Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nádraží v Brně je příjemné jako průstřel kolena, radí síť Foursquare

  19:53aktualizováno  19:53
Když se řekne sociální síť, většina lidí si představí Facebook nebo Twitter. Čím dál populárnější je ale i služba Foursquare, skrze kterou lidé oznamují přátelům, v jakém podniku zrovna sedí a jaké to tam je. A z téhle sítě se dá dost zjistit už i o Brně.

Aplikaci Foursquare vymyslel v roce 2008 Dennis Crowley. Několik let ji lze využívat už i v Brně. | foto: Ondřej Martinů

Možná už jste to taky několikrát viděli. Parta lidí přijde do restaurace na oběd, sednou si a místo hovoru všichni tasí mobily a začnou se "čekovat". Tedy přihlašovat se v restauraci skrze Foursquare - čím dál oblíbenější hru, nebo spíš zábavnou službu, která je založená na lokalizaci pomocí mobilních telefonů.

Co je Foursquare

  • Foursquare je sociální síť založená na lokalizaci pomocí mobilních telefonů.
  • Vymyslel ho Dennis Crowley koncem roku 2008. Program vytvořil původně pro iPhone. V březnu 2009 běžela služba v několika amerických městech, v listopadu se již Foursquare užíval ve stovce měst po celém světě, dokonce i v Praze. Od ledna 2010 je možné se připojovat kdekoliv na světě.
  • Začátkem roku 2010 měla služba zhruba 200 tisíc uživatelů, v lednu 2014 firma uvádí přes 45 milionů uživatelů po celém světě.
  • Co potřebujete, abyste mohli Foursquare používat? Chytrý telefon, registraci na Foursquare (lze i propojením účtů, například s Facebookem), internet (wi-fi, mobilní síť).

Zdroj: Foursquare.com

Ve skupině přátel si skrze ni můžete navzájem dávat vědět, kde zrovna jste: v jaké restauraci, nádraží, náměstí, zemi. Stačí jednou stisknout tlačítko "check-in", tedy počeštěně se "čeknout".

Místa, kde se dá takto přihlásit, takzvaná "venues", zakládají uživatelé sítě sami, typicky jsou to restaurace, kluby, fitka, ale i muzea, parky či zvláštní místa v přírodě - třeba rozhledny.

Čeknutí je dobrovolné a vaše přihlášení se ukáže jen vašim přátelům, u kterých to sami chcete - ale pokud se chcete naopak pochlubit, lze vše propojit (včetně fotky) i třeba na Facebook.

A proč to vlastně lidé po celém světě dělají? Protože má Foursquare řadu užitečných funkcí - pro uživatele, ale i pro samotné podniky, nebo dokonce města.

Nejméně užitečná, ale poměrně zábavná je statistika - když se hodně často přihlašujete třeba v přírodě, dostanete od Foursquare speciální odznáček Výletníka. A v místě, kde se přihlašujete nejčastěji ze všech, se pak stanete Starostou - nic pro vás z toho neplyne, ale dokud si ten pocit hrdosti nezažijete, nepochopíte, jak trpké je, když vás o funkci zase někdo připraví...

Zajímavé jsou taky osobní dlouhodobé statistiky, které člověka občas překvapí: zjistí třeba, jak (málo) často chodí cvičit, že nejnavštěvovanější kategorií, kde se přihlašuje, jsou bary (jejda) a podobně. A znáte ten pocit, kdy se po dlouhé době vrátíte na nějaké místo a říkáte si: "Jak dlouho já tu asi nebyl...?". Foursquare vám to při "čeknutí" sám hned nahlásí.

Kam pošle cizince Foursquare v Brně? Třeba na Bláhovku

Pořádně užitečnost Foursquare oceníte, až když budete v neznámém prostředí. Díky tomu, že každý uživatel může založená "venues" ohodnotit a připojit i fotku – třeba jídla, je pro cizince jednodušší nespadnout do turistických pastí.

Stojíte tak na náměstí v cizím městě, dostanete chuť na kávu, zadáte jednoduše do Foursquare "nejlepší kavárny v okolí" a výsledky vám vyjedou na přehledné mapě. Včetně informace, jak má podnik otevřeno, v jaké cenové kategorii se pohybuje a jaké je tam třeba heslo na wi-fi.

Když tak (nejen) cizinec v Brně tápe, kam na oběd, pokud stojí na náměstí Svobody, uživatelé sítě mu doporučí tato nejbližší místa: bistro Cattani, Bistro Franz, indickou Annapurnu či podnik Záhrada Café Therapy.

A kam by se měl jít večer pobavit? Do Výčepu Na Stojáka, Baru, který neexistuje, na Flédu nebo na Bláhovku. Aspoň pokud vezmeme v potaz podniky s největším počtem hvězdiček podle samotných uživatelů sítě.

Jistě i Brňanům se pak vyplatí další funkce sítě, možnost skládat vlastní, veřejnosti viditelné seznamy. V Brně takhle existuje třeba seznam exotických restaurací nebo nejlepších kaváren či pivnic.

