Po přesunutí zastávek autobusů a trolejbusů u brněnského Pavilonu Anthropos lidé, kteří zde přestupují, nekontrolovaně přebíhají silnici mezi auty. Město tu chce nainstalovat semafory. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Na křižovatce u Anthroposu vládne chaos, lidé přebíhají mezi auty

  • 15
Dopravě v okolí přesunutých zastávek ve Veslařské ulici v Brně vládne chaos. Chodci přebíhají mezi auty a hrozí, že je řidiči srazí. Město chce na křižovatce zřídit semafory a upravit přechody.

Do brněnského Anthroposu jezdí lidé za poznáním a zábavou, přejít křižovatku v těsné blízkosti autobusových a trolejbusových zastávek ve Veslařské ulici v městské části Jundrov je ale pro chodce spíše horor.

Řidiči se často neuspořádaně předjíždějí a přestupující lidé pak kličkují mezi přechody a auty. Problémy začaly s přesunutím zastávek blíž k Anthroposu, což zvýšilo pěší provoz na poměrně frekventované křižovatce, na které však nejsou semafory. Chodcům tu jde o zdraví, řidiči se zase bojí, že někoho srazí.

Nebezpečné přecházení

„Když před rokem a půl posunuli zastávky blíž k Anthroposu, tak jsem byl rád, protože stíhám autobus. Předtím mně pravidelně ujížděl. Jenže téměř denně vidím, jak si chodci přecházejí, jak chtějí. Chodí přes silnici a procházejí kolem aut. Hazardují se životem,“ popsal situaci Brňan Josef Veselý, který u Anthroposu denně přestupuje.

Jako problematickou vnímá zastávku i Dopravní podnik města Brna (DPMB). „Z pohledu chodců není tato křižovatka ideální, ale zároveň tuto situaci nepovažujeme za kritickou. Víme, že magistrát připravuje stavební úpravy. Za změny budeme rádi,“ uvedla mluvčí DPMB Linda Hailichová.

Změny do konce roku

Magistrát slibuje, že do konce roku situaci vyřeší a začne se stavbou dvou semaforů. „Podklady k projektu už má k dispozici investiční odbor. Nyní vyhlásí výběrové řízení na firmu, která semafory a další úpravy v dopravě provede,“ informoval vedoucí odboru dopravy na magistrátu Vladimír Bielko. Kromě stavby semaforů nechá město také upravit přechody pro chodce a cyklisty.

Přidání semaforů u trolejbusových a autobusových zastávek bude prospěšné i podle Josefa Andrese z Centra dopravního výzkumu, který je vedoucím oblasti hloubkové analýzy dopravních nehod.

„Nemáme jinak s tímto místem negativní zkušenosti. Jen jednou jsme tam řešili dopravní nehodu, kdy jeden z řidičů nedodržel přednost v jízdě,“ zavzpomínal Andres. Problémy potvrzují i samotní řidiči.

„Několikrát cestou z práce jsem málem přejel chodce. Utíkají mezi auty, pomalu se ani nerozhlédnou. Chtějí prostě stihnout autobus a je jim jedno, že se může stát neštěstí,“ posteskl si Pavel Skoupý, který si přeje změnu u zastávek co nejdříve.

Jarmila Bednářová má s chodci podobné zkušenosti. „Je to tradiční nešvar spěchajících lidí. Často vidím i důchodce, jak kličkují mezi auty. Na holi mají pověšenou tašku s nákupem. Hrůza. Vždycky se jen leknu a čekám, kdy mi spadne někdo pod auto. Doufám, že se situace do konce roku zlepší,“ věří Bednářová.

Na nepříznivou dopravní situaci po úpravě zastávek upozorňovali už dříve také policisté. „Naši dopravní specialisté navrhovali, aby na zastávce u Anthroposu stály jen noční linky. Jejich celodenní využívání je s ohledem na bezpečnost a plynulost provozu nevhodné,“ řekla policejní mluvčí Andrea Straková.

Oprava tunelů zvýší provoz, pomoci má zelená vlna

Další komplikací na tomto místě však může být oprava nedalekého Pisáreckého tunelu, která začne v srpnu (o opravách tunelů čtěte zde). Starostka Jundrova Ivana Fajnorová se obává, že po jeho uzavření bude dopravní situace u Anthroposu nesnesitelná.

„Už nyní ráno kolem osmé a deváté hodiny a odpoledne po čtvrté hodině se dá jen těžce projet. Tvoří se kolony a například silnice k Pisárkám je ucpaná auty,“ přiblížila situaci Fajnorová. Bielko ale ubezpečil, že uzavření tunelu řidiči téměř nepocítí. „Máme takzvanou zelenou vlnu. To znamená, že křižovatky jsou seřízené tak, aby doprava byla plynulá. Rekonstrukce by měla být hotová do konce roku,“ tvrdí Bielko.

Jeden z místních na zasedání zastupitelstva navrhoval, aby směr na Pisárky rozšířilo město o pravý jízdní pruh. „Tato žádost je neoficiální. Myslím, že by to mohlo dopravě pomoci. Tak stojí auta jedoucí rovně a doprava v jednom pruhu. Kvůli stavbě semaforů je ale toto řešení už zbytečné,“ míní starostka.