Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

O vlakové nádraží v centru města by Brno mělo bojovat, říká architekt

Byl jedním z porotců urbanistické soutěže, jež skončila minulý týden a měla ukázat, jak může vypadat brněnské Jižní centrum, pokud vlakové nádraží zůstane pod Petrovem. Předseda České komory architektů Ivan Plicka právě tuhle variantu preferuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P89a91v73e25l 73K68o31l10á58č16e23k 9544264452171

Zní to rozumně. nicméně co se týče varianty Petrov, ona stojí na tom, že v prostoru pod Petrovem u Nových Sadů se počítá s podzemním VRT terminálem. Prostor stávajícího nádraží by se pak mohl zmodernizovat a sloužil by regionální dopravě. Nacpat do tohoto stávajícího koridoru terminál pro VRT pak už není prostorově reálné. Proto se také počítalo v rámci této varianty s tím, že nádražní terminál pro VRT bude prostorově zvlášť, ovšem i s dovětkem, že jeho realizace nutně nemusí být povedena souběžně s přestavbou stávajícím prostoru nádraží, tedy že celá modernizace nádraží může být řešena ve 2 etapách - vlastní nádraží a v další etapě terminál pro VRTku. To ovšem skýtá riziko, že se terminál pro VRT nikdy nepostaví, nebo až někdy, a opět tu budeme mít tzv. trvalé provizorium. Tím se centrum, města fakticky paralyzuje ve dvou stavebních vlnách přestavby železničního uzlu, což je s ohledem na exponovanost celé lokality a složitost celé rekonstrukce/přestavby nádraží hoodně problematické. Přičemž bez terminálu VRT by byl výsledek přestavby pouhým nekapacitním torzem, pokud by se od termináluVRT upustilo.

0/0
30.5.2016 16:45

V88l46a98d65i64m56í70r 15P18a80v42l71í65č16e39k 5656173305246

...nojo - pán řeší nádraží...ovšem už sto let nevyhovuje trať...takže znova...

0/0
24.5.2016 16:39

M48i95r13e64k 87Z68á37v67o73d67n77ý 7132777460218

Většina společnosti, především dojíždějící za prací a studenti, chce nádraží v centru. Problém je v tom, že politici a jejich přátelé již vlastní pozemky, na kterých jižní nádraží má stát. A k čemu jim budou tyto poměrně nehostinné pozemky, když je spekulantsky nebudou moci draze prodat státu? A jen o tom jde. Jiný relevantní důvod přesunu nádraží neexistuje.

+14/−1
22.5.2016 11:12

M39i60c10h45a22l 16B29r86ň64á43k 6414954647938

Tento pan je velkym kamaradem Patocky, to by melo uvedeno jako prvni. Tudiz je jasne, jak se bude cely rozhovor odvijet. Na zacatku se jeste drzi, ale ke konci uz to je demagogie jako vysita. Pres pole, louky a pastviny na nove nadrazi? Co prosim? 400 metru nic neni a 800 metru uz je silene a pomalu cesta na Mars? Developeri v Brne nejsou? Vazeny pane, navzdory vsem socialnim inzenyrum a neschopne radnici je v Brne mnohem nizsi neobsazenost kancelari, nez v te vami jmenovane Praze. A poptavka roste. Stejne tak je neskutecna poptavka po bydleni. A pokud by se melo nekde stavet, tak stavejme v centru a ne na periferiich. Tusim i ve vasi Praze se ted sklonuje tzv zahustovani zadtavby nanisto zbytecne expanze do poli za mesty. Brno ma suverenne druhy nejvyssi pocet dokoncenych bytu v republice a kdyby bylo v tabulce ktaju, tak je samo pred 8 kraji. S okresem Brno-venkov (dokupy cca 600 tisic obyvatel), coz je vlastne nejblizsi okoli, by nas predstihla jen Praha a Stredocesky kraj, oboje 2x vetsi. Tak o cem se bavime? Navic jste se krasne vyhnul odpovedi k VRT. Pokud by melo byt mesto spravny hospodar a myslet na budoucnost, tak by melo byt VRT prave tim duvodem, proc to pod Petrovem nema byt. Dotahnout to tam znamena vest trat od Kohoutovic tunelem pod polovinou mesta! Kdo to zaplati a jake to bude mit nasledky na zivotni prostredi a zivoty desetitisicovek lidi, to vas zelene najednou netrapi.

