Slavnostní proražení Královopolských tunelů

Slavnostní proražení Královopolských tunelů | foto: Radek Miča, MAFRA

Dobrovského tunely spojily městské části

  • 15
Z Králova Pole do Žabovřesk se lze od čtvrtka dostat pod zemským povrchem. Brněnský primátor Roman Onderka totiž slavnostně prorazil tunel Dobrovského. Stavba, která se od původního plánu prodražila o více než miliardu korun, se tak dostala do závěrečné fáze.

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Alfreda Brunclíka narostly náklady na stavbu tunelů z původně odhadované částky přesahující pět miliard na nynější odhad šest a půl miliardy korun.

Zdůraznil ovšem, že odhadovaná cena je bez DPH, a že nezahrnuje další dopravní stavby, jako je Svitavská radiála, osmisměrná křižovatka, jejíž rozpočet je více než miliarda korun. Ta má vyrůst na ulici Sportovní a navázat na výjezd z tunelů.

Hrozilo narušení statiky okolních domů

Stavbu tunelů podle Brunclíka výrazně prodražily především technické potíže. "Původní technologie se ukázala riskantní. Navýšení ceny tak nakonec způsobila nová stavební metoda, pro kterou jsme se rozhodli po jednání projektantů," vysvětlil Brunclík.

Nová technika byla podle něj nutná především kvůli zajištění bezpečnosti pracovníků a okolí stavby. "Na místě vznikla poklesová kotlina a hrozilo porušení statiky domů, takže bylo použito speciální techniky, na základě které se celé okolí zadrželo na úrovni," uvedl Brunclík.

Příčinou vzniku kotliny jsou podle Brunclíka komplikované geologické podmínky a to, že stavba tunelu vede pouhých šest až dvacet metrů pod povrchem.

Obyvatelé Žabovřesk se bojí hluku a zplodin

Stavbu nekomplikuje ale jen nebezpečí porušení statiky domů stojících nad tunely. Stavitelé museli často čelit také protestům občanů bydlících u výjezdového portálu v Žabovřeskách.

Obyvatelé tamních domů si dlouhodobě stěžují na hluk a zvýšené hladiny výfukových zplodin. "Naše obava je, že plánovaná protihluková opatření budou neúčinná. Stojí tam čtrnáctipatrové domy a ty dost dobře proti hluku žádnými bariérami chránit nejde," řekl předseda občanského sdružení Velký městský okruh Karel Štěpaník.

První auta v tunelech? Možná už příští rok

Než Královopolskými tunely projedou první auta, bude ještě nějakou dobu trvat. Podle Brunclíka minimálně do příštího roku. "Pokud jde ovšem o Svitavskou radiálu, tak bych byl s tou prognózou opatrnější," vyjádřil se o dopravní křižovatce, která má vzniknout u výjezdu z tunelů.

Bez Svitavské radiály nemají ovšem tunely na co navázat. "Radiálu je nutné dokončit současně se stavbou tunelů. Ty totiž budou jejím prostřednictvím připojeny ke stávající silniční síti," uvedl dříve mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Roman Kluzák.

Kompletní dokončení nejen tunelů, ale i s nimi souvisejících dopravních staveb, je naplánováno na rok květen 2014.

Královopolské, neboli Dobrovského tunely mají po dokončení spojit ulice Žabovřesská a Sportovní a jsou významnou součástí budovaného Velkého městského okruhu. Další stavbou je přemostění řeky Svitavy na Tomkově náměstí nebo propojení mimoúrovňových křižovatek na ulicích Hlinky a Kníničská.