Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KRIMIPOMNÍČKY: Oholil se a zapnul spínač. Neznámý chtěl vraždit proudem

Stačilo málo a přišel život. Brňana se dodnes neznámý pachatel před deseti roky pokusil zabít elektřinou. Na kolo auta mu připevnil vodič vysokého napětí. Muž si naštěstí všiml jiskření a rychle z místa vycouval.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K48a15r38e25l 34N27e64d69o13p74i33l 7318726389164

A u Kramnyho uz zvonili? Treba provadel v te dobe zakladni vyzkum v oboru silova elektrina.

+1/0
5.5.2016 9:59

D38a73v40i25d 69P87o87l85á58k 7533820626601

No nevím. Ve škole nás učili, že karoserie auta je jako faradayova klec. Takže pokud řidič sedl do auta, tak v tu chvíli byl v bezbečí.

+2/0
5.5.2016 7:52

J42a33k13u83b 76Š78a86f96a88n56d33a 7165807751161

Tohle nemá s Faradayovou klecí vůbec nic společného.

0/−3
5.5.2016 8:06

P70a69v95e11l 81P13i15l50á22t 8481299535614

No spíše naopak. Má to společného hodně. Princip Faradayovy klece - náboj se na vodiči vyskytuje na jeho povrchu, uvnitř elektrické pole není a tudíž se tam nepohybuje žádný el. náboj, který by mohl uškodit. Samozřejmě auto není dokonalá Faradayova klec, ale ochranu je kovová karoserie auta schopna poskytnout i při úderu blesku, který jí projde do země (což jsou miliony voltů a tomu odpovídá i proud). Natož při zanedbatelných 400 V nebo i 22 kV, které ten útočník připojil ke karosérii auta potenciální oběti.

0/0
5.5.2016 9:20

J55a84k41u70b 66Š31a46f98a89n55d52a 7845417261801

Ne, tohle s Faradayovou klecí opravdu nic společného nemá. Ta funguje jako ochrana před elektromagnetickým zářením. V tomto případě se jednalo o prosté přivedení fáze na karoserii vozidla kdy pachatel předpokládal, že to dotyčného zabije. Což ho samozřejmě nezabije, princip je podobný, jako když si pták sedá na venkovní vedení (tam to s Faradayovou klecí také nemá nic společného). Zabilo by ho to v případě, kdy by byla karoserie pod proudem v okamžiku nastupování kdy by byl jednou nohou na zemi a jinou částí těla se dotkl nějaké kovové části auta.

+2/−1
5.5.2016 11:07

P50a34v44e93l 80P26i26l62á51t 8111599545914

S posledním větou samozřejmě souhlas. Ale k tomu tvému tvrdošíjnému odmítání výše nastíněných principů Faradayovy klece:

https://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/elektrodynamika/doku.php?id=experimenty:faradayova_klec

https://cs.wikipedia.org/wiki/Faradayova_klec

Ať se pořád nepřeme - "má!", "nemá!" :-)

0/0
5.5.2016 12:59

J21a63k63u33b 26Š40a21f57a85n65d84a 7445757251251

Vím, co je to Faradayova klec. A samozřejmě karoserie auta jako Faradayova klec funguje. Ale tvrdím, že s tímto případem nemá vůbec nic společného. Protože stejného efektu by pachatel docílil pokud by tam dal třeba jen kovovou židli. Prostě je to stejné jako s tím ptákem na drátě.

0/0
5.5.2016 13:20

P27a20v69e64l 31P64i26l76á54t 8481379455924

V autě ano. Problém by nastal, kdyby chtěl vystoupit - napětí se přes kovové kolo dostalo na karosérii a vůči zemi mělo určitě nezanedbatelnou výši.

+3/0
5.5.2016 9:10

F42r40a21n21t38i34s44e36k 32H35a54v29e68l 6942842487988

Musim uprimne rict, ze hned prvni veta - "Stacilo malo a prisel zivot" me docela prekvapila a donutila si jeste jednou precist nazev clanku.

+1/0
5.5.2016 4:16

K28a64r10e98l 51W81a45t37z89k75o 9436197247956

Pokud už řidič seděl v autě, nemohlo se mu nic stát, kdyby pachatel zapnul spínač před nastoupením řidiče, jistě by ho to zabilo.

+5/0
4.5.2016 22:52
Foto

M80i46r78o26s74l53a55v 20S40t87e92i90n65e49r 6958364783765

Inspirace aférou Kramný? S 22 kV by to mohlo opravdu působit. S 220-240V jedině ve vaně.

0/−2
4.5.2016 21:43

J77a36n 83Š36e46b51e59s93t82a 6317620890355

;-D Inspirace Kramným? To asi těžko, pokud ovšem před deseti lety neviděl do budoucnosti ;-)

+2/0
4.5.2016 22:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.