Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Osmnáct metrů a patery dveře. Do Brna dorazil nový kloubový trolejbus

Pět dveří, přes osmnáct metrů na délku a osmačtyřicet sedadel. Od května bude brněnskými ulicemi jezdit nový kloubový trolejbus značky Škoda 31Tr SOR. V pátek ho přivezli z Plzně. Následovat bude dalších devětadvacet vozů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S12t29a52n54i61s69l14a81v 19Č33e43š40k26a 8177346945319

"""Dopravní podnik města Brna (DPMB) nakoupí celkem třicet nových kloubových trolejbusů. Stejný počet starých vyřadí.

...

„Nasadíme je na linky 25 a 26, kde jsou potřeba vozy s větší kapacitou. Prozatím na těchto linkách jezdí v době dopravní špičky kloubové autobusy,“ podotkla mluvčí.""""

----

Je vidět, že paní nebo slečna redaktorka MHD opravdu rozumí, protože mluvčí DPMB určitě tak mimo není.

DPMB může stěží vyřadit třicet starých kloubových trolejbusů, protože jich má pouze 24, z čehož je pouze 8 opravdu starých (byť stále dobrých) vozů 15Tr. Moc bych se divil, kdyby se vyřazovaly nízkopodlažní trolejbusy 22Tr a 25Tr, kterých je také po osmi. Navíc by po jejich vyřazení bylo kloubových trolejbusů v Brně zase zoufale málo.

A na linkách 25 a 26 ve špičkách kloubové autobusy jezdí jen výjimečně, místo kloubových trolejbusů zde jezdí totiž ty krátké dvanáctimetrové (občas pěkně nacpané). Kloubové autobusy jezdí pouze na lince 26 v sedle (nikoliv ve špičce!), protože v té době pokračují do Lesné.

A pokud jde o tu níže diskutovanou hnanou pouze zadní nápravu, je to bohužel pravda. Svého času stály skoro všechny 25Tr díky tomu, že byla v háji.

Ony jsou totiž vozy 22Tr, tedy poslední skutečné trolejbusy ze Škody Ostrov (a ne "autobusy s fajama", jak trochu pohrdlivě říkají řidiči) vtipně řešené tak, že zadní polovina je mírně zvyšená, do zadních dveří je pak malý schůdek, což nevadí. A díky tomu nezaclání vzadu obrovská bedna s motorem ani naležato jako v 25Tr, ani nastojato jako v Solarisech a tuším SOR, navíc je tak jednoduše vyřešen pohon prostřední nápravy podobně jako ve starých vozech 15Tr. A je tak mimochodem, neslyšel jsem brněnského řidiče, který by dával přednost novým trolejbusům řadou 25Tr počínaje.

0/0
23.4.2015 16:04

J23i50ř66í 22P74e32š 7766660533641

Ale je že pěkné, ten šalinbus ?;-D

0/0
23.4.2015 13:47

M93i39r73o52s74l57a61v 31V15y32k63o18u24p82i53l 3540596333905

Níže mně zaujala odborná reakce pana Kuřítka. Jako laik v dopravě hlavně vnímám podle mne dost špatný trend nákupu takovýchto velkých "oblud" (jedno jestli trolejáků, autobusů, nebo šalin), které dle mého do malého a členitého Brna s uzkými silnicemi nepatří. To je tak do Moskvy a do obrovských měst, kde jsou dlouhé rovné úseky a je tam pro to vhodná síť komunikací. Tak mi tedy připadá, že tady ty "obludy" (co do rozměru = ne, že by byly škaredé) pořizuje někdo s  velikášskými představami o "GIGA" flotile DPmB. Je to obdoba "úletu" se stavbou mrakodrapu AZ-Tower, ke kterému vede jakási silnička formátu areálové komunikace třeba v areálu Zetoru.

