Petr Duchoň a Bolek Polívka - Petr Duchoň má štěk v divadle Bolka Polívky | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Duchoň hraje divadlo, jiní sází na spinning, party a koláčky

  • 3
Normálně se chová jako europoslanec, dokonce tak trochu vypadá jako europoslanec. V saku a kravatě, jen s decentními úsměvy na všechny strany. V pondělí večer však Petr Duchoň (ODS) oblékl kostým a v divadle Bolka Polívky si střihl divadelní roli.

Předvedl sice jen pár "štěků", jak říkají herci malým rolím, ale na pódiu byl hned několikrát. A to se necelý měsíc před volbami do Senátu, kam by Duchoň rád, počítá.

Mezi letošními kandidáty do Senátu není jediný, kdo se uchyluje k netradičním předvolebním praktikám. Například  vyškovský místostarosta Luboš Kadlec, který by také chtěl do Senátu, vsadil na stále oblíbenější sport - spinning -  a pořádal ve "svém" městě havajský maraton.

"Aby politik přitáhl voliče, dělá často věci, které by normálně nedělal," připouští politolog z brněnské Fakulty sociálních studií MU Lubomír Kopeček. Ale hrát divadlo nebo si jít zajezdit spinning je podle něj ještě v mezích jakéhosi standardu. "Je to taková lidštější a lidem bližší tvář," myslí si Kopeček.

Shánění voličů? I na Queer Parade
A výjimkou v hledání alternativ nejsou ani lídři kandidátek do krajských voleb. Například jednička jihomoravských zelených Kateřina Dubská se objevila na taneční party Creamfields nebo v průvodu gayů Queer Parade. Občanský demokrat Milan Venclík zase na ledě zahajuje 13 krasobruslařských turné.

Milan Venclík, kandidát ODS na post hejtmana Jihomoravského kraje

Ale ani na "klasiky", které potenciální voliči čekají, politici nezapomínají. Sociální demokraté rozdávají oranžové růže, ODS modré balonky. Lidovecký hejtman Stanislav Juránek oslovuje Jihomoravany domácími koláčky. "Je to běžný způsob oslovení voličů," říká Kopeček.

Politici tak už několik týdnů házejí udičky. Návnadu zvolil každý jinou. V intenzitě si ale nezadají. A tak se voliči asi občas hodně diví.
 
Někdo má Železného Zekona, někdo kluziště
Například "budoucí hejtman", jak sám sebe na billboardech tituluje lídr ČSSD Michal Hašek, se objevil na diskotéce v Tišnově se zpěvákem Michalem Davidem. Pár dní předtím přilákala ČSSD tisíce lidí na Zelný trh v Brně - díky vystoupení slovenské kapely Team. A na jejich mítincích je podporuje také známý Železný Zekon.

Šéf poslaneckého klubu ČSSD Michal Hašek.

"Lidé si mohou na jeho hlavě rozseknout polínko dřeva. Taky jsem štípal," pochlubil se Hašek. O tom, na co vsadili jeho soupeři, má přehled. "Vím, že ODS zve občany k ledu. Napadá mě k tomu jen Karel Havlíček Borovský a jeho báseň Nechoď, Vašku, s pány k ledu," vtipkuje Hašek.

Naráží na mobilní kluziště ODS, na kterém lídr Milan Venclík zahajuje krasobruslařskou show. Pojede s ní do 13 měst na jižní Moravě. "Je to kontaktní akce pro voliče, mohou se tam osobně potkat a promluvit si s politiky," hájí smysl akce mediální poradce ODS Peter Šovčík.

Na kontakt s lidmi vsadili všichni lídři. například hejtman Stanislav Juránek je svými koláčky a kávou pověstný. Zelení navštěvují akce "mladých", Venclík zase radnice.

Kandidátka na hejtmanku Kateřina Dubská
 
Lidé by se proto neměli vyděsit, když na ně  při návštěvě pošty nebo obchodu "vybafne" Juránek, Hašek, Venclík nebo jednička zelených Kateřina Dubská. Pravděpodobně si budou chtít jen popovídat o "všedních starostech". A darovat balonek nebo květinu.

Uloví?
"V české společnosti existuje jistá znechucenost z politiky. Záleží na tom, jakou formu sebepropagace politici zvolí, aby zaujali," myslí si politolog Kopeček. Podle ředitelky brněnské PR agentury Bílý Medvěd Pavly Střechové je však předvolební velkolepost drahá a zbytečná.

"Musí stát hodně peněz. Ale tak krátkou dobu před volbami je neúčinná," myslí si Střechová. Osobně se propagaci politiky nebo politiků nikdy nevěnovala. O to víc ji ale zajímá.

"V předvolebních kampaních se za posledních několik let nic nezměnilo. Politici všechny akce doslova nahustí do posledního měsíce před volbami. V komerční sféře bychom si na takovou okatou velkolepost netroufli. Je to totiž nedůvěryhodné," vysvětluje Střechová.

Image, neboli veřejné mínění o člověku, se podle ní musí budovat dlouhodobě. "Dobrá image se získává pomalu, ale rychle se ztrácí. Na to politici zapomínají a myslí si, že voliče opijí hustým volebním gulášem," tvrdí Střechová.