Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na nákup jízdenky v Brně postačí bankovní karta, systém sám spočítá tarif

Papírové jízdenky na MHD v Brně od roku 2018 ustoupí do pozadí. K platbě totiž postačí běžná bankovní karta, kterou cestující ve vozech přiloží k terminálu. Nový systém sám spočítá cenu jízdného.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M98a45r71e30k 42T40o18p77i81č 4645489307703

Myšlenka je to hezká, ale zcelanesmyslné je tvrzení, že " nový systém na konci dne vypočítá nejnižší cenujízdného". Kdo se aspoň trošku vyzná v tarifu, ví, že něco takovéhoje absolutní utopie. Je to podobné jako současný eshop Českých drah. Ten setaky tváří, že dokáže vždy nabídnout nejvýhodnější cenu, ale velmi často jinenabídne. Ano, mám na mysli různé dělení jízdenek, kombinaci regionálníchcelodenních jízdenek namísto celorepublikové, atp.

Jako největší problém vidímzrovna výpočet ceny na konci dne, existuje totiž velká nabídka 24hodinovýchjízdenek. Takže pokud cestu nastoupím např. ve 13:00, někam pojedu, v 18:00se vydám na zpáteční cestu, systém už o půlnoci začne moje cestovánívyhodnocovat. A já přitom mohu následující den pokračovat a do 13:00 podniknoutještě několik cest. Pochybuji, že by pak systém půlnoční výpočet cen anuloval avše pokryl výhodnější 24hodinovou jízdenkou.

Další úskalí je ve skupinovémcestování. Zmíněné 24hodinové jízdenky totiž ve dnech pracovního klidu platí ažpro 5 cestujících (z nichž jen dva mohou být starší 15 let). Tady asi opětnebude stačit máchnutí platební kartou. Přinejmenším bude zapotřebí nějak systémunahlásit počet cestujících a jejich věkové začlenění (15-, 15+).

Jsem tedy také spíše zastáncem SMSjízdenek (mám na mysli s platností po celém kraji, ty totiž zatím kupovatnejdou). Jejich výhodou je to, že není nutnost mít připojení k internetu ahlavně jistota, že si koupím opravdu tu jízdenku, kterou chci já, ne tu, kterouvyhodnotí jako výhodnější systém.

0/0
8.10.2016 20:03

M97a68r25t85i46n 21Z89l30a62t59u81š66k11a 8737384350851

Něco je i přímo na stránkách DPMB:

http://dpmb.cz/?seo=download&id=3580

0/0
7.10.2016 21:14

M16i18r38o19s20l63a11v 32V90y56k27o52u98p22i47l 3940456453815

Toto je ideál. Platit kartou:-)

0/0
7.10.2016 20:18
Foto

Z67b28y53n70ě72k 34M46e85l88i63c40h66a78r 9525957575399

musí mít karta povolené internetové transakce? v Plzni jsem se svou kartou v trolejbuse nepochodil, což nechápu...

0/0
7.10.2016 15:42

L90u61k87a15s 23N62e55m63e72c 7769630462434

Teď nic. Plánuje se to od ledna

0/0
7.10.2016 19:16

P70e65t38r 56R66u66z62i46c65k83a 7738772223687

A jak to udelam kdyz chci plnou jizdenku pro sebe a polovicni pro dite?

+1/0
7.10.2016 15:38

L59u89k47a10s 12N64e18m13e82c 7569760542644

Nůžkami

+1/0
7.10.2016 19:17

P96e17t10r 57K81o48n55í91č74e37k 8324842385945

Pane Komínku, jestli tady ještě jste, a to vám pak přijde výpis z účtu a jsou na něm všechny ty desetikoruny? A co to je z pohledu banky? Platba přes internet nebo jako v obchodě?

0/0
7.10.2016 14:29

T91o35m76á24š 36M11u93c94h73a 4346757603814

Účtuje se to vždy ve 2 ráno jedna částka za celý předchozí den. Je to bráno jako klasická platba kartou.

