Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Osmnáct metrů a patery dveře. Do Brna dorazil nový kloubový trolejbus

Pět dveří, přes osmnáct metrů na délku a osmačtyřicet sedadel. Od května bude brněnskými ulicemi jezdit nový kloubový trolejbus značky Škoda 31Tr SOR. V pátek ho přivezli z Plzně. Následovat bude dalších devětadvacet vozů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S50t61a82n66i94s31l56a23v 13Č35e14š68k26a 8577966515579

"""Dopravní podnik města Brna (DPMB) nakoupí celkem třicet nových kloubových trolejbusů. Stejný počet starých vyřadí.

...

„Nasadíme je na linky 25 a 26, kde jsou potřeba vozy s větší kapacitou. Prozatím na těchto linkách jezdí v době dopravní špičky kloubové autobusy,“ podotkla mluvčí.""""

----

Je vidět, že paní nebo slečna redaktorka MHD opravdu rozumí, protože mluvčí DPMB určitě tak mimo není.

DPMB může stěží vyřadit třicet starých kloubových trolejbusů, protože jich má pouze 24, z čehož je pouze 8 opravdu starých (byť stále dobrých) vozů 15Tr. Moc bych se divil, kdyby se vyřazovaly nízkopodlažní trolejbusy 22Tr a 25Tr, kterých je také po osmi. Navíc by po jejich vyřazení bylo kloubových trolejbusů v Brně zase zoufale málo.

A na linkách 25 a 26 ve špičkách kloubové autobusy jezdí jen výjimečně, místo kloubových trolejbusů zde jezdí totiž ty krátké dvanáctimetrové (občas pěkně nacpané). Kloubové autobusy jezdí pouze na lince 26 v sedle (nikoliv ve špičce!), protože v té době pokračují do Lesné.

A pokud jde o tu níže diskutovanou hnanou pouze zadní nápravu, je to bohužel pravda. Svého času stály skoro všechny 25Tr díky tomu, že byla v háji.

Ony jsou totiž vozy 22Tr, tedy poslední skutečné trolejbusy ze Škody Ostrov (a ne "autobusy s fajama", jak trochu pohrdlivě říkají řidiči) vtipně řešené tak, že zadní polovina je mírně zvyšená, do zadních dveří je pak malý schůdek, což nevadí. A díky tomu nezaclání vzadu obrovská bedna s motorem ani naležato jako v 25Tr, ani nastojato jako v Solarisech a tuším SOR, navíc je tak jednoduše vyřešen pohon prostřední nápravy podobně jako ve starých vozech 15Tr. A je tak mimochodem, neslyšel jsem brněnského řidiče, který by dával přednost novým trolejbusům řadou 25Tr počínaje.

0/0
23.4.2015 16:04

J30i90ř15í 35P29e67š 7496950493161

Ale je že pěkné, ten šalinbus ?;-D

0/0
23.4.2015 13:47

M16i80r84o74s68l40a12v 74V83y35k83o34u17p50i19l 3390526223655

Níže mně zaujala odborná reakce pana Kuřítka. Jako laik v dopravě hlavně vnímám podle mne dost špatný trend nákupu takovýchto velkých "oblud" (jedno jestli trolejáků, autobusů, nebo šalin), které dle mého do malého a členitého Brna s uzkými silnicemi nepatří. To je tak do Moskvy a do obrovských měst, kde jsou dlouhé rovné úseky a je tam pro to vhodná síť komunikací. Tak mi tedy připadá, že tady ty "obludy" (co do rozměru = ne, že by byly škaredé) pořizuje někdo s  velikášskými představami o "GIGA" flotile DPmB. Je to obdoba "úletu" se stavbou mrakodrapu AZ-Tower, ke kterému vede jakási silnička formátu areálové komunikace třeba v areálu Zetoru.

