Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Na nákup jízdenky v Brně postačí bankovní karta, systém sám spočítá tarif

Papírové jízdenky na MHD v Brně od roku 2018 ustoupí do pozadí. K platbě totiž postačí běžná bankovní karta, kterou cestující ve vozech přiloží k terminálu. Nový systém sám spočítá cenu jízdného.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M15a41r84e68k 70T94o29p97i81č 4645919547893

Myšlenka je to hezká, ale zcelanesmyslné je tvrzení, že " nový systém na konci dne vypočítá nejnižší cenujízdného". Kdo se aspoň trošku vyzná v tarifu, ví, že něco takovéhoje absolutní utopie. Je to podobné jako současný eshop Českých drah. Ten setaky tváří, že dokáže vždy nabídnout nejvýhodnější cenu, ale velmi často jinenabídne. Ano, mám na mysli různé dělení jízdenek, kombinaci regionálníchcelodenních jízdenek namísto celorepublikové, atp.

Jako největší problém vidímzrovna výpočet ceny na konci dne, existuje totiž velká nabídka 24hodinovýchjízdenek. Takže pokud cestu nastoupím např. ve 13:00, někam pojedu, v 18:00se vydám na zpáteční cestu, systém už o půlnoci začne moje cestovánívyhodnocovat. A já přitom mohu následující den pokračovat a do 13:00 podniknoutještě několik cest. Pochybuji, že by pak systém půlnoční výpočet cen anuloval avše pokryl výhodnější 24hodinovou jízdenkou.

Další úskalí je ve skupinovémcestování. Zmíněné 24hodinové jízdenky totiž ve dnech pracovního klidu platí ažpro 5 cestujících (z nichž jen dva mohou být starší 15 let). Tady asi opětnebude stačit máchnutí platební kartou. Přinejmenším bude zapotřebí nějak systémunahlásit počet cestujících a jejich věkové začlenění (15-, 15+).

Jsem tedy také spíše zastáncem SMSjízdenek (mám na mysli s platností po celém kraji, ty totiž zatím kupovatnejdou). Jejich výhodou je to, že není nutnost mít připojení k internetu ahlavně jistota, že si koupím opravdu tu jízdenku, kterou chci já, ne tu, kterouvyhodnotí jako výhodnější systém.

0/0
8.10.2016 20:03

M23a38r91t44i76n 44Z67l90a74t77u35š19k87a 8387374880161

Něco je i přímo na stránkách DPMB:

http://dpmb.cz/?seo=download&id=3580

0/0
7.10.2016 21:14

M12i90r29o86s97l28a42v 38V52y31k71o60u47p80i84l 3780966163675

Toto je ideál. Platit kartou:-)

0/0
7.10.2016 20:18
Foto

Z92b92y55n44ě72k 59M39e63l59i58c81h66a91r 9185757615119

musí mít karta povolené internetové transakce? v Plzni jsem se svou kartou v trolejbuse nepochodil, což nechápu...

0/0
7.10.2016 15:42

L35u12k24a19s 59N15e34m22e95c 7409360952494

Teď nic. Plánuje se to od ledna

0/0
7.10.2016 19:16

P40e90t31r 68R95u22z56i55c55k37a 7678642813787

A jak to udelam kdyz chci plnou jizdenku pro sebe a polovicni pro dite?

+1/0
7.10.2016 15:38

L69u64k79a52s 71N29e82m53e93c 7919580422864

Nůžkami

+1/0
7.10.2016 19:17

P31e32t76r 28K13o66n19í28č90e44k 8324212625155

Pane Komínku, jestli tady ještě jste, a to vám pak přijde výpis z účtu a jsou na něm všechny ty desetikoruny? A co to je z pohledu banky? Platba přes internet nebo jako v obchodě?

0/0
7.10.2016 14:29

T55o78m74á55š 53M76u36c63h56a 4256877643764

Účtuje se to vždy ve 2 ráno jedna částka za celý předchozí den. Je to bráno jako klasická platba kartou.

