Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dvě miliardy v kanálech. Brno dokončilo obří investici

  8:32aktualizováno  8:32
Žebětín, Bohunice, Tuřany, Ivanovice. Především v těchto brněnských částech, ale i jinde musely tisíce lidí v uplynulých dvou letech strpět rozkopané ulice. V pondělí dovršilo Brno jednu z největších investic ve své novodobé historii. Za dvě miliardy korun má novou kanalizaci.
Brno se může novou kanalizací. Stavební práce však nekončí. Například v Tuřanech po kanálech budou opravovat silnice a chodníky. ilustrační snímek

Brno se může novou kanalizací. Stavební práce však nekončí. Například v Tuřanech po kanálech budou opravovat silnice a chodníky. ilustrační snímek | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Město si od mamutí investice rozdělené do třinácti etap slibuje výrazně vyšší úroveň životního prostředí v dotčených městských částech i v celém městě.

"Splašky už nepotečou do půdy a zlepší se také kvalita vody v řekách. Zamezí se i znečišťování podzemních vod," popsal náměstek primátora Robert Kotzian (ODS).

Co se už opravilo a kde

Ivanovice Dostavba kanalizace
Karásek - Loučky Rekonstrukce kmenové stoky C
Auerswaldova - Kaloudova Rekonstrukce kmenové stoky D
Ráječek - Drážní těleso Rekonstrukce kmenové stoky E
Ráječek - Hájecká Dostavba stoky EI
Makro - Ráječek Dostavba stoky EI
Sokolova - Dufkovo nábřeží Rekonstrukce kmenové stoky A
Tuřany Dostavba kanalizace
Bohunice Rekonstrukce kanalizace
Žebětín Dostavba kanalizace
Hamry Dostavba stoky E
Sokolova Dostavba stoky A

Vedení Brna také věří, že nová kanalizace umožní další rozvoj jižní části města. "Je to signál pro investory. Město jim připravuje dobré podmínky v oblasti infrastruktury," uvedl brněnský primátor Roman Onderka (ČSSD).

Spokojenost nepanuje všude

Ne všichni jsou ale z nové kanalizace nadšení. Například místostarosta brněnských Bohunic Antonín Crha (KDU-ČSL) kritizuje kvalitu prací a různé nedodělky.

V některých místech třeba nejsou napojené chodníky na garážové vjezdy nebo jsou kanálové vpusti pod povrchem silnice. "S ohledem na celou stavbu jsou to detaily, ale významné. Chyby se teď snaží odstranit, ale někde už půl roku a marně," posteskl si místostarosta.

Na kanálové vpusti si postěžoval i Andrej Kopalík z Bohunic, který jezdí každý den do práce autem. "Je to nepříjemné, jak kdyby bylo těžké postavit kanály ve stejné úrovni."

Definitivně hotovo ještě není také v Ivanovicích. Bez kanalizace je stále zhruba dvacet domů starousedlíků v ulici Hatě, kde spory o věcná břemena zmařily vydání stavebního povolení.

Městská část chce odkanalizovat také mateřskou školu, která se nedávno rozšířila o šedesát dětí. "Veškeré splašky jdou do septiku, který musíme po rozšíření školky místo jednou měsíčně vyvážet týdně. Za každé vyvezení přitom platíme dva tisíce korun," podotkl starosta Ivanovic Jaroslav Elzner (ODS).

Kope se dál: po kanálech silnice a chodníky

V Tuřanech se pak lidé musí obrnit trpělivostí ještě zhruba do října. Na stavbu kanalizace zde totiž navážou dlouho odkládané opravy silnic, chodníků a veřejného osvětlení.

Investici do kanalizace zaplatila zhruba z poloviny Evropská unie. Původně přitom město mělo získat na dotaci ještě o 228 milionů korun víc, ministerstvo financí však kvůli chybě v zadávací dokumentaci peníze seškrtalo.

V dokumentaci bylo totiž napsáno, že uchazeč o zakázku musí dokázat předchozí budování podobných staveb. Započítávaly se ale jen ty, které stavěl jako generální dodavatel nebo člen sdružení firem. Subdodavatelé byli vyloučeni, což podle ministerstva nedovoleně omezilo konkurenci.

"Chceme o zásahu ministerstva ještě jednat, čekali jsme s tím na novou politickou vládu," řekl náměstek Kotzian. Zakázku nakonec získalo sdružení firem IMOS, OHL ŽS a Metrostav.

"I antimonopolní úřad uznal, že jsme nikoho nediskriminovali,"dodal Kotzian.

Výpadek čtvrt miliardy by mohl ovlivnit rozpočty města v následujících letech. Už před dvěma lety se přitom kvůli stavbě musely omezit výdaje divadel či městské knihovny.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.