Tady také někdo s velkým egem prosadil něco za každou cenu bez ohledu na stav okolí. Výásledek je ten, že tady každou chvíli stojíme před křižovatkou u M paláce, a zuříme, že nemůžeme vyjet na Heršpickou, která je imr vére ucpaná kolizemi na D1 okolo Brna. Včera tam zrovna najel dlouhý autobus, který znemožnil i při zelené v  našem směru průjezd křižovatkou. Takže mi ti "experti" na dopravu a výstavbu už pěkně lezou krkem, protože nikdo už nepoužívá zdravý selský rozum.

0/0
22.4.2015 13:18
Foto

B37r11o82n64i83s35l92a66v 64G68a76b17r97y64š 2282819391

Jakto "velkých oblud"? Jestliže jsou dnešní kloubové trolejbusy nacpané, tak byste je chtěl nahradit dvanáctimetry? Linka 33 by si to někdy zasloužila taky. Na některých trolejbusových linkách jsem viděl vypomáhat kloubové autobusy, protože je to tam prostě potřeba. V Rusku sice nejsme, ale i přesto je mobilita v Brně celkem vysoká.

0/0
23.4.2015 14:33

P77a51v79e60l 75M47a66r98e44š 2643638131521

Naopak do Brna by se kloubů hodilo mnohem více.Oni na některých linkach suplují léta slibované tramvajové trati a jsou ve špičkách narvané k prasknutí.

Kromě smyčky na České a provizoria v Líšni jezdí brněnské trolejbusy poměrně širokými ulicemi sídlišť a kraje centra,s motaním se úzkými historickými uličkami fakt problém nemají.

Heršpická je z hlediska dopravy průšvih, ovšem svůj podíl na něm mají odmítači odsunu nádraží a nového Jižního centra.Kolem AZ Toweru měla vést nová tramvajová trať na odsunuté nádraží.

0/0
23.4.2015 16:47

M64a82r23t12i82n 50K47u14ř77í76t14k21a 6307456168825

Trolejbusy jsou pěkné, ale čekám, že to bude pr.ů.ser jak Brno. Koncepce jejich pojezdu, tj. hnaná pouze zadní náprava (byť se silnějším motorem) vůbec není do Brna vhodná. V placatém Hradci Králové či Českých Budějovicích zatím není problém, ale v Brně kde jsou páteřní trolejbusové linky vedeny z kopce v Pisárkách, do kopce v Kohoutovicích, už problém je.

Problém se vyskytuje trolejbusů Škoda 25Tr, které jsou úplně stejné, akorát v karoserii jiného výrobce. Mají také úplně stejnou hnací nápravu od výrobce ZF. 

Výsledek: 2-3 z devíti brněnských trolejbusů stojí kvůli nápravě, která mnohdy vydrží s bídou 50.000 km. Zato staré nízkopodlažní kloubáky 22Tr, které mají hnané 2 nápravy, mají nalítánobez problémů už přes půl milionu km.

Problém není v nápravě samotné, ale v tom, že je to náprava konstruovaná pro autobus se spalovacím motorem. Elektromotor má mnohem vyšší dynamické účinky a nápravu výrazně přetěžuje a ničí.

Aneb takhle to dopadá, když o všem rozhodují politici, kterým chybí patřičné znalosti a zkušenosti a je jim pod úroveň vzít v potas připomínky chlapů z vozoven, kteří tyto problémy denodenně řeší. Místo toho se řídí pouze cenou, protože jeden motor a jedna hnací náprava jsou levnější než dvě nápravy a dva motory. Bohužel i ta karoserie je postavená tak, že doplnění druhé hnací nápravy v budoucnu je vyloučeno.

Takže až bude 10 z 30 trolejbusů Škoda 31Tr Sor odstavených kvůli nápravě a začne se o to zajímat EU kvůli dotacím, tak si paní/slečno redaktorko vzpomeňte na tento příspěvek a patřičně to rozmázněte.

A stejně tak si na tento příspěvek vzpomeňte v zimě, až tyto trolejbusy uvíznou v kopci, protože jim na náledí ustřelí nehnaná prostřední náprava do boku.

