Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Konec biflování. Matematika bude bavit, slibují autoři nových učebnic

Matematika už nemusí být pro žáky základních škol děsivá a nepochopitelná. Tři brněnští učitelé sepisují nové učebnice, které mají pro mnohé děsivý předmět představit zábavnou formou. Obliba nových textů roste, používá je už přes dvacet škol na jižní Moravě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P28a27v61e48l 88D33v31o44ř16á57k 8622619417368

Biflování....to je otázka, já už vidím, jak si někdo odvozuje integrálem povrch koule nebo obvod elipsy. Na to už je třeba znát něco víc a hlavně tu potřebnou látku mít řádně osvojenou.

Určitě není třeba se učit nazpamět obvod čtverce.

Prostě biflování patří do všeho, do jakéhokoliv učení, pokud chcete něčeho dosáhnout.

A jen tak na okraj, odpověď typu - to znát nepotřebuji, to si najdu na internetu - neobstojí v okamžité konverzaci, než to najdete, řeč je už dávno o něčem jiném.

Nicméně osobně nechám na každém, co si zvolí.

Učitel nejsem.

+6/0
6.4.2016 14:34

M79i44l41a80n 25P70o51k18o93r56n31y 7639495687310

Obvod elipsy? Nechtěl jste napsat něco jiného?

0/−1
6.4.2016 15:09

R69o44s78t14i29s32l42a37v 43C62a14h38a 8565531160332

Proc?

+1/0
6.4.2016 15:38

M66i28l13a70n 24P94o86k22o90r34n70y 7409845487640

Jen tak, že příslušné eliptické integrály opravdu zpaměti neznám a musel bych si je odvodit. O žádném jiném vzorci (kromě toho, kdy se elipsa redukuje na kružnici) nevím.

0/0
6.4.2016 21:50

A98l76e45n23a 83E57l21i14á47š16o97v28á 3214411932648

Vy užíváte pro výpočet obvodu elipsy něco jiného, než integrální počet?

0/0
6.4.2016 17:46

I63v44a 46K96r17i71s81t31o86f78o58v90á 7575883772622

a) matematika se nedá biflovat už z logiky věci a kdo to dělá, daleko se nedostane, protože nepochopí návaznosti

.

b) kouknu-li se do učebnic svých dětí, tak již dnes tam vidím obrázky a praktické příklady.

+3/0
6.4.2016 11:41

J91a15k63u90b 95K77o62n22i89c27a29r 4649831496609

Rád bych napsal, že s bodem "a)" souhlasím ne na 100 ale na 1000 %. To bych ale u zde přítomných matematiků asi narazil...:-)

+4/0
6.4.2016 12:08

L94i38a20n11a 63V50o34l20k86o36v13á 9596426204256

Třeba nenarazil, nikdy jsem nebyla pro biflování matematiky, učila jsem ji přes 30 let.

0/0
6.4.2016 22:22

Z17d86e20n70ě30k 37B51e72r79á58n49e90k 2778525406982

Určitě se bude vyučovat moderními metodami po vzoru "anglicky za čtrnáct dní a plynně". Naše školství opět zaboduje, po inkluzi a začleňování nezačleňovatelných konečně dotáhne základní vzdělání pro všechny na stejnou úroveň. A o to přece jde, ne? Dopadne to jako technologická revoluce a technologický náskok států východního bloku před zastaralými technologiemi západu před rokem 1989.

+2/0
6.4.2016 11:17

P41e17t37r 74H85o59n42s 3804274360878

Matematika, to je pár základních pravidel, které je třeba znát nazpaměť. Zbytek je dril. To znamená kolik příkladů spočítáš, tak budeš v matice dobrý. Malůvky a zábavička v učebnicích nepomůže, spíš rozptyluje.

+2/−4
6.4.2016 11:13

Z31d44e28n34ě81k 50B30e36r77á88n12e11k 2628365446162

Jak vidno, tak vy zrovna nejste matematik?

+2/0
6.4.2016 11:18

M46i44l46a45n 92P58o19k58o75r22n23y 7869605117390

To jsou počty, ale ne matematika. Ospravedlnění pro takovou úvahu je, že pro velkou část lidí to stačí, nemám ale pocit, že je to správný směr, kam se ubírat ve výuce. Tím ale netvrdím, že jen malůvky a zábavička jsou ten správný směr, stejně tak jako souhlasím s tím, že je třeba počítat hodně příkladů.

+4/−1
6.4.2016 11:33

J15a53n 27P20e69r56n61i14k 8400141598206

Máte na mysli axiomy? Pokud ano, pak máte pravdu a těch pár tisíc vět si z těch pár axiomů již hravě odvodíte.

