Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letadla burácí nad Brnem. Létají nízko, diví se lidé

Brňany na začátku února překvapilo velké letadlo přelétávající nízko nad centrem města. Patřilo společnosti Austrian Airlines, která tady cvičí své piloty a přelety nad městem má povolené. Ač je to lidem nepříjemné, podle odborníků nejde o bezpečnostní riziko.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M72i41r26o50s10l47a43v 38U15r24b61a11n 1886187911559

Kdyz leti nizko letadlo,tak nekdo bere dalekohled ci fotak a nekdo prudi :)

+2/0
6.3.2016 8:38

P59a51v25e86l 23M76o48r86a57v49e55c 1234565684467

Dneska létají zase tak fotím.

0/0
4.4.2016 11:07

A81n75t39o85n31í11n 11S87c59h10i14n79d36l40e66r 8313117425849

"Ač je to lidem nepříjemné, podle odborníků nejde o bezpečnostní riziko." To je dobrá hláška.;-D Zejtra třeba bych mohl jít někoho vykrást a říct mu ve dveřích to samé.

+2/−2
5.3.2016 22:30

L24u29d45ě80k 13C67h26r64á49s20t39e51k 5814544712456

A není to snad pravda? :-) Výcvikové okruhy bezpečnostním rizikem nejsou.

+2/0
6.3.2016 15:36

V24l75a41d52i68m11í12r 69F73u66x 3180122158803

"V letectví se používají k určení výšky barometrické výškoměry, výsledný údaj proto závisí na aktuálním atmosférickém tlaku,“ upozornil Klíma. Změna atmosférického tlaku o každý jeden hektopascal je ve výškoměru posunem o devět metrů."

Pokud se přes zimu něco nezměnilo, tak pod převodní výškou (v Brně 5000 ft = 1524m nad mořem) se výškoměr nastavuje na oblastní QNH, a to se pravidelně aktualizuje s každou změnou tlaku, takže výškoměr v kabině pak ukazuje nadmořsku výšku poměrně přesně.

Pokud lety probíhaly ve výšce menší než minimální předepsané, nemá s tím nic společného změna atmosférického tlaku, ale nepozornost nebo nekázeň. Obojí při výcviku dost průkak. Pan Klíma poněkud mlží.

+1/0
5.3.2016 21:42

L19u68d90ě54k 66C57h31r75á35s16t93e70k 5444664572666

Celý problém je v tom, že neexistuje žádná informace o tom, že by letadlo bylo v nižší výšce, než bylo povoleno ATC. Jen subjektivní pocit nějakého pozorovatele :-)

+1/0
6.3.2016 15:38

V29l64a17d94i84m27í42r 26F30u74x 3180152398303

Aha. Tak to se omlouvám za nepozornost...

+1/0
6.3.2016 20:41

L22u54d28ě34k 44M96u97s23e52l69í75k 3506199

Nevím co se řeší,tyhle manévry jsou tu běžné již dlouho.Bydlím kousek od letiště ani nepamatuji kdy takhle začali lítat.Jenže teď je letadlo trošku větší a je víc vidět i když je ve stejné výšce jako jindy.No furt je to lepší než když tady lítaly ruský stíhačky těsně nad barákama.Jednou padl nějakej šikmookej do zahrady a vypálil švestky na stromě.

+3/0
5.3.2016 18:10

J33i50n63d30ř91i10c81h 21T50ů54m82a 1144832627968

Pro ty co se rozhořčují nad tím výcvikem.

Začínající piloti se musí vycvičit, než začnou vozit lidi. Výcvik je třeba dělat na mezinárodním letišti s řízením letového provozu, vybaveném třemi navigačními systémy (všechny v praxi piloti musí umět, protože se někde používají) - ILS, VOR a NDB. Lze cvičit jen na letišti s malým provozem (nelze ve Vídni, Mnichově či Praze). Nelze cvičit na letištích v hornaté oblasti (většina rakouských letišť), protože ty mají složité a nestandardní příletové i odletové tratě, které dají zabrat i zkušeným pilotům. Letiště nemůže být příliš vzdálené od mateřské základny společnosti (cesta tam a zpátky prázdným letadlem je drahá). Brno je proto naprosto logický výběr po všech stránkách.