+4/0
18.4.2015 8:35

T14o72m41á13š 51T40a17t57í11č33e58k 5270802700338

Ježišmarja, nemaluj čerta na zeď. :-( Ne že bych ti nevěřil, ale kurňa ředitele DPMB znám, a nechcu si představit, že by podepsal takové úlet... 8-o

0/0
18.4.2015 14:05

P20a25v27e63l 98M40a93r52e97š 2463328931461

On je jaksi problém v tom, že jiné trolejbusy dnes neseženete. 22Tr je ještě výrobek Škody Ostrov, která si trolejbusy i sama vyvíjela.

Moderní trolejbusy ( jediné dnes dostupné) jsou unifikované vozy, konstrukčně stejné jak pro naftovou tak elektrickou trakci. Je to totiž levnější a servisně jednodušší , vyvíjet samostatně trolejbusy, jež se na trhu udá mnohem méně než autobusů se zřejmě nevyplatí.  - O.T.: napadá mně, kromě několika zemí bývalého východního bloku, jezdí vůbec někde po světě trolejbusy? -

Na druhou stranu možnost zástavby/ponechání spalovacího motoru může být i výhoda . Viz zmíněný Hradec a jejich duobusy na dvou linkách. Jen se radnice zjevně ještě nenaučili tuhle universalitu a možnost obejití se bez trakčního vedení patřičně využívat ve větším měřítku

0/0
18.4.2015 17:12

M16a29r72t94i36n 90K85u62ř39í54t34k83a 6227886908675

1. 22Tr, stejně jako 21Tr byly konstruované jako trolejbusy, proto se také neujaly z nich odvozené autobusy 21Ab.

2. Solaris nabízí i dvoumotorové vozy. 

3. Např v San Francisku jezdí trolejbusy, jsou to dokonce 14Tr a 15Tr z Ostrova.

http://transphoto.ru/show.php?t=2&cid=307

+1/0
18.4.2015 18:13

V33l82a15s46t81i60m22i83l 22S22m45o97l53k68a 9176252490304

Ta unifikace je opravdu zajímavá, ale když bude záplava trolejbusů stát dole pod kopcem, tak z toho bude opravdu víc problémů, než užitku. Přitom dát elektromotor do každého kola na druhé a třetí nápravě není až tak nereálná věc - navíc by tím odpadlo hodně dalších součástek včetně diferenciálu a nápravy by se tím značně zjednodušily.

0/0
18.4.2015 19:35

P93a70v78e34l 43O67d80r41a52z91i43l 6574619587430

Ono by to šlo i do řízené nápravy, není zvláštní důvod, proč ne. To by bylo, sníh, auta a autobusy stojí, trolejáky 6x6 jedou...;-)

0/0
18.4.2015 20:44

J40o24z33e19f 57D48u61h60a64c79e86k 7691900903600

je pravda ze na kohoutovickom kopci vidim docela casto stat pokazene trolejbusy :D nastastie 25+26 nema taky velky kopec

0/0
19.4.2015 11:58

P30e89t25r41a 56N48o74v88á34k53o87v47á 7298976604138

Ano, jak nasněží, tak to na Vinohrady jezdí úplně samo, chcete říct...?

+1/0
19.4.2015 22:33

P64a96v45e92l 13O37d37r78a38z13i19l 6574439277350

A kolikrát za rok sněží? 3 dny?

+1/0
20.4.2015 10:00

P33a92v76e12l 18M14a73r20e23š 2423638301541

Vinohrady, to je taky úlet.

Velké sídliště připojené k městu jednou silnicí ustici na věčně ucpaný městský okruh...

0/0
23.4.2015 16:50

J59a12n 68Ž56á36k 4515174408872

>>>A stejně tak si na tento příspěvek vzpomeňte v zimě, až tyto trolejbusy uvíznou v kopci, protože jim na náledí ustřelí nehnaná prostřední náprava do boku.<<<

Úplně stejně jako kloubové autobusy. Hnaná zadní náprava a až za ní je motor a převodovka. Tato páka pak odlehčuje prostřední nápravu.

0/0
20.4.2015 9:30

P80a13v85e72l 88M17a63r70e72š 2803308781761

Takže konečný počet tykadel, bude stejný jako dnes...