Tady také někdo s velkým egem prosadil něco za každou cenu bez ohledu na stav okolí. Výásledek je ten, že tady každou chvíli stojíme před křižovatkou u M paláce, a zuříme, že nemůžeme vyjet na Heršpickou, která je imr vére ucpaná kolizemi na D1 okolo Brna. Včera tam zrovna najel dlouhý autobus, který znemožnil i při zelené v  našem směru průjezd křižovatkou. Takže mi ti "experti" na dopravu a výstavbu už pěkně lezou krkem, protože nikdo už nepoužívá zdravý selský rozum.

0/0
22.4.2015 13:18
Foto

B11r33o91n41i69s19l26a23v 54G78a52b84r11y95š 2742739171

Jakto "velkých oblud"? Jestliže jsou dnešní kloubové trolejbusy nacpané, tak byste je chtěl nahradit dvanáctimetry? Linka 33 by si to někdy zasloužila taky. Na některých trolejbusových linkách jsem viděl vypomáhat kloubové autobusy, protože je to tam prostě potřeba. V Rusku sice nejsme, ale i přesto je mobilita v Brně celkem vysoká.

0/0
23.4.2015 14:33

P65a58v84e77l 93M11a11r41e22š 2973678221661

Naopak do Brna by se kloubů hodilo mnohem více.Oni na některých linkach suplují léta slibované tramvajové trati a jsou ve špičkách narvané k prasknutí.

Kromě smyčky na České a provizoria v Líšni jezdí brněnské trolejbusy poměrně širokými ulicemi sídlišť a kraje centra,s motaním se úzkými historickými uličkami fakt problém nemají.

Heršpická je z hlediska dopravy průšvih, ovšem svůj podíl na něm mají odmítači odsunu nádraží a nového Jižního centra.Kolem AZ Toweru měla vést nová tramvajová trať na odsunuté nádraží.

0/0
23.4.2015 16:47

M24a98r85t65i30n 71K61u69ř63í36t61k12a 6827786298315

Trolejbusy jsou pěkné, ale čekám, že to bude pr.ů.ser jak Brno. Koncepce jejich pojezdu, tj. hnaná pouze zadní náprava (byť se silnějším motorem) vůbec není do Brna vhodná. V placatém Hradci Králové či Českých Budějovicích zatím není problém, ale v Brně kde jsou páteřní trolejbusové linky vedeny z kopce v Pisárkách, do kopce v Kohoutovicích, už problém je.

Problém se vyskytuje trolejbusů Škoda 25Tr, které jsou úplně stejné, akorát v karoserii jiného výrobce. Mají také úplně stejnou hnací nápravu od výrobce ZF. 

Výsledek: 2-3 z devíti brněnských trolejbusů stojí kvůli nápravě, která mnohdy vydrží s bídou 50.000 km. Zato staré nízkopodlažní kloubáky 22Tr, které mají hnané 2 nápravy, mají nalítánobez problémů už přes půl milionu km.

Problém není v nápravě samotné, ale v tom, že je to náprava konstruovaná pro autobus se spalovacím motorem. Elektromotor má mnohem vyšší dynamické účinky a nápravu výrazně přetěžuje a ničí.

Aneb takhle to dopadá, když o všem rozhodují politici, kterým chybí patřičné znalosti a zkušenosti a je jim pod úroveň vzít v potas připomínky chlapů z vozoven, kteří tyto problémy denodenně řeší. Místo toho se řídí pouze cenou, protože jeden motor a jedna hnací náprava jsou levnější než dvě nápravy a dva motory. Bohužel i ta karoserie je postavená tak, že doplnění druhé hnací nápravy v budoucnu je vyloučeno.

Takže až bude 10 z 30 trolejbusů Škoda 31Tr Sor odstavených kvůli nápravě a začne se o to zajímat EU kvůli dotacím, tak si paní/slečno redaktorko vzpomeňte na tento příspěvek a patřičně to rozmázněte.

A stejně tak si na tento příspěvek vzpomeňte v zimě, až tyto trolejbusy uvíznou v kopci, protože jim na náledí ustřelí nehnaná prostřední náprava do boku.