Létá se v malé výšce, protože se opakovaně cvičí start - přistání z jedné i druhé strany dráhy. Nemá tedy cenu stoupat nad tzv. výšku středního přiblížení. To je výška, ve které se nalétne přistávací navigační systém letiště. Hluk takového výcviku bývá minimální, protože při startu se stahuje vzletový výkon motorů hned po dosažení této výšky a dále téměř na volnoběh při zahájení klesání z ní. Začínající piloti musí být schopni toto zvládnout bez pomoci, takže logicky dochází při jejich výcviku, že se letadlo mírně vychýlí z předepsané trasy nebo výšky.

Až budete přistávat při letu na dovolenou za špatného počasí, možná vás napadně, že piloti měli mít těch "obtěžujících" letů podstatně více.

+7/0
5.3.2016 10:25

A82n32t89o72n19í16n 50S86c75h59i48n25d50l98e89r 8973887545959

Se vším souhlasím. Navíc ale (a to už nezmiňuejte) předpokládám, že takový výcvik stojí pořádné peníze, a jako Pražák ;-) říkám, že že ty peníze na tom vydělané by měli rozdat Brňákům...

0/0
5.3.2016 22:34

J29i70n11d49ř73i18c41h 17T69ů83m51a 1834352727568

Za výcvik se letišti platí především přistávací poplatky a pak se platí za službu řízení letového provozu (ty nejdou letišti, ale centrále ŘLP v Praze ;-) ). Obojí je ale pro výcvik tuším padesát procent normálu. Peníze nakonec "dostanou" brňané tím, že tady zůstane provozuschopné letiště. Provoz letiště je drahý a letní chartery ho neuživí. Hodně lidí si to neuvědomuje, ale dnes jsou letiště to, co dříve přístavy nebo křižovatky cest. Vznikají kolem nich významná centra. Málokdo investuje v místech, kam není letecké spojení. Typickým příkladem je třeba růst významu Mnichova poté, co tam vzniklo významné mezinárodní letiště.

+1/−1
5.3.2016 22:58

B59e32d76ř75i67c96h 82M95r79á25z18e47k 7836371280634

Bože to jsou kecy.

0/0
8.3.2016 11:57

P19e94t77r 21K19o17n71í51č57e68k 8164592885865

Určitou roli taky hraje to, že je prázdný nemá palivo na šest hodin letu. Bydlím ve Starém Lískovci, takže vidím, že finále je relativní pojem. Někdy letí nad Leskavou, jindy nad Osovou. Pořád je ještě dost daleko od BRQ. Rozhodně to není tak, že by musel držet kurz dráhy 09 už někdy od Ostopovic.

0/0
5.3.2016 9:05

F52r94a78n96t50i34š79e23k 88M59ü86l59l64e48r 2443832579468

https://youtu.be/8_j9qAfBU7o

0/0
5.3.2016 9:00

M17a74r25t37i89n 60P78l16o68c38e82k 4692636427706

Kolikrát se pobavím nad tím jak lidi reagují, proletí ,,nízko" nad městem letadlo, zavlají do novin, úřady, policajty atd.,najdou velkého hřiba, teta načeše drdol a se strejdou volají Novu.

+2/0
5.3.2016 7:16

J30i39ř35í 74H30o55v22o60r35k70a 2616307290671

Tohle mě už kolikrát napadlo a nikde jsem nenašel odpověď: když ukazuje Flightradar okolo Prahy či Brna u letadel co přistávají/vzlétají nějakou výšku, co to je vlastně za údaj? Výška nad mořem nebo nad terénem? A jak moc přesný ten údaj je?

+2/0
5.3.2016 1:38

R97o61m89a19n 19S63m17ě90l63ý 8454915476851

Je to výška nad mořem. Třeba na Ruzyni to ukazuje při dosednutí na dráhu cca 300m. Ale ty údaje na F24 se musí brát s rezervou, může tam být odchylka několik metrů.

