Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Konec biflování. Matematika bude bavit, slibují autoři nových učebnic

Matematika už nemusí být pro žáky základních škol děsivá a nepochopitelná. Tři brněnští učitelé sepisují nové učebnice, které mají pro mnohé děsivý předmět představit zábavnou formou. Obliba nových textů roste, používá je už přes dvacet škol na jižní Moravě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P76a72v38e57l 29D71v67o15ř58á48k 8242729527848

Biflování....to je otázka, já už vidím, jak si někdo odvozuje integrálem povrch koule nebo obvod elipsy. Na to už je třeba znát něco víc a hlavně tu potřebnou látku mít řádně osvojenou.

Určitě není třeba se učit nazpamět obvod čtverce.

Prostě biflování patří do všeho, do jakéhokoliv učení, pokud chcete něčeho dosáhnout.

A jen tak na okraj, odpověď typu - to znát nepotřebuji, to si najdu na internetu - neobstojí v okamžité konverzaci, než to najdete, řeč je už dávno o něčem jiném.

Nicméně osobně nechám na každém, co si zvolí.

Učitel nejsem.

+6/0
6.4.2016 14:34

M39i14l93a38n 97P87o21k56o62r27n90y 7839115457560

Obvod elipsy? Nechtěl jste napsat něco jiného?

0/−1
6.4.2016 15:09

R42o32s78t58i64s48l26a16v 78C64a96h29a 8365151260442

Proc?

+1/0
6.4.2016 15:38

M92i93l57a98n 33P88o32k57o54r39n29y 7199205657450

Jen tak, že příslušné eliptické integrály opravdu zpaměti neznám a musel bych si je odvodit. O žádném jiném vzorci (kromě toho, kdy se elipsa redukuje na kružnici) nevím.

0/0
6.4.2016 21:50

A69l31e58n26a 26E44l23i86á46š23o96v24á 3724111682838

Vy užíváte pro výpočet obvodu elipsy něco jiného, než integrální počet?

0/0
6.4.2016 17:46

I50v46a 82K96r88i52s45t33o52f98o31v13á 7355283162942

a) matematika se nedá biflovat už z logiky věci a kdo to dělá, daleko se nedostane, protože nepochopí návaznosti

.

b) kouknu-li se do učebnic svých dětí, tak již dnes tam vidím obrázky a praktické příklady.

+3/0
6.4.2016 11:41

J23a29k36u97b 76K88o98n98i79c17a21r 4859351746589

Rád bych napsal, že s bodem "a)" souhlasím ne na 100 ale na 1000 %. To bych ale u zde přítomných matematiků asi narazil...:-)

+4/0
6.4.2016 12:08

L55i85a54n77a 71V37o67l55k27o84v35á 9726266234206

Třeba nenarazil, nikdy jsem nebyla pro biflování matematiky, učila jsem ji přes 30 let.

0/0
6.4.2016 22:22

Z60d27e16n12ě11k 53B74e70r17á61n46e83k 2278815406592

Určitě se bude vyučovat moderními metodami po vzoru "anglicky za čtrnáct dní a plynně". Naše školství opět zaboduje, po inkluzi a začleňování nezačleňovatelných konečně dotáhne základní vzdělání pro všechny na stejnou úroveň. A o to přece jde, ne? Dopadne to jako technologická revoluce a technologický náskok států východního bloku před zastaralými technologiemi západu před rokem 1989.

+2/0
6.4.2016 11:17

P97e77t49r 74H27o79n49s 3444674540728

Matematika, to je pár základních pravidel, které je třeba znát nazpaměť. Zbytek je dril. To znamená kolik příkladů spočítáš, tak budeš v matice dobrý. Malůvky a zábavička v učebnicích nepomůže, spíš rozptyluje.

+2/−4
6.4.2016 11:13

Z18d22e51n26ě82k 84B69e55r92á78n32e73k 2158795256472

Jak vidno, tak vy zrovna nejste matematik?

+2/0
6.4.2016 11:18

M26i34l52a49n 73P85o34k36o94r75n47y 7919795777710

To jsou počty, ale ne matematika. Ospravedlnění pro takovou úvahu je, že pro velkou část lidí to stačí, nemám ale pocit, že je to správný směr, kam se ubírat ve výuce. Tím ale netvrdím, že jen malůvky a zábavička jsou ten správný směr, stejně tak jako souhlasím s tím, že je třeba počítat hodně příkladů.

+4/−1
6.4.2016 11:33

J44a55n 80P65e57r64n44i63k 8970571358476

Máte na mysli axiomy? Pokud ano, pak máte pravdu a těch pár tisíc vět si z těch pár axiomů již hravě odvodíte.

