Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Historik Kovařík: Brněnský pochod byla humanitární katastrofa

Divoký odsun brněnských Němců byl mimořádný svou velikostí a katastrofálními následky, říká brněnský historik David Kovařík o událostech na konci května 1945. V rozhovoru popisuje, jak vypadal pochod do Pohořelic a proč se vzpomínky Němců na tyto události liší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K20a87r83e63l 84L60a58n27a 60I85n35g95. 9276961602

A za Lidice a jiná zvěrstva si to nezasloužili ? Nepište, že zrovna oni nikomu neublížili. Němci taky po atentátu na Heydricha vraždili  Čechy bez jakékoliv souvislosti s atentátem ! Prostě si to zasloužili ! A jim nikdo nestřílel děti...

0/−1
1.6.2015 20:46

M31a22r28t27i37n 95N67o89v75o76t62n33ý 3366936511344

Nezasloužili. Pokud myslíte, že si to zasloužili, tak pouze klesáte na úroveň těch nacistů, kteří ty Lidice vyvraždili.

0/0
2.6.2015 19:15

K47a76r56e14l 97D86r41d89a 6433505797319

U Brněnského pochodu stojí za pozornost, že na české straně zemřelo 629 osob a v Rakousku 1062 osob. Německá strana vidí počet obětí mnohem vyšší.

  Pak je velmi poučné projít jednotlivé Wikipedie. Německá začíná divokým odsunem, vyjmenovává počty obětí, uvádí letošní brněnskou deklaraci a jako historické pozadí zmiňuje neuváženou odplatu českých mladíků za nějakou okupaci. ;-D

  Anglická Wikipedie je v režii Němců. Uvádí stručně jen pochod.

  Obě mají odkazy na sudetoněmecká a německá média, která si všímají letošní brněnské deklarace a doplňují ji proněmeckými komentáři (např. s vyššími počty obětí), chválí primátora Vokřála a pečlivě vyjmenovávají odpůrce deklarace v čele s Haškem. Prý došlo v Česku k přelomové události. ;-D

  Ruská Wikipedie popisuje roli sudetoněmecké menšiny na rozpadu Československa, Mnichov, okupaci, odsun Němců. Uvádí Benšův projev z října 1945, že odsun má být humánní a bez excesů, a i přesto odsun provázela řada excesů. Pak uvádí nějaký nepodstatný brněnský pochod a spor kolem počtu obětí na české a německé straně. ;-D

  Česká Wikipedie je patrně v režii sudetských Němců. Nejpodrobněji rozebírá okolnosti pochodu. Zcela postrádá jakýkoliv údaj o okupaci Československa. Po německém vzoru pečlivě jmenuje všechny zúčastněné osoby. Jde o určení pachatelů a zanesení osobní odpovědnosti za chabou kolaboraci s dnešními sudetskými Němci. Pečlivě rozebírá senzaci letošní brněnské deklarace a vyjmenovává odpůrce deklarace. Prý do roku 2015 se Češi báli o brněnském pochodu mluvit, ale letos to mladí Češi vzali do svých rukou a konečně na české straně tabu padlo. ;-D

+2/0
1.6.2015 12:01

K46a41r90e86l 54D97r49d37a 6293705387109

Na anglické Wikipedii je odkaz na přednášku Davida Kovaříka "Brněnský pochod smrti: mýty a skutečnost". Přednáška končí slovy:

  "Komunistická historiografie neměla zájem tuto problematiku z mnoha důvodů otevírat a zabývat se jí. O "popularizaci" a publicitu brněnského pochodu se tak postaraly již zmíněné sudetoněmecké vysídlenecké kruhy, podporované některými spřízněnými českými historiky a publicisty, což mělo za následek vytvoření značně problematického pohledu na sledované brněnské události a vytvoření nelichotivého obrazu české společnosti v revolučním období roku 1945. Zkreslená, tendenční a jednostranná interpretace německé strany bohužel zakořenila v povědomí širší veřejnosti, zejména za českými hranicemi." ;-)

0/0
1.6.2015 12:10

H39e78l23e42n55a 57K78a83v19k11o42v87á 4883276329463

Určitě zavraždili Němci více Čechů i se spoustou nevinných dětí, než  Češi  po válce německých občanů. Uznávám, že to neylo humání ani na jedné straně, ale odsunout třeba Žida, jemuž Němci zavraždili čtyřicet  i více nejbližších, to se těžko odpouští.A dnes mám dojem, že tyhle články  bohužel hájí v pozici  nevinných obětí  více odsunuté  Němce a ty české oběti ustupují do pozadí.

