Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Letadla burácí nad Brnem. Létají nízko, diví se lidé

Brňany na začátku února překvapilo velké letadlo přelétávající nízko nad centrem města. Patřilo společnosti Austrian Airlines, která tady cvičí své piloty a přelety nad městem má povolené. Ač je to lidem nepříjemné, podle odborníků nejde o bezpečnostní riziko.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M74i38r71o37s17l17a94v 65U25r34b67a84n 1766267881359

Kdyz leti nizko letadlo,tak nekdo bere dalekohled ci fotak a nekdo prudi :)

+2/0
6.3.2016 8:38

P98a23v47e75l 34M56o11r70a77v80e13c 1914815974467

Dneska létají zase tak fotím.

0/0
4.4.2016 11:07

A51n64t50o45n94í95n 75S42c31h40i96n47d30l65e87r 8432149159667

"Ač je to lidem nepříjemné, podle odborníků nejde o bezpečnostní riziko." To je dobrá hláška.;-D Zejtra třeba bych mohl jít někoho vykrást a říct mu ve dveřích to samé.

+2/−2
5.3.2016 22:30

L22u55d43ě49k 68C74h25r33á60s81t60e93k 5944474532646

A není to snad pravda? :-) Výcvikové okruhy bezpečnostním rizikem nejsou.

+2/0
6.3.2016 15:36

V92l94a28d51i82m44í72r 12F79u37x 3800672498463

"V letectví se používají k určení výšky barometrické výškoměry, výsledný údaj proto závisí na aktuálním atmosférickém tlaku,“ upozornil Klíma. Změna atmosférického tlaku o každý jeden hektopascal je ve výškoměru posunem o devět metrů."

Pokud se přes zimu něco nezměnilo, tak pod převodní výškou (v Brně 5000 ft = 1524m nad mořem) se výškoměr nastavuje na oblastní QNH, a to se pravidelně aktualizuje s každou změnou tlaku, takže výškoměr v kabině pak ukazuje nadmořsku výšku poměrně přesně.

Pokud lety probíhaly ve výšce menší než minimální předepsané, nemá s tím nic společného změna atmosférického tlaku, ale nepozornost nebo nekázeň. Obojí při výcviku dost průkak. Pan Klíma poněkud mlží.

+1/0
5.3.2016 21:42

L82u65d70ě25k 20C13h47r58á82s32t49e62k 5354724552256

Celý problém je v tom, že neexistuje žádná informace o tom, že by letadlo bylo v nižší výšce, než bylo povoleno ATC. Jen subjektivní pocit nějakého pozorovatele :-)

+1/0
6.3.2016 15:38

V72l85a47d15i92m48í65r 61F12u29x 3600252968853

Aha. Tak to se omlouvám za nepozornost...

+1/0
6.3.2016 20:41

L39u52d31ě80k 54M79u36s55e11l69í98k 6313789172488

Nevím co se řeší,tyhle manévry jsou tu běžné již dlouho.Bydlím kousek od letiště ani nepamatuji kdy takhle začali lítat.Jenže teď je letadlo trošku větší a je víc vidět i když je ve stejné výšce jako jindy.No furt je to lepší než když tady lítaly ruský stíhačky těsně nad barákama.Jednou padl nějakej šikmookej do zahrady a vypálil švestky na stromě.

+3/0
5.3.2016 18:10

J44i85n88d78ř39i74c54h 93T92ů30m19a 1784322207268

Pro ty co se rozhořčují nad tím výcvikem.

Začínající piloti se musí vycvičit, než začnou vozit lidi. Výcvik je třeba dělat na mezinárodním letišti s řízením letového provozu, vybaveném třemi navigačními systémy (všechny v praxi piloti musí umět, protože se někde používají) - ILS, VOR a NDB. Lze cvičit jen na letišti s malým provozem (nelze ve Vídni, Mnichově či Praze). Nelze cvičit na letištích v hornaté oblasti (většina rakouských letišť), protože ty mají složité a nestandardní příletové i odletové tratě, které dají zabrat i zkušeným pilotům. Letiště nemůže být příliš vzdálené od mateřské základny společnosti (cesta tam a zpátky prázdným letadlem je drahá). Brno je proto naprosto logický výběr po všech stránkách.