+1/0
7.10.2016 14:46

P65e86t96r 39K20o63m35í35n32e78k 3199647972719

Jako v obchodě, zúčtování probíhá jen jednou denně, ve 2 ráno a potom se vám odečte celková částka. Zde posílám jak se to objevuje ve výpisu....

Účet***********

Majitel účtuKomínek Petr

Datum zaúčtování07.10.16

Valuta07.10.16

Částka-14,00CZK

Detaily transakcePlatba dne 05.10.2016

************ / PETR KOMÍNEK

CZK 14,00

DP - OSTR*125705 - OSTRAVA

+2/0
7.10.2016 14:48

P60e78t30r 56K40o18n23í37č73e29k 8454142645605

Děkuji R^

0/0
7.10.2016 16:21

R66u74d60o40l47f 89L52i40n92h14a21r57t 5372791322

Jo to bude fajn, takže lidi se budou motat u "snímacích terminálů" při nástupu i výstupu, když se člověk díky tlačenici, chaosu nebo z jiného důvodu neodhlásí, to pak buď zaplatí asi celodenní jízdenku, nebo bude pak nahánět nějakou jinou šalinu či autobus, aby se tam mohl jít jen odhlásit :D Jo to mi zní opravdu jako zjednodušení 8-o

+2/−2
7.10.2016 13:39

P10e64t90r 55K14o74m83í36n67e56k 3559637382229

Vy jste to ani nečetl, že? "V případě, že při výstupu cestující kartu zapomene přiložit, platí jízdenka 60 minut.

+1/0
7.10.2016 14:07

O77n93d16ř98e73j 67N56o27v77á27k 9177284299849

takže ta dražší, samozřejmě ....

0/0
7.10.2016 14:14

O25t44t82o 80P42o14s73p63í54š57i59l 4844815487918

Takže když zapomene, zaplatí víc, než by bylo potřeba... U narvaných spojů bude jistě lahůdka se protlačit k terminálu. (Opět zkušenost s obdobným systémem.)

Ale budiž, pro MHD se to dá ještě "přežít", když člověk čas od času oželí pár kaček... Ale pro regionální dopravu je systém "přihlášení a odhlášení" absolutně nepoužitelný. Ale i to nás v republice čeká, protože banky se na byznys třesou.

+1/−1
7.10.2016 15:06

M83i90r36e24k 27V25o20j15n58a62r 2211741813869

U regionálních autobusů to bude pravděpodobně trochu odlišné - nabízí se varianta, kdy cestující přiloží kartu k terminálu u řidiče při nástupu (stejně musí předními dveřmi), řidič zvolí počet zón (v IDS JMK) a je to. Pípnutí při výstupu tím pádem nevidím jako potřebné. Další vytahování karty bude potřeba při přestupu do dalšího spoje, kdy by se mělo na řidičově terminálu návazného autobusu zobrazit, že už je zaplaceno. Při ujetí přípoje kvůli zpoždění se platnost jízdenky prodlouží tak, jako dosud - pokud cestující zavolá na infolinku, spojí se tato s dispečinkem a řidič dalšího spoje bude informován, že na první pohled prošlou jízdenku má uznat, stejně tak si to na dispečinku může ověřit případný revizor.

No uvidíme, jak to nakonec bude.

0/0
7.10.2016 17:45

L73i47b85o55r 97Z20a33v73ř74e30l 8339486231492

to by ale to zpoždění musel někdo nahlásit. Praxe je taková, že při ujetí přípoje platíte znovu jízdenku na dojezd do cíle cesty!!

0/0
7.10.2016 21:48

M57i48r88e85k 18V34o93j35n80a14r 2121691153399

Asi takhle: pokud zpoždění nahlásí řidič nebo přímo cestující, a to ještě před odjezdem dalšího spoje, na který je nutno čekat, nebývá problém. Pokud to cestující řeší až s řidičem dalšího spoje, má tento určitě možnost ověřit si zpoždění na dispečinku, kde mu to podle stažení dat GPS (předpokládám) potvrdí. Pokud cestující neřekne nic a koupí si další jízdenku, je to tak trochu jeho blbost - nicméně člověk nemůže být finančně postižen za něco, za co nemůže, když zpoždění nezavinil.