+4/0
1.6.2015 11:36

R97o12m96a37n 74J12e19s70c89h38k89e 9638815157535

Při odsunu v roce 1938 ze Sudet nebylo tolik mrtvých Čechů jako Němců pří pochodu v roce 1945 přes Pohořelice do Rakouska.

0/0
1.6.2015 17:18

P20a89v73e69l 61O20d85r46a67z27i36l 6444759547920

No a co? Češi v roce 1938 nenesli vinu za desítky milionů mrtvých. Němci ano.

Kromě toho většina obětí konečného řešení sudetoněmecké otázky zemřela vyčerpáním, nebo na nějakou infekci.

0/0
2.6.2015 8:31
Foto

O10t46a 37L83ö86b80l 8869249796488

Ano, byla to spontání organizace na které se ovšem podílel tehdejší nadporučík Pokorný z OBZ a následný tajemník na ministerstvu vnitra. Ovšem nebyla to spontatní výbuch lidového hněvu, ale jeden z prvních aktů nové komunistické moci. Co se týče mrtvých, lépe to bylo již organizováno v Postoloprtech. Což byla již skoro genozida a organizovaná vražda jednotek Československé armády.

+3/−1
1.6.2015 9:30

P42a34v20e79l 67O12d67r81a29z80i19l 6494199827400

Genozida, jawohl, Herr Löbl.

0/0
2.6.2015 8:31
Foto

O72t31a 91L58ö73b96l 8519619706178

Prof. PhDr. František Šmahel, DrSc., místopředseda historického ústavu akademie věd: „Dějiny se vždy budou přepisovat, protože jinak by ztratily pro nás jako občany smysl. Může se také stát, to nechci přivolávat, že bude opět třeba hledat v našich dějinách a jejich postavách posilu, a to bez ohledu na pokročilost evropské integrace. Historie jako věda by se však nacionálními, konfesními ani jinými ohledy neměla nechat svázat, i když svým poznáním bude někdy zraňovat.“

+1/0
1.6.2015 9:27

J55i76ř79í 43F72o49g84e27l 2640211366722

Odkdy se přepisovačům dějin říká historici? A že se jich poslední dobou vyrojilo....

+4/−4
1.6.2015 7:51

T96o87m60á74š 22K40o78u82d49e15l97k73a 1799530917404

jaké přepisování dějin zase? to se vážně nesmí mluvit o temných kapitolách naší historie, aniž by člověk dostal nálepku kolaboranta a lháře. tahle diskuze jen potvrzuje, že se s minulostí vyrovnávat neumíme. až vyjde článek o tom, jak se češi chovali k židům za druhé republiky a protektorátu, stanou se ze všech hurávlastenců židobijci?

+3/−1
1.6.2015 8:00
Foto

J66a58r11o38m98í59r 65T81h57u80m36a 8683768221116

Dnes se ovšem hledají jenom ty temné kapitolky v dějinách našich, ale vynechávají celé temné ságy z dějin velkoněmeckých fašistů.

0/−1
1.6.2015 11:07

T74o61m34á52š 52K80o57u88d31e29l77k51a 1459700117624

to není pravda. o nacistických zločinech je každé jaro nějaký nový cyklus a speciál. jak v posledních letech probíhala kulatá výročí. transporty židů, heydrich a jeho doba atd. problém je v tom,že o temných kapitolách našich dějin se nesmí mluvit nikdy, protože vždy následuje: ať se mluví o těch druhých. rok smíření v brně se věnoval válce ze všech stran, od rusů po cikány, ale jedna akce znamená, že je to banda kolaborantů. už mě to vlastenčení vážně unavuje.

