Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

O vlakové nádraží v centru města by Brno mělo bojovat, říká architekt

Byl jedním z porotců urbanistické soutěže, jež skončila minulý týden a měla ukázat, jak může vypadat brněnské Jižní centrum, pokud vlakové nádraží zůstane pod Petrovem. Předseda České komory architektů Ivan Plicka právě tuhle variantu preferuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P41a18v75e82l 38K98o42l70á75č17e49k 9884264432581

Zní to rozumně. nicméně co se týče varianty Petrov, ona stojí na tom, že v prostoru pod Petrovem u Nových Sadů se počítá s podzemním VRT terminálem. Prostor stávajícího nádraží by se pak mohl zmodernizovat a sloužil by regionální dopravě. Nacpat do tohoto stávajícího koridoru terminál pro VRT pak už není prostorově reálné. Proto se také počítalo v rámci této varianty s tím, že nádražní terminál pro VRT bude prostorově zvlášť, ovšem i s dovětkem, že jeho realizace nutně nemusí být povedena souběžně s přestavbou stávajícím prostoru nádraží, tedy že celá modernizace nádraží může být řešena ve 2 etapách - vlastní nádraží a v další etapě terminál pro VRTku. To ovšem skýtá riziko, že se terminál pro VRT nikdy nepostaví, nebo až někdy, a opět tu budeme mít tzv. trvalé provizorium. Tím se centrum, města fakticky paralyzuje ve dvou stavebních vlnách přestavby železničního uzlu, což je s ohledem na exponovanost celé lokality a složitost celé rekonstrukce/přestavby nádraží hoodně problematické. Přičemž bez terminálu VRT by byl výsledek přestavby pouhým nekapacitním torzem, pokud by se od termináluVRT upustilo.

0/0
30.5.2016 16:45

V90l40a74d29i37m13í91r 41P13a52v86l66í88č44e84k 5636533975456

...nojo - pán řeší nádraží...ovšem už sto let nevyhovuje trať...takže znova...

0/0
24.5.2016 16:39

M40i87r90e88k 51Z86á66v89o54d33n90ý 7602757330228

Většina společnosti, především dojíždějící za prací a studenti, chce nádraží v centru. Problém je v tom, že politici a jejich přátelé již vlastní pozemky, na kterých jižní nádraží má stát. A k čemu jim budou tyto poměrně nehostinné pozemky, když je spekulantsky nebudou moci draze prodat státu? A jen o tom jde. Jiný relevantní důvod přesunu nádraží neexistuje.

+14/−1
22.5.2016 11:12

M34i34c67h87a59l 16B48r76ň71á40k 6504414537368

Tento pan je velkym kamaradem Patocky, to by melo uvedeno jako prvni. Tudiz je jasne, jak se bude cely rozhovor odvijet. Na zacatku se jeste drzi, ale ke konci uz to je demagogie jako vysita. Pres pole, louky a pastviny na nove nadrazi? Co prosim? 400 metru nic neni a 800 metru uz je silene a pomalu cesta na Mars? Developeri v Brne nejsou? Vazeny pane, navzdory vsem socialnim inzenyrum a neschopne radnici je v Brne mnohem nizsi neobsazenost kancelari, nez v te vami jmenovane Praze. A poptavka roste. Stejne tak je neskutecna poptavka po bydleni. A pokud by se melo nekde stavet, tak stavejme v centru a ne na periferiich. Tusim i ve vasi Praze se ted sklonuje tzv zahustovani zadtavby nanisto zbytecne expanze do poli za mesty. Brno ma suverenne druhy nejvyssi pocet dokoncenych bytu v republice a kdyby bylo v tabulce ktaju, tak je samo pred 8 kraji. S okresem Brno-venkov (dokupy cca 600 tisic obyvatel), coz je vlastne nejblizsi okoli, by nas predstihla jen Praha a Stredocesky kraj, oboje 2x vetsi. Tak o cem se bavime? Navic jste se krasne vyhnul odpovedi k VRT. Pokud by melo byt mesto spravny hospodar a myslet na budoucnost, tak by melo byt VRT prave tim duvodem, proc to pod Petrovem nema byt. Dotahnout to tam znamena vest trat od Kohoutovic tunelem pod polovinou mesta! Kdo to zaplati a jake to bude mit nasledky na zivotni prostredi a zivoty desetitisicovek lidi, to vas zelene najednou netrapi.

