Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stroje brněnských aerolinek v Británii dolétaly. Po problematickém přistání

Nestala se žádná nehoda ani se nikdo nezranil, přesto má letecká společnost Van Air Europe sídlící v Brně problém. Její flotila operující na Britských ostrovech dostala od tamních úřadů zákaz letů po přistání na ostrově Man. Pasažéři zmiňují na sociálních sítích dramatický manévr.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R41a81d74i22m 10N89e26b69e32l 5736155799739

S takovým lehkým letadélkem není snadné v bouři nebo silné turbulenci přistát. Zažil jsem to kdysi v L410 na Ruzyni. Nemohli jsme se dostat dolů, pořád nás to vynášelo nahoru do mraků :). Ostatně podobných kuriozních přistání je plný internet. Pokud pilot dokázal v takovém počasí přistát bez úhony, zaslouží spíše ocenění, než trest.

+4/0
2.3.2017 8:26

D53a37v98i52d 54H69u52r21k93a 3380263621661

Opravdu nevim, jestli jste vazne na googlu hledal a srovnaval L410 a L140.

0/0
2.3.2017 6:49

V26a17š62e73k 83Ř28í66h24a 2573423538952

Zlatý český šmejd;-D;-D;-D

0/−23
1.3.2017 22:55

M24a44r32t88i53n 65R26u43z95i70c91k97a 1222228866217

Je to ruska firma, tedy vyrabi se u nas, ale veskere know-how jiz patri rusum...

0/0
1.3.2017 23:36

J41a77n 25P58r15i46c26h41y51s65t59a56l 8471298563

Ovsem nevyrabi se v Cechach a ani letecka spolecnost neni z Cech - a dokonce je to napsano i v clanku.

Mozna ze se tim prispevkem chtel jen predstavit?

+1/0
2.3.2017 0:30

D23e63j29a64n 26T86a93d59i41c 7552706677137

Doufam, ze budou letat v cesku. Pro nejake brity je tohoto krasneho a spolehliveho stroje skoda.

+3/0
1.3.2017 22:48

M94a74r62t52i50n 50K64ř52í94ž 9373642720777

Ta společnost je podezřelá už jen tím, odkud je.

0/−14
1.3.2017 22:03

J72a41r16o45s68l30a41v 50S36t81u35c27h37l78í84k 7176568552206

Co to může být za aerolinky když jsou z Brna?

+3/−25
1.3.2017 21:55

P70a62v87e11l 24V93e14r51n91e91r 1493843562337

;-D na tom opravdu zalezi?

+2/0
1.3.2017 22:02

L51u34b39o10m14í43r 84H77r76a47c83h66o43v92i19n41a 6338732756700

A Vy máte pole kde?

+1/0
1.3.2017 23:53

P63a77v36e63l 53V76e79r55n93e13r 1713823922967

Lidi pochopte, co je na FB nebo Twiteru, tak to musi byt pravda, zvlast kdyz to nekomu vyhovyje ...

+3/0
1.3.2017 21:48

M78a80r72t71i76n 42N33e78č31a67s 8303843713289

Škoda, že L-410 není po světě víc rozšířená... jeden čas jsem vyloženě pátral, kde bych se s ní svezl. Povedlo se mi to v Rusku, se společností Orenburž'e - slečna za přepážkou koulila očima ("Takyj maleň'kij samoljótik!"), spolucestující si fotili u letadla selfíčka, piloti vtipkovali... všichni z toho kunovického výtvoru byli vedle R^:-)

+7/−1
1.3.2017 21:33

P27e26t77r 31V77á95c55l96a57v58e53k 6205408239937

L410 je vynikající letadlo. Za tento incident nemůže letadlo ale ten kdo se rozhodl že za takového počasí vůbec vzlétne.

+14/0
1.3.2017 21:44

J83a49n 14L85u69k31á41š 7987983943542

L410 neni spatne letadlo, ale neni to zadny zazrak.

Je urcen pro trh, ktery pozaduje kratke drahy, casto nezpevnene, tj. prevazne zaostale zeme tretiho sveta. Ve vyspelych zemich, pokud nejde o specificke podminky v horskych oblastech, zpravidla nema moc co nabidnout.

Jinak jeho montaz je vicemene klempirina a elektroinstalace, nejde o zadnou presnou strojovou vyrobu, jakou uvidite treba v Airbusu nebo Boeingu.

