Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Od tragédie v Židenicích uplynulo 75 let. „Vlak smetl lidi jako kuželky“

Před tři čtvrtě stoletím se odehrálo na nádraží v brněnských Židenicích neštěstí, při němž přišlo o život osmnáct lidí a mnoho dalších bylo zraněno. Do cestujících, kteří za tmy čekali na vlak v kolejišti, najel rychlík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J29a68n 46L75i17b33i26c79h 9322138155553

Bohužel v kolejišti neměli správně, co dělat, i když díky světlu a změnám, netušili, že tam pojede vlak.

0/0
23.9.2016 19:52

J17a30n 49H66l40e38d91í27k 8148489468856

byla to smutná událost, kterou dnešní občan ztěží pochopí, obrovská masa na malinkém nádraží, s velmi malým osvětlením, lidé se tlačili, aby si mohli posléze ve vlaku sednout a vů mrtvýchbec nevnímali, že stojí v kolejišti, kudy prolétl vlak mající válečnou přednost, 18 usmrcených se zdá být na tu masu cestujících velmi málo, zřejmě většina zaslechla hřmot a ustoupila a těch 18 prostě nemělo asi kam, asi půl kilometru bydleli příbuzní ((v Židenicich)), byla to rána a velký všeobecný žal a smutek

0/0
21.9.2016 11:41

M74i50l98o66s11l22a47v 20S61e78d42l65á15č78e15k 6234824854131

No tak podchody tam nebyli, takže museli přes kolejiště. Jenže správně asi měli počkat až vlak zastaví. / Dnes jsou podchody i nadchody a stejně se najdou trubky , který lezou přes koleje. Jak ti dva mladí blbečci, co je ukazovali v TV. Měli kliku že to neskončilo smrťákem./ A pak taky bylo zatemnění, takže se lidé špatně orientovali. Smůla taky byla že malá nádraží tehdy neměla nádražní rozhlas, který by lidi upozornil že přijíždí jiný než očekávaný vlak. Když tam každý den ráno nastupovalo tolik cestujících , tak proč dráhy neposílili osazenstvo stanice? Alespoň na tu ranní špičku? Dnes už nemá smysl ptát se proč to nebo ono? Prostě situace byla taková jaká byla. Akorát by mě zajímalo Jestli ti přeživši museli odjet s tím hrůzným zážitkem a šokem do práce, nebo dostali volno?

+1/0
20.9.2016 13:37

I85v34a73n 32H11o16l57a54s 5547727748427

> Smůla taky byla že malá nádraží tehdy neměla nádražní rozhlas, který by lidi upozornil že přijíždí jiný než očekávaný vlak

No - on tehdy nádražní rozhlas nebyl ani ne velkých nádražích.

+1/0
20.9.2016 16:08

M79i32l60o11s66l33a58v 78S19e64d93l92á37č86e83k 6614614334781

Aha? já myslel že už tehdy byl.. Když byl pouliční rozhlas, který hlásil popravy za Haydrichiády, tak mě nenapadlo že na nádražích nebyl nádražní rozhlas.

0/0
20.9.2016 22:53

R44i27c44h59a60r10d 27K97r60á52l 4668917470863

Dovolím si dvě poznámky. Pokud výpravčí prodal dejme tomu 400 jízdenek (někdo měl dejme tomu nějakou průkazku, někdo jich mohl koupit víc), tak mu prodej při odhadu 30 vteřin na osobu musel trvat přes tři hodiny. A pokud vlak odjížděl ve 4:42, tak to aby tam lidi pomalu chodili ve dvě v noci. Ale to není až tak podstatné.

Bagatelizovat nechci ani počet obětí, ale poměr cca 1000 lidí a 18 obětí je asi nepoměrně šťastnější než třeba skutečné tragédie ve Stéblové, Šakvicích, Spálově a podobných. Tím nechci říci, že oběti v Židenicích jsou méně závažné.

+2/−2
20.9.2016 12:47

F46r61a43n53t76i48š88e33k 17M93a30t39ě79j93č23e32k 7953922313921

„Zkusil alespoň ze své budky výpravčího na tento vlak upozornit telefonem staničního zřízence Josefa Hájka v jeho domečku na nádraží, jenže Hájek tam byl sám a právě plně zaměstnán prodejem jízdenek pro téměř tisícovku cestujícíc

Zdroj:http://brno.idnes.cz/vlakova-tragedie-v-zidenicich-vyroci-ds4-/brno-zpravy.aspx?c=A160917_2273928_brno-zpravy_krut

0/0
20.9.2016 13:24

M40i24c45h71a10l 10P48l35e96š35t51i71l 2565161905

Jinýmu bych žebřík půjčil, ale Hájkovi na**r !!!