+4/−6
22.5.2016 2:00

P89a52v94e89l 80K13o70l98á51č32e42k 9694224472171

Opravdu nechápu ty mínusy. Brno je po Praze prakticky jediné takto intenzivně se rozvíjející se město v ČR. Má-li dlouhodobě uspět a být centrem špičkové vědy a výzkumu, tak tomu také musí odpovídat je infrastruktura. Vezmu-li v potaz, že v Brně fakticky žije již více jak 450 tisíc obyvatel, k tomu cca 60 000 studentů a téměř 100 tisíc lidí do Brna pravidelně dojíždí za prací, tak je evidentní, že stávající dopravní infrastruktura tomu absolutně neodpovídá. Takže flikovat to provizorii a variantami aby se vlk nažral a koza zůstala celá, je naprostá hloupost. Je-li varianta pod Petrovem opravdu tak úžasná, tak běda jakékoli kritice, že je moc drahá a že nemáme peníze na výstavbu sítě tunelů či "argumentů", že Brno není Praha. Brno si zaslouží pořádné a přiměřeně robustní a dlouhodobě dostačující řešení.

0/0
30.5.2016 17:05

P22a91v20e42l 75K19o60l95á65č47e38k 9904204292581

Problém je, že celá problematika přestavby železničního uzlu se zpolitizovala a redukovala toliko pouze na vlastní nádraží a už se vůbec nepřipomíná, že smyslem bylo i zjednodušit a redukovat celou síť kolejišť, která celý prostor jižně od centra rozbíjejí a jsou dědictvím toho, že celý železniční uzel se vyvíjel živelně a byl v průběhu 19. století budován více soukromými společnostmi. Nikdy nedošlo k ucelenému řešení a toto je dnes výsledkem. Navíc celý jih dodnes funguje jako jeden obrovský brownfiled, coby dědictví zániku textilního průmyslu v Brně. Ta obrovská disproporce územního rozvoje jak kvantitativní, tak zejména kvalitativní, mezi územím města severně od historického jádra a územím jižně od něj, je do očí bijící. Toto už dlouhá desetiletí představuje a generuje prostorový konflikt se všemi negativními důsledky pro ucelený územní rozvoj města. Polarizuje město v severojižním gradientu i ve vztahu k harmonizaci dopravy ve městě. Brno se musí vyvíjet zejména jižním směrem a je to pochopitelně obtížné to koncepčně zvládnout.

0/0
30.5.2016 17:21

T10o54m23a63s 63N79o94v69o94t30n51y 1351814446555

Ten pán je velice slušný demagog. 400m na nástupiště pod Petrov podle něj nejsou nic, 800m k řece za Zvonařku je podle něj cesta šalinou přes louky, zahrady a pole nebo co to tam říkal. Bohužel takoví demagogové jsou všichni zelení a jejich kamarádi aktivisti a architekti a proto to (nejen) s nádražím vypadá v Brně tak jak vypadá. A hlavně, žádná auta... možná by mu mohl někdo vysvětlit, že např. dálkovými vlaky nejezdí jen lidi z Brna, kteří si na pohodu dojedou MHD, ale lidi z vesnic, odkud rozumné spojení prostě není, takže potřebují i tím autem k nádraží přijet a zaparkovat...

Podobně ta varianta, že zelená sebranka chce zrušit Grand a autobusy hodit (zpátky) na Zvonařku. To je zajímavé, že tady aktivisti nekvičí, že to lidi budou mít hůř dostupné, ale u vláčků se můžou potentovat že by to měli o kousek dál (i když pro velkou část lidí by se cestování zároveň zrychlilo, ono totiž jen minimum lidí jde to toho slavného "centra")

