Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dvaatřicet tun, co cinká, když brzdí. Jejich šoférům dělají vrásky řidiči aut

  15:02aktualizováno  15:02
Neustále ve střehu. Tak zní heslo "šofců", tedy řidičů tramvají, jak si šoféři říkají. A důvod? Řidiči aut.

Nová tramvaj. | foto: Radek Miča, MAFRA

"Neuvědomují si, že my, na rozdíl od nich, nemáme kam uhnout," říká František Felt, který u dopravního podniku pracuje už 16 let. "Blbost" některých řidičů ho i po těch letech překvapuje.

Tramvaj K2

"Vjedou na kolejiště, aniž by se podívali do zrcátka. A když dojde k nehodě, řeknou, že mě neviděli," líčí Felt. A v horším případě začnou křičet, proč řidič tramvaj nezastavil.

"Jenže některá tramvaj má až 32 tun. A dalších několik tun udělají cestující. Zabrzdit ji dá práci," vysvětluje další řidič Michal.

červené sedátko

Klasické červené laminátové sedátko, které bylo až donedávna ve všech tramvajích, vymyslel designér Miroslav Navrátil v roce 1959. A předběhl tím dobu.
"Tvar i materiál sedátka byly na svou dobu excelentní. Dodnes je to velice zdařilý kus. Je totiž praktický, protože povrch byl dobře udržovatelný, než se sedátka začala polstrovat," míní ředitel Domu umění Rostislav Koryčánek.
Navrátil získal za skořepinovou židli, kterou všichni důvěrně znají právě z tramvají, zlatou medaili na Trienále v Miláně.
"A sedátka Miroslava Navrátila dobře plní svoji funkci dodnes," myslí si například Roman Mikel, který navrhuje nábytek.

Většina řidičů, kteří jezdí už několik let, zná zhruba 140 kilometrů trati v Brně téměř zpaměti. "Přesně vím, kde odskočí pantograf, na kterou výhybku můžu najet rychle nebo že ve voze s číslem 1209 budou zase drhnout přední dveře, protože to nikdo neumí opravit," usmívá se Michal.

Ani to ale neznamená, že by bylo šoférování tramvaje pro řidiče automatické třeba jako u řízení osobního auta. "Na jednu stranu mě vedou koleje. Ale na druhou stranu se tak nemůžu vyhnout. Ani autu, ani cyklistovi, ani jiné překážce," říká Felt. Třeba chodcům.

"Nedávno jsem dostal hlášení z dispečinku, že se v tunelech u krematoria motá opilec. Nemá tam co dělat, ale kdyby se něco stalo, padlo by to na mě," vzpomíná Felt.

"Musíme být neustále ve střehu. A periferním viděním zaznamenat i sebemenší náznaky, že by mohlo dojít k nehodě, ať už na chodníku nebo na kolejišti na silnici," vykládá Michal.

Tramvaj Škoda 13T

Někteří řidiči tu obrovskou červenou tramvaj prostě nevidí

Řidiči jsou podle něj často přesvědčeni, že má tramvaj na projetí dost místa. "Ale kdybych nezastavil a nezazvonil, urazím mu minimálně zrcátko," dodává.

Podle dalšího zkušeného šoféra se majitelé aut i chodci rozčilují, když tramvaj dlouho cinká. Mají pocit, že se v tom řidiči "vyžívají".

Interiér tramvaje K2Interiér tramvaje 13T

"Ale my to většinou neděláme schválně. Když dupnu na brzdu, cinkání je automatické, nejde to vypnout," vzkazuje Miroslav.

Za případné nehody, i malé "ťukance plechů", pak dostávají řidiči pomyslné černé puntíky.

"A když jich má člověk třeba pět, pozve si ho vedení na kobereček a chtějí vysvětlení. Ale může to být opravdu jen pětkrát náhoda. Nebo chyba řidičů, kteří tu obrovskou červenou tramvaj prostě nevidí," usmívá se Michal.

jak vznikla šalina

Na přelomu 19. a 20. století žili v Brně Němci, Češi a Židé. Vznikla proto směs řečí a z ní se vyloupl brněnský dialekt zvaný hantec. Stačilo, aby brněnský Němec v rychlosti zamumlal Elektrische Linie, a "šalina" byla na světě.

Jak se vám jezdí? Jste spokojeni s chováním řidičů tramvají v Brně? Nebo máte ke kvalitě jejich práce či úrovni jejich vystupování své výhrady? Své názory a postřehy nám můžete napsat na e-mailovou adresu anketa.brno@idnes.cz.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z Ječmeniště zbyly trosky, daří se tam vínu
Ves zmizela v zajetí ostnatých drátů, byla kolébkou nejlepších vín

Dnes by to bylo ideální místo pro turistický i vinařský byznys. Druhá světová válka a pak železná opona ovšem vesnici Ječmeniště na česko-rakouských hranicích...  celý článek

Začala rozsáhlá modernizace pasáže Jalta v Brně. Při stavebním průzkumu odkryla...
Jalta bude v novém. Začaly opravy, stavbaři asi narazili na místnost StB

Do Jalty se začínají stěhovat dělníci. Po roce příprav majitel zahajuje opravy, pasáž má být hotová v příštím roce. Při stavebním průzkumu odkryla budova...  celý článek

Střet osobního auta a vlaku na Znojemsku má tragické následky. Na místě zemřeli...
Dva dospělí zemřeli po střetu auta s vlakem, dívka bojuje o život

Tragická nehoda zastavila odpoledne provoz na trati v obci Olbramkostel na Znojemsku. Dva dospělí pasažéři z osobního auta, které vjelo před vlak, zemřeli na...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.