Centrum města bude rozdělené do čtyř zón, z toho jedné pěší. Na vjezdech do...

Centrum města bude rozdělené do čtyř zón, z toho jedné pěší. Na vjezdech do nich budou SPZ aut snímat kamery, na výjezdech pak budou řidiče pouštět ven závory. Ty budou chybět jen v Masarykově a Rašínově ulici. | foto: Magistrát města Brna

Řidiče v centru Brna čekají kamery a závory. Systém zvýhodní rezidenty

  • 58
V lednu příštího roku nastane v centru Brna malá dopravní revoluce. Jejími nástroji budou složitý kamerový systém a také závory v ulicích na okrajích historického jádra. A cíle? Usnadnit parkování místním. Omezit počet aut v pěší zóně. A přesvědčit řidiče, aby využívali parkovací domy.

Změna se výrazně dotkne všech, kteří vjíždějí do ulic ohraničených malým městským okruhem.

„Historické centrum města rozdělíme do několika jednosměrných zón. Na vjezdu do každé z nich bude kamera, která bude snímat registrační značku auta. Automatický systém poté pozná, jestli jde o vozidlo rezidenta z této zóny, zásobování, či vozidlo návštěvníka hledajícího parkování. U výjezdu budou závory a systém podle registrační značky vyhodnotí, o jaké vozidlo s jakým povolením se jednalo. Poté spočítá, kolik času řidič v této zóně strávil a zda musí něco zaplatit,“ vysvětlil princip připravovaného systému náměstek brněnského primátora Richard Mrázek (ANO), který má dopravu a parkování ve své kompetenci.

Podnikatelé z centra ovšem mají z nového systému, který vyjde na zhruba 30 milionů korun, obavy.

„Nedokážu si představit, jak to bude se zásobováním. Udělají z toho mrtvé centrum, lidé už tak jezdí radši do Olympie,“ myslí si Gabriela Daňková z butiku Matýsek v Jezuitské ulici.

Závory budou na třech místech, kamery i na pěší zóně

Kvůli systému se také změní směr jízdy v některých ulicích. Kamery budou snímat registrační značky aut, která budou vjíždět do centra Novobranskou, Jezuitskou, Dominikánskou a Biskupskou ulicí. Závory budou při výjezdech ulicemi Orlí, Dvořákova a Veselá.

Do systému spadá také pěší zóna v ulicích Masarykova a Rašínova, do níž lidé vjíždějí nebo vyjíždějí od hlavního nádraží a z Moravského náměstí. Jelikož však jimi projíždějí i tramvaje, nebudou uzavřené závorami, pouze střežené kamerami.

S kamerami a závorami bude propojená databáze. Ta podle registračních značek zaeviduje vozidla do tří kategorií. Rezidenti budou moci svá auta nechávat na vyhrazených místech.

Poplatky se na ně nevztahují. Druhou skupinou jsou abonenti - lidé a firmy, jež mají svá místa předplacená. Tou třetí skupinou jsou zásobovací vozy s povoleným vjezdem do centra v předem stanovených hodinách.

Pro řidiče, kteří nespadají do žádné z těchto skupin, bude výhodnější nechat auto v některém z parkovacích domů. Do podzemních garáží u Janáčkova divadla se jich vejde 390. V době spuštění systému už bude v provozu také parkovací dům v Panenské ulici se stejnou kapacitou a nyní se ještě staví podzemní garáže v ulici Besední, v nichž se počítá zhruba s dvěma sty místy.

„Automobily parkující na ulicích zaplatí za první hodinu levnější tarif a s nárůstem času poroste i cena. V parkovacích domech to bude přesně naopak,“ upozornil Mrázek. Konkrétní ceny ale město ještě nestanovilo.

Lidé, kteří centrem města pouze projedou, se nemusejí obávat, že by se na ně poplatky vztahovaly. „Systém jim tak umožní například vysadit spolucestujícího u jeho domu či obchodu. Platit za vjezd nebudou ani ve chvíli, kdy nenajdou parkovací místo a z centra města kvůli tomu obratem odjedou,“ sdělil vedoucí odboru brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Místo bude možné přenechat návštěvě

Firma nebo rezident také může uvolnit své místo například návštěvě. „Z těchto důvodů budou moct prostřednictvím mobilního přístupu změnit SPZ nahlášenou k parkovacímu místu,“ vysvětlil generální ředitel Brněnských komunikací Luděk Borový.

„Z hlediska zásobování to bude složitější. Z jedné pěší zóny jsem utekla, tak ji udělají z celého centra,“ postěžovala si Bětuše Sutorý, majitelka půjčovny obleků Ceremoni, již přestěhovala z Orlí do Dvořákovy ulice. Naopak Martin Kotouček, který bydlí poblíž Zelného trhu, vítá, že by se mohl snížit provoz v centru města.

„Na druhou stranu, aby se babička s dědou, když k nám přijedou na návštěvu, probojovávali přes závory a kamery, to mi přijde přehnané.“

Kromě parkování má systém omezit i provoz aut v pěší zóně. Jak před časem popisovala MF DNES, projíždí například Masarykovou ulicí přes den stovky aut a lidé ji tak ani nevnímají jako prostor primárně určený pro chodce.

V současné době uděluje výjimky pro vjezd do pěší zóny magistrátní odbor dopravy. Povolení je ale obtížné kontrolovat a často se porušují.