+3/0
6.4.2016 11:36

R55o94s23t55i19s64l35a46v 42C51a37h85a 8195751160372

ale vzdyt ma pravdu..... jen podotknu, ze nerekl, kolik zakladnich pravidel ma na mysli a take to, ze mluvil o matematice ZS a SS (=pocty)

+2/0
6.4.2016 12:45

M16i49c26h87a72l 94C19h19a34l45u93p55a 6428130429853

Ono nazpaměť není teoreticky potřeba znát nic - ono se to všechno dá odvodit, ale matematici na to měli několik století :-). Částečně je to o cviku, částečně o vrozených dispozicích, takže někomu to jde lépe než ostatním.

0/0
6.4.2016 21:20

D82a13v23i44d 29D13v58o60ř23á68k 6872760665177

K diskuzi o drilu je třeba trochu vyjasnit, co kdo tím drilem rozumí. Čemu říkáte dril?

Já říkám třeba dril procesu, při kterém se naučíte úpravu algebraických výrazů. Počítáte jeden příklad za druhým. A díky tomu se to naučíte tak, že to vůbec jste schopni dělat, neděláte v tom moc chyb a netrvá vám každá úprava hodinu. A bez toho drilu se neobejdete.

+9/0
6.4.2016 11:11

J43a62k29u55b 64K24o25n86i24c45a84r 4889191246189

Na VŠ jsme měli předmět Pružnost a pevnost, který byl zejména o výpočtech. Řadě lidem, mě nevyjímaje, to vůbec nešlo. Rozhodli jsme se to naučit a počítat společně. Sešlo se 5 lidí, jasně se definoval pracovní postup (jednotky, vzorce atp) a pokaždé každému vyšel jiný (špatný) výsledek. Počítali-li poté tentýž příklad 2 lidé, s původně rozdílnými výsledky, vyšel nový - špatný výsledek. V matematice (vyučovaném předmětu) je cosi nepochopitelného.

Podotýkám, že školu jsme všichni udělali a podobné matematické zhovadilosti (ani z dalších předmětů) už jsem ve vystudované profesi, které se stále věnuji, NIKDY nevyužil.

Proto záměr těchto tří lidí (i jim podobných) vítám a držím jim palce - snad dosáhnou toho, že se žáci a studenti nebudou cítit na hodinách jako oběti terorismu.

0/0
6.4.2016 11:29

P92a43v10e65l 54H81o94r41á85k 8341563875122

Pružnost a pevnost oddělí inženýry od "inženýrů".

+4/0
6.4.2016 11:38

L29á83ď28a 51V11r89a82n74ý 7108778888267

Ještě dynamika, kynematika a statika.

0/0
6.4.2016 12:03

L97u68k66á37š 54Š20m87a49h67e79l 2677324322844

Kynematika, to je nějaká matematika psů?8-o

+1/0
6.4.2016 18:58

J22a11k75u94b 97K75o21n95i12c94a93r 4839971356499

A jak to oddělí architekty od architektů?:-)

0/0
6.4.2016 12:05

P18a24v54e82l 66H85o25r66á85k 8751463165292

Nijak, ti to nemají.

0/0
9.4.2016 19:49

J32a60k61u95b 66K88o87n16i79c11a12r 4769291946729

Asi jsem nezmínil, že VŠ na které jsme měli onen nepopulární předmět byla architektura?

0/0
10.4.2016 6:10

J72a53n 56P83e48r41n53i35k 8840641458696

Cílem není abyste to použil, ale abyste dokázal, že jste schopen se to naučit a pochopit v daném termínu. Je to jako když jsme se po letech VŠ sešli a diskutovali, co jsme z toho, co jsme se učili použili. Manželka se hbitě přihlásila, že použila diferenciální rovnice, když počítala kolik oček musí ubírat na čepici pro dceru, aby měla požadovaný tvar.

+2/0
6.4.2016 11:39

P54e25t10r 58H90o55n88s 3454504980368

Také jsem měl Pružnost a pevnost, takže vím o čem to je. A jak, jsem již psal. Nejdříve spočítat 10 jednoduchých příkladů, pak 20 středně složitých a pak 10 hodně složitých. Je to jen o znalosti pravidel a o výdrži.

0/0
6.4.2016 11:40

A93n19n29a 68K16i22r76š62o70v23á 9516220395903

Přijde mi to jako blábol. A je moderní dnes připustit, že každého prostě baví něco jiného? Někoho baví matika, někdo hraje na kytaru, někdo sportuje....ale že by od teď všechny začala bavit matematika?

Je to jen další z mozaiky projektů sociálních inženýrů - všichni budou šťastní, úspěšní....všichni mají právo na úspěch, všem půjde všechno.