+4/0
18.4.2015 8:35

T66o43m50á74š 87T95a73t55í95č10e31k 5600292710518

Ježišmarja, nemaluj čerta na zeď. :-( Ne že bych ti nevěřil, ale kurňa ředitele DPMB znám, a nechcu si představit, že by podepsal takové úlet... 8-o

0/0
18.4.2015 14:05

P14a55v39e79l 66M29a79r34e22š 2143538391951

On je jaksi problém v tom, že jiné trolejbusy dnes neseženete. 22Tr je ještě výrobek Škody Ostrov, která si trolejbusy i sama vyvíjela.

Moderní trolejbusy ( jediné dnes dostupné) jsou unifikované vozy, konstrukčně stejné jak pro naftovou tak elektrickou trakci. Je to totiž levnější a servisně jednodušší , vyvíjet samostatně trolejbusy, jež se na trhu udá mnohem méně než autobusů se zřejmě nevyplatí.  - O.T.: napadá mně, kromě několika zemí bývalého východního bloku, jezdí vůbec někde po světě trolejbusy? -

Na druhou stranu možnost zástavby/ponechání spalovacího motoru může být i výhoda . Viz zmíněný Hradec a jejich duobusy na dvou linkách. Jen se radnice zjevně ještě nenaučili tuhle universalitu a možnost obejití se bez trakčního vedení patřičně využívat ve větším měřítku

0/0
18.4.2015 17:12

M81a94r25t80i79n 73K78u56ř91í33t70k50a 6537886648985

1. 22Tr, stejně jako 21Tr byly konstruované jako trolejbusy, proto se také neujaly z nich odvozené autobusy 21Ab.

2. Solaris nabízí i dvoumotorové vozy. 

3. Např v San Francisku jezdí trolejbusy, jsou to dokonce 14Tr a 15Tr z Ostrova.

http://transphoto.ru/show.php?t=2&cid=307

+1/0
18.4.2015 18:13

V20l42a96s21t31i15m72i12l 22S98m50o42l31k46a 9306582980904

Ta unifikace je opravdu zajímavá, ale když bude záplava trolejbusů stát dole pod kopcem, tak z toho bude opravdu víc problémů, než užitku. Přitom dát elektromotor do každého kola na druhé a třetí nápravě není až tak nereálná věc - navíc by tím odpadlo hodně dalších součástek včetně diferenciálu a nápravy by se tím značně zjednodušily.

0/0
18.4.2015 19:35

P59a80v29e50l 86O49d24r58a79z84i88l 6364769647800

Ono by to šlo i do řízené nápravy, není zvláštní důvod, proč ne. To by bylo, sníh, auta a autobusy stojí, trolejáky 6x6 jedou...;-)

0/0
18.4.2015 20:44

J24o78z16e42f 17D90u19h91a12c80e39k 7411570203710

je pravda ze na kohoutovickom kopci vidim docela casto stat pokazene trolejbusy :D nastastie 25+26 nema taky velky kopec

0/0
19.4.2015 11:58

P74e70t58r92a 17N45o58v33á91k82o61v51á 7308836754448

Ano, jak nasněží, tak to na Vinohrady jezdí úplně samo, chcete říct...?

+1/0
19.4.2015 22:33

P44a69v28e51l 39O87d51r18a81z67i77l 6474219557910

A kolikrát za rok sněží? 3 dny?

+1/0
20.4.2015 10:00

P13a86v14e23l 40M43a68r28e31š 2893858321791

Vinohrady, to je taky úlet.

Velké sídliště připojené k městu jednou silnicí ustici na věčně ucpaný městský okruh...

0/0
23.4.2015 16:50

J64a69n 35Ž26á67k 4455684228152

>>>A stejně tak si na tento příspěvek vzpomeňte v zimě, až tyto trolejbusy uvíznou v kopci, protože jim na náledí ustřelí nehnaná prostřední náprava do boku.<<<

Úplně stejně jako kloubové autobusy. Hnaná zadní náprava a až za ní je motor a převodovka. Tato páka pak odlehčuje prostřední nápravu.

0/0
20.4.2015 9:30

P79a82v33e62l 75M34a39r96e46š 2763108781741

Takže konečný počet tykadel, bude stejný jako dnes...

