Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Garáž na rynku prý ohrozí Parnas, z kauzy je i předvolební boj

  9:00aktualizováno  9:00
Nesouhlas s výstavbou podzemních garáží pod Zelným trhem v Brně se stupňuje. Kromě části odborníků i veřejnosti vyslovili své námitky i úředníci. Opatrnější slova najednou volí i politici. V ohrožení je totiž podle některých nejen brněnské podzemí, ale i kašna Parnas.

Zelný trh v Brně. - Na Zelném trhu v Brně se stále nesmí prodávat mléčné a živočišné výrobky. brněnský tržní řád to umožňuje jen o Vánocích. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Po jednání s projektanty garáží vrátili projekt k přepracování nejen památkáři, ale i zástupci odboru technických sítí brněnského magistrátu. Ti zodpovídají za kolektory, které pod Zelným trhem prochází a budou případnou stavbou zasaženy.

parkoviště

Investor, kterým je společnost Magnum, chce pod Zelným trhem postavit osmapadesát parkovacích míst.
Dvě třetiny z nich budou určeny obyvatelům přilehlých bytů. Zbytek garáží bude využívat hotel, který v současnosti vzniká v budově bývalé Cyrilo-metodějské záložny.

"Jako odbor jsme k tomu dali projektantovi připomínky a ten je nyní zapracovává," uvedl Ivo Mrázek z brněnského magistrátu.

"Některé věci, jako třeba výškové uspořádání, nebyly dost průkazné. Nebylo také zřejmé, jak si projektant představuje realizaci," dodal Mrázek.

Podle projektantů Arch.Design se ovšem nejedná o nic neobvyklého. "Je to normální průběh územního řízení. Myslím, že i mediální kampaň, která se teď rozjela, přispěla, že po nás teď úředníci chtějí více, než je běžně při územním řízení a řeší se až u stavebního povolení," vysvětlil hlavní architekt Arch.Designu Jaroslav Dokoupil (Radní kývli na podzemní garáže).

Předvolební boj

Výstavba podzemních garáží se ovšem začíná stávat součástí začínajícího předvolebního boje. Své obavy vyslovil jako první kandidát na primátora za ODS Robert Kotzian.

Robert Kotzian byl hostem on-line iDNES.cz"Město v dostatečné míře nevyvrátilo reálné obavy o osud nákladně rekonstruovaných podzemních chodeb, kolektorů a kašny Parnas. Představitelé města musí vyvrátit důvodné obavy, že stavba podzemních garáží je v rozporu s regulačním plánem Městské památkové zóny," uvedl Kotzian.

Svá slova pečlivěji volí i politici městské koalice. Ještě před čtrnácti dny vydali souhlasné stanovisko se zjednodušeným územním řízením. Radní s myšlenkou podzemních garáží sice stále souhlasí, ve svých vyjádřeních ovšem zdůrazňují dovětky "ale".

Třeba náměstek brněnského primátora a kandidát na primátorské křeslo za Stranu zelených Martin Ander vidí v garážích možnost, jak uklidit parkující auta z povrchu náměstí.

Martin Ander na sjezdu Strany zelených, kde byl zvolen jejím 3. místopředsedou"Jak je to zatím navrhováno, tak se mi zdá, že to umožňuje řešit problém. Navíc to dokáže zabránit vylidňování centra. Z tohoto pohledu bych ten projekt vnímal jako přínos," řekl Ander.

"Pokud ovšem budou splněny podmínky, které město dalo. To znamená, že investor spolehlivě dokáže, že nedojde k porušení kašny Parnas nebo podzemních sklepů, že nedojde k navýšení terénu náměstí a že se stavbou budou souhlasit památkáři a městská část," dodal Ander.

Ze stejných důvodů k zastáncům projektu patřil další z primátorských kandidátů, Daniel Rychnovský za KDU-ČSL.

"Domnívám se, že projekt není zavrženíhodný, protože řeší otázku parkování ve městě," řekl Rychnovský.

Barbora Javorová, Roman Onderka a Daniel Rychnovský (uprostřed)Později své vyjádření doplnil a přiklonil se k názoru architektů Němce a Mikšíka. "Teď jsem dostal zprávu od autora regulačního plánu, že garáže nejsou s plánem v souladu a že jsme v radě od odboru územního plánování a rozvoje dostali špatné podklady a byli uvedeni v omyl. Bude to tady nutné prověřit," napsal Rychnovský.

Úředníci odboru územního plánovaní totiž uvedli, že projekt garáží neodporuje regulačnímu plánu městské památkové rezervace.

Jeho autoři, architekti Josef Němec a Jiří Mikšík, s tím však nesouhlasí. Minulý týden zaslali proto všem zúčastněným orgánům a vedení města své stanovisko.

S názorem obou architektů se ztotožňují také členové občanského sdružení Brnění. Ti včera podali proti rozhodnutí úředníků stížnost. "Konstatujeme porušení vyhlášky města Brna, proto podáváme nadřízenému orgánu žádost o přezkum rozhodnutí," řekl Matěj Hollan z Brnění, který včera stížnost na magistrátu odevzdal.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

RegioJet testuje nové vagóny Astra.
Lidé jsou unavení z uzavírek a výmolů na D1. Raději volí cestu vlakem

Počet cestujících vlakem mezi Brnem a Prahou se od roku 2010 téměř ztrojnásobil. Může za to konkurenční boj mezi Českými drahami a RegioJetem, ale hlavně...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Jihomoravský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Na hlavním silničním tahu u Černé Hory opravují most, silniční doprava je proto...
Experti našli řešení, jak ulevit řidičům u Černé Hory. Most podepřou

Lidem z Černé Hory se alespoň na pár měsíců částečně uleví. Dvoutisícový městys na Blanensku totiž poslední týdny zažívá dopravní nápor. Po úzké ulici zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.