Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Od tragédie v Židenicích uplynulo 75 let. „Vlak smetl lidi jako kuželky“

Před tři čtvrtě stoletím se odehrálo na nádraží v brněnských Židenicích neštěstí, při němž přišlo o život osmnáct lidí a mnoho dalších bylo zraněno. Do cestujících, kteří za tmy čekali na vlak v kolejišti, najel rychlík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J89a42n 92L38i31b70i71c88h 9412398405373

Bohužel v kolejišti neměli správně, co dělat, i když díky světlu a změnám, netušili, že tam pojede vlak.

0/0
23.9.2016 19:52

J46a31n 63H63l30e53d29í81k 8698239398686

byla to smutná událost, kterou dnešní občan ztěží pochopí, obrovská masa na malinkém nádraží, s velmi malým osvětlením, lidé se tlačili, aby si mohli posléze ve vlaku sednout a vů mrtvýchbec nevnímali, že stojí v kolejišti, kudy prolétl vlak mající válečnou přednost, 18 usmrcených se zdá být na tu masu cestujících velmi málo, zřejmě většina zaslechla hřmot a ustoupila a těch 18 prostě nemělo asi kam, asi půl kilometru bydleli příbuzní ((v Židenicich)), byla to rána a velký všeobecný žal a smutek

0/0
21.9.2016 11:41

M28i47l66o94s43l15a58v 73S89e97d86l28á21č59e30k 6164964964151

No tak podchody tam nebyli, takže museli přes kolejiště. Jenže správně asi měli počkat až vlak zastaví. / Dnes jsou podchody i nadchody a stejně se najdou trubky , který lezou přes koleje. Jak ti dva mladí blbečci, co je ukazovali v TV. Měli kliku že to neskončilo smrťákem./ A pak taky bylo zatemnění, takže se lidé špatně orientovali. Smůla taky byla že malá nádraží tehdy neměla nádražní rozhlas, který by lidi upozornil že přijíždí jiný než očekávaný vlak. Když tam každý den ráno nastupovalo tolik cestujících , tak proč dráhy neposílili osazenstvo stanice? Alespoň na tu ranní špičku? Dnes už nemá smysl ptát se proč to nebo ono? Prostě situace byla taková jaká byla. Akorát by mě zajímalo Jestli ti přeživši museli odjet s tím hrůzným zážitkem a šokem do práce, nebo dostali volno?

+1/0
20.9.2016 13:37

I40v84a55n 69H70o47l58a18s 5697207208897

> Smůla taky byla že malá nádraží tehdy neměla nádražní rozhlas, který by lidi upozornil že přijíždí jiný než očekávaný vlak

No - on tehdy nádražní rozhlas nebyl ani ne velkých nádražích.

+1/0
20.9.2016 16:08

M76i13l34o20s83l14a75v 55S35e80d66l46á47č43e45k 6514694324231

Aha? já myslel že už tehdy byl.. Když byl pouliční rozhlas, který hlásil popravy za Haydrichiády, tak mě nenapadlo že na nádražích nebyl nádražní rozhlas.

0/0
20.9.2016 22:53

R83i72c17h98a83r71d 77K95r56á84l 4968877620783

Dovolím si dvě poznámky. Pokud výpravčí prodal dejme tomu 400 jízdenek (někdo měl dejme tomu nějakou průkazku, někdo jich mohl koupit víc), tak mu prodej při odhadu 30 vteřin na osobu musel trvat přes tři hodiny. A pokud vlak odjížděl ve 4:42, tak to aby tam lidi pomalu chodili ve dvě v noci. Ale to není až tak podstatné.

Bagatelizovat nechci ani počet obětí, ale poměr cca 1000 lidí a 18 obětí je asi nepoměrně šťastnější než třeba skutečné tragédie ve Stéblové, Šakvicích, Spálově a podobných. Tím nechci říci, že oběti v Židenicích jsou méně závažné.

+2/−2
20.9.2016 12:47

F18r20a25n85t49i46š11e30k 50M78a58t27ě18j31č36e12k 7163472473961

„Zkusil alespoň ze své budky výpravčího na tento vlak upozornit telefonem staničního zřízence Josefa Hájka v jeho domečku na nádraží, jenže Hájek tam byl sám a právě plně zaměstnán prodejem jízdenek pro téměř tisícovku cestujícíc

Zdroj:http://brno.idnes.cz/vlakova-tragedie-v-zidenicich-vyroci-ds4-/brno-zpravy.aspx?c=A160917_2273928_brno-zpravy_krut

0/0
20.9.2016 13:24

M36i26c68h14a50l 47P16l18e28š70t38i91l 2145661395

Jinýmu bych žebřík půjčil, ale Hájkovi na**r !!!

