Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soustruh vyměnil za podnikání, dnes vyrábí díly pro letadla i satelity

  0:08aktualizováno  1:08
Cesta třiašedesátiletého Pavla Sobotky z Brna k úspěchu připomíná vědecko-fantastický román. Vyučený soustružník kovů se po sedmadvaceti letech v jedné firmě rozhodl dát na podnikání. Doslova na zelené louce vybudoval se zahraničním partnerem firmu Frentech Aerospace, která nyní dodává součástky do letadel a satelitů.

Firma Frentech Aerospace Pavla Sobotky dodává i součástky pro vesmírné observatoře. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Pavel Sobotka se vyučil v Tesle Brno jako soustružník kovů a sedmadvacet let tam vyráběl elektronové mikroskopy. Po odchodu se v devadesátých letech dal na podnikání. Spolu s emigrantem žijícím v Německu založil v Brně malou firmu, která se zabývala výrobou automatických parkovacích systémů.

Příběh roku

Pavel Sobotka se účastní soutěže Podnikatel roku a soutěží i o cenu čtenářů iDNES.cz a MF DNES za nejlepší podnikatelský příběh. Pomozte zvolit vítěze v anketě zde.

"Vybudovali jsme vůbec první takový systém v České republice. Je ve Spálené ulici v Praze a funguje dodnes," říká podnikatel. Jak sám přiznává, tehdejší doba tomuto podnikání příliš nepřála. Když jeho partner tragicky zemřel, odprodal svůj podíl do Německa.

A tehdy začala jeho cesta k úspěchu. "Ředitel jedné holandské firmy a já jsme si řekli, že budeme něco společně dělat. Jednání trvalo deset minut a postavili jsme podnik na zelené louce," vysvětluje Sobotka s tím, že ideou bylo vybudovat firmu, která bude dodavatelem přesné mechaniky.

První nabídku Airbusu odmítl. Myslel, že na to nemá

Firma začínala výrobou součástek do různých měřicích a laboratorních přístrojů. Ambice na letecký průmysl, který dnes tvoří přes 75 procent její celkové výroby, si nedělala. O to větší překvapení bylo, když Sobotku kontaktovali zaměstnanci Airbusu. "Zanechali tady dokumentaci a chtěli posoudit výrobní možnosti," popisuje Sobotka.

Nákresy už za dva dny posílal zpět s tím, že na výrobu takových součástek nemají stroje ani technologii. Airbus se ale nenechal odbýt. "Řekli mi, že projeli Ukrajinu, Maďarsko, Slovensko, Polsko a Českou republiku a chtějí spolupracovat s námi. V roce 1997 jsme jim nakonec dodali první zakázku za 170 dolarů," vzpomíná Sobotka.

Dnes firma dodává asi tisíc druhů součástek do všech letadel Airbus včetně nového A350 a náhradních dílů do starších typů. "Dodáváme také pro Boeing 787 a jeden díl také pro Embraer. Tato letadla nelétají bez našich součástek," dodává s tím, že obrat v tomto odvětví dnes činí asi čtyřmi miliony eur.

Díly pro satelity i obří antény

U leteckého průmyslu však nezůstalo. Frentech Aerospace nyní dodává ročně pět až devět tisíc součástek pro satelity na oběžné dráze a účastní se navíc i výzev Evropské kosmické agentury (ESA). Právě jejím prostřednictvím získala loni firma unikátní zakázku.

"Podepsali jsme kontrakt na dodávku za dva miliony eur. Vyrobíme asi pět set mechanizmů, které otvírají solární panely, pro jednaosmdesát satelitů," popisuje Sobotka jehož firma dodávala součástky i pro obří antény Evropské jižní observatoře v Chile.

Brněnský podnikatel se vesmírnému průmyslu chce věnovat i nadále, v horizontu tří až čtyř let by chtěl, aby tvořil patnáct procent výroby. I když tento segment trhu nedělá firmě hlavní část asi stopadesátimilionového obratu, rozhodně je to podle něj výzva.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.