Projekt silnice R52 na Vídeň počítá mimo jiné s unikátním závěsným mostem u...

Projekt silnice R52 na Vídeň počítá mimo jiné s unikátním závěsným mostem u Novomlýnských nádrží. | foto: Projektový tým R52

Čtyři pruhy jsou plýtvání, řekl ministr. Na trase Brno - Vídeň budou dva

  • 92
Spojení Brna a Vídně se bude podle ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO) nadále připravovat jako rychlostní silnice. Podmínkou výstavby čtyřproudé komunikace je, aby na ni v Rakousku navazoval stejný typ silnice, což zatím sousední země nechystá.

Dlouholetou přípravu (více o ní jsme psali například zde) komplikuje i to, že byly zrušeny zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje. Ministr Prachař to ve středu řekl na setkání s novináři a dodal, že zatím se proto bude stavět jen dvouproudý obchvat Mikulova.

„V současné chvíli by bylo stavět tento obchvat a napojení do Rakouska jako čtyřpruh plýtvání penězi,“ uvedl ministr. Podobnou čtyřproudou silnicí, jež nikde nezačíná a nekončí, je například obchvat Znojma, který je tak prakticky nejdražší bruslařskou dráhou v zemi.

Při nynějším vykupování pozemků na jižní Moravě se ale přesto bude počítat s případným rozšířením na čtyřproudou rychlostní silnici. Ministr tak reagoval na nedávnou kritiku hejtmana Jihomoravského kraje Michala Haška (ČSSD), podle kterého je současná dvouproudá silnice spojující Brno s Vídní nedostatečná.

Podle Haška zástupci obou měst trvají na mezivládní úmluvě ČR a Rakouska z roku 2009 o vybudování dálnice. „Ministr svým prohlášením prostě udělal chybu. Bylo by fér, kdyby ji přiznal a dorazil na jižní Moravu, kam jej rád pozvu nejen k jednání o R52,“ řekl Hašek.

Opozice: ministr nerozumí své práci

Nejen kvůli problémům s výstavbou spojení Brna a Vídně vyzvala opoziční ODS premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD), aby Prachaře odvolal.

Podle občanských demokratů ministr nerozumí své práci a dělá strategické chyby (více najdete zde). Opozici vadí také problémy s opravou D1 či personální změny v organizacích, které pod ministerstvo spadají. Prachaře v minulých dnech kritizovala i opoziční TOP 09.

Navrhla vznik vyšetřovací komise, která by měla prověřit zadávání veřejných zakázek v oblasti dopravy. Spolu s ODS kvůli tomu požádá o svolání mimořádné schůze Sněmovny.

Tranzitní doprava na jihu Moravy je obrovská, tvrdí hejtman

V Rakousku takzvaná severní dálnice končí u obce Schrick. Další dálniční úsek Schrick - Poysbrunn by mohl být hotový v letech 2016 až 2017 a odsud na české hranice povede pouze dvouproudá silnice, uvedl na nedávném setkání s Prachařem dolnorakouský hejtman Erwin Pröll.

V Rakousku bude tato silnice dlouhá zhruba 15 kilometrů, zbytek trasy povede po dálnici. Ministr se s jihomoravským hejtmanem neshodnou na hodnocení dopravní intenzity na trase mezi Brnem a Vídní.

Hašek tvrdí, že nápor tranzitní dopravy je obrovský. „Cesta vede od Polska a ze severu Moravy až do Rakouska a Chorvatska k moři a já bych si netroufl tvrdit, že stačí dvouproudová silnice,“ uvedl Hašek.

Stejný postoj zaujímá i náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS), který chce ministrovi napsat dopis o důležitosti čtyřpruhové silnice pro rozvoj brněnské oblasti.

Podle Prachaře má ale výrazně větší problém s intenzitou dopravy v hustě obydlených oblastech rakouská strana. České republiky se to nedotýká až tak výrazně, protože silnice převážně nevede obydleným územím. Jedinou výjimkou je Mikulov, zopakoval ve středu Prachař.

,