Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stroje brněnských aerolinek v Británii dolétaly. Po problematickém přistání

Nestala se žádná nehoda ani se nikdo nezranil, přesto má letecká společnost Van Air Europe sídlící v Brně problém. Její flotila operující na Britských ostrovech dostala od tamních úřadů zákaz letů po přistání na ostrově Man. Pasažéři zmiňují na sociálních sítích dramatický manévr.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R23a53d56i16m 63N15e94b24e80l 5496185379359

S takovým lehkým letadélkem není snadné v bouři nebo silné turbulenci přistát. Zažil jsem to kdysi v L410 na Ruzyni. Nemohli jsme se dostat dolů, pořád nás to vynášelo nahoru do mraků :). Ostatně podobných kuriozních přistání je plný internet. Pokud pilot dokázal v takovém počasí přistát bez úhony, zaslouží spíše ocenění, než trest.

+4/0
2.3.2017 8:26

D80a41v46i27d 89H28u21r62k19a 3440143841661

Opravdu nevim, jestli jste vazne na googlu hledal a srovnaval L410 a L140.

0/0
2.3.2017 6:49

V13a33š44e63k 37Ř34í62h88a 2233593648142

Zlatý český šmejd;-D;-D;-D

0/−23
1.3.2017 22:55

M64a19r29t62i43n 79R47u66z12i41c33k60a 1322178536527

Je to ruska firma, tedy vyrabi se u nas, ale veskere know-how jiz patri rusum...

0/0
1.3.2017 23:36

J28a18n 68P88r13i40c70h40y85s56t86a28l 8241748253

Ovsem nevyrabi se v Cechach a ani letecka spolecnost neni z Cech - a dokonce je to napsano i v clanku.

Mozna ze se tim prispevkem chtel jen predstavit?

+1/0
2.3.2017 0:30

D37e81j18a69n 64T77a82d70i76c 7112526427527

Doufam, ze budou letat v cesku. Pro nejake brity je tohoto krasneho a spolehliveho stroje skoda.

+3/0
1.3.2017 22:48

M10a36r20t84i15n 53K30ř33í56ž 9343422330337

Ta společnost je podezřelá už jen tím, odkud je.

0/−14
1.3.2017 22:03

J71a75r24o64s71l51a74v 59S25t89u66c38h69l81í51k 7176258552596

Co to může být za aerolinky když jsou z Brna?

+3/−25
1.3.2017 21:55

P39a44v29e11l 51V42e97r90n28e90r 1933573832967

;-D na tom opravdu zalezi?

+2/0
1.3.2017 22:02

L88u62b28o97m35í35r 92H27r61a43c96h49o12v63i45n14a 6768952936970

A Vy máte pole kde?

+1/0
1.3.2017 23:53

P14a31v30e42l 26V73e53r59n80e11r 1403913762747

Lidi pochopte, co je na FB nebo Twiteru, tak to musi byt pravda, zvlast kdyz to nekomu vyhovyje ...

+3/0
1.3.2017 21:48

M51a82r26t81i31n 38N97e95č46a78s 8973873963929

Škoda, že L-410 není po světě víc rozšířená... jeden čas jsem vyloženě pátral, kde bych se s ní svezl. Povedlo se mi to v Rusku, se společností Orenburž'e - slečna za přepážkou koulila očima ("Takyj maleň'kij samoljótik!"), spolucestující si fotili u letadla selfíčka, piloti vtipkovali... všichni z toho kunovického výtvoru byli vedle R^:-)

+7/−1
1.3.2017 21:33

P23e32t95r 94V53á62c76l56a46v53e54k 6745538919867

L410 je vynikající letadlo. Za tento incident nemůže letadlo ale ten kdo se rozhodl že za takového počasí vůbec vzlétne.

+14/0
1.3.2017 21:44

J69a65n 31L97u29k46á63š 7817483973962

L410 neni spatne letadlo, ale neni to zadny zazrak.

Je urcen pro trh, ktery pozaduje kratke drahy, casto nezpevnene, tj. prevazne zaostale zeme tretiho sveta. Ve vyspelych zemich, pokud nejde o specificke podminky v horskych oblastech, zpravidla nema moc co nabidnout.

Jinak jeho montaz je vicemene klempirina a elektroinstalace, nejde o zadnou presnou strojovou vyrobu, jakou uvidite treba v Airbusu nebo Boeingu.

