Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Konec biflování. Matematika bude bavit, slibují autoři nových učebnic

Matematika už nemusí být pro žáky základních škol děsivá a nepochopitelná. Tři brněnští učitelé sepisují nové učebnice, které mají pro mnohé děsivý předmět představit zábavnou formou. Obliba nových textů roste, používá je už přes dvacet škol na jižní Moravě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P20a80v81e69l 37D25v11o73ř63á23k 8972479847368

Biflování....to je otázka, já už vidím, jak si někdo odvozuje integrálem povrch koule nebo obvod elipsy. Na to už je třeba znát něco víc a hlavně tu potřebnou látku mít řádně osvojenou.

Určitě není třeba se učit nazpamět obvod čtverce.

Prostě biflování patří do všeho, do jakéhokoliv učení, pokud chcete něčeho dosáhnout.

A jen tak na okraj, odpověď typu - to znát nepotřebuji, to si najdu na internetu - neobstojí v okamžité konverzaci, než to najdete, řeč je už dávno o něčem jiném.

Nicméně osobně nechám na každém, co si zvolí.

Učitel nejsem.

+6/0
6.4.2016 14:34

M22i91l12a53n 13P29o74k27o69r52n75y 7539155797190

Obvod elipsy? Nechtěl jste napsat něco jiného?

0/−1
6.4.2016 15:09

R94o90s13t83i95s80l65a56v 90C63a52h92a 8435831310102

Proc?

+1/0
6.4.2016 15:38

M61i96l32a69n 45P82o30k40o48r84n91y 7219385927830

Jen tak, že příslušné eliptické integrály opravdu zpaměti neznám a musel bych si je odvodit. O žádném jiném vzorci (kromě toho, kdy se elipsa redukuje na kružnici) nevím.

0/0
6.4.2016 21:50

A20l31e63n67a 31E94l63i88á55š56o44v21á 3894591362418

Vy užíváte pro výpočet obvodu elipsy něco jiného, než integrální počet?

0/0
6.4.2016 17:46

I43v47a 52K23r55i82s20t72o21f70o71v44á 7205873532282

a) matematika se nedá biflovat už z logiky věci a kdo to dělá, daleko se nedostane, protože nepochopí návaznosti

.

b) kouknu-li se do učebnic svých dětí, tak již dnes tam vidím obrázky a praktické příklady.

+3/0
6.4.2016 11:41

J96a78k42u70b 79K25o10n14i97c18a75r 4229111706399

Rád bych napsal, že s bodem "a)" souhlasím ne na 100 ale na 1000 %. To bych ale u zde přítomných matematiků asi narazil...:-)

+4/0
6.4.2016 12:08

L80i22a52n58a 73V84o79l37k37o21v89á 9556606324296

Třeba nenarazil, nikdy jsem nebyla pro biflování matematiky, učila jsem ji přes 30 let.

0/0
6.4.2016 22:22

Z77d67e12n26ě24k 20B26e64r61á28n47e47k 2258475166962

Určitě se bude vyučovat moderními metodami po vzoru "anglicky za čtrnáct dní a plynně". Naše školství opět zaboduje, po inkluzi a začleňování nezačleňovatelných konečně dotáhne základní vzdělání pro všechny na stejnou úroveň. A o to přece jde, ne? Dopadne to jako technologická revoluce a technologický náskok států východního bloku před zastaralými technologiemi západu před rokem 1989.

+2/0
6.4.2016 11:17

P71e50t40r 90H31o67n39s 3794424270518

Matematika, to je pár základních pravidel, které je třeba znát nazpaměť. Zbytek je dril. To znamená kolik příkladů spočítáš, tak budeš v matice dobrý. Malůvky a zábavička v učebnicích nepomůže, spíš rozptyluje.

+2/−4
6.4.2016 11:13

Z15d59e88n69ě48k 81B78e39r18á20n83e56k 2298635576902

Jak vidno, tak vy zrovna nejste matematik?

+2/0
6.4.2016 11:18

M40i36l46a63n 89P30o23k27o15r29n40y 7969205387310

To jsou počty, ale ne matematika. Ospravedlnění pro takovou úvahu je, že pro velkou část lidí to stačí, nemám ale pocit, že je to správný směr, kam se ubírat ve výuce. Tím ale netvrdím, že jen malůvky a zábavička jsou ten správný směr, stejně tak jako souhlasím s tím, že je třeba počítat hodně příkladů.

+4/−1
6.4.2016 11:33

J83a96n 68P21e14r72n58i97k 8650461178976

Máte na mysli axiomy? Pokud ano, pak máte pravdu a těch pár tisíc vět si z těch pár axiomů již hravě odvodíte.