+3/0
6.4.2016 11:36

R80o74s13t44i94s11l42a32v 19C24a15h98a 8325871250302

ale vzdyt ma pravdu..... jen podotknu, ze nerekl, kolik zakladnich pravidel ma na mysli a take to, ze mluvil o matematice ZS a SS (=pocty)

+2/0
6.4.2016 12:45

M17i47c76h74a25l 17C87h28a33l24u66p81a 6808700549903

Ono nazpaměť není teoreticky potřeba znát nic - ono se to všechno dá odvodit, ale matematici na to měli několik století :-). Částečně je to o cviku, částečně o vrozených dispozicích, takže někomu to jde lépe než ostatním.

0/0
6.4.2016 21:20

D47a48v53i61d 91D40v52o90ř47á54k 6612290495817

K diskuzi o drilu je třeba trochu vyjasnit, co kdo tím drilem rozumí. Čemu říkáte dril?

Já říkám třeba dril procesu, při kterém se naučíte úpravu algebraických výrazů. Počítáte jeden příklad za druhým. A díky tomu se to naučíte tak, že to vůbec jste schopni dělat, neděláte v tom moc chyb a netrvá vám každá úprava hodinu. A bez toho drilu se neobejdete.

+9/0
6.4.2016 11:11

J43a69k49u24b 56K60o80n60i31c72a85r 4839201806439

Na VŠ jsme měli předmět Pružnost a pevnost, který byl zejména o výpočtech. Řadě lidem, mě nevyjímaje, to vůbec nešlo. Rozhodli jsme se to naučit a počítat společně. Sešlo se 5 lidí, jasně se definoval pracovní postup (jednotky, vzorce atp) a pokaždé každému vyšel jiný (špatný) výsledek. Počítali-li poté tentýž příklad 2 lidé, s původně rozdílnými výsledky, vyšel nový - špatný výsledek. V matematice (vyučovaném předmětu) je cosi nepochopitelného.

Podotýkám, že školu jsme všichni udělali a podobné matematické zhovadilosti (ani z dalších předmětů) už jsem ve vystudované profesi, které se stále věnuji, NIKDY nevyužil.

Proto záměr těchto tří lidí (i jim podobných) vítám a držím jim palce - snad dosáhnou toho, že se žáci a studenti nebudou cítit na hodinách jako oběti terorismu.

0/0
6.4.2016 11:29

P59a50v48e69l 23H60o83r43á62k 8381753935852

Pružnost a pevnost oddělí inženýry od "inženýrů".

+4/0
6.4.2016 11:38

L37á69ď55a 68V77r51a80n96ý 7428668248927

Ještě dynamika, kynematika a statika.

0/0
6.4.2016 12:03

L20u86k26á80š 74Š17m29a71h56e86l 2147234592364

Kynematika, to je nějaká matematika psů?8-o

+1/0
6.4.2016 18:58

J30a58k35u85b 84K79o66n94i33c61a27r 4279161686109

A jak to oddělí architekty od architektů?:-)

0/0
6.4.2016 12:05

P46a27v83e34l 75H12o73r67á62k 8871313555312

Nijak, ti to nemají.

0/0
9.4.2016 19:49

J39a50k65u41b 18K51o31n31i71c55a80r 4439361256629

Asi jsem nezmínil, že VŠ na které jsme měli onen nepopulární předmět byla architektura?

0/0
10.4.2016 6:10

J64a62n 56P11e60r71n20i68k 8290871838336

Cílem není abyste to použil, ale abyste dokázal, že jste schopen se to naučit a pochopit v daném termínu. Je to jako když jsme se po letech VŠ sešli a diskutovali, co jsme z toho, co jsme se učili použili. Manželka se hbitě přihlásila, že použila diferenciální rovnice, když počítala kolik oček musí ubírat na čepici pro dceru, aby měla požadovaný tvar.

+2/0
6.4.2016 11:39

P56e90t72r 96H63o33n44s 3654824950848

Také jsem měl Pružnost a pevnost, takže vím o čem to je. A jak, jsem již psal. Nejdříve spočítat 10 jednoduchých příkladů, pak 20 středně složitých a pak 10 hodně složitých. Je to jen o znalosti pravidel a o výdrži.

0/0
6.4.2016 11:40

A19n63n46a 77K73i70r12š89o48v86á 9206130105413

Přijde mi to jako blábol. A je moderní dnes připustit, že každého prostě baví něco jiného? Někoho baví matika, někdo hraje na kytaru, někdo sportuje....ale že by od teď všechny začala bavit matematika?

Je to jen další z mozaiky projektů sociálních inženýrů - všichni budou šťastní, úspěšní....všichni mají právo na úspěch, všem půjde všechno.