+4/−6
22.5.2016 2:00

P29a49v16e34l 12K95o20l85á80č21e95k 9374884952461

Opravdu nechápu ty mínusy. Brno je po Praze prakticky jediné takto intenzivně se rozvíjející se město v ČR. Má-li dlouhodobě uspět a být centrem špičkové vědy a výzkumu, tak tomu také musí odpovídat je infrastruktura. Vezmu-li v potaz, že v Brně fakticky žije již více jak 450 tisíc obyvatel, k tomu cca 60 000 studentů a téměř 100 tisíc lidí do Brna pravidelně dojíždí za prací, tak je evidentní, že stávající dopravní infrastruktura tomu absolutně neodpovídá. Takže flikovat to provizorii a variantami aby se vlk nažral a koza zůstala celá, je naprostá hloupost. Je-li varianta pod Petrovem opravdu tak úžasná, tak běda jakékoli kritice, že je moc drahá a že nemáme peníze na výstavbu sítě tunelů či "argumentů", že Brno není Praha. Brno si zaslouží pořádné a přiměřeně robustní a dlouhodobě dostačující řešení.

0/0
30.5.2016 17:05

P40a76v63e35l 54K76o77l65á70č17e18k 9294194472301

Problém je, že celá problematika přestavby železničního uzlu se zpolitizovala a redukovala toliko pouze na vlastní nádraží a už se vůbec nepřipomíná, že smyslem bylo i zjednodušit a redukovat celou síť kolejišť, která celý prostor jižně od centra rozbíjejí a jsou dědictvím toho, že celý železniční uzel se vyvíjel živelně a byl v průběhu 19. století budován více soukromými společnostmi. Nikdy nedošlo k ucelenému řešení a toto je dnes výsledkem. Navíc celý jih dodnes funguje jako jeden obrovský brownfiled, coby dědictví zániku textilního průmyslu v Brně. Ta obrovská disproporce územního rozvoje jak kvantitativní, tak zejména kvalitativní, mezi územím města severně od historického jádra a územím jižně od něj, je do očí bijící. Toto už dlouhá desetiletí představuje a generuje prostorový konflikt se všemi negativními důsledky pro ucelený územní rozvoj města. Polarizuje město v severojižním gradientu i ve vztahu k harmonizaci dopravy ve městě. Brno se musí vyvíjet zejména jižním směrem a je to pochopitelně obtížné to koncepčně zvládnout.

0/0
30.5.2016 17:21

T55o72m71a73s 54N28o70v78o75t49n10y 1521794876485

Ten pán je velice slušný demagog. 400m na nástupiště pod Petrov podle něj nejsou nic, 800m k řece za Zvonařku je podle něj cesta šalinou přes louky, zahrady a pole nebo co to tam říkal. Bohužel takoví demagogové jsou všichni zelení a jejich kamarádi aktivisti a architekti a proto to (nejen) s nádražím vypadá v Brně tak jak vypadá. A hlavně, žádná auta... možná by mu mohl někdo vysvětlit, že např. dálkovými vlaky nejezdí jen lidi z Brna, kteří si na pohodu dojedou MHD, ale lidi z vesnic, odkud rozumné spojení prostě není, takže potřebují i tím autem k nádraží přijet a zaparkovat...

Podobně ta varianta, že zelená sebranka chce zrušit Grand a autobusy hodit (zpátky) na Zvonařku. To je zajímavé, že tady aktivisti nekvičí, že to lidi budou mít hůř dostupné, ale u vláčků se můžou potentovat že by to měli o kousek dál (i když pro velkou část lidí by se cestování zároveň zrychlilo, ono totiž jen minimum lidí jde to toho slavného "centra")