+4/−5
21.5.2016 22:35

I89v93o 11P68e58r48n40i98c76a 8266393568390

Nevím v čem jsou tunely levnější než budování kolejí šaliny, který tam stejně podle plánu jednou povedou. Na povrchu vlakového nádraží je jen o jednu kolej (ne nástupiště) navíc oproti současnosti. Podzemní prostory budou o hodně provozně nákladnější, už jenom kvůli vzduchotechnice. A podle návrhů bude v podzemí i hala, protože v plánu žádná pořádná není. Taky nevím, kde pan architekt vzal 20 minut navíc, když šalina až do Komárova jede 8 minut. Za 20 min jsem teď z Hlavasu až na Technologickým parku. S novým nádržím u řeky bude tato varianta platit stále jen s tím, že se bude přestupovat na nádraží až v Krpoli a ne na Hlavase. Celkově varianta u řeky počítá s cestou do různých částí Brna právě s využitím přestupu na ostatních nádražích v Brně a tím uleví už teď přecpanýmu uzlu šalin na Halvase. Varianta v centru ho jen víc zahltí a pak se bude řešit nakládný metro. A ještě ať mě pan architekt najde, kam dali autobusový nádraží a příjezd k němu :-). Proti nádraží v centru nic nemám, mě by se tam i líbilo, ale obávám se, že na něco takovýho prostě nemáme a dlouho mít nebudeme. Jestli máme peněz dost mohli bysme konečně dodělat VMO. Kdybych byl Brňák tak jednoznačně bojuju za nádraží u řeky, protože mě zmizí koleje z centra a tím ta otřesná bariéra mezi současným historickým centrem a oblastí Dornychu.

+6/−12
21.5.2016 15:21

T51o51m21a59s 79N92o31v87o56t57n82y 1371274316245

Samozřejmě že máte pravdu, ale místním aktivistům (co většinou tím vlakem ani nejezdí - většinou přijedou na kolej nebo privát "zlým" autem, zabírají s ním pak týden místo pro rezidenty a mají ještě tu drzost plácat něco o tom, že máme jezdit MHD) to nedochází. Už mnohokrát bylo prokázáno, že současné nádraží nelze rekonstruovat bez vybourání okolí včetně Tesca nějak rozumně, aby technicky a kapacitně vyhovovalo. O paskvilu "pod Petrovem" (který ani neprosazují všichni aktivisti, sami v tom mezi sebou mají docela hokej) ani nemluvě.

+1/−2
21.5.2016 22:38
Foto

M22a33r83t77i60n 20L57ö44w 8894515697192

Tramvaj neni taxi. Kazdy prestup pridava par minut cekani. Do prace to mam 20 min pesky nebo 20 min MHD protoze 3 prestupy.

+1/0
23.5.2016 9:28

M69a55r46t47i34n 33K65r27u52p18i90c54a 8883239675437

By mě zajímalo, kdo Vám dal těch 9 mínusů, to je nějaká zelená lobby, co to tady odkliká? Jinak rozhovor je plný demagogie. ...

0/0
23.5.2016 10:05

K45a27r41e41l 27H25r85u52b41ý 2605948297924

" Nenapadá mě, jakou výhodu by mohlo přinést vzdálené řešení. "

Mne něco napadá. Brutální zhodnocení "dobře" nakoupených pozemků.

+8/−3
21.5.2016 13:20

I17v31o 18P19e82r61n41i20c20a 8586133608130

Asi nejhlavnější je zrušení bariéry železničního náspu - kolejiště v centru zabírá poměrně velkou plochu. Uvolněný prostor nabídne spoustu místa pro klidovou zónu a propojí centrum s ostatními částmi města. Nádraží u řeky řeší železniční dopravu komplexně v celým Brně, tak aby se využilo i ostatních nádraží a všichni nemuseli vystoupit na hlavase, ale vystoupili o zastávku dříve nebo později, podle toho kam jedou - snaha rozložit cestující na více míst. Varianta u řeky byla projektovaná mnohem dříve než si "vlivní" koupili pozemky - vlastně to měli o to jednoduší protože už to bylo naplánovaný a oni to jen využili. Dle mého názoru je odsunutá varianta také mnohem levnější a nabídne více prostoru - širší nástupiště, prostorná hala, prostor před nádražím.

+3/−6
21.5.2016 16:28

P71a13v42e38l 87M47o52r24a98v71e19c 3382919542688

Ve Vídni zrekonstruovali a mírně posunuli hlavní nádraží. Železniční násep jako obrovská liniová stavba tam je pořád, podjezdy či nějaký ten most dostačují.

