Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hejtman Hašek jezdí autem záchranářů s majáčky, zákon to nepovoluje

  14:10aktualizováno  14:10
Jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) si podle zjištění MF DNES pořídil prostřednictvím krajské záchranné služby černý služební superb s modrými výstražnými světly. Na auto s výstražnými světly však jako hejtman nemá podle zákona nárok.

Na autě, které používá hejtman Michal Hašek, střešní maják nenajdete. Místo něj má vůz výstražná světla, která po rozsvícení modře blikají, zabudovaná v masce. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Podle svědectví, které získala MF DNES, už Haškovo auto modrá světla rozsvítilo – 26. srpna před devátou hodinou ráno u Mikulova. „Při běžných cestách není v mé přítomnosti výstražný systém používán,“ reagoval Hašek.

A proč vůbec jezdí hejtman takto vybaveným autem, když má na úřadě k dispozici pestrý výběr „běžných“ vozů? „Auto slouží výhradně pro potřeby integrovaného záchranného systému,“ tvrdila nejprve mluvčí Jihomoravského kraje Denisa Kapitančiková.

Haškovo auto s majáky

MF DNES však ve středu zastihla hejtmana v záchranářském autě v Tišnově u Brna, kam vyrazil na pracovní oběd se spolustraníkem a bývalým starostou Tišnova Janem Schneiderem. Není však známo, že by při Haškově návštěvě Tišnovu hrozila živelní pohroma.

Hašek poté přišel s dalším vysvětlením. „Vozidlo záchranné služby je součástí integrovaného záchranného systému. Já jsem jako hejtman šéfem tohoto systému 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a 365 dní v roce. Nemohu dopředu vědět, kdy a kde může nastat mimořádná situace či okolnost, kterou budu muset nutně řešit,“ napsal v SMS zprávě Hašek.

Potíž je však v tom, že podle zákona Hašek na auto s výstražnou signalizací nemá právo. Instituce, kterým majáček náleží, jsou totiž v zákoně přesně vyjmenovány. A hejtmani ani krajské úřady mezi nimi nejsou.

„Při tvorbě zákona se nepočítalo, že by hejtman takovou pravomoc potřeboval,“ řekl mluvčí Ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Řešení se však našlo. Pomohla jihomoravská záchranka, která majáčky na svých autech mít může. Byť by to byla černá limuzína. A právě tou jezdí Hašek. Co kdyby spadlo letadlo či most, přišly povodně či vypukl požár?

Přitom v uplynulých šesti letech, kdy byl Hašek také hejtmanem, se bez výstražných světel obešel.

Haška kritizuje i premiér Sobotka

Že auto záchranky s majáky využívá hejtman Hašek, vadí i premiérovi Bohuslavu Sobotkovi. „Nejsem úplně znalec předpisů, které definují používání například modrých majáků. Podle mého osobního laického názoru by ale takováto věc měla být využívána pouze tehdy, pokud se to týká nějaké zákonem definované situace. Například pokud někdo, kdo pracuje v integrovaném záchranném systému, míří na místo nějaké havárie nebo živelné pohromy. V jiné souvislosti to podle mě problém je,“ prohlásil Sobotka.

Nikde jindy v republice není obvyklé, že by záchranky měly k dispozici tmavé limuzíny s majáky. Natož, aby je poskytli k využívání politikům. Pro šéfa pražské záchranky Zdeňka Schwarze je postup Jihomoravského kraje a tamní záchranky neuvěřitelný.

„Setkal jsem se s různými žádostmi lidí, kteří chtěli majáček a odůvodňovali to nejrůznějšími způsoby. Ze strany politiků však nikdy. Přijde mi to až neuvěřitelné, že by vozy záchranky měly sloužit politikům jako taxík,“ zhodnotil Schwarz, který nyní v Praze kandiduje do Senátu jako nezávislý.

Haška se však zastal ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). „Hejtmani, kteří plní roli krizového řízení v rámci povodní nebo jiných podobných situací, by měli mít možnost používat výstražné zařízení,“ řekl.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.