Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na nákup jízdenky v Brně postačí bankovní karta, systém sám spočítá tarif

Papírové jízdenky na MHD v Brně od roku 2018 ustoupí do pozadí. K platbě totiž postačí běžná bankovní karta, kterou cestující ve vozech přiloží k terminálu. Nový systém sám spočítá cenu jízdného.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M47a53r13e38k 12T10o98p70i26č 4475969157543

Myšlenka je to hezká, ale zcelanesmyslné je tvrzení, že " nový systém na konci dne vypočítá nejnižší cenujízdného". Kdo se aspoň trošku vyzná v tarifu, ví, že něco takovéhoje absolutní utopie. Je to podobné jako současný eshop Českých drah. Ten setaky tváří, že dokáže vždy nabídnout nejvýhodnější cenu, ale velmi často jinenabídne. Ano, mám na mysli různé dělení jízdenek, kombinaci regionálníchcelodenních jízdenek namísto celorepublikové, atp.

Jako největší problém vidímzrovna výpočet ceny na konci dne, existuje totiž velká nabídka 24hodinovýchjízdenek. Takže pokud cestu nastoupím např. ve 13:00, někam pojedu, v 18:00se vydám na zpáteční cestu, systém už o půlnoci začne moje cestovánívyhodnocovat. A já přitom mohu následující den pokračovat a do 13:00 podniknoutještě několik cest. Pochybuji, že by pak systém půlnoční výpočet cen anuloval avše pokryl výhodnější 24hodinovou jízdenkou.

Další úskalí je ve skupinovémcestování. Zmíněné 24hodinové jízdenky totiž ve dnech pracovního klidu platí ažpro 5 cestujících (z nichž jen dva mohou být starší 15 let). Tady asi opětnebude stačit máchnutí platební kartou. Přinejmenším bude zapotřebí nějak systémunahlásit počet cestujících a jejich věkové začlenění (15-, 15+).

Jsem tedy také spíše zastáncem SMSjízdenek (mám na mysli s platností po celém kraji, ty totiž zatím kupovatnejdou). Jejich výhodou je to, že není nutnost mít připojení k internetu ahlavně jistota, že si koupím opravdu tu jízdenku, kterou chci já, ne tu, kterouvyhodnotí jako výhodnější systém.

0/0
8.10.2016 20:03

M54a80r10t50i78n 56Z89l65a78t75u54š35k70a 8597714150101

Něco je i přímo na stránkách DPMB:

http://dpmb.cz/?seo=download&id=3580

0/0
7.10.2016 21:14

M71i67r11o97s61l26a66v 75V46y78k59o36u10p56i44l 3480966573765

Toto je ideál. Platit kartou:-)

0/0
7.10.2016 20:18
Foto

Z42b89y22n76ě10k 55M81e73l37i83c76h38a49r 9975217475349

musí mít karta povolené internetové transakce? v Plzni jsem se svou kartou v trolejbuse nepochodil, což nechápu...

0/0
7.10.2016 15:42

L47u52k56a29s 83N82e12m20e20c 7169520742964

Teď nic. Plánuje se to od ledna

0/0
7.10.2016 19:16

P89e32t61r 24R37u66z81i54c34k96a 7168442913487

A jak to udelam kdyz chci plnou jizdenku pro sebe a polovicni pro dite?

+1/0
7.10.2016 15:38

L61u12k31a86s 11N44e96m23e59c 7149290232154

Nůžkami

+1/0
7.10.2016 19:17

P38e73t89r 44K74o31n61í85č85e15k 8864832835795

Pane Komínku, jestli tady ještě jste, a to vám pak přijde výpis z účtu a jsou na něm všechny ty desetikoruny? A co to je z pohledu banky? Platba přes internet nebo jako v obchodě?

0/0
7.10.2016 14:29

T51o91m28á59š 22M48u89c63h57a 4176847643734

Účtuje se to vždy ve 2 ráno jedna částka za celý předchozí den. Je to bráno jako klasická platba kartou.