+3/−2
6.4.2016 10:57

R96o74s75t95i75s95l59a96v 43C72a16h31a 8205551860832

Nejde o to, ze by to vsechny nutne muselo bavit. Jde o to naucit se to, co je schopen se naucit kazdy takovou formou, aby to pochopili a zapamatovali

+2/0
6.4.2016 11:02

A54l72e45n59a 46E64l78i34á41š57o31v93á 3324271422848

Jde o nedůvěryhodnou pitominku. V matematice se musí biflovat pouze násobilka a názvy číslovek, nic jiného. Matematika je založena především na tréninku. Matematické výkony jsou závislé výhradně na tom, kolik času jste strávili řešením úloh. Matematika baví každého, kdo si najde čas na počítání. Je to stejné jako ve sportu a nelze to ošidit. Existují výjimky z řad některých autistů, kteří dobře počítají zpaměti. Jinak, matematika je jeden z předmětů, do kterého nepatří kalkulačky. Lidé s logickým myšlením napadne řešení slovních úloh dříve, než ty, kteří příliš nesvedou logicky myslet.

+4/0
6.4.2016 10:45

D18a60n25i79e91l 68J53a49n39k59o 9459229470942

Vyrůstal jsem v éře kdy kalkulačka nebyla běžná a vím o čem píšete.

A ještě bych přidal když už někdo má kalkulačku tak umět ji používat - zažil jsem tolikrát že výsledek byl špatně a ovlivněn jen špatnou manipulací s kalkulačkou (ne všichni výrobci používají stejné postupy)

0/0
6.4.2016 10:51

A65l88e77n26a 49E16l62i91á36š28o49v44á 3484531122368

Ve fyzice se klidně stane, že každý student má jiný výsledek a všechny jsou špatné. Při tom lze prostým úsudkem odhadnout, jak by měl přibližně vycházet.

0/0
6.4.2016 10:53

D79a11n87i96e70l 93J75a94n24k10o 9329159980102

To je další level - kdy by měl student tušit v jakých řádech by se výsledek měl pohybovat. Dost často jsem zažil že tady logika byla někde jinde a opsali to co vypočetli bez ohledu jak moc je ten výsledek reálný.

+2/0
6.4.2016 10:58

A52l41e38š 74H67o52r77á81k 7205780912810

Tak to je docela slušný blábol. Nezlobte se, pane Janko, ale že by kalkulačka vedla řešitele k chybným výsledkům, to si snad může myslet jen humanitní vzdělanec.

0/0
6.4.2016 10:58

R41o74s45t52i25s51l22a59v 58C57a24h75a 8105891930622

ma pravdu. Neni to chyba kalkulacky, ale jejim nespravny pouzitim.

Jendoduchy priklad

2+3*6

mohou lide spocitat na kalkulacce tak, ze jim vyjde 20, ale take 30, nebo uplne neco jineho.

+5/0
6.4.2016 11:09

D25a27n10i63e91l 83J86a21n68k79o 9109349530682

Jde o to umět ve správném pořadí vše naťukat a nezlobte se na mě stále mnoho lidí neumí. Takže já se rozhodně přikláním za výuku na ZŠ bez kalkulačky.

Nepamatuji se že by na škole někdy učitelka řešila jak se s kalkulačkou pracuje - každej měl jinou.

Je sice dnes pravda že mnohé app dokážou po vyfocení zadaného vzorce ho vypočítat ale to bych také nedoporučil.

+1/0
6.4.2016 11:20

R32o94s25t38i29s40l51a98v 58C19a55h50a 8515371640372

Souhlasim naprosto se vsim, jen ne s vetou "Matematické výkony jsou závislé výhradně na tom, kolik času jste strávili řešením úloh.", protoze vykony jsou z velke casti zavisle na tom case, ale z male casti i nadanim. Protoze ten kdo "vidi", co ostatni musi pracne spocitat, bude podavat pomerne slusny vykon bez jakehokoliv treninku. Je to podobne jako ve sporte (az na ten vrcholovy) - vykony jsou z velke casti zavisle na treninku, ale kdo ma velke nadani, tomu staci treninku malo, nebo nemusi trenovat vubec. Nicmene temer kazdy dostatecnym treninkem se dostane na pomerne vysokou uroven.

+3/0
6.4.2016 10:57

A84l73e88n61a 64E20l25i10á97š54o63v75á 3714241262688

Pane Caho, já s vámi souhlasím, ale každý úspěšný sportovec potřebuje stejně tréninku, a to hodně. Tuším pan "Gladwell"??? o věci napsal krásnou studii, ve které dokazuje, že mezi hudebním virtuosem a učitelem hudby je základní rozdíl v počtu hodin, které odtrénovali. S matematikou je to nemlich stejné. Jsem matematička.

