Špilberk a Petrov

Špilberk a Petrov | foto: Tomáš Ripel

Evropa posílá kraji 239 milionů na cesty i turisty

  • 1
Nový most, opravené chodníky a silnice, propagační kampaně, které mají lákat turisty do jihomoravských měst. Na tyto a další "zlepšováky" míří více než 238 milionů korun z kasy Evropské unie. Peníze si rozdělí devatenáct projektů v kraji.

"Většina z nich, celkem šestnáct, je z oblasti služeb v cestovním ruchu, další se týkají dopravy a rozvoje města Brna," upřesnila mluvčí úřadu Regionální rady regionu soudržnosti Jihovýchod Milena Marešová.

Hned se dvěma dopravními projekty uspěla krajská pobočka Správy a údržby silnic. Ta dostane 91 milionů korun na nový most přes železniční trať v Modřicích.

Rekonstrukce se ale dočká také průtah Moravským Krumlovem. Jen z fondů Evropské unie na něj půjde téměř 72 milionů korun. "Jako město jsme tím nadšení, dlouholetá příprava se vyplatila, vše totiž bylo už nějakou dobu nachystané, ale my jsme byli ve vcelku bezvýchodné situaci, protože chyběly peníze. Naštěstí nám kraj přispěje osmdesáti miliony, z nichž většinu dostane zpět z unie, my dáme dalších 16 až 19 milionů na přidružené věci, jako jsou nové chodníky, veřejné osvětlení nebo rozhlas. Část máme v rozpočtu, na část si vezmeme úvěr," pochvaluje si tamní starosta Jaroslav Mokrý.

Doprava, sportovní areál a hlavně lákání turistů

Začít by se podle něj mělo ještě letos na jaře, hotovo má být do dvou let. Pro řidiče to sice bude znamenat dopravní omezení, podle místních to ale stojí za to.

"Průjezd městem se neopravoval desítky let, stále se tady na náměstí využívá třeba zbytku silnice z roku 1928, ještě tu máme i původní lisované kostky," popisuje Mokrý.

Kromě motoristů mohou mít ale radost například i školáci a sportovci. Unie totiž jako jediný projekt z kategorie rozvoje měst podpoří téměř devíti miliony korun opravu sportovního areálu u základní školy ve Vedlejší ulici v Brně-Bohunicích.

Ovšem při rozdělování peněz se myslelo hlavně na turisty a na propagaci zajímavostí. "Podpory se dočká například společný moderní regionální marketing a propagace mikroregionu Modré Hory, kam patří Bořetice, Kobylí, Němčičky, Velké Pavlovice a Vrbice. Na webovém portálu i pomocí propojených navigačních a informačních systémů a kiosků budeme moci informovat o nabídce vinných sklepů i vybraných ubytovacích a gastronomických zařízení," popisuje Marešová.

Brno dostane peníze na divadelní festival

Čtyřmilionový příspěvek na propagaci hradu Špilberk a jeho výstav a expozic dostane i Muzeum města Brna. Návštěvníci se díky tomu dočkají například virtuální prohlídky hradu.

Brno získalo i dotaci devíti a půl milionu korun na uspořádání mezinárodního divadelního festivalu Divadelní svět Brno. Divadla a pouliční skupiny díky tomu získají krytou mobilní scénu s kompletním technickým vybavením i zázemím pro diváky.

Podporu dostanou ale i projekty zaměřené na zahraniční turisty. Zatímco vedení kraje má připravený projekt na přilákání návštěvníků z Polska a Ruska, Centrála cestovního ruchu - jižní Morava se chce zaměřit na turisty z Německa, Itálie, Rakouska a Velké Británie.

"Právě to jsou země, z nichž máme největší návštěvnost. Pro turisty teď připravujeme tištěné materiály o vinařství a gastronomii, relaxaci a kultuře, ale také o historii - takzvané příběhy psané staletími. Materiály je navedou na webové stránky jizni-morava.cz. Letáky budou na veletrzích cestovního ruchu, v turistických informačních centrech, použít je chceme ale také jako příbalový materiál do časopisů," plánuje ředitelka centrály Zuzana Vojtová.