+1/0
7.10.2016 14:46

P62e92t18r 11K20o17m53í75n25e59k 3169707692699

Jako v obchodě, zúčtování probíhá jen jednou denně, ve 2 ráno a potom se vám odečte celková částka. Zde posílám jak se to objevuje ve výpisu....

Účet***********

Majitel účtuKomínek Petr

Datum zaúčtování07.10.16

Valuta07.10.16

Částka-14,00CZK

Detaily transakcePlatba dne 05.10.2016

************ / PETR KOMÍNEK

CZK 14,00

DP - OSTR*125705 - OSTRAVA

+2/0
7.10.2016 14:48

P85e75t26r 25K98o27n60í27č70e67k 8844692105665

Děkuji R^

0/0
7.10.2016 16:21

R48u19d42o37l89f 66L87i33n91h95a84r73t 5752351752

Jo to bude fajn, takže lidi se budou motat u "snímacích terminálů" při nástupu i výstupu, když se člověk díky tlačenici, chaosu nebo z jiného důvodu neodhlásí, to pak buď zaplatí asi celodenní jízdenku, nebo bude pak nahánět nějakou jinou šalinu či autobus, aby se tam mohl jít jen odhlásit :D Jo to mi zní opravdu jako zjednodušení 8-o

+2/−2
7.10.2016 13:39

P75e67t53r 51K78o29m77í81n89e69k 3659567112759

Vy jste to ani nečetl, že? "V případě, že při výstupu cestující kartu zapomene přiložit, platí jízdenka 60 minut.

+1/0
7.10.2016 14:07

O46n43d34ř47e52j 19N76o50v73á43k 9787134969519

takže ta dražší, samozřejmě ....

0/0
7.10.2016 14:14

O33t28t23o 53P84o90s94p90í26š25i58l 4864285417598

Takže když zapomene, zaplatí víc, než by bylo potřeba... U narvaných spojů bude jistě lahůdka se protlačit k terminálu. (Opět zkušenost s obdobným systémem.)

Ale budiž, pro MHD se to dá ještě "přežít", když člověk čas od času oželí pár kaček... Ale pro regionální dopravu je systém "přihlášení a odhlášení" absolutně nepoužitelný. Ale i to nás v republice čeká, protože banky se na byznys třesou.

+1/−1
7.10.2016 15:06

M46i30r10e41k 32V26o59j51n48a38r 2821651983279

U regionálních autobusů to bude pravděpodobně trochu odlišné - nabízí se varianta, kdy cestující přiloží kartu k terminálu u řidiče při nástupu (stejně musí předními dveřmi), řidič zvolí počet zón (v IDS JMK) a je to. Pípnutí při výstupu tím pádem nevidím jako potřebné. Další vytahování karty bude potřeba při přestupu do dalšího spoje, kdy by se mělo na řidičově terminálu návazného autobusu zobrazit, že už je zaplaceno. Při ujetí přípoje kvůli zpoždění se platnost jízdenky prodlouží tak, jako dosud - pokud cestující zavolá na infolinku, spojí se tato s dispečinkem a řidič dalšího spoje bude informován, že na první pohled prošlou jízdenku má uznat, stejně tak si to na dispečinku může ověřit případný revizor.

No uvidíme, jak to nakonec bude.

0/0
7.10.2016 17:45

L79i18b98o25r 79Z39a66v50ř51e12l 8269846501522

to by ale to zpoždění musel někdo nahlásit. Praxe je taková, že při ujetí přípoje platíte znovu jízdenku na dojezd do cíle cesty!!

0/0
7.10.2016 21:48

M17i31r93e31k 58V18o23j95n58a13r 2651291173689

Asi takhle: pokud zpoždění nahlásí řidič nebo přímo cestující, a to ještě před odjezdem dalšího spoje, na který je nutno čekat, nebývá problém. Pokud to cestující řeší až s řidičem dalšího spoje, má tento určitě možnost ověřit si zpoždění na dispečinku, kde mu to podle stažení dat GPS (předpokládám) potvrdí. Pokud cestující neřekne nic a koupí si další jízdenku, je to tak trochu jeho blbost - nicméně člověk nemůže být finančně postižen za něco, za co nemůže, když zpoždění nezavinil.