0/0
6.4.2016 17:53

R90o35s62t98i47s80l59a51v 63C65a17h54a 8225491550322

Opet souhlasim jen castecne. Byli lide, kteri toho mnoho nenatrenovali a presto prevysovali ostatni. Jiste uznate, ze Mozart ve svem detskem veku tezko mohl natrenovat tolik, co dospely ucitel hudby.

0/0
6.4.2016 18:04

M71i88c58h16a93l 26C83h64a63l78u83p42a 6508640249883

Tak třeba sportovci musí trénovat všichni - nenadaní, aby jim to vůbec šlo a nadaní zase hrají "vyšší ligu", která zase vyžaduje náročnější trénink. Takže ti nadaní nakonec budou trénovat spíš víc. Pokud se na to nevykašlou a nezůstanou sportovat na úrovni těch nenadaných, ty převyšovat mohou i bez tréninku.

0/0
6.4.2016 21:28

R38o26s55t34i31s35l95a57v 65C12a60h51a 8325801900652

No a pro zs plati posledni veta

0/0
6.4.2016 23:56

J14i54ř78í 42N29o67v81o62t26n94ý 7728782

Tak já Vám nyní nerozumím. Zde tvrdíte, že matematika je založena především na tréninku. Níže tvrdíte něco jiného:

Dril je nutný v jiných předmětech. V matematice není co drilovat.

Jak to tedy myslíte?:-)

0/0
6.4.2016 11:19

V33í65t 88G97a59b27r15i36e58l 5844843756417

Biflování v matice? Jediné, co je třeba nabiflovat jsou definice, předpoklady vět a schémata důkazů.

+1/0
6.4.2016 10:38

M92i13l43a73n 61P83o71k23o79r86n70y 7329945307550

Pokud se musíte biflovat předpoklady vět a přitom umíte jejich důkazy, tak je něco špatně.

+2/0
6.4.2016 10:49

A63l39e39n58a 55E72l90i75á14š10o34v26á 3534421802298

I ty definice jsou jenom názvy činnosti a jde se k nim dostat logickou úvahou. Souhlasím s vámi.

0/0
6.4.2016 10:49

D78a47v48i25d 33D17v11o42ř32á58k 6982450945667

I k těm názvům se dá dojít logickou úvahou. V matematice se prostě člověk neumusí učit nic. Každý máme trojné integrály před nosem, jen po nich šáhnout.

0/0
6.4.2016 10:57

M13i39c71h51a95l 29C35h38a12l49u26p97a 6438490449393

Odvodit se dá všechno, ale matematici na to měli spoustu století, třeba u testu či zkoušky je na to pár (desítek) minut :-).

0/0
6.4.2016 21:30

T42o59m18á32š 82K78r96á47l 3618968167989

matematika je jednoducha a krasna, ale bez snahy nepomuze ani sebelepsi ucebnice. skola hrou, snadne vyhledani postupu jsou sice hezke fraze, ale pokud nejste 0,0001% bohem obdarenych jedincu, tak bez biflovani nemate v matematice sanci a je jedno zda se jedna o zkladni, nebo vysokou skolu:-) a jelikoz je matematika zaklad pro vsechno, tak by podle toho mel vypadat pristup zaku a ucitelu, protoze kazda snaha zjednodusovani, vyhnuti se uceni matematiky v plosnem meritku se nam dvojnasobne vymsti

+3/−2
6.4.2016 10:35

L95u18k11a69s 62S74u57c22h54a89n75e97k 5326267883670

souhlasil bych s vámi, ale zkuste mi dát příklad toho, co je nutné se biflovat :)

0/0
6.4.2016 10:37

J65a12n 92P26e48r37n71i83k 8330411338886

Např. pišvejcovy konstanty pro eplsilon dostatečně malé, tak aby ...., jinak ten důkaz u zkoušky prostě nedáte.

0/0
6.4.2016 10:40

M98i23l36a81n 75P53o18k96o72r86n68y 7819265867690

No jo, ale když si to rozmyslíte, zjistíte, ze když Vám na konci důkazu místo epsilon vyjde 1000 *epsilon či cokoliv tohoto tvaru, tak je to totéž. Takže se to dá krásně obejít.

0/0
6.4.2016 11:43

A42l34e60n61a 17E79l94i93á22š81o17v98á 3334341762388

V matematice se nebifluje. Biflování je nezbytné u jiných předmětů a má pozitivní výsledek, že zlepšuje paměť. Někteří naivnější jedinci si myslí, že lze zlepšit i logické myšlení. Nelze.

+1/−1
6.4.2016 10:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.