+3/0
6.4.2016 11:36

R85o87s92t21i37s73l76a97v 53C94a62h60a 8835451710632

ale vzdyt ma pravdu..... jen podotknu, ze nerekl, kolik zakladnich pravidel ma na mysli a take to, ze mluvil o matematice ZS a SS (=pocty)

+2/0
6.4.2016 12:45

M29i50c80h29a79l 87C10h59a59l51u52p28a 6818380809273

Ono nazpaměť není teoreticky potřeba znát nic - ono se to všechno dá odvodit, ale matematici na to měli několik století :-). Částečně je to o cviku, částečně o vrozených dispozicích, takže někomu to jde lépe než ostatním.

0/0
6.4.2016 21:20

D81a32v37i39d 22D18v13o32ř43á39k 6772870445177

K diskuzi o drilu je třeba trochu vyjasnit, co kdo tím drilem rozumí. Čemu říkáte dril?

Já říkám třeba dril procesu, při kterém se naučíte úpravu algebraických výrazů. Počítáte jeden příklad za druhým. A díky tomu se to naučíte tak, že to vůbec jste schopni dělat, neděláte v tom moc chyb a netrvá vám každá úprava hodinu. A bez toho drilu se neobejdete.

+9/0
6.4.2016 11:11

J36a67k10u93b 78K24o64n86i27c96a87r 4439601846319

Na VŠ jsme měli předmět Pružnost a pevnost, který byl zejména o výpočtech. Řadě lidem, mě nevyjímaje, to vůbec nešlo. Rozhodli jsme se to naučit a počítat společně. Sešlo se 5 lidí, jasně se definoval pracovní postup (jednotky, vzorce atp) a pokaždé každému vyšel jiný (špatný) výsledek. Počítali-li poté tentýž příklad 2 lidé, s původně rozdílnými výsledky, vyšel nový - špatný výsledek. V matematice (vyučovaném předmětu) je cosi nepochopitelného.

Podotýkám, že školu jsme všichni udělali a podobné matematické zhovadilosti (ani z dalších předmětů) už jsem ve vystudované profesi, které se stále věnuji, NIKDY nevyužil.

Proto záměr těchto tří lidí (i jim podobných) vítám a držím jim palce - snad dosáhnou toho, že se žáci a studenti nebudou cítit na hodinách jako oběti terorismu.

0/0
6.4.2016 11:29

P57a26v24e23l 44H77o61r18á41k 8511203475582

Pružnost a pevnost oddělí inženýry od "inženýrů".

+4/0
6.4.2016 11:38

L85á50ď19a 21V25r52a25n83ý 7278868598657

Ještě dynamika, kynematika a statika.

0/0
6.4.2016 12:03

L62u94k14á39š 50Š78m57a27h11e84l 2227624742984

Kynematika, to je nějaká matematika psů?8-o

+1/0
6.4.2016 18:58

J38a74k59u68b 52K67o76n16i10c76a87r 4769271176699

A jak to oddělí architekty od architektů?:-)

0/0
6.4.2016 12:05

P46a40v39e64l 57H80o82r56á78k 8901723625292

Nijak, ti to nemají.

0/0
9.4.2016 19:49

J56a11k37u56b 45K25o24n49i34c58a44r 4909871566939

Asi jsem nezmínil, že VŠ na které jsme měli onen nepopulární předmět byla architektura?

0/0
10.4.2016 6:10

J37a51n 73P60e49r57n63i53k 8820971278286

Cílem není abyste to použil, ale abyste dokázal, že jste schopen se to naučit a pochopit v daném termínu. Je to jako když jsme se po letech VŠ sešli a diskutovali, co jsme z toho, co jsme se učili použili. Manželka se hbitě přihlásila, že použila diferenciální rovnice, když počítala kolik oček musí ubírat na čepici pro dceru, aby měla požadovaný tvar.

+2/0
6.4.2016 11:39

P54e28t79r 76H78o15n57s 3584984490418

Také jsem měl Pružnost a pevnost, takže vím o čem to je. A jak, jsem již psal. Nejdříve spočítat 10 jednoduchých příkladů, pak 20 středně složitých a pak 10 hodně složitých. Je to jen o znalosti pravidel a o výdrži.

0/0
6.4.2016 11:40

A40n12n92a 29K21i81r93š73o68v34á 9886290365263

Přijde mi to jako blábol. A je moderní dnes připustit, že každého prostě baví něco jiného? Někoho baví matika, někdo hraje na kytaru, někdo sportuje....ale že by od teď všechny začala bavit matematika?

Je to jen další z mozaiky projektů sociálních inženýrů - všichni budou šťastní, úspěšní....všichni mají právo na úspěch, všem půjde všechno.

