Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nepřesunujte brněnské nádraží, píšou špičkoví architekti vládě

Současná poloha, pod Petrovem, u řeky. Tři možnosti, kde by mohlo být brněnské vlakové nádraží. O nich budou za rok rozhodovat Brňané v referendu. Jeho výsledek však bude závazný jen pro vedení města. O brněnském nádraží se totiž ve skutečnosti rozhoduje v Praze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P40a18v78e83l 95H57o62u28s50k96a 3341145140978

Chápu to dobře, že milí páni architekti něchtějí ani jednu novou variantu, ale na současný stav se podle nich jednoduše nemá sahat? Máme se zříct mezinárodního uzlu a možnosti dojet za hodinu do Prahy jen proto, aby to měli architekti o pět minut blíže do svého studia???

+3/−5
16.9.2015 20:14

O62n48d21ř53e36j 30H44o10l16u33b 1899207298526

Pokud někdy náhodou nějaké nové nádraží bude, tak se obávám, že to bude "kompromis" mezi všemi variantami, který si vybral vždycky to horší:

- zůstane na stejném místě, jenom zatáčky budou prudší nebo budou místo dvou tři (je stanoveno, že zatáčka nevadí, protože ve Švýcarsku existuje nádraží, které je v zatáčce)

- napojení na MHD bude příšerné podobně jako teď (všude se diskutuje o tom, jestli se na Svoboďák pěšky půjde 4 nebo 5 minut, ale nikdo nevidí, že nesmyslně umístěný podchod může znamenat zdržení třeba 3 minuty). Stávající uzel není dobře vyřešen - něco zastavuje před nádražím, něco za nádražím, něco ještě kousek vedle (trolejbusy). Správně má být nádraží v jednom patře (nebo několika), MHD v jiném pod (nebo nad) ním. Pak může být všude blízko.

- nepřibude ani jedno nástupiště, protože nikdo nepotřebuje, aby vlak setrvával v nádraží dlouhou dobu (zato každý potřebuje, aby průjezd posledního kilometru na příjezdu na hlavák trval 15 minut, protože v nádraží není místo)

- přestavba stávajícího nádraží bude mít fatální vliv na jeho použitelnost. A to po dobu několika (tedy aspoň 4 nebo 5) let. Spousta spojů bude muset být zrušena, nebo odkloněna. Stačí se podívat, jak to vypadá teď, když chybí pár kolejí v Maloměřicích. To je (bohužel) docela jasný argument pro rekonstrukci za provozu.

+1/0
16.9.2015 18:03

E91d63u46a46r14d 16B94l82a80z31e47k 1713120935785

Bude to zase jen samá komerční firma, obchod y a mekáče ;-€ A kdesi daleko od centra :-(

0/0
17.9.2015 19:37

P98e37t96r 63G33a28b23r46i52e64l 59S18t33. 3846889722766

Hlavní slovo by měli mít ti, kteří nádraží nejvíce využívají, tedy ti venkované, kteří jezdí do Brna denně za prací!! A ti jsou většinou proti přesunu!!

+11/−4
16.9.2015 14:42

E14d69u64a13r60d 29B97l19a24z81e26k 1733800335365

Jsem z městyse 50km od Brna a již jako tejdne, někdy i deně! (při praxi), dojíždějící student, jsem ocenil zejména, že dojedu téměř do centra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! R^

 Nádraží někde za městem je pro mě nepřijatelná, navíc, kdy se mi blíží s vyšším věkem vyhlídky, že přijdu o řidičák a možnost zajet do skvostného Brna jen vlakem, to budu v důchodu pajdat kilometry pěšky do centra???... A zase budu procházet komerčníma firmama jako Vaňkovka?... Prej mělo být až 80% plochy nové budovy na jihu samá "chudinka" komerční renomovaná firma ;-€

+1/0
17.9.2015 19:36

R65o11m77a35n 36J86e10s39c55h20k81e 9868945817205

V Innsbrucku posunuli nové nádraží asi o 400 metrů směrem na západ. To je zanedbatelné. Nádraží v Brně je špatné. Předělat je nutnost. Kvůli 6 minutám při posunutí nádraží směrem k řece od 5.nástupiště k řece problém nevidím. Rozdíl jedné šalinové zastávky. Já také dojíždím do Brna.