Vlastní zkušenost - zpoždění kvůli semaforům na uzavírce, přípoj logicky nemohl cca 25 minut čekat, volal jsem na IDS, jízdenku mně a ještě jedné paní prodloužili. Paní pak v dalším spoji o půl hodiny později začala vyprávět svůj příběh a řidič ji jen zastavil s tím, že v pořádku, že o tom ví a ať si jde sednout s tou jízdenkou, kterou má. Netuším tedy, jak je to v jiných krajích / integrovaných systémech, třeba to jinde tak jednoduché nebude, mimo JmK tak často necestuji.

Kromě toho, pokud mám např. jízdenku na vlak, jejíž platnost končí o půlnoci, vlak má dejme tomu 90 minut zpoždění a o těch 23:59 je ještě třeba 30 km před mou výstupní stanicí, kde jsem měl už dávno být, taky po mně nebude žádáno zaplacení oněch třiceti kilometrů. Aspoň doufám :-)

0/0
8.10.2016 4:28

M71a14r56t17i39n 90N98o45v49o87t12n60ý 3306796781584

V Ostravě to mají už delší dobu a nevšiml jsem si, že by tam kvůli tomu vznikal nějaký chaos. Většina lidí stejně má šalinkartu.

+4/0
7.10.2016 14:19

P38e16t41r 18K97o40m16í87n44e49k 3189657212499

Přesně tak.

0/0
7.10.2016 14:22

O22t24t20o 58P81o78s97p68í76š21i60l 4184845537438

No, vtipné je, že banky už vymýšlí, jak zrušit systém časovek a nacpat vše do pípání u terminálů, aby vám za pade měsíčně mohly spočítat, kolik jste za měsíc projezdil... :)

Doufám, že se těšíte i na tuhle technologickou novinku.

0/0
7.10.2016 15:09

O56n57d92ř26e79j 53N36o22v75á60k 9727724499299

Tomu nějak nerozumím ... když na jedné zastávce přiložím kartu, na druhé opět ... ale nevystoupím ?

A jak se revizor dostane k údajům bankovní karty ? když má mít terminl, který zkontroluej zaplacení?

A to už se budou někde shromažďovat i informace o tom, kudy a jak jezdím? Není toho špehování pořád stále málo Antone Pavloviči?

+1/−1
7.10.2016 13:39

O94n50d89ř78e38j 47P88u46t19n31a 9961784401465

Z článku to chápu takto:

1.) Když vás pak bude kontrolovat revizor, tak zjistí, že jste už oficiálně vystoupil a tím pádem jedete na černo.

2.) Předpokládám, že revizor přes čtečku zjistí, jestli vaší kartou byla jízda v tom autobuse zaplacena.

3.) Když si kupujete elektronickou jízdenku třeba na dálkový autobus, tak vám taky vadí shromažďování informací?

Jinak bych spíš očekával, že budou v článku uvedeny zkušenosti z nějakého zahraničního města, kde tento systém funguje (jestli funguje dobře, tak ho asi někde využívají) a ne z jedné, a to ještě zvláštní linky.

+3/0
7.10.2016 13:53

P63e95t47r 32K30o44m10í92n60e72k 3949697682869

Jen vás trošku opravím, revizor nemá ve své čtečce nic. Vše je uloženo lokálně ve vozidle. Revizor vás vyzve, abyste přiložil kartu k terminálu. Systém samotný shromáždí informace jen jednou za den (v Ostravě každý den ve 2 ráno) a až poté spočte nejvhodnější cenu a tu vám strhne z karty. Maximálně však cenu 24 hodinové jízdenky, i kdyby jste si označil kartu 125x za den.

0/0
7.10.2016 13:57

O96n81d31ř16e34j 29N57o26v19á28k 9157254949679

a proč bych měl přikládat kartu k čtečce? to znamená, že bych měl hned vystoupit, že ... ale když chci jet dál?

to ten revizor čeká, až na to, že budu vystupovat?