+3/−2
6.4.2016 10:57

R30o94s59t28i80s45l53a34v 28C74a40h98a 8585271190912

Nejde o to, ze by to vsechny nutne muselo bavit. Jde o to naucit se to, co je schopen se naucit kazdy takovou formou, aby to pochopili a zapamatovali

+2/0
6.4.2016 11:02

A58l79e67n76a 47E46l23i93á45š96o27v96á 3444451452878

Jde o nedůvěryhodnou pitominku. V matematice se musí biflovat pouze násobilka a názvy číslovek, nic jiného. Matematika je založena především na tréninku. Matematické výkony jsou závislé výhradně na tom, kolik času jste strávili řešením úloh. Matematika baví každého, kdo si najde čas na počítání. Je to stejné jako ve sportu a nelze to ošidit. Existují výjimky z řad některých autistů, kteří dobře počítají zpaměti. Jinak, matematika je jeden z předmětů, do kterého nepatří kalkulačky. Lidé s logickým myšlením napadne řešení slovních úloh dříve, než ty, kteří příliš nesvedou logicky myslet.

+4/0
6.4.2016 10:45

D72a65n42i38e84l 46J11a59n41k84o 9459719470742

Vyrůstal jsem v éře kdy kalkulačka nebyla běžná a vím o čem píšete.

A ještě bych přidal když už někdo má kalkulačku tak umět ji používat - zažil jsem tolikrát že výsledek byl špatně a ovlivněn jen špatnou manipulací s kalkulačkou (ne všichni výrobci používají stejné postupy)

0/0
6.4.2016 10:51

A22l84e80n56a 37E40l44i32á93š82o80v65á 3824821282558

Ve fyzice se klidně stane, že každý student má jiný výsledek a všechny jsou špatné. Při tom lze prostým úsudkem odhadnout, jak by měl přibližně vycházet.

0/0
6.4.2016 10:53

D89a81n38i51e36l 91J83a80n17k22o 9789189450622

To je další level - kdy by měl student tušit v jakých řádech by se výsledek měl pohybovat. Dost často jsem zažil že tady logika byla někde jinde a opsali to co vypočetli bez ohledu jak moc je ten výsledek reálný.

+2/0
6.4.2016 10:58

A11l51e55š 70H84o41r26á86k 7175150532490

Tak to je docela slušný blábol. Nezlobte se, pane Janko, ale že by kalkulačka vedla řešitele k chybným výsledkům, to si snad může myslet jen humanitní vzdělanec.

0/0
6.4.2016 10:58

R71o59s56t28i62s28l41a84v 94C62a42h94a 8485291100102

ma pravdu. Neni to chyba kalkulacky, ale jejim nespravny pouzitim.

Jendoduchy priklad

2+3*6

mohou lide spocitat na kalkulacce tak, ze jim vyjde 20, ale take 30, nebo uplne neco jineho.

+5/0
6.4.2016 11:09

D49a25n61i35e85l 41J81a39n19k22o 9979859390122

Jde o to umět ve správném pořadí vše naťukat a nezlobte se na mě stále mnoho lidí neumí. Takže já se rozhodně přikláním za výuku na ZŠ bez kalkulačky.

Nepamatuji se že by na škole někdy učitelka řešila jak se s kalkulačkou pracuje - každej měl jinou.

Je sice dnes pravda že mnohé app dokážou po vyfocení zadaného vzorce ho vypočítat ale to bych také nedoporučil.

+1/0
6.4.2016 11:20

R74o33s97t85i30s34l33a87v 59C59a75h59a 8675481180602

Souhlasim naprosto se vsim, jen ne s vetou "Matematické výkony jsou závislé výhradně na tom, kolik času jste strávili řešením úloh.", protoze vykony jsou z velke casti zavisle na tom case, ale z male casti i nadanim. Protoze ten kdo "vidi", co ostatni musi pracne spocitat, bude podavat pomerne slusny vykon bez jakehokoliv treninku. Je to podobne jako ve sporte (az na ten vrcholovy) - vykony jsou z velke casti zavisle na treninku, ale kdo ma velke nadani, tomu staci treninku malo, nebo nemusi trenovat vubec. Nicmene temer kazdy dostatecnym treninkem se dostane na pomerne vysokou uroven.

+3/0
6.4.2016 10:57

A32l64e41n25a 46E91l53i27á63š39o77v27á 3194501292558

Pane Caho, já s vámi souhlasím, ale každý úspěšný sportovec potřebuje stejně tréninku, a to hodně. Tuším pan "Gladwell"??? o věci napsal krásnou studii, ve které dokazuje, že mezi hudebním virtuosem a učitelem hudby je základní rozdíl v počtu hodin, které odtrénovali. S matematikou je to nemlich stejné. Jsem matematička.