 Také bych uvítal železniční zastávku u Hornbachu-Bauhasu. Jenomže to by politici museli jezdit vlakem a ne auty.

0/0
18.9.2015 21:18

Š93t17e54f42a11n 47F89r28i78č39a 7872488513126

Stačí se jet podívat do Švýcarska, kde si nádraží v centru, památkových budov i související infrastruktury cení nade vše. Kdykoli tam přijedu, vždy žasnu nad tou krásou, nablýskané mosazné prvky, včas obnovované barevné fasády, repliky dobového mobiliáře, všude čisto, prostě nádhera. Brněnské nádraží má všechny předpoklady být takovým malým Švýcarskem. Stavební firmy by ale rády přesouvaly, a i politici z toho tuší nějaké příležitosti.

+15/−2
16.9.2015 14:06

P49e64t28r 38G92a17b55r58i62e85l 75S74t24. 3536319732346

Bohužel ve vedení Brna nejsou Švýcaři, ale po léta mafiózní proutníci z ODS a ČSSD .;-DRv

+6/0
16.9.2015 14:43

P25e98t30r73a 70V40a78ň85k45o47v31á 4484474866442

"Rekonstrukce nynějšího nádraží tak, aby odpovídalo moderním podmínkám železniční dopravy, by podle něj vyšla asi o patnáct procent levněji než přesun. Obě varianty přitom odhaduje asi na 50 miliard korun."      aha...

+2/−3
16.9.2015 12:58

P97a88v89e90l 52B92o86u36c60n41í30k 4782661863925

Uvidíme, s jakými argumenty architekti přijdou. Ale věta "...bude to nákladné a mnohem složitější než jeho přesun..." mne moc o realizovatelnosti nepřesvědčila. Ostatně město Brno právě vyhlásilo architektonickou soutěž o Jižní Centrum s nádražím Pod Petrovem.

osobně, jako ten, kdo každý den přestupuje u nádraží, nevidím žádnou výhodu v přecpaném uzlu šalin u hlavního nádraží. Šaliny popojíždějí, čekají až se uvolní nástupiště a pak dávají bacha na přebíhající těsně před nosem šaliny. A my se prodíráme mezi dalšími čekajícími. A to chceme ještě více tento uzel MHD zahustit. Další koncentrace MHD na 4 kolejích v uzlu u nádraží není cesta vpřed. Si myslím.

Jen bych ještě poukázal na skutečnost, že i v případě přestavby současného nádraží nebo výstavby Nového nádraží Pod Petrovem (v Centru), je nutné navýšit kvůli malé kapacitě počet kolejí směrem na Židenice ze současných 2 alespoň na 4. A v případě severního napojení Vyškovské tratě, pak na šest. Také je nutné zvýšit nivelitu (výšku) celého kolejiště, tj. vyměnit všechny mosty a viadukty od ulice Bubeníčkova, přes Koliště, podjezd pro šaliny u nádraží, až po přechod řeky Svratky. Takže nejen nákladní průtah by musel projít kompletní obměnou.

Pro vysokorychlostní (VRT) železnici po uzlu Brno stačí běžná trať do 160 km/hodinu, jen je třeba počítat s dalším párem kolejí (a nástupišť) pro jednotlivé směry.

Ale pokud se podaří najít řešení o 12 průjezdních kolejích, nástupištích délky 450 metrů a šířky 6 metrů, resp. bočních pak 3,5 metrů...

+13/−4
16.9.2015 12:16

P67e53t54r23a 87V28a77ň41k18o84v42á 4914554846172

R^

+1/−1
16.9.2015 12:58

N21i74k51o77l85a33j 62M77a79l46í88k 5474873520911

No a co někdo, kdo přestupuje každý den z vlaku na nějakou šalinu u nádraží? Tj. ta skupina osob, které to nádraží slouží nejvíce.

Pochoopil jsem to tak, že vy nejste ten pravidelně dojíždějící vlakem...

+3/−1
16.9.2015 13:45

R73o91b92e77r92t 76M34o58t68k65a 4666797149585

Pokud se přesune nádraží, tak se pochopitelně přesunou i šaliny. Přesun šalin pak ocení i dojíždějící na Zvonařku.