Létá se v malé výšce, protože se opakovaně cvičí start - přistání z jedné i druhé strany dráhy. Nemá tedy cenu stoupat nad tzv. výšku středního přiblížení. To je výška, ve které se nalétne přistávací navigační systém letiště. Hluk takového výcviku bývá minimální, protože při startu se stahuje vzletový výkon motorů hned po dosažení této výšky a dále téměř na volnoběh při zahájení klesání z ní. Začínající piloti musí být schopni toto zvládnout bez pomoci, takže logicky dochází při jejich výcviku, že se letadlo mírně vychýlí z předepsané trasy nebo výšky.

Až budete přistávat při letu na dovolenou za špatného počasí, možná vás napadně, že piloti měli mít těch "obtěžujících" letů podstatně více.

+7/0
5.3.2016 10:25

A63n80t96o80n13í88n 46S37c86h25i72n51d14l92e35r 8662929649907

Se vším souhlasím. Navíc ale (a to už nezmiňuejte) předpokládám, že takový výcvik stojí pořádné peníze, a jako Pražák ;-) říkám, že že ty peníze na tom vydělané by měli rozdat Brňákům...

0/0
5.3.2016 22:34

J12i96n80d17ř57i50c53h 62T51ů50m78a 1344412617798

Za výcvik se letišti platí především přistávací poplatky a pak se platí za službu řízení letového provozu (ty nejdou letišti, ale centrále ŘLP v Praze ;-) ). Obojí je ale pro výcvik tuším padesát procent normálu. Peníze nakonec "dostanou" brňané tím, že tady zůstane provozuschopné letiště. Provoz letiště je drahý a letní chartery ho neuživí. Hodně lidí si to neuvědomuje, ale dnes jsou letiště to, co dříve přístavy nebo křižovatky cest. Vznikají kolem nich významná centra. Málokdo investuje v místech, kam není letecké spojení. Typickým příkladem je třeba růst významu Mnichova poté, co tam vzniklo významné mezinárodní letiště.

+1/−1
5.3.2016 22:58

B60e29d98ř68i90c83h 62M87r17á74z50e37k 7276161770574

Bože to jsou kecy.

0/0
8.3.2016 11:57

P66e74t38r 84K58o70n26í16č77e15k 8174392785455

Určitou roli taky hraje to, že je prázdný nemá palivo na šest hodin letu. Bydlím ve Starém Lískovci, takže vidím, že finále je relativní pojem. Někdy letí nad Leskavou, jindy nad Osovou. Pořád je ještě dost daleko od BRQ. Rozhodně to není tak, že by musel držet kurz dráhy 09 už někdy od Ostopovic.

0/0
5.3.2016 9:05

F52r63a48n62t18i76š31e30k 96M49ü17l46l10e20r 2103912889598

https://youtu.be/8_j9qAfBU7o

0/0
5.3.2016 9:00

M87a26r27t88i33n 36P49l31o79c34e43k 4842416137756

Kolikrát se pobavím nad tím jak lidi reagují, proletí ,,nízko" nad městem letadlo, zavlají do novin, úřady, policajty atd.,najdou velkého hřiba, teta načeše drdol a se strejdou volají Novu.

+2/0
5.3.2016 7:16

J41i53ř41í 82H50o41v24o52r41k54a 2386137350131

Tohle mě už kolikrát napadlo a nikde jsem nenašel odpověď: když ukazuje Flightradar okolo Prahy či Brna u letadel co přistávají/vzlétají nějakou výšku, co to je vlastně za údaj? Výška nad mořem nebo nad terénem? A jak moc přesný ten údaj je?

+2/0
5.3.2016 1:38

R65o32m26a52n 40S25m92ě35l62ý 8144605456901

Je to výška nad mořem. Třeba na Ruzyni to ukazuje při dosednutí na dráhu cca 300m. Ale ty údaje na F24 se musí brát s rezervou, může tam být odchylka několik metrů.

