Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Od tragédie v Židenicích uplynulo 75 let. „Vlak smetl lidi jako kuželky“

Před tři čtvrtě stoletím se odehrálo na nádraží v brněnských Židenicích neštěstí, při němž přišlo o život osmnáct lidí a mnoho dalších bylo zraněno. Do cestujících, kteří za tmy čekali na vlak v kolejišti, najel rychlík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J71a81n 59L57i67b42i68c45h 9692918605503

Bohužel v kolejišti neměli správně, co dělat, i když díky světlu a změnám, netušili, že tam pojede vlak.

0/0
23.9.2016 19:52

J56a64n 89H58l34e97d81í95k 8148889858326

byla to smutná událost, kterou dnešní občan ztěží pochopí, obrovská masa na malinkém nádraží, s velmi malým osvětlením, lidé se tlačili, aby si mohli posléze ve vlaku sednout a vů mrtvýchbec nevnímali, že stojí v kolejišti, kudy prolétl vlak mající válečnou přednost, 18 usmrcených se zdá být na tu masu cestujících velmi málo, zřejmě většina zaslechla hřmot a ustoupila a těch 18 prostě nemělo asi kam, asi půl kilometru bydleli příbuzní ((v Židenicich)), byla to rána a velký všeobecný žal a smutek

0/0
21.9.2016 11:41

M91i44l55o55s79l61a18v 58S39e72d43l51á57č60e51k 6794564524581

No tak podchody tam nebyli, takže museli přes kolejiště. Jenže správně asi měli počkat až vlak zastaví. / Dnes jsou podchody i nadchody a stejně se najdou trubky , který lezou přes koleje. Jak ti dva mladí blbečci, co je ukazovali v TV. Měli kliku že to neskončilo smrťákem./ A pak taky bylo zatemnění, takže se lidé špatně orientovali. Smůla taky byla že malá nádraží tehdy neměla nádražní rozhlas, který by lidi upozornil že přijíždí jiný než očekávaný vlak. Když tam každý den ráno nastupovalo tolik cestujících , tak proč dráhy neposílili osazenstvo stanice? Alespoň na tu ranní špičku? Dnes už nemá smysl ptát se proč to nebo ono? Prostě situace byla taková jaká byla. Akorát by mě zajímalo Jestli ti přeživši museli odjet s tím hrůzným zážitkem a šokem do práce, nebo dostali volno?

+1/0
20.9.2016 13:37

I12v97a43n 14H89o46l60a97s 5617217778307

> Smůla taky byla že malá nádraží tehdy neměla nádražní rozhlas, který by lidi upozornil že přijíždí jiný než očekávaný vlak

No - on tehdy nádražní rozhlas nebyl ani ne velkých nádražích.

+1/0
20.9.2016 16:08

M82i94l37o64s32l85a23v 64S17e83d12l20á83č30e47k 6104724554111

Aha? já myslel že už tehdy byl.. Když byl pouliční rozhlas, který hlásil popravy za Haydrichiády, tak mě nenapadlo že na nádražích nebyl nádražní rozhlas.

0/0
20.9.2016 22:53

R48i60c40h82a33r58d 39K64r19á29l 4638557460613

Dovolím si dvě poznámky. Pokud výpravčí prodal dejme tomu 400 jízdenek (někdo měl dejme tomu nějakou průkazku, někdo jich mohl koupit víc), tak mu prodej při odhadu 30 vteřin na osobu musel trvat přes tři hodiny. A pokud vlak odjížděl ve 4:42, tak to aby tam lidi pomalu chodili ve dvě v noci. Ale to není až tak podstatné.

Bagatelizovat nechci ani počet obětí, ale poměr cca 1000 lidí a 18 obětí je asi nepoměrně šťastnější než třeba skutečné tragédie ve Stéblové, Šakvicích, Spálově a podobných. Tím nechci říci, že oběti v Židenicích jsou méně závažné.

+2/−2
20.9.2016 12:47

F51r60a56n30t94i28š92e43k 86M50a28t95ě32j30č68e98k 7593342153191

„Zkusil alespoň ze své budky výpravčího na tento vlak upozornit telefonem staničního zřízence Josefa Hájka v jeho domečku na nádraží, jenže Hájek tam byl sám a právě plně zaměstnán prodejem jízdenek pro téměř tisícovku cestujícíc

Zdroj:http://brno.idnes.cz/vlakova-tragedie-v-zidenicich-vyroci-ds4-/brno-zpravy.aspx?c=A160917_2273928_brno-zpravy_krut

0/0
20.9.2016 13:24

M39i68c52h21a13l 16P92l31e13š45t53i37l 2645571415

Jinýmu bych žebřík půjčil, ale Hájkovi na**r !!!