+3/−2
6.4.2016 10:57

R22o23s71t91i57s54l57a28v 96C68a31h53a 8805641850402

Nejde o to, ze by to vsechny nutne muselo bavit. Jde o to naucit se to, co je schopen se naucit kazdy takovou formou, aby to pochopili a zapamatovali

+2/0
6.4.2016 11:02

A97l94e86n20a 43E57l55i37á51š70o87v33á 3584921652988

Jde o nedůvěryhodnou pitominku. V matematice se musí biflovat pouze násobilka a názvy číslovek, nic jiného. Matematika je založena především na tréninku. Matematické výkony jsou závislé výhradně na tom, kolik času jste strávili řešením úloh. Matematika baví každého, kdo si najde čas na počítání. Je to stejné jako ve sportu a nelze to ošidit. Existují výjimky z řad některých autistů, kteří dobře počítají zpaměti. Jinak, matematika je jeden z předmětů, do kterého nepatří kalkulačky. Lidé s logickým myšlením napadne řešení slovních úloh dříve, než ty, kteří příliš nesvedou logicky myslet.

+4/0
6.4.2016 10:45

D52a60n66i91e85l 65J51a94n82k21o 9159349970672

Vyrůstal jsem v éře kdy kalkulačka nebyla běžná a vím o čem píšete.

A ještě bych přidal když už někdo má kalkulačku tak umět ji používat - zažil jsem tolikrát že výsledek byl špatně a ovlivněn jen špatnou manipulací s kalkulačkou (ne všichni výrobci používají stejné postupy)

0/0
6.4.2016 10:51

A11l38e87n37a 36E92l41i26á82š63o66v43á 3494851652348

Ve fyzice se klidně stane, že každý student má jiný výsledek a všechny jsou špatné. Při tom lze prostým úsudkem odhadnout, jak by měl přibližně vycházet.

0/0
6.4.2016 10:53

D69a13n12i32e10l 29J97a92n54k41o 9539919370312

To je další level - kdy by měl student tušit v jakých řádech by se výsledek měl pohybovat. Dost často jsem zažil že tady logika byla někde jinde a opsali to co vypočetli bez ohledu jak moc je ten výsledek reálný.

+2/0
6.4.2016 10:58

A52l30e38š 83H68o58r45á30k 7665710662360

Tak to je docela slušný blábol. Nezlobte se, pane Janko, ale že by kalkulačka vedla řešitele k chybným výsledkům, to si snad může myslet jen humanitní vzdělanec.

0/0
6.4.2016 10:58

R77o12s34t51i25s64l38a58v 51C11a31h75a 8665811400932

ma pravdu. Neni to chyba kalkulacky, ale jejim nespravny pouzitim.

Jendoduchy priklad

2+3*6

mohou lide spocitat na kalkulacce tak, ze jim vyjde 20, ale take 30, nebo uplne neco jineho.

+5/0
6.4.2016 11:09

D82a93n49i48e88l 60J21a45n14k65o 9269169870482

Jde o to umět ve správném pořadí vše naťukat a nezlobte se na mě stále mnoho lidí neumí. Takže já se rozhodně přikláním za výuku na ZŠ bez kalkulačky.

Nepamatuji se že by na škole někdy učitelka řešila jak se s kalkulačkou pracuje - každej měl jinou.

Je sice dnes pravda že mnohé app dokážou po vyfocení zadaného vzorce ho vypočítat ale to bych také nedoporučil.

+1/0
6.4.2016 11:20

R46o39s64t73i51s94l68a12v 25C87a63h78a 8795501980622

Souhlasim naprosto se vsim, jen ne s vetou "Matematické výkony jsou závislé výhradně na tom, kolik času jste strávili řešením úloh.", protoze vykony jsou z velke casti zavisle na tom case, ale z male casti i nadanim. Protoze ten kdo "vidi", co ostatni musi pracne spocitat, bude podavat pomerne slusny vykon bez jakehokoliv treninku. Je to podobne jako ve sporte (az na ten vrcholovy) - vykony jsou z velke casti zavisle na treninku, ale kdo ma velke nadani, tomu staci treninku malo, nebo nemusi trenovat vubec. Nicmene temer kazdy dostatecnym treninkem se dostane na pomerne vysokou uroven.

+3/0
6.4.2016 10:57

A27l86e28n51a 47E71l31i28á46š26o90v87á 3464591472328

Pane Caho, já s vámi souhlasím, ale každý úspěšný sportovec potřebuje stejně tréninku, a to hodně. Tuším pan "Gladwell"??? o věci napsal krásnou studii, ve které dokazuje, že mezi hudebním virtuosem a učitelem hudby je základní rozdíl v počtu hodin, které odtrénovali. S matematikou je to nemlich stejné. Jsem matematička.