Přitom už léta  se mluví o nutnosti NAVÝŠIT počet trolejbusů.Je to nutná podmínky pro výstavbu nových trolejbusových tratí. Především celé roky plánované prodloužení linky 25 /26 z provizorní konečné Novolíšeňská na terrminál na Jírovu a novou trať přes průmyslovou zónu do Tuřan

0/0
18.4.2015 8:10
Foto

J47a17c52h42y75m 25B47r37z64e17z18i85n48a 6569519202113

Design je tak 20 let do minulosti a sedačky má ty super klouzavy

+2/0
18.4.2015 4:48

A51n42d85r33e13a80s 60L63o18r39e31n83z 3239858538141

U vás v Polsku nemáte ani takový!

0/0
18.4.2015 8:18

P27a62v81e83l 91M30a30r84e50š 2723748471231

Co byste si představoval u trolejbusu za design?

trolejbus vždycky bude velká hranatá krabice

A navíc tohle je vlastně kloubový autobus SOR s elektrovýbavou místo naftového motoru. Tudíž logicky vnější vzhled bude totožný právě s autobusy ( které už po Brně také jezdí). Takhle se vyrábí trolejbusy už posledních pár let, fabrika Škody v Ostrově už dávno neexistuje...

Pořád lepší, než ten asijskej design nových plynových autobusů co je ted v Brně potkávám

0/−2
18.4.2015 8:33

P29e82t28r94a 94N44o23v55á70k65o55v88á 7338456934628

Ale ty klouzavý sedačky jsou fakt mor, to musel vymýšlet ultrablbec, kterému se líbilo jenom to, jak to vypadá.

0/0
18.4.2015 16:21

P24a78v62e13l 67M85a73r67e28š 2803318561451

není konfigurace, typ provedení sedadel v kompetenci objednavatele, tedy DPmB?

Furt lepší tohle než ty textilní sedačky. U plastu alespon vidím, který prase na tom sedělo přede mnou

0/0
18.4.2015 17:15

P59a38v43e46l 44O34d20r35a88z77i71l 6964439607160

Plast je ok, ale ne takovej, na kterým sjíždíte i v zastávce, natož v zatáčce.

0/0
18.4.2015 20:46

P91e59t55r35a 66N70o71v19á70k78o37v54á 7258106244738

Snad jediné horší než tenhle lesklý plast jsou dřevěné sedačky, které jezdí testovací v jednom busu. Zažila jsem je na 67 z Ikey. Jsou to něco jak židličky na venkovní posezení, takže ne celodřevěná sedátka, ale laťka. A aby nezadíraly třísky, tak nalakované. Měla jsem co dělat, abych se i s jednou rukou nadržadle udržela zadkem na židličce.

0/0
19.4.2015 22:38

P86a77v94e42l 32O19d54r97a35z68i72l 6454169657690

Přitom vymyšleno už to bylo - laminátový sesle ve starých šalinách taky klouzaly, ale jen dopředu. Boční vedení bylo slušné.

0/0
20.4.2015 10:01

S17e78n81a17d 72K54o63l85á73ř 9494661634183

Že bychom se ráno v té pětadvacítce ve směru na kampus konečně nemačkali? :))

0/0
18.4.2015 3:41

T88o19m19á21š 25T90a93t11í11č37e95k 5470602290668

A ty se nerad mačkáš na cestující do kampusu? ;-)

+1/0
18.4.2015 14:07

P93e35t64r53a 11N71o58v72á17k37o68v19á 7108146544748

Kdyžto jsou důchodci do nemocnice, tak ani ne, no.