+2/−1
16.9.2015 16:51

I60v47a12n 29H49o66l77a10s 5807627408887

Jak přesunou? U "nádraží u řeky" těžko vznikne přestupní uzel srovnatelný s tím současným, většině lidí cestujících na nádraží MHD tak přibude min. jeden přestup.

+1/0
17.9.2015 9:15

P73e17t34r 50G39a34b49r44i92e49l 24S61t18. 3816619152846

No přecpaný uzel, vážený pane budete mít tak či tak. Buď na Benešové, nebo za Zvonařkou. Nebo si umíte představit, že by se s vyplazeným jazykem fofrovalo od vlaku ze Zvonařky na šalinu na Benešovu?  A nástupiště? když připostíte lokální provoz ve stávajících, rekonstruovaných  prostorách a rychlostní vlaky posunete  na Malou Ameriku, je po problému. A zároveň by se v Praze mohli plácnout přes kapsu a dát love na dvě linky metra do Brna. (místo rozkrádaček typu Blanka a spol.) Že by se posnažili modrosoudruh Fiala, a oranžosoudruh Sobotka aby polepšili, co léta v Brně prznili jejich soukmenovci?

+4/−1
16.9.2015 14:54

I21v15a28n 13H27o42l44a69s 5967317738907

> nevidím žádnou výhodu v přecpaném uzlu šalin u hlavního nádraží. Šaliny popojíždějí, čekají až se uvolní nástupiště a pak dávají bacha na přebíhající těsně před nosem šaliny

Holt i ten tramvajový uzel se nijak nemění k lepšímu, protože se čeká, kde to nádraží vlastně bude (když v roce 1994 vykolejené tramvaj z Masaryčky smetla přístřešek na prostřední nástupišti, tak se nový postavil až za hezkých pár let). i u stávajícího nádraží, resp. nádraží pod Petrovem lze ten uzel MHD udělat mnohem komfortnější, než je teď.

+3/0
16.9.2015 14:58
Foto

L91i38b61o87r 29V68y10k18o38u41p27i45l 9216195469847

Jak chcete objektivní soutěž, když zastupitelé, minulí i dnešní, vlastní pozemky pod budoucím odsunutým nádražím. Proto se nádraží ve stávající poloze nazývá "nulová varianta". Přeloženo, když my  z toho budeme mít prd, tak vy taky.

+4/0
16.9.2015 12:00

B92o46h87u60š 92H88a74v43e36l 7710402727638

Architekti to só ptáci - jeli po rekonstrukci povrchu chodníků před nádražím vlakem a s kufrem? Malé kostky jsou pro kufry s kolečky ideál! Od detailů to začíná.

Nejhorší, že se kecá o obslužnosti, ale detaily nikoho (arch) nezajímají. Pokud tam pojede šalina, není nutná tlačenice na hlavním nádraží, lze to rozředit. Ty viadukty u nádru na rychlodráhu nepředěláte. Proč je pod nádražím tržnice, protože na autobudák není slušné spojení, když bude vyřešeno spojení, tržnice se nevyplatí.

Přesun!

+7/−3
16.9.2015 12:00

P52a18v59e57l 51F63o86l36t41á48n 4810532764

Úspěšný člověk nevláčí kufry s kolečky ani tašku RVHP – úspěšný člověk vezme do kapsy pas a kreditky a letí létadlem.

Póvl ať se klidně drncá.  :-)

+1/−7
16.9.2015 13:51

P53a93v69e17l 92R80e56z50n33i19c70e80k 3115274944342

Jste asi upad z Visne. Ukazte mi jedineho obchodnika, manazera, technika / technologa ktery na pracovni cestu delsi nez 2 dny nepotrebuje kufrik na koleckach...

+3/0
16.9.2015 14:42

P25a88v94e45l 65F29o81l68t92á57n 4320202524

a ironie vám, minusující bobánci, neříká nic?

proč myslíte že je tam ten smajlík?

0/0
16.9.2015 20:42

R54o63m44a82n 48J94e15s36c43h90k82e 9328405427475

Už jednou jsem byl na odborné přednášce. Architekt si namaloval domečky okolo nádraží. Projektanti z VUT navrhli kolejově nádraží. A když jsem se dotázal, kolik reálných nádraží v životě naprojektovali - žádné. To jsou odborníci.

Zeptejte se výpravčích a strojvůdců na provoz na brněnském nádraží. A také průvodčích co odbavují vlak.