+3/0
5.3.2016 2:30
Foto

M87i97c93h56a28l 36Ř21e66h34á68č88e23k 8275437848

Je to tlaková výška - což je výška ve standardní atmosféře, ve které je stejný tlak, jako na místě, kde je to letadlo. Mrkněte do diskuze níže, mám tam delší příspěvek o měření výšek včetně příkladu.

0/0
5.3.2016 9:49

V43a48c90l21a96v 88V34a95v40r58a 3387464525257

Snad si nemyslíte že vás bude totalitní stát chránit před hlukem?

Je to hazard? Není! Tak si trhněte nohou!

Snad u vojenských letišť se to dá tolerovat...Stát by měl mít v rukou zákon který chrání i malé děti před hlukem a ne jim jen plivnout že se to smí a není to hazard.

JE TO HAZARD! JE TO HLUČNÉ A OHROŽUJE TO ZDRAVÍ !!!

+2/−17
5.3.2016 1:32

D10a10v66i56d 16P61e48t80r19l46í24k 4376196196134

Zajeď zpátky k pásu, Thyronxi. :-P

Mimochodem, tady je Evropa, kde nám nikdo k mikrovlnkám nedává návod, že v nich nemáme sušit čivavu. A ve fast foodu žena nedostane varování, že je to horké, tak ať si to nevykydne na kozy...

Ještě pořád Florida? A ještě pořád nutkání, chodit prudit sem, k těm primitivům, kterým tak závidíš, protože tě tam za oceááánem, světáááku nikdy nepřijali? ;-)

+17/0
5.3.2016 1:39

I88v41a73n 90H34o46l48a85s 5267597578497

> vás bude totalitní stát chránit před hlukem

Tak se odstěhuj z totalitního státu třeba do ČR (tedy pokud ti to totalitní úřady ve tvém státě povolí).

0/0
5.3.2016 10:34

B16e81d59ř38i11c25h 35M74r39á51z69e12k 7426831750904

Kde žijete? V Bohnicích?

0/0
8.3.2016 11:59
Foto

V84l58a57s18t25a 58C25o31u29f36a49l 7357689369755

Hezká diskuse. Samý pilot.

0/0
5.3.2016 1:23
Foto

P37a73v43e77l 80Č82e17r26n97í13k 1588535110580

Jojo, brnane se zacali prilis mnozit tak se musela vypustit koncentrovana davka chemtrails primo nad mestem. ;-O

+3/−7
5.3.2016 1:08

B70e52d57ř68i24c61h 10M50r30á48z56e53k 7706671980404

Aáááá, pán je také deprivant.

0/0
8.3.2016 12:02

J73i84r42i48n39a 73P68a51n30c68e32r 2581236878761

Je zvlastni,ze nikoho nezajima kolik skodlivych splodin na Brno a okoli spadne behem roku.proc si vsichni netrenuji ve svych domovinach?Aby si neznecistovali ovzdusi,nejedli vice chemikalii a byli zdravejsi.Ale Cesi snesou vse,ze,za valuty samozrejme.V Cesku je nejvyssi vyskyt rakoviny z cele Evropy a neni divu kdyz si nasi krasnou zemi nechame nicit,ale v tom jedou I chemicky se spatnymi filtry a spoustu jinych byznysu.!!!!!!

+5/−7
5.3.2016 0:43

J30i70n20d88ř53i88c82h 34T79ů90m88a 1694332107988

Viz můj příspěvek výše.

0/0
5.3.2016 10:42

L95u11k89á28š 75J54í55l10e23k 7952661241295

+1/0
5.3.2016 0:41

M84i87c40h98a98l 79P33a93l57e78č32e19k 2121748532944

V Brně chtějí mezinárodní letiště pomalu typu Atlanty a najednou, když jednou za tři dny přiletí letadlo, tak je haloo. Jedním slovem: BRNO

+7/−4
5.3.2016 0:21

Š50t90ě44p71á38n 79V62a35n22ě88k 3793289797907

Bože...když práskaly letadla při překonání rychlosti zvuku, všichni to brali jako samozřejmost. Dnes přeletí letadlo nízko a je to učiněná tragédie. ;-(

+6/−1
5.3.2016 0:17

J23i97ř43í 81Š20v82e34h73l49a 1484224682966

"Někteří Brňané si stěžují i na další problém spojený s letadly. „Piloti na trase Brno–Londýn si občas zkracují cestu přes hustě obydlené oblasti. Například 11. února letělo letadlo přes Bohunice a Starý Lískovec. Podle pravidel provozu letiště v Tuřanech by ale měla mít letadla otočný bod nad Ostopovicemi,“ upozornil amatérský nadšenec do letectví Pavel Železný.

