Kateřině Sedlákové, Natálii Hatalové a Vendule Příhodové (zleva) role v

Kateřině Sedlákové, Natálii Hatalové a Vendule Příhodové (zleva) role v muzikálu sedly na tělo. | foto: Pavel Nesvatba

Recenze: Brněnští studenti tančí maratonem bez zbytečného pozlátka

  • 0
Divadlo na Orlí v Brně představilo svou druhou premiéru. Inscenace amerického muzikálu Taneční maraton na Steel Pier v podání studentů Janáčkovy akademie je nečekaně vydařená. Představení by však mohlo být kratší.

Na evropském kontinentě úplně poprvé uvedený Taneční maraton na Steel Pier podle knihy Davida Thompsona s hudbou Johna Kandera a texty Freda Ebba měl všechny atributy, aby skončil jako další nepodstatná, pozlátková americká show. Jenže se tak nestalo.

Není to jen proto, že v podstatě drsný příběh tanečníků zničujícího maratonu přináší příběhy à la kultovní film s Jane Fondovou z roku 1969 Koně se také střílejí, byť Taneční maraton končí přece jen nadějněji. Se žhavým dneškem i zde přesně koresponduje příběh z doby americké krize ve 30. letech 20. století, kdy se každý snažil jakýmikoliv prostředky urvat své místo na slunci, nejlépe s troškou slávy.

Jako třeba hlavní hrdinka muzikálu, tanečnice Rita Racinová, proslavená hlavně tím, že jako první políbila pilota Lindberga, když v roce 1928 přeletěl vůbec poprvé Atlantik. Tak aspoň tuto vaudevillovou hvězdičku představuje už nějaký ten pátek moderátor maratonu, její utajovaný manžel Mick Hamilton. Tedy vlastně skoro stejně jako se do povědomí dostávají i současné "celebrity".

Ale ani tato drsná metafora dneška by k úspěchu nestačila. Jenže tvůrci Ebb a Kander, kteří stvořili i muzikály Cabaret nebo Chicago, i v tomto svém kousku dokážou původně hravý muzikál překlopit do pravděpodobného obrazu lidských tragédií.

S postupující únavou mnoha dnů na tanečním parketu neskrývají, jaké podlosti, zákeřnosti, vydírání či postupujícímu šílenství jsou vystaveni hlavní aktéři. Kteří na sebe obvykle i žárlí, podrážejí se a neštítí se vlastně ničeho, co by jim zajistilo "peníze od sponzorů" a závěrečnou výhru.

Z pozlátkového hopsání v pověstném zábavním centru na ocelovém molu vybíhajícímu do oceánu u Atlantic City je najednou naprosto přesný portrét našeho dnešního vykloubení.

Studenti hrají a tančí na profesionální úrovni

Ovšem ani to by nestačilo, kdyby do tanečně, pěvecky i herecky přesně vystavěných rolí nemohl hostující režisér Robert Gordon obsadit dobré představitele.

Obor muzikálového herectví v Brně si coby jediný v republice může vybírat to nejlepší nejen od nás, ale také ze Slovenska. A to je pro obsazení tohoto muzikálu obzvlášť přínosné.

Ritu a jejího muže tak na opravdu profesionální úrovni ztvárnila Lucia Jagerčíková a Peter Pecha a pěvecky i herecky se perfektně předvedla také další slovenská studentka Natália Hatalová v roli "roztomilé mrchy" Precious.

Tanečně a herecky byli skvělí rovněž Jan Brožek s Barborou Remišovou v rolích ctižádostivých sourozeneckých partnerů. A třešničkou na dortu je nepřehlédnutelně talentovaný přírodní živel Venduly Příhodové v roli živočišné Shelby Stevensonové.

Jediné, co neúměrně zpomaluje děj, jsou rádoby "artistické" a navíc velmi nevyrovnané výkony studentů, kteří do Brna přijeli z kdekterého koutu Evropy v rámci programu Erasmus. Jejich výstupy navíc natáhly děj do tříhodinové délky. A to je i u skvělého muzikálu s velmi dobrou živou kapelou přece jen hodně.

Hodnocení: 85 %