Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na nákup jízdenky v Brně postačí bankovní karta, systém sám spočítá tarif

Papírové jízdenky na MHD v Brně od roku 2018 ustoupí do pozadí. K platbě totiž postačí běžná bankovní karta, kterou cestující ve vozech přiloží k terminálu. Nový systém sám spočítá cenu jízdného.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M21a28r49e75k 66T50o71p72i62č 4375509727503

Myšlenka je to hezká, ale zcelanesmyslné je tvrzení, že " nový systém na konci dne vypočítá nejnižší cenujízdného". Kdo se aspoň trošku vyzná v tarifu, ví, že něco takovéhoje absolutní utopie. Je to podobné jako současný eshop Českých drah. Ten setaky tváří, že dokáže vždy nabídnout nejvýhodnější cenu, ale velmi často jinenabídne. Ano, mám na mysli různé dělení jízdenek, kombinaci regionálníchcelodenních jízdenek namísto celorepublikové, atp.

Jako největší problém vidímzrovna výpočet ceny na konci dne, existuje totiž velká nabídka 24hodinovýchjízdenek. Takže pokud cestu nastoupím např. ve 13:00, někam pojedu, v 18:00se vydám na zpáteční cestu, systém už o půlnoci začne moje cestovánívyhodnocovat. A já přitom mohu následující den pokračovat a do 13:00 podniknoutještě několik cest. Pochybuji, že by pak systém půlnoční výpočet cen anuloval avše pokryl výhodnější 24hodinovou jízdenkou.

Další úskalí je ve skupinovémcestování. Zmíněné 24hodinové jízdenky totiž ve dnech pracovního klidu platí ažpro 5 cestujících (z nichž jen dva mohou být starší 15 let). Tady asi opětnebude stačit máchnutí platební kartou. Přinejmenším bude zapotřebí nějak systémunahlásit počet cestujících a jejich věkové začlenění (15-, 15+).

Jsem tedy také spíše zastáncem SMSjízdenek (mám na mysli s platností po celém kraji, ty totiž zatím kupovatnejdou). Jejich výhodou je to, že není nutnost mít připojení k internetu ahlavně jistota, že si koupím opravdu tu jízdenku, kterou chci já, ne tu, kterouvyhodnotí jako výhodnější systém.

0/0
8.10.2016 20:03

M70a95r45t32i46n 71Z21l48a29t64u90š22k14a 8357454760301

Něco je i přímo na stránkách DPMB:

http://dpmb.cz/?seo=download&id=3580

0/0
7.10.2016 21:14

M42i94r88o40s78l11a12v 90V39y46k42o17u43p55i77l 3630386163985

Toto je ideál. Platit kartou:-)

0/0
7.10.2016 20:18
Foto

Z55b31y87n76ě68k 92M91e63l57i63c62h25a36r 9945427945549

musí mít karta povolené internetové transakce? v Plzni jsem se svou kartou v trolejbuse nepochodil, což nechápu...

0/0
7.10.2016 15:42

L83u19k90a93s 42N40e16m35e78c 7409850182234

Teď nic. Plánuje se to od ledna

0/0
7.10.2016 19:16

P57e75t29r 45R31u98z54i28c29k46a 7868472543377

A jak to udelam kdyz chci plnou jizdenku pro sebe a polovicni pro dite?

+1/0
7.10.2016 15:38

L76u30k16a21s 10N60e32m79e28c 7259140222894

Nůžkami

+1/0
7.10.2016 19:17

P81e50t89r 61K16o54n44í15č85e95k 8894732435495

Pane Komínku, jestli tady ještě jste, a to vám pak přijde výpis z účtu a jsou na něm všechny ty desetikoruny? A co to je z pohledu banky? Platba přes internet nebo jako v obchodě?

0/0
7.10.2016 14:29

T35o63m72á14š 56M87u13c38h14a 4716287843564

Účtuje se to vždy ve 2 ráno jedna částka za celý předchozí den. Je to bráno jako klasická platba kartou.