Pořád nerozumím tomu, jak může revizor zkontrolovat mojí platební kartu ... buď se musí dostat "dovnitř" karty (a může ukrást peníze ...) anebo mne donutí zaplatit něco, co nechci ....

0/0
7.10.2016 14:09

P21e82t94r 82K73o95m75í21n63e35k 3509287832939

Revizor kontroluje vaši kartu tak, že vy ji přiložíte k terminálu ve vozidle, nikoliv k žádné jeho čtečce. Tam se pouze objeví, je-li karta evidovaná. Nic víc se z toho nedoví.

0/0
7.10.2016 14:12

P57e38t16r 42K77o29m58í21n48e75k 3729157272169

Revizoři přepnou terminály ve vozidle do režimu přepravní kontroly.

+1/0
7.10.2016 14:13

O79n37d14ř24e29j 14N35o49v88á10k 9867934899319

To jako že se "protočí" celá narvaná tramvaj u těch tří, čtyř terminálů? nebo kolik jich tam je ?

0/0
7.10.2016 14:15

P70e66t79r 83K10o72m31í61n88e98k 3819277472619

Tyto obavy jsou zbytečné, jelikož stejně většina lidí jezdí na šalinkartu. Údaje z těchto karet jsou čitelné ze zařízení revizorů.

+1/0
7.10.2016 14:19

O71n55d17ř11e90j 57N15o83v97á46k 9137644889319

před chvílí jste tvrdil, že revizoři žádné zařízení nemají .... že používají ty nainstalované čtečky ....

0/0
7.10.2016 14:29

P88e26t42r 89K35o67m89í77n18e91k 3309277422579

Ano, na kontrolu platební karty se využívají terminály ve vozidle. Na kontrolu šalinkarty mají vlastní terminály, které nosí u sebe.

0/0
7.10.2016 14:32

P74e24t25r 46K86o87m86í27n53e78k 3919987722649

Trošku jsem vás asi zmátl, ale už chápu proč. V Ostravě už totiž nejsou papírové šalinkarty, ale plastové kartičky (ODISka). Z těchto karet mají revizoři data ve svých terminálech. pokud ale platíte platební kartou, tak platí, že ty se kontrolují na terminálech ve vozidle.

+1/0
7.10.2016 14:37

O81n81d47ř95e18j 42N39o98v82á49k 9367224939809

Stejně si to nějak neumím představit, jak ve špičce a v narvané tramvaji (v Praze přes den skoro pořád) se sunu někam ke dveřím, přeskakuju kočárek, psa, dítě, baťoh ....

0/0
7.10.2016 14:49

P77e97t19r 69K40o71m36í32n31e87k 3279127432119

Tento systém se používá ve dvou městech na světě. Londýn a Ostrava. Já vím, zní to vtipně, ale je to tak :) A z vlastní zkušenosti musím říct, že funguje skvěle.

+1/0
7.10.2016 13:59

P97e87t20r 42K68o27m22í35n19e82k 3319347242459

http://ostrava.idnes.cz/placeni-kartami-v-ostravske-mhd-je-stale-vetsim-hitem-p0w-/ostrava-zpravy.aspx?c=A161007_2277806_ostrava-zpravy_woj

+1/0
7.10.2016 14:00

O24n41d95ř59e74j 92N46o74v80á82k 9397414929559

ad 1) - jak - jak - jak to zjistí? na to se ptám ....

ad 2) - takže revizor má přístup na údaje mé platební karty? já budu muset svojí běžnou platební kartu přikládat na nějakou čtečku revizora?

ad 3) - a to máte nějak - nezpochybnitelně - propojeno se svým jménem?