+2/−1
1.6.2015 12:19
Foto

J38a93r87o73m20í46r 31T78h27u40m13a 8193168361146

Dnes se vyhledávají je ty naše "temné dějinné skvrnky" a ty fašistické velkoněmecké flekance se tiše přecházejí. A ten kdo na ně v dobrém upozorní, se stávý vyvrhelem. Viz oan hejtman Hašek ![>-]

+2/−1
1.6.2015 11:12

T21o95m56á77š 39K16o23u16d29e80l19k38a 1469130157454

viz výše, musíte trpět hodně velkou selektivní slepotou,abyste mohl říct,že o nacistických zločinech se nemluví.

+2/−1
1.6.2015 12:20

P64e67t24r 83D16v97o14r23a38k 5409558352213

Kovarik je humanitarni katastrofa....

+2/−3
1.6.2015 2:44

P76e47t82r 93D25v66o55r88a92k 5709558242873

A co tim chtel autor clanku jako dokazat?

Ze jsme, jako Cesi, zabili par mozna nevinnych Nemcu?

Ale nikde v clanku nevidim, ze by se zminoval o tisich Cechu zavrazdenych Nemci  v Cesku za valky, i pred valkou v Sudetech. To jako neexistovalo?

Az se Nemecko omluvi  a hlavne zaplati valecne reparace Cesku a osobne vsem postizenym, pak se muzeme o necem bavit...

+3/−5
1.6.2015 2:38

J67a92n 10M18l84e74t 9216948470

- Německo se omluvilo asi 1000x, a v podstatě se omlouvá dodnes.

- Odškodnění zaplatilo po roce 1989 pomocí Česko-německého fondu budoucnosti, všem kteří si o něj požádali - http://www.fondbudoucnosti.cz

- Ano, česká a moravská lůza po válce zbytečně zavraždila mnoho nevinných Němců,

- Články o zločinech Němců také vycházejí pravidelně k různým výročím.

+3/−1
1.6.2015 8:58

R51o90m52a96n 22J91e43s49c98h60k87e 9938525427365

Srovnejte počty mrtvých Čechů po zabrání Sudet v roce 1938 a počty mrtvých Němců při divokém odsunu na pochodu z Brna přes Pohořelice do Rakouska na přelomu května a června 1945.

0/0
1.6.2015 17:23

P44e30t46r 58D55v71o95r67a68k 5289398202223

A valka vyvolana Nemci nebyla humanitarni katastrofa?

Co je to zase za srani si do vlastniho hnizda?

+6/−3
1.6.2015 2:26

R29o55m79a23n 26J38e94s90c50h28k53e 9638555537705

Co té válce předcházelo ?? Co pakt Molotov - Ribentrop ??

0/0
1.6.2015 17:30

P94a36v92e25l 59O73d73r63a37z62i48l 6754549337830

Skoro bych řek, že MAFRA furt patří Němcům, podle smršti článků na téma Jak hrozní jsou Češi.

+1/−2
31.5.2015 22:06

J77a82n 80P30e29r53n79i73k 8760231478446

Patří Burešovi, který se jim ovšem cpe na trh :-)

0/0
1.6.2015 9:06

P92e12t92r 93M10u28n35z72a41r 1345231609486

No tak tu máme další článek k tomu samému tématu (osobně si myslím, že tento je o chloupek lepší než předchozí) během týdne. Tak se k tomu vrátíme do třetice?

+1/−1
31.5.2015 21:38

T55o90m52á60š 77K62o49u67d66e49l69k82a 1349330277244

Honza Hanák říkal při společné motlitbě na začátku pouti, bože, smiluj se nad těmi, kteří v sobě nedokáží překonat nenávist. jako ateista souhlasím.

+4/−1
31.5.2015 20:33

K62a25r11e22l 39D79r61d44a 6673475567299

Já spíš souhlasím s tím, že se má nad Vámi Bůh smilovat. ;-D

0/0
1.6.2015 13:40

T60o51m53a68s 29V81a73r62g37a 1235984606965

trapnej článek. a velmi trapnej titulek

+1/−4
31.5.2015 20:28

M75a36r61t32i21n 75N94o18v57o78t18n22ý 3476196741384

K tomu váš trapnej komentář a máme to komplet :-)

+1/0
31.5.2015 20:35
Foto

V17ě91r39a 15P30r17a24g95a11č62o52v59á 1635863488267

...Vlak štěstí a naděje - Helena Růžičková - "odsun" českého obyvatelstva z pohraničí...

