Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

O vlakové nádraží v centru města by Brno mělo bojovat, říká architekt

Byl jedním z porotců urbanistické soutěže, jež skončila minulý týden a měla ukázat, jak může vypadat brněnské Jižní centrum, pokud vlakové nádraží zůstane pod Petrovem. Předseda České komory architektů Ivan Plicka právě tuhle variantu preferuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P84a68v15e83l 56K83o10l60á31č93e19k 9394364652221

Zní to rozumně. nicméně co se týče varianty Petrov, ona stojí na tom, že v prostoru pod Petrovem u Nových Sadů se počítá s podzemním VRT terminálem. Prostor stávajícího nádraží by se pak mohl zmodernizovat a sloužil by regionální dopravě. Nacpat do tohoto stávajícího koridoru terminál pro VRT pak už není prostorově reálné. Proto se také počítalo v rámci této varianty s tím, že nádražní terminál pro VRT bude prostorově zvlášť, ovšem i s dovětkem, že jeho realizace nutně nemusí být povedena souběžně s přestavbou stávajícím prostoru nádraží, tedy že celá modernizace nádraží může být řešena ve 2 etapách - vlastní nádraží a v další etapě terminál pro VRTku. To ovšem skýtá riziko, že se terminál pro VRT nikdy nepostaví, nebo až někdy, a opět tu budeme mít tzv. trvalé provizorium. Tím se centrum, města fakticky paralyzuje ve dvou stavebních vlnách přestavby železničního uzlu, což je s ohledem na exponovanost celé lokality a složitost celé rekonstrukce/přestavby nádraží hoodně problematické. Přičemž bez terminálu VRT by byl výsledek přestavby pouhým nekapacitním torzem, pokud by se od termináluVRT upustilo.

0/0
30.5.2016 16:45

V44l83a50d93i63m64í65r 41P21a72v26l35í89č78e58k 5386783165896

...nojo - pán řeší nádraží...ovšem už sto let nevyhovuje trať...takže znova...

0/0
24.5.2016 16:39

M60i60r64e38k 25Z55á61v21o60d24n85ý 7842967670848

Většina společnosti, především dojíždějící za prací a studenti, chce nádraží v centru. Problém je v tom, že politici a jejich přátelé již vlastní pozemky, na kterých jižní nádraží má stát. A k čemu jim budou tyto poměrně nehostinné pozemky, když je spekulantsky nebudou moci draze prodat státu? A jen o tom jde. Jiný relevantní důvod přesunu nádraží neexistuje.

+14/−1
22.5.2016 11:12

M90i36c98h93a21l 48B28r37ň92á21k 6404584207808

Tento pan je velkym kamaradem Patocky, to by melo uvedeno jako prvni. Tudiz je jasne, jak se bude cely rozhovor odvijet. Na zacatku se jeste drzi, ale ke konci uz to je demagogie jako vysita. Pres pole, louky a pastviny na nove nadrazi? Co prosim? 400 metru nic neni a 800 metru uz je silene a pomalu cesta na Mars? Developeri v Brne nejsou? Vazeny pane, navzdory vsem socialnim inzenyrum a neschopne radnici je v Brne mnohem nizsi neobsazenost kancelari, nez v te vami jmenovane Praze. A poptavka roste. Stejne tak je neskutecna poptavka po bydleni. A pokud by se melo nekde stavet, tak stavejme v centru a ne na periferiich. Tusim i ve vasi Praze se ted sklonuje tzv zahustovani zadtavby nanisto zbytecne expanze do poli za mesty. Brno ma suverenne druhy nejvyssi pocet dokoncenych bytu v republice a kdyby bylo v tabulce ktaju, tak je samo pred 8 kraji. S okresem Brno-venkov (dokupy cca 600 tisic obyvatel), coz je vlastne nejblizsi okoli, by nas predstihla jen Praha a Stredocesky kraj, oboje 2x vetsi. Tak o cem se bavime? Navic jste se krasne vyhnul odpovedi k VRT. Pokud by melo byt mesto spravny hospodar a myslet na budoucnost, tak by melo byt VRT prave tim duvodem, proc to pod Petrovem nema byt. Dotahnout to tam znamena vest trat od Kohoutovic tunelem pod polovinou mesta! Kdo to zaplati a jake to bude mit nasledky na zivotni prostredi a zivoty desetitisicovek lidi, to vas zelene najednou netrapi.