Podle Úřadu pro civilní letectví ale nemusí jít o problém. „Na letovou trasu mohou mít vliv povětrnostní podmínky. K posouzení dodržení konkrétního letového povolení by bylo třeba více informací, každopádně nikdo k nám nepodal podnět k prošetření nedodržení postupů,“ upřesnil mluvčí Hezký." - tohle je zvláštní přístup, v Bohunicích je nemocnice.

+1/0
5.3.2016 0:01

B11e20d94ř80i96c75h 77M14r92á91z70e33k 7436951950374

A?

0/0
8.3.2016 12:03

M98a69r67i44e 88O51h90l31í82d40a95l17o18v33á 1877140151222

Jedna věc je, když lidé vědí, že tam lítají nízko letadla z výcvikových důvodů, druhá věc je to nevědět a přemýšlet, jestli to letadlo náhodou z neznámých příčin nepřistává na Svoboďáku. :-)

+3/0
4.3.2016 23:41

J86i10n30d81ř26i69c94h 41T11ů66m14a 1164892417138

Chápu vaše obavy. Ale nebojte, většina teroristů z Al-Kajdy má na socialistické Československo nostalgické vzpomínky.:-)

+2/0
5.3.2016 11:00

A50n14d27r97e71j 12H95a82a84s 3574219853585

fascinuje mně jak lze z ničeho vytvořit článek - klobouk dolů

letiště Brno je periferií leteckého provozu a ekonomicky ztrátové (tedy dotované); článek vytváří dojem, že je zde v Brně frmol jak sviňa

+4/−4
4.3.2016 23:14

P59a96v57e21l 57Ř86a13p27e79k 7552696369345

To platí o celém Brnu, nejen o letišti :-P

+4/−8
4.3.2016 23:46

P79a48v39e18l 15M57o57r89a22v40e90c 1844295624227

Vtipný, ale Brno začíná být ekonomicky na úrovni Prahy jelikož platy jsou zde o něco nižší než v Praze ale stěsně tak i ceny, žil jsem teď 5 let v Praze tak mohu porovnat.

+2/0
5.3.2016 7:01

P61a15v13e60l 85N25o56v29á70k 7551606519913

Tak v tom případě jsou na ekonomické vyšší všechna města na světě protože najmy a ceny bytů jsou úměrné tomu co lidí vydělají (jsou schopni zaplatit)

0/0
5.3.2016 20:56

P96a35v19e33l 74M75o52r70a50v48e86c 1414775664597

Tak si to přečtěte ještě jednou, v Brně vyděláte jenom o něco min než v Praze (hlavně díky zahraničním firmam) ale zaplatíte min za bydlení a celkově náklady máte nižší takže vám po zaplacení těchto věcí zbyde v peněžence cca stejně peněz (o trochu min ale ne o moc). Např v Praze vydělám 35 tisíc a nájem mě stojí 16 a ostatní věci 10 tak mě zbyde 9 tisíc. V Brně vydělám 30 tisíc a za nájem dám 14 a ostatní věci mě stojí 8 tisic) takže mě zbylé 8 tisíc (je to jenom příklad ale snad to chapete)

0/0
6.3.2016 6:51

B18e42d48ř10i18c61h 89S78m94e61t58a41n67a 9617538768594

Na vesnici koukaj cim se dnes cestuje a hlava jim to nebere ;-D

+6/−1
4.3.2016 23:10

P66a14v71e29l 22Ř20a66p63e86k 7192246239855

Lepší pár letadel, na která je aspoň úchvatný pohled, než kolony smradlavých automobilových popelnic v ulicích a kravál z motocyklů upravených různými frustráty.