0/0
6.4.2016 17:53

R55o91s87t19i95s61l97a75v 76C61a64h11a 8595351730422

Opet souhlasim jen castecne. Byli lide, kteri toho mnoho nenatrenovali a presto prevysovali ostatni. Jiste uznate, ze Mozart ve svem detskem veku tezko mohl natrenovat tolik, co dospely ucitel hudby.

0/0
6.4.2016 18:04

M31i57c89h42a54l 23C65h81a79l80u32p89a 6568150779183

Tak třeba sportovci musí trénovat všichni - nenadaní, aby jim to vůbec šlo a nadaní zase hrají "vyšší ligu", která zase vyžaduje náročnější trénink. Takže ti nadaní nakonec budou trénovat spíš víc. Pokud se na to nevykašlou a nezůstanou sportovat na úrovni těch nenadaných, ty převyšovat mohou i bez tréninku.

0/0
6.4.2016 21:28

R40o30s13t74i60s98l63a69v 65C64a48h83a 8365521660372

No a pro zs plati posledni veta

0/0
6.4.2016 23:56

J95i60ř59í 86N10o42v36o15t38n25ý 7398182

Tak já Vám nyní nerozumím. Zde tvrdíte, že matematika je založena především na tréninku. Níže tvrdíte něco jiného:

Dril je nutný v jiných předmětech. V matematice není co drilovat.

Jak to tedy myslíte?:-)

0/0
6.4.2016 11:19

V29í70t 82G55a69b38r32i97e81l 5314933296757

Biflování v matice? Jediné, co je třeba nabiflovat jsou definice, předpoklady vět a schémata důkazů.

+1/0
6.4.2016 10:38

M44i77l11a79n 81P37o15k67o61r73n66y 7399205217680

Pokud se musíte biflovat předpoklady vět a přitom umíte jejich důkazy, tak je něco špatně.

+2/0
6.4.2016 10:49

A54l59e11n11a 44E83l17i61á65š96o27v19á 3614581362618

I ty definice jsou jenom názvy činnosti a jde se k nim dostat logickou úvahou. Souhlasím s vámi.

0/0
6.4.2016 10:49

D54a88v27i53d 95D79v73o54ř84á88k 6652590445597

I k těm názvům se dá dojít logickou úvahou. V matematice se prostě člověk neumusí učit nic. Každý máme trojné integrály před nosem, jen po nich šáhnout.

0/0
6.4.2016 10:57

M28i41c18h11a92l 94C68h46a94l73u37p25a 6448820649283

Odvodit se dá všechno, ale matematici na to měli spoustu století, třeba u testu či zkoušky je na to pár (desítek) minut :-).

0/0
6.4.2016 21:30

T52o18m34á22š 22K50r92á66l 3728748847559

matematika je jednoducha a krasna, ale bez snahy nepomuze ani sebelepsi ucebnice. skola hrou, snadne vyhledani postupu jsou sice hezke fraze, ale pokud nejste 0,0001% bohem obdarenych jedincu, tak bez biflovani nemate v matematice sanci a je jedno zda se jedna o zkladni, nebo vysokou skolu:-) a jelikoz je matematika zaklad pro vsechno, tak by podle toho mel vypadat pristup zaku a ucitelu, protoze kazda snaha zjednodusovani, vyhnuti se uceni matematiky v plosnem meritku se nam dvojnasobne vymsti

+3/−2
6.4.2016 10:35

L26u54k27a56s 26S15u78c84h11a59n65e41k 5916177933530

souhlasil bych s vámi, ale zkuste mi dát příklad toho, co je nutné se biflovat :)

0/0
6.4.2016 10:37

J26a79n 44P90e89r66n45i57k 8350321478776

Např. pišvejcovy konstanty pro eplsilon dostatečně malé, tak aby ...., jinak ten důkaz u zkoušky prostě nedáte.

0/0
6.4.2016 10:40

M48i51l38a27n 19P22o30k50o55r79n98y 7389135787270

No jo, ale když si to rozmyslíte, zjistíte, ze když Vám na konci důkazu místo epsilon vyjde 1000 *epsilon či cokoliv tohoto tvaru, tak je to totéž. Takže se to dá krásně obejít.

0/0
6.4.2016 11:43

A92l51e91n29a 14E55l48i49á91š40o92v64á 3584181692318

V matematice se nebifluje. Biflování je nezbytné u jiných předmětů a má pozitivní výsledek, že zlepšuje paměť. Někteří naivnější jedinci si myslí, že lze zlepšit i logické myšlení. Nelze.

+1/−1
6.4.2016 10:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.