0/−4
2.3.2017 8:16

D13a42n92i63e45l 36T59s11c34h25e17r26n85a44y 2485352699422

Ukazte Airbus ci Boeing teto kategorie.

+3/0
2.3.2017 8:32

K58a82r58e82l 73L44a96n98g52r 2722287310718

Přitom DHC-6 pohořely na Manu jak voskovaný papír, ta mašina je mnohem horší na stabilitu než L-410.

Opomínáte jednu věc, provozovatelé jiných značek nemůžou L-410 přijít na jméno z důvodu jeho údržby, není nutné dělat tolik úkonů jak na motorech tak draku (to nerozdejchali už v době představení L-410 po jeho uvedení na trh).

+1/0
2.3.2017 20:36

R74a88d83i41m 19N70e96b57e28l 5936325959189

L410 byla kdysi vyvíjena pro ruské poměry, přistávání na neupravených plochách apod.

0/0
2.3.2017 8:28

D48a11n78i25e37l 72T57s49c26h30e19r16n43a50y 2895262149872

Hlavne pro vojenske podminky, snadna udrzba vysoka spolehlivost a pod

0/0
2.3.2017 8:33

P36e44t41r 74V16á24c47l89a16v75e19k 6615748209807

co se mi podařilo najít: přistání se zdařilo protože se přistává proti větru, nicméně když se otočili bokem a chtěli pojíždět tak vítr letadlem začal pohazovat, snad jej dokonce i zcela nadzvedl, každopádně letadlo nebylo schopno pojíždět a byla nutná asistence letištních hasičů, kteří přistavili cisternu aby letadlo bylo v závětří a mohli vystoupit cestující. Letadlo pak nějakou dobu blokovalo runway jelikož ve větru jej nebylo možné ani odtáhnout. Podobný incident už tato letecká společnost údajně měla, letadlo tehdy vítr také nadzvedl a při dopadu se poškodilo. Jestli je to skutečně pravda tak rozhodnutí britské CAA je správné, piloti neměl v takovém počasí vůbec nikam letět s tak lehkým letadlem.

+22/−1
1.3.2017 20:34

F94i29l69i35p 93N32e12s11p62o68r 6557437508922

Cetl jsem neco velmi podobneho vitr az 65 mil/hod a cisterny byly dve. Zdroj zde: https://www.google.cz/amp/s/www.aviationwales.com/caa-suspends-van-air-europe-czech-authorities-investigate/amp/

+6/0
1.3.2017 20:48

P66e19t31r 83V62á57c88l92a10v21e72k 6485278219827

ano, ten hlavní důvod bude že vůbec letěli v takovém počasí. Díval jsem se i na FB CityWings a někdo to popsal tak že pilot odstartoval v silném větru kdy to na Manu bralo střechy. Ale odstartovat a přistát na IoM to nebyl problém jelikož runway byla proti větru, Belfast je jen 20min letu a dráha tam byla přesně kolmo na vítr, takže přistání se nezdařilo. Problém je že to pilot měl zjistit na předletové přípravě.

Každopádně se let tedy musel vrátit a přistání na IoM bylo celkem bezpečné díky tomu že stále foukalo přímo na runway, problémy nastaly po přistání.

Jde asi o to že každé letadlo má nějaké limity na vítr a toto asi bylo už hodně přes..

+9/−2
1.3.2017 21:33

P39a44v35e88l 45V17e55t67e24š12n34í67k 7885968335237

Vypadá to tak.

Zřejmě tu společnost vyšetřují pro opakované selhání pilotů. Zdá se, že "neusadili" L410, ale tu leteckou společnost.

+3/0
1.3.2017 21:43

P56e37t68r 31N23ě60m72e80c 4190693310797

Asi jsem omylem tlápnul na mínus-sorry,mělo to být na plus. O těch cisternách jsem také něco našel.

0/0
1.3.2017 22:01

I51v24o 21J92a66n74á72č32e47k 8873823771632

No pokud to bylo takto, tak by ti hasiči měli přistoupit na palubu, aby bylo letadlo těžší a mohli ho odtáhnout na apron. Takto nechat vystoupit lidi - zátěž je docela kontraproduktivní ne?

0/0
1.3.2017 21:23

P83e62t94r 64V34á74c46l72a51v50e35k 6665478129307

to máte určitě pravdu, vy byste ale chtěl zůstat v takovém letadle? Zvlášť když poskakuje po dráze a nevíte jestli ho vítr každou chvíli nepřevrátí.

