Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Čtyři pruhy jsou plýtvání, řekl ministr. Na trase Brno - Vídeň budou dva

  17:07aktualizováno  17:07
Spojení Brna a Vídně se bude podle ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO) nadále připravovat jako rychlostní silnice. Podmínkou výstavby čtyřproudé komunikace je, aby na ni v Rakousku navazoval stejný typ silnice, což zatím sousední země nechystá.

Projekt silnice R52 na Vídeň počítá mimo jiné s unikátním závěsným mostem u Novomlýnských nádrží. | foto: Projektový tým R52

Dlouholetou přípravu (více o ní jsme psali například zde) komplikuje i to, že byly zrušeny zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje. Ministr Prachař to ve středu řekl na setkání s novináři a dodal, že zatím se proto bude stavět jen dvouproudý obchvat Mikulova.

„V současné chvíli by bylo stavět tento obchvat a napojení do Rakouska jako čtyřpruh plýtvání penězi,“ uvedl ministr. Podobnou čtyřproudou silnicí, jež nikde nezačíná a nekončí, je například obchvat Znojma, který je tak prakticky nejdražší bruslařskou dráhou v zemi.

Při nynějším vykupování pozemků na jižní Moravě se ale přesto bude počítat s případným rozšířením na čtyřproudou rychlostní silnici. Ministr tak reagoval na nedávnou kritiku hejtmana Jihomoravského kraje Michala Haška (ČSSD), podle kterého je současná dvouproudá silnice spojující Brno s Vídní nedostatečná.

Podle Haška zástupci obou měst trvají na mezivládní úmluvě ČR a Rakouska z roku 2009 o vybudování dálnice. „Ministr svým prohlášením prostě udělal chybu. Bylo by fér, kdyby ji přiznal a dorazil na jižní Moravu, kam jej rád pozvu nejen k jednání o R52,“ řekl Hašek.

Opozice: ministr nerozumí své práci

Nejen kvůli problémům s výstavbou spojení Brna a Vídně vyzvala opoziční ODS premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD), aby Prachaře odvolal.

Podle občanských demokratů ministr nerozumí své práci a dělá strategické chyby (více najdete zde). Opozici vadí také problémy s opravou D1 či personální změny v organizacích, které pod ministerstvo spadají. Prachaře v minulých dnech kritizovala i opoziční TOP 09.

Navrhla vznik vyšetřovací komise, která by měla prověřit zadávání veřejných zakázek v oblasti dopravy. Spolu s ODS kvůli tomu požádá o svolání mimořádné schůze Sněmovny.

Tranzitní doprava na jihu Moravy je obrovská, tvrdí hejtman

V Rakousku takzvaná severní dálnice končí u obce Schrick. Další dálniční úsek Schrick - Poysbrunn by mohl být hotový v letech 2016 až 2017 a odsud na české hranice povede pouze dvouproudá silnice, uvedl na nedávném setkání s Prachařem dolnorakouský hejtman Erwin Pröll.

V Rakousku bude tato silnice dlouhá zhruba 15 kilometrů, zbytek trasy povede po dálnici. Ministr se s jihomoravským hejtmanem neshodnou na hodnocení dopravní intenzity na trase mezi Brnem a Vídní.

Hašek tvrdí, že nápor tranzitní dopravy je obrovský. „Cesta vede od Polska a ze severu Moravy až do Rakouska a Chorvatska k moři a já bych si netroufl tvrdit, že stačí dvouproudová silnice,“ uvedl Hašek.

Stejný postoj zaujímá i náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS), který chce ministrovi napsat dopis o důležitosti čtyřpruhové silnice pro rozvoj brněnské oblasti.

Podle Prachaře má ale výrazně větší problém s intenzitou dopravy v hustě obydlených oblastech rakouská strana. České republiky se to nedotýká až tak výrazně, protože silnice převážně nevede obydleným územím. Jedinou výjimkou je Mikulov, zopakoval ve středu Prachař.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Policie (ilustrační foto)
Polonahý muž utíkal po Brně s řetízkem, žena na něho křičela „zloděj“

Devatenáctiletý muž starší ženě v Brně přímo z krku ukradl řetízek. Polonahý pak se šperkem pobíhal u hlavního nádraží, kde ale zrovna hlídkovali policisté,...  celý článek

Na hlavním silničním tahu u Černé Hory opravují most, silniční doprava je proto...
Experti našli řešení, jak ulevit řidičům u Černé Hory. Most podepřou

Lidem z Černé Hory se alespoň na pár měsíců částečně uleví. Dvoutisícový městys na Blanensku totiž poslední týdny zažívá dopravní nápor. Po úzké ulici zde...  celý článek

RegioJet testuje nové vagóny Astra.
Lidé jsou unavení z uzavírek a výmolů na D1. Raději volí cestu vlakem

Počet cestujících vlakem mezi Brnem a Prahou se od roku 2010 téměř ztrojnásobil. Může za to konkurenční boj mezi Českými drahami a RegioJetem, ale hlavně...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.