Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letadla burácí nad Brnem. Létají nízko, diví se lidé

Brňany na začátku února překvapilo velké letadlo přelétávající nízko nad centrem města. Patřilo společnosti Austrian Airlines, která tady cvičí své piloty a přelety nad městem má povolené. Ač je to lidem nepříjemné, podle odborníků nejde o bezpečnostní riziko.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M18i61r29o71s17l73a45v 21U73r29b36a74n 1606327781659

Kdyz leti nizko letadlo,tak nekdo bere dalekohled ci fotak a nekdo prudi :)

+2/0
6.3.2016 8:38

P93a10v22e52l 62M93o13r61a72v25e98c 1264795824407

Dneska létají zase tak fotím.

0/0
4.4.2016 11:07

A91n54t87o45n62í24n 86S93c40h10i31n55d14l73e33r 8243267665289

"Ač je to lidem nepříjemné, podle odborníků nejde o bezpečnostní riziko." To je dobrá hláška.;-D Zejtra třeba bych mohl jít někoho vykrást a říct mu ve dveřích to samé.

+2/−2
5.3.2016 22:30

L45u75d24ě97k 14C23h58r66á98s91t74e29k 5404904882436

A není to snad pravda? :-) Výcvikové okruhy bezpečnostním rizikem nejsou.

+2/0
6.3.2016 15:36

V30l71a86d26i51m17í16r 81F52u40x 3470972878483

"V letectví se používají k určení výšky barometrické výškoměry, výsledný údaj proto závisí na aktuálním atmosférickém tlaku,“ upozornil Klíma. Změna atmosférického tlaku o každý jeden hektopascal je ve výškoměru posunem o devět metrů."

Pokud se přes zimu něco nezměnilo, tak pod převodní výškou (v Brně 5000 ft = 1524m nad mořem) se výškoměr nastavuje na oblastní QNH, a to se pravidelně aktualizuje s každou změnou tlaku, takže výškoměr v kabině pak ukazuje nadmořsku výšku poměrně přesně.

Pokud lety probíhaly ve výšce menší než minimální předepsané, nemá s tím nic společného změna atmosférického tlaku, ale nepozornost nebo nekázeň. Obojí při výcviku dost průkak. Pan Klíma poněkud mlží.

+1/0
5.3.2016 21:42

L10u82d58ě60k 47C63h77r55á83s31t13e57k 5864124652806

Celý problém je v tom, že neexistuje žádná informace o tom, že by letadlo bylo v nižší výšce, než bylo povoleno ATC. Jen subjektivní pocit nějakého pozorovatele :-)

+1/0
6.3.2016 15:38

V89l64a25d39i13m51í39r 50F76u37x 3690422558733

Aha. Tak to se omlouvám za nepozornost...

+1/0
6.3.2016 20:41

L74u59d77ě59k 90M91u69s79e53l34í65k 3736879

Nevím co se řeší,tyhle manévry jsou tu běžné již dlouho.Bydlím kousek od letiště ani nepamatuji kdy takhle začali lítat.Jenže teď je letadlo trošku větší a je víc vidět i když je ve stejné výšce jako jindy.No furt je to lepší než když tady lítaly ruský stíhačky těsně nad barákama.Jednou padl nějakej šikmookej do zahrady a vypálil švestky na stromě.

+3/0
5.3.2016 18:10

J64i22n92d29ř13i26c71h 49T82ů82m57a 1444582527188

Pro ty co se rozhořčují nad tím výcvikem.

Začínající piloti se musí vycvičit, než začnou vozit lidi. Výcvik je třeba dělat na mezinárodním letišti s řízením letového provozu, vybaveném třemi navigačními systémy (všechny v praxi piloti musí umět, protože se někde používají) - ILS, VOR a NDB. Lze cvičit jen na letišti s malým provozem (nelze ve Vídni, Mnichově či Praze). Nelze cvičit na letištích v hornaté oblasti (většina rakouských letišť), protože ty mají složité a nestandardní příletové i odletové tratě, které dají zabrat i zkušeným pilotům. Letiště nemůže být příliš vzdálené od mateřské základny společnosti (cesta tam a zpátky prázdným letadlem je drahá). Brno je proto naprosto logický výběr po všech stránkách.