+3/0
5.3.2016 2:30
Foto

M18i49c18h30a19l 94Ř68e73h53á10č87e23k 8985457608

Je to tlaková výška - což je výška ve standardní atmosféře, ve které je stejný tlak, jako na místě, kde je to letadlo. Mrkněte do diskuze níže, mám tam delší příspěvek o měření výšek včetně příkladu.

0/0
5.3.2016 9:49
Foto

V52a65c22l76a44v 26V96a71v32r77a 3717614325327

Snad si nemyslíte že vás bude totalitní stát chránit před hlukem?

Je to hazard? Není! Tak si trhněte nohou!

Snad u vojenských letišť se to dá tolerovat...Stát by měl mít v rukou zákon který chrání i malé děti před hlukem a ne jim jen plivnout že se to smí a není to hazard.

JE TO HAZARD! JE TO HLUČNÉ A OHROŽUJE TO ZDRAVÍ !!!

+2/−17
5.3.2016 1:32

D22a62v46i74d 89P15e62t81r41l46í16k 4526286156704

Zajeď zpátky k pásu, Thyronxi. :-P

Mimochodem, tady je Evropa, kde nám nikdo k mikrovlnkám nedává návod, že v nich nemáme sušit čivavu. A ve fast foodu žena nedostane varování, že je to horké, tak ať si to nevykydne na kozy...

Ještě pořád Florida? A ještě pořád nutkání, chodit prudit sem, k těm primitivům, kterým tak závidíš, protože tě tam za oceááánem, světáááku nikdy nepřijali? ;-)

+17/0
5.3.2016 1:39

I54v18a43n 33H28o27l96a97s 5897697388637

> vás bude totalitní stát chránit před hlukem

Tak se odstěhuj z totalitního státu třeba do ČR (tedy pokud ti to totalitní úřady ve tvém státě povolí).

0/0
5.3.2016 10:34

B48e30d16ř20i58c17h 31M87r87á20z77e82k 7476881290864

Kde žijete? V Bohnicích?

0/0
8.3.2016 11:59
Foto

V50l24a22s92t84a 18C85o13u80f56a68l 7507799259395

Hezká diskuse. Samý pilot.

0/0
5.3.2016 1:23
Foto

P32a71v10e91l 36Č33e12r82n33í10k 1178715640470

Jojo, brnane se zacali prilis mnozit tak se musela vypustit koncentrovana davka chemtrails primo nad mestem. ;-O

+3/−7
5.3.2016 1:08

B15e68d78ř96i90c86h 41M62r17á75z60e19k 7386361200284

Aáááá, pán je také deprivant.

0/0
8.3.2016 12:02

J12i10r46i95n64a 89P61a79n42c83e68r 2671526518151

Je zvlastni,ze nikoho nezajima kolik skodlivych splodin na Brno a okoli spadne behem roku.proc si vsichni netrenuji ve svych domovinach?Aby si neznecistovali ovzdusi,nejedli vice chemikalii a byli zdravejsi.Ale Cesi snesou vse,ze,za valuty samozrejme.V Cesku je nejvyssi vyskyt rakoviny z cele Evropy a neni divu kdyz si nasi krasnou zemi nechame nicit,ale v tom jedou I chemicky se spatnymi filtry a spoustu jinych byznysu.!!!!!!

+5/−7
5.3.2016 0:43

J91i55n79d18ř56i76c23h 56T23ů55m97a 1714912297718

Viz můj příspěvek výše.

0/0
5.3.2016 10:42

L84u96k23á54š 13J26í83l33e84k 7972921271875

+1/0
5.3.2016 0:41

M61i60c30h44a15l 74P23a23l72e46č58e47k 2681268762374

V Brně chtějí mezinárodní letiště pomalu typu Atlanty a najednou, když jednou za tři dny přiletí letadlo, tak je haloo. Jedním slovem: BRNO

+7/−4
5.3.2016 0:21

Š22t47ě56p86á85n 13V60a21n75ě37k 3573789987807

Bože...když práskaly letadla při překonání rychlosti zvuku, všichni to brali jako samozřejmost. Dnes přeletí letadlo nízko a je to učiněná tragédie. ;-(

+6/−1
5.3.2016 0:17

J46i63ř57í 51Š70v25e42h53l68a 1754444482106

"Někteří Brňané si stěžují i na další problém spojený s letadly. „Piloti na trase Brno–Londýn si občas zkracují cestu přes hustě obydlené oblasti. Například 11. února letělo letadlo přes Bohunice a Starý Lískovec. Podle pravidel provozu letiště v Tuřanech by ale měla mít letadla otočný bod nad Ostopovicemi,“ upozornil amatérský nadšenec do letectví Pavel Železný.