+1/0
7.10.2016 14:46

P89e76t56r 14K40o18m18í71n77e38k 3839797922199

Jako v obchodě, zúčtování probíhá jen jednou denně, ve 2 ráno a potom se vám odečte celková částka. Zde posílám jak se to objevuje ve výpisu....

Účet***********

Majitel účtuKomínek Petr

Datum zaúčtování07.10.16

Valuta07.10.16

Částka-14,00CZK

Detaily transakcePlatba dne 05.10.2016

************ / PETR KOMÍNEK

CZK 14,00

DP - OSTR*125705 - OSTRAVA

+2/0
7.10.2016 14:48

P31e90t34r 25K47o66n20í96č26e55k 8204572335855

Děkuji R^

0/0
7.10.2016 16:21

R52u45d27o42l31f 96L53i38n38h90a58r65t 5342761572

Jo to bude fajn, takže lidi se budou motat u "snímacích terminálů" při nástupu i výstupu, když se člověk díky tlačenici, chaosu nebo z jiného důvodu neodhlásí, to pak buď zaplatí asi celodenní jízdenku, nebo bude pak nahánět nějakou jinou šalinu či autobus, aby se tam mohl jít jen odhlásit :D Jo to mi zní opravdu jako zjednodušení 8-o

+2/−2
7.10.2016 13:39

P34e87t33r 63K78o81m47í79n56e80k 3279457912609

Vy jste to ani nečetl, že? "V případě, že při výstupu cestující kartu zapomene přiložit, platí jízdenka 60 minut.

+1/0
7.10.2016 14:07

O11n92d82ř83e32j 29N41o21v51á58k 9947644929619

takže ta dražší, samozřejmě ....

0/0
7.10.2016 14:14

O42t65t81o 42P43o49s90p66í86š93i54l 4144155657708

Takže když zapomene, zaplatí víc, než by bylo potřeba... U narvaných spojů bude jistě lahůdka se protlačit k terminálu. (Opět zkušenost s obdobným systémem.)

Ale budiž, pro MHD se to dá ještě "přežít", když člověk čas od času oželí pár kaček... Ale pro regionální dopravu je systém "přihlášení a odhlášení" absolutně nepoužitelný. Ale i to nás v republice čeká, protože banky se na byznys třesou.

+1/−1
7.10.2016 15:06

M61i13r61e61k 76V37o97j75n80a12r 2571251233469

U regionálních autobusů to bude pravděpodobně trochu odlišné - nabízí se varianta, kdy cestující přiloží kartu k terminálu u řidiče při nástupu (stejně musí předními dveřmi), řidič zvolí počet zón (v IDS JMK) a je to. Pípnutí při výstupu tím pádem nevidím jako potřebné. Další vytahování karty bude potřeba při přestupu do dalšího spoje, kdy by se mělo na řidičově terminálu návazného autobusu zobrazit, že už je zaplaceno. Při ujetí přípoje kvůli zpoždění se platnost jízdenky prodlouží tak, jako dosud - pokud cestující zavolá na infolinku, spojí se tato s dispečinkem a řidič dalšího spoje bude informován, že na první pohled prošlou jízdenku má uznat, stejně tak si to na dispečinku může ověřit případný revizor.

No uvidíme, jak to nakonec bude.

0/0
7.10.2016 17:45

L73i68b23o88r 85Z46a89v97ř84e12l 8529686441152

to by ale to zpoždění musel někdo nahlásit. Praxe je taková, že při ujetí přípoje platíte znovu jízdenku na dojezd do cíle cesty!!

0/0
7.10.2016 21:48

M88i38r27e23k 75V49o88j55n43a13r 2251331433899

Asi takhle: pokud zpoždění nahlásí řidič nebo přímo cestující, a to ještě před odjezdem dalšího spoje, na který je nutno čekat, nebývá problém. Pokud to cestující řeší až s řidičem dalšího spoje, má tento určitě možnost ověřit si zpoždění na dispečinku, kde mu to podle stažení dat GPS (předpokládám) potvrdí. Pokud cestující neřekne nic a koupí si další jízdenku, je to tak trochu jeho blbost - nicméně člověk nemůže být finančně postižen za něco, za co nemůže, když zpoždění nezavinil.