Vlastní zkušenost - zpoždění kvůli semaforům na uzavírce, přípoj logicky nemohl cca 25 minut čekat, volal jsem na IDS, jízdenku mně a ještě jedné paní prodloužili. Paní pak v dalším spoji o půl hodiny později začala vyprávět svůj příběh a řidič ji jen zastavil s tím, že v pořádku, že o tom ví a ať si jde sednout s tou jízdenkou, kterou má. Netuším tedy, jak je to v jiných krajích / integrovaných systémech, třeba to jinde tak jednoduché nebude, mimo JmK tak často necestuji.

Kromě toho, pokud mám např. jízdenku na vlak, jejíž platnost končí o půlnoci, vlak má dejme tomu 90 minut zpoždění a o těch 23:59 je ještě třeba 30 km před mou výstupní stanicí, kde jsem měl už dávno být, taky po mně nebude žádáno zaplacení oněch třiceti kilometrů. Aspoň doufám :-)

0/0
8.10.2016 4:28

M34a28r31t39i91n 75N80o20v73o39t82n37ý 3686196251164

V Ostravě to mají už delší dobu a nevšiml jsem si, že by tam kvůli tomu vznikal nějaký chaos. Většina lidí stejně má šalinkartu.

+4/0
7.10.2016 14:19

P90e78t11r 70K56o19m72í35n66e56k 3929477652809

Přesně tak.

0/0
7.10.2016 14:22

O53t38t15o 92P49o56s97p93í56š47i67l 4474745597128

No, vtipné je, že banky už vymýšlí, jak zrušit systém časovek a nacpat vše do pípání u terminálů, aby vám za pade měsíčně mohly spočítat, kolik jste za měsíc projezdil... :)

Doufám, že se těšíte i na tuhle technologickou novinku.

0/0
7.10.2016 15:09

O79n65d83ř19e74j 23N32o67v44á81k 9247544949729

Tomu nějak nerozumím ... když na jedné zastávce přiložím kartu, na druhé opět ... ale nevystoupím ?

A jak se revizor dostane k údajům bankovní karty ? když má mít terminl, který zkontroluej zaplacení?

A to už se budou někde shromažďovat i informace o tom, kudy a jak jezdím? Není toho špehování pořád stále málo Antone Pavloviči?

+1/−1
7.10.2016 13:39

O44n82d42ř53e91j 85P54u32t75n69a 9681174951325

Z článku to chápu takto:

1.) Když vás pak bude kontrolovat revizor, tak zjistí, že jste už oficiálně vystoupil a tím pádem jedete na černo.

2.) Předpokládám, že revizor přes čtečku zjistí, jestli vaší kartou byla jízda v tom autobuse zaplacena.

3.) Když si kupujete elektronickou jízdenku třeba na dálkový autobus, tak vám taky vadí shromažďování informací?

Jinak bych spíš očekával, že budou v článku uvedeny zkušenosti z nějakého zahraničního města, kde tento systém funguje (jestli funguje dobře, tak ho asi někde využívají) a ne z jedné, a to ještě zvláštní linky.

+3/0
7.10.2016 13:53

P63e12t19r 44K23o33m85í90n18e38k 3909677302709

Jen vás trošku opravím, revizor nemá ve své čtečce nic. Vše je uloženo lokálně ve vozidle. Revizor vás vyzve, abyste přiložil kartu k terminálu. Systém samotný shromáždí informace jen jednou za den (v Ostravě každý den ve 2 ráno) a až poté spočte nejvhodnější cenu a tu vám strhne z karty. Maximálně však cenu 24 hodinové jízdenky, i kdyby jste si označil kartu 125x za den.

0/0
7.10.2016 13:57

O69n20d34ř12e13j 31N21o63v35á93k 9817724579579

a proč bych měl přikládat kartu k čtečce? to znamená, že bych měl hned vystoupit, že ... ale když chci jet dál?

to ten revizor čeká, až na to, že budu vystupovat?