+4/0
20.9.2016 13:40

R33o30m65a29n 85J21e63s32c38h49k65e 9638555687545

Ten počet 1000 je nadměrný. Nejvíce lidí nastupovalo na hlavním. Když bych vzal tehdejší zvyklosti 8 - 12 dvounápravových vagónů okolo 100 cestujících v jednom. Také počet jízdenek není reálný, vetšína měla týdení nebo měsíční.

0/0
21.9.2016 16:41

A77d58a50m 64H52u90r51t20a 2451122407920

Kolik lidí dnes slyší na "Nevstupujte do kolejiště dokud vlak nezastaví"? :-) Z města odkud občas dojíždím se po téhle frázi všichni nahrnou do kolejiště jak slepice na zrní. Pravděpodobně si říkají, že hrozící nebezpečí včas uvidí nebo uslyší, ale já už zažil situaci, kdy na nádraží na výhybce (ve stanici jich bývá přece jen víc než běžně) vykolejilo několik vagónů nákladního vlaku, které zoraly přilehlé nástupiště, přičemž vzduchem lítaly kusy lampy. Od té doby už znamení respektuji.

+2/0
20.9.2016 12:29

K11a78r50e66l 22N50o91v13o81t50n28ý 4616850725935

Jak si vysvětlit, že do sbírky přispěly i zjevně německé firmy a zejména pak i říšský protektor?

0/0
20.9.2016 10:33

M40a63r83t82i59n 49W73a92l79l51n48e24r 6475800194300

Odepsali si to z daní;-D

+1/−1
20.9.2016 10:43

P27a55v28e61l 52H86o82r52á22k 8631643715372

V Adamově se jistě vyrábělo pro Wehrmacht. Navíc v protektorátu nebylo vše úplně přesně takové, jako nás učili ve škole.

+15/0
20.9.2016 10:44

Z39d88e78n79ě96k 20W55e60r28n79h52a37r85t 6697245732368

To je jednoduché, oficiální vyjádření bylo, že Velkoněmecká říše nás ochraňuje, že se ve své dobrotě a na naléhání rozhodla vzít na sebe nelehký úděl ochránce slabých národů a zemí Evropy. Proto taky protektorát, protektor je ochránce. Navenek se všude mluvilo o nerozborném svazku s Německem, vzájemném přátelství, podpoře, pomoci a podobně. Tak je to vždycky, když někdo někoho okupuje, on už se nějaký kolaborant vždycky najde, kdo je pozve a požádá o pomoc. No a proč by tedy laskavý ochránce nepřispěl trpícím, zejména když to bude v novinách, i s fotkama?

+14/0
20.9.2016 10:46

J54a31r72o30s11l15a66v 20K50u52č80e40r70a 8956838110642

To je jednoduché. Němci v protektorátu uplatňovali politiku cukru a biče. Ovšem cukrem se šetřilo a používal se na ty části obyvatelstva, které byly říši užitečné. Dělníci byli jednou z nich. Dostávali vyšší př

íděly jídla, občas volné lístky na sportovní události nebo do divadla a v práci se zavedlo závodní stravování. Prostě protektorátní správa se snažila, aby byl dělník výkonný a moc neremcal.

Takže, když při neštěstí zahynulo několik desítek lidí, kteří zjevně směřovali za prací do strategicky důležitého podniku, bylo logické (a z hlediska propagandy i relativně levné) řádně rozmáznout, že se velký

německý bratr dokáže postarat o ty, kteří mu slouží. Příspěvek od státního prezidenta byl pravděpodobně jediný čistě humání, u německých firem se dá možná pochybovat, ale u německé protektorátní správy šlo témě

ř jistě o čistý kalkul, který moc nestál a přinesl plusové body...

