderní trolejbusy ( jediné dnes dostupné) jsou unifikované vozy, konstrukčně stejné jak pro naftovou tak elektrickou trakci. Je to totiž levnější a servisně jednodušší , vyvíjet samostatně trolejbusy, jež se na trhu udá mnohem méně než autobusů se zřejmě nevyplatí.  - O.T.: napadá mně, kromě několika zemí bývalého východního bloku, jezdí vůbec někde po světě trolejbusy? -

Na druhou stranu možnost zástavby/ponechání spalovacího motoru může být i výhoda . Viz zmíněný Hradec a jejich duobusy na dvou linkách. Jen se radnice zjevně ještě nenaučili tuhle universalitu a možnost obejití se bez trakčního vedení patřičně využívat ve větším měřítku

0/0
18.4.2015 17:12

M19a38r50t65i95n 36K61u19ř14í16t67k36a 6727846678595

1. 22Tr, stejně jako 21Tr byly konstruované jako trolejbusy, proto se také neujaly z nich odvozené autobusy 21Ab.

2. Solaris nabízí i dvoumotorové vozy. 

3. Např v San Francisku jezdí trolejbusy, jsou to dokonce 14Tr a 15Tr z Ostrova.

http://transphoto.ru/show.php?t=2&cid=307

+1/0
18.4.2015 18:13

V28l37a35s77t78i70m59i78l 17S44m11o79l54k71a 9886862930694

Ta unifikace je opravdu zajímavá, ale když bude záplava trolejbusů stát dole pod kopcem, tak z toho bude opravdu víc problémů, než užitku. Přitom dát elektromotor do každého kola na druhé a třetí nápravě není až tak nereálná věc - navíc by tím odpadlo hodně dalších součástek včetně diferenciálu a nápravy by se tím značně zjednodušily.

0/0
18.4.2015 19:35

P35a22v38e45l 95O68d53r27a36z68i35l 6354739377950

Ono by to šlo i do řízené nápravy, není zvláštní důvod, proč ne. To by bylo, sníh, auta a autobusy stojí, trolejáky 6x6 jedou...;-)

0/0
18.4.2015 20:44

J47o59z39e73f 36D82u47h77a71c57e60k 7341810633410

je pravda ze na kohoutovickom kopci vidim docela casto stat pokazene trolejbusy :D nastastie 25+26 nema taky velky kopec

0/0
19.4.2015 11:58

P79e41t12r58a 55N30o81v40á65k33o60v43á 7908526814708

Ano, jak nasněží, tak to na Vinohrady jezdí úplně samo, chcete říct...?

+1/0
19.4.2015 22:33

P73a82v16e21l 59O22d67r85a86z43i66l 6864449447710

A kolikrát za rok sněží? 3 dny?

+1/0
20.4.2015 10:00

P62a94v51e54l 92M70a77r50e27š 2763978181121

Vinohrady, to je taky úlet.

Velké sídliště připojené k městu jednou silnicí ustici na věčně ucpaný městský okruh...

0/0
23.4.2015 16:50

J31a14n 85Ž28á74k 4895594978572

>>>A stejně tak si na tento příspěvek vzpomeňte v zimě, až tyto trolejbusy uvíznou v kopci, protože jim na náledí ustřelí nehnaná prostřední náprava do boku.<<<

Úplně stejně jako kloubové autobusy. Hnaná zadní náprava a až za ní je motor a převodovka. Tato páka pak odlehčuje prostřední nápravu.

0/0
20.4.2015 9:30

P30a65v67e73l 25M70a21r62e94š 2953318611971

Takže konečný počet tykadel, bude stejný jako dnes...