0/−1
7.10.2016 14:12

P59e26t17r 89K39o94m96í84n60e25k 3789357632659

ad 1, 2) - revizor nemá žádné vaše údaje o kartě. Terminály ve vozidle se přepnou do režimu přepravní kontroly a vy kartu přiložíte k tomuto terminálu, který jenom "vyplivne" karta zaevidovaná/nezaevidovaná. Revizor nic nevidí.

ad 3) - jméno nikoho nezajímá, jde jen o tu kartu

+1/0
7.10.2016 14:17

P72e98t85r 19K47o21m85í16n56e30k 3519677182609

Ještě k bodu 3. Je to stejné jako s papírovou jízdenkou. Taky nikoho nezajímá vaše jméno. V tomto případě je vaší "papírovou" jízdenkou platební karta.

0/0
7.10.2016 14:30

O23n39d58ř38e84j 29N78o59v66á23k 9437834499279

ad 1,2) nahoře tvrdíte, že revizoři mají své vlastní čtečky ... tak jak to je?

ad 3) karta je spojena se jménem - ta diskuse o je špehování ...

0/−1
7.10.2016 14:31

P56e44t43r 95K67o82m19í18n83e52k 3329557432729

ad 1,2) vysvětleno výše, asi jsem vás trochu zmátl

ad 3) tak je to stejné jako v obchodě. Nevím přesně jaké údaje se přenášejí, ale jméno tam nebude. Jen číslo karty a zda-li je platná/neplatná.

0/0
7.10.2016 14:43

K19a60r68e86l 37H88y33n47e85k 9300957786465

Senioři sice jezdí za roční paušál a nebudou se muset s novým systémem potýkat, ale je spousta lidí mezi 45-70 lety, pro které to bude více než složité. Nehledě na to, pokud do Brna přijede babička z Rousínova.

0/0
7.10.2016 13:25

P92e48t28r 94K13o36m46í88n98e84k 3189717502779

Proč složité. Vytáhne kartu, pípne a hotovo. Mnohem jednodušší, než zjišťovat čas nebo zóny atp.

+1/0
7.10.2016 13:30

K13a31r73e85l 61H73y44n85e56k 9620737956225

A myslíte, že tu kartu má? Bude na to zírat jak...

+3/0
7.10.2016 13:47

P37e32t96r 57K74o70m14í72n24e45k 3339377512179

Když přece kartu kartu nemá, tak se jich tento systém netýká. Papírové jízdenky se rušit nebudou. Kdo chce, nechť je dále používá.

+1/0
7.10.2016 13:52

M36i30r60e82k 78Z64á47v54o44d63n55ý 7202267720578

Nemám problém... problém jen mám s tvrzením "Snadnější placení i cestování, ušetření peněz a času. Na to vše se můžou těšit lidé, kteří využívají městskou hromadnou dopravu v Brně", protože levnější je to jen pro vybrané jedince.

+1/0
7.10.2016 13:23

P61a71t41r38i39k 34E60g76e87r 2598950789731

Nevím zda je to dobrý nápad. Mě se více líbí SMS jízdenka tu v Brně používám já a za 99 korun jezdím pořád jen ty zóny 100+101 mě matou.

0/0
7.10.2016 12:58

M40a16r38t61i33n 31N37o59v36o12t89n27ý 3566886771614

Oproti tomuto řešení jsou SMS zbytečně komplikované.

+1/0
7.10.2016 14:21

O93t29t60o 86P10o66s82p61í95š22i76l 4124695837938

Systém sám spočítá tarif = systém vás sám okrade.:-)

+1/−4
7.10.2016 12:53

O28t67t68o 79P13o56s26p57í91š50i29l 4124445387488

Levnější? Ale kdeže... Dopředu se počítá s tím, že si lidé zapomenout odpípnout výstup.

Bezpečné? Jistě, vytáhnout v přeplněné tramvaji dvakrát bankovní kartu, to je bezpečnost sama... O čtení karty, kterou ani nevytáhnete z peněženky ani nemluvě...Rv

Moderní systém vymyšlený lidmi, kteří jej využívat nebudou, ale napakovat se na tom umí.

+4/−4
7.10.2016 12:55

P22e76t70r 97K36o65m76í28n86e40k 3499557982379

Pardon, to mělo být mínus. Systém používám denně a rozhodně nikoho neokrádá. Takže blábolíte o něčem co jste ani nezkusil.

+1/0
7.10.2016 13:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.