+1/0
7.10.2016 14:46

P35e66t81r 80K79o22m12í64n39e65k 3369907392669

Jako v obchodě, zúčtování probíhá jen jednou denně, ve 2 ráno a potom se vám odečte celková částka. Zde posílám jak se to objevuje ve výpisu....

Účet***********

Majitel účtuKomínek Petr

Datum zaúčtování07.10.16

Valuta07.10.16

Částka-14,00CZK

Detaily transakcePlatba dne 05.10.2016

************ / PETR KOMÍNEK

CZK 14,00

DP - OSTR*125705 - OSTRAVA

+2/0
7.10.2016 14:48

P75e84t61r 25K25o73n69í25č77e15k 8424492525705

Děkuji R^

0/0
7.10.2016 16:21

R12u42d74o80l31f 65L29i35n91h56a51r71t 5352391622

Jo to bude fajn, takže lidi se budou motat u "snímacích terminálů" při nástupu i výstupu, když se člověk díky tlačenici, chaosu nebo z jiného důvodu neodhlásí, to pak buď zaplatí asi celodenní jízdenku, nebo bude pak nahánět nějakou jinou šalinu či autobus, aby se tam mohl jít jen odhlásit :D Jo to mi zní opravdu jako zjednodušení 8-o

+2/−2
7.10.2016 13:39

P69e50t32r 96K44o27m20í22n18e60k 3869227202879

Vy jste to ani nečetl, že? "V případě, že při výstupu cestující kartu zapomene přiložit, platí jízdenka 60 minut.

+1/0
7.10.2016 14:07

O75n47d40ř68e41j 62N95o89v55á69k 9727464509919

takže ta dražší, samozřejmě ....

0/0
7.10.2016 14:14

O14t72t53o 47P39o61s17p64í20š51i18l 4534905307668

Takže když zapomene, zaplatí víc, než by bylo potřeba... U narvaných spojů bude jistě lahůdka se protlačit k terminálu. (Opět zkušenost s obdobným systémem.)

Ale budiž, pro MHD se to dá ještě "přežít", když člověk čas od času oželí pár kaček... Ale pro regionální dopravu je systém "přihlášení a odhlášení" absolutně nepoužitelný. Ale i to nás v republice čeká, protože banky se na byznys třesou.

+1/−1
7.10.2016 15:06

M30i43r53e19k 46V25o19j21n12a93r 2761651793939

U regionálních autobusů to bude pravděpodobně trochu odlišné - nabízí se varianta, kdy cestující přiloží kartu k terminálu u řidiče při nástupu (stejně musí předními dveřmi), řidič zvolí počet zón (v IDS JMK) a je to. Pípnutí při výstupu tím pádem nevidím jako potřebné. Další vytahování karty bude potřeba při přestupu do dalšího spoje, kdy by se mělo na řidičově terminálu návazného autobusu zobrazit, že už je zaplaceno. Při ujetí přípoje kvůli zpoždění se platnost jízdenky prodlouží tak, jako dosud - pokud cestující zavolá na infolinku, spojí se tato s dispečinkem a řidič dalšího spoje bude informován, že na první pohled prošlou jízdenku má uznat, stejně tak si to na dispečinku může ověřit případný revizor.

No uvidíme, jak to nakonec bude.

0/0
7.10.2016 17:45

L62i34b96o75r 28Z17a44v16ř48e81l 8579796201372

to by ale to zpoždění musel někdo nahlásit. Praxe je taková, že při ujetí přípoje platíte znovu jízdenku na dojezd do cíle cesty!!

0/0
7.10.2016 21:48

M87i59r86e71k 74V32o34j35n28a37r 2131751943619

Asi takhle: pokud zpoždění nahlásí řidič nebo přímo cestující, a to ještě před odjezdem dalšího spoje, na který je nutno čekat, nebývá problém. Pokud to cestující řeší až s řidičem dalšího spoje, má tento určitě možnost ověřit si zpoždění na dispečinku, kde mu to podle stažení dat GPS (předpokládám) potvrdí. Pokud cestující neřekne nic a koupí si další jízdenku, je to tak trochu jeho blbost - nicméně člověk nemůže být finančně postižen za něco, za co nemůže, když zpoždění nezavinil.