Ad časová posloupnost nákupu pozemků a varianty u řeky / u Zvonařky: A co posloupnost "nejdřív jsme koupili pozemky a pak jsme tlačili tu variantu politicky"?

+3/−1
21.5.2016 18:12

I92v15o 72P37e46r33n45i85c82a 8456163618350

Ve Vídni je to mírné posunutí cca 500 m mezi starou a novou halou. To co kvůli tomu zbořili a zastavěli je oblast celýho Jižního centra mezi nádražím u řeky a stávajícím nádražím. Výhodou ve Vídni bylo, že mohli staré nádraží srovnat se zemí, to u nás nejde. Navíc to nádraží v centru opravdu není, v porovnání s Brnem. Zrovna Vídeň používá koncept více nádraží a přesun mezi nimi se řeší Ubahnem. Problém v Brně je v tom, že ty náspy má dva a to už je velká plocha. Oblast kolejí brání rozvoji, protože byty u nich nikdo nechce a bez bytů se nevytvoří obchody. Já proti nádraží v centru v zásadě nic nemám, jen sem ještě neviděl návrh, který by situaci skutečně vyřešil a nebyla by drahá - vždy tam byly tunely.

0/−2
21.5.2016 20:16

T33o34m68a37s 79N23o53v82o20t12n72y 1571764786185

A taky udělali z Hauptbahnhofu skanzen bez aut, jako to plánují zelení tady?

0/−1
21.5.2016 22:40

T59o97m80a89s 16N72o26v14o85t75n24y 1781354276585

Už přestaňte pořád lhát o těch pozemcích

0/−1
21.5.2016 22:41

M92a81r85t26i90n 73K13r81u57p78i10c84a 8813139105787

Jsem zastánce přesunu. Jen by mě zajímalo, jak je to tedy o těch pozemcích?

0/0
23.5.2016 10:06

T69o54m 37K36l83í63č25n54í61k 5160304825615

O tom se mluvilo už před více než deseti lety, když byl primátorem Duchoň, ale když se podívám do katastrální mapy, tak tam nic takového nevidím.

0/0
25.5.2016 7:13

T64o44m27a65s 61N18o89v71o59t86n43y 1551264326215

Pozemky patří převážně SŽDC, takže ti nepotřebují nic zhodnocovat. A ti co případně mají nějaký ten pozemek v plánované výstavě na "bulváru" k nádraží, ti to zhodnotí tak jako tak. Takže ty kecy o tom, jak si někdo vydělá na pozemcím, jsou zbytečné

+1/−3
21.5.2016 22:39

M16i86c43h11a84l 96B54r33ň97á89k 6734384667418

A vsiml jste si toho, ze ty pozemky jsou zastavene i ve variante Petrov?

+2/−1
22.5.2016 2:05
Foto

R64i84c53h30a30r92d 43D82u29ř30p93e19k16t 9206671925798

"budete jezdit tramvají skrz pole, louky a pastviny" - tomu říkám čirá demagogie.

+6/−6
21.5.2016 13:17

T67o41m13a47s 73N71o28v96o63t19n20y 1291744866795

Ano, 400 m "pod Petrov" je v klidu ale 800 m jsou pole a pastviny. Prostě další zelený blázen a kamarád Andera.

+2/−2
21.5.2016 22:42

P33a40v93e12l 89H35o95u38s76k32a 3671235170758

Nedokážu si představit nic megalomanštějšího než je podbragrování Petrova a tunel pod celým Brnem, ale hlavně, že v jižní čtvrti nebudou žádné supermarkety. Myslím, že je jasné, odkud u pana "architekta" vítr fouká.

+6/−7
21.5.2016 13:07

J89a44r65o14s19l16a96v 62Š92k90r22o34b33á65k 3820335628545

Tak proti tomuto návrhu se těžko bude argumentovat oblíbeným stylem ODSáků a jejich kmotrů - "zase další sluníčkář" ... Toto je totiž zasvěcený názor zkušeného odborníka podložený mj. ekonomickými argumenty. Bez výhrad podepisuji a samozřejmě podpořím v referendu. A pánům politikům, co si nakoupili parcely "u řeky" na kšeft, pěkně sklapne.

