Ve čtvrtek večer se z jeviště brněnského Mahenova divadla ozvalo první „happy birthday“ adresované skladateli Leoši Janáčkovi. Brno mu uspořádalo festival, který zahájila zpěvačka a houslistka Iva Bittová s orchestrem BROLN. Další hvězdy se připojí v průběhu festivalu, tedy až do 30. listopadu.
Festival JanáčekVýběr z programu 20. 11.
21. 11.
22. 11.
23. 11.
24. 11.
25. 11.
26. 11.
27. 11.
28. 11.
29. 11.
30. 11.
|
Třetí ročník festivalu Janáček pozval nejen mezinárodně uznávané hosty, ale zvolil i netradiční místa, kde se bude odehrávat. To vše k oslavě díla „věčně mladého tvůrce“.
Tam, kde mistr skládal
Graffovo kvarteto například přednese 29. listopadu Janáčkovy Listy důvěrné přímo v Janáčkově pracovně v jeho brněnském památníku, kde rovněž stojí klavír, na němž sám mistr komponoval.
Dramaturgicky unikátní bude rovněž uvedení původní verze Janáčkovy Glagolské mše z 5. prosince 1927. Ta se, včetně skladby Věčné evangelium, chystá na 29. listopadu od 19 hodin přímo do původního místa, kde vůbec poprvé zazněla - tedy v budově Stadionu v Kounicově ulici.
A mše tady zazní v podobě, kterou tehdy zvolil sám Janáček. Radost by tvůrci, který v Brně působil, žil a tvořil více než padesát let, udělal jistě i ve čtvrtek odehraný koncert. Iva Bittová spolu se synem Antonínem Fajtem a Brněnským rozhlasovým orchestrem lidových nástrojů (BROLN) zahráli výběr z moravských lidových písní.
Hudební dramaturg Pavel Petráněk podotkl, že lidovou hudbu považoval Janáček vždy za zdroj své hudební tvorby.
Ve druhé části večera si posluchači vychutnali výběr Ivy Bittové z Moravské lidové poezie v písních a z cyklu Po zarostlém chodníčku, včetně jejích vlastních autorských skladeb.
Brno by mělo být město Janáčka
Oficiální zahájení čeká však festival až v pátek, kdy v 16 hodin zahraje na Nové radnici soubor Janáček Ensemble mistrovu skladbu Mládí.
A slavnostní „výkop“ se odehraje od 19 hodin v Janáčkově divadle při premiéře opery Věc Makropulos. Pro toto dílo o prokleté tíži lidské nesmrtelnosti podle divadelní hry Karla Čapka se Národnímu divadlu Brno podařilo získat režiséra Davida Radoka.
„Janáček je autor tak jedinečných věcí, že nacházet se v místě, kde žil, podívat se do jeho domku, být fyzicky v jeho městě, je prima,“ prozradil režisér v rozhovoru pro Mestohudby.cz. „Kdybych byl politikem v Brně, tak z něj udělám Janáčkovo město,“ prohlásil Radok.
Podotkl, že třeba i takový Salcburk žije Wolfgangem Amadeem Mozartem: „A kdyby ho neměl, tak nemá nic.“ A to je podle něj Janáček srovnatelně velký skladatel.
Janáčkova díla se ovšem na festivalu ujmou i hosté z jiných měst a zemí. Takže operu Její pastorkyňa ztvární Opera z Grazu, rovněž na scéně Janáčkova divadla, které disponuje vůbec největším jevištěm v republice. Tamtéž uvede Národní divadlo z Prahy v režii Ondřeje Havelky operu Příhody lišky Bystroušky.
Původní světové premiéry Janáčkových oper se ovšem odehrávaly na jevišti dnešního Mahenova divadla. Tam tedy festival Janáček přiveze Výlety páně Broučkovy Národního divadla moravskoslezského z Ostravy či Její pastorkyňu Chorvatského národního divadla ze Záhřebu.
Chystají se i skutečné speciality
Špičkový smyčcový Kronos Quartet, založený roku 1973 americkým houslistou Davidem Harringtonem, odehraje na festivalu hudbu soudobých skladatelů, kteří navazují na odkaz Janáčkova díla. 22. listopadu vystoupí v brněnském Sono Music Clubu s programem nazvaným Úsvit sběratele planetárních snů.
Z komorních koncertů zdůrazňují organizátoři festivalu především vystoupení hudebního mága Alessandra Bosettiho, jenž k Janáčkovým narozeninám nově zkomponoval elektronickou hudbu vycházející z nápěvků mluvy skladbami. Vystoupí 24. listopadu od 20 hodin v prostorách vily Tugendhat.
Ve čtvrtek byla při příležitosti festivalu v Divadle Reduta rovněž zahájena Mezinárodní konference Opera Europa, která sdružuje 153 divadel a hudebních festivalů ze 39 zemí. Do Brna tedy dorazí nejvýznamnější osobnosti evropského hudebního divadla.
„Slyšet Janáčkova díla v podání českých hudebníků a zpěváků v Brně je zvláštní privilegium a těším se, až jej budu moci sdílet s kolegy z mnoha operních společností,“ prohlašuje ředitel Opery Europa Nicholas Payne.