0/−4
2.3.2017 8:16

D61a34n33i42e44l 32T59s31c62h84e57r77n25a30y 2385972389502

Ukazte Airbus ci Boeing teto kategorie.

+3/0
2.3.2017 8:32

K37a39r50e37l 40L24a80n78g50r 2422217740338

Přitom DHC-6 pohořely na Manu jak voskovaný papír, ta mašina je mnohem horší na stabilitu než L-410.

Opomínáte jednu věc, provozovatelé jiných značek nemůžou L-410 přijít na jméno z důvodu jeho údržby, není nutné dělat tolik úkonů jak na motorech tak draku (to nerozdejchali už v době představení L-410 po jeho uvedení na trh).

+1/0
2.3.2017 20:36

R98a43d28i38m 43N21e24b93e33l 5216685449189

L410 byla kdysi vyvíjena pro ruské poměry, přistávání na neupravených plochách apod.

0/0
2.3.2017 8:28

D53a45n92i10e89l 95T36s51c96h69e66r46n52a53y 2915122209842

Hlavne pro vojenske podminky, snadna udrzba vysoka spolehlivost a pod

0/0
2.3.2017 8:33

P96e63t51r 38V48á81c18l23a13v15e39k 6685948419837

co se mi podařilo najít: přistání se zdařilo protože se přistává proti větru, nicméně když se otočili bokem a chtěli pojíždět tak vítr letadlem začal pohazovat, snad jej dokonce i zcela nadzvedl, každopádně letadlo nebylo schopno pojíždět a byla nutná asistence letištních hasičů, kteří přistavili cisternu aby letadlo bylo v závětří a mohli vystoupit cestující. Letadlo pak nějakou dobu blokovalo runway jelikož ve větru jej nebylo možné ani odtáhnout. Podobný incident už tato letecká společnost údajně měla, letadlo tehdy vítr také nadzvedl a při dopadu se poškodilo. Jestli je to skutečně pravda tak rozhodnutí britské CAA je správné, piloti neměl v takovém počasí vůbec nikam letět s tak lehkým letadlem.

+22/−1
1.3.2017 20:34

F94i30l80i87p 54N16e68s76p63o41r 6957757838512

Cetl jsem neco velmi podobneho vitr az 65 mil/hod a cisterny byly dve. Zdroj zde: https://www.google.cz/amp/s/www.aviationwales.com/caa-suspends-van-air-europe-czech-authorities-investigate/amp/

+6/0
1.3.2017 20:48

P19e13t18r 35V56á26c15l69a71v36e79k 6955848659677

ano, ten hlavní důvod bude že vůbec letěli v takovém počasí. Díval jsem se i na FB CityWings a někdo to popsal tak že pilot odstartoval v silném větru kdy to na Manu bralo střechy. Ale odstartovat a přistát na IoM to nebyl problém jelikož runway byla proti větru, Belfast je jen 20min letu a dráha tam byla přesně kolmo na vítr, takže přistání se nezdařilo. Problém je že to pilot měl zjistit na předletové přípravě.

Každopádně se let tedy musel vrátit a přistání na IoM bylo celkem bezpečné díky tomu že stále foukalo přímo na runway, problémy nastaly po přistání.

Jde asi o to že každé letadlo má nějaké limity na vítr a toto asi bylo už hodně přes..

+9/−2
1.3.2017 21:33

P56a64v85e70l 26V70e65t47e95š51n17í43k 7315548625637

Vypadá to tak.

Zřejmě tu společnost vyšetřují pro opakované selhání pilotů. Zdá se, že "neusadili" L410, ale tu leteckou společnost.

+3/0
1.3.2017 21:43

P39e98t19r 94N78ě81m51e88c 4710213680507

Asi jsem omylem tlápnul na mínus-sorry,mělo to být na plus. O těch cisternách jsem také něco našel.

0/0
1.3.2017 22:01

I84v12o 87J48a21n22á76č70e79k 8143283131222

No pokud to bylo takto, tak by ti hasiči měli přistoupit na palubu, aby bylo letadlo těžší a mohli ho odtáhnout na apron. Takto nechat vystoupit lidi - zátěž je docela kontraproduktivní ne?

0/0
1.3.2017 21:23

P60e11t90r 34V71á52c16l41a37v69e10k 6155828259677

to máte určitě pravdu, vy byste ale chtěl zůstat v takovém letadle? Zvlášť když poskakuje po dráze a nevíte jestli ho vítr každou chvíli nepřevrátí.