Podle Úřadu pro civilní letectví ale nemusí jít o problém. „Na letovou trasu mohou mít vliv povětrnostní podmínky. K posouzení dodržení konkrétního letového povolení by bylo třeba více informací, každopádně nikdo k nám nepodal podnět k prošetření nedodržení postupů,“ upřesnil mluvčí Hezký." - tohle je zvláštní přístup, v Bohunicích je nemocnice.

+1/0
5.3.2016 0:01

B98e30d36ř25i63c33h 12M50r91á28z13e73k 7886231700954

A?

0/0
8.3.2016 12:03

M45a57r46i84e 60O98h11l60í81d22a26l26o45v19á 1987170851312

Jedna věc je, když lidé vědí, že tam lítají nízko letadla z výcvikových důvodů, druhá věc je to nevědět a přemýšlet, jestli to letadlo náhodou z neznámých příčin nepřistává na Svoboďáku. :-)

+3/0
4.3.2016 23:41

J24i56n27d85ř85i63c66h 37T76ů86m22a 1134702257218

Chápu vaše obavy. Ale nebojte, většina teroristů z Al-Kajdy má na socialistické Československo nostalgické vzpomínky.:-)

+2/0
5.3.2016 11:00

A26n53d22r20e45j 59H16a12a32s 3504739193405

fascinuje mně jak lze z ničeho vytvořit článek - klobouk dolů

letiště Brno je periferií leteckého provozu a ekonomicky ztrátové (tedy dotované); článek vytváří dojem, že je zde v Brně frmol jak sviňa

+4/−4
4.3.2016 23:14

P53a56v69e66l 87Ř38a24p69e44k 7622446309685

To platí o celém Brnu, nejen o letišti :-P

+4/−8
4.3.2016 23:46

P24a88v12e53l 95M90o12r68a28v33e22c 1524285934467

Vtipný, ale Brno začíná být ekonomicky na úrovni Prahy jelikož platy jsou zde o něco nižší než v Praze ale stěsně tak i ceny, žil jsem teď 5 let v Praze tak mohu porovnat.

+2/0
5.3.2016 7:01

P69a15v81e25l 48N55o21v33á74k 7121666209183

Tak v tom případě jsou na ekonomické vyšší všechna města na světě protože najmy a ceny bytů jsou úměrné tomu co lidí vydělají (jsou schopni zaplatit)

0/0
5.3.2016 20:56

P19a92v12e47l 11M14o15r59a41v65e61c 1454935704197

Tak si to přečtěte ještě jednou, v Brně vyděláte jenom o něco min než v Praze (hlavně díky zahraničním firmam) ale zaplatíte min za bydlení a celkově náklady máte nižší takže vám po zaplacení těchto věcí zbyde v peněžence cca stejně peněz (o trochu min ale ne o moc). Např v Praze vydělám 35 tisíc a nájem mě stojí 16 a ostatní věci 10 tak mě zbyde 9 tisíc. V Brně vydělám 30 tisíc a za nájem dám 14 a ostatní věci mě stojí 8 tisic) takže mě zbylé 8 tisíc (je to jenom příklad ale snad to chapete)

0/0
6.3.2016 6:51

B92e34d46ř29i24c35h 67S90m66e53t27a10n95a 9657888108764

Na vesnici koukaj cim se dnes cestuje a hlava jim to nebere ;-D

+6/−1
4.3.2016 23:10

P96a64v98e23l 50Ř95a14p72e81k 7222936129255

Lepší pár letadel, na která je aspoň úchvatný pohled, než kolony smradlavých automobilových popelnic v ulicích a kravál z motocyklů upravených různými frustráty.