+3/−5
4.3.2016 22:55

R73o90m32a47n 54J87e77s29c40h50k20e 9368965427745

Letadlo, které nemá vrtulu není krásné. A jak se dostat do míst, kde nevedou koleje ? Auta jsou nutnost. Já jezdím vlakem minimálně 10 krát týdně. Tento týden jsem jel 2 krát autem pro dřevo na topení. Vždy je dobrá možnost výběru.

Jsem fanda do železnice. Desítky lokálek zrušili. Také předpokládám, že máte doma koupelnu. Před 100 lety jich bylo velice málo. Svět se vyvíjí.

0/0
5.3.2016 9:25

L71u18k67á70š 97Š88l39e92h63o22f84e21r 1733399425439

Nad vesnici preletelo letadlo a hned je z toho udalost mesice :-D

+9/−5
4.3.2016 22:53

R74i68c84h53a21r54d 58B65u33š61e49k 6659586846647

v brne...

0/−4
4.3.2016 23:04

L34u66d56ě56k 32C89h55r97á52s64t55e65k 5694424712386

Myslíte, že 370m (pokud jste to změřil přesně) je zásadní odchylka od osy dráhy při vzdálenosti cca 5000m k prahu dráhy? ;-) Pro dráhu 09 (od západu) není na letišti přesné přiblížení (ILS), takže v této fázi už pilot řídí letadlo manuálně a vizuálně se rovná s dráhou. Takže 370m je nepodstatná odchylka. Navíc WizzAir přilétá k Brnu od severozápadu a teprve někde v té oblasti dotáčí do směru dráhy. Každopádně přes Bohunice letí každé letadlo přistávající na dráhu 09. Jen s výjimkou případů, kdy letí od jihu (typicky letní chartery) a v případě hezkého počasí si vyžádá čistě vizuální přiblížení. Potom dotáčí do osy dráhy až blíž k letišti, někde u M-paláce.

+4/−1
4.3.2016 22:41

R57i28c83h60a74r44d 62B51u40š37e90k 6129516406197

ILS je pouze jednim z presnych priblizeni...

ve smeru 09 je k dispozici VOR-DME, NDB-DME, coz jsou dalsi presna pristrojova priblizeni, takze nejde o vizualni priblizeni...

Pokud o necem vite prd, nepiste o tom...

0/−2
4.3.2016 23:08

J87i89n25d79ř94i66c78h 93T32ů90m93a 1324322757168

Přesné přiblížení je pouze ILS, MLS, případně PAR. VOR a NDB jsou nepřesná přiblížení.

+2/0
4.3.2016 23:16

R36i55c76h67a30r65d 95B33u90š54e27k 6739686246197

mate pravdu, to slovo presne se mi tam pripletlo omylem a zapomel jsem ho smazat...

chtel jsem oponovat ze nejde o vizualni ale pristrojove priblizeni

0/0
4.3.2016 23:28

L92u43d30ě29k 40C58h26r43á70s89t91e50k 5334964692836

Je mi líto, ale prd o tom víte vy. VOR/DME je sice přístrojové přiblížení, ale NEPATŘÍ mezi přesná přiblížení. Přesné přiblížení vyžaduje přesné směrové vedení v ose dráhy a když se podíváte na mapu LKTB, tak zjistíte, že VOR/DME je umístěn zcela mimo osu dráhy, někde cca v polovině minimálně o 100m jižněji, což už z principu vylučuje, aby se jednalo o přesné přiblížení. Navíc je v předpisech jasně dáno, která přiblížení patří mezi přesná a která ne. VOR/DME to opravdu není, patří tam aktuálně jen PAR, ILS, MLS. Tak než se budete snažit někoho "opravovat", zjistěte si skutečný stav věci, děkuji.

+1/−1
4.3.2016 23:27

R18i44c38h54a39r31d 33B86u14š21e19k 6679696426247

jak jsem psal pred chvili, slovo presne mi tam zustalo omylem...

nicmene vy tvrdite ze jde pouze o vizualni priblizeni na 09, ja oponuji ze jde o pristrojova priblizeni...

0/0
4.3.2016 23:29





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.