Vlastní zkušenost - zpoždění kvůli semaforům na uzavírce, přípoj logicky nemohl cca 25 minut čekat, volal jsem na IDS, jízdenku mně a ještě jedné paní prodloužili. Paní pak v dalším spoji o půl hodiny později začala vyprávět svůj příběh a řidič ji jen zastavil s tím, že v pořádku, že o tom ví a ať si jde sednout s tou jízdenkou, kterou má. Netuším tedy, jak je to v jiných krajích / integrovaných systémech, třeba to jinde tak jednoduché nebude, mimo JmK tak často necestuji.

Kromě toho, pokud mám např. jízdenku na vlak, jejíž platnost končí o půlnoci, vlak má dejme tomu 90 minut zpoždění a o těch 23:59 je ještě třeba 30 km před mou výstupní stanicí, kde jsem měl už dávno být, taky po mně nebude žádáno zaplacení oněch třiceti kilometrů. Aspoň doufám :-)

0/0
8.10.2016 4:28

M50a52r62t95i37n 70N57o26v21o76t72n23ý 3326236931714

V Ostravě to mají už delší dobu a nevšiml jsem si, že by tam kvůli tomu vznikal nějaký chaos. Většina lidí stejně má šalinkartu.

+4/0
7.10.2016 14:19

P60e65t15r 80K32o51m17í15n90e56k 3689367152689

Přesně tak.

0/0
7.10.2016 14:22

O72t51t21o 82P65o95s28p61í52š49i79l 4704485207978

No, vtipné je, že banky už vymýšlí, jak zrušit systém časovek a nacpat vše do pípání u terminálů, aby vám za pade měsíčně mohly spočítat, kolik jste za měsíc projezdil... :)

Doufám, že se těšíte i na tuhle technologickou novinku.

0/0
7.10.2016 15:09

O61n10d21ř40e56j 76N46o70v23á38k 9977454579159

Tomu nějak nerozumím ... když na jedné zastávce přiložím kartu, na druhé opět ... ale nevystoupím ?

A jak se revizor dostane k údajům bankovní karty ? když má mít terminl, který zkontroluej zaplacení?

A to už se budou někde shromažďovat i informace o tom, kudy a jak jezdím? Není toho špehování pořád stále málo Antone Pavloviči?

+1/−1
7.10.2016 13:39

O80n11d30ř21e51j 14P30u11t48n56a 9971524981235

Z článku to chápu takto:

1.) Když vás pak bude kontrolovat revizor, tak zjistí, že jste už oficiálně vystoupil a tím pádem jedete na černo.

2.) Předpokládám, že revizor přes čtečku zjistí, jestli vaší kartou byla jízda v tom autobuse zaplacena.

3.) Když si kupujete elektronickou jízdenku třeba na dálkový autobus, tak vám taky vadí shromažďování informací?

Jinak bych spíš očekával, že budou v článku uvedeny zkušenosti z nějakého zahraničního města, kde tento systém funguje (jestli funguje dobře, tak ho asi někde využívají) a ne z jedné, a to ještě zvláštní linky.

+3/0
7.10.2016 13:53

P64e11t60r 13K96o16m38í55n57e94k 3589917352809

Jen vás trošku opravím, revizor nemá ve své čtečce nic. Vše je uloženo lokálně ve vozidle. Revizor vás vyzve, abyste přiložil kartu k terminálu. Systém samotný shromáždí informace jen jednou za den (v Ostravě každý den ve 2 ráno) a až poté spočte nejvhodnější cenu a tu vám strhne z karty. Maximálně však cenu 24 hodinové jízdenky, i kdyby jste si označil kartu 125x za den.

0/0
7.10.2016 13:57

O96n54d67ř60e69j 56N70o48v58á59k 9967154779599

a proč bych měl přikládat kartu k čtečce? to znamená, že bych měl hned vystoupit, že ... ale když chci jet dál?

to ten revizor čeká, až na to, že budu vystupovat?

