Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dobrovského tunely v Brně pojmou tisíce aut, podívejte se dovnitř

  9:12aktualizováno  9:12
Vedle odsunu nádraží jsou tunely Dobrovského nejdiskutovanější stavbou v Brně. Zatím tudy projíždějí míchačky s betonem a stovkami metrů podzemí procházejí stavbaři v helmách, už za rok a půl se tunely stanou jednou z hlavních dopravních tepen krajského města.

Až stavební práce na tunelech Dobrovského skončí, budou se pod zemí prohánět tisíce aut. | foto: Ondřej SurýMF DNES

MF DNES měla poprvé příležitost projít více než kilometr dlouhou chodbou, kudy už příští rok budou proudit tisíce aut. Redaktorka a fotograf se dostali až do šestadvacetimetrové hloubky devítimiliardové stavby oficiáloně nazvané jako Královopolský tunel.

Stavební práce na tunelech Dobrovského pokračují, už za rok a půl se mají tunely prohánět tisíce aut.
Stavební práce na tunelech Dobrovského pokračují, už za rok a půl se mají tunely prohánět tisíce aut.
Stavební práce na tunelech Dobrovského pokračují, už za rok a půl se mají tunely prohánět tisíce aut.

Ředitel výstavby Vladimír Macík prohlídku zahájil u křižovatky Svitavská radiála v Králově Poli. "Tady zrovna budujeme protivztlakovou vanu, která zabrání zaplavení, kdyby se zvedla Ponávka," ukazuje Macík na betonové obrysy, které obklopují ústí tunelů.

Návštěvník si připadá jako v jeskyni, jen netopýři na stěnách chybí

Na stavbě pracuje tři sta dvacet lidí. Na nejnižším místě vedou tunely šestadvacet metrů pod zemí. "Chodníky po stranách už jsou téměř hotové. Také doděláváme betonování silnice, na kterou už pak přijde jen cementobetonový krunýř," říká Macík a ukazuje rukou asi do výše pasu, jak vysoko silnice povede.

Stavební práce na tunelech Dobrovského pokračují, už za rok a půl se mají tunely prohánět tisíce aut.
Stavební práce na tunelech Dobrovského pokračují, už za rok a půl se mají tunely prohánět tisíce aut.
Stavební práce na tunelech Dobrovského pokračují, už za rok a půl se mají tunely prohánět tisíce aut.

Oba tunely jsou mezi sebou na čtyřech místech propojené asi dva metry širokými chodbami, které budou sloužit k evakuaci.

"Na požární bezpečnost jsme kladli velký důraz. Použili jsme například speciální beton, který v žáru neoprýskává. Pokud by se při nehodě vylila nafta, speciální zátky v kanalizaci zabrání jejímu rozšíření," vyjmenovává Macík.

Stavba se kvůli žalobě protáhne asi o tři čtvrtě roku

Směrem k Hradecké křižovatce se zvětšuje sklon silnice. Řidiči to ani nepoznají.

Dobrovského tunely v Brně tvoří důležitou dopravní tepnu v krajském městě.

Dobrovského tunely v Brně tvoří důležitou dopravní tepnu v krajském městě.

Tunely loni v zimě přišly o stavební povolení kvůli žalobě občanského sdružení VMO Brno. To upozorňuje na to, že po uvedení do provozu stavba nebude splňovat hlukové limity v posledních dvou patrech domů na Voroněžské.

Stavební práce na tunelech Dobrovského pokračují, už za rok a půl se mají tunely prohánět tisíce aut.
Stavební práce na tunelech Dobrovského pokračují, už za rok a půl se mají tunely prohánět tisíce aut (na snímku ředitel výstavby Vladimír Macík).

"Zdrží nás to asi o tři čtvrtě roku, protože například části připojovacích silnicí se v zimě stavět nemohou," poukázal Macík na to, že řidiči budou muset oproti původnímu plánu tunely objíždět Žabovřeskami a Královým Polem ještě jednu zimu navíc.

Ministerstvo dopravy vypracovalo nový posudek hlukové zátěže, vydalo nové stavební povolení a v březnu se na staveniště vrátili dělníci. Zástupci VMO Brno však nejsou s posudkem spokojeni.

"Ministerstvo neudělalo žádné změny, takže zvažujeme novou žalobu. Měl bych se sejít na jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic, a pokud se do konce dubna nedomluvíme, zřejmě ji znovu podám," naznačil včera předseda občanského sdružení Karel Štěpaník.

Jestli může Městský soud v Praze stavbu opět zastavit, není jisté. Minule trvalo tři roky, než žalobu sdružení projednal. Tunely Dobrovského by se řidičům mohly otevřít už v září příštího roku.

Na projekt obří křižovatky s názvem Svitavská radiála přímo navazují tunely Dobrovského. Do nich má ústit jeden z výjezdů. Řidiči projedou pod zemí z Králova Pole do Žabovřesk
Na projekt obří křižovatky s názvem Svitavská radiála přímo navazují tunely Dobrovského. Do nich má ústit jeden z výjezdů. Řidiči projedou pod zemí z Králova Pole do Žabovřesk
Na projekt obří křižovatky s názvem Svitavská radiála přímo navazují tunely Dobrovského. Do nich má ústit jeden z výjezdů. Řidiči projedou pod zemí z Králova Pole do Žabovřesk




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Muž zapálil na kole sedlo. Kamarádi nevěřili, že může hořet
VIDEO: Šedesátník zapálil sedlo cizího kola, vsadil se s kamarády

Neobvyklé oznámení dostali v úterý v noci brněnští strážníci. Zavolal jim pracovník úklidové služby, že na hlavním nádraží hoří jízdní kolo. Ukázalo se, že ho...  celý článek

Na hlavním silničním tahu u Černé Hory opravují most, silniční doprava je proto...
Experti našli řešení, jak ulevit řidičům u Černé Hory. Most podepřou

Lidem z Černé Hory se alespoň na pár měsíců částečně uleví. Dvoutisícový městys na Blanensku totiž poslední týdny zažívá dopravní nápor. Po úzké ulici zde...  celý článek

k řece Svitavě v Brně se chodí relaxovat. V budoucnu se v části toku zlepší...
Po nábřeží Svratky je čas i na Svitavu, volají organizátoři festivalu

Zatímco nábřeží Svratky blízko centra Brna čeká, až jej začnou opravovat podle návrhu architekta Ivana Rullera, Svitavě se moc pozornosti nedostává. Pořadatelé...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.