Služba Uber míří do Brna.

Služba Uber míří do Brna. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Kontroverzní služba Uber míří do Brna, taxikářům bez licence hrozí sankce

  • 15
Na konci roku míní vstoupit na brněnský „taxikářský trh“ velký hráč - kalifornská firma Uber. Přes speciální aplikaci nabízí placenou jízdu z bodu A do bodu B, ovšem s taxikářem-amatérem, kterým se může stát vlastně každý. Profesionálům, kteří potřebují licenci, to není po chuti.

Uber se stal v posledních letech fenoménem a neustále se rozvíjí. Nově se do něj rozhodl investovat třeba fond ze Saúdské Arábie, konkrétně astronomickou částku 84,5 miliardy korun.

Jak funguje Uber

Zákazník si v mobilní aplikaci objedná jízdu. Řidiči, který je v tu chvíli nejblíže, se rozbliká telefon a má 15 vteřin na to, aby zakázku přijal. Pak už se může podle navigace rozjet za poptávajícím. Řidiči jezdí vlastním autem a většina z nich nemá onu taxikářskou licenci. Cenu jízdy za něj navíc určí sama aplikace a peníze se strhnou automaticky z karty zákazníka.

Brno bude po Praze druhým českým městem, kde se Uber rozjede.

„V posledních devadesáti dnech se Uber pokusilo v Brně objednat třináct tisíc lidí,“ vypočítala marketingová manažerka české pobočky Barbora Poláchová. V Praze se do aplikace registrovalo přes 85 tisíc lidí, řidičů tam jezdí něco málo přes tisíc.

Aby se služba mohla ve městě rozjet, jednali manažeři firmy Uber již několikrát s vedením Brna. To ale, stejně jako magistrát v Praze, považuje současný projekt za protiprávní.

„Služba jako taková není špatná, ke každému novému dopravci se stavíme kladně. Pro nás je ale klíčové, zda řidiči Uberu nebudou porušovat zákon. Pokud si pořídí licenci, stejně jako řidiči taxislužby, nevidím v tom problém. V opačném případě se ale nevyhnou správnímu řízení,“ vysvětlil MF DNES náměstek primátora Brna Richard Mrázek (ANO) s tím, že pokud Uber nevyslyší výtky magistrátu, přijdou kontroly a sankce.

Přesto si ale manažeři Uberu komunikaci s vedením města pochvalují.

Dobrý přivýdělek

Že by si však v Brně řidiči Uberu pořizovali licence, není příliš pravděpodobné. Výhoda aplikace spočívá právě v tom, že s ní mohou začít lidé vydělávat velmi snadno. Při registraci dodají společnosti jen občanku, řidičák, výpis z rejstříku trestů a centrálního registru řidičů. Pak už jim jen stačí vlastnit auto, které není starší deseti let. Většina řidičů si tak jen přivydělává, třeba v Praze je takových osmdesát procent.

„To, že je Uber pro mnohé jen přivýdělek, je běžná praxe také v taxislužbě. Jen je na to potřeba licence,“ myslí si spoluzakladatel projektu Liftago Ondřej Krátký.

Právě ten už dva roky v Brně provozuje mobilní aplikaci, která nahrazuje klasické dispečinky a má asi 80 registrovaných taxikářů. Využitím mobilní aplikace tak Uber v Brně nebude první.

Američané navíc doufají, že se začne praktikovat včerejší doporučení EU, kdy by měl být zákaz služeb takzvané sdílené ekonomiky jen krajním řešením. Uberu se to ale stalo v Berlíně, na Islandu a v mnoha městech proti němu opravdoví taxikáři protestují.

„Pokud bude třeba nastaven maximální počet jízd týdně, nejsme proti. Ale kolaborativní ekonomika je otázka budoucnosti,“ zakončila Poláchová s tím, že je zároveň levnější než klasické taxi, třeba v Praze zhruba o osm procent. V Brně čísla očekávají podobná. Pokud totiž cestující nejede ve voze sám, ale při spolujízdě k němu přistoupí někdo další, cena automaticky klesá.