Přitom už léta  se mluví o nutnosti NAVÝŠIT počet trolejbusů.Je to nutná podmínky pro výstavbu nových trolejbusových tratí. Především celé roky plánované prodloužení linky 25 /26 z provizorní konečné Novolíšeňská na terrminál na Jírovu a novou trať přes průmyslovou zónu do Tuřan

0/0
18.4.2015 8:10
Foto

J48a49c96h87y98m 94B41r88z44e61z14i64n64a 6829569472223

Design je tak 20 let do minulosti a sedačky má ty super klouzavy

+2/0
18.4.2015 4:48

A54n83d72r15e73a85s 86L29o55r16e38n63z 3819128858501

U vás v Polsku nemáte ani takový!

0/0
18.4.2015 8:18

P33a65v46e30l 85M90a63r66e68š 2843138631181

Co byste si představoval u trolejbusu za design?

trolejbus vždycky bude velká hranatá krabice

A navíc tohle je vlastně kloubový autobus SOR s elektrovýbavou místo naftového motoru. Tudíž logicky vnější vzhled bude totožný právě s autobusy ( které už po Brně také jezdí). Takhle se vyrábí trolejbusy už posledních pár let, fabrika Škody v Ostrově už dávno neexistuje...

Pořád lepší, než ten asijskej design nových plynových autobusů co je ted v Brně potkávám

0/−2
18.4.2015 8:33

P87e64t25r81a 50N47o87v92á73k62o20v68á 7538886124348

Ale ty klouzavý sedačky jsou fakt mor, to musel vymýšlet ultrablbec, kterému se líbilo jenom to, jak to vypadá.

0/0
18.4.2015 16:21

P61a59v28e23l 40M27a19r26e35š 2623298161461

není konfigurace, typ provedení sedadel v kompetenci objednavatele, tedy DPmB?

Furt lepší tohle než ty textilní sedačky. U plastu alespon vidím, který prase na tom sedělo přede mnou

0/0
18.4.2015 17:15

P33a20v94e28l 73O48d98r60a47z61i40l 6904839207270

Plast je ok, ale ne takovej, na kterým sjíždíte i v zastávce, natož v zatáčce.

0/0
18.4.2015 20:46

P47e74t63r43a 33N53o45v94á29k69o54v97á 7568866284818

Snad jediné horší než tenhle lesklý plast jsou dřevěné sedačky, které jezdí testovací v jednom busu. Zažila jsem je na 67 z Ikey. Jsou to něco jak židličky na venkovní posezení, takže ne celodřevěná sedátka, ale laťka. A aby nezadíraly třísky, tak nalakované. Měla jsem co dělat, abych se i s jednou rukou nadržadle udržela zadkem na židličce.

0/0
19.4.2015 22:38

P55a84v79e86l 58O58d69r37a84z62i97l 6794619107350

Přitom vymyšleno už to bylo - laminátový sesle ve starých šalinách taky klouzaly, ale jen dopředu. Boční vedení bylo slušné.

0/0
20.4.2015 10:01
Foto

S35e16n17a25d 53K51o12l64á38ř 9864251744573

Že bychom se ráno v té pětadvacítce ve směru na kampus konečně nemačkali? :))

0/0
18.4.2015 3:41

T29o50m51á72š 29T79a83t15í13č32e68k 5880152350588

A ty se nerad mačkáš na cestující do kampusu? ;-)

+1/0
18.4.2015 14:07

P69e54t64r42a 29N43o29v90á49k71o73v40á 7538296514988

Kdyžto jsou důchodci do nemocnice, tak ani ne, no.

+1/0
18.4.2015 16:21

Z42d82e21ň18k43a 20V35e60s81e25l30á 8319825487360

Nooo, ono taky záleží, kterou pětadvacítkou ráno zrovna jedete - jestli tou, co přijede narvaná po 10 minutách (když mezitím mají jet 3), nebo jestli si minutu počkáte na další, která je poloprázdná... ;-)

(Pětadvacítkou jezdívám ráno ke Kampusu do práce a mezi osmou a půl devátou je to fakt příšerný - má to jezdit co pár minut, přitom není výjimkou, že nejede nic třeba 10 minut a pak jedou 2 nebo 3 hned po sobě... :-/)

0/0
18.4.2015 14:47

P47a25v52e93l 82M32a81r55e24š 2983598121111

Především do kampusu měla být postavena tramvajová trať.

