Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letadla burácí nad Brnem. Létají nízko, diví se lidé

Brňany na začátku února překvapilo velké letadlo přelétávající nízko nad centrem města. Patřilo společnosti Austrian Airlines, která tady cvičí své piloty a přelety nad městem má povolené. Ač je to lidem nepříjemné, podle odborníků nejde o bezpečnostní riziko.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M98i87r85o34s65l72a76v 30U51r23b42a22n 1276697531779

Kdyz leti nizko letadlo,tak nekdo bere dalekohled ci fotak a nekdo prudi :)

+2/0
6.3.2016 8:38

P60a39v64e11l 26M83o84r43a65v91e81c 1764225174757

Dneska létají zase tak fotím.

0/0
4.4.2016 11:07

A12n33t20o47n12í92n 26S43c50h98i34n61d65l86e43r 8193207425549

"Ač je to lidem nepříjemné, podle odborníků nejde o bezpečnostní riziko." To je dobrá hláška.;-D Zejtra třeba bych mohl jít někoho vykrást a říct mu ve dveřích to samé.

+2/−2
5.3.2016 22:30

L36u82d10ě91k 28C96h70r11á49s31t17e84k 5484744112346

A není to snad pravda? :-) Výcvikové okruhy bezpečnostním rizikem nejsou.

+2/0
6.3.2016 15:36

V46l25a46d42i39m57í45r 48F66u75x 3840602818103

"V letectví se používají k určení výšky barometrické výškoměry, výsledný údaj proto závisí na aktuálním atmosférickém tlaku,“ upozornil Klíma. Změna atmosférického tlaku o každý jeden hektopascal je ve výškoměru posunem o devět metrů."

Pokud se přes zimu něco nezměnilo, tak pod převodní výškou (v Brně 5000 ft = 1524m nad mořem) se výškoměr nastavuje na oblastní QNH, a to se pravidelně aktualizuje s každou změnou tlaku, takže výškoměr v kabině pak ukazuje nadmořsku výšku poměrně přesně.

Pokud lety probíhaly ve výšce menší než minimální předepsané, nemá s tím nic společného změna atmosférického tlaku, ale nepozornost nebo nekázeň. Obojí při výcviku dost průkak. Pan Klíma poněkud mlží.

+1/0
5.3.2016 21:42

L47u67d11ě74k 30C74h49r20á55s82t94e54k 5424114762266

Celý problém je v tom, že neexistuje žádná informace o tom, že by letadlo bylo v nižší výšce, než bylo povoleno ATC. Jen subjektivní pocit nějakého pozorovatele :-)

+1/0
6.3.2016 15:38

V75l26a22d42i83m73í26r 18F92u53x 3510552798403

Aha. Tak to se omlouvám za nepozornost...

+1/0
6.3.2016 20:41

L94u26d87ě49k 17M79u11s16e98l59í25k 3496959

Nevím co se řeší,tyhle manévry jsou tu běžné již dlouho.Bydlím kousek od letiště ani nepamatuji kdy takhle začali lítat.Jenže teď je letadlo trošku větší a je víc vidět i když je ve stejné výšce jako jindy.No furt je to lepší než když tady lítaly ruský stíhačky těsně nad barákama.Jednou padl nějakej šikmookej do zahrady a vypálil švestky na stromě.

+3/0
5.3.2016 18:10

J32i83n74d50ř93i34c73h 17T43ů15m82a 1914152837368

Pro ty co se rozhořčují nad tím výcvikem.

Začínající piloti se musí vycvičit, než začnou vozit lidi. Výcvik je třeba dělat na mezinárodním letišti s řízením letového provozu, vybaveném třemi navigačními systémy (všechny v praxi piloti musí umět, protože se někde používají) - ILS, VOR a NDB. Lze cvičit jen na letišti s malým provozem (nelze ve Vídni, Mnichově či Praze). Nelze cvičit na letištích v hornaté oblasti (většina rakouských letišť), protože ty mají složité a nestandardní příletové i odletové tratě, které dají zabrat i zkušeným pilotům. Letiště nemůže být příliš vzdálené od mateřské základny společnosti (cesta tam a zpátky prázdným letadlem je drahá). Brno je proto naprosto logický výběr po všech stránkách.