Pořád nerozumím tomu, jak může revizor zkontrolovat mojí platební kartu ... buď se musí dostat "dovnitř" karty (a může ukrást peníze ...) anebo mne donutí zaplatit něco, co nechci ....

0/0
7.10.2016 14:09

P89e23t49r 67K26o98m13í41n72e79k 3409717852539

Revizor kontroluje vaši kartu tak, že vy ji přiložíte k terminálu ve vozidle, nikoliv k žádné jeho čtečce. Tam se pouze objeví, je-li karta evidovaná. Nic víc se z toho nedoví.

0/0
7.10.2016 14:12

P73e14t61r 34K64o82m61í64n44e66k 3149747212989

Revizoři přepnou terminály ve vozidle do režimu přepravní kontroly.

+1/0
7.10.2016 14:13

O76n25d61ř50e74j 37N11o94v87á32k 9507304669379

To jako že se "protočí" celá narvaná tramvaj u těch tří, čtyř terminálů? nebo kolik jich tam je ?

0/0
7.10.2016 14:15

P47e54t70r 40K44o67m89í30n41e56k 3179737952349

Tyto obavy jsou zbytečné, jelikož stejně většina lidí jezdí na šalinkartu. Údaje z těchto karet jsou čitelné ze zařízení revizorů.

+1/0
7.10.2016 14:19

O78n82d63ř50e87j 13N64o56v27á89k 9957584529789

před chvílí jste tvrdil, že revizoři žádné zařízení nemají .... že používají ty nainstalované čtečky ....

0/0
7.10.2016 14:29

P26e38t82r 44K26o33m27í89n95e72k 3409537192559

Ano, na kontrolu platební karty se využívají terminály ve vozidle. Na kontrolu šalinkarty mají vlastní terminály, které nosí u sebe.

0/0
7.10.2016 14:32

P83e14t42r 11K41o75m25í15n68e98k 3419627722899

Trošku jsem vás asi zmátl, ale už chápu proč. V Ostravě už totiž nejsou papírové šalinkarty, ale plastové kartičky (ODISka). Z těchto karet mají revizoři data ve svých terminálech. pokud ale platíte platební kartou, tak platí, že ty se kontrolují na terminálech ve vozidle.

+1/0
7.10.2016 14:37

O43n85d24ř20e14j 12N73o72v56á71k 9177874859899

Stejně si to nějak neumím představit, jak ve špičce a v narvané tramvaji (v Praze přes den skoro pořád) se sunu někam ke dveřím, přeskakuju kočárek, psa, dítě, baťoh ....

0/0
7.10.2016 14:49

P20e44t93r 19K72o22m57í93n26e75k 3629207692839

Tento systém se používá ve dvou městech na světě. Londýn a Ostrava. Já vím, zní to vtipně, ale je to tak :) A z vlastní zkušenosti musím říct, že funguje skvěle.

+1/0
7.10.2016 13:59

P12e62t60r 36K62o25m38í54n38e98k 3509807402689

http://ostrava.idnes.cz/placeni-kartami-v-ostravske-mhd-je-stale-vetsim-hitem-p0w-/ostrava-zpravy.aspx?c=A161007_2277806_ostrava-zpravy_woj

+1/0
7.10.2016 14:00

O53n68d68ř37e28j 78N88o96v68á62k 9267244329489

ad 1) - jak - jak - jak to zjistí? na to se ptám ....

ad 2) - takže revizor má přístup na údaje mé platební karty? já budu muset svojí běžnou platební kartu přikládat na nějakou čtečku revizora?

ad 3) - a to máte nějak - nezpochybnitelně - propojeno se svým jménem?