   Já su dojíždějící. Pro mne 5-10 minut při posunutém nádraží od 5.nástupiště k řece je lepší varianta, než nádraží v oblouku u pošty mínus 3 minuty.

   V Rakousku posunou a postaví nové nádraží hned vedle bez řečí a keců. Rozdíl 300 - 400 metrů a život jde dál. V Brně zdechl pes. Já tam bydlel 30 roků

O přestavbě se mluví od roku 1928.

+1/0
17.9.2015 17:07

T77o55m34á68š 61T20a52t52í46č87e56k 5700342760598

Ač militantní ateista, mám chuť poděkovat za Sapákova slova pánubohu. R^

+2/−7
16.9.2015 11:35

R70a69d14e94k 69N74e86u41m16a22n67n 5902342158715

nadrazi se presune

jde o miliardovou zakazku, kde se ledasco ztrati

i kdyz se rozhodne 30z ze ne, tak jednou referendum nebo rozhodnuti radnich bude znit ano, a bude hotovo

jde jen o to kdy

0/0
16.9.2015 11:27

R15a32d81e13k 22N68e87u69m98a10n11n 5262562368775

30x ze ne ..... tak jednou ano

0/−1
16.9.2015 11:28

M69i37r76e71k 30Z78á37v69o67d60n45ý 7492217110698

Navíc pochybuji, že cena (výkup pozemků + stavba nové tratě + stavba nového nádraží + stavba dalších budov + stavba dopravní infrastruktury (tramvaje) + revitalizace okolí + revitalizace stávající budovy) = cena (úprava nádražní budovy + modernizace tratě)

+1/0
16.9.2015 11:24

J85i47ř79í 41H64l74a67v22á18č70e11k 6704136926526

Zrušte  tu ze všech stran občůranou odpočívárnu pro bezdomovce a vietnamský trh.

Ostuda Brna - ODSUN ANO!!!!!!

+12/−8
16.9.2015 11:14

I28v60a63n 46H83o89l29a13s 5357447448647

Až na tu "maličkost", že ostudou to není proto, že je to nádraží v centru města (kam logicky patří), ale protože skoro let je to bráno jen jako provizorium.

+5/0
16.9.2015 14:49

P31a67v71e56l 86R98a23c61e30k 6841900605207

Kolik se na tom živí lidí už 10 let !! Už by stálo nové i opravené nádraží.

+7/0
16.9.2015 10:58

M56i29r15e70k 59Z74á43v26o48d98n80ý 7132377200508

Hlavním důvodem pro přesun nádraží není napojení na vysokorychlostní trať (upřímně stejně žádná vysokorychlostní trať středem Brna nikdy vést nebude), ale potřeba zbavit se slibně nakoupených lukrativních pozemků a trochu pumpnout stát.

+21/−3
16.9.2015 10:49

P82a21v45e95l 10F53o98l49t60á83n 4110562514

Jsem pro zachování stávající polohy.

+23/−9
16.9.2015 10:42

R72o67m37a98n 53J88e63s84c58h52k60e 9118275257315

Už naší dědové byli chytřejší a v roce 1928 byla soutěž na přestavbu. Místo toho aby politici udělali něco pro lidi a nádraží přestavěli, vozí se v autech.

Juránek, Hašek ani Vokřál nedělají nic. Je mne líto schodů na hlavním nádraží i v Brně - Židenicích. Maminky s kočárky a invalidé by si to zasloužili.

0/0
17.9.2015 17:15

P85a68v28e76l 58M40i50l84i87č90k17a 1204168679311

Hejtman Šašek to rozsekne on rozumí všemu a budou volby..

+3/−2
16.9.2015 10:34

J68a12k33u70b 58Z21a10c37h 3235726353900

Pan Sapák je ten poslední, kdo by mohl říct, že je nezaujatý. Jeho postoj a omezené vidění pouze pro svou vl. pravdu je všeobecně mezi architekty známé a nic než jeho postoj není správný... i v tomto případě.

+3/−3
16.9.2015 10:32

R39a60d43e77k 83T31u23š80e42r 6174520262116

To je pořád keců a psaního. Stejně jde jenom o prachy pro pár jedinců, kteří si myslí, že na tom zbohatnou. Žádný přesun nebude ani teď ani potom, vždyť je to jasný.

+3/0
16.9.2015 10:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.