Létá se v malé výšce, protože se opakovaně cvičí start - přistání z jedné i druhé strany dráhy. Nemá tedy cenu stoupat nad tzv. výšku středního přiblížení. To je výška, ve které se nalétne přistávací navigační systém letiště. Hluk takového výcviku bývá minimální, protože při startu se stahuje vzletový výkon motorů hned po dosažení této výšky a dále téměř na volnoběh při zahájení klesání z ní. Začínající piloti musí být schopni toto zvládnout bez pomoci, takže logicky dochází při jejich výcviku, že se letadlo mírně vychýlí z předepsané trasy nebo výšky.

Až budete přistávat při letu na dovolenou za špatného počasí, možná vás napadně, že piloti měli mít těch "obtěžujících" letů podstatně více.

+7/0
5.3.2016 10:25

A57n21t81o95n67í98n 13S64c58h25i22n37d19l95e25r 8163427345579

Se vším souhlasím. Navíc ale (a to už nezmiňuejte) předpokládám, že takový výcvik stojí pořádné peníze, a jako Pražák ;-) říkám, že že ty peníze na tom vydělané by měli rozdat Brňákům...

0/0
5.3.2016 22:34

J75i22n69d68ř76i15c85h 15T30ů19m54a 1444332877948

Za výcvik se letišti platí především přistávací poplatky a pak se platí za službu řízení letového provozu (ty nejdou letišti, ale centrále ŘLP v Praze ;-) ). Obojí je ale pro výcvik tuším padesát procent normálu. Peníze nakonec "dostanou" brňané tím, že tady zůstane provozuschopné letiště. Provoz letiště je drahý a letní chartery ho neuživí. Hodně lidí si to neuvědomuje, ale dnes jsou letiště to, co dříve přístavy nebo křižovatky cest. Vznikají kolem nich významná centra. Málokdo investuje v místech, kam není letecké spojení. Typickým příkladem je třeba růst významu Mnichova poté, co tam vzniklo významné mezinárodní letiště.

+1/−1
5.3.2016 22:58

B32e71d11ř14i67c98h 64M84r70á84z44e18k 7616791330184

Bože to jsou kecy.

0/0
8.3.2016 11:57

P85e71t59r 77K81o97n21í36č89e92k 8264582375165

Určitou roli taky hraje to, že je prázdný nemá palivo na šest hodin letu. Bydlím ve Starém Lískovci, takže vidím, že finále je relativní pojem. Někdy letí nad Leskavou, jindy nad Osovou. Pořád je ještě dost daleko od BRQ. Rozhodně to není tak, že by musel držet kurz dráhy 09 už někdy od Ostopovic.

0/0
5.3.2016 9:05

F67r92a84n18t30i83š70e33k 53M18ü22l15l83e15r 2303512959688

https://youtu.be/8_j9qAfBU7o

0/0
5.3.2016 9:00

M39a30r35t66i12n 32P71l92o29c15e56k 4722736907546

Kolikrát se pobavím nad tím jak lidi reagují, proletí ,,nízko" nad městem letadlo, zavlají do novin, úřady, policajty atd.,najdou velkého hřiba, teta načeše drdol a se strejdou volají Novu.

+2/0
5.3.2016 7:16

J36i16ř12í 92H85o47v10o46r12k11a 2366347720851

Tohle mě už kolikrát napadlo a nikde jsem nenašel odpověď: když ukazuje Flightradar okolo Prahy či Brna u letadel co přistávají/vzlétají nějakou výšku, co to je vlastně za údaj? Výška nad mořem nebo nad terénem? A jak moc přesný ten údaj je?

+2/0
5.3.2016 1:38

R15o52m83a72n 74S61m68ě76l46ý 8664285156961

Je to výška nad mořem. Třeba na Ruzyni to ukazuje při dosednutí na dráhu cca 300m. Ale ty údaje na F24 se musí brát s rezervou, může tam být odchylka několik metrů.