+1/0
18.4.2015 16:21

Z68d10e64ň88k25a 57V57e53s21e63l67á 8789815447560

Nooo, ono taky záleží, kterou pětadvacítkou ráno zrovna jedete - jestli tou, co přijede narvaná po 10 minutách (když mezitím mají jet 3), nebo jestli si minutu počkáte na další, která je poloprázdná... ;-)

(Pětadvacítkou jezdívám ráno ke Kampusu do práce a mezi osmou a půl devátou je to fakt příšerný - má to jezdit co pár minut, přitom není výjimkou, že nejede nic třeba 10 minut a pak jedou 2 nebo 3 hned po sobě... :-/)

0/0
18.4.2015 14:47

P52a87v69e60l 18M95a64r91e59š 2263118811511

Především do kampusu měla být postavena tramvajová trať.

Taky slibovaná už pár let...

+1/0
18.4.2015 17:18

M15a89r89t55i35n 68D95u81f70e13k 3192457808524

Předpokládám, že v interiéru to bude drnčet podobně jako v autobusu ze SOR Libchavy. Interiér je sice opticky pěkný, ale sedadla jsou hladká jako skluzavka a interiér vibruje.

+1/0
17.4.2015 21:07

P88a42v91e75l 38O60d83r79a49z49i94l 6584199757500

Sedadla jsem viděl, naštěstí z auta, jak se v nich lesklo nízké slunce, tak jsem mimoděk začal sjíždět i v tom svém křesílku. Probůh, která hlava pomazaná vymyslela lesklé kluzké sedačky do vozidla MHD???

0/0
17.4.2015 23:09

T48o87m43á15š 51T62a31t18í42č20e85k 5610842480778

Ta, která chtěla vyhovět požadavku zákazníků, aby to nebylo plyšový.

0/0
18.4.2015 14:09

P33e78t64r17a 31N10o83v87á49k96o70v65á 7508936964258

Jel jste teď někdy naposledy novou 44/84? Má je ten kloubák plyšový? Nemá. A má je klouzavý? Nemá, protože to vymýšlel inteligent a použit takový ten zdrsnělý plast (nebo jak se to jmenuje).

0/0
18.4.2015 16:23

V91i54k42t82o69r 14K93o28š31í80č10e81k 3886753751446

Tak trolejbusů nebo autobusů?!

0/−1
17.4.2015 20:00

P70a40v51e86l 75O65d60r47a45z43i85l 6224379207260

Nyní trolejáky, už dříve i busy, ju?

0/0
17.4.2015 23:08

K27a41r28e11l 78F73a38j59t 5438352311283

Panebože ... už v té redakci zaměstnejte někoho kdo se v práci vyskytuje i hlavou. Včera jste míchali tramvaje s autobusy a dneska se vám to  daří i s trolejbusy ???

0/−1
17.4.2015 19:57

L94u21d73ě62k 68M48u78s63e55l37í26k 3886819

Linda ještě nejela do Šlapanic linka 31

0/0
17.4.2015 18:53

D45a33n69i18e16l 92K69r83o63n56e56r 7744654366877

Super, pojedeme k mori!

+4/0
17.4.2015 17:59

M20i95r25o65s57l70a48v 73H82r73u46š42k72a 1640875113515

Co?

0/0
17.4.2015 18:44

R28o43b71e50r95t 70M73a29c14h94a62l15a 8201191206324

no jasne,s prodluzovackou

+8/0
17.4.2015 18:48

K67a66r56e58l 29N92ě32m83e74c 2853414856728

Já taky jednu půjčím.

+1/0
17.4.2015 19:33

P16a34v26e42l 33V13e92l14e18c58k78ý 5294604513113

Já přinesu z domova lampu!

0/0
17.4.2015 21:02

P42a54v88e84l 19M92a11r19e80š 2513748941581

Já už k moři trolejbusem jel. Na Krymu ze Simferolu, 60km dlouhá trat s prastarýma  Tr8/Tr12.

To bylo ještě před tím, než se Krym vrátil tam, kam odjakřiva patří  - do Matičky Rusi

0/0
18.4.2015 17:21

P96a63v63e84l 10O23d78r78a29z80i16l 6254169247180

Jo, tam byli známí, prej byl pohled na místní ženy, které měly na cestu flašku vodky (tu půllitrovou jak naše stará na pivo, co nejde znovu zavřít) dost zajímavej.

0/0
18.4.2015 20:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.