Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Mach ovlivnil nejen vývoj letadel, ale i Einsteina

Ve škole ho považovali za nevzdělatelného. Nakonec rakouský fyzik a filozof Ernst Mach inspiroval v bádání i Alberta Einsteina. V Brně si svého rodáka, který zemřel právě před sto lety, připomenuli nejen odborníci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K39a77m18i75l 56P43a51p94e63ž79í67k 6909485948159

Je příjemné vědět, že jsou lidé inteligentní a neustále získávají nové a nové znalosti. Děkuji panu Machovi i dalším... ;-)

+1/0
25.2.2016 16:14

M35i16l62o96s87l41a43v 96K19a78n25t98o89r52e27k 1889117881139

Tak Mendel, Mach a kdo další jsou naši světoznámí rodáci. Obávám se, že přírodní vědy a zákony nelze přiohýbat politické korektnosti, tak ryzika Macha musí kritizovat alespoň Lenin. Genetika, který je na dnešní dobu extrémistou v multi-kulti, se zatím nikdo kritizovat neodvážil

+1/−1
22.2.2016 12:07

J18a28n 16U97l38r90y45c44h 4981957280738

...aneb předpojatý hlupáček se snaží přispět do diskuze...; Lenin samozřejmě polemizoval s Machovým filozofickým empiriokriticizmem (přičemž mimochodem mám oprávněný pocit, že praxe dala za pravdu Leninovu, nikoliv Machovu náhledu na otázku hmoty);

k otázce genetiky (a chudáka Mendela, kterého si zcela nepatřičně berete do huby) už škoda slov... - chtěl jste teda říct, že na základě genetiky můžete zastávat prakticky hitlerovské náhledy na neslučitelnost, nutnost separace (a logicky teda i nadřazenost a podřadnost) některých ras a etnik?, tak to vám gratuluju k duševnímu výkonu, nebojte, Mendela nikdo za extremistu označovat nebude, zato vy si to označení zjevně zasloužíte

0/0
22.2.2016 23:50

M33i32l88o25s12l81a95v 79K97a95n40t43o60r52e45k 1909667121449

a sluníčko svítí;-D

0/−2
23.2.2016 11:14

J84a33n 27U97l43r90y89c12h 4511617740798

víte, nejde o nějakou "sluníčkovost" (použitím tohodle termínu v této souvislosti jen potvrzujete svou hloupost, ale chcete-li, tak tedy odmítání hitlerismu (což představy o nutnosti separace ras nepochybně jsou) budiž sluníčkovstvím...), ale o to, kdo plácá (jak na téma polemika Lenin versus Mach, tak na téma genetika) evidentní nesmysly

0/0
23.2.2016 14:40
Foto

K29a80m26i28l 94P98a85p85e30ž23í10k 6199225878719

Pro hloupého každý hloupý...

0/0
25.2.2016 16:07

V46e85n55d54e77l95i60n42a 49K16e34l54l34e22r 9795536288336

prominte, to melo byt '-'. Hezky den, vk.

0/0
25.2.2016 22:27

K25a21r61e44l 33C50v90e80t25l24e71r 3322172842558

Narodil se na Moravě, byl to tedy moravský vědec. Slovo "rakouský" je sice jako označení jeho širší vlasti v pořádku, u nás to ale vyvolává špatnou konotaci "cizáka". O Smatanovi nebo Dvořákovi také neříkáme, že to byli rakouští hudební skladatelé, byť je to vlastně pravda :-)

+2/0
22.2.2016 8:13

J28a52n 26U95l16r95y82c68h 4481757220698

no ono jaksi platí, že řekneme-li "Čech", případně tedy "Moravan(ák)" (abyste se necítil nárosnostně utlačovanej, otázku smysluplnosti vymezování se "Moravanů" vůči Česku si pro teď odpusťme), jasně to znamená nikoliv, že dotyčný žil na daném území, ale že se hlásil (nebo aspoň nějak částečně patřil) k české (moravské) národnosti; označení na základě lokality u nás prostě od 19. století (dožívající zemské pojetí "Böhmisch" můžeme pominout) vůbec neplatilo (a neplatí dodnes - stále důsledně odlišujeme cikány, vietnamce, ukrajince atd.);

ono se to trochu stírá právě tím označením Moravan (protože to dnes zdaleka není jasně chápáno jako národní označení, takže je možný i ten lokální výklad), ale obecně stejně platí, že pokud bysme všechny osobnosti patřící obvykle do německého (někdy i německo židovského) okruhu označovali jako Čechy, Moravany, vypadali bysme prostě jako blbečci, co se (trapně) snaží přisvojit si k naší národnosti nepatřícící významné postavy... (a právě proto, že se držíme národnostního klíče, jsou Smetana a Dvořák Češi, zatímco Mahler je rakouský (nikoliv moravský) skladatel)

