Hašek bojuje se zesměšňujícími billboardy.

Hašek bojuje se zesměšňujícími billboardy. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Hašek bojuje se zesměšňujícími billboardy. Úřady se hádají, kdo je sundá

  • 894
Místopředseda sociální demokracie Michal Hašek se pustil do boje s billboardy, které ho zesměšňují před předčasnými volbami. Jako uchazeči o poslanecký mandát však Haškovi komplikuje situaci jeho funkce jihomoravského hejtmana. Úředníci a právníci se kvůli tomuto souběhu funkcí musí vypořádat se střetem zájmů.

Podnět na odstranění reklamy kolem dálnice D1 tak zatím putuje z jednoho úřadu na jiný. Hašek, respektive jeho právníci, se totiž s žádostí o odstranění reklamy obrátili na jihomoravský krajský úřad. "Podle jejich podnětu má být obsah billboardů prověřen dle zákona o regulaci reklamy. Tato problematika spadá do působnosti krajského živnostenského úřadu, který je povinen se takovým podnětem zabývat," popsala mluvčí Jihomoravského kraje Denisa Kapitančiková.

Bilboardy namířené proti místopředsedovi ČSSD Michalu Haškovi se objevily na...

Krajští úředníci však okamžitě usoudili, že by mohli být v případě vlastního hejtmana podjatí. "Obrátili jsme se proto na ministerstvo průmyslu a obchodu s tím, aby byla věc delegována jinam," upřesnila Kapitančiková. Ministerstvo následně předalo problém na Vysočinu. Tam ještě případ oficiálně nedoputoval. "Jakmile bude právě k nám doručeno, budeme se snažit podání v řádech dnů vyřešit," ujistila mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová.

Zatím není jasné, kdy úřad vynese verdikt. A ani to, jaké argumenty proti billboardům Haškovi právníci použili. "Tuto problematiku jsem plně přenechal svým právníkům a nebudu se k ní dále vyjadřovat. A tu špínu kolem D1 opravdu nebudu dále komentovat," uvedl Hašek. Nevyjádřil se ani k výrokům, které neznámý zadavatel na billboardy umístil. A skutečnosti, kterými se reklama inspirovala, přechází mlčením dlouhodobě.

Bídná docházka a plat vedoucí hejtmanské kanceláře

MF DNES například v minulosti upozornila na to, že vedoucí Haškovy hejtmanské kanceláře Šárka Rouzková dostala za rok 2011 ke svému platu navíc statisíce z veřejných peněz – více než pětinásobek toho, co ostatní zaměstnanci stejného odboru (více čtěte zde). K této ženě má Hašek velmi blízko a spekuluje se, že právě kvůli ní se rozešel s manželkou. Hašek však jakékoliv dotazy na toto téma odmítá.

Problém měl druhý muž ČSSD i s docházkou do Poslanecké sněmovny. Horší než on byla například v první polovině letošního roku jen komunistická poslankyně Gabriela Hubáčková. Té se však v únoru narodilo dítě. Pravidelný monitoring docházky poslanců, který zpracovává sdružení KohoVolit.eu, ale Hašek považuje jen za účelovou kampaň proti své osobě (více o docházce Haška do Sněmovny čtěte zde).

Hašek není jediný, kdo v kampani čelí anonymním útokům. Podobné billboardy v celé zemi míří i na jiné politiky z jiných stran. "Například v Británii či v Německu je negativní reklama možná, ale vždycky se u ní musí objevit, kdo si ji objednal," říká Eva Lebedová, která se na Univerzitě Palackého v Olomouci zabývá politickým marketingem.