+4/0
20.9.2016 13:40

R69o89m79a77n 36J18e14s73c88h64k37e 9368195947195

Ten počet 1000 je nadměrný. Nejvíce lidí nastupovalo na hlavním. Když bych vzal tehdejší zvyklosti 8 - 12 dvounápravových vagónů okolo 100 cestujících v jednom. Také počet jízdenek není reálný, vetšína měla týdení nebo měsíční.

0/0
21.9.2016 16:41

A69d38a49m 37H32u81r18t44a 2261882357710

Kolik lidí dnes slyší na "Nevstupujte do kolejiště dokud vlak nezastaví"? :-) Z města odkud občas dojíždím se po téhle frázi všichni nahrnou do kolejiště jak slepice na zrní. Pravděpodobně si říkají, že hrozící nebezpečí včas uvidí nebo uslyší, ale já už zažil situaci, kdy na nádraží na výhybce (ve stanici jich bývá přece jen víc než běžně) vykolejilo několik vagónů nákladního vlaku, které zoraly přilehlé nástupiště, přičemž vzduchem lítaly kusy lampy. Od té doby už znamení respektuji.

+2/0
20.9.2016 12:29

K39a51r96e90l 40N73o87v98o18t78n56ý 4786110345945

Jak si vysvětlit, že do sbírky přispěly i zjevně německé firmy a zejména pak i říšský protektor?

0/0
20.9.2016 10:33

M62a56r75t78i82n 35W93a75l25l86n37e35r 6595610554630

Odepsali si to z daní;-D

+1/−1
20.9.2016 10:43

P88a10v45e73l 32H91o73r95á61k 8311953115892

V Adamově se jistě vyrábělo pro Wehrmacht. Navíc v protektorátu nebylo vše úplně přesně takové, jako nás učili ve škole.

+15/0
20.9.2016 10:44

Z80d70e35n96ě85k 54W86e50r19n52h45a45r74t 6817135132488

To je jednoduché, oficiální vyjádření bylo, že Velkoněmecká říše nás ochraňuje, že se ve své dobrotě a na naléhání rozhodla vzít na sebe nelehký úděl ochránce slabých národů a zemí Evropy. Proto taky protektorát, protektor je ochránce. Navenek se všude mluvilo o nerozborném svazku s Německem, vzájemném přátelství, podpoře, pomoci a podobně. Tak je to vždycky, když někdo někoho okupuje, on už se nějaký kolaborant vždycky najde, kdo je pozve a požádá o pomoc. No a proč by tedy laskavý ochránce nepřispěl trpícím, zejména když to bude v novinách, i s fotkama?

+14/0
20.9.2016 10:46

J38a46r62o25s66l78a64v 60K72u69č82e79r27a 8616388910842

To je jednoduché. Němci v protektorátu uplatňovali politiku cukru a biče. Ovšem cukrem se šetřilo a používal se na ty části obyvatelstva, které byly říši užitečné. Dělníci byli jednou z nich. Dostávali vyšší př

íděly jídla, občas volné lístky na sportovní události nebo do divadla a v práci se zavedlo závodní stravování. Prostě protektorátní správa se snažila, aby byl dělník výkonný a moc neremcal.

Takže, když při neštěstí zahynulo několik desítek lidí, kteří zjevně směřovali za prací do strategicky důležitého podniku, bylo logické (a z hlediska propagandy i relativně levné) řádně rozmáznout, že se velký

německý bratr dokáže postarat o ty, kteří mu slouží. Příspěvek od státního prezidenta byl pravděpodobně jediný čistě humání, u německých firem se dá možná pochybovat, ale u německé protektorátní správy šlo témě

ř jistě o čistý kalkul, který moc nestál a přinesl plusové body...