Pořád nerozumím tomu, jak může revizor zkontrolovat mojí platební kartu ... buď se musí dostat "dovnitř" karty (a může ukrást peníze ...) anebo mne donutí zaplatit něco, co nechci ....

0/0
7.10.2016 14:09

P61e63t42r 13K77o33m16í21n76e93k 3489517752349

Revizor kontroluje vaši kartu tak, že vy ji přiložíte k terminálu ve vozidle, nikoliv k žádné jeho čtečce. Tam se pouze objeví, je-li karta evidovaná. Nic víc se z toho nedoví.

0/0
7.10.2016 14:12

P52e35t62r 58K78o48m14í93n88e47k 3829517512259

Revizoři přepnou terminály ve vozidle do režimu přepravní kontroly.

+1/0
7.10.2016 14:13

O52n11d16ř90e37j 78N93o92v61á54k 9247124749859

To jako že se "protočí" celá narvaná tramvaj u těch tří, čtyř terminálů? nebo kolik jich tam je ?

0/0
7.10.2016 14:15

P76e72t21r 28K80o46m95í33n96e47k 3369397552669

Tyto obavy jsou zbytečné, jelikož stejně většina lidí jezdí na šalinkartu. Údaje z těchto karet jsou čitelné ze zařízení revizorů.

+1/0
7.10.2016 14:19

O74n94d30ř35e80j 89N68o75v87á56k 9247954399599

před chvílí jste tvrdil, že revizoři žádné zařízení nemají .... že používají ty nainstalované čtečky ....

0/0
7.10.2016 14:29

P72e17t44r 76K73o27m26í25n35e64k 3709157292299

Ano, na kontrolu platební karty se využívají terminály ve vozidle. Na kontrolu šalinkarty mají vlastní terminály, které nosí u sebe.

0/0
7.10.2016 14:32

P13e68t64r 97K33o36m27í66n33e88k 3309837262119

Trošku jsem vás asi zmátl, ale už chápu proč. V Ostravě už totiž nejsou papírové šalinkarty, ale plastové kartičky (ODISka). Z těchto karet mají revizoři data ve svých terminálech. pokud ale platíte platební kartou, tak platí, že ty se kontrolují na terminálech ve vozidle.

+1/0
7.10.2016 14:37

O84n63d13ř83e16j 45N59o89v12á58k 9657374509599

Stejně si to nějak neumím představit, jak ve špičce a v narvané tramvaji (v Praze přes den skoro pořád) se sunu někam ke dveřím, přeskakuju kočárek, psa, dítě, baťoh ....

0/0
7.10.2016 14:49

P69e65t63r 75K70o49m71í29n91e26k 3719137412169

Tento systém se používá ve dvou městech na světě. Londýn a Ostrava. Já vím, zní to vtipně, ale je to tak :) A z vlastní zkušenosti musím říct, že funguje skvěle.

+1/0
7.10.2016 13:59

P82e55t55r 88K11o24m40í70n60e85k 3989827682239

http://ostrava.idnes.cz/placeni-kartami-v-ostravske-mhd-je-stale-vetsim-hitem-p0w-/ostrava-zpravy.aspx?c=A161007_2277806_ostrava-zpravy_woj

+1/0
7.10.2016 14:00

O65n15d41ř95e85j 67N95o67v34á54k 9237764399659

ad 1) - jak - jak - jak to zjistí? na to se ptám ....

ad 2) - takže revizor má přístup na údaje mé platební karty? já budu muset svojí běžnou platební kartu přikládat na nějakou čtečku revizora?

ad 3) - a to máte nějak - nezpochybnitelně - propojeno se svým jménem?

