Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Od tragédie v Židenicích uplynulo 75 let. „Vlak smetl lidi jako kuželky“

Před tři čtvrtě stoletím se odehrálo na nádraží v brněnských Židenicích neštěstí, při němž přišlo o život osmnáct lidí a mnoho dalších bylo zraněno. Do cestujících, kteří za tmy čekali na vlak v kolejišti, najel rychlík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J46a61n 64L69i19b24i85c75h 9272368915803

Bohužel v kolejišti neměli správně, co dělat, i když díky světlu a změnám, netušili, že tam pojede vlak.

0/0
23.9.2016 19:52

J18a55n 67H68l59e20d39í71k 8538729148576

byla to smutná událost, kterou dnešní občan ztěží pochopí, obrovská masa na malinkém nádraží, s velmi malým osvětlením, lidé se tlačili, aby si mohli posléze ve vlaku sednout a vů mrtvýchbec nevnímali, že stojí v kolejišti, kudy prolétl vlak mající válečnou přednost, 18 usmrcených se zdá být na tu masu cestujících velmi málo, zřejmě většina zaslechla hřmot a ustoupila a těch 18 prostě nemělo asi kam, asi půl kilometru bydleli příbuzní ((v Židenicich)), byla to rána a velký všeobecný žal a smutek

0/0
21.9.2016 11:41

M80i63l30o30s20l14a40v 11S74e41d66l48á72č44e22k 6494294344521

No tak podchody tam nebyli, takže museli přes kolejiště. Jenže správně asi měli počkat až vlak zastaví. / Dnes jsou podchody i nadchody a stejně se najdou trubky , který lezou přes koleje. Jak ti dva mladí blbečci, co je ukazovali v TV. Měli kliku že to neskončilo smrťákem./ A pak taky bylo zatemnění, takže se lidé špatně orientovali. Smůla taky byla že malá nádraží tehdy neměla nádražní rozhlas, který by lidi upozornil že přijíždí jiný než očekávaný vlak. Když tam každý den ráno nastupovalo tolik cestujících , tak proč dráhy neposílili osazenstvo stanice? Alespoň na tu ranní špičku? Dnes už nemá smysl ptát se proč to nebo ono? Prostě situace byla taková jaká byla. Akorát by mě zajímalo Jestli ti přeživši museli odjet s tím hrůzným zážitkem a šokem do práce, nebo dostali volno?

+1/0
20.9.2016 13:37

I55v88a74n 22H75o67l55a31s 5917657408867

> Smůla taky byla že malá nádraží tehdy neměla nádražní rozhlas, který by lidi upozornil že přijíždí jiný než očekávaný vlak

No - on tehdy nádražní rozhlas nebyl ani ne velkých nádražích.

+1/0
20.9.2016 16:08

M73i56l17o88s55l93a65v 65S22e94d90l16á75č87e29k 6954254964881

Aha? já myslel že už tehdy byl.. Když byl pouliční rozhlas, který hlásil popravy za Haydrichiády, tak mě nenapadlo že na nádražích nebyl nádražní rozhlas.

0/0
20.9.2016 22:53

R52i28c29h57a67r15d 51K53r61á63l 4818487440433

Dovolím si dvě poznámky. Pokud výpravčí prodal dejme tomu 400 jízdenek (někdo měl dejme tomu nějakou průkazku, někdo jich mohl koupit víc), tak mu prodej při odhadu 30 vteřin na osobu musel trvat přes tři hodiny. A pokud vlak odjížděl ve 4:42, tak to aby tam lidi pomalu chodili ve dvě v noci. Ale to není až tak podstatné.

Bagatelizovat nechci ani počet obětí, ale poměr cca 1000 lidí a 18 obětí je asi nepoměrně šťastnější než třeba skutečné tragédie ve Stéblové, Šakvicích, Spálově a podobných. Tím nechci říci, že oběti v Židenicích jsou méně závažné.

+2/−2
20.9.2016 12:47

F54r91a90n64t55i66š55e62k 67M39a59t96ě68j45č87e48k 7593162933751

„Zkusil alespoň ze své budky výpravčího na tento vlak upozornit telefonem staničního zřízence Josefa Hájka v jeho domečku na nádraží, jenže Hájek tam byl sám a právě plně zaměstnán prodejem jízdenek pro téměř tisícovku cestujícíc

Zdroj:http://brno.idnes.cz/vlakova-tragedie-v-zidenicich-vyroci-ds4-/brno-zpravy.aspx?c=A160917_2273928_brno-zpravy_krut

0/0
20.9.2016 13:24

M86i67c53h98a48l 82P13l49e13š11t39i56l 2565711315

Jinýmu bych žebřík půjčil, ale Hájkovi na**r !!!