+9/0
20.9.2016 11:35

M43i26l11o37s72l16a67v 22S78e56d10l37á56č20e69k 6914224924591

No tak NSDAP byla socialistická dělnická strana. Proto ta výhoda dělníků. A v jejím původním programu bylo zestátnění podniků. Vlastně takový bolševismus, ale čistě národní. Později si Hitler uvědomil že bude bohaté průmyslníky a obchodníky potřebovat a tak ustoupil od ideje socialistické revoluce Proto taky uskutečnil noc dlouhých nožů a nechal odpravit Ernsta Röhma, velitele SA a jeho oddané spolubojovníky. Röhm věřil na uskutečnění socialistické revoluce. a tvrdošíjně trval na jejím dokončení. A prostředky i moc na to měl. I Hitler dobře věděl že kdyby se SA rozhodla ho zbavit tak jí v tom nic nezabrání.

+2/0
20.9.2016 14:31

R74u24d90o70l46f 23L83i14n70h91a90r16t 5532891482

Srovnávat zmasakrované lidi s kuželkami ?? Odporné! Mravně se otřásám. Rv

0/−20
20.9.2016 10:30

P86e12t21r 64M39u93n12z86a31r 1645331269596

Myslím, že panu Janečkovi už je vaše morální rozhořčení úplně egál.

+5/0
20.9.2016 10:39

M23i86c14h68a78l 53P20i28n34d40j89a59k 5313624517867

Navic kuzelky se nerozprsknou :-P

0/0
20.9.2016 11:24
Foto

O65n92d82r66a 71T81ů89m11a 1378295537718

Máte pravdu, kuželky nerozhazují vesele ručičkama a nožičkama, když do nich šťouchá vlak.

+1/0
20.9.2016 13:00

M36i68l16o23s96l34a90v 82S86e32d36l10á78č29e62k 6714304154171

Ale on je nesrovnává. Jen konstatuje že byli smeteni jak kuželky. Lidé stáli a vlak do nich vjel. Jakým vhodným příměrem by jste to teda chtěl pojmenovat?

+2/0
20.9.2016 14:38

M40a59r10t65i70n 49K58o87n40e96č12n40ý 3580984489915

Poznámky k článku:

V Židenicích nebylo nádraží ale jen zastávka na dvoukolejné trati, bez peronů. Výpravní budova (čekárna, prodejna jízdenek) byla na druhé straně trati, než kde je nyní, s přístupem od ulic Kuldova a Lazaretní. Úvodní fotografie je tedy pořízena čelem směr Hlavní nádraží. V čase příjezdu osobního vlaku od Brna (vzdálenější kolej) jel vojenský vlak. Cestující v domění, že se jedná o osobní vlak, vešli do kolejiště, kde je smetl rychlík na Brno (bližší kolej).

+12/0
20.9.2016 9:56

T64o34m76á62š 96T71a68t10í43č65e82k 5860522290288

Díky za dovysvětlení. R^

0/0
20.9.2016 13:40

Z80d32e22n22ě21k 36H13l44u73š47í 4468591854844

Ano, stačí se pořádně podívat na tu fotku. Precizně vysvětleno. Je zázrak, že za těch podmínek nebylo obětí mnohem víc.

0/0
21.9.2016 16:45

M90i76c10h40a36l 96H47o52r52á20k 7679904109324

Hájek. Vechtr ve výslužbě.

+1/0
20.9.2016 9:36

J14i65r71i 44P21r78i30m17a 7463857369654

Ja si nemohu pomoct,ale me by vlak na koleji nikdy nesrazil.Ad uz ocima ci uchem vnimam ze neco jede.Ten vlak proboha neni auto.nevim proste pokud nechcu spachat sebevrazdu,tak me nic nehrozi.Nejsu zamestnanec CD a na koleji su takrka denne.Samozrejme neskacu z koleje na kolej kdy na jedne koleji neco stoji.Ale z volneho prostoru to nechapu.

0/−49
20.9.2016 9:27

K61a88r13e25l 60V22o81h24n51o88u82t 4568269310797

Blížící se vlak na nadráží vůbec nemusíš slyšet.

+16/0
20.9.2016 9:29

Z37d79e11n53ě29k 36W79e40r18n75h11a48r16t 6637835402238

Ano, notabene tam zrovna přijížděly dva vlaky z různých stran. Jeden brzdil, druhý jel rychle. Za takových podmínek opravdu není nic slyšet, to je nesmysl, co ten člověk vykládá.

+39/0
20.9.2016 9:36

P13a69v45e57l 49H36o58r55á18k 8841803255812

Navíc se tam prý chystalo nastoupit tisíc lidí, což si dnes nedovedeme představit.