0/0
1.3.2017 21:41
Foto

V92l73a12s74t85a 62C58o57u39f94a65l 7607739579455

Když už je na zemi, tak se nic nestane.

+1/−10
1.3.2017 21:43

P35e85t58r 93V86á57c78l45a64v79e40k 6805838969147

a to právě není pravda. letadlo má tu vlastnost že když kolem křídel proudí vzduch tak vzniká vztlak a je jedno jestli vzduch proudí protože hodně fouká nebo protože se letadlo pohybuje dopředu. Pokud vítr v náraze dosáhne nějakou rychlost tak může letadlo i převrátit. L410 je lehké letadlo není to B737.

https://www.youtube.com/watch?v=IPOtDPHjW-Y

+4/0
1.3.2017 21:52
Foto

V32l53a28s13t67a 14C27o64u54f64a31l 7157359739975

Mám nalétáno 2500 hodin a vím, o čem mluvím.

+1/−4
1.3.2017 22:01

P94e70t15r 50N21ě16m27e35c 4460313370927

Řidiči kamionů říkají "jezdím už 20 let a ještě se to nehlo". Pak je vídáváme ve zprávách s vysypaným nákladem.

+3/0
1.3.2017 22:09
Foto

V70l93a11s65t53a 34C85o76u62f91a68l 7397799809305

Pane kolego, mě už se toho stalo docela dost. Dostali letadlo na zem a to je v té situaci to hlavní. Letadlo se nedá pověsit do vzduchu, aby se počkalo, až se vítr uklidní.

+3/0
1.3.2017 22:14
Foto

V36l87a61s82t80a 50C93o74u89f68a77l 7787789859325

Letiště jim nemělo dát povolení k přistání, pokud byl vítr nad povolenými minimy pro typ.

+3/−7
1.3.2017 22:15

P90e19t95r 20V26á98c10l40a45v38e71k 6805388649897

zase špatně. Řídící z hlediska počasí mohou rozhodnout max o uzavření letiště pokud počasí nesplňuje limity daného letiště, Pokud je letiště ale otevřeno tak rozhodnutí o provedení letu je vždy na pilotu. řídící nejsou piloti a nestudují letové manuály k všem typům letadel.

Někdo s 2500 hodinami by to ale asi měl vědět :-)

+10/0
1.3.2017 22:44

L33u30d83ě27k 64C51h64r80á42s28t80e34k 5334854742486

Pokud máte nalétáno 2500hodin, tak nejspíš jen na neřízená letiště a VFR, takže toho moc nevíte o dopravním létání. Jinak byste věděl, že rozhodnutí o přistání v souvislosti s aktuálním počasí je čistě v kompetenci velitele letadla, nikoliv letiště. A je to logické, protože věž nemůže znát limity všech letadel, které se navíc můžou lišit podle stavu letadla a dalších faktorů. Tudíž věž nemá co zakazovat přistání kvůli větru, to musí vědět posádka, jestli je v limitech nebo ne. Věž uděluje povolení k přistání pouze na základě provozních záležitostí.

+11/0
1.3.2017 23:21

P62e84t53r 94N58ě23m80e80c 4890903590897

Jistě. Řeší se to například tak, že letadlo ani nevzlétne. :-) Já ale pilot nejsem.

+1/0
2.3.2017 6:30

P12e51t85r 14V50á69c84l59a24v36e30k 6515578899257

nalétáno na čem, na FSX nebo X-Plane? Nechce se mi věřit že by pilot něco takového napsal.

+4/0
1.3.2017 22:35

L84u92k22á34š 90M81a52l28í84č79e50k 3193522395917

Možná jen X-box nebo Playstation! :)))

+1/0
2.3.2017 7:09

D66a74n49i23e94l 38T77s21c49h72e71r48n28a21y 2375622799732

kolik mate nalitano vy? a na cem? A kde? HM

0/0
2.3.2017 8:30
Foto

V30l67a55s98t19a 17C71o26u71f44a93l 7967399919915

To jsou jen ohnuté plechy.

0/0
1.3.2017 22:03

D49a86n16i56e28l 22T14s44c30h50e85r71n69a24y 2645152169302

velkej vitr vam prevrati i B737

+1/0
2.3.2017 8:42

I50v95o 40J82a59n13á32č51e59k 8433793801572

No ono jak se to vezme, taky se to mohlo zvednout během vystupování. Ale nikdo z nás tam nebyl, takže těžko soudit jak to vlastně bylo.