Vlastní zkušenost - zpoždění kvůli semaforům na uzavírce, přípoj logicky nemohl cca 25 minut čekat, volal jsem na IDS, jízdenku mně a ještě jedné paní prodloužili. Paní pak v dalším spoji o půl hodiny později začala vyprávět svůj příběh a řidič ji jen zastavil s tím, že v pořádku, že o tom ví a ať si jde sednout s tou jízdenkou, kterou má. Netuším tedy, jak je to v jiných krajích / integrovaných systémech, třeba to jinde tak jednoduché nebude, mimo JmK tak často necestuji.

Kromě toho, pokud mám např. jízdenku na vlak, jejíž platnost končí o půlnoci, vlak má dejme tomu 90 minut zpoždění a o těch 23:59 je ještě třeba 30 km před mou výstupní stanicí, kde jsem měl už dávno být, taky po mně nebude žádáno zaplacení oněch třiceti kilometrů. Aspoň doufám :-)

0/0
8.10.2016 4:28

M10a39r84t34i77n 30N23o35v40o25t29n28ý 3806626271584

V Ostravě to mají už delší dobu a nevšiml jsem si, že by tam kvůli tomu vznikal nějaký chaos. Většina lidí stejně má šalinkartu.

+4/0
7.10.2016 14:19

P18e18t91r 91K85o51m83í43n48e72k 3569277342209

Přesně tak.

0/0
7.10.2016 14:22

O73t61t12o 98P96o54s26p28í90š24i91l 4634975127938

No, vtipné je, že banky už vymýšlí, jak zrušit systém časovek a nacpat vše do pípání u terminálů, aby vám za pade měsíčně mohly spočítat, kolik jste za měsíc projezdil... :)

Doufám, že se těšíte i na tuhle technologickou novinku.

0/0
7.10.2016 15:09

O56n68d36ř37e83j 93N17o40v51á13k 9587554519849

Tomu nějak nerozumím ... když na jedné zastávce přiložím kartu, na druhé opět ... ale nevystoupím ?

A jak se revizor dostane k údajům bankovní karty ? když má mít terminl, který zkontroluej zaplacení?

A to už se budou někde shromažďovat i informace o tom, kudy a jak jezdím? Není toho špehování pořád stále málo Antone Pavloviči?

+1/−1
7.10.2016 13:39

O14n72d94ř10e30j 50P66u26t80n64a 9721414891265

Z článku to chápu takto:

1.) Když vás pak bude kontrolovat revizor, tak zjistí, že jste už oficiálně vystoupil a tím pádem jedete na černo.

2.) Předpokládám, že revizor přes čtečku zjistí, jestli vaší kartou byla jízda v tom autobuse zaplacena.

3.) Když si kupujete elektronickou jízdenku třeba na dálkový autobus, tak vám taky vadí shromažďování informací?

Jinak bych spíš očekával, že budou v článku uvedeny zkušenosti z nějakého zahraničního města, kde tento systém funguje (jestli funguje dobře, tak ho asi někde využívají) a ne z jedné, a to ještě zvláštní linky.

+3/0
7.10.2016 13:53

P77e10t32r 53K80o48m91í14n30e89k 3509257662309

Jen vás trošku opravím, revizor nemá ve své čtečce nic. Vše je uloženo lokálně ve vozidle. Revizor vás vyzve, abyste přiložil kartu k terminálu. Systém samotný shromáždí informace jen jednou za den (v Ostravě každý den ve 2 ráno) a až poté spočte nejvhodnější cenu a tu vám strhne z karty. Maximálně však cenu 24 hodinové jízdenky, i kdyby jste si označil kartu 125x za den.

0/0
7.10.2016 13:57

O60n95d48ř98e74j 42N86o50v96á62k 9767604379409

a proč bych měl přikládat kartu k čtečce? to znamená, že bych měl hned vystoupit, že ... ale když chci jet dál?

to ten revizor čeká, až na to, že budu vystupovat?