+4/−5
21.5.2016 22:35

I83v27o 32P49e34r65n76i70c20a 8276503828450

Nevím v čem jsou tunely levnější než budování kolejí šaliny, který tam stejně podle plánu jednou povedou. Na povrchu vlakového nádraží je jen o jednu kolej (ne nástupiště) navíc oproti současnosti. Podzemní prostory budou o hodně provozně nákladnější, už jenom kvůli vzduchotechnice. A podle návrhů bude v podzemí i hala, protože v plánu žádná pořádná není. Taky nevím, kde pan architekt vzal 20 minut navíc, když šalina až do Komárova jede 8 minut. Za 20 min jsem teď z Hlavasu až na Technologickým parku. S novým nádržím u řeky bude tato varianta platit stále jen s tím, že se bude přestupovat na nádraží až v Krpoli a ne na Hlavase. Celkově varianta u řeky počítá s cestou do různých částí Brna právě s využitím přestupu na ostatních nádražích v Brně a tím uleví už teď přecpanýmu uzlu šalin na Halvase. Varianta v centru ho jen víc zahltí a pak se bude řešit nakládný metro. A ještě ať mě pan architekt najde, kam dali autobusový nádraží a příjezd k němu :-). Proti nádraží v centru nic nemám, mě by se tam i líbilo, ale obávám se, že na něco takovýho prostě nemáme a dlouho mít nebudeme. Jestli máme peněz dost mohli bysme konečně dodělat VMO. Kdybych byl Brňák tak jednoznačně bojuju za nádraží u řeky, protože mě zmizí koleje z centra a tím ta otřesná bariéra mezi současným historickým centrem a oblastí Dornychu.

+6/−12
21.5.2016 15:21

T26o93m76a11s 48N59o64v33o64t24n51y 1271684976875

Samozřejmě že máte pravdu, ale místním aktivistům (co většinou tím vlakem ani nejezdí - většinou přijedou na kolej nebo privát "zlým" autem, zabírají s ním pak týden místo pro rezidenty a mají ještě tu drzost plácat něco o tom, že máme jezdit MHD) to nedochází. Už mnohokrát bylo prokázáno, že současné nádraží nelze rekonstruovat bez vybourání okolí včetně Tesca nějak rozumně, aby technicky a kapacitně vyhovovalo. O paskvilu "pod Petrovem" (který ani neprosazují všichni aktivisti, sami v tom mezi sebou mají docela hokej) ani nemluvě.

+1/−2
21.5.2016 22:38
Foto

M84a54r33t97i77n 31L32ö90w 8954685227642

Tramvaj neni taxi. Kazdy prestup pridava par minut cekani. Do prace to mam 20 min pesky nebo 20 min MHD protoze 3 prestupy.

+1/0
23.5.2016 9:28

M77a11r61t56i13n 45K35r61u80p71i97c14a 8293329255297

By mě zajímalo, kdo Vám dal těch 9 mínusů, to je nějaká zelená lobby, co to tady odkliká? Jinak rozhovor je plný demagogie. ...

0/0
23.5.2016 10:05

K12a80r32e64l 67H88r84u64b92ý 2515158237924

" Nenapadá mě, jakou výhodu by mohlo přinést vzdálené řešení. "

Mne něco napadá. Brutální zhodnocení "dobře" nakoupených pozemků.

+8/−3
21.5.2016 13:20

I13v80o 42P35e94r86n31i13c67a 8476813428450

Asi nejhlavnější je zrušení bariéry železničního náspu - kolejiště v centru zabírá poměrně velkou plochu. Uvolněný prostor nabídne spoustu místa pro klidovou zónu a propojí centrum s ostatními částmi města. Nádraží u řeky řeší železniční dopravu komplexně v celým Brně, tak aby se využilo i ostatních nádraží a všichni nemuseli vystoupit na hlavase, ale vystoupili o zastávku dříve nebo později, podle toho kam jedou - snaha rozložit cestující na více míst. Varianta u řeky byla projektovaná mnohem dříve než si "vlivní" koupili pozemky - vlastně to měli o to jednoduší protože už to bylo naplánovaný a oni to jen využili. Dle mého názoru je odsunutá varianta také mnohem levnější a nabídne více prostoru - širší nástupiště, prostorná hala, prostor před nádražím.

+3/−6
21.5.2016 16:28

P16a22v55e29l 78M54o16r13a87v25e45c 3562959882268

Ve Vídni zrekonstruovali a mírně posunuli hlavní nádraží. Železniční násep jako obrovská liniová stavba tam je pořád, podjezdy či nějaký ten most dostačují.