+3/0
5.3.2016 2:30
Foto

M21i76c13h48a61l 49Ř41e91h60á93č44e93k 8745527818

Je to tlaková výška - což je výška ve standardní atmosféře, ve které je stejný tlak, jako na místě, kde je to letadlo. Mrkněte do diskuze níže, mám tam delší příspěvek o měření výšek včetně příkladu.

0/0
5.3.2016 9:49

V34a29c10l31a45v 68V55a29v50r29a 3887284785737

Snad si nemyslíte že vás bude totalitní stát chránit před hlukem?

Je to hazard? Není! Tak si trhněte nohou!

Snad u vojenských letišť se to dá tolerovat...Stát by měl mít v rukou zákon který chrání i malé děti před hlukem a ne jim jen plivnout že se to smí a není to hazard.

JE TO HAZARD! JE TO HLUČNÉ A OHROŽUJE TO ZDRAVÍ !!!

+2/−17
5.3.2016 1:32

D47a35v56i29d 29P93e49t90r33l32í85k 4216456736594

Zajeď zpátky k pásu, Thyronxi. :-P

Mimochodem, tady je Evropa, kde nám nikdo k mikrovlnkám nedává návod, že v nich nemáme sušit čivavu. A ve fast foodu žena nedostane varování, že je to horké, tak ať si to nevykydne na kozy...

Ještě pořád Florida? A ještě pořád nutkání, chodit prudit sem, k těm primitivům, kterým tak závidíš, protože tě tam za oceááánem, světáááku nikdy nepřijali? ;-)

+17/0
5.3.2016 1:39

I33v78a39n 67H92o33l64a41s 5987157748747

> vás bude totalitní stát chránit před hlukem

Tak se odstěhuj z totalitního státu třeba do ČR (tedy pokud ti to totalitní úřady ve tvém státě povolí).

0/0
5.3.2016 10:34

B17e57d28ř20i29c51h 73M81r29á96z68e28k 7326621400794

Kde žijete? V Bohnicích?

0/0
8.3.2016 11:59
Foto

V18l96a23s82t43a 83C75o69u65f49a48l 7167539119905

Hezká diskuse. Samý pilot.

0/0
5.3.2016 1:23
Foto

P86a30v87e73l 25Č25e73r66n10í25k 1328855510580

Jojo, brnane se zacali prilis mnozit tak se musela vypustit koncentrovana davka chemtrails primo nad mestem. ;-O

+3/−7
5.3.2016 1:08

B42e98d74ř11i12c11h 29M95r76á60z34e23k 7446441590844

Aáááá, pán je také deprivant.

0/0
8.3.2016 12:02

J34i42r23i53n66a 36P45a41n51c15e92r 2801496258431

Je zvlastni,ze nikoho nezajima kolik skodlivych splodin na Brno a okoli spadne behem roku.proc si vsichni netrenuji ve svych domovinach?Aby si neznecistovali ovzdusi,nejedli vice chemikalii a byli zdravejsi.Ale Cesi snesou vse,ze,za valuty samozrejme.V Cesku je nejvyssi vyskyt rakoviny z cele Evropy a neni divu kdyz si nasi krasnou zemi nechame nicit,ale v tom jedou I chemicky se spatnymi filtry a spoustu jinych byznysu.!!!!!!

+5/−7
5.3.2016 0:43

J67i53n82d24ř89i16c16h 78T10ů88m84a 1114902957648

Viz můj příspěvek výše.

0/0
5.3.2016 10:42

L90u59k32á65š 64J46í61l18e45k 7872411471645

+1/0
5.3.2016 0:41

M69i59c24h13a95l 21P19a79l75e90č75e70k 2431358162744

V Brně chtějí mezinárodní letiště pomalu typu Atlanty a najednou, když jednou za tři dny přiletí letadlo, tak je haloo. Jedním slovem: BRNO

+7/−4
5.3.2016 0:21

Š66t47ě60p40á59n 18V37a89n88ě92k 3763129167317

Bože...když práskaly letadla při překonání rychlosti zvuku, všichni to brali jako samozřejmost. Dnes přeletí letadlo nízko a je to učiněná tragédie. ;-(

+6/−1
5.3.2016 0:17

J15i54ř27í 74Š40v44e29h34l85a 1864104532806

"Někteří Brňané si stěžují i na další problém spojený s letadly. „Piloti na trase Brno–Londýn si občas zkracují cestu přes hustě obydlené oblasti. Například 11. února letělo letadlo přes Bohunice a Starý Lískovec. Podle pravidel provozu letiště v Tuřanech by ale měla mít letadla otočný bod nad Ostopovicemi,“ upozornil amatérský nadšenec do letectví Pavel Železný.