Pořád nerozumím tomu, jak může revizor zkontrolovat mojí platební kartu ... buď se musí dostat "dovnitř" karty (a může ukrást peníze ...) anebo mne donutí zaplatit něco, co nechci ....

0/0
7.10.2016 14:09

P87e70t64r 51K14o89m62í50n79e14k 3739127922109

Revizor kontroluje vaši kartu tak, že vy ji přiložíte k terminálu ve vozidle, nikoliv k žádné jeho čtečce. Tam se pouze objeví, je-li karta evidovaná. Nic víc se z toho nedoví.

0/0
7.10.2016 14:12

P52e14t58r 15K83o46m64í84n26e73k 3669567382379

Revizoři přepnou terminály ve vozidle do režimu přepravní kontroly.

+1/0
7.10.2016 14:13

O12n68d76ř29e21j 60N25o58v35á97k 9217754679199

To jako že se "protočí" celá narvaná tramvaj u těch tří, čtyř terminálů? nebo kolik jich tam je ?

0/0
7.10.2016 14:15

P25e44t34r 72K49o86m96í91n14e71k 3769897752139

Tyto obavy jsou zbytečné, jelikož stejně většina lidí jezdí na šalinkartu. Údaje z těchto karet jsou čitelné ze zařízení revizorů.

+1/0
7.10.2016 14:19

O54n89d84ř56e61j 34N48o21v37á53k 9897414839939

před chvílí jste tvrdil, že revizoři žádné zařízení nemají .... že používají ty nainstalované čtečky ....

0/0
7.10.2016 14:29

P78e60t92r 18K78o54m68í81n48e92k 3179517392199

Ano, na kontrolu platební karty se využívají terminály ve vozidle. Na kontrolu šalinkarty mají vlastní terminály, které nosí u sebe.

0/0
7.10.2016 14:32

P64e15t52r 31K84o22m13í44n22e64k 3249427702149

Trošku jsem vás asi zmátl, ale už chápu proč. V Ostravě už totiž nejsou papírové šalinkarty, ale plastové kartičky (ODISka). Z těchto karet mají revizoři data ve svých terminálech. pokud ale platíte platební kartou, tak platí, že ty se kontrolují na terminálech ve vozidle.

+1/0
7.10.2016 14:37

O16n80d81ř18e12j 13N23o52v77á68k 9217304439729

Stejně si to nějak neumím představit, jak ve špičce a v narvané tramvaji (v Praze přes den skoro pořád) se sunu někam ke dveřím, přeskakuju kočárek, psa, dítě, baťoh ....

0/0
7.10.2016 14:49

P51e91t49r 19K94o38m55í32n10e68k 3569717902449

Tento systém se používá ve dvou městech na světě. Londýn a Ostrava. Já vím, zní to vtipně, ale je to tak :) A z vlastní zkušenosti musím říct, že funguje skvěle.

+1/0
7.10.2016 13:59

P47e38t93r 45K82o64m74í67n20e98k 3489367952229

http://ostrava.idnes.cz/placeni-kartami-v-ostravske-mhd-je-stale-vetsim-hitem-p0w-/ostrava-zpravy.aspx?c=A161007_2277806_ostrava-zpravy_woj

+1/0
7.10.2016 14:00

O36n83d19ř63e77j 39N91o30v25á14k 9477424579839

ad 1) - jak - jak - jak to zjistí? na to se ptám ....

ad 2) - takže revizor má přístup na údaje mé platební karty? já budu muset svojí běžnou platební kartu přikládat na nějakou čtečku revizora?

ad 3) - a to máte nějak - nezpochybnitelně - propojeno se svým jménem?