+9/0
20.9.2016 10:46

Z24d28e88n97ě92k 37W44e41r16n39h80a57r94t 6497585732748

ano. Před pátou ráno, tma jak v pytli, zima, brzdící vlak, dav lidí, který se někam hrnul...

+3/0
20.9.2016 10:50

M60i66c57h68a53l 55K84o32z87d52e51r97k20a 4500985251

Tisíc lidí se vejde do jednoho vlaku metra. Mohlo to být asi jako ve špočce na Florenci.

Hluk takový dav ale nadělá. Nehledě na to, že parní lokomotivy nejsou při jízdě nejhlučnější, takže souhlasím. Přes brzdící rychlík mohli v davu přeslechnout přijíždějící vojenský vlak velice snadno.

+1/−1
20.9.2016 13:47

Z35d60e81n58ě18k 70W56e94r80n96h39a64r98t 6547865102818

No, ono to bylo naopak, brzdil vojenský vlak a lidé si mysleli, že to je jejich courák, tak se k němu nahrnuli a smetl je rychlík na první koleji, který jel rychle. Ale to na věci vcelku nic nemění.

+2/0
20.9.2016 13:53

J43a34k23u66b 22Š70a72f13a75n14d83a 7915437941871

Jasně. Na nádraží, kde je 1000 lidí....

+7/0
20.9.2016 9:32

D80a42v68i87d 75M24a66c89k20ů 8620879560251

Byla válka, tma, lidi stáli v místech, kde dnes nikdo nestojí, všechno bylo jinak.Nemachruj a když tama někdy pojedeš, sklapni Rv

+30/0
20.9.2016 9:33

P30e32t43r 64N51o25v76o26t84n57y 1231890191

Jenže byla totální tma. Ne jako dnes na nádražích.

+5/0
20.9.2016 9:49

P54a42v65e71l 12M47a11t50o82u66š84e98k 5330667758434

Ten rychlík mohl jet docela tiše, jel s kopce. Naproti tomu vojenský vlak jedoucí nahoru byl jistě dost hlučný. Po boji je každej králem. Není to tak dávno, co jsem v Kolíně zařval na pár lidí, kteří v pohodě přecházeli koleje asi 50 m před přijíždějícím rychlíkem. Taky určitě "věděli", že nic nejede.

+4/0
20.9.2016 13:24

J12a13n 34S24m56í82t52k70o 8284502274275

Nejsem si jistý, že v září 1941 do Adamova jezdili "nuceně nasazení"... Což nic nemění na tom, že jsem o neštěstí nevěděl a článkem si nerozšířil obzory.

0/−12
20.9.2016 9:24

Z71d94e83n55ě97k 66W69e33r33n48h60a49r54t 6737465652588

No, možné to je. Tam byla zbrojovka, ta měla zvláštní válečný režim a mohla si třeba vyžádat u jiných podniků dělníky - specialisty a ti museli jít tam makat. A když odmítli, řešilo se to jako sabotáž válečné výroby a to šlo o život. Asi to nebylo nucené (totální) nasazení, pod kterým si představujeme spíš práci v Reichu, ale nejspíš ti lidi moc na výběr neměli.

+23/0
20.9.2016 9:35

V65á27c57l10a81v 82S54v87o74b61o70d88a 5946528609

Tenkrát stačilo jednou,dvakrát zaspat a člověk mohl být popraven,anebo jít do koncentráku.

+7/0
20.9.2016 9:49

I29v82a78n 87H81o38l11a66s 5957527208637

Nucené nasazení probíhalo v několika vlnách už od roku 1939 (například studenti po zavření vysokých škol etc.). Zpočátku šlo ale jen o práci v Protektorátu a ve většině případů v blízkosti bydliště.

+10/0
20.9.2016 9:38

P51a83v68e81l 45H86o22r62á32k 8691273885222

Navíc v první vlně se spousta lidí hlásila dobrovolně. Představte si, že mladému člověku z Horní Dolní nabídli, aby šel pracovat třeba do Berlína, kde pracovní podmínky a sociální zabezpečení bylo neporovnatelné s tím, co bylo zde.

+1/0
20.9.2016 10:49

P39e67t32r 14N97o44v37o94t98n30y 1711940581

A spojenci ještě nebombardovali.