Létá se v malé výšce, protože se opakovaně cvičí start - přistání z jedné i druhé strany dráhy. Nemá tedy cenu stoupat nad tzv. výšku středního přiblížení. To je výška, ve které se nalétne přistávací navigační systém letiště. Hluk takového výcviku bývá minimální, protože při startu se stahuje vzletový výkon motorů hned po dosažení této výšky a dále téměř na volnoběh při zahájení klesání z ní. Začínající piloti musí být schopni toto zvládnout bez pomoci, takže logicky dochází při jejich výcviku, že se letadlo mírně vychýlí z předepsané trasy nebo výšky.

Až budete přistávat při letu na dovolenou za špatného počasí, možná vás napadně, že piloti měli mít těch "obtěžujících" letů podstatně více.

+7/0
5.3.2016 10:25

A83n19t93o44n10í19n 56S53c78h37i21n73d20l20e21r 8893737395629

Se vším souhlasím. Navíc ale (a to už nezmiňuejte) předpokládám, že takový výcvik stojí pořádné peníze, a jako Pražák ;-) říkám, že že ty peníze na tom vydělané by měli rozdat Brňákům...

0/0
5.3.2016 22:34

J74i37n82d18ř65i26c82h 33T91ů75m29a 1244412487608

Za výcvik se letišti platí především přistávací poplatky a pak se platí za službu řízení letového provozu (ty nejdou letišti, ale centrále ŘLP v Praze ;-) ). Obojí je ale pro výcvik tuším padesát procent normálu. Peníze nakonec "dostanou" brňané tím, že tady zůstane provozuschopné letiště. Provoz letiště je drahý a letní chartery ho neuživí. Hodně lidí si to neuvědomuje, ale dnes jsou letiště to, co dříve přístavy nebo křižovatky cest. Vznikají kolem nich významná centra. Málokdo investuje v místech, kam není letecké spojení. Typickým příkladem je třeba růst významu Mnichova poté, co tam vzniklo významné mezinárodní letiště.

+1/−1
5.3.2016 22:58

B94e43d39ř30i73c77h 18M68r23á91z90e52k 7606381700914

Bože to jsou kecy.

0/0
8.3.2016 11:57

P83e15t95r 76K80o10n11í37č28e26k 8854632765595

Určitou roli taky hraje to, že je prázdný nemá palivo na šest hodin letu. Bydlím ve Starém Lískovci, takže vidím, že finále je relativní pojem. Někdy letí nad Leskavou, jindy nad Osovou. Pořád je ještě dost daleko od BRQ. Rozhodně to není tak, že by musel držet kurz dráhy 09 už někdy od Ostopovic.

0/0
5.3.2016 9:05

F22r79a34n58t24i76š59e53k 65M83ü66l68l68e25r 2743722319948

https://youtu.be/8_j9qAfBU7o

0/0
5.3.2016 9:00

M30a82r45t19i44n 70P79l94o42c12e11k 4562916537906

Kolikrát se pobavím nad tím jak lidi reagují, proletí ,,nízko" nad městem letadlo, zavlají do novin, úřady, policajty atd.,najdou velkého hřiba, teta načeše drdol a se strejdou volají Novu.

+2/0
5.3.2016 7:16

J63i79ř21í 27H11o23v92o41r40k49a 2226207210401

Tohle mě už kolikrát napadlo a nikde jsem nenašel odpověď: když ukazuje Flightradar okolo Prahy či Brna u letadel co přistávají/vzlétají nějakou výšku, co to je vlastně za údaj? Výška nad mořem nebo nad terénem? A jak moc přesný ten údaj je?

+2/0
5.3.2016 1:38

R84o62m54a94n 90S42m93ě24l13ý 8444625786291

Je to výška nad mořem. Třeba na Ruzyni to ukazuje při dosednutí na dráhu cca 300m. Ale ty údaje na F24 se musí brát s rezervou, může tam být odchylka několik metrů.