+4/0
20.9.2016 13:40

R95o37m40a69n 39J43e89s60c89h96k70e 9458155657235

Ten počet 1000 je nadměrný. Nejvíce lidí nastupovalo na hlavním. Když bych vzal tehdejší zvyklosti 8 - 12 dvounápravových vagónů okolo 100 cestujících v jednom. Také počet jízdenek není reálný, vetšína měla týdení nebo měsíční.

0/0
21.9.2016 16:41

A13d75a53m 67H55u86r47t91a 2261712637150

Kolik lidí dnes slyší na "Nevstupujte do kolejiště dokud vlak nezastaví"? :-) Z města odkud občas dojíždím se po téhle frázi všichni nahrnou do kolejiště jak slepice na zrní. Pravděpodobně si říkají, že hrozící nebezpečí včas uvidí nebo uslyší, ale já už zažil situaci, kdy na nádraží na výhybce (ve stanici jich bývá přece jen víc než běžně) vykolejilo několik vagónů nákladního vlaku, které zoraly přilehlé nástupiště, přičemž vzduchem lítaly kusy lampy. Od té doby už znamení respektuji.

+2/0
20.9.2016 12:29

K59a66r98e13l 50N95o24v90o20t28n45ý 4636420965175

Jak si vysvětlit, že do sbírky přispěly i zjevně německé firmy a zejména pak i říšský protektor?

0/0
20.9.2016 10:33

M63a11r77t46i97n 83W88a96l63l12n87e25r 6435570444240

Odepsali si to z daní;-D

+1/−1
20.9.2016 10:43

P96a75v37e40l 92H89o93r29á48k 8901743125842

V Adamově se jistě vyrábělo pro Wehrmacht. Navíc v protektorátu nebylo vše úplně přesně takové, jako nás učili ve škole.

+15/0
20.9.2016 10:44

Z39d88e35n58ě79k 83W89e48r34n64h31a69r68t 6457105612808

To je jednoduché, oficiální vyjádření bylo, že Velkoněmecká říše nás ochraňuje, že se ve své dobrotě a na naléhání rozhodla vzít na sebe nelehký úděl ochránce slabých národů a zemí Evropy. Proto taky protektorát, protektor je ochránce. Navenek se všude mluvilo o nerozborném svazku s Německem, vzájemném přátelství, podpoře, pomoci a podobně. Tak je to vždycky, když někdo někoho okupuje, on už se nějaký kolaborant vždycky najde, kdo je pozve a požádá o pomoc. No a proč by tedy laskavý ochránce nepřispěl trpícím, zejména když to bude v novinách, i s fotkama?

+14/0
20.9.2016 10:46

J79a42r74o14s48l87a14v 66K23u72č17e57r96a 8176198860222

To je jednoduché. Němci v protektorátu uplatňovali politiku cukru a biče. Ovšem cukrem se šetřilo a používal se na ty části obyvatelstva, které byly říši užitečné. Dělníci byli jednou z nich. Dostávali vyšší př

íděly jídla, občas volné lístky na sportovní události nebo do divadla a v práci se zavedlo závodní stravování. Prostě protektorátní správa se snažila, aby byl dělník výkonný a moc neremcal.

Takže, když při neštěstí zahynulo několik desítek lidí, kteří zjevně směřovali za prací do strategicky důležitého podniku, bylo logické (a z hlediska propagandy i relativně levné) řádně rozmáznout, že se velký

německý bratr dokáže postarat o ty, kteří mu slouží. Příspěvek od státního prezidenta byl pravděpodobně jediný čistě humání, u německých firem se dá možná pochybovat, ale u německé protektorátní správy šlo témě

ř jistě o čistý kalkul, který moc nestál a přinesl plusové body...