0/−2
23.2.2016 10:47

K53a60r73e50l 68C81v85e95t75l20e11r 3612152622968

Každý národ je umělým konceptem, příznačným pro danou dobu. Český národ v dnešním chápání vznikl až v 2. polovině 19. století. Zemské pojetí moravanství přežívalo u česky i německy hovořících rodáků dlouho, až do počátku 20. století. Proto je na místě hovořit o Machovi jako o Moravanovi. Zaplať pán Bůh, že dnes jsme opět svobodni v tom, že nám nikdo národnost nediktuje a je věcí osobního náhledu a pocitu. Já jsem každopádně Moravan, moji česky i německy hovořící předkové by mi dali jistě za pravdu :-)

+2/0
24.2.2016 10:19

P80e45t69r 27K98e48i98s16l68e62r 6571212362414

Asi je to ostuda, ale přiznávám se, že jsem netušil, že Ernst Mach byl Českým rodákem... Každopádně těchto rodáků bude ale jistě víc a jsem rád, že nám jsou připomínaní...

+6/0
21.2.2016 22:11

O51l23d67ř21i79c47h 29Ř51e72z12n50í30k 7885782174518

obávám se, že název odstavce "Vyfotil rázové vlny letadla" je poněkud zavádějící - v roce 1916 letadla rychlostí Mach 1 a více opravdu nelétala - to se povedlo až Bell X-1 v roce 1947

+2/0
21.2.2016 17:11

O64l90d53ř98i12c32h 77Ř58e23z30n54í54k 7145862214698

v roce 1916 maximální rychlost letadel nepřesahovala 200 km/h

0/0
21.2.2016 17:18

T95o42m49á34š 24V77l38a72c67h 1754772591297

Ano, ve skutečnosti vyfotil letící kulku.

+6/0
21.2.2016 18:58

O97n27d97ř66e67j 37M39a29l45ý 3194973593923

Koukám, že České země byly v minulosti líhní evropských kapacit v mnoha oborech. Staré dobré časy. R^

+1/0
21.2.2016 16:19

A73n46t84o89n79í69n 35H54o21l18í24k 8657383304720

Ne, rana od letadla opravdu neznamena, ze letadlo dosahlo v dane vysce rychlosti zvuku. ;-D

+6/−2
21.2.2016 14:31

M59i20r81e44k 70G34a56j86e88r 5541126329340

Co tim chcete rict?

0/0
21.2.2016 15:24

O14l60d33ř51i74c31h 14Ř91e86z76n94í18k 7345732854188

taky to může znamenat, že letadlo právě dosáhlo v dané nadmořské výšce rychlosti 0 km/h a zarylo se do terénu ;-D popřípadě ho sundali rusáci Bukem ;-D

+3/0
21.2.2016 17:15

W83a10l38t16e65r 69D35i36v63i88š 6677262592952

Také to byla věc, která mne praštila při čtení do očí. Je to velmi oblíbený omyl, přitom zrovna na technetu by se to objevovat nemuselo.

A jen dodám pro ty, kteří to netuší - ta "rána" je rázová vlna, která se tvoří celou dobu, kdy těleso letí rychlostí vyšší než je rychlost zvuku. To, že slyšíme ránu, znamená, že zrovna k nám ta rázová vlna dospěla. Uslyší ji ale každý další člověk na trase, kterou to letadlo poletí, protože letadlo tu rázovou vlnu stále tvoří.

+11/−1
21.2.2016 15:47

M45a77r47t10i49n 59N84e71r90m17u26t 9807717428869

Rázová vlna je stejný úkaz jako vlny za plující lodí nebo kachnou - v případě, že se pohybuje rychleji než rychlost šíření vln po hladině. První je 3D a druhé 2D:-)

+3/0
21.2.2016 21:20

I35v46o 60Z69d78e14b53o72r26s68k44ý 3353951870841

Dobrá ilustrace.

+1/0
21.2.2016 23:05





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.