Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Radek Miča, MAFRA

Dluhy Dopravnímu podniku může soud spojit v jedno řízení. Ušetří desítky tisíc

  • 3
Nezaplatí-li černí pasažéři brněnských tramvají včas pokuty za pár tisíc, hrozí, že ponesou náklady exekučních řízení ve výši několika desítek tisíc. Přitom jim snadno může pomoci soud. Ten má právo sjednotit několik řízení do jediného a dlužníkovi tak výdaje ušetřit.

Pedagožka z Vysokého učení technického v Brně, která si nepřeje být jmenována, dlužila Dopravnímu podniku dvě pokuty a jeden nedoplatek. Dohromady necelé dva a půl tisíce korun.

Právník brněnského Dopravního podniku Ondřej Adametz ovšem navrhl v každé ze tří záležitostí exekuční řízení zvlášť. Náklady na každé z nich přesahují deset tisíc korun. Přitom neexistuje důvod, proč by celá záležitost nemohla být vyřešena v jednom řízení.

Ze stokorunových nedoplatků statisícové dluhy

"Nezaplatit pokuty včas z mé strany není nic jiného než hloupost, za kterou je nutno nést odpovědnost. Jinou věcí ovšem je, že advokát dopravního podniku částku rozdělil do samostatných návrhů," popisuje svou zkušenost žena, která tak jenom na nákladech měla uhradit třicet sedm tisíc.

"Exekutor mi sdělil, že mám být ráda, protože jsou lidé, kteří mají stokorunové nedoplatky rozděleny do desíti exekucí, tedy dluží jen na nákladech přes sto tisíc," dodala.

Zástupci Dopravního podniku se od způsobu vymáhání pohledávek distancují. "To, jak vymáhání peněz probíhá, nijak nekontrolujeme. Je to vnitřní záležitostí exekutorské komory. Dopravní podnik si k dlužným částkám neúčtuje žádné úroky," uvedla jeho mluvčí Hana Pohanová.

Vše tak závisí na právní firmě, které Dopravní podnik své pohledávky dál podstupuje. V tomto případě Ondřeji Adamtzovi. V další fázi pak mohl exekuční návrh sjednotit i sám exekutor. Podle zákona ovšem jej, ani Adamtze k tomu nikdo nemůže nutit.

Sjednocení pohledávek je věcí morálky, zákon na ně nepamatuje

Pedagožka se ovšem nehodlala vzdát a požádala soud o sjednocení exekučních řízení do jednoho. A ten jí vyhověl, i když k žádnému porušení zákona nedošlo.

"Není to pochybení exekutora. Zákon mu nic takového neukládá. Samozřejmě, že zde je i apel na jeho všeobecnou morálku, aby řízení spojoval a zbytečně nenavyšoval náklady," uvedl soudce městského soudu v Brně Roman Kiš.

"Pokud se podobný případ ke mně dostane, okamžitě rozhodnu o sjednocení," dodal.

Pedagožka a matka tří dětí musí ale mezitím uživit rodinu, zaplatit nájem a všechny potřebné účty. Z obstavených kont jí banka jednorázově poskytla pouze dvojnásobek životního minima, na který má nárok.

Exekutor Jaroslav Homola podle vysokoškolské učitelky záměrně celý proces protahuje. Soud totiž usnesení o sjednocení řízení odešle exekutorovi a ten je musí přeposlat účastníkům řízení. S jejich doručením nabývá rozhodnutí právní moci. Doposud tak ovšem neučinil, protože zákon žádnou stanovenou lhůtu nepřikazuje.

"Exekutor nesmí svým jednáním více poškozovat dlužníka, což se v mém případě děje. V podstatě nyní dlužím jen osm tisíc, mám však zablokované účty na skoro čtyři a třicet tisíc," dodává žena z Brna, která zvažuje podání stížnosti na jednání advokáta Adamtze.

Zástupci exekutorského úřadu Jaroslava Homoly se k případu odmítají vyjadřovat. "Nic vám bohužel nemohu říct. O všech exekučních záležitostech máme povinnost mlčet," říká koncipient Jan Týče.

Ve vymáhání nezaplacených pokut a nedoplatků se točí velké peníze

Zabývat se výběrem pohledávek pro Dopravní podnik je přitom výnosný byznys. Podle Pohanové řešili exekutoři mezi léty 1995 až 2005 přes padesát tisíc pohledávek. Výkonem jsou pověřeni dva brněnští exekutoři.

"Je ale třeba zdůraznit, že každý cestující, pokud dostane pokutu a neuhradí ji na místě, dostane poučení, jak a v jakých termínech je možné pokutu uhradit. Pokud tak neučiní, sám se svým jednáním vystavuje nepříjemnostem," varuje Pohanová.

,