0/0
6.4.2016 17:53

R69o12s64t90i20s91l39a45v 34C79a78h61a 8845201800702

Opet souhlasim jen castecne. Byli lide, kteri toho mnoho nenatrenovali a presto prevysovali ostatni. Jiste uznate, ze Mozart ve svem detskem veku tezko mohl natrenovat tolik, co dospely ucitel hudby.

0/0
6.4.2016 18:04

M46i51c47h39a87l 46C11h73a17l45u37p35a 6148800659643

Tak třeba sportovci musí trénovat všichni - nenadaní, aby jim to vůbec šlo a nadaní zase hrají "vyšší ligu", která zase vyžaduje náročnější trénink. Takže ti nadaní nakonec budou trénovat spíš víc. Pokud se na to nevykašlou a nezůstanou sportovat na úrovni těch nenadaných, ty převyšovat mohou i bez tréninku.

0/0
6.4.2016 21:28

R50o40s18t77i84s17l51a34v 57C81a26h67a 8925691430362

No a pro zs plati posledni veta

0/0
6.4.2016 23:56

J44i29ř50í 94N21o18v44o33t10n89ý 7828732

Tak já Vám nyní nerozumím. Zde tvrdíte, že matematika je založena především na tréninku. Níže tvrdíte něco jiného:

Dril je nutný v jiných předmětech. V matematice není co drilovat.

Jak to tedy myslíte?:-)

0/0
6.4.2016 11:19

V64í14t 41G53a23b23r20i53e11l 5124843396987

Biflování v matice? Jediné, co je třeba nabiflovat jsou definice, předpoklady vět a schémata důkazů.

+1/0
6.4.2016 10:38

M23i80l15a29n 43P80o47k12o11r89n83y 7399705527410

Pokud se musíte biflovat předpoklady vět a přitom umíte jejich důkazy, tak je něco špatně.

+2/0
6.4.2016 10:49

A95l84e77n93a 33E76l68i53á50š71o53v79á 3594881342418

I ty definice jsou jenom názvy činnosti a jde se k nim dostat logickou úvahou. Souhlasím s vámi.

0/0
6.4.2016 10:49

D44a21v94i97d 36D39v13o65ř19á45k 6712630235577

I k těm názvům se dá dojít logickou úvahou. V matematice se prostě člověk neumusí učit nic. Každý máme trojné integrály před nosem, jen po nich šáhnout.

0/0
6.4.2016 10:57

M24i52c69h77a57l 26C34h89a15l31u53p37a 6638560899103

Odvodit se dá všechno, ale matematici na to měli spoustu století, třeba u testu či zkoušky je na to pár (desítek) minut :-).

0/0
6.4.2016 21:30

T86o23m75á57š 48K27r74á54l 3158668807219

matematika je jednoducha a krasna, ale bez snahy nepomuze ani sebelepsi ucebnice. skola hrou, snadne vyhledani postupu jsou sice hezke fraze, ale pokud nejste 0,0001% bohem obdarenych jedincu, tak bez biflovani nemate v matematice sanci a je jedno zda se jedna o zkladni, nebo vysokou skolu:-) a jelikoz je matematika zaklad pro vsechno, tak by podle toho mel vypadat pristup zaku a ucitelu, protoze kazda snaha zjednodusovani, vyhnuti se uceni matematiky v plosnem meritku se nam dvojnasobne vymsti

+3/−2
6.4.2016 10:35

L83u86k15a15s 39S92u57c10h19a80n40e17k 5176537163720

souhlasil bych s vámi, ale zkuste mi dát příklad toho, co je nutné se biflovat :)

0/0
6.4.2016 10:37

J54a98n 74P55e75r18n58i57k 8860641188956

Např. pišvejcovy konstanty pro eplsilon dostatečně malé, tak aby ...., jinak ten důkaz u zkoušky prostě nedáte.

0/0
6.4.2016 10:40

M76i25l72a90n 44P23o15k27o25r47n96y 7709975897900

No jo, ale když si to rozmyslíte, zjistíte, ze když Vám na konci důkazu místo epsilon vyjde 1000 *epsilon či cokoliv tohoto tvaru, tak je to totéž. Takže se to dá krásně obejít.

0/0
6.4.2016 11:43

A16l82e67n50a 94E21l11i98á15š90o34v44á 3754381572278

V matematice se nebifluje. Biflování je nezbytné u jiných předmětů a má pozitivní výsledek, že zlepšuje paměť. Někteří naivnější jedinci si myslí, že lze zlepšit i logické myšlení. Nelze.

+1/−1
6.4.2016 10:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.