+2/0
31.5.2015 20:11

M49a25r62t53i10n 21N55o71v61o21t12n72ý 3446566811714

Němci, jako poražení, se dokázali se všemi zvěrstvy, které za války napáchali, dokázali vypořádat a jsou příkladnou demokracií. Češi se, bohužel (a je to vidět i tady v diskusi), se zvěrstvy, které napáchali po válce zatím vypořádat nedokázali. Dílem za to mohli komouši, kteří 40 let bránili vyšetřování těchto zločinů, protože pachateli bývali často jejich soudruzi.

Je dobře, že se tyto události připomínají. Je dobře, že Brno schválilo deklaraci. Časem se s tím vyrovnáme i my.

+9/−1
31.5.2015 19:49

M97i33r29o30s68l54a75v 67B22o65l31e58r32a44d53s69k40y 2919711326554

Pane Novotny, to je spravny nazor, bez ohledu k tem vsem smutnym skutecnostem te doby. Nikdo, ani Nemci dnes nepopiraji tyto skutecnosti. Ja ale chapu tu situaci,tedy pokousim se, dobu tesne pred a u konce valky pochopit. Uz z duvodu ze zde, v Nemecku ziji jiz 35 let. Takze i nejakeho srovnani jsem snad schopen.

K vasemu nazoru co se tyce komunistu,  do svych rad vitali nekoho s ruznymy skraloupy, i konfidenty, Nemce z rad zlocincu co zmekli v povalecnem vezeni a jine, bylo by to nadlouho a vec je to dnes obecne znama.

Ja bych si za sebe pral, aby se udelala konecne za vsi tou dobou tlusta cara. Je to jen muj nazor, nikomu jej nenutim.

Zdravi HrabecEU

+4/0
31.5.2015 20:01

M31a38r95t45i67n 53N18o14v50o60t54n80ý 3796606401664

Souhlasím s vámi. Ale tlustou čáru bych zatím nedělal. Tu bude možné udělat až v momentě, kdy Češi vezmou za své i ty mrtvé, kteří zemřeli nebo byli zavražděni při odsunech po válce a kteří třeba skončili v neoznačených hromadných hrobech. Všichni byli obětmi stejné války. Až se to stane, tak už žádnou tlustou čáru nebude potřeba dělat.

+1/−1
31.5.2015 20:12

J27o56s94e48f 93K41r44o89u96p48a 1279672426428

Vše je nutno posuzovat pouze očima tehdejší doby, ne očima dnešních mudrlantů. Byla to jenom částečná odplata za zvěrstva Němců.

+3/−3
31.5.2015 19:28

M51a83r58t26i76n 93N33o83v11o11t66n62ý 3706146761764

Možná ano. Ale Češi tím jenom ukázali, že dokážou být stejné svině jako Němci.

+6/−1
31.5.2015 19:38

P52a82v22e12l 22O45d76r82a60z89i93l 6154489287360

Jo, někteří. Ti se klidně mohou omlouvat doalelujá.

+1/−1
31.5.2015 22:05

T50o71m18á19š 69K31o62u83d45e43l42k54a 1929800407694

já vážně nechápu,kde se ve vás pořád bere ta nenávist. nacistické zločiny se rozbírají ze všech stran, ale jak někdo napíše něco naopak, už je to kolaborace. fanatici.;-(

+7/−1
31.5.2015 18:09

J39o22s29e95f 43K54r39o29u16p17a 1749652866108

No prostě je;-)

0/0
31.5.2015 19:29

M27a45r81e74k 26H90r62u94b16y 6557882981768

Nejak jsem si nevsiml, ze by v nemeckem tisky byly vzdy takhle kolem kvetna clanky o dojemnych pribezich z lagru, historky z vyhlazovani nebo realisticke popisy z prohranych bitev na vychodni fronte 8-o:-P

0/0
31.5.2015 23:47

J68i79r89k82a 12L29e29j63s92k29a 5311913956425

...kdyby se alespoň takto zachovali Němci k židům (nechali je odpochodovat a být na pokoji),nemuseli pochodovat po válce oni

+8/−2
31.5.2015 16:08

M87i12r62o55s96l96a45v 25B96o71l27e64r49a17d44s15k73y 2179431766704

ano, ano, dokonce z pocatku se takova moznost nabizela, ale to bylo skutecne brzy, kdo tehdy by tomu pozdejsimu deni uveril???!!?