+4/−6
22.5.2016 2:00

P71a65v40e33l 46K14o61l79á54č34e47k 9114534152271

Opravdu nechápu ty mínusy. Brno je po Praze prakticky jediné takto intenzivně se rozvíjející se město v ČR. Má-li dlouhodobě uspět a být centrem špičkové vědy a výzkumu, tak tomu také musí odpovídat je infrastruktura. Vezmu-li v potaz, že v Brně fakticky žije již více jak 450 tisíc obyvatel, k tomu cca 60 000 studentů a téměř 100 tisíc lidí do Brna pravidelně dojíždí za prací, tak je evidentní, že stávající dopravní infrastruktura tomu absolutně neodpovídá. Takže flikovat to provizorii a variantami aby se vlk nažral a koza zůstala celá, je naprostá hloupost. Je-li varianta pod Petrovem opravdu tak úžasná, tak běda jakékoli kritice, že je moc drahá a že nemáme peníze na výstavbu sítě tunelů či "argumentů", že Brno není Praha. Brno si zaslouží pořádné a přiměřeně robustní a dlouhodobě dostačující řešení.

0/0
30.5.2016 17:05

P35a86v29e66l 15K87o32l38á83č94e50k 9424334702271

Problém je, že celá problematika přestavby železničního uzlu se zpolitizovala a redukovala toliko pouze na vlastní nádraží a už se vůbec nepřipomíná, že smyslem bylo i zjednodušit a redukovat celou síť kolejišť, která celý prostor jižně od centra rozbíjejí a jsou dědictvím toho, že celý železniční uzel se vyvíjel živelně a byl v průběhu 19. století budován více soukromými společnostmi. Nikdy nedošlo k ucelenému řešení a toto je dnes výsledkem. Navíc celý jih dodnes funguje jako jeden obrovský brownfiled, coby dědictví zániku textilního průmyslu v Brně. Ta obrovská disproporce územního rozvoje jak kvantitativní, tak zejména kvalitativní, mezi územím města severně od historického jádra a územím jižně od něj, je do očí bijící. Toto už dlouhá desetiletí představuje a generuje prostorový konflikt se všemi negativními důsledky pro ucelený územní rozvoj města. Polarizuje město v severojižním gradientu i ve vztahu k harmonizaci dopravy ve městě. Brno se musí vyvíjet zejména jižním směrem a je to pochopitelně obtížné to koncepčně zvládnout.

0/0
30.5.2016 17:21

T84o96m51a39s 88N58o54v61o60t62n32y 1201814746555

Ten pán je velice slušný demagog. 400m na nástupiště pod Petrov podle něj nejsou nic, 800m k řece za Zvonařku je podle něj cesta šalinou přes louky, zahrady a pole nebo co to tam říkal. Bohužel takoví demagogové jsou všichni zelení a jejich kamarádi aktivisti a architekti a proto to (nejen) s nádražím vypadá v Brně tak jak vypadá. A hlavně, žádná auta... možná by mu mohl někdo vysvětlit, že např. dálkovými vlaky nejezdí jen lidi z Brna, kteří si na pohodu dojedou MHD, ale lidi z vesnic, odkud rozumné spojení prostě není, takže potřebují i tím autem k nádraží přijet a zaparkovat...

Podobně ta varianta, že zelená sebranka chce zrušit Grand a autobusy hodit (zpátky) na Zvonařku. To je zajímavé, že tady aktivisti nekvičí, že to lidi budou mít hůř dostupné, ale u vláčků se můžou potentovat že by to měli o kousek dál (i když pro velkou část lidí by se cestování zároveň zrychlilo, ono totiž jen minimum lidí jde to toho slavného "centra")