+4/0
20.9.2016 13:40

R35o50m17a83n 83J88e20s20c50h39k30e 9308325837385

Ten počet 1000 je nadměrný. Nejvíce lidí nastupovalo na hlavním. Když bych vzal tehdejší zvyklosti 8 - 12 dvounápravových vagónů okolo 100 cestujících v jednom. Také počet jízdenek není reálný, vetšína měla týdení nebo měsíční.

0/0
21.9.2016 16:41

A55d73a70m 53H55u31r26t70a 2531752987630

Kolik lidí dnes slyší na "Nevstupujte do kolejiště dokud vlak nezastaví"? :-) Z města odkud občas dojíždím se po téhle frázi všichni nahrnou do kolejiště jak slepice na zrní. Pravděpodobně si říkají, že hrozící nebezpečí včas uvidí nebo uslyší, ale já už zažil situaci, kdy na nádraží na výhybce (ve stanici jich bývá přece jen víc než běžně) vykolejilo několik vagónů nákladního vlaku, které zoraly přilehlé nástupiště, přičemž vzduchem lítaly kusy lampy. Od té doby už znamení respektuji.

+2/0
20.9.2016 12:29

K35a81r51e57l 82N72o13v87o80t88n19ý 4476140305145

Jak si vysvětlit, že do sbírky přispěly i zjevně německé firmy a zejména pak i říšský protektor?

0/0
20.9.2016 10:33

M94a42r79t79i25n 50W68a78l77l11n13e60r 6685180784620

Odepsali si to z daní;-D

+1/−1
20.9.2016 10:43

P17a83v34e83l 37H97o80r47á56k 8291943565662

V Adamově se jistě vyrábělo pro Wehrmacht. Navíc v protektorátu nebylo vše úplně přesně takové, jako nás učili ve škole.

+15/0
20.9.2016 10:44

Z63d33e48n35ě27k 30W38e73r95n83h22a66r12t 6727565782228

To je jednoduché, oficiální vyjádření bylo, že Velkoněmecká říše nás ochraňuje, že se ve své dobrotě a na naléhání rozhodla vzít na sebe nelehký úděl ochránce slabých národů a zemí Evropy. Proto taky protektorát, protektor je ochránce. Navenek se všude mluvilo o nerozborném svazku s Německem, vzájemném přátelství, podpoře, pomoci a podobně. Tak je to vždycky, když někdo někoho okupuje, on už se nějaký kolaborant vždycky najde, kdo je pozve a požádá o pomoc. No a proč by tedy laskavý ochránce nepřispěl trpícím, zejména když to bude v novinách, i s fotkama?

+14/0
20.9.2016 10:46

J43a78r11o35s11l62a79v 45K75u95č60e42r32a 8956558220212

To je jednoduché. Němci v protektorátu uplatňovali politiku cukru a biče. Ovšem cukrem se šetřilo a používal se na ty části obyvatelstva, které byly říši užitečné. Dělníci byli jednou z nich. Dostávali vyšší př

íděly jídla, občas volné lístky na sportovní události nebo do divadla a v práci se zavedlo závodní stravování. Prostě protektorátní správa se snažila, aby byl dělník výkonný a moc neremcal.

Takže, když při neštěstí zahynulo několik desítek lidí, kteří zjevně směřovali za prací do strategicky důležitého podniku, bylo logické (a z hlediska propagandy i relativně levné) řádně rozmáznout, že se velký

německý bratr dokáže postarat o ty, kteří mu slouží. Příspěvek od státního prezidenta byl pravděpodobně jediný čistě humání, u německých firem se dá možná pochybovat, ale u německé protektorátní správy šlo témě

ř jistě o čistý kalkul, který moc nestál a přinesl plusové body...

