Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Jednoznačný viník dopravního kolapsu v Brně neexistuje, tvrdí úředníci

  • 58
Kvůli nesčetným uzavírkám na dálnicích a krajských i městských silnicích je v posledních dnech doprava v okolí Brna neúnosná. V sobotu z parkoviště nákupního centra Olympia trval výjezd až pět hodin. Diskuse sociálních sítí plní rozhořčené příspěvky. Lidé se ptají, kdo za to může. Podle úřadů to ale rozhodně není jeden konkrétní viník.

„To co udělali letos s opravami silnic v Brně, to je katastrofa. Rád bych potkal člověka, který je osobně odpovědný za povolení tolika uzavírek současně,“ psal jeden ze čtenářů IDNES.cz.

Z diskuze na iDnes.cz

„A k čemu se platí mraky vyžírků na různých odborech a ředitelstvích dopravy, slovo koordinace zřejmě v životě neslyšeli. Anebo možná slyšeli, ale slovo arogance zřejmě slyšeli častěji.“

Jan Kudláček

Město, kraj i stát se při hledání odpovědi neustále odvolávají na to, že důvodem je nutnost vyčerpání státních i regionálních dotací z Evropské unie do konce tohoto roku.

Na to, proč se jim stavby nepodařilo lépe rozvrhnout, už tak jednoduchou odpověď ale nemají.

Problém je v koordinaci i v zákoně

„Stavební akce bez dopadu na provoz nelze dokonale zkoordinovat z několika důvodů. První z nich je časový pres, kdy musí být vše ukončeno do konce roku 2015. Druhým z nich je rozsáhlá stavební činnost jednotlivých investorů, jako je Ředitelství silnic a dálnic, Jihomoravský kraj nebo obce,“ vysvětlil náměstek pro dopravu Jihomoravského kraje Zdeněk Pavlík (ČSSD).

Dalším důvodem je podle něj také příliš komplikovaný zákon o veřejných zakázkách, podle něhož nejde přesně předvídat ukončení výběrového řízení na zhotovitele příslušné stavby, a tím i stanovení termínu jejího zahájení.

Z diskuze na iDnes.cz

At zijou dotace a jejich potreba je vycerpat do konce roku.Vsude stejny.Cely rok se na to s... a v poslednim kvartalu se musi opravit cela republika

David Zajdák

Podobně to vidí také Vladimír Bielko, vedoucí Odboru dopravy Magistrátu města Brna. Ten tvrdí, že situace, kdy se v ulicích na jihu města tvoří kolony, ani řešit nejde.

A to proto, že neexistuje žádná alternativní cesta, kterou by řidiči z dálnice D2 do Brna přijeli. „Jenže to je v kompetenci Ředitelství silnic a dálnic. Ne v naší,“ sdělil Bielko.

Ve městě je ale ještě v jednom směru uzavřená ulice Lidická. Auta ji musejí objíždět přes ulici Kounicova nebo Koliště, kvůli čemuž se tyto ulice také ucpávají. Člověku, který jede z dálnice D2, a pak projíždí těmito ulicemi v centru Brna, to může tak dost znepříjemnit den.

Doprava u Olympie je plynulá

„Brno desítky let spoléhalo na státní a krajské cesty a nebudovalo žádné svoje. Silnice Hněvkovského je na hranici kapacity, což nynější kolony jenom potvrzují,“ říká zastupitel městské části Brno-jih Pavel Reich (Zelená republika).

Z diskuze na iDnes.cz

Ti kdo plánovali opravy a objížďky v Brně a okolí by zasloužili za trest nosit ceduli s nápisem; ZA TO MŮŽU JÁ, protože rozkopat kus Brna, a prakticky celeou D1 kolem něho až k Vyškovu a objížďky rozkopat taky a k tomu ještě D2 tak to musely být opravdu hlavy.

Tomáš Macejka

„Město by mělo co nejdříve situaci řešit, tedy co nejdříve schválit a realizovat stavbu Bratislavské radiály, která tuto silnici odlehčí a dopravu přenese dále od oken obyvatel,“ myslí si zastupitel městské části Brno-jih Pavel Reich (Zelená republika).

Dobrou zprávu má vedení Olympie alespoň pro ty, kdo se rozhodnou toto obchodní centrum navštívit nebo jet kolem něj. Od neděle už je doprava plynulá. Vliv na to má především rozšíření objezdových pruhů na mostě přes dálnici D2 na silnici II/152 z jednoho na dva.

„Nicméně kvůli dalším uzavírkám by řidiči ještě do konce tohoto týdne s nějakým tím dopravním omezením počítat měli,“ uvedl ředitel Olympie Jan Pazour.