+9/0
20.9.2016 11:35

M33i23l62o66s63l73a54v 75S71e20d16l69á34č54e92k 6664674204411

No tak NSDAP byla socialistická dělnická strana. Proto ta výhoda dělníků. A v jejím původním programu bylo zestátnění podniků. Vlastně takový bolševismus, ale čistě národní. Později si Hitler uvědomil že bude bohaté průmyslníky a obchodníky potřebovat a tak ustoupil od ideje socialistické revoluce Proto taky uskutečnil noc dlouhých nožů a nechal odpravit Ernsta Röhma, velitele SA a jeho oddané spolubojovníky. Röhm věřil na uskutečnění socialistické revoluce. a tvrdošíjně trval na jejím dokončení. A prostředky i moc na to měl. I Hitler dobře věděl že kdyby se SA rozhodla ho zbavit tak jí v tom nic nezabrání.

+2/0
20.9.2016 14:31

R36u79d90o11l30f 90L65i20n81h89a36r57t 5222821552

Srovnávat zmasakrované lidi s kuželkami ?? Odporné! Mravně se otřásám. Rv

0/−20
20.9.2016 10:30

P21e86t98r 23M25u67n30z38a75r 1765971959876

Myslím, že panu Janečkovi už je vaše morální rozhořčení úplně egál.

+5/0
20.9.2016 10:39

M28i24c89h39a95l 76P59i41n41d21j42a74k 5973634717847

Navic kuzelky se nerozprsknou :-P

0/0
20.9.2016 11:24
Foto

O45n62d93r86a 77T42ů16m67a 1538935727168

Máte pravdu, kuželky nerozhazují vesele ručičkama a nožičkama, když do nich šťouchá vlak.

+1/0
20.9.2016 13:00

M51i25l34o31s94l77a91v 67S10e96d61l44á32č24e79k 6744664484271

Ale on je nesrovnává. Jen konstatuje že byli smeteni jak kuželky. Lidé stáli a vlak do nich vjel. Jakým vhodným příměrem by jste to teda chtěl pojmenovat?

+2/0
20.9.2016 14:38

M14a57r53t40i24n 14K18o19n84e17č31n84ý 3120134529895

Poznámky k článku:

V Židenicích nebylo nádraží ale jen zastávka na dvoukolejné trati, bez peronů. Výpravní budova (čekárna, prodejna jízdenek) byla na druhé straně trati, než kde je nyní, s přístupem od ulic Kuldova a Lazaretní. Úvodní fotografie je tedy pořízena čelem směr Hlavní nádraží. V čase příjezdu osobního vlaku od Brna (vzdálenější kolej) jel vojenský vlak. Cestující v domění, že se jedná o osobní vlak, vešli do kolejiště, kde je smetl rychlík na Brno (bližší kolej).

+12/0
20.9.2016 9:56

T26o85m20á79š 29T71a14t83í47č10e58k 5630632620408

Díky za dovysvětlení. R^

0/0
20.9.2016 13:40

Z11d15e76n68ě57k 97H84l20u27š85í 4678161604774

Ano, stačí se pořádně podívat na tu fotku. Precizně vysvětleno. Je zázrak, že za těch podmínek nebylo obětí mnohem víc.

0/0
21.9.2016 16:45

M21i59c40h78a33l 62H88o55r67á96k 7419534689914

Hájek. Vechtr ve výslužbě.

+1/0
20.9.2016 9:36

J23i54r54i 55P31r76i30m79a 7343447949914

Ja si nemohu pomoct,ale me by vlak na koleji nikdy nesrazil.Ad uz ocima ci uchem vnimam ze neco jede.Ten vlak proboha neni auto.nevim proste pokud nechcu spachat sebevrazdu,tak me nic nehrozi.Nejsu zamestnanec CD a na koleji su takrka denne.Samozrejme neskacu z koleje na kolej kdy na jedne koleji neco stoji.Ale z volneho prostoru to nechapu.

0/−49
20.9.2016 9:27

K40a75r92e93l 61V64o52h16n35o50u27t 4838409980517

Blížící se vlak na nadráží vůbec nemusíš slyšet.

+16/0
20.9.2016 9:29

Z54d46e78n36ě13k 38W91e96r71n41h21a83r82t 6577415342958

Ano, notabene tam zrovna přijížděly dva vlaky z různých stran. Jeden brzdil, druhý jel rychle. Za takových podmínek opravdu není nic slyšet, to je nesmysl, co ten člověk vykládá.

+39/0
20.9.2016 9:36

P83a41v32e22l 62H73o45r76á10k 8621653715362

Navíc se tam prý chystalo nastoupit tisíc lidí, což si dnes nedovedeme představit.