+9/0
20.9.2016 11:35

M23i77l64o34s51l87a50v 88S21e10d21l26á35č35e34k 6674444844251

No tak NSDAP byla socialistická dělnická strana. Proto ta výhoda dělníků. A v jejím původním programu bylo zestátnění podniků. Vlastně takový bolševismus, ale čistě národní. Později si Hitler uvědomil že bude bohaté průmyslníky a obchodníky potřebovat a tak ustoupil od ideje socialistické revoluce Proto taky uskutečnil noc dlouhých nožů a nechal odpravit Ernsta Röhma, velitele SA a jeho oddané spolubojovníky. Röhm věřil na uskutečnění socialistické revoluce. a tvrdošíjně trval na jejím dokončení. A prostředky i moc na to měl. I Hitler dobře věděl že kdyby se SA rozhodla ho zbavit tak jí v tom nic nezabrání.

+2/0
20.9.2016 14:31

R54u41d62o69l68f 88L50i33n76h41a72r87t 5662541892

Srovnávat zmasakrované lidi s kuželkami ?? Odporné! Mravně se otřásám. Rv

0/−20
20.9.2016 10:30

P58e77t24r 86M91u90n60z45a88r 1615671289506

Myslím, že panu Janečkovi už je vaše morální rozhořčení úplně egál.

+5/0
20.9.2016 10:39

M70i36c73h87a20l 39P66i79n60d17j95a45k 5103634737577

Navic kuzelky se nerozprsknou :-P

0/0
20.9.2016 11:24
Foto

O48n22d54r71a 44T75ů55m53a 1568925347938

Máte pravdu, kuželky nerozhazují vesele ručičkama a nožičkama, když do nich šťouchá vlak.

+1/0
20.9.2016 13:00

M94i72l17o10s69l10a62v 50S66e83d76l36á86č20e97k 6704274514901

Ale on je nesrovnává. Jen konstatuje že byli smeteni jak kuželky. Lidé stáli a vlak do nich vjel. Jakým vhodným příměrem by jste to teda chtěl pojmenovat?

+2/0
20.9.2016 14:38

M36a85r86t50i49n 22K56o15n93e79č30n41ý 3270154729835

Poznámky k článku:

V Židenicích nebylo nádraží ale jen zastávka na dvoukolejné trati, bez peronů. Výpravní budova (čekárna, prodejna jízdenek) byla na druhé straně trati, než kde je nyní, s přístupem od ulic Kuldova a Lazaretní. Úvodní fotografie je tedy pořízena čelem směr Hlavní nádraží. V čase příjezdu osobního vlaku od Brna (vzdálenější kolej) jel vojenský vlak. Cestující v domění, že se jedná o osobní vlak, vešli do kolejiště, kde je smetl rychlík na Brno (bližší kolej).

+12/0
20.9.2016 9:56

T87o98m94á74š 98T11a33t90í63č44e28k 5830342770848

Díky za dovysvětlení. R^

0/0
20.9.2016 13:40

Z35d14e11n96ě17k 18H31l67u87š23í 4948681694464

Ano, stačí se pořádně podívat na tu fotku. Precizně vysvětleno. Je zázrak, že za těch podmínek nebylo obětí mnohem víc.

0/0
21.9.2016 16:45

M52i59c30h24a35l 20H70o32r76á90k 7359624959864

Hájek. Vechtr ve výslužbě.

+1/0
20.9.2016 9:36

J14i93r71i 80P25r93i93m36a 7253177649754

Ja si nemohu pomoct,ale me by vlak na koleji nikdy nesrazil.Ad uz ocima ci uchem vnimam ze neco jede.Ten vlak proboha neni auto.nevim proste pokud nechcu spachat sebevrazdu,tak me nic nehrozi.Nejsu zamestnanec CD a na koleji su takrka denne.Samozrejme neskacu z koleje na kolej kdy na jedne koleji neco stoji.Ale z volneho prostoru to nechapu.

0/−49
20.9.2016 9:27

K65a41r17e60l 14V41o62h53n20o84u97t 4688979670247

Blížící se vlak na nadráží vůbec nemusíš slyšet.

+16/0
20.9.2016 9:29

Z13d37e19n71ě54k 21W44e62r93n50h23a53r75t 6517255442228

Ano, notabene tam zrovna přijížděly dva vlaky z různých stran. Jeden brzdil, druhý jel rychle. Za takových podmínek opravdu není nic slyšet, to je nesmysl, co ten člověk vykládá.

+39/0
20.9.2016 9:36

P53a38v24e25l 86H92o98r51á75k 8291943125812

Navíc se tam prý chystalo nastoupit tisíc lidí, což si dnes nedovedeme představit.