+9/0
20.9.2016 11:35

M49i62l69o44s49l70a62v 68S97e74d74l34á66č27e67k 6784854194431

No tak NSDAP byla socialistická dělnická strana. Proto ta výhoda dělníků. A v jejím původním programu bylo zestátnění podniků. Vlastně takový bolševismus, ale čistě národní. Později si Hitler uvědomil že bude bohaté průmyslníky a obchodníky potřebovat a tak ustoupil od ideje socialistické revoluce Proto taky uskutečnil noc dlouhých nožů a nechal odpravit Ernsta Röhma, velitele SA a jeho oddané spolubojovníky. Röhm věřil na uskutečnění socialistické revoluce. a tvrdošíjně trval na jejím dokončení. A prostředky i moc na to měl. I Hitler dobře věděl že kdyby se SA rozhodla ho zbavit tak jí v tom nic nezabrání.

+2/0
20.9.2016 14:31

R98u17d38o82l22f 68L55i67n73h29a57r82t 5682351312

Srovnávat zmasakrované lidi s kuželkami ?? Odporné! Mravně se otřásám. Rv

0/−20
20.9.2016 10:30

P30e61t14r 91M14u60n20z60a13r 1405901859836

Myslím, že panu Janečkovi už je vaše morální rozhořčení úplně egál.

+5/0
20.9.2016 10:39

M35i23c61h84a86l 49P12i56n20d78j56a74k 5933124877487

Navic kuzelky se nerozprsknou :-P

0/0
20.9.2016 11:24
Foto

O49n90d16r98a 44T95ů15m74a 1928145817888

Máte pravdu, kuželky nerozhazují vesele ručičkama a nožičkama, když do nich šťouchá vlak.

+1/0
20.9.2016 13:00

M56i35l52o30s81l70a42v 60S67e72d95l28á32č73e19k 6814564264201

Ale on je nesrovnává. Jen konstatuje že byli smeteni jak kuželky. Lidé stáli a vlak do nich vjel. Jakým vhodným příměrem by jste to teda chtěl pojmenovat?

+2/0
20.9.2016 14:38

M58a31r21t62i48n 84K86o48n38e17č86n90ý 3810664239105

Poznámky k článku:

V Židenicích nebylo nádraží ale jen zastávka na dvoukolejné trati, bez peronů. Výpravní budova (čekárna, prodejna jízdenek) byla na druhé straně trati, než kde je nyní, s přístupem od ulic Kuldova a Lazaretní. Úvodní fotografie je tedy pořízena čelem směr Hlavní nádraží. V čase příjezdu osobního vlaku od Brna (vzdálenější kolej) jel vojenský vlak. Cestující v domění, že se jedná o osobní vlak, vešli do kolejiště, kde je smetl rychlík na Brno (bližší kolej).

+12/0
20.9.2016 9:56

T83o36m36á91š 32T68a36t80í76č94e86k 5750702850338

Díky za dovysvětlení. R^

0/0
20.9.2016 13:40

Z27d76e93n33ě66k 44H72l13u44š94í 4318141534804

Ano, stačí se pořádně podívat na tu fotku. Precizně vysvětleno. Je zázrak, že za těch podmínek nebylo obětí mnohem víc.

0/0
21.9.2016 16:45

M80i23c61h18a72l 34H55o29r33á87k 7889934409844

Hájek. Vechtr ve výslužbě.

+1/0
20.9.2016 9:36

J53i97r20i 77P51r83i68m24a 7873427569654

Ja si nemohu pomoct,ale me by vlak na koleji nikdy nesrazil.Ad uz ocima ci uchem vnimam ze neco jede.Ten vlak proboha neni auto.nevim proste pokud nechcu spachat sebevrazdu,tak me nic nehrozi.Nejsu zamestnanec CD a na koleji su takrka denne.Samozrejme neskacu z koleje na kolej kdy na jedne koleji neco stoji.Ale z volneho prostoru to nechapu.

0/−49
20.9.2016 9:27

K21a32r91e96l 10V64o82h10n94o80u35t 4678979610777

Blížící se vlak na nadráží vůbec nemusíš slyšet.

+16/0
20.9.2016 9:29

Z97d52e15n44ě71k 14W86e59r46n83h53a62r69t 6217665352288

Ano, notabene tam zrovna přijížděly dva vlaky z různých stran. Jeden brzdil, druhý jel rychle. Za takových podmínek opravdu není nic slyšet, to je nesmysl, co ten člověk vykládá.

+39/0
20.9.2016 9:36

P61a17v23e32l 37H36o86r34á21k 8391883725722

Navíc se tam prý chystalo nastoupit tisíc lidí, což si dnes nedovedeme představit.