+4/−5
21.5.2016 22:35

I19v94o 23P19e67r33n21i90c15a 8916493368550

Nevím v čem jsou tunely levnější než budování kolejí šaliny, který tam stejně podle plánu jednou povedou. Na povrchu vlakového nádraží je jen o jednu kolej (ne nástupiště) navíc oproti současnosti. Podzemní prostory budou o hodně provozně nákladnější, už jenom kvůli vzduchotechnice. A podle návrhů bude v podzemí i hala, protože v plánu žádná pořádná není. Taky nevím, kde pan architekt vzal 20 minut navíc, když šalina až do Komárova jede 8 minut. Za 20 min jsem teď z Hlavasu až na Technologickým parku. S novým nádržím u řeky bude tato varianta platit stále jen s tím, že se bude přestupovat na nádraží až v Krpoli a ne na Hlavase. Celkově varianta u řeky počítá s cestou do různých částí Brna právě s využitím přestupu na ostatních nádražích v Brně a tím uleví už teď přecpanýmu uzlu šalin na Halvase. Varianta v centru ho jen víc zahltí a pak se bude řešit nakládný metro. A ještě ať mě pan architekt najde, kam dali autobusový nádraží a příjezd k němu :-). Proti nádraží v centru nic nemám, mě by se tam i líbilo, ale obávám se, že na něco takovýho prostě nemáme a dlouho mít nebudeme. Jestli máme peněz dost mohli bysme konečně dodělat VMO. Kdybych byl Brňák tak jednoznačně bojuju za nádraží u řeky, protože mě zmizí koleje z centra a tím ta otřesná bariéra mezi současným historickým centrem a oblastí Dornychu.

+6/−12
21.5.2016 15:21

T38o95m71a38s 18N37o48v50o59t23n25y 1671804346685

Samozřejmě že máte pravdu, ale místním aktivistům (co většinou tím vlakem ani nejezdí - většinou přijedou na kolej nebo privát "zlým" autem, zabírají s ním pak týden místo pro rezidenty a mají ještě tu drzost plácat něco o tom, že máme jezdit MHD) to nedochází. Už mnohokrát bylo prokázáno, že současné nádraží nelze rekonstruovat bez vybourání okolí včetně Tesca nějak rozumně, aby technicky a kapacitně vyhovovalo. O paskvilu "pod Petrovem" (který ani neprosazují všichni aktivisti, sami v tom mezi sebou mají docela hokej) ani nemluvě.

+1/−2
21.5.2016 22:38
Foto

M14a81r76t50i63n 38L84ö54w 8294235137922

Tramvaj neni taxi. Kazdy prestup pridava par minut cekani. Do prace to mam 20 min pesky nebo 20 min MHD protoze 3 prestupy.

+1/0
23.5.2016 9:28

M73a15r45t46i49n 31K97r33u63p89i92c11a 8533359145597

By mě zajímalo, kdo Vám dal těch 9 mínusů, to je nějaká zelená lobby, co to tady odkliká? Jinak rozhovor je plný demagogie. ...

0/0
23.5.2016 10:05

K80a96r50e85l 98H51r85u32b25ý 2985728277524

" Nenapadá mě, jakou výhodu by mohlo přinést vzdálené řešení. "

Mne něco napadá. Brutální zhodnocení "dobře" nakoupených pozemků.

+8/−3
21.5.2016 13:20

I50v52o 25P15e44r74n45i23c76a 8756463818110

Asi nejhlavnější je zrušení bariéry železničního náspu - kolejiště v centru zabírá poměrně velkou plochu. Uvolněný prostor nabídne spoustu místa pro klidovou zónu a propojí centrum s ostatními částmi města. Nádraží u řeky řeší železniční dopravu komplexně v celým Brně, tak aby se využilo i ostatních nádraží a všichni nemuseli vystoupit na hlavase, ale vystoupili o zastávku dříve nebo později, podle toho kam jedou - snaha rozložit cestující na více míst. Varianta u řeky byla projektovaná mnohem dříve než si "vlivní" koupili pozemky - vlastně to měli o to jednoduší protože už to bylo naplánovaný a oni to jen využili. Dle mého názoru je odsunutá varianta také mnohem levnější a nabídne více prostoru - širší nástupiště, prostorná hala, prostor před nádražím.

+3/−6
21.5.2016 16:28

P14a23v87e74l 95M38o33r35a73v31e71c 3262939312288

Ve Vídni zrekonstruovali a mírně posunuli hlavní nádraží. Železniční násep jako obrovská liniová stavba tam je pořád, podjezdy či nějaký ten most dostačují.