Ad časová posloupnost nákupu pozemků a varianty u řeky / u Zvonařky: A co posloupnost "nejdřív jsme koupili pozemky a pak jsme tlačili tu variantu politicky"?

+3/−1
21.5.2016 18:12

I95v62o 60P39e22r67n77i90c64a 8776333458920

Ve Vídni je to mírné posunutí cca 500 m mezi starou a novou halou. To co kvůli tomu zbořili a zastavěli je oblast celýho Jižního centra mezi nádražím u řeky a stávajícím nádražím. Výhodou ve Vídni bylo, že mohli staré nádraží srovnat se zemí, to u nás nejde. Navíc to nádraží v centru opravdu není, v porovnání s Brnem. Zrovna Vídeň používá koncept více nádraží a přesun mezi nimi se řeší Ubahnem. Problém v Brně je v tom, že ty náspy má dva a to už je velká plocha. Oblast kolejí brání rozvoji, protože byty u nich nikdo nechce a bez bytů se nevytvoří obchody. Já proti nádraží v centru v zásadě nic nemám, jen sem ještě neviděl návrh, který by situaci skutečně vyřešil a nebyla by drahá - vždy tam byly tunely.

0/−2
21.5.2016 20:16

T25o43m42a49s 32N31o81v71o19t73n72y 1591174886245

A taky udělali z Hauptbahnhofu skanzen bez aut, jako to plánují zelení tady?

0/−1
21.5.2016 22:40

T65o95m77a97s 96N15o17v15o85t51n30y 1761384316895

Už přestaňte pořád lhát o těch pozemcích

0/−1
21.5.2016 22:41

M51a54r18t22i87n 54K81r95u34p73i17c53a 8863889875797

Jsem zastánce přesunu. Jen by mě zajímalo, jak je to tedy o těch pozemcích?

0/0
23.5.2016 10:06

T14o78m 63K35l68í98č35n47í86k 5180384555965

O tom se mluvilo už před více než deseti lety, když byl primátorem Duchoň, ale když se podívám do katastrální mapy, tak tam nic takového nevidím.

0/0
25.5.2016 7:13

T11o53m53a50s 28N32o28v50o93t11n68y 1821104526345

Pozemky patří převážně SŽDC, takže ti nepotřebují nic zhodnocovat. A ti co případně mají nějaký ten pozemek v plánované výstavě na "bulváru" k nádraží, ti to zhodnotí tak jako tak. Takže ty kecy o tom, jak si někdo vydělá na pozemcím, jsou zbytečné

+1/−3
21.5.2016 22:39

M89i61c30h25a97l 71B25r97ň73á94k 6314514297708

A vsiml jste si toho, ze ty pozemky jsou zastavene i ve variante Petrov?

+2/−1
22.5.2016 2:05
Foto

R35i79c26h35a97r33d 30D62u13ř67p66e68k38t 9206761935518

"budete jezdit tramvají skrz pole, louky a pastviny" - tomu říkám čirá demagogie.

+6/−6
21.5.2016 13:17

T57o35m87a22s 57N35o85v54o78t54n95y 1791984796685

Ano, 400 m "pod Petrov" je v klidu ale 800 m jsou pole a pastviny. Prostě další zelený blázen a kamarád Andera.

+2/−2
21.5.2016 22:42

P30a52v57e11l 29H13o36u57s61k58a 3391435150308

Nedokážu si představit nic megalomanštějšího než je podbragrování Petrova a tunel pod celým Brnem, ale hlavně, že v jižní čtvrti nebudou žádné supermarkety. Myslím, že je jasné, odkud u pana "architekta" vítr fouká.

+6/−7
21.5.2016 13:07

J78a52r63o94s28l22a98v 91Š13k77r72o46b74á83k 3570715858685

Tak proti tomuto návrhu se těžko bude argumentovat oblíbeným stylem ODSáků a jejich kmotrů - "zase další sluníčkář" ... Toto je totiž zasvěcený názor zkušeného odborníka podložený mj. ekonomickými argumenty. Bez výhrad podepisuji a samozřejmě podpořím v referendu. A pánům politikům, co si nakoupili parcely "u řeky" na kšeft, pěkně sklapne.