+9/0
20.9.2016 10:46

Z56d78e90n98ě15k 45W20e63r30n78h23a19r89t 6877865122948

ano. Před pátou ráno, tma jak v pytli, zima, brzdící vlak, dav lidí, který se někam hrnul...

+3/0
20.9.2016 10:50

M38i76c48h94a33l 59K11o15z95d15e22r49k80a 4780205911

Tisíc lidí se vejde do jednoho vlaku metra. Mohlo to být asi jako ve špočce na Florenci.

Hluk takový dav ale nadělá. Nehledě na to, že parní lokomotivy nejsou při jízdě nejhlučnější, takže souhlasím. Přes brzdící rychlík mohli v davu přeslechnout přijíždějící vojenský vlak velice snadno.

+1/−1
20.9.2016 13:47

Z43d42e93n13ě87k 81W66e65r93n61h45a25r70t 6587905892508

No, ono to bylo naopak, brzdil vojenský vlak a lidé si mysleli, že to je jejich courák, tak se k němu nahrnuli a smetl je rychlík na první koleji, který jel rychle. Ale to na věci vcelku nic nemění.

+2/0
20.9.2016 13:53

J78a21k18u70b 52Š89a34f86a15n36d72a 7415307861631

Jasně. Na nádraží, kde je 1000 lidí....

+7/0
20.9.2016 9:32

D86a55v96i63d 11M57a37c55k20ů 8820119700241

Byla válka, tma, lidi stáli v místech, kde dnes nikdo nestojí, všechno bylo jinak.Nemachruj a když tama někdy pojedeš, sklapni Rv

+30/0
20.9.2016 9:33

P84e44t46r 23N31o97v12o67t12n31y 1891510681

Jenže byla totální tma. Ne jako dnes na nádražích.

+5/0
20.9.2016 9:49

P26a82v54e92l 33M73a73t81o37u25š60e37k 5880927508644

Ten rychlík mohl jet docela tiše, jel s kopce. Naproti tomu vojenský vlak jedoucí nahoru byl jistě dost hlučný. Po boji je každej králem. Není to tak dávno, co jsem v Kolíně zařval na pár lidí, kteří v pohodě přecházeli koleje asi 50 m před přijíždějícím rychlíkem. Taky určitě "věděli", že nic nejede.

+4/0
20.9.2016 13:24

J96a87n 51S29m20í11t69k89o 8594192314845

Nejsem si jistý, že v září 1941 do Adamova jezdili "nuceně nasazení"... Což nic nemění na tom, že jsem o neštěstí nevěděl a článkem si nerozšířil obzory.

0/−12
20.9.2016 9:24

Z95d84e33n16ě21k 42W41e54r11n27h58a37r95t 6417575282848

No, možné to je. Tam byla zbrojovka, ta měla zvláštní válečný režim a mohla si třeba vyžádat u jiných podniků dělníky - specialisty a ti museli jít tam makat. A když odmítli, řešilo se to jako sabotáž válečné výroby a to šlo o život. Asi to nebylo nucené (totální) nasazení, pod kterým si představujeme spíš práci v Reichu, ale nejspíš ti lidi moc na výběr neměli.

+23/0
20.9.2016 9:35

V84á42c14l60a12v 14S43v48o32b58o24d22a 5646428239

Tenkrát stačilo jednou,dvakrát zaspat a člověk mohl být popraven,anebo jít do koncentráku.

+7/0
20.9.2016 9:49

I51v87a85n 52H91o53l26a55s 5617947638797

Nucené nasazení probíhalo v několika vlnách už od roku 1939 (například studenti po zavření vysokých škol etc.). Zpočátku šlo ale jen o práci v Protektorátu a ve většině případů v blízkosti bydliště.

+10/0
20.9.2016 9:38

P38a23v33e77l 52H51o14r74á76k 8261343925802

Navíc v první vlně se spousta lidí hlásila dobrovolně. Představte si, že mladému člověku z Horní Dolní nabídli, aby šel pracovat třeba do Berlína, kde pracovní podmínky a sociální zabezpečení bylo neporovnatelné s tím, co bylo zde.

+1/0
20.9.2016 10:49

P88e67t88r 83N26o42v45o83t44n85y 1171550151

A spojenci ještě nebombardovali.