Přitom už léta  se mluví o nutnosti NAVÝŠIT počet trolejbusů.Je to nutná podmínky pro výstavbu nových trolejbusových tratí. Především celé roky plánované prodloužení linky 25 /26 z provizorní konečné Novolíšeňská na terrminál na Jírovu a novou trať přes průmyslovou zónu do Tuřan

0/0
18.4.2015 8:10
Foto

J34a86c43h39y57m 14B93r76z46e76z85i29n47a 6509319162713

Design je tak 20 let do minulosti a sedačky má ty super klouzavy

+2/0
18.4.2015 4:48

A69n37d28r68e31a13s 30L87o34r95e85n36z 3979338718501

U vás v Polsku nemáte ani takový!

0/0
18.4.2015 8:18

P65a35v31e78l 50M31a68r89e65š 2733408251441

Co byste si představoval u trolejbusu za design?

trolejbus vždycky bude velká hranatá krabice

A navíc tohle je vlastně kloubový autobus SOR s elektrovýbavou místo naftového motoru. Tudíž logicky vnější vzhled bude totožný právě s autobusy ( které už po Brně také jezdí). Takhle se vyrábí trolejbusy už posledních pár let, fabrika Škody v Ostrově už dávno neexistuje...

Pořád lepší, než ten asijskej design nových plynových autobusů co je ted v Brně potkávám

0/−2
18.4.2015 8:33

P70e48t41r66a 51N92o94v82á90k97o88v20á 7678176484688

Ale ty klouzavý sedačky jsou fakt mor, to musel vymýšlet ultrablbec, kterému se líbilo jenom to, jak to vypadá.

0/0
18.4.2015 16:21

P54a66v36e64l 60M57a83r57e75š 2553358651781

není konfigurace, typ provedení sedadel v kompetenci objednavatele, tedy DPmB?

Furt lepší tohle než ty textilní sedačky. U plastu alespon vidím, který prase na tom sedělo přede mnou

0/0
18.4.2015 17:15

P36a63v60e37l 91O51d15r87a46z86i65l 6644129967790

Plast je ok, ale ne takovej, na kterým sjíždíte i v zastávce, natož v zatáčce.

0/0
18.4.2015 20:46

P64e52t84r70a 21N15o18v97á84k89o77v91á 7218776154248

Snad jediné horší než tenhle lesklý plast jsou dřevěné sedačky, které jezdí testovací v jednom busu. Zažila jsem je na 67 z Ikey. Jsou to něco jak židličky na venkovní posezení, takže ne celodřevěná sedátka, ale laťka. A aby nezadíraly třísky, tak nalakované. Měla jsem co dělat, abych se i s jednou rukou nadržadle udržela zadkem na židličce.

0/0
19.4.2015 22:38

P10a53v77e13l 60O12d54r12a15z51i87l 6894239507930

Přitom vymyšleno už to bylo - laminátový sesle ve starých šalinách taky klouzaly, ale jen dopředu. Boční vedení bylo slušné.

0/0
20.4.2015 10:01

S48e52n75a58d 89K64o56l73á67ř 9584571464373

Že bychom se ráno v té pětadvacítce ve směru na kampus konečně nemačkali? :))

0/0
18.4.2015 3:41

T48o72m11á36š 44T42a62t59í60č18e88k 5500122900318

A ty se nerad mačkáš na cestující do kampusu? ;-)

+1/0
18.4.2015 14:07

P68e39t58r18a 29N43o14v33á61k29o68v86á 7618796754758

Kdyžto jsou důchodci do nemocnice, tak ani ne, no.

