Nově spuštěný web města Brna, který má nahradit dosavadní stránky Ticbrno.cz.

Nově spuštěný web města Brna, který má nahradit dosavadní stránky Ticbrno.cz. | foto: www.GoToBrno.cz

Brno dělá turistický web naslepo, varovali odborníci. Teď vidí chyby

  • 0
Brno má od pondělka nový turistický portál za milion korun. Na adrese GoToBrno.cz najdou výletníci i Brňané informace o místních akcích, mohou si tam zakoupit i vstupenky. Web nahradí kritizované stránky Ticbrno.cz, které podle expertů dlouhodobě turisty mátly a od návštěvy města odrazovaly.

MF DNES ale už dříve napsala, že už zadávací podmínky, které si Turistické informační centrum (TIC) vymyslelo pro nový portál, byly plné nedostatků. Úředníci totiž podobu webu nadiktovali od stolu, aniž by jakkoli zkoumali potřeby turistů, jak je u podobných zakázek běžné.

Odborníci tak vše přirovnávali k situaci, kdy by úředníci po krejčím chtěli ušít kabát pro člověka, kterého nikdy neviděl, nezná jeho míry ani vkus, a má šít na základě zběžného popisu jeho postavy (více najdete zde).

MF DNES proto v pondělí experty nechala posoudit hotový web.

"V zásadě odpovídá zadání celého projektu. Na první pohled líbivý a moderní design skrývá pod povrchem řadu problémů. Ať už je to nejasný záměr nebo snaha na každé stránce uspokojit kohokoliv. Markantní je to například na stránce Naplánujte si vlastní program, kde se nachází pouze registrace a pak velká řada takzvaně souvisejících informací. Jako uživatel pak nevím, co mám vlastně dělat. Registrovat se, nebo rovnou vybírat z aktivit nebo zajímavostí? A kdy si začnu program tvořit? Příště bychom doporučovali začít od reálných potřeb reálných uživatelů," radí Jiří Suchý z firmy Dobrý web.

Novou verzi zatím testujeme, upozorňuje primátor

Řešení magistrátu? Zkoušení na uživatelích začne až nyní, po půlročním vývoji.

"Chtěl bych všechny upozornit na to, že tato verze je v testovacím stadiu a zůstane v něm minimálně jeden rok. Očekáváme připomínky, dotazy, návrhy, jakým způsobem portál upravit," uvedl při spuštění brněnský primátor Roman Onderka.

Zakázku vyhrála firma Via Aurea, která stojí i za úspěšným Brněnským architektonickým manuálem nebo za webem FN Brno.

Samotný turistický web Brna stál 350 tisíc korun. Na dalších 200 tisíc přijde roční provoz. A v plánu jsou i aplikace pro iPhone a Android, které budou ke stažení v květnu či červnu.

"Nechtěli jsme portál naplnit daty, která už se pak nemění a jen stárnou. Otevírací doby či akce budeme přebírat z jiných webů. Navíc každý může požádat o registraci a pomocí svého profilu potom portál plnit," uvedl Patrik Sýkora z Via Aurea.

"Náš portál bude obsahovat jazykové mutace. Angličtina a němčina je před dokončením. Postupně přibude italština, francouzština, ruština či japonština. Web má také individuální plánovač tras. Pro stránky jsme zvolili severský model grafiky. Jednoznačné velké panoramatické fotografie," vyjmenovala další výhody ředitelka TIC Petra Kačírková.

Web neprezentuje Brno jako živé studentské město

Podle konzultanta webových projektů Jana Řezáče se jedná o jeden z povedenějších projektů města. Ale i tak je na něm ještě dost práce.

"Na webu Brna na mě jako první dýchne fotografie jak z doby komunismu. To vážně nelze najít pro hlavní stranu turistického webu města panorama bez obřího paneláku a rozestavěné haly Rondo? Slogan Vítejte v Brně nikomu nic neřekne. Pokud chci na webu najít klíčové informace, tak se musím snažit. Podle struktury je navíc Brno město památek, které má ZOO a hvězdárnu. Rozhodně se neprezentuje jako živé studentské město, kam stojí za to přijet," dodal Řezáč.