+9/0
20.9.2016 10:46

Z52d78e89n15ě70k 70W81e97r83n60h33a72r55t 6227555112238

ano. Před pátou ráno, tma jak v pytli, zima, brzdící vlak, dav lidí, který se někam hrnul...

+3/0
20.9.2016 10:50

M87i38c55h17a15l 90K47o55z69d25e28r19k60a 4730975851

Tisíc lidí se vejde do jednoho vlaku metra. Mohlo to být asi jako ve špočce na Florenci.

Hluk takový dav ale nadělá. Nehledě na to, že parní lokomotivy nejsou při jízdě nejhlučnější, takže souhlasím. Přes brzdící rychlík mohli v davu přeslechnout přijíždějící vojenský vlak velice snadno.

+1/−1
20.9.2016 13:47

Z72d40e73n71ě63k 50W94e52r29n77h55a89r58t 6817235402328

No, ono to bylo naopak, brzdil vojenský vlak a lidé si mysleli, že to je jejich courák, tak se k němu nahrnuli a smetl je rychlík na první koleji, který jel rychle. Ale to na věci vcelku nic nemění.

+2/0
20.9.2016 13:53

J96a51k60u27b 65Š47a87f51a59n10d55a 7635887321861

Jasně. Na nádraží, kde je 1000 lidí....

+7/0
20.9.2016 9:32

D35a85v81i81d 81M38a59c47k42ů 8120869370451

Byla válka, tma, lidi stáli v místech, kde dnes nikdo nestojí, všechno bylo jinak.Nemachruj a když tama někdy pojedeš, sklapni Rv

+30/0
20.9.2016 9:33

P57e95t87r 11N86o86v63o32t46n68y 1171920851

Jenže byla totální tma. Ne jako dnes na nádražích.

+5/0
20.9.2016 9:49

P30a13v49e49l 87M40a54t67o64u71š10e41k 5580927478144

Ten rychlík mohl jet docela tiše, jel s kopce. Naproti tomu vojenský vlak jedoucí nahoru byl jistě dost hlučný. Po boji je každej králem. Není to tak dávno, co jsem v Kolíně zařval na pár lidí, kteří v pohodě přecházeli koleje asi 50 m před přijíždějícím rychlíkem. Taky určitě "věděli", že nic nejede.

+4/0
20.9.2016 13:24

J27a24n 77S19m52í93t62k22o 8534762114685

Nejsem si jistý, že v září 1941 do Adamova jezdili "nuceně nasazení"... Což nic nemění na tom, že jsem o neštěstí nevěděl a článkem si nerozšířil obzory.

0/−12
20.9.2016 9:24

Z63d87e27n73ě87k 94W18e55r96n91h24a56r82t 6767925342868

No, možné to je. Tam byla zbrojovka, ta měla zvláštní válečný režim a mohla si třeba vyžádat u jiných podniků dělníky - specialisty a ti museli jít tam makat. A když odmítli, řešilo se to jako sabotáž válečné výroby a to šlo o život. Asi to nebylo nucené (totální) nasazení, pod kterým si představujeme spíš práci v Reichu, ale nejspíš ti lidi moc na výběr neměli.

+23/0
20.9.2016 9:35

V69á37c92l25a28v 28S54v39o82b43o35d49a 5366958209

Tenkrát stačilo jednou,dvakrát zaspat a člověk mohl být popraven,anebo jít do koncentráku.

+7/0
20.9.2016 9:49

I38v84a14n 75H54o35l52a63s 5837907168357

Nucené nasazení probíhalo v několika vlnách už od roku 1939 (například studenti po zavření vysokých škol etc.). Zpočátku šlo ale jen o práci v Protektorátu a ve většině případů v blízkosti bydliště.

+10/0
20.9.2016 9:38

P98a30v36e74l 11H38o34r82á48k 8181523455682

Navíc v první vlně se spousta lidí hlásila dobrovolně. Představte si, že mladému člověku z Horní Dolní nabídli, aby šel pracovat třeba do Berlína, kde pracovní podmínky a sociální zabezpečení bylo neporovnatelné s tím, co bylo zde.

+1/0
20.9.2016 10:49

P71e44t15r 60N82o15v69o95t13n28y 1961720261

A spojenci ještě nebombardovali.