0/0
1.3.2017 21:41
Foto

V74l13a19s92t92a 43C74o57u37f61a44l 7507199499455

Když už je na zemi, tak se nic nestane.

+1/−10
1.3.2017 21:43

P92e52t15r 36V58á36c96l44a45v28e80k 6535848759197

a to právě není pravda. letadlo má tu vlastnost že když kolem křídel proudí vzduch tak vzniká vztlak a je jedno jestli vzduch proudí protože hodně fouká nebo protože se letadlo pohybuje dopředu. Pokud vítr v náraze dosáhne nějakou rychlost tak může letadlo i převrátit. L410 je lehké letadlo není to B737.

https://www.youtube.com/watch?v=IPOtDPHjW-Y

+4/0
1.3.2017 21:52
Foto

V71l91a71s63t38a 54C53o18u29f36a32l 7277549549835

Mám nalétáno 2500 hodin a vím, o čem mluvím.

+1/−4
1.3.2017 22:01

P39e53t29r 45N24ě76m39e49c 4670833550327

Řidiči kamionů říkají "jezdím už 20 let a ještě se to nehlo". Pak je vídáváme ve zprávách s vysypaným nákladem.

+3/0
1.3.2017 22:09
Foto

V64l18a26s34t12a 65C64o96u16f94a64l 7417259659295

Pane kolego, mě už se toho stalo docela dost. Dostali letadlo na zem a to je v té situaci to hlavní. Letadlo se nedá pověsit do vzduchu, aby se počkalo, až se vítr uklidní.

+3/0
1.3.2017 22:14
Foto

V87l81a13s51t67a 89C26o82u66f76a55l 7357509869455

Letiště jim nemělo dát povolení k přistání, pokud byl vítr nad povolenými minimy pro typ.

+3/−7
1.3.2017 22:15

P48e97t30r 37V29á16c63l70a35v21e58k 6885528239867

zase špatně. Řídící z hlediska počasí mohou rozhodnout max o uzavření letiště pokud počasí nesplňuje limity daného letiště, Pokud je letiště ale otevřeno tak rozhodnutí o provedení letu je vždy na pilotu. řídící nejsou piloti a nestudují letové manuály k všem typům letadel.

Někdo s 2500 hodinami by to ale asi měl vědět :-)

+10/0
1.3.2017 22:44

L98u57d41ě72k 86C81h76r67á72s65t86e62k 5904824242296

Pokud máte nalétáno 2500hodin, tak nejspíš jen na neřízená letiště a VFR, takže toho moc nevíte o dopravním létání. Jinak byste věděl, že rozhodnutí o přistání v souvislosti s aktuálním počasí je čistě v kompetenci velitele letadla, nikoliv letiště. A je to logické, protože věž nemůže znát limity všech letadel, které se navíc můžou lišit podle stavu letadla a dalších faktorů. Tudíž věž nemá co zakazovat přistání kvůli větru, to musí vědět posádka, jestli je v limitech nebo ne. Věž uděluje povolení k přistání pouze na základě provozních záležitostí.

+11/0
1.3.2017 23:21

P26e97t85r 66N45ě35m60e94c 4930753320237

Jistě. Řeší se to například tak, že letadlo ani nevzlétne. :-) Já ale pilot nejsem.

+1/0
2.3.2017 6:30

P98e54t13r 26V34á34c13l67a53v73e29k 6715828219667

nalétáno na čem, na FSX nebo X-Plane? Nechce se mi věřit že by pilot něco takového napsal.

+4/0
1.3.2017 22:35

L46u45k90á44š 54M36a35l90í53č27e61k 3913152805197

Možná jen X-box nebo Playstation! :)))

+1/0
2.3.2017 7:09

D59a87n36i72e51l 47T41s82c94h46e18r94n56a42y 2865282309102

kolik mate nalitano vy? a na cem? A kde? HM

0/0
2.3.2017 8:30
Foto

V43l26a49s67t50a 40C69o80u91f21a21l 7537249539785

To jsou jen ohnuté plechy.

0/0
1.3.2017 22:03

D26a10n77i34e51l 37T71s98c36h95e86r21n48a16y 2705522829442

velkej vitr vam prevrati i B737

+1/0
2.3.2017 8:42

I51v46o 40J77a88n17á44č61e39k 8933263391262

No ono jak se to vezme, taky se to mohlo zvednout během vystupování. Ale nikdo z nás tam nebyl, takže těžko soudit jak to vlastně bylo.