Ad časová posloupnost nákupu pozemků a varianty u řeky / u Zvonařky: A co posloupnost "nejdřív jsme koupili pozemky a pak jsme tlačili tu variantu politicky"?

+3/−1
21.5.2016 18:12

I23v31o 50P58e80r79n23i47c77a 8956193608680

Ve Vídni je to mírné posunutí cca 500 m mezi starou a novou halou. To co kvůli tomu zbořili a zastavěli je oblast celýho Jižního centra mezi nádražím u řeky a stávajícím nádražím. Výhodou ve Vídni bylo, že mohli staré nádraží srovnat se zemí, to u nás nejde. Navíc to nádraží v centru opravdu není, v porovnání s Brnem. Zrovna Vídeň používá koncept více nádraží a přesun mezi nimi se řeší Ubahnem. Problém v Brně je v tom, že ty náspy má dva a to už je velká plocha. Oblast kolejí brání rozvoji, protože byty u nich nikdo nechce a bez bytů se nevytvoří obchody. Já proti nádraží v centru v zásadě nic nemám, jen sem ještě neviděl návrh, který by situaci skutečně vyřešil a nebyla by drahá - vždy tam byly tunely.

0/−2
21.5.2016 20:16

T45o14m30a14s 14N96o47v72o43t49n12y 1441934276755

A taky udělali z Hauptbahnhofu skanzen bez aut, jako to plánují zelení tady?

0/−1
21.5.2016 22:40

T30o52m88a50s 52N26o10v54o35t86n11y 1311894746205

Už přestaňte pořád lhát o těch pozemcích

0/−1
21.5.2016 22:41

M78a86r76t63i88n 69K11r66u21p95i82c55a 8783819475247

Jsem zastánce přesunu. Jen by mě zajímalo, jak je to tedy o těch pozemcích?

0/0
23.5.2016 10:06

T85o62m 47K27l34í17č68n17í51k 5450584935265

O tom se mluvilo už před více než deseti lety, když byl primátorem Duchoň, ale když se podívám do katastrální mapy, tak tam nic takového nevidím.

0/0
25.5.2016 7:13

T13o75m57a96s 33N69o25v66o39t37n16y 1281854766535

Pozemky patří převážně SŽDC, takže ti nepotřebují nic zhodnocovat. A ti co případně mají nějaký ten pozemek v plánované výstavě na "bulváru" k nádraží, ti to zhodnotí tak jako tak. Takže ty kecy o tom, jak si někdo vydělá na pozemcím, jsou zbytečné

+1/−3
21.5.2016 22:39

M68i70c30h72a86l 72B24r67ň52á57k 6844714277698

A vsiml jste si toho, ze ty pozemky jsou zastavene i ve variante Petrov?

+2/−1
22.5.2016 2:05
Foto

R21i52c20h16a50r18d 30D35u57ř54p21e32k57t 9566341415988

"budete jezdit tramvají skrz pole, louky a pastviny" - tomu říkám čirá demagogie.

+6/−6
21.5.2016 13:17

T48o40m25a47s 80N24o85v16o52t88n17y 1141494486975

Ano, 400 m "pod Petrov" je v klidu ale 800 m jsou pole a pastviny. Prostě další zelený blázen a kamarád Andera.

+2/−2
21.5.2016 22:42

P96a95v28e83l 94H21o44u68s32k42a 3221755600648

Nedokážu si představit nic megalomanštějšího než je podbragrování Petrova a tunel pod celým Brnem, ale hlavně, že v jižní čtvrti nebudou žádné supermarkety. Myslím, že je jasné, odkud u pana "architekta" vítr fouká.

+6/−7
21.5.2016 13:07

J25a67r42o21s58l45a41v 12Š31k40r37o34b10á96k 3280235318185

Tak proti tomuto návrhu se těžko bude argumentovat oblíbeným stylem ODSáků a jejich kmotrů - "zase další sluníčkář" ... Toto je totiž zasvěcený názor zkušeného odborníka podložený mj. ekonomickými argumenty. Bez výhrad podepisuji a samozřejmě podpořím v referendu. A pánům politikům, co si nakoupili parcely "u řeky" na kšeft, pěkně sklapne.