0/−1
7.10.2016 14:12

P79e23t60r 40K22o78m14í48n73e74k 3469787972839

ad 1, 2) - revizor nemá žádné vaše údaje o kartě. Terminály ve vozidle se přepnou do režimu přepravní kontroly a vy kartu přiložíte k tomuto terminálu, který jenom "vyplivne" karta zaevidovaná/nezaevidovaná. Revizor nic nevidí.

ad 3) - jméno nikoho nezajímá, jde jen o tu kartu

+1/0
7.10.2016 14:17

P80e49t69r 67K41o43m94í26n58e91k 3929607512279

Ještě k bodu 3. Je to stejné jako s papírovou jízdenkou. Taky nikoho nezajímá vaše jméno. V tomto případě je vaší "papírovou" jízdenkou platební karta.

0/0
7.10.2016 14:30

O23n89d97ř50e16j 89N86o96v47á18k 9247274179879

ad 1,2) nahoře tvrdíte, že revizoři mají své vlastní čtečky ... tak jak to je?

ad 3) karta je spojena se jménem - ta diskuse o je špehování ...

0/−1
7.10.2016 14:31

P19e44t26r 98K41o18m48í74n43e78k 3109247882639

ad 1,2) vysvětleno výše, asi jsem vás trochu zmátl

ad 3) tak je to stejné jako v obchodě. Nevím přesně jaké údaje se přenášejí, ale jméno tam nebude. Jen číslo karty a zda-li je platná/neplatná.

0/0
7.10.2016 14:43

K64a68r47e60l 36H86y35n83e75k 9950717176955

Senioři sice jezdí za roční paušál a nebudou se muset s novým systémem potýkat, ale je spousta lidí mezi 45-70 lety, pro které to bude více než složité. Nehledě na to, pokud do Brna přijede babička z Rousínova.

0/0
7.10.2016 13:25

P83e12t61r 53K24o36m17í16n23e74k 3929297422779

Proč složité. Vytáhne kartu, pípne a hotovo. Mnohem jednodušší, než zjišťovat čas nebo zóny atp.

+1/0
7.10.2016 13:30

K48a55r28e49l 91H11y33n41e78k 9700627896295

A myslíte, že tu kartu má? Bude na to zírat jak...

+3/0
7.10.2016 13:47

P61e35t67r 30K37o33m22í64n71e80k 3359857872809

Když přece kartu kartu nemá, tak se jich tento systém netýká. Papírové jízdenky se rušit nebudou. Kdo chce, nechť je dále používá.

+1/0
7.10.2016 13:52

M57i50r92e53k 41Z93á19v86o37d56n55ý 7792157720518

Nemám problém... problém jen mám s tvrzením "Snadnější placení i cestování, ušetření peněz a času. Na to vše se můžou těšit lidé, kteří využívají městskou hromadnou dopravu v Brně", protože levnější je to jen pro vybrané jedince.

+1/0
7.10.2016 13:23

P32a89t89r34i16k 54E79g54e54r 2658940309231

Nevím zda je to dobrý nápad. Mě se více líbí SMS jízdenka tu v Brně používám já a za 99 korun jezdím pořád jen ty zóny 100+101 mě matou.

0/0
7.10.2016 12:58

M75a73r92t63i13n 29N75o89v85o27t30n95ý 3206746961214

Oproti tomuto řešení jsou SMS zbytečně komplikované.

+1/0
7.10.2016 14:21

O73t57t27o 48P22o49s90p44í61š80i36l 4764955487878

Systém sám spočítá tarif = systém vás sám okrade.:-)

+1/−4
7.10.2016 12:53

O45t72t94o 20P62o63s91p75í85š96i60l 4464725687378

Levnější? Ale kdeže... Dopředu se počítá s tím, že si lidé zapomenout odpípnout výstup.

Bezpečné? Jistě, vytáhnout v přeplněné tramvaji dvakrát bankovní kartu, to je bezpečnost sama... O čtení karty, kterou ani nevytáhnete z peněženky ani nemluvě...Rv

Moderní systém vymyšlený lidmi, kteří jej využívat nebudou, ale napakovat se na tom umí.

+4/−4
7.10.2016 12:55

P95e78t82r 43K79o17m77í80n10e36k 3829577112319

Pardon, to mělo být mínus. Systém používám denně a rozhodně nikoho neokrádá. Takže blábolíte o něčem co jste ani nezkusil.

+1/0
7.10.2016 13:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.