0/0
1.3.2017 23:44

J30i17n26d32ř89i59c55h 30T72ů47m39a 1374292447698

Není to bohužel tak lehké. Řada letadel totiž nemá provozní limit na čelní vítr (např ATR). V tom případě se kapitán letadla nemá o co opřít, když odmítne startovat. Podobný případ řešilo ČSA před lety v Braunschweigu (let koncernu Wolksvagen). Kapitán kvůli velmi silnému větru zpozdil odlet zhruba o hodinu, Škodovka si stěžovala (místo aby poděkovali, že je bezpečnost na prvním místě:-() a kapitán měl problémy. Konečné rozhodnutí je sice na kapitánovi, ale neformálně to může odnést i ztrátou zaměstnání.

Pokud si ale v tomto případě piloti neověřili, že na cílovém letišti boční vítr značně překračuje limit, kvůli čemuž tam nepřistáli, může je popotahovat jejich společnost za zbytečný let, ale těžko inspekce. Nic totiž neporušili (což by se stalo, kdyby přistáli s nadlimitním bočním větrem).

+5/0
2.3.2017 9:00

P26e96t56r 68V73á22c46l63a70v80e48k 6475398359967

souhlasím samozřejmě s Vámi. Podle internetu měla ona společnost už jednu podobnou nehodu s poškozením letadla a podle tehdejší závěrečné zprávy skutečně L410 nemá od výrobce určený limit větru na pozemní manipulaci, nicméně po nehodě byl stanoven limit na max 45 uzlů. Jen pro úplnost vítr byl 49 uzlů(dle METARU zahrnující nárazovou složku 42/56) jak při startu tak i při návratu a navíc to vycházelo kolmo na dráhu v Belfastu, kde se snad údajně pokusili i neúspěšně přistát(diskuse na internetovém foru). Po návratu nebyli schopni pojíždět a jak to vypadalo popsal jeden z cestujících např. zde:

http://www.pprune.org/rumours-news/591346-citywing-incident-isle-man-5.html

Vypadá to že se nepoučili z předešlé nehody a britské CAA došla trpělivost.

0/0
2.3.2017 22:43

J55i78n28d78ř63i31c87h 59T50ů79m45a 1154232277948

Jenom poznámka. Termín "lehké letadlo" je hodně zavádějící. Zdaleka neplatí, že rozhoduje jen váha. Rozhodující je např. plocha, do které se vítr může opřít, aerodynamika křídla i trupu a v turbulenci samozřejmě konstrukční pevnost (kterou mají malá letadla obykle lepší než velká). V daném případě, pokud pilot neporušil provozní limity na vítr mu těžko mohou formálně něco "přišít".

+3/0
2.3.2017 9:15
Foto

V17l72a19s86t91a 65C80o78u74f54a48l 7687779929645

Hezká L-410 s UNS-1K

+2/0
1.3.2017 20:26

V61l10a50d53o 67Č74e16r40m83á29k 8462601515558

na začátku článku L 410, na konci už L 140. Co kdyby si to taky redaktoři po sobě zkontrolovali, než to sem šoupnou.

+7/0
1.3.2017 20:17

J55a27n 38P90r60o93c56h81a57z55k32a 1107395599107

Já mám v celém článku pouze L 410, žádné 140.

0/0
1.3.2017 22:13

P70e65t35r 59V98e35s77e39l16ý 7864215874368

už se někdo probudil a opravil to.

0/0
1.3.2017 22:36

O58t45m45a19r 63K49u83c92z54e22r95a 7453180396983

Zde je plno "odborníků". Ví někdo CO SE STALO, nebo jen klábosíte o něčem vám neznámém?!!

0/0
1.3.2017 20:11

V20l93a66d14o 50Č14e34r30m20á82k 8212481685158

tak hlavně v celém článku není ani slovo PROČ. nic není ani v databázi nehod.

+1/0
1.3.2017 20:20

P50a64v12e58l 20O71d92e15h48n17a84l 6463149348565

Tak logicky, když nikdo nic neví a ani jednotlivé autority neví, kdo to vlastně vyšetřuje. Navíc nejde ani o incident, sám AVH to vede jako "novinku" a to jen proto, že je celá věc tak bizarní. Vi se jen to, že instrukce, které dostali piloti po úspěšném přistání, jsou vlastně nepochopitelné a naznačují, že snad někoho (koho?) naštvaly ty aerolinky jako takové.

+1/−1
1.3.2017 20:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.