+1/0
20.9.2016 11:19

P78e61t26r 73S18l34a21b92y54h18o55u67d 1332215110227

Nuceně nasazený se nepoužívá jen pro lidi co museli pracovat v Německu (kde mužů samozřejmě chybělo více), ale i pro ty co pracovali zde a v noci spali normálně doma. Můj děda myslím právě mezi takovéto dělníky patřil. Prostě mu jendou řekli, že musí jít pracovat do fabriky - aniž by na to měl vzdělání. On pak u nějakého stroje udělal chybu a přišel o půlku prstu.

+1/0
20.9.2016 13:10

K71a29r41e67l 17D82r89d47a 6123115847459

Za válečné útrapy je třeba, aby se město Brno všem českým Němcům hlavně dobře a uctivě omluvilo. Rv:-P

Přitom nepochybuji, že to tehdy všichni brali se vší vážností a úctou bez ohledu na národnost.

U Jaroslava Mezníka vidím pěknou pomluvu. Prý přes zákaz vykoukl z okna věznice a strážný ho zastřelil. Jiný popis ale uvádí, že šlo o záměrnou sebevraždu, kdy dopoledne vylezl na římsu vězení a po marných pokusech stráže dostat ho zpět, byl strážným sestřelen. Prý hodinu umíral. Důvod smrti: sebevražda skokem z okna.

Měl to udělat po prvních výsleších, aby neprozradil známé z odboje. Inu, mladé Brno má legendu o popletovi, co vykoukl nedopatřením z okna a byl zastřelen.

Místo zemského prezidenta nebylo pak dále obsazeno a zastával ho místoprezident Karel Schwabe. Ten byl za kolaboraci zastřelen 1946.

(A Zemanovská perlička. Ve stejnou dobu český zemský prezident byl pozdější příbuzný Peroutky. Také souzený za kolaboraci.)

Syn Jaroslava Mezníka byl nejznámější brněnský disident.

+3/−5
20.9.2016 9:13

J39i94ř12í 39P12r84ů59š71a 7665732985289

Je skoro zázrak že se něco podobného nestává dnes a denně. Tam kde nejsou nástupiště se lidé hrnu do kolejí dlouho před zastavením vlaku a nekoukají jestli to náhodou není jiný vlak nebo dokonce jestli se po bližší koleji neblíží jiný. A jako bonus sluchátka na uších pro případ že rozhlas něco hlásil.

+14/0
20.9.2016 8:52

M33a75r26e36k 58F92l58e93k67a82č 1416975644148

Mě tohle vždy připomene jeden kreslený vtip co sem před X tisící lety četl v trnkách nebo dikobraze, už nevím...

taky kolejiště, vlakem rozsekané těla a z rohlasu se ozývalo " Pozor hlášení o změně koleje, vlak od Brna přijel na kolej první"

+4/−6
20.9.2016 8:57

J19a95n 71Š77e71b17e48s74t63a 6597150260655

Jojo, to je fakt k popukání

+10/0
20.9.2016 9:02

I48v61a38n 55H96o29l23a43s 5417657628887

Pokud do stanice bez ostrovních nástupišť přijíždí pravidelně zastavující osobní vlak, nesmí být žádný vlak (ani posunový díl) v pohybu na kterékoliv koleji mezi staniční budovou a kolejí, kam vlak přijíždí. Pravdou ovšem je, že lidi se často chovají jako stádo.

+2/−1
20.9.2016 9:41

Z19d51e90n77ě55k 63W14e73r97n75h62a10r88t 6127915782588

Nojo, jenže on tam nepřijížděl pravidelně zastavující osobní vlak, ale mimořádný válečný vlak, který měl vyšší prioritu a tedy jej pustili před něj. To si jen lidé chybně mysleli, že to už je ten jejich vlak a nahrnuli se k němu, i přes průběžnou kolej.

Takže nejspíš k porušení drážních předpisů opravdu nedošlo, jen ti lidé ve tmě udělali chybu, i když asi pochopitelnou.

+3/0
20.9.2016 9:48

I21v66a31n 41H36o20l41a38s 5377437778517

Reagoval jsem především na poznámku o dnešním chování cestujících, nikoliv o vzniku nehodového děje z roku 1941. Tudíž ani netvrdím, že tehdy došlo k porušení předpisů.

+4/0
20.9.2016 10:22







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.