0/0
1.3.2017 23:44

J79i32n61d21ř64i18c50h 74T38ů10m27a 1694362487918

Není to bohužel tak lehké. Řada letadel totiž nemá provozní limit na čelní vítr (např ATR). V tom případě se kapitán letadla nemá o co opřít, když odmítne startovat. Podobný případ řešilo ČSA před lety v Braunschweigu (let koncernu Wolksvagen). Kapitán kvůli velmi silnému větru zpozdil odlet zhruba o hodinu, Škodovka si stěžovala (místo aby poděkovali, že je bezpečnost na prvním místě:-() a kapitán měl problémy. Konečné rozhodnutí je sice na kapitánovi, ale neformálně to může odnést i ztrátou zaměstnání.

Pokud si ale v tomto případě piloti neověřili, že na cílovém letišti boční vítr značně překračuje limit, kvůli čemuž tam nepřistáli, může je popotahovat jejich společnost za zbytečný let, ale těžko inspekce. Nic totiž neporušili (což by se stalo, kdyby přistáli s nadlimitním bočním větrem).

+5/0
2.3.2017 9:00

P16e21t64r 23V52á11c98l19a42v45e63k 6645958839417

souhlasím samozřejmě s Vámi. Podle internetu měla ona společnost už jednu podobnou nehodu s poškozením letadla a podle tehdejší závěrečné zprávy skutečně L410 nemá od výrobce určený limit větru na pozemní manipulaci, nicméně po nehodě byl stanoven limit na max 45 uzlů. Jen pro úplnost vítr byl 49 uzlů(dle METARU zahrnující nárazovou složku 42/56) jak při startu tak i při návratu a navíc to vycházelo kolmo na dráhu v Belfastu, kde se snad údajně pokusili i neúspěšně přistát(diskuse na internetovém foru). Po návratu nebyli schopni pojíždět a jak to vypadalo popsal jeden z cestujících např. zde:

http://www.pprune.org/rumours-news/591346-citywing-incident-isle-man-5.html

Vypadá to že se nepoučili z předešlé nehody a britské CAA došla trpělivost.

0/0
2.3.2017 22:43

J32i86n49d28ř34i60c15h 15T24ů39m76a 1304332357148

Jenom poznámka. Termín "lehké letadlo" je hodně zavádějící. Zdaleka neplatí, že rozhoduje jen váha. Rozhodující je např. plocha, do které se vítr může opřít, aerodynamika křídla i trupu a v turbulenci samozřejmě konstrukční pevnost (kterou mají malá letadla obykle lepší než velká). V daném případě, pokud pilot neporušil provozní limity na vítr mu těžko mohou formálně něco "přišít".

+3/0
2.3.2017 9:15
Foto

V44l66a95s21t85a 45C89o78u81f48a47l 7857969559685

Hezká L-410 s UNS-1K

+2/0
1.3.2017 20:26

V34l19a51d50o 59Č97e45r74m43á85k 8912801875928

na začátku článku L 410, na konci už L 140. Co kdyby si to taky redaktoři po sobě zkontrolovali, než to sem šoupnou.

+7/0
1.3.2017 20:17

J29a74n 93P73r74o49c52h78a59z92k62a 1507485119427

Já mám v celém článku pouze L 410, žádné 140.

0/0
1.3.2017 22:13

P36e14t46r 80V14e86s35e69l35ý 7894385114798

už se někdo probudil a opravil to.

0/0
1.3.2017 22:36

O14t39m97a52r 70K13u86c73z72e45r54a 7753180406553

Zde je plno "odborníků". Ví někdo CO SE STALO, nebo jen klábosíte o něčem vám neznámém?!!

0/0
1.3.2017 20:11

V11l12a57d64o 19Č70e96r15m86á93k 8612321925848

tak hlavně v celém článku není ani slovo PROČ. nic není ani v databázi nehod.

+1/0
1.3.2017 20:20

P65a72v93e44l 22O80d17e32h58n62a74l 6383959808375

Tak logicky, když nikdo nic neví a ani jednotlivé autority neví, kdo to vlastně vyšetřuje. Navíc nejde ani o incident, sám AVH to vede jako "novinku" a to jen proto, že je celá věc tak bizarní. Vi se jen to, že instrukce, které dostali piloti po úspěšném přistání, jsou vlastně nepochopitelné a naznačují, že snad někoho (koho?) naštvaly ty aerolinky jako takové.

+1/−1
1.3.2017 20:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.