+1/0
18.4.2015 16:21

Z26d68e90ň52k53a 42V97e49s21e58l72á 8799225267500

Nooo, ono taky záleží, kterou pětadvacítkou ráno zrovna jedete - jestli tou, co přijede narvaná po 10 minutách (když mezitím mají jet 3), nebo jestli si minutu počkáte na další, která je poloprázdná... ;-)

(Pětadvacítkou jezdívám ráno ke Kampusu do práce a mezi osmou a půl devátou je to fakt příšerný - má to jezdit co pár minut, přitom není výjimkou, že nejede nic třeba 10 minut a pak jedou 2 nebo 3 hned po sobě... :-/)

0/0
18.4.2015 14:47

P69a31v51e50l 16M39a88r59e74š 2673968351201

Především do kampusu měla být postavena tramvajová trať.

Taky slibovaná už pár let...

+1/0
18.4.2015 17:18

M74a51r20t15i27n 19D49u39f52e28k 3502557238184

Předpokládám, že v interiéru to bude drnčet podobně jako v autobusu ze SOR Libchavy. Interiér je sice opticky pěkný, ale sedadla jsou hladká jako skluzavka a interiér vibruje.

+1/0
17.4.2015 21:07

P47a97v90e62l 26O32d39r18a21z92i82l 6504659507270

Sedadla jsem viděl, naštěstí z auta, jak se v nich lesklo nízké slunce, tak jsem mimoděk začal sjíždět i v tom svém křesílku. Probůh, která hlava pomazaná vymyslela lesklé kluzké sedačky do vozidla MHD???

0/0
17.4.2015 23:09

T79o46m36á33š 58T20a67t40í31č34e98k 5180132710408

Ta, která chtěla vyhovět požadavku zákazníků, aby to nebylo plyšový.

0/0
18.4.2015 14:09

P88e33t83r98a 79N48o81v83á56k69o68v57á 7718736784938

Jel jste teď někdy naposledy novou 44/84? Má je ten kloubák plyšový? Nemá. A má je klouzavý? Nemá, protože to vymýšlel inteligent a použit takový ten zdrsnělý plast (nebo jak se to jmenuje).

0/0
18.4.2015 16:23

V60i39k70t22o96r 26K56o15š14í74č66e11k 3386423321596

Tak trolejbusů nebo autobusů?!

0/−1
17.4.2015 20:00

P68a38v18e36l 79O95d92r54a15z67i42l 6714299487540

Nyní trolejáky, už dříve i busy, ju?

0/0
17.4.2015 23:08

K43a14r76e92l 13F37a15j38t 5598902601493

Panebože ... už v té redakci zaměstnejte někoho kdo se v práci vyskytuje i hlavou. Včera jste míchali tramvaje s autobusy a dneska se vám to  daří i s trolejbusy ???

0/−1
17.4.2015 19:57

L21u19d72ě57k 75M72u75s12e65l15í45k 3316419

Linda ještě nejela do Šlapanic linka 31

0/0
17.4.2015 18:53

D89a26n78i91e49l 62K12r76o69n38e51r 7464804826477

Super, pojedeme k mori!

+4/0
17.4.2015 17:59

M58i65r60o60s17l30a89v 88H98r31u20š40k38a 1320755513645

Co?

0/0
17.4.2015 18:44

R23o90b36e67r76t 85M22a20c77h11a61l53a 8211951676514

no jasne,s prodluzovackou

+8/0
17.4.2015 18:48

K84a23r65e83l 35N89ě12m67e50c 2373364356718

Já taky jednu půjčím.

+1/0
17.4.2015 19:33

P75a18v92e51l 39V36e12l81e85c15k53ý 5634924653443

Já přinesu z domova lampu!

0/0
17.4.2015 21:02

P76a33v25e95l 30M37a69r81e47š 2243398511251

Já už k moři trolejbusem jel. Na Krymu ze Simferolu, 60km dlouhá trat s prastarýma  Tr8/Tr12.

To bylo ještě před tím, než se Krym vrátil tam, kam odjakřiva patří  - do Matičky Rusi

0/0
18.4.2015 17:21

P27a73v34e56l 85O17d95r24a55z10i57l 6134129167180

Jo, tam byli známí, prej byl pohled na místní ženy, které měly na cestu flašku vodky (tu půllitrovou jak naše stará na pivo, co nejde znovu zavřít) dost zajímavej.

0/0
18.4.2015 20:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.