+1/0
20.9.2016 11:19

P36e40t68r 85S52l65a48b33y14h35o97u79d 1702695590677

Nuceně nasazený se nepoužívá jen pro lidi co museli pracovat v Německu (kde mužů samozřejmě chybělo více), ale i pro ty co pracovali zde a v noci spali normálně doma. Můj děda myslím právě mezi takovéto dělníky patřil. Prostě mu jendou řekli, že musí jít pracovat do fabriky - aniž by na to měl vzdělání. On pak u nějakého stroje udělal chybu a přišel o půlku prstu.

+1/0
20.9.2016 13:10

K46a34r63e91l 71D12r85d37a 6713455627279

Za válečné útrapy je třeba, aby se město Brno všem českým Němcům hlavně dobře a uctivě omluvilo. Rv:-P

Přitom nepochybuji, že to tehdy všichni brali se vší vážností a úctou bez ohledu na národnost.

U Jaroslava Mezníka vidím pěknou pomluvu. Prý přes zákaz vykoukl z okna věznice a strážný ho zastřelil. Jiný popis ale uvádí, že šlo o záměrnou sebevraždu, kdy dopoledne vylezl na římsu vězení a po marných pokusech stráže dostat ho zpět, byl strážným sestřelen. Prý hodinu umíral. Důvod smrti: sebevražda skokem z okna.

Měl to udělat po prvních výsleších, aby neprozradil známé z odboje. Inu, mladé Brno má legendu o popletovi, co vykoukl nedopatřením z okna a byl zastřelen.

Místo zemského prezidenta nebylo pak dále obsazeno a zastával ho místoprezident Karel Schwabe. Ten byl za kolaboraci zastřelen 1946.

(A Zemanovská perlička. Ve stejnou dobu český zemský prezident byl pozdější příbuzný Peroutky. Také souzený za kolaboraci.)

Syn Jaroslava Mezníka byl nejznámější brněnský disident.

+3/−5
20.9.2016 9:13

J95i93ř37í 25P31r47ů24š73a 7165892735689

Je skoro zázrak že se něco podobného nestává dnes a denně. Tam kde nejsou nástupiště se lidé hrnu do kolejí dlouho před zastavením vlaku a nekoukají jestli to náhodou není jiný vlak nebo dokonce jestli se po bližší koleji neblíží jiný. A jako bonus sluchátka na uších pro případ že rozhlas něco hlásil.

+14/0
20.9.2016 8:52

M54a56r84e42k 89F13l54e71k85a26č 1966605524628

Mě tohle vždy připomene jeden kreslený vtip co sem před X tisící lety četl v trnkách nebo dikobraze, už nevím...

taky kolejiště, vlakem rozsekané těla a z rohlasu se ozývalo " Pozor hlášení o změně koleje, vlak od Brna přijel na kolej první"

+4/−6
20.9.2016 8:57

J43a34n 53Š40e24b16e12s30t37a 6207960810575

Jojo, to je fakt k popukání

+10/0
20.9.2016 9:02

I33v55a85n 61H55o60l94a47s 5247277538467

Pokud do stanice bez ostrovních nástupišť přijíždí pravidelně zastavující osobní vlak, nesmí být žádný vlak (ani posunový díl) v pohybu na kterékoliv koleji mezi staniční budovou a kolejí, kam vlak přijíždí. Pravdou ovšem je, že lidi se často chovají jako stádo.

+2/−1
20.9.2016 9:41

Z68d90e89n41ě78k 95W76e72r68n14h89a29r74t 6757665652338

Nojo, jenže on tam nepřijížděl pravidelně zastavující osobní vlak, ale mimořádný válečný vlak, který měl vyšší prioritu a tedy jej pustili před něj. To si jen lidé chybně mysleli, že to už je ten jejich vlak a nahrnuli se k němu, i přes průběžnou kolej.

Takže nejspíš k porušení drážních předpisů opravdu nedošlo, jen ti lidé ve tmě udělali chybu, i když asi pochopitelnou.

+3/0
20.9.2016 9:48

I29v73a44n 17H54o31l26a10s 5647517108577

Reagoval jsem především na poznámku o dnešním chování cestujících, nikoliv o vzniku nehodového děje z roku 1941. Tudíž ani netvrdím, že tehdy došlo k porušení předpisů.

+4/0
20.9.2016 10:22





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.