+11/−4
21.5.2016 12:05

R15o23m35a60n 37L50i45p86s13k71ý 2919153679

Bez té hloupé první věty vcelku souhlasím.

0/0
21.5.2016 14:43

T48o35m51a37s 31N73o92v90o13t66n93y 1741874556695

Kde má nějaké argumenty, myslíte ty "Pole a louky"? :-D

0/0
21.5.2016 22:43

M21i47c49h19a21l 14B69r46ň38á64k 6394914747708

Znovu a znovu. Pozemky. Podivejte se na ty plany. Stejne jsou zastavene. Uz konecne pochopte, ze o tomhle to opravdu neni!

0/−1
22.5.2016 2:07

P41a69v20e26l 71V88a98v57ř68í96n 6484371272122

Ještě na okraj jedna starší varianta:

http://www.nadrazibrno.wz.cz/navrh.htm

0/0
21.5.2016 11:14

P56a41v84e49l 93V75a74v65ř31í82n 6924631782872

V zásadě rozumný postoj. Dosavadní "oficiální" plány se vyznačovaly hlavně megalomanií. Přesun nádraží pod Petrov sice není ideální z hlediska vysokorychlostní železnice, ale to musíme jedním dechem dodat, že nic takového stejně není reálně na obzoru.

+17/0
21.5.2016 11:13

R22a72d91e81k 27J29a70n95a83t58a 9255666704622

Dosavadní plány se především vyznačoval osobními zájmy politiků. Ti jsou bohužel schopni utratit z veřejného rozpočtu miliardy, hlavně když na tom nějaký jejich známý vydělá pár milionů. Z urbanistického hlediska by měl odsun nádraží z centra samé nevýhody, evropská města se dnes snaži o pravý opak.

Vysokorychlostní železnice samozřejmě na obzoru je. V rámci EU jsme se zavázali ji postavit. Konkrétně zde, do roku 2050 máme mít Praha-Brno (kompletně v provozu, takže dílčí úseky dříve) a do roku 2030 Brno-Přerov (zde se vede diskuze, zda to má být rychlosti 200, 230, nebo 300), ale to na nádraží v Brně nemá vliv.

Jenže Brno je dostatečně velké město na to, aby zde všechny vysokorychlostní spoje zastavovaly, takže ostřejší oblouk před stanicí nevadí, protože vlak už v té chvíli už rychle nejede. Stačí se podívat na Kolín nad Rýnem. Mají nádraží hned u katedrály, že už to snad ani více v centru být nemůže, a ostrý oblouk před ním. Vysokorychlostní vlaky tam zastavují a nikdo tam neplánuje nádraží někam odsouvat.

+13/0
21.5.2016 11:45

T78o52m69á82š 86T66a89t96í78č88e96k 5980942750478

V bohatým Frankfurtu nad Mohanem a ještě bohatším Mnichově mají dokonce hlavová nádraží. Ve Stuttgartu nezačali to jejich hlavový nádraží podkopávat jen kvůli tomu nádraží samotnýmu, ale hlavně kvůli vyřešení železničí sítě v celým regionu. Ve Frankfurtu a Mnichově se rozhodli, že to tak zůstane.

0/0
21.5.2016 15:58

J36i32ř18í 20S21v45a95š15e65k 9204968403599

Mám stejný názor jako tenhle člověk. Zbytečné vrtat do něčeho, co funguje. Samozřejmě, někdo na té vzdálené variantě vydělá, ale obyvatelé to nebudou.

+20/−2
21.5.2016 11:07

T57o36m34a37s 15N21o86v78o22t19n75y 1211964256925

Proč by na tom obyvatelé nevydělali? Minimálně pro půlku Brna bude rychlejší se na nádraží dostat než skákat šalinou u dnešního.

0/−2
21.5.2016 22:44

M12i83r28e33k 94Z58á56v35o17d56n58ý 7272817460138

Jak? Nemyslím si, že máme tolik Emilů Zátopků. A jestli chcete přecpat město ještě více auty, tak to už je skoro na léčení.

+2/0
22.5.2016 11:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.