+3/−5
4.3.2016 22:55

R15o39m45a27n 30J37e10s62c15h58k76e 9378505117165

Letadlo, které nemá vrtulu není krásné. A jak se dostat do míst, kde nevedou koleje ? Auta jsou nutnost. Já jezdím vlakem minimálně 10 krát týdně. Tento týden jsem jel 2 krát autem pro dřevo na topení. Vždy je dobrá možnost výběru.

Jsem fanda do železnice. Desítky lokálek zrušili. Také předpokládám, že máte doma koupelnu. Před 100 lety jich bylo velice málo. Svět se vyvíjí.

0/0
5.3.2016 9:25

L43u94k66á17š 28Š42l31e68h12o28f35e79r 1283289275699

Nad vesnici preletelo letadlo a hned je z toho udalost mesice :-D

+9/−5
4.3.2016 22:53

R77i89c89h56a62r11d 82B24u92š94e13k 6249526146207

v brne...

0/−4
4.3.2016 23:04

L35u90d74ě36k 64C90h65r12á61s98t80e68k 5894794362936

Myslíte, že 370m (pokud jste to změřil přesně) je zásadní odchylka od osy dráhy při vzdálenosti cca 5000m k prahu dráhy? ;-) Pro dráhu 09 (od západu) není na letišti přesné přiblížení (ILS), takže v této fázi už pilot řídí letadlo manuálně a vizuálně se rovná s dráhou. Takže 370m je nepodstatná odchylka. Navíc WizzAir přilétá k Brnu od severozápadu a teprve někde v té oblasti dotáčí do směru dráhy. Každopádně přes Bohunice letí každé letadlo přistávající na dráhu 09. Jen s výjimkou případů, kdy letí od jihu (typicky letní chartery) a v případě hezkého počasí si vyžádá čistě vizuální přiblížení. Potom dotáčí do osy dráhy až blíž k letišti, někde u M-paláce.

+4/−1
4.3.2016 22:41

R29i19c91h68a18r18d 78B47u40š76e40k 6379106236137

ILS je pouze jednim z presnych priblizeni...

ve smeru 09 je k dispozici VOR-DME, NDB-DME, coz jsou dalsi presna pristrojova priblizeni, takze nejde o vizualni priblizeni...

Pokud o necem vite prd, nepiste o tom...

0/−2
4.3.2016 23:08

J97i34n37d45ř32i65c27h 44T54ů83m94a 1854422197958

Přesné přiblížení je pouze ILS, MLS, případně PAR. VOR a NDB jsou nepřesná přiblížení.

+2/0
4.3.2016 23:16

R71i88c12h29a76r58d 60B48u18š72e90k 6939676736217

mate pravdu, to slovo presne se mi tam pripletlo omylem a zapomel jsem ho smazat...

chtel jsem oponovat ze nejde o vizualni ale pristrojove priblizeni

0/0
4.3.2016 23:28

L39u17d42ě89k 88C98h81r70á56s55t87e41k 5604414172936

Je mi líto, ale prd o tom víte vy. VOR/DME je sice přístrojové přiblížení, ale NEPATŘÍ mezi přesná přiblížení. Přesné přiblížení vyžaduje přesné směrové vedení v ose dráhy a když se podíváte na mapu LKTB, tak zjistíte, že VOR/DME je umístěn zcela mimo osu dráhy, někde cca v polovině minimálně o 100m jižněji, což už z principu vylučuje, aby se jednalo o přesné přiblížení. Navíc je v předpisech jasně dáno, která přiblížení patří mezi přesná a která ne. VOR/DME to opravdu není, patří tam aktuálně jen PAR, ILS, MLS. Tak než se budete snažit někoho "opravovat", zjistěte si skutečný stav věci, děkuji.

+1/−1
4.3.2016 23:27

R75i48c16h49a93r14d 43B95u67š53e49k 6419596896557

jak jsem psal pred chvili, slovo presne mi tam zustalo omylem...

nicmene vy tvrdite ze jde pouze o vizualni priblizeni na 09, ja oponuji ze jde o pristrojova priblizeni...

0/0
4.3.2016 23:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.