Podle Úřadu pro civilní letectví ale nemusí jít o problém. „Na letovou trasu mohou mít vliv povětrnostní podmínky. K posouzení dodržení konkrétního letového povolení by bylo třeba více informací, každopádně nikdo k nám nepodal podnět k prošetření nedodržení postupů,“ upřesnil mluvčí Hezký." - tohle je zvláštní přístup, v Bohunicích je nemocnice.

+1/0
5.3.2016 0:01

B78e55d74ř87i75c27h 82M38r23á74z98e14k 7386101150754

A?

0/0
8.3.2016 12:03

M15a31r26i12e 72O83h54l64í88d17a41l43o31v28á 1357530711172

Jedna věc je, když lidé vědí, že tam lítají nízko letadla z výcvikových důvodů, druhá věc je to nevědět a přemýšlet, jestli to letadlo náhodou z neznámých příčin nepřistává na Svoboďáku. :-)

+3/0
4.3.2016 23:41

J83i18n19d46ř12i23c40h 13T32ů25m14a 1104412407898

Chápu vaše obavy. Ale nebojte, většina teroristů z Al-Kajdy má na socialistické Československo nostalgické vzpomínky.:-)

+2/0
5.3.2016 11:00

A34n80d21r93e31j 64H75a81a89s 3434209373745

fascinuje mně jak lze z ničeho vytvořit článek - klobouk dolů

letiště Brno je periferií leteckého provozu a ekonomicky ztrátové (tedy dotované); článek vytváří dojem, že je zde v Brně frmol jak sviňa

+4/−4
4.3.2016 23:14

P96a78v52e79l 78Ř83a37p97e90k 7962216789105

To platí o celém Brnu, nejen o letišti :-P

+4/−8
4.3.2016 23:46

P59a52v50e42l 73M13o40r12a89v37e10c 1724595224617

Vtipný, ale Brno začíná být ekonomicky na úrovni Prahy jelikož platy jsou zde o něco nižší než v Praze ale stěsně tak i ceny, žil jsem teď 5 let v Praze tak mohu porovnat.

+2/0
5.3.2016 7:01

P52a43v63e22l 79N30o74v57á28k 7341566609613

Tak v tom případě jsou na ekonomické vyšší všechna města na světě protože najmy a ceny bytů jsou úměrné tomu co lidí vydělají (jsou schopni zaplatit)

0/0
5.3.2016 20:56

P16a95v81e29l 96M19o85r75a32v46e91c 1774635704657

Tak si to přečtěte ještě jednou, v Brně vyděláte jenom o něco min než v Praze (hlavně díky zahraničním firmam) ale zaplatíte min za bydlení a celkově náklady máte nižší takže vám po zaplacení těchto věcí zbyde v peněžence cca stejně peněz (o trochu min ale ne o moc). Např v Praze vydělám 35 tisíc a nájem mě stojí 16 a ostatní věci 10 tak mě zbyde 9 tisíc. V Brně vydělám 30 tisíc a za nájem dám 14 a ostatní věci mě stojí 8 tisic) takže mě zbylé 8 tisíc (je to jenom příklad ale snad to chapete)

0/0
6.3.2016 6:51

B76e62d52ř77i20c76h 84S38m53e77t24a86n78a 9327758838544

Na vesnici koukaj cim se dnes cestuje a hlava jim to nebere ;-D

+6/−1
4.3.2016 23:10

P77a83v50e38l 31Ř13a90p40e24k 7522666669415

Lepší pár letadel, na která je aspoň úchvatný pohled, než kolony smradlavých automobilových popelnic v ulicích a kravál z motocyklů upravených různými frustráty.