+11/−4
21.5.2016 12:05

R57o50m56a51n 93L66i36p96s31k76ý 2359633289

Bez té hloupé první věty vcelku souhlasím.

0/0
21.5.2016 14:43

T91o80m33a10s 11N42o84v80o67t68n38y 1481794386815

Kde má nějaké argumenty, myslíte ty "Pole a louky"? :-D

0/0
21.5.2016 22:43

M38i52c98h88a71l 69B84r63ň73á37k 6574954687308

Znovu a znovu. Pozemky. Podivejte se na ty plany. Stejne jsou zastavene. Uz konecne pochopte, ze o tomhle to opravdu neni!

0/−1
22.5.2016 2:07

P90a31v65e49l 58V80a65v50ř82í56n 6394111872892

Ještě na okraj jedna starší varianta:

http://www.nadrazibrno.wz.cz/navrh.htm

0/0
21.5.2016 11:14

P80a27v13e24l 38V53a67v77ř76í46n 6904571162262

V zásadě rozumný postoj. Dosavadní "oficiální" plány se vyznačovaly hlavně megalomanií. Přesun nádraží pod Petrov sice není ideální z hlediska vysokorychlostní železnice, ale to musíme jedním dechem dodat, že nic takového stejně není reálně na obzoru.

+17/0
21.5.2016 11:13

R58a71d52e45k 25J59a75n47a72t97a 9305566254862

Dosavadní plány se především vyznačoval osobními zájmy politiků. Ti jsou bohužel schopni utratit z veřejného rozpočtu miliardy, hlavně když na tom nějaký jejich známý vydělá pár milionů. Z urbanistického hlediska by měl odsun nádraží z centra samé nevýhody, evropská města se dnes snaži o pravý opak.

Vysokorychlostní železnice samozřejmě na obzoru je. V rámci EU jsme se zavázali ji postavit. Konkrétně zde, do roku 2050 máme mít Praha-Brno (kompletně v provozu, takže dílčí úseky dříve) a do roku 2030 Brno-Přerov (zde se vede diskuze, zda to má být rychlosti 200, 230, nebo 300), ale to na nádraží v Brně nemá vliv.

Jenže Brno je dostatečně velké město na to, aby zde všechny vysokorychlostní spoje zastavovaly, takže ostřejší oblouk před stanicí nevadí, protože vlak už v té chvíli už rychle nejede. Stačí se podívat na Kolín nad Rýnem. Mají nádraží hned u katedrály, že už to snad ani více v centru být nemůže, a ostrý oblouk před ním. Vysokorychlostní vlaky tam zastavují a nikdo tam neplánuje nádraží někam odsouvat.

+13/0
21.5.2016 11:45

T68o52m59á69š 81T94a81t56í34č43e67k 5250622220538

V bohatým Frankfurtu nad Mohanem a ještě bohatším Mnichově mají dokonce hlavová nádraží. Ve Stuttgartu nezačali to jejich hlavový nádraží podkopávat jen kvůli tomu nádraží samotnýmu, ale hlavně kvůli vyřešení železničí sítě v celým regionu. Ve Frankfurtu a Mnichově se rozhodli, že to tak zůstane.

0/0
21.5.2016 15:58

J29i58ř10í 73S49v90a20š13e92k 9854378233439

Mám stejný názor jako tenhle člověk. Zbytečné vrtat do něčeho, co funguje. Samozřejmě, někdo na té vzdálené variantě vydělá, ale obyvatelé to nebudou.

+20/−2
21.5.2016 11:07

T54o14m93a80s 37N79o19v34o85t30n75y 1211444126475

Proč by na tom obyvatelé nevydělali? Minimálně pro půlku Brna bude rychlejší se na nádraží dostat než skákat šalinou u dnešního.

0/−2
21.5.2016 22:44

M19i76r10e96k 62Z92á53v49o29d81n75ý 7952577490658

Jak? Nemyslím si, že máme tolik Emilů Zátopků. A jestli chcete přecpat město ještě více auty, tak to už je skoro na léčení.

+2/0
22.5.2016 11:16





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.