+1/0
20.9.2016 11:19

P82e29t64r 60S61l57a71b28y12h13o16u78d 1352115820887

Nuceně nasazený se nepoužívá jen pro lidi co museli pracovat v Německu (kde mužů samozřejmě chybělo více), ale i pro ty co pracovali zde a v noci spali normálně doma. Můj děda myslím právě mezi takovéto dělníky patřil. Prostě mu jendou řekli, že musí jít pracovat do fabriky - aniž by na to měl vzdělání. On pak u nějakého stroje udělal chybu a přišel o půlku prstu.

+1/0
20.9.2016 13:10

K38a59r65e89l 74D51r70d77a 6613975177819

Za válečné útrapy je třeba, aby se město Brno všem českým Němcům hlavně dobře a uctivě omluvilo. Rv:-P

Přitom nepochybuji, že to tehdy všichni brali se vší vážností a úctou bez ohledu na národnost.

U Jaroslava Mezníka vidím pěknou pomluvu. Prý přes zákaz vykoukl z okna věznice a strážný ho zastřelil. Jiný popis ale uvádí, že šlo o záměrnou sebevraždu, kdy dopoledne vylezl na římsu vězení a po marných pokusech stráže dostat ho zpět, byl strážným sestřelen. Prý hodinu umíral. Důvod smrti: sebevražda skokem z okna.

Měl to udělat po prvních výsleších, aby neprozradil známé z odboje. Inu, mladé Brno má legendu o popletovi, co vykoukl nedopatřením z okna a byl zastřelen.

Místo zemského prezidenta nebylo pak dále obsazeno a zastával ho místoprezident Karel Schwabe. Ten byl za kolaboraci zastřelen 1946.

(A Zemanovská perlička. Ve stejnou dobu český zemský prezident byl pozdější příbuzný Peroutky. Také souzený za kolaboraci.)

Syn Jaroslava Mezníka byl nejznámější brněnský disident.

+3/−5
20.9.2016 9:13

J67i52ř63í 96P86r85ů13š91a 7975702185689

Je skoro zázrak že se něco podobného nestává dnes a denně. Tam kde nejsou nástupiště se lidé hrnu do kolejí dlouho před zastavením vlaku a nekoukají jestli to náhodou není jiný vlak nebo dokonce jestli se po bližší koleji neblíží jiný. A jako bonus sluchátka na uších pro případ že rozhlas něco hlásil.

+14/0
20.9.2016 8:52

M27a92r37e63k 26F34l72e42k54a16č 1706695154158

Mě tohle vždy připomene jeden kreslený vtip co sem před X tisící lety četl v trnkách nebo dikobraze, už nevím...

taky kolejiště, vlakem rozsekané těla a z rohlasu se ozývalo " Pozor hlášení o změně koleje, vlak od Brna přijel na kolej první"

+4/−6
20.9.2016 8:57

J83a41n 57Š85e98b62e49s88t59a 6597490180905

Jojo, to je fakt k popukání

+10/0
20.9.2016 9:02

I49v96a89n 90H66o51l96a71s 5807247178617

Pokud do stanice bez ostrovních nástupišť přijíždí pravidelně zastavující osobní vlak, nesmí být žádný vlak (ani posunový díl) v pohybu na kterékoliv koleji mezi staniční budovou a kolejí, kam vlak přijíždí. Pravdou ovšem je, že lidi se často chovají jako stádo.

+2/−1
20.9.2016 9:41

Z36d34e73n36ě61k 80W92e91r81n11h71a43r22t 6717545282378

Nojo, jenže on tam nepřijížděl pravidelně zastavující osobní vlak, ale mimořádný válečný vlak, který měl vyšší prioritu a tedy jej pustili před něj. To si jen lidé chybně mysleli, že to už je ten jejich vlak a nahrnuli se k němu, i přes průběžnou kolej.

Takže nejspíš k porušení drážních předpisů opravdu nedošlo, jen ti lidé ve tmě udělali chybu, i když asi pochopitelnou.

+3/0
20.9.2016 9:48

I43v77a24n 17H43o32l44a63s 5247137288187

Reagoval jsem především na poznámku o dnešním chování cestujících, nikoliv o vzniku nehodového děje z roku 1941. Tudíž ani netvrdím, že tehdy došlo k porušení předpisů.

+4/0
20.9.2016 10:22







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.