+3/0
5.3.2016 2:30
Foto

M44i57c51h18a90l 22Ř77e15h45á62č54e29k 8805367508

Je to tlaková výška - což je výška ve standardní atmosféře, ve které je stejný tlak, jako na místě, kde je to letadlo. Mrkněte do diskuze níže, mám tam delší příspěvek o měření výšek včetně příkladu.

0/0
5.3.2016 9:49
Foto

V15a68c32l59a68v 63V57a48v55r61a 3117204965497

Snad si nemyslíte že vás bude totalitní stát chránit před hlukem?

Je to hazard? Není! Tak si trhněte nohou!

Snad u vojenských letišť se to dá tolerovat...Stát by měl mít v rukou zákon který chrání i malé děti před hlukem a ne jim jen plivnout že se to smí a není to hazard.

JE TO HAZARD! JE TO HLUČNÉ A OHROŽUJE TO ZDRAVÍ !!!

+2/−17
5.3.2016 1:32

D75a75v64i32d 93P58e83t87r40l30í97k 4436356486984

Zajeď zpátky k pásu, Thyronxi. :-P

Mimochodem, tady je Evropa, kde nám nikdo k mikrovlnkám nedává návod, že v nich nemáme sušit čivavu. A ve fast foodu žena nedostane varování, že je to horké, tak ať si to nevykydne na kozy...

Ještě pořád Florida? A ještě pořád nutkání, chodit prudit sem, k těm primitivům, kterým tak závidíš, protože tě tam za oceááánem, světáááku nikdy nepřijali? ;-)

+17/0
5.3.2016 1:39

I10v74a19n 15H52o18l43a22s 5127197648857

> vás bude totalitní stát chránit před hlukem

Tak se odstěhuj z totalitního státu třeba do ČR (tedy pokud ti to totalitní úřady ve tvém státě povolí).

0/0
5.3.2016 10:34

B18e94d56ř89i11c80h 64M68r86á89z95e85k 7776661260374

Kde žijete? V Bohnicích?

0/0
8.3.2016 11:59
Foto

V11l61a34s38t18a 49C55o85u90f14a53l 7407429639615

Hezká diskuse. Samý pilot.

0/0
5.3.2016 1:23
Foto

P22a39v71e74l 92Č82e40r95n62í70k 1798225190770

Jojo, brnane se zacali prilis mnozit tak se musela vypustit koncentrovana davka chemtrails primo nad mestem. ;-O

+3/−7
5.3.2016 1:08

B33e37d84ř91i15c20h 49M84r35á77z68e48k 7696971960364

Aáááá, pán je také deprivant.

0/0
8.3.2016 12:02

J33i36r32i37n83a 56P15a91n32c54e70r 2651716678381

Je zvlastni,ze nikoho nezajima kolik skodlivych splodin na Brno a okoli spadne behem roku.proc si vsichni netrenuji ve svych domovinach?Aby si neznecistovali ovzdusi,nejedli vice chemikalii a byli zdravejsi.Ale Cesi snesou vse,ze,za valuty samozrejme.V Cesku je nejvyssi vyskyt rakoviny z cele Evropy a neni divu kdyz si nasi krasnou zemi nechame nicit,ale v tom jedou I chemicky se spatnymi filtry a spoustu jinych byznysu.!!!!!!

+5/−7
5.3.2016 0:43

J36i46n18d67ř76i67c48h 36T53ů22m37a 1134932157538

Viz můj příspěvek výše.

0/0
5.3.2016 10:42

L23u41k98á35š 46J52í88l81e93k 7752321921685

+1/0
5.3.2016 0:41

M60i48c83h22a67l 49P41a12l61e40č30e67k 2841108782254

V Brně chtějí mezinárodní letiště pomalu typu Atlanty a najednou, když jednou za tři dny přiletí letadlo, tak je haloo. Jedním slovem: BRNO

+7/−4
5.3.2016 0:21

Š55t52ě21p85á77n 40V39a66n46ě30k 3843479637247

Bože...když práskaly letadla při překonání rychlosti zvuku, všichni to brali jako samozřejmost. Dnes přeletí letadlo nízko a je to učiněná tragédie. ;-(

+6/−1
5.3.2016 0:17

J90i53ř74í 78Š74v14e37h25l44a 1534724512616

"Někteří Brňané si stěžují i na další problém spojený s letadly. „Piloti na trase Brno–Londýn si občas zkracují cestu přes hustě obydlené oblasti. Například 11. února letělo letadlo přes Bohunice a Starý Lískovec. Podle pravidel provozu letiště v Tuřanech by ale měla mít letadla otočný bod nad Ostopovicemi,“ upozornil amatérský nadšenec do letectví Pavel Železný.

