Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Politik v roli novináře. Pořadatel MotoGP kritizuje dokument České televize

  13:01aktualizováno  13:01
Firma Automotodrom, pořadatel brněnského MotoGP, tvrdě kritizuje dokument České televize Cena Velké ceny. Jeho autor Robin Kvapil je zároveň brněnským politikem za Žít Brno a Velkou cenu dlouhodobě kritizuje. Automotodrom chce proti pořadu podniknout právní kroky.

Ilustrační snímek | foto:  David Neff, MAFRA

Diváky jednoho z prosincových pořadů na kanálu ČT2 uvítal záběr brněnského zastupitele za zelené Mojmíra Vlašína. Na pozadí zurčící Helenčiny studánky v blízkosti Masarykova okruhu tvrdě kritizuje Velkou cenu a transparentnost firmy Automotodrom, která ji doteď pořádala.

Už dříve mimo jiné prohlásil, že okruh by bylo nejlepší rozbít a nechat zarůst lesem. V podobně kritickém duchu k závodu se nese většina půlhodinového dokumentu.

Pořad nazvaný Cena Velké ceny z cyklu Nedej se prezentuje veřejnoprávní Česká televize jako „Hodinový blok občanské a investigativní žurnalistiky o životním prostředí“. Co se ale diváci z pořadu nedozvěděli, je, že žurnalista Robin Kvapil, který pořad natočil, je zároveň brněnským politikem za Žít Brno a Velkou cenu také dlouhodobě kritizuje.

Televize se vyjádřila až po urgencích

Automotodrom nyní sdělil, že chce podniknout proti pořadu právní kroky. Může si stěžovat u vedení televize, ale i podat trestní oznámení. „Pan Kvapil se v roli novináře vypořádává s politickými oponenty,“ kritizoval výsledný dokument mluvčí Masarykova okruhu Jiří Smetana.

Pořad se přitom nelíbil ani spolustraníkovi Kvapila a náměstkovi primátora Matěji Hollanovi.

„Dokument pokládám za velmi neférový, jen manipuluje s daty a nic zajímavého nepřináší. Z hlediska investigativy je to špatně odvedená práce. Fakta jsou účelově vybrána a poskládána tak, aby to vypadalo, že je tam něco podivného,“ prohlásil Hollan.

Autor dokumentu Robin Kvapil.

Autor dokumentu Robin Kvapil.

Česká televize je ale přesvědčená, že dokument je v pořádku. Vyjádření MF DNES poslala až po třech týdnech a opakovaných urgencích.

„Robin Kvapil plní v pořadu roli dokumentaristy, který se snaží rozkrýt mechanismus rozhodování ve věci podpory akce z veřejných prostředků a řeší dostupnost informací,“ konstatoval kreativní producent celého cyklu Nedej se Petr Kubica.

Dostupnost informací ale podle Automotodromu není tak špatná, jak Kvapil v dokumentu zachycuje. Podle tvrzení Smetany totiž firma v pořadu nedostala možnost se vyjádřit.

„Pan Kvapil nás s žádostí sice oslovil, ale po tom, co jsme se domluvili, že zašle otázky na majitele Karla Abrahama, přestal komunikovat,“ tvrdí Smetana.

Není to střet zájmů, hájí se autor dokumentu

Kvapil se vyjádření Abrahama podle dalších záběrů dokumentu rozhodl získat tak, že zazvonil u jeho domu. V pořadu je také zachyceno, jak se v době konání MotoGP bez novinářské akreditace, kterou sám španělský promotér Dorna vyžaduje, snaží proniknout do areálu okruhu.

Do dokumentu nakonec zahrnul starou debatu vystřiženou ze zpravodajství ČT s ředitelkou Automotodromu Ivanou Ulmanovou.

Kvapil považuje dokument za korektní, protože Ulmanové prostor dal. A jako novinář a politik prý ve střetu zájmů není.

„To, že jsem zastupitel městské části, neznamená, že se přestanu živit jako dokumentarista. Není to v rozporu s etickým kodexem ČT, navíc mě plat v řádu stokorun měsíčně, který jako politik mám, neuživí. Pokud má někdo z Automotodromu pocit, že zazněla jakákoliv nepravda, ať podá trestní oznámení. Těším se na následnou hlubší diskusi o celé struktuře Velké ceny a o fungování lidí, kteří ji mnoho let vedli,“ řekl Kvapil.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.