Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dopravní podnik slaví kulatiny. Historii lidem připomene speciální tramvaj

  18:51aktualizováno  18:51
Jízdenkový automat u zastávky už dnes nikoho nepřekvapí. Přístroj, který dnes cestující považují za samozřejmost, byl dříve v ulicích raritou. Brňané se s ním začali setkávat přesně před deseti lety. V době, kdy se začala psát nová kapitola v dějinách Dopravního podniku.

Dopravní podnik města Brna | foto: Archiv MF DNES

Společnost se tehdy změnila ze státní na akciovou.

Dopravce přistavil na brněnské náměstí Svobody takzvanou galerijní tramvaj. Uvnitř se mohli kolemjdoucí seznámit s nejvýznamnějšími milníky posledních deseti let, jak je vidí DPMB.

Reklamní panely připomněly například otevření provozní budovy v Novobranské ulici v roce 2001. Ve stejném roce se senioři nebo hůře pohybliví cestující mohli poprvé obrátit na bezplatné průvodce hromadnou dopravou, "DP asistenty".

Pro osoby vyššího věku, invalidy, ale i maminky s kočárky by mohlo být důležité i další číslo. "V roce 1998 jsme provozovali půl procenta nízkopodlažních vozidel. Konkrétně to byla čtyři," říká mluvčí Dopravního podniku Hana Pohanová. V loňském roce už jich městem jezdilo 186 a tvořila čtvrtinu celého vozového parku.

Služeb Dopravního podniku využívají Brňané pro cesty do školy, do práce i za zábavou. V budoucnu je budou vozit autobusy na stlačený zemní plyn, podnik plánuje pořídit i devět nových tramvají.

Zjednodušení cestování se možná dočkají obyvatelé Komárova, kde by mělo dojít k dalšímu rozvoji tramvajové trati. Koleje časem povedou zřejmě i k bohunické poliklinice a univerzitnímu kampusu.

Historií proveze tramvaj
Galerijní tramvaj se v pátek odpoledne se zájemci vydala na novou konečnou linek 12 a 13 u technologického parku. Ode dneška bude měsíc brázdit koleje moravské metropole v běžném provozu.

Paradoxně se jedná o vůz, do nějž není možné žádnými dveřmi vstoupit bezbariérově. Jen s odstupem jej proto z vozíčku pozorovala Jana Koldinská. Její manžel Roman Koldinský byl z přístupu dopravců zklamaný.  "To je typické. Se ženou se tam teď nedostaneme," zlobil se.

"Tento typ tramvaje využíváme jako galerijní vůz již několik let. Je to proto, že poskytuje větší plochu pro umístění propagačních materiálů," vysvětlila mluvčí Pohanová. Naopak s úsměvem se z vyjížďky vraceli manželé Crlovi. "Moc se nám to líbilo. Hlavně projížďka medláneckou vozovnou. Je tam teď všechno moderní. Půjdeme se podívat i na historické vozy," těšil se Miroslav Crla.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Věstonická venuše
Věstonickou venuši nejspíš zdobila ptačí pírka, vyčetli vědci ze skenu

Slavná Věstonická venuše byla původně patrně ozdobena ptačími pírky. Svědčí o tom čtyři vpichy na temeni hlavy, které nyní měli možnost analyzovat vědci díky...  celý článek

Společnost SAKO se stará o komunální odpad v Brně. Ročně spálí 248 tisíc tun...
Vědci vymysleli program pro největší spalovnu v Česku, vyrobí víc elektřiny

Když už musí odpadky do spalovny, ať na své poslední cestě poslouží co nejvíc a přesně. Brněnští vědci se tímto heslem řídili, když pro největší tuzemskou...  celý článek

Vězení (ilustrační foto)
Policisté dopadli muže, který přepadl pošty. Hrozí mu deset let za mřížemi

Až deset let hrozí jednačtyřicetiletému muži, který podle kriminalistů přepadl pošty v Brně a Mutěnicích na Hodonínsku. Dopadli ho v jedné z obcí na Brněnsku....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.