Podle Úřadu pro civilní letectví ale nemusí jít o problém. „Na letovou trasu mohou mít vliv povětrnostní podmínky. K posouzení dodržení konkrétního letového povolení by bylo třeba více informací, každopádně nikdo k nám nepodal podnět k prošetření nedodržení postupů,“ upřesnil mluvčí Hezký." - tohle je zvláštní přístup, v Bohunicích je nemocnice.

+1/0
5.3.2016 0:01

B11e78d66ř60i52c20h 66M48r32á20z16e89k 7296191270744

A?

0/0
8.3.2016 12:03

M46a63r93i47e 46O48h75l92í16d34a73l86o39v18á 1667220361782

Jedna věc je, když lidé vědí, že tam lítají nízko letadla z výcvikových důvodů, druhá věc je to nevědět a přemýšlet, jestli to letadlo náhodou z neznámých příčin nepřistává na Svoboďáku. :-)

+3/0
4.3.2016 23:41

J37i86n78d69ř42i36c96h 75T68ů43m67a 1874552947208

Chápu vaše obavy. Ale nebojte, většina teroristů z Al-Kajdy má na socialistické Československo nostalgické vzpomínky.:-)

+2/0
5.3.2016 11:00

A50n97d89r78e13j 24H62a12a72s 3544289463785

fascinuje mně jak lze z ničeho vytvořit článek - klobouk dolů

letiště Brno je periferií leteckého provozu a ekonomicky ztrátové (tedy dotované); článek vytváří dojem, že je zde v Brně frmol jak sviňa

+4/−4
4.3.2016 23:14

P18a24v52e92l 63Ř49a81p39e94k 7762316679505

To platí o celém Brnu, nejen o letišti :-P

+4/−8
4.3.2016 23:46

P70a78v42e35l 28M78o77r76a88v19e76c 1434325644737

Vtipný, ale Brno začíná být ekonomicky na úrovni Prahy jelikož platy jsou zde o něco nižší než v Praze ale stěsně tak i ceny, žil jsem teď 5 let v Praze tak mohu porovnat.

+2/0
5.3.2016 7:01

P84a16v24e24l 88N27o66v53á89k 7731336159233

Tak v tom případě jsou na ekonomické vyšší všechna města na světě protože najmy a ceny bytů jsou úměrné tomu co lidí vydělají (jsou schopni zaplatit)

0/0
5.3.2016 20:56

P79a54v30e67l 20M62o53r82a69v47e36c 1494685124297

Tak si to přečtěte ještě jednou, v Brně vyděláte jenom o něco min než v Praze (hlavně díky zahraničním firmam) ale zaplatíte min za bydlení a celkově náklady máte nižší takže vám po zaplacení těchto věcí zbyde v peněžence cca stejně peněz (o trochu min ale ne o moc). Např v Praze vydělám 35 tisíc a nájem mě stojí 16 a ostatní věci 10 tak mě zbyde 9 tisíc. V Brně vydělám 30 tisíc a za nájem dám 14 a ostatní věci mě stojí 8 tisic) takže mě zbylé 8 tisíc (je to jenom příklad ale snad to chapete)

0/0
6.3.2016 6:51

B14e75d59ř41i84c17h 54S88m61e16t77a32n13a 9347518618934

Na vesnici koukaj cim se dnes cestuje a hlava jim to nebere ;-D

+6/−1
4.3.2016 23:10

P72a64v96e43l 87Ř18a33p68e21k 7892246689875

Lepší pár letadel, na která je aspoň úchvatný pohled, než kolony smradlavých automobilových popelnic v ulicích a kravál z motocyklů upravených různými frustráty.