0/−1
7.10.2016 14:12

P71e86t22r 13K14o53m16í56n12e75k 3359357292979

ad 1, 2) - revizor nemá žádné vaše údaje o kartě. Terminály ve vozidle se přepnou do režimu přepravní kontroly a vy kartu přiložíte k tomuto terminálu, který jenom "vyplivne" karta zaevidovaná/nezaevidovaná. Revizor nic nevidí.

ad 3) - jméno nikoho nezajímá, jde jen o tu kartu

+1/0
7.10.2016 14:17

P14e77t75r 86K79o58m62í85n83e75k 3269727192259

Ještě k bodu 3. Je to stejné jako s papírovou jízdenkou. Taky nikoho nezajímá vaše jméno. V tomto případě je vaší "papírovou" jízdenkou platební karta.

0/0
7.10.2016 14:30

O30n11d74ř33e84j 74N97o73v73á94k 9777244179189

ad 1,2) nahoře tvrdíte, že revizoři mají své vlastní čtečky ... tak jak to je?

ad 3) karta je spojena se jménem - ta diskuse o je špehování ...

0/−1
7.10.2016 14:31

P12e64t69r 60K48o97m62í56n77e35k 3959807122859

ad 1,2) vysvětleno výše, asi jsem vás trochu zmátl

ad 3) tak je to stejné jako v obchodě. Nevím přesně jaké údaje se přenášejí, ale jméno tam nebude. Jen číslo karty a zda-li je platná/neplatná.

0/0
7.10.2016 14:43

K12a45r86e40l 44H90y35n11e11k 9110507546105

Senioři sice jezdí za roční paušál a nebudou se muset s novým systémem potýkat, ale je spousta lidí mezi 45-70 lety, pro které to bude více než složité. Nehledě na to, pokud do Brna přijede babička z Rousínova.

0/0
7.10.2016 13:25

P40e13t80r 19K64o51m54í82n28e15k 3649347212619

Proč složité. Vytáhne kartu, pípne a hotovo. Mnohem jednodušší, než zjišťovat čas nebo zóny atp.

+1/0
7.10.2016 13:30

K73a32r49e37l 14H71y22n70e37k 9180477796255

A myslíte, že tu kartu má? Bude na to zírat jak...

+3/0
7.10.2016 13:47

P82e11t63r 67K20o92m97í32n52e96k 3269407392579

Když přece kartu kartu nemá, tak se jich tento systém netýká. Papírové jízdenky se rušit nebudou. Kdo chce, nechť je dále používá.

+1/0
7.10.2016 13:52

M12i82r40e31k 15Z33á39v60o78d61n73ý 7452817860688

Nemám problém... problém jen mám s tvrzením "Snadnější placení i cestování, ušetření peněz a času. Na to vše se můžou těšit lidé, kteří využívají městskou hromadnou dopravu v Brně", protože levnější je to jen pro vybrané jedince.

+1/0
7.10.2016 13:23

P74a71t70r84i35k 70E81g64e46r 2548400239391

Nevím zda je to dobrý nápad. Mě se více líbí SMS jízdenka tu v Brně používám já a za 99 korun jezdím pořád jen ty zóny 100+101 mě matou.

0/0
7.10.2016 12:58

M31a35r32t95i74n 24N19o86v96o86t41n56ý 3856316321124

Oproti tomuto řešení jsou SMS zbytečně komplikované.

+1/0
7.10.2016 14:21

O92t73t21o 20P62o76s34p54í55š13i85l 4304285927758

Systém sám spočítá tarif = systém vás sám okrade.:-)

+1/−4
7.10.2016 12:53

O74t20t98o 39P52o38s77p70í66š77i80l 4774845397388

Levnější? Ale kdeže... Dopředu se počítá s tím, že si lidé zapomenout odpípnout výstup.

Bezpečné? Jistě, vytáhnout v přeplněné tramvaji dvakrát bankovní kartu, to je bezpečnost sama... O čtení karty, kterou ani nevytáhnete z peněženky ani nemluvě...Rv

Moderní systém vymyšlený lidmi, kteří jej využívat nebudou, ale napakovat se na tom umí.

+4/−4
7.10.2016 12:55

P48e49t59r 61K53o80m29í12n75e53k 3109767492709

Pardon, to mělo být mínus. Systém používám denně a rozhodně nikoho neokrádá. Takže blábolíte o něčem co jste ani nezkusil.

+1/0
7.10.2016 13:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.