+3/−5
4.3.2016 22:55

R74o87m51a20n 85J62e56s93c18h83k95e 9298955907535

Letadlo, které nemá vrtulu není krásné. A jak se dostat do míst, kde nevedou koleje ? Auta jsou nutnost. Já jezdím vlakem minimálně 10 krát týdně. Tento týden jsem jel 2 krát autem pro dřevo na topení. Vždy je dobrá možnost výběru.

Jsem fanda do železnice. Desítky lokálek zrušili. Také předpokládám, že máte doma koupelnu. Před 100 lety jich bylo velice málo. Svět se vyvíjí.

0/0
5.3.2016 9:25

L40u70k87á52š 23Š26l92e19h92o80f36e33r 1303739295469

Nad vesnici preletelo letadlo a hned je z toho udalost mesice :-D

+9/−5
4.3.2016 22:53

R70i85c85h21a82r22d 90B79u64š96e91k 6309896426547

v brne...

0/−4
4.3.2016 23:04

L35u83d93ě49k 70C21h95r77á87s60t70e57k 5114924802306

Myslíte, že 370m (pokud jste to změřil přesně) je zásadní odchylka od osy dráhy při vzdálenosti cca 5000m k prahu dráhy? ;-) Pro dráhu 09 (od západu) není na letišti přesné přiblížení (ILS), takže v této fázi už pilot řídí letadlo manuálně a vizuálně se rovná s dráhou. Takže 370m je nepodstatná odchylka. Navíc WizzAir přilétá k Brnu od severozápadu a teprve někde v té oblasti dotáčí do směru dráhy. Každopádně přes Bohunice letí každé letadlo přistávající na dráhu 09. Jen s výjimkou případů, kdy letí od jihu (typicky letní chartery) a v případě hezkého počasí si vyžádá čistě vizuální přiblížení. Potom dotáčí do osy dráhy až blíž k letišti, někde u M-paláce.

+4/−1
4.3.2016 22:41

R69i86c19h76a81r35d 14B67u29š87e75k 6609426606957

ILS je pouze jednim z presnych priblizeni...

ve smeru 09 je k dispozici VOR-DME, NDB-DME, coz jsou dalsi presna pristrojova priblizeni, takze nejde o vizualni priblizeni...

Pokud o necem vite prd, nepiste o tom...

0/−2
4.3.2016 23:08

J26i71n90d92ř78i94c88h 34T96ů10m74a 1884422937608

Přesné přiblížení je pouze ILS, MLS, případně PAR. VOR a NDB jsou nepřesná přiblížení.

+2/0
4.3.2016 23:16

R29i32c62h14a21r10d 30B55u44š58e12k 6689446126907

mate pravdu, to slovo presne se mi tam pripletlo omylem a zapomel jsem ho smazat...

chtel jsem oponovat ze nejde o vizualni ale pristrojove priblizeni

0/0
4.3.2016 23:28

L18u12d37ě27k 20C61h84r31á89s37t89e90k 5294514832356

Je mi líto, ale prd o tom víte vy. VOR/DME je sice přístrojové přiblížení, ale NEPATŘÍ mezi přesná přiblížení. Přesné přiblížení vyžaduje přesné směrové vedení v ose dráhy a když se podíváte na mapu LKTB, tak zjistíte, že VOR/DME je umístěn zcela mimo osu dráhy, někde cca v polovině minimálně o 100m jižněji, což už z principu vylučuje, aby se jednalo o přesné přiblížení. Navíc je v předpisech jasně dáno, která přiblížení patří mezi přesná a která ne. VOR/DME to opravdu není, patří tam aktuálně jen PAR, ILS, MLS. Tak než se budete snažit někoho "opravovat", zjistěte si skutečný stav věci, děkuji.

+1/−1
4.3.2016 23:27

R39i77c85h93a24r41d 20B97u90š15e70k 6709476446467

jak jsem psal pred chvili, slovo presne mi tam zustalo omylem...

nicmene vy tvrdite ze jde pouze o vizualni priblizeni na 09, ja oponuji ze jde o pristrojova priblizeni...

0/0
4.3.2016 23:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.