Podniky: Komentáře sledujeme a řídíme se jimi

Samotné podniky nemají moc velkou možnost, jak své hodnocení ovlivnit. Ale mnozí jejich majitelé přiznávají, že ohlasy návštěvníků na této síti poctivě sledují a vnímají jako zpětnou vazbu.

"My Foursquare považujeme za celkem pěkné měřítko kvality podniků, sám se podle něj řídím, když jsem někde, kde to neznám. Sledujeme i pohyby v hodnocení, když klesne, je to pro nás signál, že se něco děje a že bychom měli začít víc makat," říká třeba Jan Vlachynský, majitel Baru, který neexistuje.

Komentáře kontroluje každý týden. "Konkrétní zpětná vazba byla třeba před pár týdny, kdy pán napsal, že máme pomalou wi-fi, tak jsme to začali řešit. Sami jsme to nevěděli, máme ještě druhou interní síť, kterou používáme, a ta veřejná byla nějak přetížená," dodává Vlachynský.

Stejný přístup přiznává i Radek Nozar, majitel Bistra Franz. "Zpětná vazba je pro nás mimořádně cenná, konkrétně mám na mysli třeba připomínky k pomalosti obsluhy nebo k dlouhému čekání na snídani, na tato slabá místa jsme se zaměřili a snad už se nám podařilo s tím něco udělat," doufá Nozar.

Odměny pro uživatele? Zatím toho moc není

Velice dobrý propagační nástroj pro podniky jsou i takzvané Foursquare specials. Podnik může prostřednictvím sítě nabídnout odměnu, typicky slevu nebo drink zdarma. V Brně se to ale ještě moc neuchytilo.

Jedním z mála podniků, které funkci používají, je klub Fléda, kde mezi 19. a 20. hodinou dostanete při "čeknutí" 20% slevu na pivo. "Využíváme to k tomu, abychom přilákali lidi do klubu dříve. A dále nabízíme lidem, kteří do klubu přijdou poprvé, welcome drink zdarma. To využije v průměru jeden návštěvník za den," uvedl Adam Pitrocha z Flédy.

Knihkupectví Neoluxor za "čeknutí" nabízí slevu 10 % na knihy, Café Placz obdobně 10% slevu na kávu, v klubu Two Faces dostane nový zákazník panáka zdarma. Kavárna Tchibo nabízí za každý druhý check-in kávu s sebou 1+1 zdarma.

Co se na sociální síti píše o Brně

  • HLAVNÍ NÁDRAŽÍ
    Už se tu přes Foursquare přihlásilo skoro šest tisíc lidí
    Má na kontě už přes 35 tisíc jednotlivých přihlášení, tedy check-inů (na každém místě se totiž lze přihlásit i opakovaně)
    Jaké tu nechali komentáře a tipy ostatním cestujícím?
    "Nesnažte se pochopit systém cen v ČD, jen vás rozbolí hlava." (uživatel Eglé B.)
    "Místo příjemné asi jako průstřel kolena." (Jaroslav C.)
    "Jediné pozitivum tohoto místa je, že se z něj dá odjet." (Petr S.)
  • HRAD ŠPILBERK
    Už se tu přihlásilo 1 400 lidí, celkem má místo 2 200 check-inů
    Komentáře uživatelů: "Cesta nahoru stojí za to, nádherné výhledy na Brno. Muzeum je vzhledem k ceně vstupného úžasné." (Morgan D.)
  • NÁMĚSTÍ SVOBODY
    Přihlásilo se zde už 3 920 lidí, celkem 15 920 check-inů
    Tipy a postřehy uživatelů: "Rozhodně nepřehlédněte černý falus." (Bára B.)
    "Pěkné místo, zvlášť o Vánocích. V okolí je mnoho hospod, barů i obchodů." (Jorge A.)
  • ČESKÁ (ČÁRA)
    Už se tu hlásilo přes 1 400 lidí, Česká nasbírala 10 tisíc check-inů.
    Komentáře: "Říká se, že znáte Brno, když si jako místo srazu dáte spich pod hodinama." (Ines A.)
    "Informační budka stála třicet milionů korun, tomu já říkám korupce." (Jaroslav K.)
  • VILA TUGENDHAT
    Přihlásilo se zde 683 lidí, celkem má vila 867 check-inů.
    Postřehy uživatelů: "Pokud byste v Brně měli navštívit jen jedno místo, pak vilu. Nádherná architektura. Rezervujte vstup v předstihu." (Ivo M.)
    "Ochotná pokladní nabíjí mobily, stačí poprosit..." (Selmice)
    "Vstup jak do pevnosti. Ale výklad byl příjemný a vila je fakt nádherná!" (Radim N.)
    "Architektonický skvost, který předběhl svoji dobu. Vstup do obývacího pokoje vás zaručeně dostane. Vtipný bonus pro návštěvníky: automat na návleky na boty." (Kat H.)






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.