+11/−4
21.5.2016 12:05

R43o23m84a75n 25L64i13p54s70k12ý 2359243169

Bez té hloupé první věty vcelku souhlasím.

0/0
21.5.2016 14:43

T58o21m30a73s 74N53o25v64o80t81n70y 1471134886645

Kde má nějaké argumenty, myslíte ty "Pole a louky"? :-D

0/0
21.5.2016 22:43

M40i55c53h69a22l 78B92r90ň24á29k 6114114637448

Znovu a znovu. Pozemky. Podivejte se na ty plany. Stejne jsou zastavene. Uz konecne pochopte, ze o tomhle to opravdu neni!

0/−1
22.5.2016 2:07

P93a36v77e83l 63V22a12v90ř18í78n 6474881622402

Ještě na okraj jedna starší varianta:

http://www.nadrazibrno.wz.cz/navrh.htm

0/0
21.5.2016 11:14

P23a37v22e74l 47V52a40v56ř81í54n 6924781282392

V zásadě rozumný postoj. Dosavadní "oficiální" plány se vyznačovaly hlavně megalomanií. Přesun nádraží pod Petrov sice není ideální z hlediska vysokorychlostní železnice, ale to musíme jedním dechem dodat, že nic takového stejně není reálně na obzoru.

+17/0
21.5.2016 11:13

R59a55d52e24k 10J45a87n43a69t28a 9355516974482

Dosavadní plány se především vyznačoval osobními zájmy politiků. Ti jsou bohužel schopni utratit z veřejného rozpočtu miliardy, hlavně když na tom nějaký jejich známý vydělá pár milionů. Z urbanistického hlediska by měl odsun nádraží z centra samé nevýhody, evropská města se dnes snaži o pravý opak.

Vysokorychlostní železnice samozřejmě na obzoru je. V rámci EU jsme se zavázali ji postavit. Konkrétně zde, do roku 2050 máme mít Praha-Brno (kompletně v provozu, takže dílčí úseky dříve) a do roku 2030 Brno-Přerov (zde se vede diskuze, zda to má být rychlosti 200, 230, nebo 300), ale to na nádraží v Brně nemá vliv.

Jenže Brno je dostatečně velké město na to, aby zde všechny vysokorychlostní spoje zastavovaly, takže ostřejší oblouk před stanicí nevadí, protože vlak už v té chvíli už rychle nejede. Stačí se podívat na Kolín nad Rýnem. Mají nádraží hned u katedrály, že už to snad ani více v centru být nemůže, a ostrý oblouk před ním. Vysokorychlostní vlaky tam zastavují a nikdo tam neplánuje nádraží někam odsouvat.

+13/0
21.5.2016 11:45

T47o73m32á33š 26T61a76t85í16č35e62k 5200142470548

V bohatým Frankfurtu nad Mohanem a ještě bohatším Mnichově mají dokonce hlavová nádraží. Ve Stuttgartu nezačali to jejich hlavový nádraží podkopávat jen kvůli tomu nádraží samotnýmu, ale hlavně kvůli vyřešení železničí sítě v celým regionu. Ve Frankfurtu a Mnichově se rozhodli, že to tak zůstane.

0/0
21.5.2016 15:58

J32i89ř83í 93S72v41a62š36e32k 9874268523799

Mám stejný názor jako tenhle člověk. Zbytečné vrtat do něčeho, co funguje. Samozřejmě, někdo na té vzdálené variantě vydělá, ale obyvatelé to nebudou.

+20/−2
21.5.2016 11:07

T67o92m48a94s 54N90o18v17o31t69n61y 1651614726485

Proč by na tom obyvatelé nevydělali? Minimálně pro půlku Brna bude rychlejší se na nádraží dostat než skákat šalinou u dnešního.

0/−2
21.5.2016 22:44

M26i60r88e41k 50Z88á46v38o51d57n35ý 7172847470988

Jak? Nemyslím si, že máme tolik Emilů Zátopků. A jestli chcete přecpat město ještě více auty, tak to už je skoro na léčení.

+2/0
22.5.2016 11:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.