Taky slibovaná už pár let...

+1/0
18.4.2015 17:18

M54a48r39t84i61n 33D35u15f93e26k 3242597298144

Předpokládám, že v interiéru to bude drnčet podobně jako v autobusu ze SOR Libchavy. Interiér je sice opticky pěkný, ale sedadla jsou hladká jako skluzavka a interiér vibruje.

+1/0
17.4.2015 21:07

P60a13v23e96l 17O10d44r36a24z10i35l 6674769597370

Sedadla jsem viděl, naštěstí z auta, jak se v nich lesklo nízké slunce, tak jsem mimoděk začal sjíždět i v tom svém křesílku. Probůh, která hlava pomazaná vymyslela lesklé kluzké sedačky do vozidla MHD???

0/0
17.4.2015 23:09

T96o18m83á18š 34T15a42t84í44č69e59k 5220312530978

Ta, která chtěla vyhovět požadavku zákazníků, aby to nebylo plyšový.

0/0
18.4.2015 14:09

P38e44t63r27a 31N51o10v12á51k11o65v28á 7348396594928

Jel jste teď někdy naposledy novou 44/84? Má je ten kloubák plyšový? Nemá. A má je klouzavý? Nemá, protože to vymýšlel inteligent a použit takový ten zdrsnělý plast (nebo jak se to jmenuje).

0/0
18.4.2015 16:23

V55i74k76t96o18r 39K50o93š98í28č27e78k 3366563871236

Tak trolejbusů nebo autobusů?!

0/−1
17.4.2015 20:00

P81a25v71e89l 13O58d38r84a95z16i42l 6164679867170

Nyní trolejáky, už dříve i busy, ju?

0/0
17.4.2015 23:08

K55a83r76e13l 47F53a56j89t 5978922681283

Panebože ... už v té redakci zaměstnejte někoho kdo se v práci vyskytuje i hlavou. Včera jste míchali tramvaje s autobusy a dneska se vám to  daří i s trolejbusy ???

0/−1
17.4.2015 19:57

L13u34d31ě75k 93M23u52s45e18l67í69k 6883969452908

Linda ještě nejela do Šlapanic linka 31

0/0
17.4.2015 18:53

D10a12n96i44e36l 21K20r70o93n59e52r 7494684356357

Super, pojedeme k mori!

+4/0
17.4.2015 17:59

M72i95r44o40s35l60a74v 39H47r91u24š51k98a 1870245863165

Co?

0/0
17.4.2015 18:44

R11o61b55e87r11t 58M42a16c91h62a36l26a 8511721836194

no jasne,s prodluzovackou

+8/0
17.4.2015 18:48

K82a93r72e54l 65N20ě40m35e71c 2583514226698

Já taky jednu půjčím.

+1/0
17.4.2015 19:33

P20a82v79e71l 46V48e16l79e46c71k47ý 5114334423973

Já přinesu z domova lampu!

0/0
17.4.2015 21:02

P47a23v95e29l 40M41a26r92e50š 2423508901311

Já už k moři trolejbusem jel. Na Krymu ze Simferolu, 60km dlouhá trat s prastarýma  Tr8/Tr12.

To bylo ještě před tím, než se Krym vrátil tam, kam odjakřiva patří  - do Matičky Rusi

0/0
18.4.2015 17:21

P30a26v51e16l 30O46d81r79a56z54i15l 6344769397450

Jo, tam byli známí, prej byl pohled na místní ženy, které měly na cestu flašku vodky (tu půllitrovou jak naše stará na pivo, co nejde znovu zavřít) dost zajímavej.

0/0
18.4.2015 20:45





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.