+3/−5
4.3.2016 22:55

R74o30m25a46n 49J24e24s91c30h16k34e 9658685617425

Letadlo, které nemá vrtulu není krásné. A jak se dostat do míst, kde nevedou koleje ? Auta jsou nutnost. Já jezdím vlakem minimálně 10 krát týdně. Tento týden jsem jel 2 krát autem pro dřevo na topení. Vždy je dobrá možnost výběru.

Jsem fanda do železnice. Desítky lokálek zrušili. Také předpokládám, že máte doma koupelnu. Před 100 lety jich bylo velice málo. Svět se vyvíjí.

0/0
5.3.2016 9:25

L40u49k58á28š 84Š41l75e13h14o84f25e66r 1353719725269

Nad vesnici preletelo letadlo a hned je z toho udalost mesice :-D

+9/−5
4.3.2016 22:53

R40i30c73h41a56r16d 65B84u37š47e12k 6529586716777

v brne...

0/−4
4.3.2016 23:04

L29u56d90ě38k 71C41h95r82á55s97t26e20k 5614334572876

Myslíte, že 370m (pokud jste to změřil přesně) je zásadní odchylka od osy dráhy při vzdálenosti cca 5000m k prahu dráhy? ;-) Pro dráhu 09 (od západu) není na letišti přesné přiblížení (ILS), takže v této fázi už pilot řídí letadlo manuálně a vizuálně se rovná s dráhou. Takže 370m je nepodstatná odchylka. Navíc WizzAir přilétá k Brnu od severozápadu a teprve někde v té oblasti dotáčí do směru dráhy. Každopádně přes Bohunice letí každé letadlo přistávající na dráhu 09. Jen s výjimkou případů, kdy letí od jihu (typicky letní chartery) a v případě hezkého počasí si vyžádá čistě vizuální přiblížení. Potom dotáčí do osy dráhy až blíž k letišti, někde u M-paláce.

+4/−1
4.3.2016 22:41

R29i56c88h93a44r94d 29B84u33š82e72k 6899476396337

ILS je pouze jednim z presnych priblizeni...

ve smeru 09 je k dispozici VOR-DME, NDB-DME, coz jsou dalsi presna pristrojova priblizeni, takze nejde o vizualni priblizeni...

Pokud o necem vite prd, nepiste o tom...

0/−2
4.3.2016 23:08

J54i42n17d95ř19i44c43h 11T83ů44m46a 1274422407948

Přesné přiblížení je pouze ILS, MLS, případně PAR. VOR a NDB jsou nepřesná přiblížení.

+2/0
4.3.2016 23:16

R14i61c79h59a81r94d 68B76u42š34e37k 6159146876687

mate pravdu, to slovo presne se mi tam pripletlo omylem a zapomel jsem ho smazat...

chtel jsem oponovat ze nejde o vizualni ale pristrojove priblizeni

0/0
4.3.2016 23:28

L15u45d25ě74k 70C77h54r36á47s52t85e55k 5144594972766

Je mi líto, ale prd o tom víte vy. VOR/DME je sice přístrojové přiblížení, ale NEPATŘÍ mezi přesná přiblížení. Přesné přiblížení vyžaduje přesné směrové vedení v ose dráhy a když se podíváte na mapu LKTB, tak zjistíte, že VOR/DME je umístěn zcela mimo osu dráhy, někde cca v polovině minimálně o 100m jižněji, což už z principu vylučuje, aby se jednalo o přesné přiblížení. Navíc je v předpisech jasně dáno, která přiblížení patří mezi přesná a která ne. VOR/DME to opravdu není, patří tam aktuálně jen PAR, ILS, MLS. Tak než se budete snažit někoho "opravovat", zjistěte si skutečný stav věci, děkuji.

+1/−1
4.3.2016 23:27

R85i54c38h77a20r20d 87B57u37š85e64k 6739706816387

jak jsem psal pred chvili, slovo presne mi tam zustalo omylem...

nicmene vy tvrdite ze jde pouze o vizualni priblizeni na 09, ja oponuji ze jde o pristrojova priblizeni...

0/0
4.3.2016 23:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.