0/0
31.5.2015 16:30

M49a25r33t72i45n 66V45a34h26a60l81a 4300570734911

Neví též k čemu je toto vše dobré. Těm lidem nikdo nevrátí život. Dnešní optikou svinstvo. Tehdejší optikou naprosto normální. Prostě se to tak stalo. A co se jako očekává od nás nyní ? Omluva za dědečka, nechat potomky bývalých spoluobčanů podívat se ,pro jejich rodiny, smutná místa, vtyčit kříž, opravit hřbitov předků ? Proč ne. Ostatně I ten protivný landsmanšaft ustoupil od náhrad, Německo se kaje, právně jsme to prý uzavřeli. Tak o co jde ?

Za sebe za tahdejší příkoří se omlouvám, ale dejte už pokoj s tou medializací, a hoňte si triko na něčem jiným.

+4/−3
31.5.2015 14:40

M53i98r90o11s41l52a81v 27B64o46l78e22r28a86d54s24k58y 2289711486854

ano, souhlasim, uz proto ze zde v Nemecku to uz posunuli dal, tedy ti povalce narozeni...a kdo mysli ze se zde o tom vsem nemluvi, myli se. Kdyz si vzpomenu, co se moje deti v zakladni skole ucili o dobe 1933-1945 pred 20ti lety a dnes, je to rozdil a verte, nazyva se vse pra!EUvym jmenem!!

0/0
31.5.2015 16:26

L38i81d61k40a 98Z90e80l21i45n44k91o42v52á 2601730263424

jděte už s tím do někam.Proč to najednou tak vehementně vytahujete?Svádí ase na komanče, že se o tom nesmělo mluvit. Po převratu je 25 let a teď se to vleče na povrch-trošku dlouhá doba-smrdí to

+2/−5
31.5.2015 13:39

F45r27a66n96t67i36š65e53k 26E47l70i46á33š 6117853355156

Říká se, že mezi Čechy bylo největší procento kolaborantů. Tím odsunem chtěla řada lidí ukázat, jak jsou stateční a jak umí zatočit s bezbrannými. Odsun navždy zůstane jak skvrna na našem charakteru. Měl by se připomínat neustále, podobně jako bychom si měli neustále připomínat, jak snadno jsme kolaborovali s komunisty. Prospěchářství je bohužel náš národní rys.

+4/0
31.5.2015 18:08

T24o26m38á70š 41K60o11u16d29e12l86k79a 1759350807964

to je zase zbytečné sebemrskačství. kolaborantů u nás víc nebylo, ale odsun účelový byl. zejména pro politické elity vzniklé za války v moskvě. pro mě je skrvna hlavně to,že se tomu nechceme postavit čelem, pořád jen výmluvy a obviňování všech okolo.

0/0
31.5.2015 18:11

P26a81v53e80l 88O70d55r94a85z82i53l 6194749217420

Ale osvšemže odsun byl účelový. Odsun se provedl za účelem eliminace německého rizika. Nevím, jaké ještě postavení se čelem byste si představoval, ale můžete jít na Moravák a tam si nasypat popel na hlavu podle libosti.

0/0
1.6.2015 11:57

J15i16n47d45ř57i86c70h 14H65r65a90d47e33c77k73ý 6505219892482

"Sympatizantů nacismu tu bylo velmi mnoho, příliš mnoho němců se namočilo. Přitom se vnímali jako Hitlerova oběť, což pro ně znamenalo, že nenesou žádnou vinu. Bez ohledu na to, co udělali."

+1/−1
31.5.2015 13:28

M17a29r41e54k 26H53r69u42b83y 6587172911418

Pochod Nemcu byla humanitarni katastrofa, zatimco pochody smrti z lagru byla pohodova turisticka selanka;-) jo aha, ono jedno bylo za valky a druhe par dnu po valce, takze je potreba aplikovat uuplne jina meritka, ze? :-P

+11/−3
31.5.2015 13:13

J18a69n 80M72l38e88t 9326198540

Někdo někde říká, že pochod smrti za války byla selanka? Nebo co jste chtěl svým příspěvkem říct?

+5/−2
31.5.2015 13:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.