Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petra Škraňková, iDNES.cz

Moravská Šanghaj. Autem se Břeclaví projet nedá, místní sedají na kola

  • 17
Tisíce osobních aut projíždí denně průtahem Břeclaví. Mezi nimi kličkují cyklisté, kvůli nimž se městu přezdívá moravská Šanghaj. Jinou možnost nemají, alternativní spojnice mezi městskými částmi totiž neexistuje.

Úlevou by mohla být dlouho plánovaná lávka přes Dyji z městské části Stará Břeclav do centra města. Z vytíženého průtahu městem by měla odklonit alespoň cyklisty.

Že stále víc Břeclavanů přesedá na kola, není nic divného. Na bicyklu totiž projedou městem podstatně rychleji než autem. Denně tady stovky řidičů stojí v kolonách a denně je ucpaný i kruhový objezd na vjezdu do města od Hodonína.

U toho se objevily papírové cedule s piktogramem blikajících směrovek, které mají lidi naučit z křižovatky vyjíždět.

„Někdy ze zapomnětlivosti, někdy z pocitu ‚však já nemusím‘ lidi na výjezdu na kruháči neblinkrují. Zpomalují tím dopravu na celé cestě ven z města. Značky ‚při výjezdu blinkruj‘ jsou běžné například v Rakousku, kde řidičům připomínají pravidla provozu na kruhovém objezdu,“ zdůvodnili svůj pokus zlepšit průjezdnost křižovatky Mladí a neklidní, nejmladší strana břeclavského zastupitelstva.

Výstavbu lávky komplikují práce na hrázích

Zmiňovaná lávka nad splavem, která by pomohla aspoň cyklistům, je už na papíře namalovaná. Podle místostarosty Svatopluka Pěčka (ANO) má na ni město zatím zpracovanou studii. Stát by měla zhruba dvacet milionů korun.

Výstavbu by ovšem mohla zkomplikovat protipovodňová opatření. Povodí Moravy v Břeclavi právě teď za 40 milionů korun opravuje a navyšuje hráze.

„Práce na hrázích jsou prováděné z dotace. Kdybychom chtěli stavět lávku, sáhli bychom do hráze a tím bychom porušili dotační podmínky,“ podotýká Pěček.

Generální ředitel Povodí Moravy Jan Hodovský se proto pokouší u poskytovatele dotace, tedy ministerstva zemědělství, vyjednat výjimku. Odezvu ale Břeclav zatím nemá.

O stavbu lávky přitom hodně stojí. Naváže totiž na vznikající cyklostezky na vrcholcích hrází. „Vrchol opravovaných hrází bude opatřen asfaltem a díky tomu vznikne pro cyklisty propojení všech městských částí mimo hlavní dopravní tepnu,“ poznamenal místostarosta.