+9/0
20.9.2016 10:46

Z69d25e32n34ě74k 42W55e17r91n62h47a77r30t 6617495802698

ano. Před pátou ráno, tma jak v pytli, zima, brzdící vlak, dav lidí, který se někam hrnul...

+3/0
20.9.2016 10:50

M57i93c26h31a10l 97K76o38z91d71e43r59k12a 4750365351

Tisíc lidí se vejde do jednoho vlaku metra. Mohlo to být asi jako ve špočce na Florenci.

Hluk takový dav ale nadělá. Nehledě na to, že parní lokomotivy nejsou při jízdě nejhlučnější, takže souhlasím. Přes brzdící rychlík mohli v davu přeslechnout přijíždějící vojenský vlak velice snadno.

+1/−1
20.9.2016 13:47

Z44d70e95n61ě58k 81W97e77r88n91h77a83r43t 6417215942948

No, ono to bylo naopak, brzdil vojenský vlak a lidé si mysleli, že to je jejich courák, tak se k němu nahrnuli a smetl je rychlík na první koleji, který jel rychle. Ale to na věci vcelku nic nemění.

+2/0
20.9.2016 13:53

J40a14k71u54b 15Š68a26f54a95n81d69a 7225567881861

Jasně. Na nádraží, kde je 1000 lidí....

+7/0
20.9.2016 9:32

D21a52v84i89d 52M28a21c75k94ů 8480429170291

Byla válka, tma, lidi stáli v místech, kde dnes nikdo nestojí, všechno bylo jinak.Nemachruj a když tama někdy pojedeš, sklapni Rv

+30/0
20.9.2016 9:33

P92e93t60r 59N47o63v70o70t63n79y 1391120791

Jenže byla totální tma. Ne jako dnes na nádražích.

+5/0
20.9.2016 9:49

P17a61v98e37l 64M41a12t90o71u90š55e30k 5510767298384

Ten rychlík mohl jet docela tiše, jel s kopce. Naproti tomu vojenský vlak jedoucí nahoru byl jistě dost hlučný. Po boji je každej králem. Není to tak dávno, co jsem v Kolíně zařval na pár lidí, kteří v pohodě přecházeli koleje asi 50 m před přijíždějícím rychlíkem. Taky určitě "věděli", že nic nejede.

+4/0
20.9.2016 13:24

J76a15n 72S60m95í60t11k31o 8204732914275

Nejsem si jistý, že v září 1941 do Adamova jezdili "nuceně nasazení"... Což nic nemění na tom, že jsem o neštěstí nevěděl a článkem si nerozšířil obzory.

0/−12
20.9.2016 9:24

Z25d57e71n55ě87k 72W20e58r75n66h82a10r15t 6387305132148

No, možné to je. Tam byla zbrojovka, ta měla zvláštní válečný režim a mohla si třeba vyžádat u jiných podniků dělníky - specialisty a ti museli jít tam makat. A když odmítli, řešilo se to jako sabotáž válečné výroby a to šlo o život. Asi to nebylo nucené (totální) nasazení, pod kterým si představujeme spíš práci v Reichu, ale nejspíš ti lidi moc na výběr neměli.

+23/0
20.9.2016 9:35

V38á95c86l51a42v 86S73v66o50b83o55d59a 5776278909

Tenkrát stačilo jednou,dvakrát zaspat a člověk mohl být popraven,anebo jít do koncentráku.

+7/0
20.9.2016 9:49

I48v84a74n 24H28o10l42a77s 5657707618197

Nucené nasazení probíhalo v několika vlnách už od roku 1939 (například studenti po zavření vysokých škol etc.). Zpočátku šlo ale jen o práci v Protektorátu a ve většině případů v blízkosti bydliště.

+10/0
20.9.2016 9:38

P32a71v55e66l 39H97o26r80á76k 8151753825692

Navíc v první vlně se spousta lidí hlásila dobrovolně. Představte si, že mladému člověku z Horní Dolní nabídli, aby šel pracovat třeba do Berlína, kde pracovní podmínky a sociální zabezpečení bylo neporovnatelné s tím, co bylo zde.

+1/0
20.9.2016 10:49

P97e87t47r 88N64o97v97o49t90n61y 1291620161

A spojenci ještě nebombardovali.

