Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Finanční krize? Investujte do kvalitních vín

  6:01aktualizováno  6:01
Kdo v době celosvětové finanční krize nedůvěřuje bankám, ale nechce mít peníze zašité doma v matraci, měl by investovat do vína. Tímto způsobem rozmnožuje svůj majetek čím dál více lidí. Bez určité dávky zkušenosti a znalostí laik sice vydělat nezvládne, ale když nakupuje s jistotou, může na jedné láhvi vína získat za pár let několikanásobek vloženého kapitálu.

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

"Společnost bohatne a Češi jsou ochotni dát za lahev dobrého vína víc a víc peněz," potvrdil finanční analytik Marek Hatlapatka.

"Investovat lze samozřejmě jen do vína, které má perspektivu ve vývoji. Za nejvhodnější se, co do budoucího zisku, považují spíše francouzská vína, kde je potenciál prověřen po staletí," vysvětlil Petr Vicena, šéf Sommeliérské akademie v Praze. "Ovšem velmi dobrá vína mohou být i z jiných oblastí. Včetně České republiky," míní.

víno, hroznyI na Moravě totiž zrají skvělá vína, která lze už za tři roky považovat za archivní. "Pil jsem vynikající vína stará třeba dvacet třicet let. Například ze šlechtitelské stanice ve Velkých Pavlovicích," uvedl šéf akademie pro sommeliéry.

Francouzská vína však zatím mají stále jednu velkou výhodu: je u nich větší jistota, že se dobře a podstatně dráž prodají. A to je také účelem investice. "Pokud chci obrátit víno ve výdělek, musím pro ně mít kupce," tvrdí Vicena logicky.

Několikaletá investice
V Bordeaux se na výrobu vín vhodných pro archivaci specializují. A celosvětově je zde nejpropracovanější systém obchodování s vínem. "Vína se prodávají už v době svého vývoje v sudu u výrobce. Kupující vlastně koupí fiktivně láhev, která ještě neexistuje. Vyjde jej to levněji. Protože po zalahvování už cena vína stoupá zhruba o třicet až čtyřicet procent," vysvětluje Vicena. Takové víno se zpravidla ještě nedá řadu let pít. A čeká se pět, šest, někdy až osm let na to, než bude vyzrálé a vůbec připravené k lahodnému doušku.
 
Ilustrační fotoJsou však i vína, která mohou dosahovat věku dvaceti či čtyřiceti let. Vína pěstovaná s pomocí ušlechtilé šedé plísně pak dosahují klidně i šedesáti, výjimečně až sta let. "Taková vína jsou opravdu na trhu velmi ceněná. Jejich cena může vzrůst až o tři sta i více procent. A investice je to velmi spolehlivá. Celé generace už prověřily, že kvalita těchto vín nijak nekolísá," zdůraznil Petr Vicena.

V České republice už podle něj působí řada firem, které se investování do vína věnují profesionálně. Peníze si do lahví vína ukládají ale i soukromé osoby. Nejčastěji právníci či lékaři, tedy lidé mimo obor, kteří však k vínu mají velice blízký vztah.

Podle Marka Babisze, hlavního sommeliéra Národního vinařského centra ve Valticích, jsou k investicím vhodná všechna výjimečná vína. Lahev, do které chce investor vložit své peníze, ovšem musí splňovat několik předpokladů. "Jednak je to renomé. Důležité je, aby víno pocházelo od kvalitního výrobce. Nelze investovat do vína od někoho, kdo jej vyrábí 'na koleně'," říká s nadsázkou.

Musí mít hodně alkoholu i cukru
Neméně důležité jsou podle něj analytické hodnoty vína. Víno musí být vhodné k delšímu uložení. Aby neztrácelo na chuti, ale naopak zrálo k výjimečnosti. "Musí mít dostatek alkoholu, kyselinku a hlavně cukr, ze kterého víno trochu žije. Víno musí být plné a musí mít potenciál na zrání," míní Marek Babisz.

Podle něj patří k nejvhodnějším odrůdám pro archivaci ryzlink rýnský nebo vlašský.

Cenu a dobré jméno vína podle něj zvedají také ocenění sesbíraná na prestižních soutěžích. A důležité také je, aby vína, do nějž chceme investovat, nebylo moc. "Na víně, kterého je k mání deset tisíc lahví, se příliš vydělat nedá. Vhodné je, pokud je ho omezené množství. Po takovém víně postupem času roste poptávka, a tím také jeho cena," podotýká. U moravských vín stoupá cena zhruba o deset až patnáct procent ročně.

Sekt, šumivé víno, korekLaik ale takovou investici sám nezvládne. Ideální je v takovém případě dohoda investora, který má peníze a chce je investovat. A obchodníka, který vínu rozumí a je schopen je po pár letech prodat. "Když se tito dva lidé spojí a podělí se o zisk, je to ideální řešení," vysvětluje Marek Babisz.

Příkladem vína, které je pro dlouhodobější investici ideální, je podle Marka Babisze víno z vinice Šobes, které vyrábí Znovín Znojmo. Toto víno už má renomé výjimečného a kvalitního moku, za nějž jsou lidé ochotni velmi dobře zaplatit. Navíc je ho omezené množství. A milovníci vína ještě dnes marně shánějí láhve vína z Šobesu z předchozích ročníků. Původní cena tak může vystoupat na několikanásobek.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Žena našla tašku s 213 tisíci. Odnesla ji strážníkům, ti vypátrali majitele

Dobrý skutek, který se hned tak nevidí, udělala ve středu šestašedesátiletá žena. Nalezenou tašku s 213 tisíci odevzdala brněnských strážníkům, kterým se...  celý článek

Obžalovaní Simon Baier (vlevo), Michal Cvan (třetí zleva) a Jozef Minár...
Soud potrestal tři muže za přepadení seniora, tragičtější část vrátil

Olomoucký vrchní soud potrestal tři muže za loupežné přepadení seniora v Lysicích na Blanensku sedmi, devíti a jedenácti lety vězení. Muže podle rozsudku při...  celý článek

Šárka Skorkovská pracovala na oční klinice Fakultní nemocnice u svaté Anny a...
Žena ve vedoucí funkci musí zůstat ženou, míní oční lékařka Skorkovská

Jen přečíst jména těch, kterým oční lékařka Šárka Skorkovská pomohla znovu ostře pohlédnout na svět, by zabralo dost času. V oboru totiž působí přes pětadvacet...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.