Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Do Zastávky míří elektrické vlaky, lidem ale vadí protihlukové stěny

  • 25
Nejvytíženější železniční úsek linky S4 mezi Brnem a Zastávkou čeká modernizace. Už za tři roky by jím mohly ve špičce projíždět elektrické vlaky každou čtvrt hodinu. Některým lidem však vadí, že okolo tratě před jejich domy vyrostou protihlukové betonové stěny.

Práce na elektrifikaci více než dvaceti kilometrů tratě a na výstavbě druhé koleje na dosud jednokolejném úseku ze Střelic do Zastávky by měly začít v závěru příštího roku. Podle krajského koordinátora integrované dopravy jde aktuálně o nejdůležitější akci v oblasti modernizace železnice v regionu.

"Stávající zastaralá a kapacitně nedostatečná trať je příčinou častých zpoždění vlaků a brzdou ve zvyšování počtu spojů. Po dokončení stavby očekáváme výrazné zpřesnění a zrychlení provozu," říká Květoslav Havlík z Kordisu. Pokud podle něj bude potřeba, ve špičce pojedou vlaky v intervalu 15 minut.

Betonovou zeď před domem mnozí nechtějí

Nyní probíhá územní řízení, při němž stavbaři zapracovávají připomínky obcí. Řeší se především protihluková opatření, která jsou nařízena ze zákona. Připomínky mají zejména obyvatelé Tetčic.

"Ne všichni občané bydlící podél tratě chtějí mít před domem betonovou zeď," vysvětluje starosta obce Martin Ambros. Jak však dodává Martin Bouška ze stavebního úřadu v Rosicích, nejde jen o zástavbu v těsné blízkosti železnice. "Hlukové limity se týkají i obytné zóny na tetčickém kopci," upozornil.

Přestože existuje přibližně patnáct druhů protihlukových stěn, Správa železniční dopravní cesty jako investor upřednostňuje ty betonové. "Ze zkušeností víme, že nejlépe odolávají vlivům počasí a nájezdům vandalů," sděluje mluvčí Pavel Halla.

Jak doufá, zpracování veškeré dokumentace, která bude důležitá i pro soutěž na zhotovitele stavby, se stihne do června příštího roku. Samotné zahájení prací by mělo nastat na jeho konci.

"Náklady na přestavbu tratě dosáhnou 4,1 miliardy korun. Předpokládaný příspěvek z evropských fondů činí asi 2,9 miliardy," řekl Martin Novák z ministerstva dopravy.

Místo modernizovaných vlaků staré pantografy

"Vlakem jezdím do práce každý den. Ke zpoždění dochází především tehdy, když se stane nějaká mimořádnost. Například před nedávnem skončila pod vlakem nějaká žena a muselo se přesedat do autobusů," popisuje své zkušenosti Martin Gotzmann z Rosic, který plánovanou modernizaci vítá.

Cestující v osobních vlacích z Brna směrem na Třebíč dnes mohou využívat modernizované motorové a přívěsné vozy. Se zahájením elektrického provozu by však museli přesednout do desítky let starých pantografů. Jihomoravský kraj se totiž rozhodl vložit veškeré peníze z regionálních operačních programů do obnovy brněnských tramvají.

Zlepšování komfortu ve vlacích tak jde pomaleji než v jiných regionech, protože je financují samotné dráhy. "Ještě letos chystáme vypsat výběrové řízení na dodavatele sedmi regionálních jednopodlažních vlaků pro Jihomoravský kraj. V tuto chvíli ale nelze říci, zda by se objevily také na elektrifikované trati do Zastávky u Brna," konstatuje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.