+1/0
20.9.2016 11:19

P83e14t95r 27S30l79a80b77y51h93o93u26d 1252615600467

Nuceně nasazený se nepoužívá jen pro lidi co museli pracovat v Německu (kde mužů samozřejmě chybělo více), ale i pro ty co pracovali zde a v noci spali normálně doma. Můj děda myslím právě mezi takovéto dělníky patřil. Prostě mu jendou řekli, že musí jít pracovat do fabriky - aniž by na to měl vzdělání. On pak u nějakého stroje udělal chybu a přišel o půlku prstu.

+1/0
20.9.2016 13:10

K23a42r18e91l 53D30r21d93a 6883115717629

Za válečné útrapy je třeba, aby se město Brno všem českým Němcům hlavně dobře a uctivě omluvilo. Rv:-P

Přitom nepochybuji, že to tehdy všichni brali se vší vážností a úctou bez ohledu na národnost.

U Jaroslava Mezníka vidím pěknou pomluvu. Prý přes zákaz vykoukl z okna věznice a strážný ho zastřelil. Jiný popis ale uvádí, že šlo o záměrnou sebevraždu, kdy dopoledne vylezl na římsu vězení a po marných pokusech stráže dostat ho zpět, byl strážným sestřelen. Prý hodinu umíral. Důvod smrti: sebevražda skokem z okna.

Měl to udělat po prvních výsleších, aby neprozradil známé z odboje. Inu, mladé Brno má legendu o popletovi, co vykoukl nedopatřením z okna a byl zastřelen.

Místo zemského prezidenta nebylo pak dále obsazeno a zastával ho místoprezident Karel Schwabe. Ten byl za kolaboraci zastřelen 1946.

(A Zemanovská perlička. Ve stejnou dobu český zemský prezident byl pozdější příbuzný Peroutky. Také souzený za kolaboraci.)

Syn Jaroslava Mezníka byl nejznámější brněnský disident.

+3/−5
20.9.2016 9:13

J69i40ř20í 36P13r33ů23š22a 7835592845949

Je skoro zázrak že se něco podobného nestává dnes a denně. Tam kde nejsou nástupiště se lidé hrnu do kolejí dlouho před zastavením vlaku a nekoukají jestli to náhodou není jiný vlak nebo dokonce jestli se po bližší koleji neblíží jiný. A jako bonus sluchátka na uších pro případ že rozhlas něco hlásil.

+14/0
20.9.2016 8:52

M11a91r55e93k 53F72l48e46k46a12č 1776285214708

Mě tohle vždy připomene jeden kreslený vtip co sem před X tisící lety četl v trnkách nebo dikobraze, už nevím...

taky kolejiště, vlakem rozsekané těla a z rohlasu se ozývalo " Pozor hlášení o změně koleje, vlak od Brna přijel na kolej první"

+4/−6
20.9.2016 8:57

J61a63n 91Š12e38b29e18s27t17a 6217830670225

Jojo, to je fakt k popukání

+10/0
20.9.2016 9:02

I91v47a48n 62H63o57l22a89s 5617737278507

Pokud do stanice bez ostrovních nástupišť přijíždí pravidelně zastavující osobní vlak, nesmí být žádný vlak (ani posunový díl) v pohybu na kterékoliv koleji mezi staniční budovou a kolejí, kam vlak přijíždí. Pravdou ovšem je, že lidi se často chovají jako stádo.

+2/−1
20.9.2016 9:41

Z26d61e34n26ě66k 62W90e24r42n71h59a29r80t 6307645862838

Nojo, jenže on tam nepřijížděl pravidelně zastavující osobní vlak, ale mimořádný válečný vlak, který měl vyšší prioritu a tedy jej pustili před něj. To si jen lidé chybně mysleli, že to už je ten jejich vlak a nahrnuli se k němu, i přes průběžnou kolej.

Takže nejspíš k porušení drážních předpisů opravdu nedošlo, jen ti lidé ve tmě udělali chybu, i když asi pochopitelnou.

+3/0
20.9.2016 9:48

I84v44a19n 85H59o56l98a96s 5487237698977

Reagoval jsem především na poznámku o dnešním chování cestujících, nikoliv o vzniku nehodového děje z roku 1941. Tudíž ani netvrdím, že tehdy došlo k porušení předpisů.

+4/0
20.9.2016 10:22





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.