Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Sultanát se zhlédl v orchestrech. Filharmonici z Brna proto letí do Ománu

  • 1
Brněnští filharmonici jezdí každým druhým rok na dlouhé turné do Japonska. Ve středu dopoledne se však vydali do úplně jiné exotiky - odletěli do Ománu, sultanátu na jihu Arabského poloostrova.

„Omán je pro nás velmi netypická destinace. Nebývalo zvykem, že by evropské orchestry jezdily do arabských zemí. Zdá se, že se sultanát zhlédl v evropské kultuře,“ uvedla manažerka Filharmonie Brno pro zahraničí Blanka Prokšová.

V posledním desetiletí brněnské hudební těleso kromě evropských zemí navštívilo také Jižní Koreu, Singapur nebo Vietnam. Zvláštností chystané cesty bude, že hudebníci budou hrát na vypůjčené nástroje.

„Obvykle posíláme vlastní kamion nebo nástroje cestují letadlem. Tentokrát ale všechny větší nástroje, které nemohou jet jako příruční zavazadla, zůstávají v Česku,“ popsala Prokšová.

Při první cestě se nám zničily kontrabasy, vzpomíná muzikant

O přepravě nástrojů do zahraničí může vyprávět Leoš Zavadilík, který v brněnské filharmonii působí už 28 let a nyní hraje první housle. „Po revoluci jsme letěli do Japonska. Při mezipřistání na koncert v Soulu ale na letišti tak nešetrně manipulovali s našimi kontrabasy, že je zničili. Neměli jsme tehdy odolné obaly, ty tu za komunistů nebyly,“ dodal Zavadilík.

Z plánované cesty do muslimské země obavy nemá. „Hudebník musí být cestovatel a dobrodruh, jsem zvědavý, co nás tam potká,“ míní houslista. Podle něj také není třeba nějak upravovat repertoár souboru.

„Pořadatelé si nás zvou podle toho, co obvykle hráváme. Například Japonci mají zvyk, že si na německé autory zvou orchestry z Německa, na ruské z Ruska a na české nás. O to větší bylo překvapení, když nás pozvali k zahrání Brahmse a Beethovena,“ uvedl Zavadilík.

Kromě Ománu a Japonska čekají letos hráče Filharmonie Brno ještě cesty do Slovinska, Rakouska nebo Německa.