Třicetiletý Vít Vrba z Brna už vlastní "jen" šedesát procent firmy Westcom, kterou před deseti lety založil. Díky projektu jednoduché tvorby webových stránek Webnode.com koupil 40 procent firmy švýcarský investor. Malá firma z Jihomoravského inovačního centra teď zaútočí na světové internetové portály. A místo desítek milionů korun by se brzy mohly začít sypat dolary.
Jak na vás přišli zrovna Švýcaři?
Našli si nás sami. Po dvou schůzkách jsme se domluvili, bylo to hrozně rychlé. Navíc se skloubilo vše, co jsme chtěli. Peníze, kontakty a know-how, takže to bylo ideální.
Nákup čtyřicetiprocentního podílu ale není váš konečný sen.
To není. Teď teprve pořádně začínáme. Firma jako Google by měla být finální kupec projektu, který by koupil hotový projekt s miliony uživatelů.
Jak toho chcete dosáhnout?
Nejprve se musíme dostat na mezinárodní trhy. To už bychom nebyli schopni zvládnout jen vlastními silami.
Jaká země je nejdůležitější?
Spojené státy jsou velmi důležité. Ale my jsme hodně úspěšní ve španělsky a portugalsky mluvících zemích, aniž bychom se o to snažili. Máme asi patnáct procent španělsky mluvících uživatelů a deset procent z Brazílie. Chceme se proto primárně zaměřit na tyto země. Do USA se totiž strašně těžko proniká. Jak nesídlíte na západním pobřeží, nejlépe v San Francisku, americká média se s vámi nebaví. Zajímavá je pro nás i Čína.
Jak uživatele získáváte?
Reklamou to rozhodně nebude, ta uživatele obtěžuje. Základní služba tvorby stránek pomocí Webnode je zdarma a nadstandardní služby jsou placené. O ty má zájem jedno procento uživatelů, ale už teď nám bez problémů zaplatí celý provoz projektu. S přibývajícími uživateli stoupne i počet platících. Šlo jen o to zlomit mez prvních 100 tisíc uživatelů. To se nám v srpnu povedlo.
V čem je váš projekt jiný?
Pohybujeme se v extrémně konkurenčním prostředí. Programů na výrobu webových stránek jsou tisíce. Westcom se tím živil od roku 1998 a vždycky nám konkurovaly, i kromě velkých zavedených firem, dva tisíce studentů informatiky na brněnských vysokých školách. Nakonec jsme však přišli s řešením, které zvládnou lidé, kteří umí pracovat s Wordem. Když tu stránku vytváří, vidí, jak bude stránka vypadat, je interaktivní. Baví je to. Stránky na Webnode si dělají mladí nadšenci i senioři.
Jak dlouho se takový program vyrábí?
Začali jsme na tom pracovat před dvěma lety. Rok a půl trval vývoj aplikace. Původně nás to dělalo pět, teď sedm na plný úvazek. Bez podpory Jihomoravského inovačního centra (JIC) by to ale asi nešlo. Jsme jedna z prvních firem, která do inkubátoru vstoupila, a rostli jsme s ním. Byli jsme klasický studentský start-up. Já jsme začal podnikat už na škole. Tady ale byly první kanceláře, které jsme si pronajali. JIC pomáhal hlavně manažerským, ekonomickým a jiným školením a další výhodou byla výborná adresa, která je pro zákazníky i partnery znakem důvěryhodnosti. Když jsme přišli s Webnode, JIC nám pomáhal v oblasti kontaktování investorů. Nemusíte nikam telefonovat, jdete na domluvenou schůzku.
A teď jste milionář.
Není to tak, že bych nemusel do konce života pracovat. Investor přinesl peníze do firmy. Jasně, že to dělám pro peníze, ale primárně to dělám proto, že mě práce baví. Když chcete mít v něčem úspěch, musí vás ta práce prostě bavit.