0/−1
7.10.2016 14:12

P68e48t57r 92K42o88m70í93n21e79k 3359707602659

ad 1, 2) - revizor nemá žádné vaše údaje o kartě. Terminály ve vozidle se přepnou do režimu přepravní kontroly a vy kartu přiložíte k tomuto terminálu, který jenom "vyplivne" karta zaevidovaná/nezaevidovaná. Revizor nic nevidí.

ad 3) - jméno nikoho nezajímá, jde jen o tu kartu

+1/0
7.10.2016 14:17

P16e94t67r 91K80o88m50í56n17e35k 3919897942149

Ještě k bodu 3. Je to stejné jako s papírovou jízdenkou. Taky nikoho nezajímá vaše jméno. V tomto případě je vaší "papírovou" jízdenkou platební karta.

0/0
7.10.2016 14:30

O93n96d20ř48e92j 88N84o89v50á57k 9487504969599

ad 1,2) nahoře tvrdíte, že revizoři mají své vlastní čtečky ... tak jak to je?

ad 3) karta je spojena se jménem - ta diskuse o je špehování ...

0/−1
7.10.2016 14:31

P57e87t11r 56K28o32m89í73n94e34k 3429437972229

ad 1,2) vysvětleno výše, asi jsem vás trochu zmátl

ad 3) tak je to stejné jako v obchodě. Nevím přesně jaké údaje se přenášejí, ale jméno tam nebude. Jen číslo karty a zda-li je platná/neplatná.

0/0
7.10.2016 14:43

K40a31r11e51l 93H65y10n24e69k 9860767706805

Senioři sice jezdí za roční paušál a nebudou se muset s novým systémem potýkat, ale je spousta lidí mezi 45-70 lety, pro které to bude více než složité. Nehledě na to, pokud do Brna přijede babička z Rousínova.

0/0
7.10.2016 13:25

P26e53t20r 52K40o90m89í98n28e33k 3449717712249

Proč složité. Vytáhne kartu, pípne a hotovo. Mnohem jednodušší, než zjišťovat čas nebo zóny atp.

+1/0
7.10.2016 13:30

K29a11r84e15l 59H90y72n58e29k 9560967556405

A myslíte, že tu kartu má? Bude na to zírat jak...

+3/0
7.10.2016 13:47

P59e43t28r 24K79o56m51í73n30e84k 3819127512179

Když přece kartu kartu nemá, tak se jich tento systém netýká. Papírové jízdenky se rušit nebudou. Kdo chce, nechť je dále používá.

+1/0
7.10.2016 13:52

M23i22r96e65k 78Z32á51v79o22d83n80ý 7272797170678

Nemám problém... problém jen mám s tvrzením "Snadnější placení i cestování, ušetření peněz a času. Na to vše se můžou těšit lidé, kteří využívají městskou hromadnou dopravu v Brně", protože levnější je to jen pro vybrané jedince.

+1/0
7.10.2016 13:23

P33a63t54r83i59k 40E64g10e19r 2648250299501

Nevím zda je to dobrý nápad. Mě se více líbí SMS jízdenka tu v Brně používám já a za 99 korun jezdím pořád jen ty zóny 100+101 mě matou.

0/0
7.10.2016 12:58

M98a26r13t13i17n 82N59o45v31o89t27n33ý 3886786301434

Oproti tomuto řešení jsou SMS zbytečně komplikované.

+1/0
7.10.2016 14:21

O42t61t76o 43P15o95s31p36í27š91i76l 4574215877108

Systém sám spočítá tarif = systém vás sám okrade.:-)

+1/−4
7.10.2016 12:53

O63t12t11o 80P95o80s76p19í95š57i31l 4124725367608

Levnější? Ale kdeže... Dopředu se počítá s tím, že si lidé zapomenout odpípnout výstup.

Bezpečné? Jistě, vytáhnout v přeplněné tramvaji dvakrát bankovní kartu, to je bezpečnost sama... O čtení karty, kterou ani nevytáhnete z peněženky ani nemluvě...Rv

Moderní systém vymyšlený lidmi, kteří jej využívat nebudou, ale napakovat se na tom umí.

+4/−4
7.10.2016 12:55

P69e60t44r 66K75o13m47í85n44e12k 3949767852259

Pardon, to mělo být mínus. Systém používám denně a rozhodně nikoho neokrádá. Takže blábolíte o něčem co jste ani nezkusil.

+1/0
7.10.2016 13:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.